صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: چگونه بفهمیم منافق نیستیم؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۲
    نوشته
    1,460
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    47 روز 5 ساعت 55 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    161

    چگونه بفهمیم منافق نیستیم؟




    چگونه بفهمیم منافق نیستیم؟

    بیانی دلنشین از آیت الله مجتهدی تهرانی:
    اگر صد میلیون دلار الآن به من می دادند؛ که نماز مغرب و عشاء را امشب نخوان، می گویم نه!
    تمام تهران را اگر اسکناس دلار نو کنند، به من بدهند، حاضر نیستم نمازم را نخوانم.
    شما هم همین طور هستید؟
    این روحیه را در خودتان تلقین کنید.

    یک کسی آمد پیش رسول خدا گفت من می ترسم منافق باشم. نا امید بود از خدا.
    حضرت فرمود: تنها باشی نماز می خوانی؟
    گفت: بله.
    حضرت فرمود: تو منافق نیستی.
    منافق آن است که در انظار مردم نماز می‌خواند ولی اگر تنها باشد نماز نمی خواند. تو منافق نیستی.

    ما نوعا تنها باشیم نماز می خوانیم.
    پول هم بهمان بدهند که نماز نخوان، قبول نمی کنیم.
    صد میلیون دلار هم بدهند، یک ماشین بنز هم بدهند، یک خانه در شمیران هم بدهند. که امشب نماز نخوان، هیچکداممان قبول نمی کنیم.
    پس این را بشارت دادم به شما که بدانید مؤمنید؛ با ایمانید.
    حاضر نیستید، این قلم درشت پول را بگیرید ولی نماز نخوانید.



  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۲
    نوشته
    1,460
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    47 روز 5 ساعت 55 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    161



    معنای واژه نفاق

    واژه نفاق ریشه های لغوی چندی دارد؛ از جمله آن هاست:
    نَفْق به معنای نفوذ و پیشروی،
    و نَفَق به معنای کانال و نقب هایی که در زیر زمین می زنند و برای پنهان شدن یا فرار کردن از آن استفاده می کنند.

    در ریشه یابی واژه نفاق و منافق به واژه «نافقاء» می رسیم که به معنای راه مخفی است که برخی از حیوانات از آن به هنگام خطر استفاده می کنند.

    برای منافق نیز پیوسته دو راه خروج وجود دارد و او با این که راه حقیقی اش کفر است، ولی با اظهار اسلام، خود را از خطر می رهاند.

    به عبارت دیگر، منافق کسی است که راه مرموز و مخفیانه ای برای خود برمی گزیند تا با مخفی کاری در جامعه نفوذ کند و به هنگام خطر از راه دیگر فرار کند.

    نتیجه آن که در معنای نفاق دو عنصر وجود دارد:
    دورویی و مخفی کاری،
    و منافق کسی است که دورو بوده و این صفت خود را پنهان می کند.
    گلبرگ 62


  4. تشکرها 2


  5. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۲
    نوشته
    1,460
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    47 روز 5 ساعت 55 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    161

    معنای نفاق در قرآن و روایات




    معنای نفاق در قرآن و روایات

    در قرآن، نفاق به معنای تظاهر به مسلمان شدن و کافر بودن در باطن است.
    از این نفاق، به نفاق اعتقادی تعبیر می شود و تقریبا منظور قرآن در تمام مواردی که واژه نفاق در آن به کار رفته، همین معناست.

    برای مثال در آیه ای آمده است: «هنگامی که منافقان نزد تو می آیند، می گویند: ما شهادت می دهیم که به یقین تو رسول خدایی. خداوند می داند که تو رسول او هستی، ولی خداوند شهادت می دهد که منافقان دروغگو هستند (و به گفته خود ایمان ندارند)».

    اما در علم اخلاق، نفاق به معنای عدم پایبندی به احکام دین است؛ یعنی هر که شعار دینداری سر دهد، ولی در عمل دستورات دین را رعایت نکند، گرفتار نفاق اخلاقی است.

    البته نفاق اخلاقی گاه در بُعد فردی و گاه در بُعد اجتماعی است.
    شخصی که به احکام و ارزش های فردی اسلام بی توجه باشد، به نفاق اخلاقی فردی مبتلاست
    و کسی که احکام اجتماعی و حقوق افراد جامعه را آن چنان که اسلام دستور داده رعایت نکند، دچار نفاق اخلاقی اجتماعی است.


  6. تشکرها 2


  7. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۲
    نوشته
    1,460
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    47 روز 5 ساعت 55 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    161



    دلیل پیدایش نفاق

    در قرآن کریم و روایات اهل بیت علیهم السلام وقتی درباره علت پیدایش نفاق سخن به میان آمده، به اموری چون دروغ، پیمان شکنی با خدا، خیانت، زبونی وذلت پذیری اشاره شده است.

    در یک مورد قرآن کریم در اشاره به علت دچار شدن افراد به نفاق می فرماید:
    «برخی از آن ها در نتیجه آن که با خدا برخلاف وعده ای که داده بودند رفتار کردند و دروغ می گفتند و دلشان با زبانشان هماهنگ نبود، خدا پیامدهای نفاق را در دل هایشان باقی گذاشت».

    امیرمؤمنان علی علیه السلام هم دراین باره می فرماید:
    «نفاق انسان، ناشی از ذلتی است که در خود حس می کند و نفاق، از پایه های اصلی زبونی و پستی است».

    آن حضرت در روایاتی تصریح کرده که:
    «اساس نفاق، در خیانت است»
    و در جای دیگری تأکید ورزیده که:
    «دروغ، در نهایت به نفاق و دورویی می انجامد».


  8. تشکرها 2


  9. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۲
    نوشته
    918
    مورد تشکر
    5 پست
    حضور
    38 روز 14 ساعت 24 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    101



    ریا در مقوله نفاق جای میگیره؟
    نمیدونم سوالمو جای درستی مطرح کردم یا نه ولی اگه ربط داره ممنون میشم جواب بدید


  10. تشکرها 2


  11. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۲
    نوشته
    1,460
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    47 روز 5 ساعت 55 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    161



    فرق بین ریای مصطلح با نفاق چیست؟

    نفاق آن است که شخص باطناً کافر است:
    ﴿هُمْ لِلْکُفْرِ یَوْمَئِذٍ أَقْرَبُ مِنْهُمْ لِْلإیمانِ﴾ و ظاهراً مسلمان:
    ﴿وَ إِذا لَقُوا الَّذینَ آمَنُوا قالُوا آمَنّا وَ إِذا خَلَوْا إِلی شَیاطینِهِمْ قالُوا إِنّا مَعَکُمْ﴾
    باطناً کافر و ظاهراً مسلم

    اما در ریا باطناً عاصی و ظاهراً مطیع است.
    البته عصیان باطنش هم احیاناً ممکن است سر از شرک در بیاورد
    چه بسا هم شرک ‌آورده، ولی ظاهراً اطاعت می‌کند.
    آدم رياكار، هر عملي را براي خوش آمد دیگران انجام مي‌دهد يعني در كنار پرستش خداوند، بندة خدا را هم پرستش می‏کند و این به معنی شرك است.
    مفهوم اجتماعي شرك آن است كه توجهات فرد تقسيم مي‏شود و نقطه واحدی برای تمركز او وجود ندارد، مشرك يعني كسي كه بيش از يك نقطۀ تمركز داشته باشد.

    حوزۀ بروز حس ریا، عموماً حوزه‏های عبادت واخلاق است و در شكل اجتماعي، تبديل به نفاق مي‌گردد


  12. تشکرها 2


  13. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۲
    نوشته
    918
    مورد تشکر
    5 پست
    حضور
    38 روز 14 ساعت 24 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    101



    نقل قول نوشته اصلی توسط عمار رهبری نمایش پست
    فرق بین ریای مصطلح با نفاق چیست؟

    نفاق آن است که شخص باطناً کافر است:
    ﴿هُمْ لِلْکُفْرِ یَوْمَئِذٍ أَقْرَبُ مِنْهُمْ لِْلإیمانِ﴾ و ظاهراً مسلمان:
    ﴿وَ إِذا لَقُوا الَّذینَ آمَنُوا قالُوا آمَنّا وَ إِذا خَلَوْا إِلی شَیاطینِهِمْ قالُوا إِنّا مَعَکُمْ﴾
    باطناً کافر و ظاهراً مسلم

    اما در ریا باطناً عاصی و ظاهراً مطیع است.
    البته عصیان باطنش هم احیاناً ممکن است سر از شرک در بیاورد
    چه بسا هم شرک ‌آورده، ولی ظاهراً اطاعت می‌کند.
    آدم رياكار، هر عملي را براي خوش آمد دیگران انجام مي‌دهد يعني در كنار پرستش خداوند، بندة خدا را هم پرستش می‏کند و این به معنی شرك است.
    مفهوم اجتماعي شرك آن است كه توجهات فرد تقسيم مي‏شود و نقطه واحدی برای تمركز او وجود ندارد، مشرك يعني كسي كه بيش از يك نقطۀ تمركز داشته باشد.

    حوزۀ بروز حس ریا، عموماً حوزه‏های عبادت واخلاق است و در شكل اجتماعي، تبديل به نفاق مي‌گردد
    خیلی ممنون بابت پاسخ شما
    با توجه به خط آخر حرفهای شما: کسی که فقط برای جلب توجه رییس محل کارش میاد و جلوش به نماز می ایسته منافق محسوب میشه یا ریاکار ؟
    تو یه جمله ای یاد نیست کانون بود یا جای دیگه, نوشته شده بود شخصی خدمت رسول خدا رفت و در مورد نماز ریایی از ایشون سوال کرده بود و رسول خدا ص در پاسخشون گفتند اگر در خلوت خودت نماز میخونی پس نمازی که جلوی دیگران خونده بشه ریا و نفاق نیست( اصلا تو درست نوشتن اصل حدیث شک دارم اگر کسی کاملشو میدونه بنویسه) ممنون میشم بالاخره مشخص کنید این نماز ریا محسوب میشه یا نه؟




  14. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۲
    نوشته
    1,460
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    47 روز 5 ساعت 55 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    161



    کسی که فقط برای جلب توجه رییس محل کارش میاد و جلوش به نماز می ایسته، این نماز ریا محسوب میشه یا نه؟

    پاسخ:

    خداوند متعال در سوره ماعون می فرماید: «أرأیت الذی یکذب بالدین * فذلک الذی یدع الیتیم * ولا یحضّ علی طعام المسکین * فویل للمصلین * الذین هم عن صلاتهم ساهون * الذین هم یراؤون» (ماعون / 1 – 6).یعنی آن کسانی که در نماز خود ریا می کنند.

    در مورد تفسیر این آیات از امام علی (ع) روایت شده است که آن حضرت فرمود: ریاکاران در نماز آن کسانی هستند که در پیش چشم مردم نماز می خوانند تا مردم ایشان را ببینند و به ایشان نگاه کنند و گمان کنند که ایشان نیز در خط ایمان حرکت می کنند و به ستایش ایشان بپردازند.


    البته تفسیری فراگیرتر از این هم وجود دارد و آن این است که تکیه روی نماز به خاطر این است که نماز بارزترین مصادیق عبادت است. و گرنه ریا به نماز اختصاص ندارد. بلکه همان گونه که آیات کریمه به شخصیت ریاکاران اشاره می دارند اینان رویکردی الهی ندارند و نسبت به خدا اخلاصمند نیستند و به دنبال رضایت خداوند هم هم نمی باشند.

    تمام اعمال نیکی که انجام می دهند برای این است که مردم آنان را بستایند و در بین مردم نام نیکی از آنان شایع شود تا از این طریق بتوانند بعضی از خواسته های خود نایل شوند.

    از این رو عبارت
    «الذین هم یراؤون» در بعضی از تفاسیر اینگونه تفسیر شده است، کسانی که نماز می خوانند و کارهای نیک انجام می دهند و در کارهای عمومی مشارکت می کنند تا مردم ایشان را ببینند.....


  15. تشکر


  16. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۸
    نوشته
    2,426
    مورد تشکر
    8 پست
    حضور
    22 روز 22 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    26
    آپلود
    4
    گالری
    28



    به نام خدا
    با تشکر از استارتر موضوع
    تاپیک های مرتبط :
    http://www.askquran.ir/thread13358.html

    http://www.askquran.ir/thread22040.html

    http://www.askquran.ir/thread17631.html


    یا علی(ع)

    به نام خدا

    [SIGPIC][/SIGPIC]

    کوچه هامان را به نام شهدا کردیم تا هر وقت نشانی منزلمان را می دهیم بدانیم از گذرگاه کدام شهید با آرامش به خانه می رسیم

    (شادی روحشان صلوات)


    آیت الله سید علی قاضی(ره) عارف کامل:در مستحبات عزاداری و زیارت سید الشهدا علیه السلام مسامحه ننمایید
    و روضه هفتگی و لو دو سه نفری داشته باشید که اسباب گشایش است.

    منو دل کندن از دل بر محاله...

    یا علی


  17. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۲
    نوشته
    133
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    3 روز 15 ساعت 18 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سوره منافقون را بخوانيد و آيات بقره 204 و 205


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود