جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: چرا پيامبر اسلام (ص) با عايشه و حفصه ازدواج كردند؟

  1. #1
    شروع کننده موضوع

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۲
    نوشته
    88
    تشکر:
    1
    حضور
    3 روز 13 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    راهنما چرا پيامبر اسلام (ص) با عايشه و حفصه ازدواج كردند؟




    پاسخ :

    در مورد اين ازدواج پاسخ هاي فراوان داده شده است :
    پاسخ نقضي و اجمالي :

    در ابتدا مي توان پاسخي نقضي داد که :
    رسول خدا طبق نظر اهل سنت علم غيب ندارد :

    طبق نظر اهل سنت پيغمبر علم غيب ندارد و ازدواج و يا دوستي وي با کسي نمي تواند دليل بر صحت عقايد و رفتار وي باشد .
    علت همان علت ازدواج حضرت نوح و لوط با همسرانشان بوده است :

    حتي اگر بگويند رسول خدا وي را مي شناخته و با وي ازدواج کرده است ، علت ازدواج را همان علت ازدواج حضرت نوح و حضرت لوط با همسرانشان مي دانيم . با اينکه در قرآن کريم آمده است که همسر ِ حضرت نوح و نيز همسر حضرت لوط ، همراه و همنظر با دشمنان ايشان بوده اند .
    پاسخ تفصيلي :

    علت امتحان رسول خدا صلي الله عليه وآله و مردم بوده است :

    در شعر زيباي حافظ مي خوانيم :
    من که ملول گشتمي از نفس فرشتگان قيل ومقال عالمي مي کشم از براي تو
    رسول گرامي اسلام در نهايت توجه به عالم بالا و مقام اقدس الهي بوده اند ؛ و حتي به قول شاعر نفس فرشتگان و هم صحبتي با ايشان براي رسول گرامي اسلام سخت بوده است ؛ زيرا نوعي اشتغال به غير خداست .
    اما خداوند هر کسي را به نوبه خود آزمايش مي کند و براي آزمايش رسول خدا از ايشان خواست که با عايشه ازدواج کند و با اين دستور ، در خانه وي کسي را قرار داد که مي توانست مايه آزمايش ايشان باشد ؛ زيرا امتحان مردان بزرگ بايد به بزرگي خود ايشان باشد .
    اما چون اين آزمايش مي توانست سبب اشتباه برخي ، در مورد شخصيت واقعي همسران رسول گرامي اسلام باشد ، خداوند هم در قرآن با بيان برخي اشکالات و اشتباهات همسران رسول خدا و همسران پيغمبران گذشته ، راه هدايت را براي مردم باز گذاشته است .
    به عنوان مثال در سوره تحريم آيه ده همسر حضرت نوح و همسر حضرت لوط را به عنوان دو نمونه براي کفار معرفي مي نمايد که با وجود حضور در خانه پيغمبران الهي ، باز گمراه شدند .
    و در همين سوره در آيه 4 در مورد دو تن از همسران رسول خدا مي فرمايد :
    إِنْ تَتُوبَا إِلَى اللَّهِ فَقَدْ صَغَتْ قُلُوبُكُمَا وَإِنْ تَظَاهَرَا عَلَيْهِ فَإِنَّ اللَّهَ هُوَ مَوْلَاهُ وَجِبْرِيلُ وَصَالِحُ الْمُؤْمِنِينَ وَالْمَلَائِكَةُ بَعْدَ ذَلِكَ ظَهِيرٌ
    سوره تحريم آيه 4
    اگر ( شما دو همسر رسول خدا) به درگاه خدا توبه کنيد ، دل هاي شما به سوي او ميل پيدا کرده است ، اما اگر عليه او بر يکديگر کمک کنيد در حقيقت خدا خود سرپرست اوست و جبرئيل و صالح مومنان (نيز ياور اويند) و گذشته از اين فرشتگان نيز پشتيبان او خواهند بود .
    و نيز در مي بينيم که رسول خدا صلي الله عليه وآله وسلم در در مورد ِ آينده ي برخي از همسران خويش سخناني فرموده اند كه مي تواند ملاك تشخيص حق از باطل در موارد نياز باشد . به عنوان نمونه مي توان به روايتي که
    بخاري آن را نقل کرده است اشاره نمود که گفته است :
    رسول خدا به خانه عايشه اشاره فرمودند و سه بار گفتند : فتنه ( آزمايش ) در اينجاست ؛ فتنه در اينجاست ، فتنه در اينجاست .
    2873 - حَدَّثَنَا مُوسَى بْنُ إِسْمَاعِيلَ حَدَّثَنَا جُوَيْرِيَةُ عَنْ نَافِعٍ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ قَامَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ خَطِيبًا فَأَشَارَ نَحْوَ مَسْكَنِ عَائِشَةَ فَقَالَ هُنَا الْفِتْنَةُ ثَلَاثًا مِنْ حَيْثُ يَطْلُعُ قَرْنُ الشَّيْطَانِ
    صحيح بخاري کتاب فرض الخمس باب ما جاء في بيوت ازواج النبي صلي الله عليه وسلم
    رسول خدا به سخن ايستادند ، پس به سمت خانه عائشه اشاره کردند و سه بار فرمودند اينجاست فتنه ؛ همان جايي که امت شيطان ظهور مي کنند .
    علت ازدواج حضرت با ايشان سياسي بوده است :

    يكى از اهداف ازدواجهاى پيامبر(صلي الله عليه وآله وسلم) جهت سياسى - تبليغى بود ؛ يعنى با ازدواج موقعيتش در بين قبايل مستحكم گردد و بر نفوذ سياسى و اجتماعيش افزوده شود و از اين راه براى رشد و گسترش اسلام استفاده نمايد.
    حضرت به خاطر دست يابى بر موقعيتهاى بهتر اجتماعى و سياسى ، در تبليغ دين خدا و استحكام آن و پيوند با قبايل بزرگ عرب و جلوگيرى از كارشكني هاى آنان و حفظ سياست داخلي و ايجاد زمينه مساعد براى مسلمان شدن قبايل عرب ، به برخى ازدواج ها رو آورد .
    در راستاى اين اهداف پيامبر (صلي الله عليه وآله وسلم) با زنان ذيل ازدواج کردند :
    عايشه دختر ابوبكر از قبيله «تيم».
    حفصه دختر عمر از قبيله بزرگ «عدى».
    ام حبيبه دختر ابوسفيان از قبيله نامدار بنى اميه.
    ام سلمه از قبيله بنى مخزوم .
    سوده از قبيله بنى اسد.
    ميمونه از قبيله بنى هلال.
    صفيه از بنى اسرائيل .
    ازدواج مهمترين پيوند و ميثاق اجتماعى است، به ويژه در آن فرهنگ تأثير بسيارى از خود به جا ميگذارد.
    در آن محيطى كه جنگ و خونريزى و غارتگرى رواج داشت، بلكه به تعبير "ابن خلدون" جنگ و خونريزى و غارتگرى جزو خصلت ثانوى آنان شده بود،
    ( مقدمه ابن خلدون (ترجمه)، ج 1، ص 286)بهترين عامل بازدارنده از جنگها و عامل وحدت و اُلفت ، پيوند زناشويى بود.
    از اين روي، پيامبر(صلي الله عليه وآله وسلم) با قبايل بزرگ قريش ، به ويژه با قبايلى كه بيش از ديگران با پيامبر (صلي الله عليه وآله وسلم) دشمن بودند ، مانند بنى اميه و بنى اسرائيل ، ازدواج نمود . اما با قبايل انصار كه از سوى آنان هيچ خطرى احساس نميشد و آنان نسبت به پيامبر(ص) دشمنى نداشتند، ازدواج نكرد.
    گيورگيو ، نويسنده مسيحى مي‌نويسد:
    محمد (صلي الله عليه وآله وسلم) ام حبيبه را به ازدواج خود درآورد تا بدين ترتيب داماد ابوسفيان شود و از دشمنى قريش نسبت به خود بكاهد. در نتيجه پيامبر با خاندان بني اميه و هند زن ابوسفيان وساير دشمنان خونين خود خويشاوند شد و ام حبيبه عامل بسيار مؤثرى براى تبليغ اسلام در خانواده هاى مكه شد.
    محمد پيامبرى كه از نو بايد شناخت،
    ص 207.
    در بعضى از تواريخ مى خوانيم كه پيامبر با زنان متعددى ازدواج كرد و جز مراسم عقد انجام نشد، و هرگز آميزش با آنها نكرد، حتى در مواردى تنها به خواستگارى بعضى از زنان قبائل قناعت كرد.
    و آنها به همينقدر خوشحال بودند و مباهات مى كردند كه زنى از قبيله آنان به نام همسر پيامبر (صلى اللّه عليه و آله و سلّم ) ناميده شده ، و اين افتخار براى آنها حاصل گشته است ، و به اين ترتيب رابطه و پيوند اجتماعى آنها با پيامبر (صلى اللّه عليه و آله و سلّم ) محكمتر، و در دفاع از او مصممتر مى شدند.
    ام سلمه از طايفه بنى مخزوم - طايفه ابوجهل و خالد بن وليد - بود، وقتى كه رسول خدا (صلي الله عليه وآله وسلم) وى را به همسرى خويش درآورد ، خالد بن وليد موضعگيرى شديد خود را در برابر مسلمانان مورد تجديد نظر قرار داده و پس از مدتى نه چندان طولانى اسلام آورد.
    پس از ازدواج رسول خدا (صلي الله عليه وآله وسلم) با جويريه و صفيه هيچگونه تحركى را از سوى بنى نضير و بنى مصطلق در برابر آنحضرت مشاهده نمى كنيم . از سوى ديگر، مشاهده مى كنيم كه جويريه از جهت بركت آفرينى براى قوم و قبيله اش يك زن نمونه شناخته مى شود، و صحابه رسول خدا(صلي الله عليه وآله وسلم) يكصد خانوار از اسيران قوم و قبيله وى را بخاطر ازدواج پيامبر(صلي الله عليه وآله وسلم) با او آزاد مى كنند و مى گويند: اينان خويشاوندان رسول خدايند! و پرواضح است كه چنين منت گذارى بر يك طائفه و قبيله از سوى مسلمانان چه تاثير بسزايى در عمق جان آنان داشته است.
    بنابراين ، ازدواج پيامبر با عايشه و حفصه ، نه به خاطر نبودن زني بهتر در آن جامعه و بلكه به خاطر مصالح مهمي بوده است كه جز با ازدواج پيامبر با آن دو تحقق نمي ‌يافته است .
    موفق باشيد

    گروه پاسخ به شبهات


    موسسه تحقيقاتي وليعصر عج الله تعالي فرجه الشريف



  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    698
    مورد تشکر
    8 پست
    حضور
    16 روز 10 ساعت نامشخص
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    2



    با نام و یاد دوست




    چرا پيامبر اسلام (ص) با عايشه و حفصه ازدواج كردند؟




    کارشناس بحث: استاد صدرا



  4. #3
    صدرا آنلاین نیست. کارشناس پاسخگوی مباحث اهل سنت و وهابیت

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    194
    مورد تشکر
    21 پست
    حضور
    6 روز 1 ساعت 39 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    باسلام و عرض ادب

    در تکمیل و اصلاح مطالب فوق عرض می شود:

    1) نگارنده در پاسخ تفصیلی علت ازدواج پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله با عایشه را امتحان آن حضرت بیان نموده است در حالی که از امتحان طرف دیگر غفلت شده است. بنابراین اگر یکی از وسائل ابتلای برخی از انبیاء وجود همسران ناصالح[1] بوده است، ابتلائی که موجبات تکامل روحی آنان را فراهم ساخته است؛ همسری با پیامبران نیز خود از امتحانات بزرگ خواهد بود؛ لذا قرآن کریم در مورد ازواج پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله می فرماید: «يا نِساءَ النَّبِيِّ لَسْتُنَّ كَأَحَدٍ مِنَ النِّساءِ» یعنی حساب خانواده رهبران دينى از سايرين جداست و بايد بيش از ديگران مراقب رفتار خود باشند، واین خود قرار گرفتن در بوته ی آزمایش و ابتلاء است.

    2) نکته ی دیگر اینکه: سنت الهی بر این تعلق گرفته است که صرف قرابت ظاهری با شخصیت های الهی موجبات سعادت افراد را فراهم نخواهد ساخت؛ بلکه آنچه موجبات سعادت افراد را محقق می سازد ایمان و عمل صالح خواهد بود؛ لذا خداوند متعال عدم سعادت بستگان منحرف از راه انبیاء را در قالب مثل برای ما بیان می فرمایدضَرَبَ اللَّهُ مَثَلاً لِلَّذِينَ كَفَرُوا امْرَأَتَ نُوحٍ وَ امْرَأَتَ لُوطٍ كانَتا تَحْتَ عَبْدَيْنِ مِنْ عِبادِنا صالِحَيْنِ فَخانَتاهُما فَلَمْ يُغْنِيا عَنْهُما مِنَ اللَّهِ شَيْئاً وَ قِيلَ ادْخُلا النَّارَ مَعَ الدَّاخِلِين»؛خداوند براى كسانى كه كافر شده‏اند به همسر نوح و همسر لوط مثَل زده است، آن دو تحت سرپرستى دو بنده از بندگان صالح ما بودند، ولى به آن دو خيانت كردند و ارتباط با اين دو (پيامبر) سودى به حالشان (در برابر عذاب الهى) نداشت، و به آنها گفته شد: «وارد آتش شويد همراه كسانى كه وارد مى ‏شوند!

    3) همچنین توجه ی به این نکته هم لازم است که ملاک حال فعلی افراد است، و اولیای الهی مامور به عمل بر طبق طریق عادی بوده اند، و برخی از همسران انبیاء اینگونه نبوده اند که در ابتدا انسانهای بدی بوده باشند؛ بلکه شقاوت آنها نتیجه بدی انتخابی بوده که به تدریج آنها را در مسیر انحراف قرار داده است.

    4) اینکه برای اکثر ازدواجهای پیامبر صلی الله علیه وآله جهت سیاسی ساخته شود امری است که اثبات آن بدون دلیل معتبر است.[2]

    موفق باشید.


    [1]. البته باید توجه داشت که همسر هیچ یک از انبیاء دچار انحراف جنسی نبوده؛ بلکه انحراف در جانب عدم قبول و ایمان به دعوت رسالت بوده است.
    [2]. علاوه بر اینکه وجود همسر نابابی که ایمانی به شوهر خویش ندارد و خطر جاسوسی در مورد او وجود دارد به هیچ وجه با انگیزه ی سیاسی تناسب نخواهد داشت.
    ویرایش توسط صدرا : ۱۳۹۲/۰۵/۱۶ در ساعت ۰۲:۱۶
    فَلِلَّهِ الْحَمْدُ رَبِّ السَّماواتِ وَ رَبِّ الْأَرْضِ رَبِّ الْعالَمِينَ؛ وَ لَهُ الْكِبْرِياءُ فِي السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ هُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيم.
    الجاثیة:37


  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    نوشته
    83
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    4 روز 2 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سلام؛

    ما در پاکی و خدایی بودن کارهای پیامبر هیچ‌گونه شک بدی نداریم و به قول مولی که می‌گوید: پیامبران، کارهای دنیا را از روی اجبار انجام می‌داده‌اند و همواره به دنبال پرکشیدن بوده‌اند:

    انـبیـا در کـار دنـیـا، جـبـری‌انــد
    کافران، در کار عقبی، جبری‌اند

    دیده می‌شود که در خیلی از منابع گفته شده است که ازدواج‌های پیامبر، صرفاً جنبه‌ی سیاسی داشته‌اند و به خاطر نیرو گرفتن اسلام، ایشان مجبور به ازدواج با دختران سران قبیله‌ها بوده‌اند
    همچنین پیامبر به امر ازدواج خیلی توصیه‌هایی محکمی فرموده‌اند و آن‌را سنت و نیمی از دین می‌دانند

    حال پرسش این است:
    « وقتی به ازدواج جنبه‌ی سیاسی داده شود و به صرف سیاست‌ها (اگرچه مربوط به خدا و دین باشد) با زنی دیگر ازدواج شود، طبیعی‌ست که چنین ازدواجی دارای مهر و علاقه نخواهد بود چون به خاطر علاقه‌ی دو طرف صورت نگرفته است و اگرهم بچه‌ای از این ازدواج به وجود آید، مهر و محبت عمیق پدر و مادر خود را نسبت به هم نمی‌بیند »

    آیا این امر باعث مخدوش شدن ازدواج که امری مقدس است، نمی‌شود؟


  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۲
    نوشته
    86
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 روز 21 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    چرا محمد با عایشه 9 ساله ازدواج کرد؟ چرا با یه زن نزدیک به سنش ازدواج نکرد؟

  7. تشکر


  8. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    727
    صلوات
    28
    تعداد دلنوشته
    3
    مورد تشکر
    126 پست
    حضور
    96 روز 4 ساعت 24 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    16



    سلام و عرض ادب

    همکاران محترم و کاربران عزیز موضوع ازدواج پیامبر گرامی اسلام با عایشه بارها در این انجمن و سایر انجمن های مرکز ملی مثل انجمن گفتگوی دینی بحث شده است
    لطفا بحث های تکراری و موازی نفرمایید .
    با تشکر

  9. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۲
    نوشته
    874
    صلوات
    142
    تعداد دلنوشته
    3
    مورد تشکر
    346 پست
    حضور
    288 روز 13 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    34
    آپلود
    0
    گالری
    76



    سلام این جواب سوال شما

    نقل قول نوشته اصلی توسط عماد نمایش پست
    همانطور که گفتید در سن عایشه هنگام ازدواج اختلاف است اما با مقایسه بعضی از گزاره های تاریخی و افراد دیگری می توان به سن وی پی برد
    با مقایسه سن خواهر عایشه اسماء بنت ابابکر مادر عبدالله بن زبیر
    ابونعيم اصفهاني در معرفة الصحابة مي‌نويسد:
    أسماء بنت أبي بكر الصديق ... كانت أخت عائشة لأبيها وكانت أسن من عائشة ولدت قبل التأريخ بسبع وعشرين سنة.
    اسماء دختر ابوبكر، از جانب پدر خواهر عائشه و از او بزرگتر بود، اسماء، بيست و هفت سال قبل از تاريخ به دنيا آمد.(1)
    و طبراني مي‌نويسد:
    مَاتَتْ أَسْمَاءُ بنتُ أبي بَكْرٍ الصِّدِّيقِ سَنَةَ ثَلاثٍ وَسَبْعِينَ بَعْدَ ابْنِهَا عبد اللَّهِ بن الزُّبَيْرِ بِلَيَالٍ ... وكان لاسماء يوم مَاتَتْ مِائَةُ سَنَةٍ وُلِدَتْ قبل التَّارِيخِ بِسَبْعٍ وَعِشْرِينَ سَنَةً .
    اسماء دختر ابوبكر در سال هفتاد و سه و بعد از پسرش عبد الله بن زبير از دنيا رفت. اسماء در هنگام وفات صد سال داشت ، بيست و هفت سال قبل از تاريخ (هجرت) به دينا آمده بود.(2)
    با این حساب اسما در سال اول بعثت 14ساله بوده و ده سال از عایشه بزرگتر بوده پس عایشه در سال اول بعثت چهار سال داشته است و درسال 13بعثت که با پیامبر صلی علیه واله وسلم عقد بسته 17سال داشته است و در شوال سال دوم که به خانه پیامبر صلی الله علیه واله وسلم آمده 19ساله بوده است
    نقل قول نوشته اصلی توسط عماد نمایش پست
    نوشته اصلی توسط .:MOBAREZ:.
    پس چرا اینقدر 9 سالگی عایشه جا افتاده است؟
    علت این کار را باید در فضیلت تراشی ها جستجو کرد
    پیروان مکتب خلفا وقتی با انبوه فضائل اهل بیت عصمت و طهارت مواجه شدند دو را پیش رو گرفتند
    1. تا توانستند این فضایل را حذف کردند
    2. تا توانستند برای رقبای اهل بیت فضیلت تراشی کردند
    وقتی با حدیث شریف ثقلین مواجه شدند که می فرمود انی تارکم فیکم الثقلین کتاب الله و عترتی در مقابل کتاب الله وسنتی جعل کردند
    وقتی با حدیث متواتر غدیر مواجه شدند حدیث اقتدو بالذین بعدی در اشاره به ابابکر وعمر را جعل کردند
    و وقتی با انبوه فضائل حضرت خدیجه مواجه شدند برای عایشه فضیلت تراشی کردند که عایشه تنها همسر باکره پیامبر است وبرای به کرسی نشاندن حرفشان سن عایشه را آنقدر پایین آورند که دیگر امکان ازدواج قبل ممکن نباشد !!!!!!!
    نقل قول نوشته اصلی توسط عماد نمایش پست
    منابع

    1. الأصبهاني، ابونعيم أحمد بن عبد الله (متوفاي430هـ)، معرفة الصحابة ج 6 ، ص 3253 ، رقم : 3769 ، طبق برنامه الجامع الكبير.
    2. الطبراني، سليمان بن أحمد بن أيوب ابوالقاسم(متوفاي360هـ)، المعجم الكبير، ج 24 ، ص 77 ، تحقيق: حمدي بن عبدالمجيد السلفي، ناشر: مكتبة الزهراء - الموصل، الطبعة: الثانية، 1404هـ – 1983م. و ابن عساكر الدمشقي الشافعي، أبي القاسم علي بن الحسن إبن هبة الله بن عبد الله،(متوفاي571هـ)، تاريخ مدينة دمشق وذكر فضلها وتسمية من حلها من الأماثل، ج 69 ، ص 9 ، تحقيق: محب الدين أبي سعيد عمر بن غرامة العمري، ناشر: دار الفكر - بيروت - 1995.
    الجزري، عز الدين بن الأثير أبي الحسن علي بن محمد (متوفاي630هـ)، أسد الغابة في معرفة الصحابة، ج 7 ، ص 11 ، تحقيق عادل أحمد الرفاعي، ناشر: دار إحياء التراث العربي - بيروت / لبنان، الطبعة: الأولى، 1417 هـ - 1996 م.
    النووي، ابوزكريا يحيي بن شرف بن مري، (متوفاي676 هـ) ، تهذيب الأسماء واللغات ، ج 2 ، ص 597 ـ 598 ، تحقيق : مكتب البحوث والدراسات ، دار النشر : دار الفكر - بيروت ، الطبعة : الأولى ، 1996م
    الهيثمي، ابوالحسن علي بن أبي بكر (متوفاي 807 هـ)، مجمع الزوائد ومنبع الفوائد، ج 9 ، ص 260 ، ناشر: دار الريان للتراث/‏ دار الكتاب العربي - القاهرة، بيروت – 1407هـ..


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود