جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: تـفــاســیــر آیــات قــرآن کــریــم پــیــرامـــون لــیــالــی مــبــارکــه قـــدر

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۸
    نوشته
    7,382
    صلوات
    500
    تعداد دلنوشته
    8
    مورد تشکر
    13 پست
    حضور
    60 روز 10 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    43
    آپلود
    0
    گالری
    281

    تـفــاســیــر آیــات قــرآن کــریــم پــیــرامـــون لــیــالــی مــبــارکــه قـــدر




    تـفــاســیــر آیــات قــرآن کــریــم پــیــرامـــون لــیــالــی مــبــارکــه قـــدر

    تـفــاســیــر آیــات قــرآن کــریــم پــیــرامـــون لــیــالــی مــبــارکــه قـــدرتـفــاســیــر آیــات قــرآن کــریــم پــیــرامـــون لــیــالــی مــبــارکــه قـــدر






    بانام و یاد خدای مهربان


    قصد داریم در این تاپیک کلیه آیات قرآن کریم
    در مورد لــیــالــی مــبــارکــه قـــدر

    را قـــرار دهــیــم.
    (همراه با تفسیر)

    امید است که دوستان عزیز مارا دراین امر یاری نمایند
    تا بیشتر با کلام آسمانی در این خصوص آشنا شویم.




    تـفــاســیــر آیــات قــرآن کــریــم پــیــرامـــون لــیــالــی مــبــارکــه قـــدر






  2. تشکرها 2


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۸
    نوشته
    7,382
    صلوات
    500
    تعداد دلنوشته
    8
    مورد تشکر
    13 پست
    حضور
    60 روز 10 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    43
    آپلود
    0
    گالری
    281





    آیات 1 تا 8 سوره دخـــان


    تـفــاســیــر آیــات قــرآن کــریــم پــیــرامـــون لــیــالــی مــبــارکــه قـــدر




    بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ


    حم (1)
    وَ الْكِتابِ الْمُبِينِ (2)

    إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِي لَيْلَةٍ مُبارَكَةٍ إِنَّا كُنَّا مُنْذِرِينَ (3)
    فِيها يُفْرَقُ كُلُّ أَمْرٍ حَكِيمٍ (4)

    أَمْراً مِنْ عِنْدِنا إِنَّا كُنَّا مُرْسِلِينَ (5)
    رَحْمَةً مِنْ رَبِّكَ إِنَّهُ هُوَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ (6)

    رَبِّ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ ما بَيْنَهُما إِنْ كُنْتُمْ مُوقِنِينَ (7)
    لا إِلهَ إِلاَّ هُوَ يُحْيِي وَ يُمِيتُ رَبُّكُمْ وَ رَبُّ آبائِكُمُ الْأَوَّلِينَ (8)



    تـفــاســیــر آیــات قــرآن کــریــم پــیــرامـــون لــیــالــی مــبــارکــه قـــدر


    ترجمه:


    بنام خداوند بخشنده بخشايشگر

    1- حم.
    2- سوگند به اين كتاب آشكار.


    3- كه ما آن را در شبى پربركت نازل كرديم، ما همواره انذار كننده بوده‏ايم.
    4- در آن شب كه هر امرى بر طبق حكمت خداوند تنظيم مى‏گردد.


    5- فرمانى بود از ناحيه ما، ما (محمد" ص" را) فرستاديم.
    6- اينها همه بخاطر رحمتى است از سوى پروردگارت كه او شنونده و داناست.


    7- پروردگار آسمانها و زمين و آنچه در ميان آنهاست، اگر اهل يقين هستيد.
    8- هيچ معبودى جز او نيست، زنده مى‏كند و مى‏ميراند، پروردگار شما و پروردگار پدران نخستين شماست.




    تـفــاســیــر آیــات قــرآن کــریــم پــیــرامـــون لــیــالــی مــبــارکــه قـــدر



    منبع: تفسیر نمونه - جلد 21

    ویرایش توسط *عرفانی* : ۱۳۹۲/۰۵/۰۵ در ساعت ۱۱:۳۰


  5. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۸
    نوشته
    7,382
    صلوات
    500
    تعداد دلنوشته
    8
    مورد تشکر
    13 پست
    حضور
    60 روز 10 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    43
    آپلود
    0
    گالری
    281



    نزول قرآن در شبى پربركت


    تـفــاســیــر آیــات قــرآن کــریــم پــیــرامـــون لــیــالــی مــبــارکــه قـــدر




    در ابتداى اين سوره نيز همانند چهار سوره گذشته و دو سوره آينده كه مجموعا هفت سوره را تشكيل مى‏دهد با حروف مقطعه (حم) روبرو مى‏شويم، در باره تفسير حروف مقطعه به طور كلى در گذشته فراوان بحث كرده‏ايم «1».

    و در مورد خصوص حم در آغاز نخستين سوره از سوره‏هاى حواميم (سوره مؤمن) و آغاز" سوره فصلت" بحث شده است.

    قابل توجه اينكه بعضى از مفسران در اينجا" حم" را به عنوان سوگند تفسير كرده‏اند كه با سوگند ديگرى كه بعد از آن آمده و به قرآن قسم ياد شده دو سوگند پى در پى و متناسب را تشكيل مى‏دهد، سوگند به حروف الفبا همچون حم، و سوگند به اين كتاب مقدس كه از اين حروف تشكيل يافته است.


    در دومين آيه اين سوره چنان كه گفتيم به" قرآن مجيد" سوگند ياد كرده مى‏فرمايد" قسم به اين كتاب آشكار" (وَ الْكِتابِ الْمُبِينِ).


    كتابى كه محتوايش روشن، معارفش آشكار، تعليماتش زنده، احكامش سازنده، و برنامه‏هايش حساب شده است، كتابى كه خود دليل حقانيت خويش است، آفتاب آمد دليل آفتاب «2».


    اما ببينيم اين سوگند براى چه منظورى ذكر شده است؟ آيه بعد اين حقيقت را روشن ساخته مى‏گويد:" بطور مسلم ما قرآن را (كه سند حقانيت پيامبر اسلام است) در شبى پربركت نازل كرديم" (إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِي لَيْلَةٍ مُبارَكَةٍ).


    " مبارك" از ماده" بركت" به معنى سودمند و جاويدان و پردوام است.

    اين كدام شب است كه مبدأ خيرات و سرچشمه خوبيهاى پايدار مى‏باشد؟

    غالب مفسران آن را به شب قدر تفسير كرده‏اند، شب پربركتى كه مقدرات جهان بشريت با نزول قرآن رنگ تازه‏اى به خود گرفت، شبى كه سرنوشت خلايق و مقدرات يكسان در آن رقم زده مى‏شود، آرى قرآن در شبى سرنوشت‏ساز، بر قلب پاك پيامبر نازل شد.


    اين نكته لازم به تذكر است كه ظاهر آيه اين است كه تمام قرآن در شب قدر نازل گرديد.
    اما هدف اصلى از نزول آن چه بود؟ همان است كه در ذيل همين آيه به آن اشاره شده مى‏فرمايد:" ما همواره انذار كننده بوديم" (إِنَّا كُنَّا مُنْذِرِينَ).


    اين يك سنت هميشگى ماست كه فرستادگان خود را براى بيم دادن ظالمان و مشركان ماموريت مى‏دهيم، و فرستادن پيامبر اسلام با اين كتاب مبين نيز آخرين حلقه از اين سلسله است.


    درست است كه پيامبران از يك سو انذار مى‏كنند، و از سوى ديگر بشارت مى‏دهند، اما چون پايه اصلى دعوت آنها را در مقابل قوم ظالم و مجرم بيشتر بيم و انذار تشكيل مى‏دهد غالبا از آن سخن گفته شده است.





    تـفــاســیــر آیــات قــرآن کــریــم پــیــرامـــون لــیــالــی مــبــارکــه قـــدر

    ـــــــــــــــــــــــــ ـــ

    (1) به جلد اول آغاز سوره بقره، و جلد دوم آغاز سوره آل عمران، و جلد ششم آغاز سوره اعراف، مراجعه فرمائيد.


    (2) در باره فلسفه سوگندهاى قرآن و هدف اصلى از آن در تفسير جزء آخر قرآن مجيد ذيل آيات فراوانى كه در آن سوگندهاى مكرر ديده مى‏شود به خواست خدا بحث خواهيم كرد.



  6. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۸
    نوشته
    7,382
    صلوات
    500
    تعداد دلنوشته
    8
    مورد تشکر
    13 پست
    حضور
    60 روز 10 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    43
    آپلود
    0
    گالری
    281



    نزول دفعى و نزول تدريجى قرآن
    تـفــاســیــر آیــات قــرآن کــریــم پــیــرامـــون لــیــالــی مــبــارکــه قـــدر



    مى‏دانيم قرآن در طى بيست و سه سال دوران نبوت پيامبر نازل شده است، و از اين گذشته محتواى قرآن محتوايى است كه ارتباط و پيوند با حوادث مختلف زندگى پيامبر ص و مسلمانان در طول اين 23 سال دارد كه اگر از آن بريده شود نامفهوم خواهد بود.


    با اينحال چگونه قرآن به طور كامل در شب قدر نازل شده است؟


    در پاسخ اين سؤال بعضى قرآن را به معنى آغاز نزول قرآن تفسير كرده‏اند، بنا بر اين مانعى ندارد كه آغاز آن در شب قدر باشد، و دنبال آن در طول 23 سال.
    ولى چنان كه گفتيم اين تفسير با ظاهر آيه مورد بحث و آياتى ديگر از قرآن مجيد سازگار نيست.

    براى يافتن پاسخ اين سؤال بايد توجه داشت كه از يك سو در آيه مى‏خوانيم" قرآن در ليله مباركه نازل شده است".


    از سوى ديگر در آيه 185 سوره بقره آمده است شَهْرُ رَمَضانَ الَّذِي أُنْزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ‏
    " ماه رمضان را روزه بداريد، ماهى كه قرآن در آن نازل شده است".


    و از سوى سوم در سوره قدر مى‏خوانيم: إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ
    " ما آن را در شب قدر نازل كرديم".



    از مجموع اين آيات به خوبى استفاده مى‏شود كه آن شب مباركى كه در آيه مورد بحث به آن اشاره شده شب قدر در ماه مبارك رمضان است.


    از اين كه بگذريم از آيات متعددى استفاده مى‏شود كه پيامبر ص قبل از نزول تدريجى قرآن از آن آگاهى داشت، مانند آيه 114 سوره طه و لا تَعْجَلْ بِالْقُرْآنِ مِنْ قَبْلِ أَنْ يُقْضى‏ إِلَيْكَ وَحْيُهُ:
    " پيش از آنكه وحى در باره قرآن بر تو نازل شود نسبت به آن عجله مكن".


    و در آيه 16 سوره قيامة آمده است: لا تُحَرِّكْ بِهِ لِسانَكَ لِتَعْجَلَ بِهِ‏
    :" زبان خود را براى عجله به قرآن حركت مده".


    از مجموع اين آيات مى‏توان نتيجه گرفت كه قرآن داراى دو نوع نزول بوده است: اول" نزول دفعى" و جمعى كه يك جا از سوى خداوند بر قلب پاك پيامبر ص در ماه رمضان و شب قدر نازل گرديده، دوم" نزول تدريجى" كه بر حسب شرائط و حوادث و نيازها در طى 23 سال نازل شده است.


    شاهد ديگر اين سخن اينكه در بعضى از آيات قرآن تعبير به" انزال" و در بعضى ديگر تعبير به" نزول" شده است، از پاره‏اى از متون لغت استفاده مى‏شود كه" تنزيل" معمولا در مواردى گفته مى‏شود كه چيزى تدريجا نازل شود و به صورت پراكنده و تدريجى، اما" انزال" مفهوم وسيعى دارد كه هم نزول تدريجى را شامل مى‏شود و هم نزول دفعى را «3».



    و جالب اينكه در تمام آيات فوق كه سخن از نزول قرآن در شب قدر و ماه مبارك رمضان است تعبير به" انزال" شده كه با" نزول دفعى" هماهنگ است، در حالى كه در موارد ديگرى كه سخن از" نزول تدريجى" در ميان است تنها تعبير به" تنزيل" شده است.


    اما اين" نزول دفعى" بر قلب پيامبر ص چگونه بوده؟ آيا به شكل همين قرآن فعلى با آيات و سوره‏هاى مختلف؟ يا مفاهيم و حقايق آنها به صورت فشرده و جمعى؟


    دقيقا روشن نيست، همين قدر از قرائن فوق مى‏فهميم كه يك بار اين قرآن در يك شب بر قلب پاك پيامبر ص نازل شده است و يك بار تدريجى در 23 سال.



    تـفــاســیــر آیــات قــرآن کــریــم پــیــرامـــون لــیــالــی مــبــارکــه قـــدر
    (3) به مفردات راغب ماده" نزل" مراجعه شود.



  7. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۸
    نوشته
    7,382
    صلوات
    500
    تعداد دلنوشته
    8
    مورد تشکر
    13 پست
    حضور
    60 روز 10 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    43
    آپلود
    0
    گالری
    281



    تـفــاســیــر آیــات قــرآن کــریــم پــیــرامـــون لــیــالــی مــبــارکــه قـــدر




    شاهد ديگر براى اين سخن اينكه تعبير به قرآن در آيه فوق ظهور در مجموع قرآن دارد، درست است كه واژه" قرآن" به" كل" و" جزء" آن هر دو اطلاق مى‏شود، ولى نمى‏توان انكار كرد كه ظاهر اين كلمه به هنگامى كه قرينه ديگرى همراه آن نباشد مجموع قرآن است، و اينكه بعضى آيه مورد بحث را به آغاز نزول قرآن تفسير كرده‏اند، و گفته‏اند نخستين آيات قرآن در ماه رمضان و شب قدر نازل شده، خلاف ظاهر آيات است.


    و از آن ضعيفتر قول كسانى است كه مى‏گويند: چون سوره حمد كه عصاره و خلاصه‏اى از مجموع قرآن است در شب قدر نازل شده، تعبير به إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ گرديده است! تمام اين احتمالات مخالف ظاهر آيات است، چرا كه ظاهر آن اين است كه تمام قرآن در شب قدر نازل شده.


    تنها چيزى كه در اينجا باقى مى‏ماند اين است كه در روايات متعددى كه در تفسير على بن ابراهيم از امام باقر و امام صادق و امام ابو الحسن (موسى بن جعفر) ع نقل شده مى‏خوانيم كه در تفسير إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِي لَيْلَةٍ مُبارَكَةٍ فرمودند:

    هى ليلة القدر، انزل اللَّه عز و جل القرآن فيها الى البيت المعمور جملة واحدة، ثم نزل من البيت المعمور على رسول اللَّه (ص) فى طول عشرين سنة:

    " منظور از اين شب مبارك شب قدر است كه خداوند همه قرآن را يك جا در آن شب به" بيت المعمور" نازل كرد، سپس در طول بيست سال از" بيت المعمور" بر رسول اللَّه تدريجا نازل فرمود (توجه داشته باشيد كه در اينجا نيز در مورد نزول دفعى تعبير به" انزل" و در مورد نزول تدريجى تعبير به" نزل" شده است) «4».



    در اينكه" بيت المعمور" كجا است در روايات متعددى كه شرح آن به خواست خدا در ذيل آيه 4 سوره طور خواهد آمد تصريح شده است كه خانه‏اى است به محاذات خانه كعبه در آسمانها كه عبادتگاه فرشتگان است، و هر روز هفتاد هزار فرشته وارد آن مى‏شوند، و تا قيامت به آن باز نمى‏گردند.


    ولى در اينكه" بيت المعمور" در كدام آسمان است؟ روايات مختلف است، در بسيارى از آنها آسمان چهارم، و در بعضى آسمان نخست (آسمان دنيا) و در بعضى آسمان هفتم آمده است. در حديثى كه مرحوم طبرسى در" مجمع البيان" در تفسير سوره طور از على ع نقل كرده چنين مى‏خوانيم:


    هو بيت فى السماء الرابعة بحيال الكعبه معمرة الملائكة بما يكون منها فيه من العبادة، و يدخله كل يوم سبعون الف ملك ثم لا يعودون اليه ابدا:

    " آن خانه‏اى است در آسمان چهارم در مقابل كعبه كه فرشتگان با عبادت خود آن را معمور و آباد مى‏كنند، هر روز هفتاد هزار فرشته وارد آن مى‏شوند و تا ابد به آن بازنمى‏گردند! «5».




    ولى در هر حال نزول قرآن در شب قدر بطور كامل به بيت المعمور هرگز منافات با آگاهى پيامبر ص از آن ندارد چرا كه او را به لوح محفوظ كه مكنون علم خدا است راه نيست، امام به عوالم ديگر آگاهى دارد.


    و به تعبير ديگر آنچه از آيات گذشته استفاده كرديم كه قرآن دو بار بر پيامبر ص نازل شده يك بار" نزول دفعى" در شب قدر، و بار ديگر" نزول تدريجى" در طول 23 سال منافاتى با حديث فوق كه مى‏گويد در شب قدر بر بيت- المعمور نازل شد ندارد. چرا كه قلب پيغمبر از" بيت المعمور" آگاه است.


    با توجه به آنچه در پاسخ اين سؤال گفته شد پاسخ سؤال ديگرى كه مى‏گويد: اگر قرآن در شب قدر نازل شده پس چگونه طبق روايات مشهور آغاز بعثت پيغمبر در 27 ماه رجب صورت گرفته است؟ روشن گرديد.


    زيرا نزول آن در ماه رمضان جنبه جمعى داشته، در حالى كه نزول اولين آيات در 27 رجب مربوط به نزول تدريجى آن است و به اين ترتيب مشكلى از اين نظر پيش نمى‏آيد.







    تـفــاســیــر آیــات قــرآن کــریــم پــیــرامـــون لــیــالــی مــبــارکــه قـــدر



    (4) تفسير" نور الثقلين" جلد 4 صفحه 620- در اين حديث نزول قرآن به طور تدريجى در بيست سال ذكر شده، در حالى كه مى‏دانيم دوران نبوت كه قرآن در آن نازل مى‏شد در بيست و سه سال بود، ممكن است اين تعبير از اشتباه راوى و يا غلط در نسخه‏هاى حديث باشد.

    (5)" مجمع البيان" جلد 9 صفحه 163- مرحوم علامه مجلسى در بحار الانوار جلد 58 صفحه 55 به بعد روايات مربوط به" بيت المعمور" را جمع‏آورى كرده است.



  8. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۸
    نوشته
    7,382
    صلوات
    500
    تعداد دلنوشته
    8
    مورد تشکر
    13 پست
    حضور
    60 روز 10 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    43
    آپلود
    0
    گالری
    281



    تـفــاســیــر آیــات قــرآن کــریــم پــیــرامـــون لــیــالــی مــبــارکــه قـــدر





    آيه بعد توصيف و توضيحى است براى شب قدر، مى‏گويد:" شب قدر شبى است كه هر امرى از امور بر طبق حكمت الهيه تفصيل و تبيين مى‏شود" (فِيها يُفْرَقُ كُلُّ أَمْرٍ حَكِيمٍ).


    تعبير به" يفرق" اشاره به اين است كه همه امور و مسائل سرنوشت‏ساز در آن شب مقدر مى‏شود، و تعبير به" حكيم" بيانگر استحكام اين تقدير الهى و تغيير ناپذيرى و حكيمانه بودن آن است، منتها اين صفت در قرآن معمولا براى خدا ذكر مى‏شود ولى توصيف امور ديگر به آن از باب تاكيد است «6».



    اين بيان هماهنگ با روايات بسيارى است كه مى‏گويد در شب قدر مقدرات يك سال همه انسانها تعيين مى‏گردد، و ارزاق، و سرآمد عمرها، و امور ديگر، در آن شب تفريق و تبيين مى‏شود.


    شرح اين سخن و مسائل ديگرى در زمينه شب قدر، و عدم تضاد آن با آزادى اراده انسانها به خواست خدا مبسوطا در تفسير" سوره قدر" خواهد آمد.


    در آيه بعد براى تاكيد بر اين معنى كه قرآن از ناحيه خدا است مى‏فرمايد:

    " نزول قرآن در شب قدر فرمانى بود از ناحيه ما، و ما پيامبر اسلام را مبعوث كرده و فرستاده‏ايم" (أَمْراً مِنْ عِنْدِنا إِنَّا كُنَّا مُرْسِلِينَ) «7».


    سپس براى بيان علت اصلى نزول قرآن و ارسال پيامبر و مقدرات شب قدر مى‏افزايد:" همه اينها به خاطر رحمتى است از سوى پروردگارت" (رَحْمَةً مِنْ رَبِّكَ) «8».




    آرى رحمت بيكران او ايجاب مى‏كند كه بندگان را به حال خود رها نكند، و برنامه و راهنما براى آنها بفرستد، تا در مسير پرپيچ و خم تكامل و سير الى اللَّه آنها را رهنمون گردد، اصولا تمام عالم هستى از رحمت بى‏دريغش سرچشمه گرفته است، و انسانها بيش از همه مشمول اين رحمتند.



    در ذيل همين آيه و آيات بعد اوصاف هفتگانه‏اى براى خداوند مى‏شمرد كه همگى بيانگر مقام توحيد او است مى‏فرمايد:" او سميع و عليم است" (إِنَّهُ هُوَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ).


    تقاضاى بندگان را مى‏شنود به اسرار درون دلهاى آنها آگاه است.


    سپس در بيان سومين توصيف مى‏فرمايد:" خداوندى كه پروردگار آسمانها و زمين و آنچه در ميان آن دو قرار گرفته است مى‏باشد، اگر شما يقين داريد" رَبِّ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ ما بَيْنَهُما إِنْ كُنْتُمْ مُوقِنِينَ «9» «10»




    از آنجا كه بسيارى از مشركان به خدايان و ارباب متعددى قائل بودند، و براى هر نوع از انواع موجودات ربى مى‏پنداشتند، و تعبير بربك (پروردگار تو) در آيه قبل ممكن بود چنين توهمى را براى آنها ايجاد كند كه پروردگار پيامبر ص غير از رب موجودات ديگر است، در اين آيه با جمله رَبِّ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ ما بَيْنَهُما خط بطلان بر همه مى‏كشد و اثبات مى‏كند كه پروردگار همه موجودات عالم يكى است.



    جمله" إِنْ كُنْتُمْ مُوقِنِينَ": (اگر شما يقين داريد) كه به صورت جمله شرطيه آمده است در اينجا سؤال‏انگيز است كه آيا ربوبيت پروردگار عالم مشروط به چنين شرطى است؟


    ولى ظاهر اين است كه منظور از ذكر اين جمله بيان يكى از دو معنى و يا هر دو معنى است: نخست اينكه" اگر شما طالب يقين هستيد راه اين است كه در ربوبيت مطلقه پروردگار بينديشيد".










    تـفــاســیــر آیــات قــرآن کــریــم پــیــرامـــون لــیــالــی مــبــارکــه قـــدر

    (6) در" الميزان" تفسير ديگرى براى اين آيه ذكر شده كه خلاصه‏اش اين است: امور اين جهان داراى دو مرحله است: مرحله اجمال و ابهام كه از آن تعبير به" حكيم" شده، و مرحله تفصيل و كثرت كه از آن تعبير به" يفرق" شده است (جلد 18 صفحه 140).


    (7) در اينكه جمله أَمْراً مِنْ عِنْدِنا ... چه محلى از اعراب دارد؟ و ناظر به كداميك از بحثهاى آيات گذشته است؟ احتمالات گوناگونى داده‏اند، مناسبتر اين است كه" أَمْراً مِنْ عِنْدِنا" حال از ضمير مفعولى انا انزلناه بوده باشد، يعنى قرآن را فرستاديم در حالى كه امرى است از ناحيه ما، و در اين صورت با جمله إِنَّا كُنَّا مُرْسِلِينَ كه از ارسال پيامبر (ص) سخن مى‏گويد كاملا هماهنگ است، اين احتمال نيز وجود دارد كه توضيحى بر" كُلُّ أَمْرٍ حَكِيمٍ" باشد، و نصب آن بر اختصاص است و در معنى چنين است: اعنى بهذا الامر امرا حاصلا من عندنا.


    (8)" رَحْمَةً مِنْ رَبِّكَ"" مفعول لاجله" است براى انا انزلناه يا براى يُفْرَقُ كُلُّ أَمْرٍ حَكِيمٍ و يا هر دو.

    (9) كلمه" رب" در اين آيه بدل است از" رب" در آيه قبل.

    (10) جزاى جمله شرطيه إِنْ كُنْتُمْ مُوقِنِينَ محذوف است، و در تقدير چنين مى‏باشد ان كنتم من اهل اليقين او فى طلب اليقين علمتم ان اللَّه رب السموات و الارض و ما بينهما.



  9. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۸
    نوشته
    7,382
    صلوات
    500
    تعداد دلنوشته
    8
    مورد تشکر
    13 پست
    حضور
    60 روز 10 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    43
    آپلود
    0
    گالری
    281



    تـفــاســیــر آیــات قــرآن کــریــم پــیــرامـــون لــیــالــی مــبــارکــه قـــدر




    ديگر اينكه" اگر شما اهل يقين مى‏باشيد بهترين مورد براى پيدا كردن يقين همين جاست" اگر شما كه آثار ربوبيت خداوند را در تمام عالم هستى مى‏بينيد، و دل هر ذره‏اى را كه بشكافيد نشانه‏اى از اين ربوبيت در آن مى‏يابيد، به ربوبيت او يقين پيدا نكنيد، به چه چيز مى‏توانيد در عالم ايمان و يقين پيدا كنيد؟! در چهارمين و پنجمين و ششمين توصيف مى‏فرمايد معبودى جز او نيست او زنده مى‏كند و او مى‏ميراند" (لا إِلهَ إِلَّا هُوَ يُحْيِي وَ يُمِيتُ) «11»



    حيات و مرگ شما به دست او است، و پروردگار شما و همه جهانيان او است، بنا بر اين معبودى جز او نمى‏تواند وجود داشته باشد، آيا كسى كه نه مقام ربوبيت دارد، و نه مالك حيات و مرگ است، مى‏تواند معبود واقع شود؟! و در هفتمين و آخرين توصيف مى‏افزايد:" او پروردگار پدران نخستين شما است" (وَ رَبُّ آبائِكُمُ الْأَوَّلِينَ).



    اگر مى‏گوئيد بتها را مى‏پرستيد به خاطر اينكه نياكانتان آنها را پرستش مى‏كردند، بدانيد پروردگار آنها نيز خداوند يگانه يكتا است، و علاقه شما به نياكانتان نيز ايجاب مى‏كند كه جز بر آستان خداوند يكتا سر فرود نياوريد، و اگر آنها راه و رسمى غير از اين داشته‏اند مسلما در اشتباه بوده‏اند.



    روشن است مساله حيات و مرگ از شئون تدبير پروردگار است، اگر مخصوصا آن را ذكر كرده هم از جهت اهميت فوق العاده آن مى‏باشد، و هم اشاره‏اى است ضمنى به مساله معاد، اين نخستين بار نيست كه قرآن روى مساله حيات و مرگ تكيه مى‏كند، بلكه بارها آن را به عنوان يكى از افعال مخصوص پروردگار بيان داشته، چرا كه سرنوشت‏سازترين مساله در زندگى انسانها و در عين حال پيچيده‏ترين مسائل عالم هستى و روشنترين دليل بر قدرت خداوند همين مساله حيات و مرگ است.









    تـفــاســیــر آیــات قــرآن کــریــم پــیــرامـــون لــیــالــی مــبــارکــه قـــدر

    (11) جمله" لا اله الا هو" ممكن است استينافيه باشد، و يا خبر مبتداى محذوفى، و در تقدير هو لا اله الا هو مى‏باشد، ولى احتمال اول مناسبتر است.



  10. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۸
    نوشته
    7,382
    صلوات
    500
    تعداد دلنوشته
    8
    مورد تشکر
    13 پست
    حضور
    60 روز 10 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    43
    آپلود
    0
    گالری
    281



    نكته: رابطه قرآن با شب قدر
    تـفــاســیــر آیــات قــرآن کــریــم پــیــرامـــون لــیــالــی مــبــارکــه قـــدر




    قابل توجه اينكه در آيات فوق به طور اشاره، و در آيات سوره قدر با صراحت اين معنى آمده است كه قرآن در شب قدر نازل شده، و چه پرمعنى است اين سخن؟


    شبى كه مقدرات بندگان و مواهب و روزيهاى آنها تقدير مى‏شود در چنين شبى قرآن بر قلب پاك پيامبر ص نازل مى‏گردد، آيا اين سخن بدان معنى نيست كه مقدرات و سرنوشت شما با محتواى اين كتاب آسمانى پيوند و رابطه نزديك دارد؟! آيا مفهوم اين كلام آن نيست كه نه تنها حيات معنوى شما كه حيات مادى شما نيز با آن رابطه ناگسستنى دارد؟ پيروزى شما بر دشمنان، سربلندى و آزادى و استقلال شما، آبادى و عمران شهرهاى شما همه با آن گره خورده است.



    آرى در آن شبى كه مقدرات تعيين مى‏شد قرآن نيز در آن شب نازل گرديد!







    تـفــاســیــر آیــات قــرآن کــریــم پــیــرامـــون لــیــالــی مــبــارکــه قـــدر




اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود