صفحه 1 از 3 123 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: چگونگی معاد؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۷
    نوشته
    5
    مورد تشکر
    1 پست
    حضور
    2 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    چگونگی معاد؟




    عرض سلام

    معاد جسمانی چگونه است؟
    دوستانی که می خواهند جواب بدهند لطفاً با رویکرد فلسفی بحث کنند.
    اولویت با بررسی نظرات ملاصدرا یا نقد نظریات ایشان است.

  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۵
    نوشته
    1,799
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    18



    بنام خدا
    با سلام خدمت شما جناب hamed.drdگرامي
    قرآن مجيد در آيات زيادى چگونگى زنده شدن انسان در روز قيامت را بيان كرده است كه به برخى از آن ها اشاره مى كنم:
    الف: در آيه 68 از سوره زمر مى فرمايد: «و نفخ فى الصّور فصعق مَن فى السّموت و مَن فى الأرض إلاّ مَن شآء اللّه ثمَّ نفخ فيه أخرى فإذاهم قيام ينظرون; و در «صور» دميده مى شود، پس همه كسانى كه در آسمان ها و زمينند مى ميرند، مگر كسانى كه خدا بخواهد، سپس بار ديگر در «صور» دميده مى شود، ناگهان همگى به پا مى خيزند و در انتظار (حساب و جزا) هستند.»
    از اين آيه و آيات ديگر استفاده مى شود كه براى مردن و زنده شدن انسان ها، دوبار در «صور» (شيپور)، دميده مى شود: يك بار در پايان دنيا همه خلايق مى ميرند، و بار ديگر در آستانه رستاخيز كه همه مردگان به نواختن آن زنده مى شوند.
    «صور»، يك شيپور عادى نيست; بلكه صاعقه و صيحه عظيمى است كه تمام آسمان و زمين را پر مى كند و سبب مرگ همه موجودات زنده (در پايان دنيا) مى شود; و يا همه را به حركت و جنبش در مى آورد و سبب حيات آن ها (در آغاز رستاخيز) مى شود; چنان كه مى فرمايد: «و نفخ فى الصّور فإذاهم مِّن الأجداث إلى ربّهم ينسلون; (يس، 51); (بار ديگر) در «صور» دميده مى شود، ناگهان آن ها از قبرها، شتابان به سوى (دادگاه) پروردگارشان مى روند.»; خاك ها و استخوان هاى پوسيده به فرمان پروردگارشان لباس حيات مى پوشند و از قبر سر بر مى آورند و براى محاكمه و حساب در آن دادگاه عجيب حاضر مى گردند. همان گونه كه با يك «صيحه» همگى مردند، با يك «نفخه» (دميدن در صور) جان مى گيرند و زنده مى شوند، نه مرگ آن ها براى خداى سبحان مشكلى دارد و نه احياى آن ها; درست همانند «شيپورى» كه براى جمع شدن و آماده باش لشكر زده مى شود و در يك لحظه همه از خواب بر مى خيزند و از خيمه ها بيرون مى دوند و در صف حاضر مى شوند، زنده كردن مردگان نيز براى خدا همين گونه ساده و سريع است!
    ب: قرآن كريم مى فرمايد: «كما بدأكم تعودون; (اعراف، 29) (بدانيد) همان گونه كه در آغاز شما را آفريد (بار ديگر در رستاخيز) باز مى گرديد».
    شخصى از پيامبراكرم(ص) پرسيد: «مَن يحيى العظم و هى رميم; (يس، 78) چه كسى اين استخوان ها را زنده مى كند در حالى كه پوسيده است؟!» خداى متعال به پيامبر فرمود: «بگو: همان كسى آن را زنده مى كند كه نخستين بار آن را آفريد و او به هر مخلوقى داناست;... آيا كسى كه آسمان ها و زمين را آفريد، نمى تواند همانند آنان انسان هاى خاك شده را بيافريند؟! آرى (مى تواند)، و او آفريدگار داناست.» (يس، 79 و 81); چنان كه در جاى ديگر مى فرمايد: «و هو الّذى يبدؤا الخلق ثمّ يعيده و هو أهون عليه و له المثل الأعلى فى السّـوت و الأرض و هو العزيز الحكيم; (روم، 27) او كسى است كه آفرينش را آغاز مى كند، سپس آن را باز مى گرداند و اين كار براى او آسانتر مى باشد».


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۵
    نوشته
    1,799
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    18



    نقل قول نوشته اصلی توسط meshkaat نمایش پست
    بنام خدا
    نقل قول نوشته اصلی توسط meshkaat نمایش پست
    با سلام خدمت شما جناب hamed.drdگرامي
    قرآن مجيد در آيات زيادى چگونگى زنده شدن انسان در روز قيامت را بيان كرده است كه به برخى از آن ها اشاره مى كنم:
    الف: در آيه 68 از سوره زمر مى فرمايد: «و نفخ فى الصّور فصعق مَن فى السّموت و مَن فى الأرض إلاّ مَن شآء اللّه ثمَّ نفخ فيه أخرى فإذاهم قيام ينظرون; و در «صور» دميده مى شود، پس همه كسانى كه در آسمان ها و زمينند مى ميرند، مگر كسانى كه خدا بخواهد، سپس بار ديگر در «صور» دميده مى شود، ناگهان همگى به پا مى خيزند و در انتظار (حساب و جزا) هستند.»
    از اين آيه و آيات ديگر استفاده مى شود كه براى مردن و زنده شدن انسان ها، دوبار در «صور» (شيپور)، دميده مى شود: يك بار در پايان دنيا همه خلايق مى ميرند، و بار ديگر در آستانه رستاخيز كه همه مردگان به نواختن آن زنده مى شوند.
    «صور»، يك شيپور عادى نيست; بلكه صاعقه و صيحه عظيمى است كه تمام آسمان و زمين را پر مى كند و سبب مرگ همه موجودات زنده (در پايان دنيا) مى شود; و يا همه را به حركت و جنبش در مى آورد و سبب حيات آن ها (در آغاز رستاخيز) مى شود; چنان كه مى فرمايد: «و نفخ فى الصّور فإذاهم مِّن الأجداث إلى ربّهم ينسلون; (يس، 51); (بار ديگر) در «صور» دميده مى شود، ناگهان آن ها از قبرها، شتابان به سوى (دادگاه) پروردگارشان مى روند.»; خاك ها و استخوان هاى پوسيده به فرمان پروردگارشان لباس حيات مى پوشند و از قبر سر بر مى آورند و براى محاكمه و حساب در آن دادگاه عجيب حاضر مى گردند. همان گونه كه با يك «صيحه» همگى مردند، با يك «نفخه» (دميدن در صور) جان مى گيرند و زنده مى شوند، نه مرگ آن ها براى خداى سبحان مشكلى دارد و نه احياى آن ها; درست همانند «شيپورى» كه براى جمع شدن و آماده باش لشكر زده مى شود و در يك لحظه همه از خواب بر مى خيزند و از خيمه ها بيرون مى دوند و در صف حاضر مى شوند، زنده كردن مردگان نيز براى خدا همين گونه ساده و سريع است!
    ب: قرآن كريم مى فرمايد: «كما بدأكم تعودون; (اعراف، 29) (بدانيد) همان گونه كه در آغاز شما را آفريد (بار ديگر در رستاخيز) باز مى گرديد».

    شخصى از پيامبراكرم(ص) پرسيد: «مَن يحيى العظم و هى رميم; (يس، 78) چه كسى اين استخوان ها را زنده مى كند در حالى كه پوسيده است؟!» خداى متعال به پيامبر فرمود: «بگو: همان كسى آن را زنده مى كند كه نخستين بار آن را آفريد و او به هر مخلوقى داناست;... آيا كسى كه آسمان ها و زمين را آفريد، نمى تواند همانند آنان انسان هاى خاك شده را بيافريند؟! آرى (مى تواند)، و او آفريدگار داناست.» (يس، 79 و 81); چنان كه در جاى ديگر مى فرمايد: «و هو الّذى يبدؤا الخلق ثمّ يعيده و هو أهون عليه و له المثل الأعلى فى السّـوت و الأرض و هو العزيز الحكيم; (روم، 27) او كسى است كه آفرينش را آغاز مى كند، سپس آن را باز مى گرداند و اين كار براى او آسانتر مى باشد».

    بنا م خدا
    د: قرآن كريم مى فرمايد: همان گونه كه از زمين هاى مرده، پس از نزول باران حياتبخش به حركت در مى آيند، مردگان نيز در قيامت زنده مى شوند; چنان كه در آيه 5 و 6 از سوره حج مى فرمايد: «زمين را (در فصل زمستان) خشك و مرده مى بينى; امّا هنگامى كه آب باران بر آن فرو مى فرستيم، به حركت در مى آيد و مى رويد و از هر نوع گياهان زيبا مى روياند; اين به خاطر آن است كه (بدانيد) خداوند حق است و اوست كه مردگان را زنده مى كند و بر هر چيزى تواناست.» و در جاى ديگر مى فرمايد: «يخرج الحىّ مِن الميّت و يخرج الميّت مِن الحىّ و يحيى الأرض بعد موتها و كذلك تخرجون; (روم، 19) او زنده را از مرده بيرون مى آورد و مرده را از زنده و زمين را پس از مردنش حيات مى بخشد و به همين گونه روز قيامت (از گورها) بيرون آورده مى شويد.» در آيه 9 از سوره فاطر نيز مى فرمايد: «خداوند كسى است كه بادها را فرستاد تا ابرهايى را به حركت در آورد; سپس ما اين ابرها را به سوى زمين مرده اى رانديم و به وسيله آن، زمين را پس از مردنش زنده مى كنيم، رستاخيز نيز همين گونه است.»
    ج: خداوند متعال در قرآن مجيد، صحنه هاى واقعى از چگونگى زنده شدن مردگان را براى ما بيان كرده است; مانند: زنده شدن مرغ هاى چهارگانه براى حضرت ابراهيم(عليه السلام) و داستان «عزير» پيامبر كه در آيات 259 و 260 سوره بقره آمده است.(1)
    بنابراين زنده كردن انسان در روز قيامت براى خداوند، كه قادر بر هر كارى است، كار مشكلى نمى باشد; لذا در سوره مباركه قيامت فرموده است: «أَيَحْسَبُ الاِْنسَـنُ أَلَّن نَّجْمَعَ عِظَامَهُ * بَلَى قَـدِرِينَ عَلَى أَن نُّسَوِّىَ بَنَانَهُ;(قيامت، 3 و 4) آيا انسان مى پندارد كه هرگز استخوان هاى او را جمع نخواهيم كرد؟! آرى! قادريم كه (حتى خطوط سر) انگشتان او را موزون و مرتب كنيم!»
    *********
    1: پيام قرآن،ج 6، ص 52 ـ 74 و ج 5، ص 143 ـ 223

  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    نوشته
    52
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    10 دقیقه
    دریافت
    34
    آپلود
    0
    گالری
    0

    معاد جسماني




    با توجه به اينكه در طول عمر انسان بارها سلولهاي بدن انسان عوض مي شود و بعد از مرگ هم انسان تبديل به خاك مي شود و اين خاك ممكن است قسمتي از بدن يك انسان ديگر شود
    معاد جسماني چگونه امكانپذير است؟

  6. تشکر


  7. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۸
    نوشته
    1,487
    مورد تشکر
    7 پست
    حضور
    4 روز 12 ساعت 59 دقیقه
    دریافت
    1164
    آپلود
    119
    گالری
    2



    سلام موضوع خيلي جالبيه.الان من وارد ميشم
    آفت دين سه چيز است، داناى بد كار و پيشواى ستم كار و مجتهد نادان‏
    حرکت کشتی نجات آدمیان احتیاجی به دریا ندارد.این کشتی روی قطره اشکی مقدس که برای حسین بن علی ریخته می شود می گذرد.علامه جعفری

  8. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۸
    نوشته
    1,017
    مورد تشکر
    4 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    29
    آپلود
    0
    گالری
    3



    نقل قول نوشته اصلی توسط kohsorkhi نمایش پست
    با توجه به اينكه در طول عمر انسان بارها سلولهاي بدن انسان عوض مي شود و بعد از مرگ هم انسان تبديل به خاك مي شود و اين خاك ممكن است قسمتي از بدن يك انسان ديگر شود
    معاد جسماني چگونه امكانپذير است؟
    دوست عزیز
    در سوره بقره ، آيه 260، خداوند متعال برای تسكين قلب پيامبر بزرگوار خدا حضرت ابراهیم می فرماید:
    «و (به خاطر بياور) هنگامى كه ابراهيم گفت: خدايا! به من نشان بده چگونه مردگان را زنده مى كنى؟ فرمود: مگر ايمان نياورده اى؟! عرض كرد: چرا ، ولى مى خواهم قلبم آرامش يابد، فرمود: در اين صورت، چهار نوع از مرغان را انتخاب كن و آن ها را پس از ذبح كردن قطعه قطعه كن و در هم مخلوط كن سپس بر هر كوهى قسمتى از آن را قرار بده ، بعد آن ها را بخوان ، به سرعت به سوى تو مى آيند و بدان خداوند غالب و حكيم است .»
    پس آن خدایی که قادر به معاد هست، قادر تجزیه بدن انسانها نیز می باشد.

  9. تشکر


  10. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    نوشته
    52
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    10 دقیقه
    دریافت
    34
    آپلود
    0
    گالری
    0



    در داستان اين آيه گوشت چهر پرنده جدا از هم با هم مخلوط شده است؟
    سوال من اين است كه ممكن است جزئي از بدن يك انسان جزئي بعد از مرگش جزئي از بدن انسان ديگر شود در اين صورت اين جزئ در قيامت در بدن كداميك از آنها محشور مي شود.
    همچنين با توجه به جايگزيني سلولها بدن يك انسان در يك مقطع خاص از زمان با زمان ديگر متفاوت است مثل بدن من در امروز با بدن من در يك سال بعد متفاوت است كدام بدن محشور مي شود؟
    سوال بعد : اگر من در سن 20 سالگي گناهي مرتكب شوم آيا همان بدن 20 سالگي من مجازات مي شود؟
    اصلا مجازات در جهنم جسماني است يا روحاني؟

  11. تشکرها 2


  12. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    نوشته
    19
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط kohsorkhi نمایش پست
    با توجه به اينكه در طول عمر انسان بارها سلولهاي بدن انسان عوض مي شود و بعد از مرگ هم انسان تبديل به خاك مي شود و اين خاك ممكن است قسمتي از بدن يك انسان ديگر شود معاد جسماني چگونه امكانپذير است؟
    دوست عزیز ... معاد جسمانی با توجه به اشکالی که شما فرمودید، غیر ممکن است ... یعنی معاد نمیتواند جسمانی باشد.


    نقل قول نوشته اصلی توسط کلات نمایش پست
    دوست عزیز در سوره بقره ، آيه 260، خداوند متعال برای تسكين قلب پيامبر بزرگوار خدا حضرت ابراهیم می فرماید: «و (به خاطر بياور) هنگامى كه ابراهيم گفت: خدايا! به من نشان بده چگونه مردگان را زنده مى كنى؟ فرمود: مگر ايمان نياورده اى؟! عرض كرد: چرا ، ولى مى خواهم قلبم آرامش يابد، فرمود: در اين صورت، چهار نوع از مرغان را انتخاب كن و آن ها را پس از ذبح كردن قطعه قطعه كن و در هم مخلوط كن سپس بر هر كوهى قسمتى از آن را قرار بده ، بعد آن ها را بخوان ، به سرعت به سوى تو مى آيند و بدان خداوند غالب و حكيم است .» پس آن خدایی که قادر به معاد هست، قادر تجزیه بدن انسانها نیز می باشد.

    فکر میکنم شما اصلا متوجه سوال نشدید!

    این داستانی که در مورد حضرت ابراهیم فرمودید، ارتباطی به موضوع نداشت.
    چون در داستان حضرت ابراهیم، گوشت بدن این چهار پرنده، در بدن دیگر جانداران استفاده نشده است. بلکه فقط آنها را با هم مخلوط نموده. مانند این است که شما قطعات چهار اتومبیل را بطور کامل باز نمایید. و سپس مجددا همان قطعات را سر هم کرده و اتومبیل را بازسازی کنید. کاری که در این داستان شده است، این بوده.

    اما سوال این است که مثلا اگر قطعات همین اتومبیل را باز کرده و سپس آنها را ذوب کرده فلزاتی بسازیم و در اتومبیل های دیگر بکار ببریم؛ آنگاه آیا میتوانیم مجددا همان اتومبیل اول و اتومبیلهای دیگر را که از ذوب قطعات اولی ایجاد شده اند را بازسازی کنیم؟ مسلما اینکار غیر ممکن است؟!

    غیر ممکن بودن اینکار هم به لحاظ عقلی است و هم به لحاظ عملی. چون میدانیم که یک چیز، نمیتواند همزمان در دو مکان باشد. مثلا مولکولهای تشکیل دهنده بدن شما، نمیتوانند همزمان در بدن من هم باشند، بنابراین معاد جسمانی به آن صورتی که گفته میشود، اساسا امتناع عقلی داشته و غیر ممکن است.

    حتی خدا هم نمیتواند اینکار را بکند ... چون خدا هم نمیتواند یک کار غیر ممکن را انجام بدهد. مانند اینکه خدا نمیتواند سنگی بسازد که خودش نتواند آنرا بلند بکند!!!


  13. تشکر


  14. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۶
    نوشته
    71
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    0



    دین پژوه
    این چیزاییییییییییی که نوشتی به عقل خود کوهسرخی هم نیامده بود.

    اما شما الان قلب یک شخصی را به بدن یکی دیگر اهدا می کنند و سالها با قلب دیگری کار میکند این دیگر جزء بدن او می شود، پس شد. یا کلیه ؟

    معاد هم جسمانی هست و هم روحانی.

  15. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    نوشته
    19
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط نگار نمایش پست
    دین پژوه این چیزاییییییییییی که نوشتی به عقل خود کوهسرخی هم نیامده بود. اما شما الان قلب یک شخصی را به بدن یکی دیگر اهدا می کنند و سالها با قلب دیگری کار میکند این دیگر جزء بدن او می شود، پس شد. یا کلیه ؟ معاد هم جسمانی هست و هم روحانی.

    موضوع این نیست ... برای اینکه مسئله بازتر بشود، من از شما سوال میکنم:

    اگر فرض کنیم که خدای ناکرده، شما مشکل قلبی داشته باشید و من هم مرگ مغزی کرده و قلب مرا به بدن شما پیوند بزنند، و سپس شما بعد از هزار سال فوت کنید؛ در زمان رستاخیز، این قلب در سینه ی شما خواهد بود یا من؟

    از این گذشته میدانیم وقتی که بدن من و شما پس از مرگ متلاشی میشود، سلولهای بدن ما به خاک تبدیل شده و سپس به گیاه تبدیل شده وگیاه هم توسط انسان یا حیوانات خورده شده و در بدن انسانهای دیگر به گوشت تبدیل میشود، و این چرخه تا روز قیامت ادامه دارد. یعنی ممکن است همین مولکولها و مواد تشکیل دهنده ی بدن من و شما تا قیامت، جزئی از بدن هزاران انسان دیگر بشوند. اکنون سوال این است که در قیامت، این مولکولها در ساختن بدن کدامیک از ما مشارکت خواهند کرد؟ مسلما نمیتوانند همزمان در بدن هزاران نفر باشند!


  16. تشکرها 2


صفحه 1 از 3 123 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود