جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: کیفیت وقف در «و لی دین»؟؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    نوشته
    52
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    23 ساعت 2 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    پرسش کیفیت وقف در «و لی دین»؟؟




    با عرض سلام و آرزوی قبولی طاعات
    یک سؤال در مورد قرائت داشتم از اساتید محترم:
    در انتهای آیه آخر سوره مبارکه «کافرون» که «لکم دینکم و لی دین» است اختلاف قرائات چگونه است آیا نون را ساکن بخوانیم یا با رَوم؟
    چون در انتهای کلمه «دین» ضمیر «ی» حذف شده واسه این می پرسم.

    پیشاپیش از لطفتان ممنونم.

    ویرایش توسط Hadi99g : ۱۳۹۲/۰۵/۰۱ در ساعت ۱۳:۱۴


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    604
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    10 روز 13 ساعت 33 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0




    با نام الله



    کیفیت وقف در «و لی دین»؟؟



    کارشناس بحث: استاد میقات






  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,698
    مورد تشکر
    102 پست
    حضور
    39 روز 13 ساعت 42 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0






    «لَكمُ‏ْ دِينُكُمْ وَ لىِ‏َ دِينِ»
    (حال كه چنين است) آيين شما براى خودتان، و آيين من براى خودم‏. (1)


    با سلام و درود

    اجازه بدهید ابتدا و برای دوستانی که کمتر با این قاعده وقف «رَوم» آشنا هستند، اشاره ای بکنم:

    وقف روم، از کیفیات وقف، و به معنای ضعیف کردن صدای حرکت حرف آخر هنگام وقف است.

    به بیان دیگر، ادا کردن حرکت حرف موقوفٌ ‌علیه، به اندازه یک ‌سوم، و به صورتی که از نزدیک شنیده شود.

    در این روش، قاری صدا را ضعیف می ‌کند و صدایی خفی از حرکت ادا می ‌شود، تا جایی که تنها فرد نزدیک به قاری آن را بشنود.

    وقف روم در مرفوع و مجرور جاری می ‌شود و در منصوب اجرا نمی ‌شود.

    فایده این وقف، بیان حرکت محذوف در حرف است. (2)


    اما در مورد نحوه وقف در این آیه شریفه، باید عرض کنم که از یکی از اساتید قرآن پرسیدم و ایشان گفتند در روایت حفص، اصل بر سکون است، اما تحت شرایطی مانند تعلیم، رَوم جایز است.

    ______________
    (1) کافرون، 6.
    (2) ر.ک: الاتقان فی علوم القرآن، سیوطی، جلد 1 ، ص 305؛ پژوهشی در علم تجوید، ابوالفضل علامی، ج 1، ص 220.

    ویرایش توسط میقات : ۱۳۹۴/۰۸/۱۲ در ساعت ۰۰:۰۱ دلیل: اصلاح خطای تایپی

    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.




اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. ✿^؟؟^✿بیت المال را جــدی بگیرید!✿^؟؟^✿
    توسط neginsabz در انجمن اخلاق
    پاسخ: 7
    آخرين نوشته: ۱۳۹۳/۰۹/۱۲, ۱۴:۰۸
  2. جمع بندی قیامت چه زمانی رخ می دهد؟؟!!
    توسط taslim در انجمن قیامت
    پاسخ: 41
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۰۶/۲۰, ۰۸:۱۹
  3. سجده به غیرخدا حرام نیست؟؟(سجده برادران به یوسف)
    توسط منتقد کوچولو در انجمن آیات الاحکام
    پاسخ: 3
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۰۳/۲۸, ۱۷:۵۱
  4. در خدا باوری و دین داری عقل مقدم است یا ایمان؟؟
    توسط paul در انجمن ادیان و فرق در قرآن
    پاسخ: 15
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۰۲/۱۴, ۲۲:۰۷
  5. چرا افضل اعمال ؟؟
    توسط حکمتی فرد در انجمن مهدویت و امام زمان در قرآن
    پاسخ: 3
    آخرين نوشته: ۱۳۸۹/۰۵/۰۴, ۱۱:۰۷

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود