صفحه 1 از 5 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آيا نخستين وحى در ماه رمضان بود ؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    11,626
    مورد تشکر
    29 پست
    حضور
    65 روز 10 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    13

    آيا نخستين وحى در ماه رمضان بود ؟




    روز بعثت پيامبر،مانند روز تولد و رحلت آن حضرت از نظر تاريخ نگاران قطعى نيست.








    آيا نخستين وحى در ماه رمضان بود ؟




    دانشمندان شيعه،تقريبا متفق‏اند که پيامبر اسلام در بيست و هفتم ماه‏«رجب‏»به رسالت مبعوث گرديد،و نبوت او از همان روز شروع شد.ولى مشهور در ميان دانشمندان سنى اينست که بزرگ پيشواى اسلام،در ماه رمضان به اين مقام بزرگ نائل گرديد،و در آن ماه پربرکت و مبارک،حضرتش براى راهنمائى مردم از طرف خداى جهان ماموريت پيدا کرد،و به منصب رسالت و نبوت مفتخر شد.


    از آنجا که شيعه خود را پيرو عترت و اهل بيت پيامبر مي‏داند و به حکم حديث‏«ثقلين‏»،گفتار پيشوايان خود را از هر نظر،قطعى و صحيح مي‏شمارد از اينرو درباره تعيين روز بعثت پيامبر اسلام پيرو قولى شدند که از اهل بيت آن حضرت براى آنان،بطور صحيح نقل شده است.فرزندان آن حضرت مي‏گويند:بزرگ خاندان ما در ماه رجب در بيست و هفتمين روز آن ماه مبعوث گرديد.روى اين مقدمات،آنان نبايد در صحت و پابرجائى قول مزبور شک و ترديدى به خود راه دهند.چيزي که مي‏تواند براى قول ديگر مدرک شمرده شود،همان تصريح قرآن است‏بر اينکه آيات قرآن در ماه رمضان نازل گرديده است.از آنجا که روز بعثت،روز آغاز وحى و نزول قرآن بوده است،بنابراين بايد گفت:که روز بعثت در همان ماهى است که قرآن در آن ماه فرو فرستاده شده است،و آن همان ماه رمضان است.اينک آياتى که دلالت دارد بر اينکه قرآن در ماه مبارک نازل گرديده است:
    رفيق بي كلك مادر

    قويترين درختان در كوير ميرويند من يك كويريم




  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    11,626
    مورد تشکر
    29 پست
    حضور
    65 روز 10 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    13




    1-ماه رمضان،ماهى که در آن ماه قرآن فرو فرستاده شده است. (1)
    2-سوگند به قرآن که ما آن را در يک شب مبارک فرو فرستاديم (2) و آن شب،همان شب قدر است که در سوره‏«قدر»بر آن تصريح شده است.چنانکه فرموده:ما قرآن را در شب‏«قدر»فرو فرستاديم. (3)
    پاسخ دانشمندان شيعه
    محدثان و مفسران شيعه،از اين استدلال به طرق گوناگون پاسخ‏هائى گفته و توضيحاتى داده‏اند.اينک به بيان برخى از آن‏ها مي‏پردازيم:

    رفيق بي كلك مادر

    قويترين درختان در كوير ميرويند من يك كويريم




  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    11,626
    مورد تشکر
    29 پست
    حضور
    65 روز 10 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    13



    پاسخ اول:
    آيات ياد شده فقط دلالت دارند که قرآن،در ماه رمضان،در يک شب مبارک که شب قدر است نازل گرديده،ولى محل نزول آن را بيان نمي‏کنند،و هرگز دلالت ندارند که همان شب بر قلب پيامبر نازل شده‏اند.چه بسا احتمال دارد که قرآن نزولهاى گوناگونى داشته باشد، و يکى از آن نزولها،نزول قرآن به طور تدريج‏بر پيامبر است.ديگرى نزول دفعى آن است از«لوح محفوظ‏»به‏«بيت معمور». (4)
    بنابراين چه اشکالى دارد که در بيست و هفتم ماه رجب،فقط آياتى چند از سوره‏علق بر پيامبر نازل گردد،و تمام قرآن به طور جمعى در ماه رمضان،از يک مقامى که قرآن آن را « لوح محفوظ ‏» مي‏نامد،مقام ديگرى که در روايات از آن به‏«بيت معمور»نام برده شده است نازل شود.

    رفيق بي كلك مادر

    قويترين درختان در كوير ميرويند من يك كويريم




  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    11,626
    مورد تشکر
    29 پست
    حضور
    65 روز 10 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    13



    مؤيد اين گفتار،همان آيه سوره‏«دخان‏»است که مي‏فرمايد:

    «ما کتاب را در شب مبارک نازل کرديم‏»،صريح اين آيه(به استناد ضميرى که به کتاب برمي‏گردد)اين است که تمام آن در ليله مبارکه(که در شهر رمضان است) نازل گرديد،و بايد اين نزول غير آن نزولى باشد که در روز بعثت،تحقق يافته،زيرا در روز بعثت آياتى بيش نازل نگرديده است.

    خلاصه سخن اينکه:آياتى که دلالت مي‏کنند که قرآن در ماه رمضان در ليله مبارکه‏«قدر»فرو فرستاده شد،نمي‏توانند دليل بر اين باشند که روز بعثت که در آن روز نيز آياتى چند نازل گرديده در همان ماه بوده است.زيرا آيات فوق دلالت دارد که تمام کتاب(قرآن)در آن ماه نازل گرديده است،در صورتى که در روز بعثت فقط آياتى چند نازل شده است،در اين صورت احتمال دارد که مقصود از نزول جمعي قرآن همان نزول مجموع قرآن،در همان ماه از لوح محفوظ به بيت معمور باشد.دانشمندان شيعه و سنى رواياتى در اين مورد نقل کرده‏اند و بالاخص استاد دانشگاه‏«الازهر»،محمد عبد العظيم زرقانى،روايات را بطور مبسوط در کتاب خود وارد کرده است. (5)
    رفيق بي كلك مادر

    قويترين درختان در كوير ميرويند من يك كويريم




  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    11,626
    مورد تشکر
    29 پست
    حضور
    65 روز 10 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    13



    پاسخ دوم:

    متين‏ترين پاسخى که تا حال از طرف دانشمندان ابراز شده،همان جواب دوم است. استاد آقاى طباطبائى در کتاب نفيس خود (6) در توضيح آن کوشش فراوانى به خرج داده است و خلاصه آن به قرار زير است:

    اينکه قرآن مي‏فرمايد:ما آن را در ماه رمضان نازل کرديم،منظور حقيقت‏و واقع قرآنست که بر قلب پيامبر نازل گرديد.زيرا قرآن،علاوه بر وجود تدريجى،واقعيتى دارد که خداى بزرگ پيامبر خود را از آن در يک شب معين از شبهاي ماه رمضان آگاه ساخت.

    از آنجا که رسول گرامى،از تمام قرآن آگاهى داشت،دستور آمد که درباره قرآن عجله نفرمايد،تا آنکه دستور نزول تدريجى آن صادر شود.چنانکه مي‏فرمايد:در تلاوت قرآن عجله مکن،پيش از آنکه حکم وحى آن صادر گردد. (7)

    خلاصه اين پاسخ اينست که:قرآن يک وجود جمعى علمى واقعي دارد که يکدفعه در ماه رمضان نازل گرديد،و يک وجود تدريجى دارد که آغاز نزول روز بعثت‏بوده و تا پايان عمر آن حضرت بطور تدريج نازل مي‏گرديد.
    رفيق بي كلك مادر

    قويترين درختان در كوير ميرويند من يك كويريم




  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    11,626
    مورد تشکر
    29 پست
    حضور
    65 روز 10 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    13



    پاسخ سوم:

    بعثت‏با نزول قرآن همراه نبود

    چنانکه در توضيح اقسام وحى اجمالا بيان شد،وحى داراي مراتبى است که نخستين مرتبه‏اى که پيامبر با آن روبرو مي‏گردد،همان رؤيا و خوابهاي راستين است.و مرتبه ديگر آن شنيدن نداى غيبى و آسمانى است،بدون اينکه با فرشته‏اي مواجه شود.و آخرين درجه آن اين است که سخنان خدا را از فرشته‏اى که او را مشاهده مي‏کند،بشنود و بوسيله او از حقايق عوالم ديگر آگاه گردد.

    از آنجا که نفس انسانى در نخستين مرتبه،توانائى تحمل مراتب بر وحى را ندارد،بلکه بايد تحمل آن تدريجى انجام بگيرد،بنابراين بايد گفت:در روز بعثت(روز بيست و هفتم)تا مدتى پس از آن،آن حضرت فقط نداى آسمانى را مبنى بر اينکه او رسول و فرستاده خدا است مي‏شنيد،و هيچگاه در چنين روزى آيه‏اى نازل نشده، سپس پس از مدتى در ماه رمضان نزول تدريجى قرآن شروع شده است.

    رفيق بي كلك مادر

    قويترين درختان در كوير ميرويند من يك كويريم




  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    11,626
    مورد تشکر
    29 پست
    حضور
    65 روز 10 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    13



    خلاصه اين پاسخ اينست که:مبعوث شدن پيامبر در ماه رجب،ملازم با نزول قرآن در آن ماه نيست.روى اين بيان،چه اشکالى دارد پيامبر در ماه رجب مبعوث‏به رسالت‏شود و قرآن در ماه رمضان همان سال نازل گردد.

    پاسخ مزبور اگر چه با بسيارى از متون تاريخ موافق نيست(زيرا بسيارى از مورخين تصريح کرده‏اند که آياتى از سوره‏«علق‏»در همان روز بعثت نازل شده)ولي-مع الوصف-رواياتى نيز داريم که جريان روز بعثت را با شنيدن نداي غيبى تمام کرده و سخنى از نزول قرآن و يا آيات به ميان نياورده است،بلکه موضوع را چنين تشريح مي‏نمايد که در آن روز،پيامبر فرشته‏اى را ديد که به او مي‏گويد:يا محمد انک لرسول الله و در برخى از روايات فقط شنيدن تنها،نقل شده و سخن از رؤيت فرشته به ميان نيامده است.براى توضيح بيشتر به بحار مراجعه شود. (8)
    رفيق بي كلك مادر

    قويترين درختان در كوير ميرويند من يك كويريم




  9. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    11,626
    مورد تشکر
    29 پست
    حضور
    65 روز 10 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    13



    ______________________________
    1- شهر رمضان الذى انزل فيه القرآن -سوره بقره/185.
    2. حم و الکتاب المبين انا انزلناه فى ليلة مبارکة -سوره دخان/2 و 3
    3. انا انزلناه فى ليلة القدر -سوره قدر/1.
    4. براى آگاهى از تفسير لوح محفوظ و بيت معمور،به کتابهاى تفسير مراجعه بفرمائيد.
    5. «مناهل العرفان في علوم القرآن‏»،ج 1/37.
    6. «الميزان‏»،ج 2/14-16.
    7. و لا تعجل بالقرآن من قبل ان يقضى اليک وحيه -سوره طه/114.
    8. «بحار الانوار»،ج 18/184-190-193-253.«کافي‏»،ج 2/460،«تفسير عياشي‏»،ج 1/80-
    منبع " کتاب: فروغ ابديت، ج 1، ص 233 به قلم: جعفر سبحانى

    رفيق بي كلك مادر

    قويترين درختان در كوير ميرويند من يك كويريم




  10. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۲
    نوشته
    253
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    5 روز 9 ساعت 44 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سلام
    برخی دانشمندان شیعه معتقدند پیامبر اکرم ص قرآن کریم را به نحو دفعی انزالی در سنین نوجوانی دریافت کرده است اما نزول تدریجی لفظی از ماه رجب و همراه با مبعث حضرت بوده است
    والله الموفق

    هردو عالم یک فروغ روی اوست



  11. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    253
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    3 روز 18 ساعت 2 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط حامد14 نمایش پست
    سلام
    برخی دانشمندان شیعه معتقدند پیامبر اکرم ص قرآن کریم را به نحو دفعی انزالی در سنین نوجوانی دریافت کرده است اما نزول تدریجی لفظی از ماه رجب و همراه با مبعث حضرت بوده است
    والله الموفق
    سلام

    اگر این موضوع واقعیت دارد پس چرا وقتی حضرت در چهل سالگی اولین ایات و دریافت کرد
    حالت ترس بهش دست داد طوری که اومد خونه و بقیه ماجرا ...
    اگر حضرت قبلا در نوجوانی قران کریم و به نحو دفعی انزالی دریافت کرده است
    پس در هنگام دریافت اولین ایات در چهل سالگی باید کاملا اماده می بوده
    و ان حالات ترس و اظطراب و از خودش نشون نمیداده ...
    از دی که گذشت هیچ ازو یاد مکن ....... فردا که نیامده است فریاد مکن
    برگذشته و نامده بنیاد مکن .............حالی خوش باش و عمر بر باد نکن


صفحه 1 از 5 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود