-
۱۳۸۷/۰۵/۱۴, ۱۵:۰۳ #1
- تاریخ عضویت
مرداد ۱۳۸۷
- نوشته
- 1
- مورد تشکر
- 1 پست
- حضور
- 1 دقیقه
- دریافت
- 0
- آپلود
- 0
- گالری
- 0
استفاده قران از نحن به جای انا
سلام علیکم
سوالی داشتم که خوشحال میشم دوستان و قرآن پژهان به آن پاسخ دهند
چرا در قرآن کریم بجای انا از نحن استفاده شده است . مثلا بجای گفتن من زمین و آسمانها را آفریده ام کلمه ما زمین و آسمانها را آفریدیم بکار رفته است . مگر خدا یکتا نیست .
و من ا.. توفیق
-
تشکرها 3
-
۱۳۸۷/۰۵/۱۴, ۱۷:۴۷ #2
دوست عزيز
تعبير «انا» و «نحن » براى خداوند در قرآن فراوان است ; مانند: «أَنَّهُ لاَ إِلَـهَ إِلاَّ أَنَا فَاعْبُدُونِ ; (انبياء ، 25) خدايى جز من نيست ، پس مرا بپرستيد .» ; «نَحْنُ نَقُصُّ عَلَيْكَ أَحْسَنَ الْقَصَصِ ; (يوسف ، 3) ما نيكوترين سرگذشت ها را بر تو حكايت مى كنيم» .
امّا اين كه خداوند در قرآن خود را گاهى «من » و گاهى «ما» خوانده ، مى توان گفت : در آوردن ضمير جمع ، ممكن است ، واسطه ها در نظر بوده و يا به جهت عظمت باشد . واسطه ها مانند: جبرييل كه وحى خدا را به پيامبران مى رسانيد و ميكاييل و ملك الموت و.. . كه خدا به وسيله ملك الموت جان آدمى را مى گيرد ، همچنين ساير واسطه ها و مدبران امر كه در طول فاعليت خدا قرار مى گيرند . در مورد عظمت ، مانند: «إنا أعطينك الكوثر» و يا «وَ ما أنزَلنا» كه عظمت آنچه را كه خدا عطاء فرموده فهميده مى شود . توجه به آيات قرآن مى رساند كه درباره پرستش خداوند از ضمير «من » استفاده شده و درباره افعال الهى گاه از ضمير «من » و گاه «ما» استفاده شده است .
هُو بَس، ... ما بقی هَوَس، ... و انقَطَعَ النَفَس
-
تشکرها 4
-
۱۳۸۷/۰۵/۱۴, ۱۸:۵۰ #3
- تاریخ عضویت
فروردين ۱۳۸۶
- نوشته
- 850
- مورد تشکر
- 3,450 پست
- حضور
- 35 دقیقه
- دریافت
- 1
- آپلود
- 0
- گالری
-
9
باسلام به شما دوست عزیز:
برای حل این سوال جواب های زیادی مطرح میشه که مهم ترینشون را در زیر می بینید:
1.بعضی وقتا شده که مثلا توی یه جمعی نشستی و قصد داری کار مهمی را انجام بدی. در اون لحظه وقتی از جمع جدا میشی با افتخارو غرور(جنبه مثبتش)،خطاب به همه جمع میگی:
" اگه امری نیست ، ما رفتیم!!! "
دراینجا کلمه "ما" در اصل همان کلمه "من" است که برای ایجاد زیبایی کلامی به صورت معکوس به کار رفته!
2.وجود همه انسان ها از ذات خداوند گرفته شده پس وجود انسان ترکیبیست از وجود آدمی و روح خدائی که هنگام خلقت به اوبخشیده شده! حال بعضی آمدن کلمه "نحن" را به این موضوع اطلاق می دهند چرا که می گویند کسی نزدیکتر از انسان و خداوند به خود او وجود ندارد!!!
3.بعضی ها آمدن کلمه "نحن" را بر این مبنا می گذارند که اعمال انسان همواره تحت نظر خداوند و فرشتگان است.
موفق باشید
مولایم علی فرموند:
يابُنَىَّ اِصبِر عَلَى الحقِ وَ اِن كانَ مُرّا; اى پسر جان! در راه حق صبور و مقاوم باش گرچه تلخ و رنج آور باشد.
هرگز گمان مبر زخیال تو غافلم ،گرمانده ام خموش ، خدا داند ودلم.....
چون عاقبت همه امور با خداست همه چیز را به او واگذار کردم.
-
تشکرها 4
-
۱۳۸۷/۰۵/۱۴, ۲۱:۳۹ #4
-
تشکر
-
۱۳۸۸/۰۱/۱۵, ۱۸:۵۱ #5
- تاریخ عضویت
فروردين ۱۳۸۸
- نوشته
- 28
- مورد تشکر
- 33 پست
- حضور
- 7 ساعت 52 دقیقه
- دریافت
- 52
- آپلود
- 0
- گالری
- 0
این چگونه برداشتی از ایات قران است .بهتر نبود باکمی تفکر در احادیث متوجه میشدیم که منظور از ضمایر جمع در قران اهلبیت (ع) هستند زیرا ایشان خلیفه الله یعنی مجاری خداوندی خدا هستند .
امیرالمومنین (ع) در نهج البلاغه میفرمایند: من خالق اسمانها و زمین و رازق انها هستم یعنی من ان مجرایی هستم که خداوند از طریق من خلق کرد.زیرا خداوند غیر قابل وصف است و این دنیای مادی که تحمل نزول بطن اول قران را ندارد و متصاعد میشود چگونه میتواند خدا را مستقیما تحمل کند.
اهل بیت (ع) مانند لوله های ابی هستند که ضرب و شدت جریان اب پشت سد را میگیرند تا ان اب باعث ابادانی شود نه خرابی.
در زبان عربی نیز هر ضمیری به جا بکار برده میشود و اوردن ضمیر (نا) نه تنها باعث عظمت خداوند نمیشود که حتی باعث پایین امدن شان خداوند و باز شدن راه برای شرک میشود.
التماس دعا
-
تشکر
-
۱۳۸۸/۰۱/۱۵, ۲۳:۰۶ #6
- تاریخ عضویت
آبان ۱۳۸۷
- نوشته
- 719
- مورد تشکر
- 1,947 پست
- حضور
- 4 ساعت 21 دقیقه
- دریافت
- 41
- آپلود
- 0
- گالری
-
4
-
۱۳۸۹/۰۶/۲۰, ۱۳:۰۵ #7
كجاي نهج البلاغه گفته ؟؟؟؟؟
در صورتي كه در مناجات ميگه انت رازق و انا مرزوق
لطفا به ائمه اطهار عليهم السلام دروغ نبستيد
-
تشکر
-
۱۳۸۹/۰۶/۲۰, ۱۳:۲۸ #8
- تاریخ عضویت
آبان ۱۳۸۸
- نوشته
- 606
- مورد تشکر
- 2,413 پست
- حضور
- 20 ساعت 13 دقیقه
- دریافت
- 4
- آپلود
- 0
- گالری
- 0
با سلام .
لطفا نسبت به ائمه اطهار هیچ گونه نسبت ناروا نبندید . علی با اون عظمت و بزرگی و کمال روح کجا گفته من خالق اسمانها هستم . !!!!
چرا برای بزرگ کردن کسی که به اون علاقه داریم در وصف و تعریف از اون مبالغه و افراط میکنیم ؟؟؟
علی (ع) هم انسانی بود از مخلوقات خداوند و بنده او .... چطور یک همچین حرفی را به اون نسبت میدهید ؟؟؟؟
به قول دوستمون در مناجات حضرت علی (ع) شخصا و به زبان خود اقرار به بندگی خداوند کرده ؟؟؟
اگر این روایت در نهج البلاغه امده باشد کاملا دروغ است و نباید به مولا علی منسوب گردد .
دوستان عزیز در روایات و احادیثی که میخوانیم و نقل قول میکنیم کمال دقت را داشته باشیم و نکند که خدای نکرده برای اینکه علی و ائمه را بزرگ کنیم روایات ناروا و غیر معقول به انها نسبت دهیم . مانند همین روایت مجعول که از بزرگی و زاهدی چون علی دور است که همچین کلامی به زبان بیاورد .
۩۩۩... پس بگذارید سرسپردگی به خداوند لباس درونتان باشد نه نمایش بیرون...در پنهان ترین لایه های روحتان باشد، نه آواز آشکار لبهایتان.... بگذارید سرسپردگی به خداوند در میان استخوان دنده هایتان باشد...۩۩۩
-
۱۳۸۹/۰۶/۲۰, ۱۴:۲۵ #9
اين هم يكي از احاديث امام علي عليه السلام در مورد غلو كردن :
امام علی (ع) : در مدح و تمجید از ما خاندان پیامبر (ص) زیاده روی و غلو نکنید که ما را خدا بدانید زیرا ما بندگان پرورش یافته خدائیم. تحف العقول صفحه 98
-
۱۳۸۹/۰۶/۲۰, ۲۰:۳۰ #10
- تاریخ عضویت
خرداد ۱۳۸۹
- نوشته
- 895
- مورد تشکر
- 1,314 پست
- حضور
- 19 دقیقه
- دریافت
- 15
- آپلود
- 0
- گالری
-
1
آقای سرباز ولایت
سرباز ولایت بودنت ترا به غلو وادار نکند
می دانید قرآن در مورد غلو چه گفته ؟
قُلْ يا أَهْلَ الْكِتَابِ لَا تَغْلُوا فِي دِينِكُمْ غَيرَ الْحَقِّ وَلَا تَتَّبِعُوا أَهْوَاءَ قَوْمٍ قَدْ ضَلُّوا مِنْ قَبْلُ وَأَضَلُّوا كَثِيرًا وَضَلُّوا عَنْ سَوَاءِ السَّبِيلِ(المائدة/77)
بگو: «اي اهل کتاب! در دين خود، غلو (و زياده روي) نکنيد! و غير از حق نگوييد! و از هوسهاي جمعيتي که پيشتر گمراه شدند و ديگران را گمراه کردند و از راه راست منحرف گشتند، پيروي ننماييد!»
در ضمن آن نهج البلاغه ای که در آن از قول علی بن ابیطالب گفته من آفرینده آسمانم پشیزی ارزش نداره
چرا میخواهی در نهج البلاغه سمپاشی کنی ؟؟؟ چرا می خواهی القاء کنی که علی خدا ست ؟؟؟؟؟
سرباز ولایت یا خودت نادانی یا فکر می کنی بقیه نمی دونن نهج البلاغه چی نوشته سرباز ولایت باش نه سربار ولایت
سرباز مولایت باش نه سر بار او که مصداق آیه ی وَهُوَ كَلٌّ عَلَى مَوْلَاهُ ( نحل 76) نشوی
توبه کن از این شرک آوردن برای خدا
ببین خدا بر خلاف حرف تو چی گفته
الَّذِي لَهُ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَلَمْ يتَّخِذْ وَلَدًا وَلَمْ يكُنْ لَهُ شَرِيكٌ فِي الْمُلْكِ وَخَلَقَ كُلَّ شَيءٍ فَقَدَّرَهُ تَقْدِيرًا(الفرقان/2)
(خداوندي )که حکومت آسمانها و زمين از آن اوست، و فرزندي براي خود انتخاب نکرد، و شریکی در حکومت و مالکيت ندارد، و همه چيز را آفريد، و به دقت اندازهگيري نمود!
ویرایش توسط غلامعلی نوری : ۱۳۸۹/۰۶/۲۰ در ساعت ۲۰:۵۴
اطلاعات موضوع
کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند
در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)
اشتراک گذاری