-
۱۳۸۶/۰۴/۱۰, ۰۹:۱۴ #1
- تاریخ عضویت
اسفند ۱۳۸۵
- نوشته
- 1,799
- مورد تشکر
- 3,021 پست
- حضور
- نامشخص
- دریافت
- 0
- آپلود
- 0
- گالری
-
18
زلزله وعدل الهي
بنام خدا
اذا زلزلت الارض زلزالها
يك روز رودسر ، يك روز بم ، و امروز هم قم، فردا كجا ؟
زياد به مكان جغرافيايي زلزله فكر نكنيم بلكه به اين موضوع فكر كنيم كه::
يكي از پي آمدهاي حوادث طبيعي مانند سيل وزلزله و... به فكر فرو رفتن ذهنهاي كنجكاو و پرسش گر مي باشد كه چرا خداوند اين بلا ها را براي انسان مي فرستد چرا اين همه غم واندوه بايد بر سر مردم بيچاره نازل شود ؟براستي بنظر شما اين موضوع با رحيم بودن خداوند سازگار است؟
بايد توجه داشته باشيم كه حوادث ناگوارى (مثل: زلزله، سيل و...) كه در جهان طبيعت روى مى دهد، چند گونه اهستند:
الف) مصايب خود ساخته:
برخى بلاها به دست خود انسان ساخته مى شود; به عبارت ديگر، اين حوادثِ دردناك از نوع طبيعى است كه پرورده دست خود انسان هاست. اگر در شهرى زلزله مى آيد و از بخش هاي فقير نشين، هزاران قربانى مى گيرد، اگر يك بيمارى فراگير يا قحط سالى همه گير، تنها از افراد بى نوا و از پا افتاده قربانى مى گيرد، بر اثر عملكرد خود انسان، تحث تأثير عوامل اجتماعى از جمله زورگويى ستمگران يا عمل نكردن به دستورات دينى مبنى بر بهره گيرى صحيح از طبيعت، نظم، تعهد و... است.
اگر افراد محروم همچون ثروتمندان از خانه هاى مقاوم در برابر حوادث برخوردار بودند و خانه ها را طورى نمى ساختند كه با مختصر حركتى در هم فرو ريزد، اين چنين نمى شد .در اين گونه بلايا حساب كافر و مؤمن يكسان مي باشد; بنابراين، طبق نظام علّت و معلول كه بر عالم حاكم است، هر كس زمينه هاى لازم براى رويارويى با حوادث طبيعى (مثلا زلزله براى كسانى كه روى خط زلزله زندگى مى كنند) را فراهم نكند، آسيب پذير خواهد بود. چنانكه برخى بلاها بر اثر گناه و خلاف كارى پيش مى آيد و آثار وضعى عمل انسان است. اين نوع بلاها نيز نتيجه انديشه و عمل خود انسان است.
-
تشکر
-
۱۳۸۶/۰۴/۱۰, ۱۲:۴۶ #2
- تاریخ عضویت
فروردين ۱۳۸۶
- نوشته
- 850
- مورد تشکر
- 3,450 پست
- حضور
- 35 دقیقه
- دریافت
- 1
- آپلود
- 0
- گالری
-
9
نقل قول : زلزله وعدل الهي
راجع زلزله وارتباط آن با عدل الهي بايد عرض كنم:
اوّلاً : بسياري از اين امور اسباب و علل طبيعي و عادي داشته و قابل پيشگيري است .
کوتاهي انسان در اين امر ربطي به عدالت خداوند متعال ندارد.
ثانياً: يکي از علل مصائب در دنيا، عقوبت و کيفر مقداري از خلافها و گناهان است.
ثالثاً از ديگر علل مصائب امتحان بشر و در صورت صبر رسيدن به مقامات بالا و ثوابهاي معنوي است.
رابعاً : بسياري از مصائب باعث عبرت و زنگ خطر ميگردد و انسانهاي متخلف را از خواب غفلت بيدار ميکند
-
تشکر
-
۱۳۸۶/۰۴/۱۱, ۰۹:۰۶ #3
- تاریخ عضویت
اسفند ۱۳۸۵
- نوشته
- 1,799
- مورد تشکر
- 3,021 پست
- حضور
- نامشخص
- دریافت
- 0
- آپلود
- 0
- گالری
-
18
نقل قول : زلزله وعدل الهي
بنام خدا
با سلام و عرض ارادت
قرآن كريم مى فرمايد:
«وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَى ءَامَنُواْ وَاتَّقَوْاْ لَفَتَحْنَا عَلَيْهِم بَرَكَـت مِّنَ السَّمَآءِ وَالأَْرْضِ وَلَـكِن كَذَّبُواْ فَأَخَذْنَـهُم بِمَا كَانُواْ يَكْسِبُونَ; (اعراف، 96) اگر مردمى كه در شهرها و آبادى ها زندگى مى كنند، ايمان آورند و تقوا پيشه كنند، درهاى بركات آسمان و زمين را به روى آن ها مى گشاييم ولى آن ها آيات ما را تكذيب كردند ما هم آن ها را به مجازات اعمالشان گرفتيم.»
با توجه به آن چه بيان شد مى توان دريافت كه به حوادثى از قبيل سيل از زاويه هاى گوناگونى مى توان نگاه كرد; ممكن است زاييده عملكرد خود انسان باشد (مثلا به خاطر بهره مندى نادرست از طبيعت)و يا امكان دارد براى امتحان يا كيفر و يا عاملى براى توجه به خداى جهان آفرين يا... باشد.
قرآن كريم مى فرمايد: «إِنَّ اللَّهَ لاَ يَظْـلِمُ النَّاسَ شَيْـًا وَ لَـكِنَّ النَّاسَ أَنفُسَهُمْ يَظْـلِمُونَ; (يونس، 44) خداوند هيچ بر مردم ستم نمى كند; ولى اين مردمند كه بر خويشتن ستم مى كنند.»
ب) عاملى براى بازگشت به سمت تكامل:
گاهى حوادث ناخوشايند و ناگوار در زندگى انسان ها رخ مى دهد تا عاملى براى بازگشت و سازنده روح آنان باشد. غرور و غفلت و خواب زدگى، مسلماً از موانع تكامل معنوى و سعادت انسان است و براى دگرگون ساختن اين وضعِ نابسامان و جايگزين كردن ياد خدا به جاى فراموشى ها، وجود حوادث غيرمترقبه كه با فراز و نشيب خويش، زندگى آرام را از انسان سلب مى كند، بسيار راهگشاست.
قرآن كريم مى فرمايد:
«فَأَخَذْنَـهُم بِالْبَأْسَآءِ وَالضَّرَّآءِ لَعَلَّهُمْ يَتَضَرَّعُونَ; (انعام، 42) و ما آن ها را به حوادث غم انگيز و رنج ها گرفتار ساختيم، شايد به درگاه خدا روى آورند.»
ج) كفاره گناهان:
گاهى خداى متعال براى از بين بردن آثار گناهان، برخى بلاها و مصيبت ها را متوجه انسان ها مى كند تا به لطف و كرمش بخشى از گناهان برخى گنه كاران را در دنيا بشويد تا پس از مرگ، گرفتار عذاب هاى دردناك نشوند.
د) امتحان:
برخى بلاها نيز براى آزمايش كردن مردم رخ مى دهد; چرا كه يكى از سنت هاى الهى است و به هيچ وجه تعطيل نميشود چون تمام انسانها دايما در حال آزمايش الهي هستند. اجازه دهيد تا باز هم از قرآن كمك بگيريم :
«وَلَنَبْلُوَنَّكُم بِشَىْء مِّنَ الْخَوْفِ وَ الْجُوعِ وَ نَقْص مِّنَ الاَْمْوَ لِ وَ الاَْنفُسِ وَ الثَّمَرَ تِ وَبَشِّرِ الصَّـبِرِينَ; (بقره، 155) و قطعاً شما را به چيزى از قبيل ترس و گرسنگى و كاهشى در اموال و جان ها و محصولات مى آزماييم و مژده باد شكيبايان را».
بنا براين برخي سختيها ومشكلات مقدمّه اي براي رسيدن به كمال هستند . همانطور كه در قرآن كريم آمده:«لقد خلقنا الانسان في كبدٍ» (بلد4) انسان در برخورد با بلايا از خواب غفلت بيدار شده وهستي لايق خود را پيدا مي كند
ان شاء الله كه تمام اين حوادث طبيعي زمينه اي باشند براي بيداري ما و نزديك شدن ما به خداوند متعال....
-
تشکر
-
۱۳۸۷/۰۲/۲۸, ۱۳:۴۰ #4
- تاریخ عضویت
ارديبهشت ۱۳۸۷
- نوشته
- 1,245
- مورد تشکر
- 1,620 پست
- حضور
- نامشخص
- دریافت
- 0
- آپلود
- 0
- گالری
- 0
با سمه تعالي
حضرت علی علیه السلام در سخنی می فرمایند:
البلاء للظالم ادب وللمؤمن امتحان و للاولیاء درجه(بحارالانوار،ج80،ص189)
حوادث تلخ برای ظالم وسیله ادب و برای مؤمن وسیله آزمایش و برای اولیاء وسیله قرب بیشتر است .
-
تشکرها 2
-
۱۳۸۷/۰۲/۲۸, ۱۴:۵۵ #5
با سلام
همچنانکه می گویند هر فعلی از معشوقه صادر شود از دید عاشق تعبیری جز خوب ندارد . . زیرا عاشق تمام ماهیت و ذات او را خوبترین می داند . هر چه کند همان خوش است . در این مقال خدای متعال اگر معشوق و کعبه آما ل است پس هر چه کند نکو کند . سیل و زلزله و قحطی و طوفان همه و همه اولا به دلیل حکمتش و فعال مایشائ بودنش و ثانیا به دلیل عشق انسان به او نه ملالت است بلکه عین رحمت .
پس خداپرست بنا را بر این می گذارد که کار کار خداوند است . زیرا هیچ راه دیگری نیست چون هیچگونه راهی پیش روی ما نیست . هر حرکتی از اوست و هیچ موجودی بدون اراده خداوند هیچ حرکتی نمی تواند داشته باشد . خداوند می توانست از وقوع زلزله جلو گیری کند . اما اینکار را نکرد چرا ؟ چون او حکیم است و دانا.
اما آیا نظرات دیگری هم هست ؟؟؟؟
الميسور لا يترك بالمعسور
-
تشکر
-
۱۳۸۷/۰۲/۲۸, ۱۶:۳۳ #6
- تاریخ عضویت
اسفند ۱۳۸۵
- نوشته
- 1,799
- مورد تشکر
- 3,021 پست
- حضور
- نامشخص
- دریافت
- 0
- آپلود
- 0
- گالری
-
18
saraj;18267با سلام
همچنانکه می گویند هر فعلی از معشوقه صادر شود از دید عاشق تعبیری جز خوب ندارد . . زیرا عاشق تمام ماهیت و ذات او را خوبترین می داند . هر چه کند همان خوش است . در این مقال خدای متعال اگر معشوق و کعبه آما ل است پس هر چه کند نکو کند . سیل و زلزله و قحطی و طوفان همه و همه اولا به دلیل حکمتش و فعال مایشائ بودنش و ثانیا به دلیل عشق انسان به او نه ملالت است بلکه عین رحمت .
پس خداپرست بنا را بر این می گذارد که کار کار خداوند است . زیرا هیچ راه دیگری نیست چون هیچگونه راهی پیش روی ما نیست . هر حرکتی از اوست و هیچ موجودی بدون اراده خداوند هیچ حرکتی نمی تواند داشته باشد . خداوند می توانست از وقوع زلزله جلو گیری کند . اما اینکار را نکرد چرا ؟ چون او حکیم است و دانا.
اما آیا نظرات دیگری هم هست ؟؟؟؟
سلام جناب سراج گرامی
درست است که باید تمام افعال را از سوی خداوند دانست اما نباید فراموش کنیم که ما علل وحکتهای خیلی از این حوادث ودیگر موراد را نمی دانیم ولذا نمی توانیم بدون یقین و اعتمادبه برهان قطعي همه این موارد را بعنوان عذاب الهی و...بدانیم.
اما:
پديده هاى طبيعى مانند: زلزله ، طوفان ، آتشفشان و مانند آن بر اساس نظم و قانون مشخصى به وقوع مى پيوندد و اصل وقوع و وجود آنها خير و براى حيات زمين و محيط زيست انسان ، ضرورى است و نبايد تصور کنیم که اين حوادث هميشه شر يا نشانه خشم خداست، البته شک هم نباید کنیم که در برخى موارد نيز خداوند براى عذاب کردن انسان يا بيدار کردن او از خواب غفلت ، وى را به حوادث مختلف دچار مى سازد . چنان که قرآن کريم مى فرمايد: «فَأَخَذْنـهُم بِالْبَأْسَاءِ وَالضَّرَّاءِ لَعَلَّهُمْ يَتَضَرَّعُونَ » (انعام/ 42) ما آن ها را به حوادث غم انگيز و رنج ها گرفتار ساختيم ، شايد به درگاه خدا روى آورند .» امّا اين موارد به این معنا نيست که پديده هاى طبيعى هميشه تابعى از گناه و عصيان آدمى است و براى مجازات او نازل مى شود .بنابراين اگر همه انسان ها خوب و مؤمن هم باشند ، باز هم اين پديده هاى طبيعى بايد رخ دهد .آنچه باعث مى شود ما اين پديده ها را ناپسند يا نتيجه گناهان و در مجموع عذاب بناميم ، ضررها و لطماتى است که اين امور به جان و مال انسان ها مى زند، در حالى که بسيارى از اين ضررها صرفاً به خاطر سهل انگارى و يا ناتوانى انسان در مهار حوادث طبيعى است .نه گناه و فسق و فجور او .
ویرایش توسط meshkaat : ۱۳۸۷/۰۲/۲۸ در ساعت ۱۸:۴۱ دلیل: اصلاح تايپي
-
تشکر
-
۱۳۸۷/۰۲/۲۸, ۱۶:۵۲ #7
سلام علیکم و رحمه الله
چرا ما می دانیم که علت تمام حرکتها فقط اذن الهی است . اگر او نخواهد هیچ چیزی اتفاق نمی افتد .
اگر این موضوع را نپذیریم تسلسل علل را نمی توانیم جائی بند کنیم . بنابر این زلزله جز با مشیت خداوند مقدور نیست .
در اینکه ماهیت زلزله موجب ویرانی صدمه و وکشته شدن انسان است شکی نیست . و هیچکس نمی توان اسمی به غیر از عذاب ( که همان گرفتاریهای ناشی از یک حادثه معنی می شود ) را برای آن اتفاق قرائت نماید .
زلزله ماهیتا یک عذاب است . اما این با عذاب نباید در معنای متضاد پاداش و اجر بکار گرفته شود .
در اینکه می فرمائید سهل انگاری انسانها نیز از نظر دور نیست . این امر راتوجیه نمی کند که خوب حال که معمولا ضعیفترین بنا ها مربوط به اقشار کم در آمد و مستضعف است . این زلزله جای دیگری میامد بهتر نبود مثلا در یک صحرای بدون سکنه ؟
در اینکه می گوئید که زلزله ممکن است حاوی استفاده ای هم باشد . این امر موضوعی علمی است . و فایده و غیر فایده آن را باید از نظر علمی بررسی نمود .
و اما آنچه را که می گوئیم حال ممکن است مصلحتی باشد که ما نمی دانیم . این بحث دیگری است .
خداوند یاور شما باد
الميسور لا يترك بالمعسور
-
تشکر
-
۱۳۸۷/۰۲/۲۸, ۱۷:۱۲ #8
عذاب يا ابتلاء
بسم الله الرحمن الرحيم
با سلام
اولا اينكه زلزله موجب ويراني و كشته شدن است بحثي نيست، اما مگر هر ويراني وكشته شدن عذاب است؟ و ثانياعذاب در اصطلاح دين يعني كيفري از سوي خداوند، در صورتي كه برخي بلايا براي كيفرنيست. گاهي براي بيداري و هدايت و يا تمرين پايداري و مقاومت و آموزش شيوه زندگي و تجربه و... است . با اين نكته جمله بعدي شما نيز پاسخ داده ميشود.
-
تشکر
-
۱۳۸۷/۰۲/۳۰, ۱۰:۳۰ #9
به نظرمیرسد برابر دیدگاههای مسلم علمائ اسلام هیچ حرکت و وجود و ذاتی بدون اذن خداوند واقع نمی شوند .
از سوی دیگر خداوند حکیم و علیم هیچ عملی را بدون علت انجام نمی دهد .
ویرانی و کشته شدن بدترین حادثه های انسانی است .
پس ما می توانیم چنین نتیجه گیری کنیم زلزله بدون اذن خدا ممکن نیست - می دانیم که خداوند کار بدون حکمتی انجام نمی دهد - اما نمی دانیم زلزله چه حکمتی دارد .(حدس مایه یقین نیست و یقین نیاز به مایه اثبات دارد )
آیا این جواب بهتر نیست ؟زیرا قسمت دوم جواب توجیه مناسبی برای مردم زلزله زده چین محسوب نمی شود . آنها لائوتسه ای هستند .
ویرایش توسط saraj : ۱۳۸۷/۰۲/۳۰ در ساعت ۱۵:۰۹
الميسور لا يترك بالمعسور
-
تشکرها 2
-
۱۳۸۷/۰۳/۰۱, ۰۹:۱۱ #10
- تاریخ عضویت
ارديبهشت ۱۳۸۷
- نوشته
- 1,245
- مورد تشکر
- 1,620 پست
- حضور
- نامشخص
- دریافت
- 0
- آپلود
- 0
- گالری
- 0
[size="4"] به نام خالق هستي
زلزله عليرغم چهره خشن و وحشتناكي كه دارد، به دانشمندان در مطالعه زمين كمك مي كند، بطوريكه آنها از امواج زمین لرزه به عنوان ابزاری برای شناخت درون زمین استفاده مي نمايند.وقتی زمین لرزه ای رخ می دهد، امواج لرزه ای با سرعت معیّنی که به خواص فیزیکی محیط بستگی دارد، در تمام جهات منتشر می شوند. این امواج وسیله اصلی مطالعات لرزه شناسی هستند.
دانشمندان علوم زمین با مطالعه مسیر حرکت امواج لرزه ای و زمان حرکت آنها در درون زمین، در مورد خواصّ فیزیکی سنگ ها و موادّ موجود در اعماق و ساختمان درونی زمین نتیجه گیری می کنند.
ساختمان داخلي زمين در هيچ محلي در معرض ديد مستقيم نبوده است، ولي با توجه به خواص امواج زلزله به هنگام عبور از داخل سنگها مي توان به مطالعه ساختمان دروني زمين پرداخت . با كمك روشهاي لرزه نگاري مشخص شده است كه زمين داراي ساختمان يكنواخت نيست و از سه لايه مشخص پوسته ، گوشته و هسته تشكيل شده است .
-
تشکرها 2
اطلاعات موضوع
کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند
در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)
اشتراک گذاری