صفحه 1 از 12 12311 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: تشریح ترتیب خلقت آسمان و زمین

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    198
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    1 روز 13 ساعت 38 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    0

    تشریح ترتیب خلقت آسمان و زمین




    با سلام و قبولی طاعات و عبادات
    خداوند در آیه 29 سوره مبارکه بقره می فرمایند(ترجمه از آیت الله مکارم شیرازی):
    "اوست (خدایی) که همه آنچه را در زمین وجود دارد برای شما آفرید.سپس به آسمان پرداخت و آنها را به صورت هفت آسمان مرتب نمود و او به هرچیزی آگاه است"
    منظور از این آیه چیست؟چون شواهد علمی حاکی از اینست که ابتدا آسمان تشکیل شده و سپس زمین تشکیل شد.همچنین می دانیم که جایگاه فرشتگان در آسمان ها قرار دارد و مطمئنا آنها قبل از خلق آدم و زمین بودند.و اگر هفت آسمان را هفت لایه جوی بالای سر زمین نیز در نظر بگیریم در این صورت با بقیه مطالب قرآنی به تناقض می خوریم که جایگاه فرشتگان و ... را در آسمان های هفتم بیان کرده و ما تنها در آسمان اول هستیم.چون دیگر مفهوم هفت آسمان را برای هفت لایه جوی اتخاذ کردیم.اگر لطف کنید این مطلب را شرح دهید.
    در آرزوي پيوستن جز به بينهايت

  2. تشکرها 3


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    604
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    10 روز 13 ساعت 33 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با نام الله
    تشریح ترتیب خلقت آسمان و زمین


    کارشناس: استاد هدی



  5. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,123
    مورد تشکر
    119 پست
    حضور
    37 روز 5 دقیقه
    دریافت
    127
    آپلود
    0
    گالری
    13



    با سلام و آرزوي متقابل قبولي طاعات و عبادات شما
    نقل قول نوشته اصلی توسط zarif razavi نمایش پست
    با سلام و قبولی طاعات و عبادات
    خداوند در آیه 29 سوره مبارکه بقره می فرمایند(ترجمه از آیت الله مکارم شیرازی):
    "اوست (خدایی) که همه آنچه را در زمین وجود دارد برای شما آفرید.سپس به آسمان پرداخت و آنها را به صورت هفت آسمان مرتب نمود و او به هرچیزی آگاه است"
    منظور از این آیه چیست؟چون شواهد علمی حاکی از اینست که ابتدا آسمان تشکیل شده و سپس زمین تشکیل شد.
    در قرآن كريم دو دسته آيات وجود دارند كه در خصوص ترتيب خلقت آسمانها و زمينند :
    برخي آيات دلالت دارند بر اينكه آسمانها پس از زمين خلق شده اند :
    «هُوَ الَّذِى خَلَقَ لَكُم ما فِى الأرض جَميعاً ثُمَّ استَوى إلى السَّماءِ فَسَوّهنَّ سَبعَ سموت»(1)

    قُلْ أَئِنَّكُمْ لَتَكْفُرُونَ بِالَّذِي خَلَقَ الْأَرْضَ فِي يَوْمَيْنِ وَتَجْعَلُونَ لَهُ أَندَادًا ذَلِكَ رَبُّ الْعَالَمِينَ
    وَجَعَلَ فِيهَا رَوَاسِيَ مِن فَوْقِهَا وَبَارَكَ فِيهَا وَقَدَّرَ فِيهَا أَقْوَاتَهَا فِي أَرْبَعَةِ أَيَّامٍ سَوَاء لِّلسَّائِلِينَ
    ثُمَّ اسْتَوَى إِلَى السَّمَاء وَهِيَ دُخَانٌ فَقَالَ لَهَا وَلِلْأَرْضِ اِئْتِيَا طَوْعًا أَوْ كَرْهًا قَالَتَا أَتَيْنَا طَائِعِينَ
    فَقَضَاهُنَّ سَبْعَ سَمَاوَاتٍ فِي يَوْمَيْنِ وَأَوْحَى فِي كُلِّ سَمَاء أَمْرَهَا وَزَيَّنَّا السَّمَاء الدُّنْيَا بِمَصَابِيحَ وَحِفْظًا ذَلِكَ تَقْدِيرُ الْعَزِيزِ الْعَلِيمِ (2)
    بر طبق ظاهر اين آيات، خداوند پس از آفرينش زمين و موجودات آن، قصد آفرينش آسمان‌ها را نموده و آن‌ها را آفريد؛ زيرا قصد آفرينش آسمان‌ها با «ثمّ» كه بيان‌گر ترتيب است، بر آفرينش موجودات زمين عطف شده است . (3)و (4)

    (1)- بقره /29
    (2)- فصلت/9-12
    (3)-
    الميزان، ج‌17، ص‌365
    (4)- با تغيير و تلخيص ، رك: مقاله "آسمان " ، مرتضى اورعى - لطف‌الله خراسانى ، دائره المعارف قرآن کریم (جلد 1) - مرکز فرهنگ و معارف قرآن



    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد

  6. تشکرها 3


  7. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,123
    مورد تشکر
    119 پست
    حضور
    37 روز 5 دقیقه
    دریافت
    127
    آپلود
    0
    گالری
    13



    برخي آيات نيز دلالت دارند بر اينكه زمين پس از آسمان خلق شده است :
    أَأَنتُمْ أَشَدُّ خَلْقًا أَمِ السَّمَاء بَنَاهَا
    رَفَعَ سَمْكَهَا فَسَوَّاهَا
    وَأَغْطَشَ لَيْلَهَا وَأَخْرَجَ ضُحَاهَا
    وَالْأَرْضَ بَعْدَ ذَلِكَ دَحَاهَا (1)
    مفسران در خصوص اين دو دسته آيات - البته در صورتى كه گسترانيدن زمين (دحوالأرض) با آفرينش آن يكى بوده باشد- چهار نظر مختلف ابراز داشته اند كه به ترتيب ارائه مي شوند .


    (1)- نازعات/27-30

    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد

  8. تشکرها 2


  9. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,123
    مورد تشکر
    119 پست
    حضور
    37 روز 5 دقیقه
    دریافت
    127
    آپلود
    0
    گالری
    13



    الف: بيشتر مفسّران براين نظرند كه آسمان، پيش از زمين آفريده شده است؛ زيرا در آيه 30 سوره مباركه نازعات پس از بيان آفرينش آسمان، گسترانيدن زمين را بيان مى‌كند: «وَالأرضَ بَعدَ ذلك دَحاهَا» و در آيه «ثُمَّ استَوى إلى السَّماءِ» (فصّلت/41، 11) از ظاهر كلمه «ثُمّ» به دست مى‌آيد كه خداوند، آسمان‌ها را پس از زمين آفريده؛ ولى اين ترتيب و تأخّر در بيان است، نه در آفرينش و واقع (1) .
    علاّمه طباطبايى گسترش زمين (دَحوُالأرض) را كه در آيات 30 - 33 سوره نازعات پس از آسمان آمده، از آفرينش آن به همان شكل كروى جدا‌ نمى‌داند و بر آن است كه خلقت و گسترش زمين يكى بوده و پس از آفرينش آسمان اتّفاق افتاده است. افزون بر اين، در اين آيات، پس‌از‌بيان گستردن زمين، به اخراج آب و چراگاه و ريشه‌دار كردن كوه‌ها اشاره شده و اين همان‌چيزى است كه در آيات 9 و 10 فصّلت آمده است: «قُل أئِنَّكم لَتكفرونَ بِالَّذى خَلَقَ الأرضَ فِى يَومَينِ... * و جَعَل فيها رَوسِىَ مِن فَوقِها و بـرَكَ فِيها و قَدَّر فِيها أقوتَها...». در اين آيات، قراردادن كوه‌ها در زمين و بركت دادن به آن و تقدير ارزاق كه اين امور يك مرحله ديگر است، با آفرينش زمين يك‌جا آمده و آفرينش آسمان را با «ثُمَّ» بدان عطف كرده‌ است؛ بنابراين، «ثُمَّ» به معناى‌ بَعديت زمانى نيست؛ بلكه بَعديّت در ذكر و خبراست وظهور
    «بعد ذلك»درتأخّرزمانى‌درآيات سوره نازعات كه خلقت زمين را پس از آسمان‌ها مى‌ داند، از ظهور «ثمّ» روشن‌تر و قوى‌تراست كه آفرينش آسمان را پس از زمين مى‌داند.(2)

    (1)- المنير، ج‌1، ص‌119.
    (2)- الميزان، ج‌17، ص‌365.


    ویرایش توسط هدی : ۱۳۹۲/۰۴/۲۳ در ساعت ۱۷:۳۷
    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد

  10. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,123
    مورد تشکر
    119 پست
    حضور
    37 روز 5 دقیقه
    دریافت
    127
    آپلود
    0
    گالری
    13



    ب: برخي ديگر از جمله مجاهد، حسن بصرى و ابن‌عبّاس با استناد به آيه 29 بقره و 9 و 11 فصّلت، آفرينش آسمان را پس از زمين مى‌دانند. (1)
    ج: عده اي هم تعارض ميان آيه سوره فصلت و آيات سوره نازعات را اين گونه برطرف مى‌كنند: آسمان‌ها پس از مرحله «دخان» دو بنا داشته‌اند:
    بناى اوّل، همان است كه در اين آيات آمده: «رفع سَمكَها فَسَوّـها * وأغطَش لَيلَها و أخرجَ ضُحاهَا» (نازعات/، 28 و 29) و بناى دوم، هفت‌گانه كردن آن بوده؛ پس آيات سوره نازعات، بناى اوّل را بيان مى‌كند؛ زيرا هفت‌گانه كردن در آن‌ها نيامده و آيات سوره فصلت، هر دو بنا را بيان مى‌كند: «ثُمَّ استوى إلى السَّماءِ وَ هِىَ دُخانٌ فَقالَ لَها وَ لِلأرضِ ائتِيا... * فَقَضـهُنَّ سَبعَ سَمَوت فى يَومَين...» و گسترش زمين (دَحوالأرض) و اخراج آب و چراگاه و ارساء كوه‌ها در زمين، در فاصله دو بناى آسمان صورت گرفته است(2)


    (1)- التحريروالتنوير، ج‌1، ص‌384
    (2)- الفرقان فى‌تفسير القرآن، ج‌24 ، صص25و26
    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد

  11. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,123
    مورد تشکر
    119 پست
    حضور
    37 روز 5 دقیقه
    دریافت
    127
    آپلود
    0
    گالری
    13



    د: گروهى از مفسّران از جمله طبرسى، ميان دو دسته آيات مزبور چنين جمع كرده‌اند:
    خداوند جِرم زمين را پيش از آسمان خلق كرد؛ ولى آن را گسترش نداد؛ سپس آسمان را آفريد و پس از آن زمين را گسترانيد: «وَالأَرضَ بَعدَ ذلكَ دَحاهَا»(1) (نازعات/ 30)
    متاسفانه از ميان مفسرين معاصر استاد جوادي آملي كه در جمع و توضيح چنين آياتي كه ظاهري دوگانه دارند ، مهارت و تبحر ستودني دارند ، در تفسيرشان هنوز به آيات مورد نظر در سوره ي فصلت و نازعات نرسيده اند تا نظر ايشان را نيز بدانيم . بهر حال چهار نظر فوق ، توضيحاتي است كه در مورد ترتيب خلقت و آفرينش آسمان و زمين موجود است .

    (1)- مجمع‌البيان، ج‌10، ص‌659‌.

    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد

  12. تشکر


  13. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    198
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    1 روز 13 ساعت 38 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    0



    خیلی ممنون.ولی حال به کدام یک می توان استناد کرد؟مخالفان قرآن می توانند به این آیات اشاره کنند و بگویند تناقض یافتند یا خلقت اولیه زمین نسبت به آسمان را مغایر با علم پذیرفته شده بدانند
    در آرزوي پيوستن جز به بينهايت

  14. تشکر


  15. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,123
    مورد تشکر
    119 پست
    حضور
    37 روز 5 دقیقه
    دریافت
    127
    آپلود
    0
    گالری
    13



    با سلام و آزوي قبولي طاعات
    نقل قول نوشته اصلی توسط zarif razavi نمایش پست
    خیلی ممنون.ولی حال به کدام یک می توان استناد کرد؟مخالفان قرآن می توانند به این آیات اشاره کنند و بگویند تناقض یافتند یا خلقت اولیه زمین نسبت به آسمان را مغایر با علم پذیرفته شده بدانند
    بزرگوار ! مخالفان قرآن در خصوص اياتي كه هيچ برداشت دوگانه اي هم از آن نمي شود كرد آنرا متناقض معرفي مي كنند . ما موظفيم آنچه در جريان تحقيق و پژوهش به آن مي رسيم را بيان كنيم و به وادي تفسير به راي هم نيافتيم بويژه اينكه اعجاز قرآن بر ما ثابت شده است و مي دانيم كه قرآن از طرف خداوند نازل شده لذا اگر امري را در قرآن نفهميديم نبايد به پاي تناقض قرآن بگذاريم شايد دريافت و فهم ما از آيات مربوطه كامل و صحيح نيست .[ بهر حال عدم دسترسي به امام حاضر ، اين محروميتها را هم دارد ]
    از ميان نظرات فوق هم نظر دوم كه آفرينش آسمان را پس از زمين مي داند قطعا مردود است
    بهر حال هر يك از سه گروه ديگر مفسران ، توضيحي براي جمع ميان اين آيات برگزيده اند .
    نظر علامه طباطبايي از جهت لغوي نيز مويداتي دارد زيرا "ثم" در ادبيات عرب در موارد غير ترتيب زماني نيز كاربرد دارد كه اگر مايل بوديد ارائه خواهد شد اما نمي توان از اين مساله هم چشم پوشيد كه استواي آسمانها با خلقت آن متفاوت است و در آيات مربوطه از استواي آسمان سخن به ميان آمده است .
    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد

  16. تشکر


  17. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    198
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    1 روز 13 ساعت 38 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط هدی نمایش پست
    با سلام و آزوي قبولي طاعات

    بزرگوار ! مخالفان قرآن در خصوص اياتي كه هيچ برداشت دوگانه اي هم از آن نمي شود كرد آنرا متناقض معرفي مي كنند . ما موظفيم آنچه در جريان تحقيق و پژوهش به آن مي رسيم را بيان كنيم و به وادي تفسير به راي هم نيافتيم بويژه اينكه اعجاز قرآن بر ما ثابت شده است و مي دانيم كه قرآن از طرف خداوند نازل شده لذا اگر امري را در قرآن نفهميديم نبايد به پاي تناقض قرآن بگذاريم شايد دريافت و فهم ما از آيات مربوطه كامل و صحيح نيست .[ بهر حال عدم دسترسي به امام حاضر ، اين محروميتها را هم دارد ]
    از ميان نظرات فوق هم نظر دوم كه آفرينش آسمان را پس از زمين مي داند قطعا مردود است
    بهر حال هر يك از سه گروه ديگر مفسران ، توضيحي براي جمع ميان اين آيات برگزيده اند .
    نظر علامه طباطبايي از جهت لغوي نيز مويداتي دارد زيرا "ثم" در ادبيات عرب در موارد غير ترتيب زماني نيز كاربرد دارد كه اگر مايل بوديد ارائه خواهد شد اما نمي توان از اين مساله هم چشم پوشيد كه استواي آسمانها با خلقت آن متفاوت است و در آيات مربوطه از استواي آسمان سخن به ميان آمده است .
    با سلام مجدد
    بله ممنون میشم در رابطه با کلمه ثم و موارد غیر ترتیبی زمان نیز بحث کنید چون در تفسیر نمونه آیت الله مکارم نیز به آن اشاره شده است.آیا مصداق های دیگری در آیات دیگر قرآن نیز دارد؟
    در آرزوي پيوستن جز به بينهايت

صفحه 1 از 12 12311 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود