صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: تربيت و شخصيت كودكان در سيره ي پيامبر اكرم

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    6,604
    صلوات
    1250
    تعداد دلنوشته
    18
    مورد تشکر
    501 پست
    حضور
    98 روز 4 ساعت 4 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    304

    تربيت و شخصيت كودكان در سيره ي پيامبر اكرم




    تربيت و شخصيت كودكان در سيره ي پيامبر اكرم


    بی‌شك زندگی الگوی حسنه الهی ـ پیامبر اعظم(ص) ـ در تمامی ابعاد، گره‌گشای نیازهای مادی و معنوی بشر امروزه بوده و این نیاز روز به روز در عرصه تربیت و تعلیم، نمود بیشتری پیدا می‌كند.

    چكیده

    مفهوم تربیت دینی در عناصر تشكیل‌دهنده اجتماع از همان ابتدای تولد انسان مورد توجه اسلام بوده و شخصیت پیامبر اعظم(ص) در بارور ساختن آن در قالب‌های مختلف تأثیر به‌سزایی داشته است. آ‌نچه در این تحقیق به آن اشاره می‌گردد، شخصیت‌بخشی پیامبر اعظم(ص) به كودكان در عرصه اجتماعی و چگونگی‌های تربیت دینی آنان است.


    مقدم

    گرچه امروز به كودك بسیار توجه می‌گردد اما در گذشته این‌گونه نبوده و با وجود این كه دوران كودكی مهم‌ترین دوره‌ در زندگی هر فرد،‌‌ است اما در بسیاری از ادوار تاریخی و جوامع متعدد مورد بی‌مهری قرار گرفته است.

    در كشورهای مختلف، كودكان مورد بهره‌كشی اقتصادی و حتی جنسی قرار می‌گرفتند. «در دوران قدیم كودك‌كشی، به‌خصوص در مورد كودكانی كه دارای مشكلات جسمی و یا ناتوانایی‌هایی بودند، امری عادی و پذیرفته شده تلقی می‌شد.»

    «در دوران باستانی بسیار اتفاق می‌افتد كه كودكان را به دلایل مختلف از بین می‌بردند.» مثلاً «رومیان عقیده داشتند نوزادی كه شكل و اندازه غیرعادی دارد یا بیش از اندازه می‌گرید نباید زنده بماند و آنها بیشتر، اولین فرزند را به ویژه اگر پسر بود زنده نگه می‌داشتند و بقیه را نابود می‌كردند.» چنین روندی تقریباً در بیشتر جوامع وجود داشته ولی شیوه‌های آن متفاوت بوده است.
    در دوران گذشته آن چه بیشتر از همه مانع این جنایات شد تعالیم ادیان الهی بود. «اسلام به‌عنوان كامل‌ترین و آخرین دین الهی با انقلابی در بینش‌ها خصوصاً نسبت به كودك ظهور كرد.»

    در اسلام و به‌خصوص در زندگی پیامبر(ص)، نمونه‌های بسیاری از تكریم كودكان را توسط پیامبر(ص) می‌خوانیم. برای مثال، پیامبر سر از سجده برنمی‌داشت تنها بدین علت كه كودكی بر دوش او سوار شده بود.

    هر جا كودكان را می‌دید به آنها سلام می‌كرد. و سلام كردن را جزء كارهایی می‌دانست كه تا لحظه مرگ از آن دست نخواهد كشید. و در حقیقت ایشان اسوه حسنه‌ای بودند كه هر برگ از دفتر زرین‌شان سرشار از نكات ارزنده‌ای است كه به جاست آنها را فرا گیریم و رهرو زندگی خویش گردانیم.


    با توجه به آیه سه سوره مائده: «الیوم اكملت لكم دینكم و اتممت علیكم نعمتی و رضیت لكم ا لاسلام دینا فمن اضطر فی مخمضة غیر متجانف لاثم فان الله غفور رحیم»

    امروز دین شما را به حد كمال رساندیم و بر شما نعمتم را تمام كردم و بهترین آیین را كه اسلام است برایتان برگزیدم. پس هرگاه كسی در ایام سختی از روی اضطرار به قصد گناه چیزی از حرام مرتكب شود خدا بر خلق بخشنده و مهربان است.»

    با نگاهی گذرا به زندگی سرشار از رمز و راز پیامبر اعظم(ص) شیوه‌های رفتاری پیامبر در شكل‌دهی شخصیت فردی و اجتماعی كودكان و حفظ كرامت و پاسداشت حقوق آنان، درس‌آموز خوبی برای بشر امروز بوده و این امر جز با شناخت و معرفت، اندیشه‌های تابناك ایشان میسر نخواهد بود.

    ویرایش توسط صدیقه طاهره : ۱۳۹۲/۰۵/۱۰ در ساعت ۱۸:۳۰


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    نوشته
    58
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    11 روز 16 ساعت 17 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    درود دوستانمن خیلی دنبال "درسهایی از قرآن/ آقای قرائتی" برای بچه ها هستم. بیشتر منظورم برنامه های تصویری این درسها برای خود بچه ها هستش در کنار تربیت والدین می تونه بسیار تاثیر گذار باشه...از دوستان اگه کسی دارن ممنون میشم آپ کنن تو این تاپیک . بازم اگه ندارین ولی نکته برداری کردین از این درسهای مخصوص بچه ها ممنون میشم یاداشتهاتون رو با من و سایر دوستان اینجا شِیر کنید.سپاسگزارم و التماس دعا


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۲
    نوشته
    3
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    14 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    تربيت و شخصيت كودكان در سيره ي پيامبر اكرم الفبای تعلیم و تربیت تربيت و شخصيت كودكان در سيره ي پيامبر اكرم
    30- یعنی هر کجا که تربیت کودکان به زور و تهدید و تطمیع کشیده می شود انحراف آغاز شده است. این حداقل و اساس و مقدمه ای بر تربیت است. و این بدان معناست


    که اگر کسی تربیت کردن نمی داند بهتر است هیچ کاری نکند تا لااقل موجب گمراهی نشود.


    31- کسی که نمی تواند نیکی را انتقال دهد اگر دست به زور زند ایجاد ریا می کند که همان
    شرارت پنهان است که بدترین بدیهاست و شدیدترین گمراهی را پدید می آورد.


    32- اختیار و آزاد نهادن کودکان بهمراه نظارت و مراقبت خود حداقل تربیت است زیرا
    کودک را بخود وا می نهد و کودک جبراً به فطرت خود رجوع می کند و لذا تحت تربیت
    الهی قرار می گیرد.


    33- اگر کودکان را مجبور به شرارت و دروغ نسازیم و بخود رهایشان کنیم تحت ولایت
    الهی تربیت می شوند . و این ریشه ای ترین تربیت است که خداوند رب العالمین است .
    و اینست که اکثر کودکان یتیم از جمله بهترین تربیت یافتگان هستند.


    از کتاب " سیر و سلوک عرفانی - الفبای تعلیم و تربیت" استاد علی اکبر خانجانی



  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۲
    نوشته
    3
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    14 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    والدین، شرمسار باشید! تربيت و شخصيت كودكان در سيره ي پيامبر اكرم
    با والدین

    ای عاق کنند گان فرزندان خویش دیر یا زود . چه چیز را عاق می کنید ؟ مگر
    نه اینکه میوۀ وجودتان را ؟
    این بسیار خوب است که خودتان را عاق کنید در سیمای فرزندان نمک نشناس
    و نا خلف خود . آنان قیامت شمایند و از آنان رھائی ندارید زیرا از خودتان رھائی ندارید .


    پس دست از عاق کردن بردارید و ببینید که آنھا جمال باطن شمایند . از دیدنشان شرمسار
    باشید تا شاید دگر شوند و دگر شوید .
    ---------------
    چگونه انسان می تواند بواسطۀ مدفوع خود ، جوان شده و جاوید گردد ؟ بچّه ھایتان را
    مزبلۀ ناکامیھای خود ساختید و اینک گند این زباله دان دماغتان را می سوزاند . شما با
    والدین خود ھمان بوده اید که فرزندانتان با شمایند .


    از کتاب " ابر انسان " استاد علی اکبر خانجانی



  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    6,604
    صلوات
    1250
    تعداد دلنوشته
    18
    مورد تشکر
    501 پست
    حضور
    98 روز 4 ساعت 4 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    304



    مفهوم‌شناسی تربیت

    تربیت واژه‌ای است بسیار وسیع و گسترده كه ابعاد متفاوت جسمی، روحی، دینی و ... را شامل می‌شود و در كتب بسیاری، صحبت از آن به میان آمده است ولی در عین حال توافق چندانی بر سر آن وجود ندارد.

    در كتاب المعجم العربی الحدیث؛
    ذیل عنوان تربیت چنین آمده است: تربیت «فنی است كه به پرورش نیروهای طبیعی و عقلی و ادبی و هنری انسان می‌پردازد.»

    دكتر محمود منصور؛ در واژه‌نامه روان‌شناسی خویش، ذیل عنوان تربیت می‌نویسد: تربیت «مجموعه وسایل یا روش‌هایی است كه به كمك آنها به هدایت تحول كودك می‌پردازد.»

    و نیز در واژه‌نامه المنجد الابجدی؛ در ضمن این كه تربیت را از ریشه‌ی «ربو» دانسته از آن به نام «پرورش تربیتی و اخلاقی» یاد كرده است.

    گرچه نمی‌توان در مفهوم واژه تربیت به تعریف دقیقی رسید، ولی می‌توان با توجه به سطرهای بالا مطرح نمود كه همه تعاریف فوق، به نوعی تغییر و دگرگونی در فرد قائل هستند و این مسئله را مد نظر قرار داده‌اند. و از این تغییر و دگرگونی زمانی می‌توان صحبت كرد كه بتوان برای انسان، نوعی ویژگی با توان بالقوه قائل شد.



  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    6,604
    صلوات
    1250
    تعداد دلنوشته
    18
    مورد تشکر
    501 پست
    حضور
    98 روز 4 ساعت 4 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    304



    تربیت دینی

    برخی معتقدند كه تربیت از ریشه «ربو» است ولی عده‌ای دیگر بیان می‌كنند كه از ریشه (رب ب) است ولی «ماده‌ی (رب ب) و استعمال و مشتقات آن در رابطه با انسان، فراخنای وسیعی از آیات را برگرفته است»

    پس با توجه به عبارت بالا، باید مطرح نمود كه برای یافتن معنی تربیت در اسلام باید آن را از نظر ریشه (رب ب) در نظر گرفت. كه در این صورت دو معنا را تحت لوای خود قرار می‌دهد.

    1- مالكیت و 2- تدبیر. رب یعنی «مالك مدبر»

    البته این واژه بعضی مواقع به‌تنهایی به كار گرفته می‌شود كه تنها منظور خداوند است و بعضی مواقع به‌صورت اضافه‌ به كار می‌رود كه به غیر خدا اطلاق می‌گردد. «اسلام در اصل، فلسفه تربیت است.»

    «جهان از یك مبدأ برخاسته و به‌سوی همان مبدأ در حركت است.»
    همة قوانین و مقرراتی كه مطرح شده، وجود انبیاء، و مواردی از قرآن، در واقع هدف، تربیت انسان است و لاغیر. هدف نهایی از تربیت، «پرورش و ایجاد نسل صالح» است، چرا كه مژده قرآن كریم بر این است كه «زمین را بندگان صالح به وراثت خواهد برد» و پیامبر اكرم(ص) اولاد صالح را، گلی از گل‌های بهشت اعلام فرمود:



  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    6,604
    صلوات
    1250
    تعداد دلنوشته
    18
    مورد تشکر
    501 پست
    حضور
    98 روز 4 ساعت 4 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    304



    «الولد الصالح ريحانه من رياحين الجنه.» و هم جناب حضرتشان فرمودند كه: اولاد صالح داشتن از جمله سعادت انسان است؛ من سعاده الرجل الولد الصالح.

    رسول خدا(ص) فرمود آن‌گاه كه انسان از اين عالم فاني به سراي جاويد شتافت، كارنامه عمل او بسته و دستش از اعمال دنيايي كوتاه مي‌شود مگر به سه چيز:

    اول: كارهاي نيكي كه در زمان حياتش انجام داده (صدقه جاريه) و نفعش دائماً به مردم مي‌رسد.
    دوم: فرزند صالح از خود باقي گذاشته باشد كه در حق او دعا كند.
    سوم: علمي از خود به جاي گذاشته باشد كه مردم از آن بهره‌مند شوند.


    اين مطلب نشان مي‌دهد كه اسلام به مسئله تربيت چه مقدار اهميت قائل است به‌خصوص در مورد كودك، كه طي قرون متمادي بدان توجهي نمي‌شد و حتي در خيلي از جوامع، جزء افراد جامعه به حساب نمي‌آيد و او را به مثابه «مينياتور افراد بزرگسال» برمي‌شمرند كه تنها تفاوتش در سايز و اندازه‌اش بوده و از طبيعت او آگاهي چنداني نداشته‌اند.



  9. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    6,604
    صلوات
    1250
    تعداد دلنوشته
    18
    مورد تشکر
    501 پست
    حضور
    98 روز 4 ساعت 4 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    304



    در بسياري از جوامع، به محض اينكه طفل مي‌توانست مستقل از مادرش كارهايش را انجام دهد وارد جامعه بزرگسال مي‌شد و حتي در برخي جوامع، كودكان را در سنين پايين به عقد هم درمي‌آوردند كه اين خود دليل ديگري بر عدم آگاهي از طبيعت از تربيت كودك به‌شمار مي‌رود. اين همه در حالي است كه اسلام طي چندين قرن پيش با بيانات خود، كودك را به مثابه بقيه افراد در تمامي ابعاد مورد توجه قرار مي‌دهد و براي اين كه نسبت به اين مسئله بيشتر آگاهي يابيم جا دارد كه به تصوير انسان در آينه اسلام توجه شود كه «انسان در اسلام داراي دو ويژگي عمده است:‌ خلاقيت و تفكر، در كنار آزادي و خودمختاري.»

    «كوشش اسلام اين است كه نسل را آزاد تربيت كند.» طبق نظر بزرگان اسلام اگر آزادي از كودك گرفته شود، بزرگ‌ترين ستم به او روا شده است چرا كه با اين روش انسانيت او در معرض خطر قرار گرفته است. آزادي در كودكي متضمن حقيقت‌جويي در بزرگسالي است.»



  10. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    6,604
    صلوات
    1250
    تعداد دلنوشته
    18
    مورد تشکر
    501 پست
    حضور
    98 روز 4 ساعت 4 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    304



    شاید در اینجا این شبهه به‌وجود آید كه آیا باید كودك را همیشه و در همه حال آزاد گذاشت و نباید كاری به او داشته باشیم؟ «روایات رسیده از معصومان (ص) بر اعتدال در برخورد با كودك تأكید شده است. بنابراین «نه افراط پسندیده است، نه تفریط.» «اسلام با تأكید بر آزادی، تعقل و تفكر كه پرورش عقلی و شخصیتی كودك را تأمین می‌كند، از پرورش روحی كودك نه تنها غافل نمانده، بلكه بر آن تأكید فراوان نموده است.»

    مسئله دیگر این است كه وقتی از تربیت كودك صحبت به میان می‌آید، این مقوله چه زمانی و چه دوره‌ای را شامل می‌شود؟ آیا تربیت كودك از بدو تولد او آغاز می‌گردد یا از یك سالگی به بعد و یا این كه خیلی قبل‌تر از این‌ها؟

    برخلاف عقیده بسیاری از افراد كه تربیت را از سن خاصی آغاز می‌كنند، اسلام چنین نظری ندارد. كما این كه حدیث بسیار ارزشمند نبی مكرم اسلام(ص) مبنی بر این كه «برای نطفه‌های خویش بهترین را انتخاب كنید؛ زیرا اخلاق فرزندان ریشه در اخلاق گذشتگان دارد.» نشان می‌دهد كه اسلام در مورد تربیت كودك، دوران قبل از ازدواج و ویژگی‌ زوجین را مد نظر قرار می‌دهد.

    «شخصی به امام صادق عرض كرد: می‌خواهم ازدواج كنم فرمود:

    بنگر كه خود را كجا قرار می‌دهی و چه كسی را در مال خود شریك و بر دین و رازت مطلع می‌سازی؟

    اگر تصمیم به ازدواج داری، با دوشیزه‌ای ازدواج كن كه منسوب به خیر و حسن خلق باشد.» و نیز پیامبر(ص) می‌فرماید: «برای نطفه‌های خود همسران شایسته انتخاب كنید...»

    چنین حدیثی همه نشان از اهمیت تربیت نسل صالح و شایسته می‌باشد. و «اگر پدر و مادر بخواهند فرزندی سالم در ابعاد جسمی و روانی پرورش دهند، در درجه اول خود باید افرادی سالم به‌ویژه‌ از جنبه‌های اخلاقی و روانی باشند.»



  11. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    6,604
    صلوات
    1250
    تعداد دلنوشته
    18
    مورد تشکر
    501 پست
    حضور
    98 روز 4 ساعت 4 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    304



    بنابراین، تربیت كودك نه از دوران بارداری بلكه حتی قبل از ازدواج مهم است. ولی در عین حال نباید نقش محیط پیرامون را نادیده انگاشت. در این جا به ذكر مثالی مبنی بر این كه علاوه بر وارثت، محیط نیز در فرد، به‌خصوص تربیت وی مؤثر است، می‌پردازیم.
    «سال‌های سال از حادثه مصیبت‌بار جنگ جهانی دوم گذشته بود. زنی فرانسوی به جراحی مغز احتیاج پیدا كرد و با این كه زن، آلمانی نمی‌دانست، اما وقتی چاقوی جراحی به رگی از مغز وی اصابت كرد، زن در حال بی‌هوشی شروع به خواندن سرودی به زبان ‌آلمانی نمود. چاقو را از رگ برداشتند، خواندن سرود نیز قطع شد. تكرار این عمل تعجب پزشكان را در پی داشت.

    پس از تحقیقات فراوان، پرده از این راز برداشته شد: هنگام هجوم آلمان به فرانسه، این زن كه در آن هنگام كودك خردسالی بیش نبوده، در خیابان شاهد سرودهایی بوده كه سربازان اشغالگر، آلمانی می‌خواندند. این سرودها از آن هنگام در ضمیر ناخودآگاه وی محفوظ مانده بوده است.»



صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود