صفحه 1 از 6 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: عرفان ، انسان ، زندگى

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۸
    نوشته
    1,324
    صلوات
    17776
    تعداد دلنوشته
    12
    تشکر:
    1
    حضور
    21 روز 19 ساعت 18 دقیقه
    دریافت
    19
    آپلود
    0
    گالری
    1

    مطلب عرفان ، انسان ، زندگى




    استاد محمدتقى جعفرى

    1. عرفان مثبت

    2. عرفان و من

    3. عرفان و جهان هستى

    4. عرفان و زندگى و مرگ

    5. عرفان و كار

    6. عرفان و وسيله و هدف

    7. عرفان و قدرت

    8. عرفان و تمدن

    9. عرفان و مكتب انسانى جديد ( اومانيسم)

    10. عرفان و علم و عقل

    11. عرفان و حكمت

    12. عرفان و شهود واستدلال

    13. عرفان و هنر.

    14. عرفان و زيبايى و قانون نظم .

    15. عرفان و جهاد

    16. عرفان و حقيقت

    17. عرفان و آزادى ارزشى

    18. عرفان و خدا

    19. عرفان و عشق

    20. عرفان و مذهب


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۸
    نوشته
    1,324
    صلوات
    17776
    تعداد دلنوشته
    12
    تشکر:
    1
    حضور
    21 روز 19 ساعت 18 دقیقه
    دریافت
    19
    آپلود
    0
    گالری
    1



    1. تعريف عرفان مثبت

    عرفان مثبت , گسترش واشراف نوارنى[ من انسانى] بر جهان هستى است به جهت قرار گرفتن[ من] در جاذبه كمال مطلق كه به لقاءالله منتهى مى گردد.

    منظور مااز عرفان مثبت , دراين مبحث , همان عرفان حقيقى است كه آغاز حركتش بيدارى انسان از خواب و روياى حيات طبيعى محض است و آگاهى ازاين كه وجود او, در حال تكاپو, در مسير خير و كمال , در متن هدف خلقت عالم هستى قرار مى گيرد.اين عرفان كه مسيرش[ حيات معقول] و مقصدش قرار گرفتن در جاذبه كمال مطلق است , به لقاءالله منتهى مى گردد.اين عرفان مثبت است كه هيچ حقيقتى رااز عالم هستى ,اعم از آن كه مربوط به انسان باشد يا غيرانسان , حذف نمى كند, بلكه همه عالم را با يك عامل ربانى درونى صيقلى مى نمايد و شفافش مى سازد وانعكاس الهى را در تمامى ذرات و روابط اجزاءاين عالم نشان مى دهد 1 .

    اين عرفان است كه خط نورانى آن , به وسيله انبياى عظام الهى , در جاده تكامل كشيده شده است , نه آن تخيلات رويايى در مهتاب فضاى درونى كه سايه هايى از مفاهيم بسيار وسيع , مانند: وجود, واقعيت , كمال , حقيقت , تجلى و غير ذلك را به جاى اصل آنها گرفته و با مقدارى بارقه هاى زودگذر مغزى آنها را روشن ساخته واز آنها حالى و مقامى براى خود تلقين مى نمايد و دل بر آنها خوش مى دارد در صورتى كه ممكن است مدعى چنين عرفانى براى چندين لحظه هم از روزنه هاى قفس مادى , نظاره اى به بيرون از خود مجازى خويشتن نكرده باشد.اين همان عرفان منفى است كه انبوهى از كاروان جويندگان معرفت رااز لب درياى درون خود, به سرابهاى آب نما, رهنمون گشته است . 2


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۸
    نوشته
    1,324
    صلوات
    17776
    تعداد دلنوشته
    12
    تشکر:
    1
    حضور
    21 روز 19 ساعت 18 دقیقه
    دریافت
    19
    آپلود
    0
    گالری
    1



    آدمى , در راهيابى به عرفان مثبت , همان اندازه كه بر همه عوامل لذت محسوس و به همه امتيازات دنيا, در صورت قانونى بودند آنها, با نظر وسيله مى نگرد ن ههدف , همچنان لذائذ معقول واطلاع از دورن مردم و پيشگويى حوادث آينده و حتى تصرف در عالم ماده را وسائلى براى بيدار ساختن مردم و تصعيدارواح آنان به قله هاى كمال , تلقى مى نمايد, نه هدف . هدف از رياضت او, تخلق به اخلاق الله و تادب به آداب الله است .

    اين قسيم , كه عرفان را به دو قسمت جداگانه معرفى مى نمايد: عرفان منفى و عرفان مثبت , مى توان گفت : مورد قبول هر سالك راستين است كه در هر دو حوزه نظرى و عملى عرفانى آگاهانه و با كمال خلوص حركت نموده است , حضرت امام خمينى , قدس سره , مى گويند:

    [چنانچه در بعض اهل عرفان ,اصطلاحى ديديم :اشخاصى را كه اين اصطلاحات و غور در آن , آنان را به ضلالت منتهى نموده و قلوب آنان را منكوس و باطن آنان را ظلمانى نموده و ممارست در معارف , موجب قوت انانيت وانيت آنان شده و دعاوى ناشايسته و شطحيات ناهنجاراز آنها صادر گرديده است . و نيز درارباب رياضات و سلوك اشخاصى هستند كه رياضت واشتغال آنان به تصفيه نفس , قلوب آنان را منكدرتر و باطن آنان را ظلمانى تر نموده واينهااز آن است كه به سلوك معنوى الهى و مهاجرت الهى الله محافظت ننموده و سلوك علمى وارتباطى آنان با تصرف شيطان و نفس , به سوى شيطان و نفس بوده است] 3 .


  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۸
    نوشته
    1,324
    صلوات
    17776
    تعداد دلنوشته
    12
    تشکر:
    1
    حضور
    21 روز 19 ساعت 18 دقیقه
    دریافت
    19
    آپلود
    0
    گالری
    1



    سالكان راه عرفان مثبت , در حركت تكاملى خود, تلاشى بس صميمانه دارند تا بتوانند گمشده حقيقتى همه تلاشگران راه حقيقت , حتى آنان را كه در وادى عرفان منفى دور خود طواف مى كنند,ارائه نمايند.

    بااطمينان بايد گفت كه : هرانسانى آگاه و داراى مغز و وجدان فعال در مى يابد كه گمشده اى , ماوراى آن چيزها كه براى حيات طبيعى محض خود يافته است , دارد. دراين دنيا, تنها كسانى گمشده اى ندارند كه با انواعى از تحذير و ناهشياريها, خود را گم كرده اند. حقيقت اين است كه : درك اين كه من گمشده اى دراين زندگانى دارم , دركى است بس والا كه بر مغز بردگان شهوات واسيران ثروت و مقام و شهرت طلبى راه ندارد. كاروان عرفان منفى راهها مى پيمايد, جستجوها مى كند و تلاش ها راه مى اندازد, ولى آخر كار به لذائذى از حال درونى و مقام روانى قناعت مى ورزد و همانگونه كه اشاره شد: به پاداشتهايى ازاطلاعات غيرمعمولى , تصرفاتى غيرعادى در طبيعت و جملات حيرت انگيز كفايت مى كند واز حركت باز مى ايستد.افسوس كه اين تلاشگران , نمى دانند كه گمشده حقيقى روح آدمى ,اين گونه موضوعات جزئى كه از عللى معين سرچشمه مى گيرد, نيست .


  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۸
    نوشته
    1,324
    صلوات
    17776
    تعداد دلنوشته
    12
    تشکر:
    1
    حضور
    21 روز 19 ساعت 18 دقیقه
    دریافت
    19
    آپلود
    0
    گالری
    1



    چنين احساس مى شود كه نخست , آگاهان بشرى در تكاپوى عرفان مثبت به رهبرى انبياى عظام و تحريك و تشويق آنان به بيدارى از خواب و روياى طبيعت , توفيق يافتند و با گام گذاشتن به اين درجه سازنده ,اولين حقيقتى كه براى آنان مطرح شد,اين بود كه : گمشده اى دارند. در تعقيب و جستجوى اين گمشده ,از لذائذ و خودمحورى ها و كامجويى ها دست برداشتند و كشتى وجود خود را با قطب نماى وجدان الهى و كشتيبانى عقل سليم , دراقيانوس هستى به حركت در آوردند. عرفان مثبت دراين كوشش و تلاش , به امتيازات مزبور در بالا, در سر راه خود دست يافت ولى هرگز به آنها به عنوان هدف ننگريست و راه خود را به سوى مقصد و هدف نهايى , كه[ لقاءالله] بود,ادامه داد. دراين ميان جمعى , به گمان اين كه آن امتيازات , مقصداصلى سالكان عرفان مثبت است , به دنبال آنها رفتند . كه بلى من هم شتر گم كرده ام هر كه يابداجرتش آوردم

    ولى گمشده آن كاروان , آنها نبود كه گمان مى كردند زيرا آن امتيازات همانند كاههائى بود كه به پيروى خرمن گندم نصيب كشاورزان مى گردد. آرى , تلاش بزرگى وجود داشت , ولى هدف ناچيز بود لذا سالكان راه عرفان مثبت , تلاشى بس صميمانه به راه انداختند كه بلكه بتوانند گمشده حقيقتى آن كاروان را براى آنان بشناسانند.اين هدف اصلى حركت , در جاذبه كمال , رو به لقاءالله بود كه بيدارى و گسترش و اشراف[ من] بر جهان هستى مقدمه آن بود.


  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۸
    نوشته
    1,324
    صلوات
    17776
    تعداد دلنوشته
    12
    تشکر:
    1
    حضور
    21 روز 19 ساعت 18 دقیقه
    دریافت
    19
    آپلود
    0
    گالری
    1



    اكنون مى پردازيم به عرفان مثبت درارتباطات چهارگانه :
    2. عرفان مثبت و من

    در عرفان مثبت , نفى[ من] معنائى ندارد, بلكه آنچه كه واقعيت دارد اين است كه[ من] آدمى به جهت تخلق به اخلاق الله و تادب به آداب الله مى تواند به مرحله اى از كمال برسد كه مانند شعاعى ازاشعه نور روح الهى گردد, همانگونه كه در روايتى ,ازابى بصير آمده است كه مى گويد:ازامام صادق , عليه السلام شنيدم : المومن اخوالمومن كالجسدالواحداذااشتكى شيئامنه و جدالم ذلك فى سائر جسده وارواحها من روح واحد. وان روح المومن لاشداتصالا بروح الله من اتصال شعاع الشمس بها 4

    مومن برادر مومن است مانند يك پيكر كه اگراز يك عضوى ناله اى داشته باشد درد آن را در ديگراعضاى جسد در مى يابد وارواح آنان از يك روح است . و قطعى است كه روح مومن به روح الهى متصل تراست از شعاع خورشيد به خورشيد.

    اين است معناى[ اناالله وانااليه راجعون] 5 مااز آن خداييم و به سوى او بر مى گرديم .

    [من انسانى] به وسيله تكامل از[ خود طبيعى] مى گذرد واز[ من انسانى] سعود مى كند و به[ من ملكوتى] توفيق مى يابد واين من ملكوتى است كه شايستگى اشراف واقعى به جهان هستى را نصيب او مى سازد. همانگونه كه غوره پس از عبوراز مراحل غوره بودن انگور مى گردد و شيره آن موجب تقويت استعدادها و نيروهاى مغزى مى گردد. وانسان با همين استعدادها و نيروها بر جهان هستى اشرف علمى , حكمى و عرفان پيدا مى كند. آن وحدتى كه در عرفان منفى , ما بين[ من] و خدا و جهان هستى مطرح مى گردد نه تنها قابل شهود واقعى واثبات نيست , بلكه نتايج ناصحيح آن را هيچ انسان آگاهى نمى پذيرد.


  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۸
    نوشته
    1,324
    صلوات
    17776
    تعداد دلنوشته
    12
    تشکر:
    1
    حضور
    21 روز 19 ساعت 18 دقیقه
    دریافت
    19
    آپلود
    0
    گالری
    1



    عرفان و جهان هستى

    جهان هستى از دو طريق ,انسان عارف را به ملكوت خود رهنمون مى گردد و در پرتواشعه ملكوتى كه بر جهان هستى مى تابد, به بارگاه ربوبى رهسپار مى نمايد.اين دو طريق عبارتنداز:

    1. شكوه جمال هستى .

    2. جلال قانونمندى هستى .

    براى آشنايى , با هر دو طريق , گسترش واشرافى از[ من آدمى] لازم است كه هر گونه ابهام رااز ديدگاه وى بطرف بسازد. دريافت شكوه جمال و عظمت و جلال هستى , چنان انبساطى در روح انسان ايجاد مى كند كه آشنايى با خويشتن پس از گم كردن آن .اين انبساط, بدان جهت كه ناشى از برقرار گشتن ارتباط صحيح با خدا و خويش است , لذا سرور و خرمى آن , هرگز زآلوده به انقباض واندوه و فقدان نمى گردد.

    به جهان خرم ازآنم كه جهان خرم ازاوست عاشقم بر همه عالم كه همه عالم ازاوست

    با همين اشراف و گسترش درونى است كه نمايش قفس گونه اى عالم هستى از ديدگاه سعدى عارف محو مى شود و فروغ الهى كه از پشت پرده بر آن مى تابد واو را درابتهاج فوق شاديها واندوه هاى معمولى قرار مى دهد.

    روز و شب با ديدن صياد مستم در قفس بس كه مستم نيست معلومم كه هستم در قفس

    اين گسترش واشرف[ من] مختص ديگرى دارد كه بدون آن , حتى آن دو راه : (شكوه جمال هستى و جلال قانونمندى هستى ) نيز, به مقصد نمى رساند. اين مختص , عبارت است از يقين انسا به اين كه دنيا ميدانى است براى تكاپو و مسابقه در خيرات . و فقط بااين ديد عرفانى است كه مى توان گفت : ما نه جهان هستى رااز خدا بالاتر مى بريم و نه ,العياذبالله , خدا رااز مقام شامخ تنزل مى دهيم كه آن دو را در فضائى از ذهن متحد بسازيم .


  9. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۸
    نوشته
    1,324
    صلوات
    17776
    تعداد دلنوشته
    12
    تشکر:
    1
    حضور
    21 روز 19 ساعت 18 دقیقه
    دریافت
    19
    آپلود
    0
    گالری
    1



    4. عرفان زندگى و مرگ

    زندگى كه زمينه بروز جان (روان و روح )انسانى در عرصه هستى است , حقيقتى است شفاف تراز جمادات و نباتات براى نشان دادن كمال خداوند هستى بخش كه با بروز جان انسانى در آن , بر شفافيتش افزوده مى گردد. مگراين كه اين حقيقت شفاف به دست خودانسان , چنان تيره و تار شود كه به ضد حيات و جان مبدل گردد. دراين صورت , حتى مبارزه با چنين جان ضد جان لازم مى گردد. با نيل به عرفان مثبت , كه از تهذب و تخلق به اخلاق الله و تادب به آداب الله حاصل مى گردد, جان آدمى براى پذيرفتن فروغ الهى آماده تر مى شود. مرگ از همين ديدگاه نيست مگر پاشيده شدن اجزائى از آب (كه حباب كالبد مادى آدمى را تشكيل مى دهد) و برگشت وى به درياى عظمت خداوندى . حباب وار براى زيارت رخ يار سرى كشيم و نگاهى كنيم و آب شويم

    زندگى و مرگ آن كسى كه شخصيت انسانى خود را در ميدان مسابقه در خيرات , به ثمر رسانيده است از آن جدا مى گردد: قل ان صلوتى و نسكى و محياى و مماتى لله رب العالمين 6 .

    بگو به آنان , قطعا نماز من و عبادات من و زندگى و مرگ من از آن خداوند, رب العالمين است .

    و با همين ديد عرفانى مثبت است كه دين اسلام از جان گرايى در برابر كسانى كه زندگى را يك پديده طبيعى محض مى دانند دفاع مى كند.اگر فلاسفه و حكماء و ديگر صاحب نظران ,اهميتى را كه اسلام به پديده حيات و جان ابراز مى نمايد, قائل بودند, تاريخ انسانها مسير معقول ترى مى پيمود, ولى چه بايد كرد كه تكرار مشاهده جان و جانداراز يك طرف و بروز صفات رذل و پست ازانسانهااز طرف ديگر,حقيقت وارزش واقعى زندگى را ازانسان مخفى داشته است .


  10. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۸
    نوشته
    1,324
    صلوات
    17776
    تعداد دلنوشته
    12
    تشکر:
    1
    حضور
    21 روز 19 ساعت 18 دقیقه
    دریافت
    19
    آپلود
    0
    گالری
    1



    5. عرفان و كار

    اساسى ترين مختص زندگى عرفانى ( كه طابق آيه شريفه فوق ,از آن خداست كار و تلاش پى گير دراين دنياست كه ميدانى براى مسابقه در خيرات است . ولكل وجهه هم موليها فاستبقواالخيرات 7 .

    و براى هر كس طريقى يا هدفى است كه روى او به سوى آن است و شما براى خيرات مسابقه كنيد.

    از ديدگاه عرفان مثبت , ركود و جمودانسانى دراين دنيااز نظر ارزش , بدتراز نيستى است كه بيرون از منطقه ارزشهاست واين كه بعضى از شعراء مى گويند: موجيم كه آرامش ما در عدم ماست ما زنده آنيم كه آرام نگيريم

    اگر منطورشان اين است كه : حيات ما و جان ما در زمينه تلاش و تكاپوست , لذااگراز تلاش و تكاپو باز بمانيم زمينه حيات ما و جان ما نابود گشته است , مطلبى بسيار قابل توجه است ولى اگر مقصوداين باشد كه : آرامش و ركود در زندگى از همه جهات مساوى عدم مى باشد, پذيرش ن بسيار دشواراست زيرا, همانگونه كه در بالااشاره كرديم , نيستى بيرون از منطقه ارزشهاست . در صورتى كه موجودى كه از مسير قانونى خود منحرف گردد, در منطقه زشتيها قرار خواهد گرفت .انسانى كه مى داند: وجودش وابسته خدايى است كه او خود در هر لحظه در كارى است :

    هر چه و هر كه در آسمانهاست , فيض وجودى خود راازاو مى خواهد. هر روز خدا در كارى است .


  11. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۸
    نوشته
    1,324
    صلوات
    17776
    تعداد دلنوشته
    12
    تشکر:
    1
    حضور
    21 روز 19 ساعت 18 دقیقه
    دریافت
    19
    آپلود
    0
    گالری
    1



    چنين انسانى نمى تواند, حتى يك لحظه هم ,از تاثير و تاثر با جهان هستى , كه نتيجه اش همان گسترش واشراف[ من عارف] بر جهان است , آرامش بگيرد. با نظر به اصل وابستگى آدمى به خداوند فعال و فياض مطلق و قرار دهنده نظم هستى بر كار, معلوم مى شود كه كار و حركت در متن اصلى قانون هستى است بنابراين , كسى كه بخواهد من اواز مسير عرفان مثبت , بر جهان هستى گسترش واشراف پيدا كند و در جاذبه كمال مطلق , كه فعال و فياض مطلق است , قرار بگيرد كه به لقاءالله منتهى مى گردد, حتما, بايد يك لحظه هم از تلاش و كوشش باز نماند حتى اگر چه مقصد مطلوب و در عين حال ناپديد باشد. گر چه رخنه نيست در عالم پديد خيره يوسف وار مى بايد دويد ياايهاالانسان انك كادح الى ربك كدحا فملاقيه . 9

    اى انسان , تو در نهايت تلاش و تكاپو به ديدار خدايت نائل خواهى آمد. وان ليس للانسان الا ماسعى وان سعيه سوف يرى . 10

    و قطعى است كه براى انسان هيچ چيزى وجود ندارد مگر كوششى كه انجام داده است و قعطا كوشش او به زودى ديده خواهد شد.

    پس عرفان مثبت هم دنبال گنج گرانمايه مى رود. واين گنج را فقط در كار و كوشش , در راه تنظيم امور مادى و معنوى انسانها, در مى يابد. انسانهايى كه اشعه اى از خورشيد با عظمت خداوندى در عرصه طبيعت مى باشند.اين عرفان , پرداختن به مرهم گذاشتن به زخم يك انسان را همانند ذكر يا حى و يا حى در تاريكى هاى شب تلقى مى نمايد.

    آرى قرار دادن يك پيچ و يا مهره را در جايگاه مناسب خود در ماشين مفيد بر حيات بشرى را عبادتى مقبولى درگاه ايزدى مى داند.


صفحه 1 از 6 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود