جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: رفــع ابـهام و تـنـاقــض

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    نوشته
    83
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    4 روز 2 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    رفــع ابـهام و تـنـاقــض




    سلام
    بزرگواران لطف کنند در مورد تناقض ظاهری آیات زیر، ما رو راهنمایی کنند


    «النَّازِعَات»
    ءَأَنتُم أَشَدُّ خَلْقاً أَمِ السَّمآءُ بَنَاهَا(27) رَفَعَ سَمْکَهَا فَسَوَّاهَا(28) وَ أَغْطَشَ لَیْلَهَا وَ أَخْرَجَ ضُحَاهَا(29) وَالْأَرضَ بَعدَ ذَلِکَ دَحَاهآ(30) أَخرَجَ مِنهَا مَآءَ‌‌‌‌هَا وَ‌مَرْعَاهَا(31) وَ الجِبَالَ أَرْسَاهَا(32) مَتَاعاً لَّکُم وَ لِأَنْعَامِکُم(33)‌

    آیا آفرینش شما سخت‌تر است یا آفرینش آشمانی که خداوند بنا نهاد؟(27) سقف آن‌را برافراشت و آن را منظم ساخت (28) و شبش را تاریک و روزش را آشکار نمود(29) و سپس زمین را گسترش داد(30) آبش را خارج کرد و چراگاهش را آماده ساخت(31) و کوه‌ها را ثابت و محکم نمود(32) همه‌ی این‌ها برای بهره‌گیری شما و چهارپایان شماست

    «فُصّلَت»
    وَ جَعَلَ فِیهَا رَوَاسِیَ مِن فَوْقِهَا وَ بَارَکَ فِیهَآ أَقْوَاتَهَا فِیّ أَرْبَعَةِ أَیَّامٍ سَوَآءً للِّسَّآئِلِینَ (10) ثُمَّ اسْتَوَی إِلَیَ السَّمآءِ وَ هِیَ دُخَانُ فَقَالَ لَهَا وَ لِلْأَرضِ ٱئْتِیَا طَوْعاً أَوْ کَرهاً قَالَتَآ أَتَیْنَا طَآئِعِینَ (11)

    او در زمین کوه‌های استواری قرار داد و برکاتی در آن آفرید و مواد غذایی آنرا مقدر فرمود. این‌ها همه در چهار روز بود. درست به اندازه‌ی نیاز تقاضا کنندگان(10) و سپس به آفرینش آسمان‌ها پرداخت، درحالی که به صورت دود بود؛ به آن و به زمین دستور داد که وجود آیید از روی اراده یا اجبار؛ گفتند ما از روی طاعت می‌آییم(11)

    «البَقَرة»
    هُوَ الَّذِی خَلَقَ لَکُم مَّا فِی‌الأَرْضِ جَمِیعاً ثُمَّ اسْتَوَی إِلَی السَّمَآءِ فَسَوَّاهُنَّ سَبْعَ سَمَاوَاتٍ وَ هُوَ بِکُلِّ شَی ءٍ عَلِیمُ (29)

    اوست کسی که آنچه در زمین است را برای شما آفرید؛ سپس به آفرینش آسمان‌ها پرداخت و هفت آسمان را استوار کرد؛ و او به هرچیزی داناست(29)
    *****

    در آیه‌ی نازعات آمده است:
    ابتدا آسمان‌ها آفریده شد و سپس «سقف آن برافراشته و منظم شد» سپس به آفرینش زمین پرداخت

    درآیه‌ی فصلت آمده است:
    پس از آفرینش زمین، به آفرینش آسمان‌ها پرداخت، درحالی‌که همانند دود بود (دود آفرینش منظمی ندارد(؟) / با توجه به سوره‌ی نازعات)

    در آیه‌ی بقره آمده است:
    همه نعمت‌ها را در زمین آفرید و سپس به آفرینش آسمان‌ها پرداخت و ...
    آیا تا وقتی که آسمان‌ها آفریده نشده‌اند، می‌شود زمین را (که درون آسمان‌هاست)، آفرید؟

    *****
    یک خواهش:
    بزرگواران در هنگام پاسخگویی، برای شادی ارواح طیبه، لطفاً از رنگ آبی و مشکی استفاده نمایید (جون عزیزتون عین « اِسمارتیز » ننویسید که هم چش و چارمون در میاد هم تو ماه رمضونی هوس خوراکی می‌کنیم)




  2. تشکر


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    698
    مورد تشکر
    8 پست
    حضور
    16 روز 11 ساعت 31 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    2




    با نام و یاد دوست




    رفــع ابـهام و تـنـاقــض




    کارشناس بحث: استاد یاسین


  5. تشکر


  6. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    149
    تشکر:
    1
    حضور
    6 روز 10 ساعت 39 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط خــود، تــراش نمایش پست
    در آیه‌ی نازعات آمده است:
    ابتدا آسمان‌ها آفریده شد و سپس «سقف آن برافراشته و منظم شد» سپس به آفرینش زمین پرداخت

    درآیه‌ی فصلت آمده است:
    پس از آفرینش زمین، به آفرینش آسمان‌ها پرداخت، درحالی‌که همانند دود بود (دود آفرینش منظمی ندارد(؟) / با توجه به سوره‌ی نازعات)

    بسم الله الرحمن الرحیم
    با سلام و احترام

    یک بار دیگر به مضمون آیه شریفه توجه کنید:« آيا آفرينش شما (بعد از مرگ) مشكل‏تر است يا آفرينش آسمان كه خداوند آن را بنا نهاد؟سقف آن را برافراشت و آن را منظّم ساخت، و شبش را تاريك و روزش را آشكار نمود و زمين را بعد از آن گسترش داد» [1].

    در اینجا بحث خلقت زمین پس از خلقت آسمان نیست، بلکه خداوند می فرماید پس از آنکه به امور آسمان پرداختو سقفش را برافراشت و شبش را تاریک و روزش را آشکار نمود، زمین را گستراند، نه اینکه زمین را خلق کرد.

    زمین قبلا خلق شده بود اما سطح آن را آب فراگرفته بود و سپس خداوند خشکی ها را از زیر آب نمایان کرد و سطح زمین گسترده شد.[2]


    [1] - سوره نازعات،آیه27-30.

    [2] - الميزان في تفسير القرآن، ج‏20، ص: 190.


  7. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    149
    تشکر:
    1
    حضور
    6 روز 10 ساعت 39 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط خــود، تــراش نمایش پست
    در آیه‌ی بقره آمده است:
    همه نعمت‌ها را در زمین آفرید و سپس به آفرینش آسمان‌ها پرداخت و ...
    آیا تا وقتی که آسمان‌ها آفریده نشده‌اند، می‌شود زمین را (که درون آسمان‌هاست)، آفرید؟
    بسم الله الرحمن الرحیم
    «
    هُوَ الَّذِى خَلَقَ لَكُم مَّا فىِ الْأَرْضِ جَمِيعًا ثُمَّ اسْتَوَى إِلىَ السَّمَاءِ فَسَوَّئهُنَّ سَبْعَ سَمَاوَاتٍ وَ هُوَ بِكلُ‏ِّ شىَ‏ْءٍ عَلِيم» (او خدايى است كه همه آنچه را (از نعمتها) در زمين وجود دارد، براى شما آفريد سپس به آسمان پرداخت و آنها را به صورت هفت آسمان مرتب نمود و او به هر چيز آگاه است.) سوره بقره،آیه29.

    جمله" استوى" از ماده" استواء" گرفته شده كه در لغت به معنى تسلط و احاطه كامل و قدرت بر خلقت و تدبير است.[1]

    در اینجا نیز قرآن نمی فرماید که بعد از خلقت آنچه در زمین است، از نعمت ها به خلقت آسمان می پردازد، بلکه اصل آسمان در ان زمان خلق شده بود بلکه خداوند پس از آنکه خلقت زمین را تکمیل کرد و آنچه بشر به آن نیاز دارد را خلق نمود به تکمیل خلقت آسمان پرداخت و تغییرات و شکل گیری لازم را در آن ایجاد نمود.


    [1] - تفسير نمونه، ج‏1، ص: 163





  8. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    نوشته
    83
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    4 روز 2 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با سلام و سپاس از پاسخ شما

    گویا بنده در رساندن منظور اصلی، موفق نبوده‌ام:


    نقل قول نوشته اصلی توسط یاسین نمایش پست

    در اینجا نیز قرآن نمی فرماید که بعد از خلقت آنچه در زمین است، از نعمت ها به خلقت آسمان می پردازد، بلکه اصل آسمان در ان زمان خلق شده بود بلکه خداوند پس از آنکه خلقت زمین را تکمیل کرد و آنچه بشر به آن نیاز دارد را خلق نمود به تکمیل خلقت آسمان پرداخت و تغییرات و شکل گیری لازم را در آن ایجاد نمود.


    اگر به ترجمه‌ای که آورده شده است توجه فرمایید،
    همانند چیزی که شما فرموده‌اید، گفته شده است: « هفت آسمان را «اســتوار» کرد»

    پرسش اصلی بنده این است:

    زمانی که هفت آسمان منظم و استوار نشده‌اند، چگونه زمین و نعمت‌های درون آن آفریده شده است؟
    آیا زمین با نیروی جاذبه، در هوا نایستاده است؟
    پس وقتی تمام کهکشان(ها) منظم نشده‌اند و همانند دود هستند، نیروی جاذبه و دافعه وجود نداشته که بخواهد زمین را در هوا نگه دارد (؟)

    همچنین، چیزی که فراموش شده بود:

    در ابتدای ترجمه‌ی سوره فصلت آمده است:
    « او در زمین کوه‌های استواری قرار داد و نعمت‌های آنرا به میزان آفرید و سپس به استوار کردن آسمان‌ها پرداخت»

    سپس در ادامه می‌گوید:
    « به آسمان و زمین دستور داد که «به وجود آیید » از روی اطاعت یا اجبار »
    مگر زمین و آسمان آفریده نشده بودند و نعمت‌های درون آن به میزان مقدر نشده بود؟
    چرا دوباره گفته شده است که به وجود آیید؟

    ویرایش توسط فـــرعـــون : ۱۳۹۲/۰۴/۲۹ در ساعت ۱۰:۴۵

  9. تشکر


  10. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    149
    تشکر:
    1
    حضور
    6 روز 10 ساعت 39 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط خــود، تــراش نمایش پست
    زمانی که هفت آسمان منظم و استوار نشده‌اند، چگونه زمین و نعمت‌های درون آن آفریده شده است؟
    آیا زمین با نیروی جاذبه، در هوا نایستاده است؟
    پس وقتی تمام کهکشان(ها) منظم نشده‌اند و همانند دود هستند، نیروی جاذبه و دافعه وجود نداشته که بخواهد زمین را در هوا نگه دارد (؟)
    بسم الله الرحمن الرحیم

    چه رابطه ای بین وجود نعمت در زمین با منظم شدن هفت آسمان وجود دارد؟!

    آنچه مربوط به زمین می باشد، شکل گیری خاص آن و فراهم شدن زمینه لازم جهت ظهور نعمت های خداوند است و این مساله ارتباطی با آسمانهای هفتگانه ندارد.

    بر طبق نظرات دانشمندان علم نجوم و هیات و آیه قرآن« وَ السَّماءَ بَنَيْناها بِأَيْدٍ وَ إِنَّا لَمُوسِعُونَ» (و ما آسمان را با قدرت بنا كرديم، و همواره آن را وسعت مى‏بخشيم) «سوره ذاریات آیه47» جهان هر لحظه در حال گسترش است، آیا این گسترش آسمانها با وجود نعمت در زمین ارتباط مستقیم دارد؟!

    بنابراین برای وجود نعمت در زمین نیازی به اتمام خلقت آسمانها نبود.


  11. تشکر


  12. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    نوشته
    83
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    4 روز 2 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سلام؛

    به‌نظر، بنده واضح، توضیح می‌دهم اما نمی‌دانم چرا بازهم کژی و ناصافی دیده می‌شود ؟


    با توجه به اینکه جناب طاهر نوشته بودند: «کارشناس پاسخگو: استاد یاسین»، بنده برای جلوگیری از بی‌ادبی و درازی سخن، از دادن توضیح‌های سطحی خودداری کردم.

    اما گویا لحن و کلام بنده، بسیار مبهم است و این عیب بر من است:

    منظور از آفرینش نعمت در زمین پیش از منظم کردن آسمان‌ها، اینست که، ابتدا، زمین تقریباً کامل شده است؛ سپس، نعمت‌های درون آن مقدر شده‌اند (اگر زمین یا هرچیز دیگری کامل نشود، نمی‌شود اجزایی، در درون آن قرار داد؛ همانند خانه که تا کامل نشود، میز و صندلی(= نعمت‌ها) در آن نمی‌گذارند) .

    با توجه به آیه‌ی که توسط جناب کارشناس آورده شده است: « ما آسمان‌ها را به قدرت بنا کردیم » پادشاهی قدرت دارد، که منظم باشد، چیزی قدرت‌مند است که منظم و موزون باشد و تا وقتی که منظم و استوار نشده است، « باری به هر جهت است ».

    حال، چگونه است که برای نمونه، خانه‌ای که هنوز پی‌ریزی آن تمام نشده است(=منظم نشده است)، یک اتاق در آن ساخته و میز و صندلی نیز در آن چیده شده است؟! (اتاق = زمین؛ ساختمان = آسمان‌ها)

    همین موضوع در مورد آفرینش زمین نیز است؛ وقتی که هنوز آسمان‌ها (=پی‌ریزی آسمانها) کامل و منظم نشده‌ است، در یکی از این آسمان‌ها، کره‌ای کامل شده و نیز نعمت‌هایی (= میز و صندلی) در آن آفریده شده است؟

    از نظر «کارشناس» این بخش؛ گسترش یافتن = منظم کردن؛ می‌باشد.

    با توجه به معادله‌ی بالا:

    بنده پاسخ‌ پرسش خود را گرفتم - اگرچه در نظر قبلی، دو قسمت وجود داشت که گویا، باید به هردوی آن‌ها پاسخ داده می‌شد اما قسمت دوم به دلایل مبهم و شفافی*، رها شده ماند ولی «گستردگی و انظباط» معادله‌ی آورده شده به قدری است که نیازی به پاسخ قسمت دوم نیست.

    - بسیار ممنون از پاسخ شما، جناب استاد یاسین.
    *****

    در پایان، از خداوند مهربان می‌خواهم که درود و رحمت بر روان ناصرخسرو ارزانی بدارد که گویی در پس قرن‌ها، این موضوع و نادانی مرا دیده و سروده است:

    آن بـه کـه نگـویی چـو نـدانی سخن ایراک
    نـاگــفته سخــن بــه بـود از گــفتن رســوا
    *****

    به راستی که هیچکدام از بزرگان ادیان و مذهب‌های دیگر، توانایی بحث و مجادله کردن با بزرگان شیعه را ندارند و گرنه پا پیش می‌گذاشتند.

    بنده بازهم پرسش‌های دیگری داشتم اما اکنون با استفاده از معادله‌ی مربوطه، پاسخ همه را گرفته‌ام.

    ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــ
    *. با استفاده از قانون مشتق گیری، مبهم = شفاف


  13. تشکر


  14. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    149
    تشکر:
    1
    حضور
    6 روز 10 ساعت 39 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط خــود، تــراش نمایش پست
    حال، چگونه است که برای نمونه، خانه‌ای که هنوز پی‌ریزی آن تمام نشده است(=منظم نشده است)، یک اتاق در آن ساخته و میز و صندلی نیز در آن چیده شده است؟! (اتاق = زمین؛ ساختمان = آسمان‌ها)

    همین موضوع در مورد آفرینش زمین نیز است؛ وقتی که هنوز آسمان‌ها (=پی‌ریزی آسمانها) کامل و منظم نشده‌ است، در یکی از این آسمان‌ها، کره‌ای کامل شده و نیز نعمت‌هایی (= میز و صندلی) در آن آفریده شده است؟
    بسم الله الرحمن الرحیم

    اشاره کردین تا وقتی خانه ای پی ریزی ان تمام نشود میز و صندلی در آن قرار نمی دهند، بر اساس مثال شما که نعمت ها را به میز و صندلی تشبیه کردین، آیا نعمت هایی که خداوند در زمین قرار داد قبل از اتمام پی ریزی زمین بود؟! و یا آیا حتی قبل از پایان یافتن کار ساخت زمین بود؟!

    توجه دارید که قرار دادن نعمت ها پس از پایان یافتن ساخت و منظم ساختن امور مربوط به زمین بود.

    اگر بگوییم چون کار تنظیم و مرتب کردن اسمانها هنوز به پایان نرسیده بود، بنابراین قبل از آن نمی بایست نعمت ها در زمین قرار بگیرد، شبیه به این است که بگوییم اگر در ساختمانی کار طبقات بالا به اتمام نرسید، افرادی که در طبقه پایین هستند و کار منزلشان به اتمام رسید نباید میز و صندلی(نعمت در زمین) در منزلشان قرار دهند؟!

    و من الله الهدایه و التوفیق


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود