صفحه 1 از 3 123 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: .:آموزش تخصصی صوت و لحن قرآن کریم:.

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۸
    نوشته
    1,030
    صلوات
    110
    تعداد دلنوشته
    2
    تشکر:
    1
    حضور
    29 روز 9 ساعت 9 دقیقه
    دریافت
    26
    آپلود
    0
    گالری
    72

    .:آموزش تخصصی صوت و لحن قرآن کریم:.




    .:آموزش تخصصی صوت و لحن قرآن کریم:.


    رسول اکرم صل الله علیه و آله:
    لِكُلِّ شَيءٍ حِلْيَةٌ وَ حِلْيَةُ القرآنِ الصَّوْتُ الْحَسَنُ؛
    براي هر چيزي زينتي است و زينت قرآن صداي نيكو است

    به یاری خداوند قرار است در این تاپیک آموزش تخصصی صوت و لحن را شامل آموزش تئوری و فایل های صوتی از دستگاه های قرائت قرآن کریم را داشته باشیم.


    من حیدریم...

    سَر به سَرم مگذارید...


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۸
    نوشته
    1,030
    صلوات
    110
    تعداد دلنوشته
    2
    تشکر:
    1
    حضور
    29 روز 9 ساعت 9 دقیقه
    دریافت
    26
    آپلود
    0
    گالری
    72



    پیرامون بحث غنا در صوت طبیعی انسان باید به این مسأله اشاره کرد که غنا دو وجه دارد:

    یک غنای حرام و دیگری غنای حلال

    غنای حرام آن است که مناسب مجالس لهو و لعب باشد و اشارات بیهوده در آن بکار برده شود ولی غنای حلال آنست که شرایط غنای حرام را نداشته باشد بلکه انسان را به کمال برساند و از ظلمات عالم طبع به نور عالم ملکوت راه یابد و انسان را به زهد و خیرات وادار نماید.

    من حیدریم...

    سَر به سَرم مگذارید...


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۸
    نوشته
    1,030
    صلوات
    110
    تعداد دلنوشته
    2
    تشکر:
    1
    حضور
    29 روز 9 ساعت 9 دقیقه
    دریافت
    26
    آپلود
    0
    گالری
    72

    دستگاه های قرائت قرآن کریم




    هفت دستگاه قرائت قرآن کریم عبارتند از:

    بیات

    رست

    عجم(چهارگاه)

    سه گاه

    صبا

    حجاز

    نهاوند


    که در مباحث بعدی به ترتیب درباره هریک از این دستگاه ها به همراه مثال های صوتی از قاریان جهان اسلام صحبت خواهیم کرد.

    من حیدریم...

    سَر به سَرم مگذارید...


  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۸
    نوشته
    1,030
    صلوات
    110
    تعداد دلنوشته
    2
    تشکر:
    1
    حضور
    29 روز 9 ساعت 9 دقیقه
    دریافت
    26
    آپلود
    0
    گالری
    72

    تعریف صوت




    و اما در بحث آموزش صوت و لحن ، ابتدا باید به تعریف و شناخت صوت بپردازیم:

    تعریف صوت و چگونگی ایجاد آن:

    صدایی را که از حنجره انسان خارج می شود را صوت میگویند. صوت از ارتعاش دو تیغه نازک که به آنها تارهای صوتی می گویند ایجاد میشود. تارهای صوتی در حنجره قرار دارد و حنجره نیز درست در عقب زبان واقع است و در بخش فوقانی نای می باشد.
    وقتی تارهای صوتی در اثر عمل ماهیچه های ویژه ای کشیده می شوند، شکاف باریکی میان آنها ایجاد می شود که با عبور هوای بازدم از این شکاف، تارهای صوتی به ارتعاش در می آیند. این ارتعاش، هوای داخل حلق، ششها، دهان و حفره های داخل بینی را نیز مرتعش می کند و اینگونه صوت ایجاد میگردد.

    من حیدریم...

    سَر به سَرم مگذارید...


  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۸
    نوشته
    1,030
    صلوات
    110
    تعداد دلنوشته
    2
    تشکر:
    1
    حضور
    29 روز 9 ساعت 9 دقیقه
    دریافت
    26
    آپلود
    0
    گالری
    72

    شناخت صوت




    شناخت صوت

    صداي هر انساني با صداي ديگري فرق دارد و اگر با ديد الهي بنگريم، همه صداها زيباست، منتها بايد با تمرين و ممارست اين زيبايي را از استعداد و قوه به فعل رساند. نخستين گام در اين راه، شناخت صداست. ابتدا قاري قرآن بايد صدايش را بشناسد وبعد با اهتمام فراوان به ساختن صداي خود بپردازد. شناخت صدا بسيار مهم است، كساني كه در اين مرحله موق شوند، به رشد مطلوبي در هنر قرائت خواهند رسيد.



    براي شناخت صدا، ابتدا بايد با استعدادهاي صوتي آشنا شد كه در اينجا برخي از آنها را توضيح مي‌دهيم.





    طنين


    طنين، پژواك و پيچش صوتی در دستگاه تكلم است كه هر چه بيشتر و بهتر باشد، صداي زيباتري به گوش خواهد رسيد. طنين از استعدادهاي خدادادي صداست و نسبت به صداهاي مختلف فرق مي كند و با تمرين مي توان آن را به كمال رساند، مگر صدايي كه ازاين استعداد اصلاً بهره اي نداشته باشد.


    گاهي استفادة ناصحيح از صوت، اين استعداد الهي را تباه مي سازد يا كارآيي اش راكم مي نمايد؛ مثلاً افرادي كه در حين تلاوت صدايشان را حبس مي كنند يا به اصطلاح «صدايشان را مي گيرند» مانع ظهور كامل طنين صدايشان مي شوند. در ميان قاريان مصري نيز چنين افرادي ديده مي شوند و در نتيجه كساني هم كه از ايشان تقليد مي كنند، ناخودآگاه صدايي بدون طنين ايجاد مي نمايند. پس براي كارآيي بيشتر طنين صوتي، هرگز نبايد صدا را حبس كرد. البته فرق هنر قرائت با هنر آواز اين است كه در هنر قرائت، به واسطه رعايت قواعد تجويدي، بطور طبيعي صداي قاري كنترل شده خارج مي شود و لاجرم مقداري از صدا حبس خواهد شد، منتها اين حبس صدا منافاتي با بروز كامل طنين صوتي ندارد. اما حبس صدا منافاتي با بروز كامل طنين صوتي ندارد. اما حبس صوتي كه بيش از اين باشد باعث لطمه زدن به طنين مي شود.

    انعطاف


    ميزان انعطاف صدا از قدرت تحرير و مهارت در تغيير پرده هاي صوتي به دست مي‌ آيد. به اصطلاح، صدايي كه تحريرش بيشتر است از انعطاف بيشتري برخوردار است و صدايي كه تحرير كمي دارد انعطاف آن محدود مي باشد و براي تكامل آن تمرين و ممارست وسيله خوبي است.


    يكي از استعدادهاي صوتي كه از نعمتهاي عالي حضرت حق مي باشد، تحرير صوتي است. مهمترين عامل زيبايي صوت و قرائت، تحرير است. تحرير صوتي، انسان را به اعجاب وا مي دارد و متوجه عظمت خالق مي كند. از دو تار صوتي چنان تحرير زيبايي خلق مي شود كه قابل مقايسه با صداي هيچ سازي نيست و به مراتب از آنها زيباتر است. بطور كلي، تحرير مبين احساسات و حالات روحي قاري است. چه زيبا فرمود حضرت استاد كه: «تحرير ناله دل است به شرط آنكه قاري قرآن صاحب دل باشد.»


    قدرت تحريري صوت بسته به نوع صدا فرق مي كند؛ مثلاً در صداهاي باس (بم) قدرت تحريري كمتر است و در صداهاي تنور و باريتون، بيشتر است. تحرير انواع مختلفي دارد، مانند: تحريرهاي پيوسته يا گسسته و يا تركيبي از هر دو.


    قاريان قرآن بايد بكوشند تا اين استعداد صوتي را كامل نمايند و با دقت از آن استفاده كنند تا بي اراده و ناهماهنگ ظهور نكند و از تحريرهايي كه غير قرآني است پرهيز نمايند.



    قدرت و احاطه صوتی


    از ديگر استعدادهاي صوت، قدرت و احاطه آن است. منظور از احاطه صوتي «ميزان اشغال فضا به هنگام خروج صوت» است؛ يعني مقدار فضايي كه صوت در هنگام خروج از دستگاه تكلم بدون هيچ وسيله كمكي فرا مي گيرد. بالطبع اين قدرت و احاطه صدا مانند بقيه ويژگيهاي صوتي در صداهاي مختلف فرق مي كند. در يك صدا كم است در صداي ديگر حد متوسط را داراست و در صدايي زياد مي باشد.

    ارتفاع صوتی


    فاصله بين پائين ترين نقطه يك صوت و بالاترين نقطه آن را ارتفاع صوتي گويند. كه در اين فاصله پرده هاي صوتي متعددي قرار دارد. غالباً صداها بر دو نوع است

    1- صداهاي سينه اي كه عمدتاً بم و حجيم هستند و از ارتفاع كمتري برخوردارند.

    2- صداهاي سري (يا به اصطلاح: كله اي) كه عمدتاً زير هستند و از ارتفاع بيشتري بهره مند مي باشند. هر يك از اين دو صدا، زيبائي هاي خاص خودش را دارد. مسلماً صداي اول ارتفاع صداي دوم را ندارد و صداي دوم، بم صداي اول را. لازم به ذكر است كه هر دوي اين صداها، هم بم دارند و هم اوج. ولي قدرت و جذابيت در صداي اول، با بم صداست اما در صداي دوم، با اوج صدا.


    البته صوت، استعدادهاي ديگري مانند لطافت، صافي و … دارد كه در اينجا به آنها نمي پردازيم، زيرا درك و فهم آنها از بديهيات است.


    پس از آشنايي با استعدادهاي صوتي، قاري قرآن بايستي آن استعدادها را در صداي خويش تشخيص دهد و براي تكامل و رشد آن، ممارست دائمي داشته باشد.
    من حیدریم...

    سَر به سَرم مگذارید...


  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۸
    نوشته
    1,030
    صلوات
    110
    تعداد دلنوشته
    2
    تشکر:
    1
    حضور
    29 روز 9 ساعت 9 دقیقه
    دریافت
    26
    آپلود
    0
    گالری
    72

    گامهای صوتی و سبکهای مختلف قرائت از نظر صوت




    گامهای صوتی و سبکهای مختلف قرائت از نظر صوت

    .:آموزش تخصصی صوت و لحن قرآن کریم:.

    هر صدایی سه گام یا سه مرحله مختلف دارد که عبارتست از: پائین صدا، توسط صدا و اوج صدا

    در هر سه گام صوتی پرده های صوتی متعددی موجود است که خود آنها شامل «نیم پرده ها» و «ربع پرده ها» می باشد، البته شناخت آنها برای قاریان قرآن ضرورتی ندارد.

    در رابطه با استفاده از این گامها در قرائت قرآن، دو سبک وجود دارد:

    1-قرائت قرآن بر مبنای گام متوسط؛ در این سبک قاری قرآن در تلاوت خویش اگر چه با گام پائین و هم با گام اوج میخواند اما بازگشت صوتی او به گام توسط است.(بنا بر روایات، قرائت قرآن در گام توسط توصیه شده است ، کما اینکه اکثر قراء مصری صاحب سبک ، مبنای صوتی قرائتشان گام توسط می باشد.)

    2-قرائت بر مبنای گام اوج؛ یعنی، برقرار کردن حالتی دور مانند بین گام پائین و گام اوج که طبعا در این قرائت گام توسط فقط در اوایل قرائت وجود دارد.

    من حیدریم...

    سَر به سَرم مگذارید...


  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    نوشته
    146
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 روز 5 ساعت 43 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    بسیار عالی چطور بفهمیم که باید از چه کسی در قرائت تقلید بکنیم؟
    در زندگی مطالعه ی دل غنیمت است

    خواهی بخوان و خواه نخوان ما نوشته ایم . . .
    کمتر مغرور باش


  9. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۸
    نوشته
    1,030
    صلوات
    110
    تعداد دلنوشته
    2
    تشکر:
    1
    حضور
    29 روز 9 ساعت 9 دقیقه
    دریافت
    26
    آپلود
    0
    گالری
    72



    نقل قول نوشته اصلی توسط حمید رضا;629806[SIZE=3
    ]بسیار عالی چطور بفهمیم که باید از چه کسی در قرائت تقلید بکنیم؟[/SIZE]
    سلام
    این بستگی به جنس صدای شما دارد ، اصولا اساتید محترم صوت و لحن برای ابتدای کار تقلید از استاد منشاوی و یا استاد عبدالباسط را تأکید میکنند.

    من حیدریم...

    سَر به سَرم مگذارید...


  10. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    نوشته
    146
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 روز 5 ساعت 43 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    محبت بفرمایید ادامه آموزش را آپ کنید
    در زندگی مطالعه ی دل غنیمت است

    خواهی بخوان و خواه نخوان ما نوشته ایم . . .
    کمتر مغرور باش


  11. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۸
    نوشته
    1,030
    صلوات
    110
    تعداد دلنوشته
    2
    تشکر:
    1
    حضور
    29 روز 9 ساعت 9 دقیقه
    دریافت
    26
    آپلود
    0
    گالری
    72



    نقل قول نوشته اصلی توسط حمید رضا نمایش پست
    محبت بفرمایید ادامه آموزش را آپ کنید
    ان شاء الله دوباره شروع خواهم کرد، مدتی بود اینترنتم دچار مشکل شده بود که فعلا مشکل حل شده.
    من حیدریم...

    سَر به سَرم مگذارید...


صفحه 1 از 3 123 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود