صفحه 1 از 5 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: امام خمینی و مبانی فكری حكومت اسلامی

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    11,626
    مورد تشکر
    29 پست
    حضور
    65 روز 10 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    13

    امام خمینی و مبانی فكری حكومت اسلامی




    امام خمینی و مبانی فكری حكومت اسلامی اكنون با گذشت بیش از دو دهه از عمر پیروزی انقلاب و استقرار حكومت اسلامی در ایران و ورود به دهه سوم تحلیل ها، و تبیین های متفاوتی نسبت به مبانی و اهداف انقلاب دینی و به ویژه انقلاب اسلامی و اندیشه ای كه رهبری انقلاب براساس آن، پرچم مبارزه را برافراشت و سپس نظام اسلامی را پدید آورد، در جریان است. آیا تئوری حضرت امام خمینی از دین، معطوف به چه اهداف بوده است؟ و در موضوع انتظار از دین، حضرت امام چه نگرشی داشته تا بر اساس آن به قیام دست زده و حكومت تشكیل داده است؟ ظلم ستیزی و عزّت طلبی برای مسلمانان یا اهداف دموكراتیك و آزادی، یا توسعه اقتصادی و بهبود وضع معیشتی جامعه آیا كدام یك از این امور مدّ نظر امام بوده است؟ آیا لزوماً برای برپایی یك حكومت دینی، باید تنها و تنها اهداف دنیوی را مورد لحاظ قرار داد و نمی توان بدون نگرش دنیاگرایانه به دین حكومت دینی آفرید؟ آیا یك حكومت دینی نمی تواند معطوف به اهداف دنیوی واخروی هر دو باشد و تغییر برون و درون جامعه را به عنوان آرمان خود در نظر گیرد؟ آیا دیدگاه حضرت امام نسبت به انقلاب و نظام سیاسی چگونه بوده است؟ آیا ایشان انقلاب و حكومت اسلامی را تنها معطوف به دنیا می دیده و انقلاب اخروی را كه در قلمرو درون آدمیان است، از دسترس انقلاب به دور می دیده است؟ و برای برپایی حكومت اسلامی ایران، تنها تغییر وضع مسلمانان را مورد نظر داشت و آنچه از دین انتظار می كشید آن بود كه مسلمانان در دنیا عزیز باشند و تو سری خور دیگران نباشند؟ یا آنكه حضرت امام اهداف بلندتری را دنبال می كرد و نگرش او به دین نگرشی بود كه معتقد بود: انقلاب دینی، اهداف دنیوی و اخروی، هر دو را مدّنظر دارد و در تغییر وضع دنیا هم، مقوله عزّت طلبی برای مسلمانان تنها می تواند یكی از اهداف انقلاب قرار گیرد و در كنار آن اهدافی چون آزادی، استقلال، توسعه همه جانبه و مبارزه با ظلم و ستم برای همه جهانیان (نه تنها مسلمانان) می تواند مورد توجه یك انقلاب و نظام دینی باشد؟ آیا حضرت امام، بیش از هر چیز و پیش از هر چیز، چه هدفی را دنبال می كرد و نگرش اساسی و اولیه او به دین بر چه پایه ای استوار بود؟
    رفيق بي كلك مادر

    قويترين درختان در كوير ميرويند من يك كويريم



  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    11,626
    مورد تشکر
    29 پست
    حضور
    65 روز 10 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    13



    پرسش هایی نظیر آنچه مطرح شد، مباحث بسیار مهمی است كه باید به استناد با ده ها سال مبارزه حضرت امام برای برپایی حكومت اسلامی و سیره نظری و عملی او در این رابطه، به طور دقیق ارزیابی و موشكافی شود، تا در مسیر آن، دیدگاههای حضرت امام، روشن و شفّاف در معرض دید اهل نظر و اندیشه قرار گیرد و با توجه به آنكه جمهوری اسلامی، بیش از هر چیز متأثّر از افكار و اندیشه های حضرت امام می باشد، بتوان در سایه آن به تبیین و تحلیل جمهوری اسلامی پرداخت و آن را ارزیابی كرد.

    شاید برای خواننده عزیز نوشتار حاضر، شگفت آور باشد، اگر بگوییم: پاسخ یابی پرسش های بالا را از توحید آغاز می كنیم، به ویژه آنكه بحث را با یك بُرش تاریخی و كاوش در لابه لای مصاحبه های امام خمینی در دوران حضور در پاریس، شروع كرده باشیم. در این نوشتار دو پاسخ به پرسش های یاد شده تهیه و در نظر گرفته شده است، یكی فشرده و مختصر و دیگری مفصّل و اندكی طولانی. در پاسخ اجمالی و فشرده با تحلیل مصاحبه ای از امام در پاریس، پاسخ خود را از پرسش بالا دریافت می كنیم. و آنگاه در جواب مفصّل، به موشكافی و تأمّل در همان پاسخ دریافت شده از پیام امام خواهیم پرداخت و نشان می دهیم كه چگونه در نظام معرفتی امام، بر مبنای توحید، یك انقلاب دینی رخ می دهد و حكومت اسلامی تشكیل می شود و اهداف و آرمان های كوتاه مدّت و طولانی مدّت شكل می گیرد و راه سعادت انسان را در دنیا و آخرت در سایه چنین حكومتی ترسیم می نماید؟
    رفيق بي كلك مادر

    قويترين درختان در كوير ميرويند من يك كويريم



  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    11,626
    مورد تشکر
    29 پست
    حضور
    65 روز 10 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    13



    نقش توحید در حكومت دینی از نگاه امام خمینی:

    هنگامی كه در نوفل لوشاتو، دهكده نزدیك پاریس و محلّ اقامت امام پس از خروج از عراق و در زمانی كه مبارزات ملّت ایران به اوج خود رسیده بود و فاصله ای چندان تا پیروزی نداشت، در تاریخ 57.10.18خبرنگار تایمز لندن از عقاید و اندیشه های امام می پرسد، در پاسخ چنین می شنود:

    (ریشه و اصل همه عقاید (كه در قرآن كریم آمده و یا پیامبر اسلام - صلی الله علیه و آله - و پیشوایان بحق بعد از آن حضرت بیان فرموده اند) و مهمترین و با ارزشترین اعتقادات ماست، اصل توحید است. مطابق این اصل ما معتقدیم كه خالق و آفریننده جهان و همه عوالم وجود و انسان، تنها ذات مقدس خدای تعالی است كه از همه حقایق مطلع است و قادر بر همه چیز است و مالك همه چیز.)[1]

    حضرت امام در این گفتگو پس از آنكه اساس و مبنای تمامی اندیشه های خود را مانند دیگر مسلمانان بر محور توحید استوار می كند و آن را همچون ریشه درخت، پایه و ستون قائمه معارف خویش می خواند، به استخراج لوازم و پی آمدهای ایمان توحیدی می پردازد و به آموزه های فراوانی كه در پرتو توحید می توان فراگرفت اشاره می كند. ماحصل آنچه حضرت امام به عنوان دست آورد توحید معرفی می كند را می توان در اصول نه گانه ذیل معرفی كرد.
    رفيق بي كلك مادر

    قويترين درختان در كوير ميرويند من يك كويريم



  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    11,626
    مورد تشکر
    29 پست
    حضور
    65 روز 10 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    13



    در پرتو توحید، انسان موحّد معتقد است:

    1ـ انسان تنها در برابر ذات اقدس حقّ باید تسلیم باشد و از هیچ انسانی نباید اطاعت كند مگر اینكه، اطاعت او، اطاعت خدا باشد.

    2ـ هیچ انسانی حق ندارد انسان های دیگر را به تسلیم در برابر خود مجبور كند.

    3ـ هیچ فردی حق ندارد، انسان و یا جامعه و ملّتی را از آزادی محروم كند، برای او قانون وضع كند، رفتار و روابط او را بنا به درك و شناخت خود كه بسیار ناقص و یا بنا به خواسته ها و امیال خود تنظیم نماید.

    4ـ قانون گذاری برای پیشرفت، در اختیار خدای تعالی است، چنانكه قوانین هستی و خلقت را خداوند مقرّر فرموده است، و سعادت و كمال انسان و جوامع تنها در گرو اطاعت از قوانین الهی است كه توسط انبیاء به بشر ابلاغ شده است.

    5ـ انحطاط و سقوط بشر به علّت سلب آزادی او و تسلیم در برابر سایر انسان هاست.

    6ـ انسان باید علیه این بندها و زنجیرهای اسارت و در برابر دیگرانی كه به اسارت دعوت می كنند، قیام كند و خود و جامعه خود را آزاد سازد، تا همگی تسلیم و بنده خدا باشند.

    7ـ برای آزادسازی است كه مقرّرات اجتماعی ما علیه قدرتهای استبدادی و استعماری آغاز می شود.

    8 ـ همه انسانها در پیشگاه خداوند یكسانند، او خالق همه است و همه مخلوق و بنده او هستند. اصل برابر انسانها و اینكه تنها امتیاز انسان بر معیار تقوا و پاكی از انحراف و خطاست.

    9ـ با هر چیزی كه برابری را در جامعه بر هم می زند و امتیازات پوچ و بی محتوایی را در جامعه حاكم می سازد باید مبارزه كرد.
    رفيق بي كلك مادر

    قويترين درختان در كوير ميرويند من يك كويريم



  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    11,626
    مورد تشکر
    29 پست
    حضور
    65 روز 10 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    13



    اصول نُه گانه بالا، تنها آموزه هایی است كه در عرصه امور اجتماعی و مناسبات انسانی، توسط امام راحل، از اصل توحید قابل استحصال است و نشان می دهد در نظام دینی حضرت امام، با محوریّت توحید، مقوله های بسیار مهم و اساسی مثل آزادی، برابری و عدالت، ظلم ستیزی و مبارزه با استبداد و استعمار و تبعیض نژادی كه از نیازهای اساسی دیروز و امروز انسانیت بوده است و همواره انسان در آرزوی رسیدن به آن دقیقه شماری نموده، شكل می گیرد. اصول بازگو شده بالا، مترقی ترین و حیاتی ترین نیاز برای انسان است و تضمین كننده فلاح و سعادت ابدی جامعه بشری است و از چنان توان بالا و مستحكمی برخوردار است كه بتواند تمام رنجهای بشر را از دوش او بزداید و تمامی این آرزوها و نیازها، در كلمه توحید نهفته است و تنها از آن قابل استحصال است.

    در گفتگوی مختصر و مفید امام با روزنامه تایمز لندن كه لبّ اندیشه های حضرت امام در باب سیاست و نظامهای اجتماعی بازگو شده است، اساس و محور تمامی آن اندیشه ها توحید قرار می گیرد و نظامهای مختلف به درختی تشبیه شده كه ریشه آن را توحید به وجود می آورد. از منظر امام، تأمّل در توحید، گویای این نكته است كه هر چند در ظاهر، توحید به عنوان اصلی از اصول اعتقادی مسلمانان، در كنار دیگر اصول مانند عدل، نبوّت، امامت و معاد از آن یاد می شود، ولی واقع مطلب حقیقتی بالاتر و فراتر از این را در بردارد و نشان می دهد، بازگشت تمامی آن اصول به توحید است و پیامبر شناسی، امام شناسی و معاد شناسی یك موحّد ریشه در مبدء شناسی او دارد. از آنجا كه خدای سبحان كمال مطلق بوده و از هر نقص و زشتی منزّه و مبرّاست، به اصل عدل می رسیم و ساحت ربوبی را از ظلم و ستم به دور می یابیم.

    رفيق بي كلك مادر

    قويترين درختان در كوير ميرويند من يك كويريم



  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    11,626
    مورد تشکر
    29 پست
    حضور
    65 روز 10 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    13



    بنابراین اعتقاد به عدل، ریشه در شناخت توحیدی دارد.

    از سوی دیگر، چون هدایت انسان به سوی خیر و سعادت، و ارائه معرفت صحیح و رفتار شایسته، لازمه حكمت الهی و از ابعاد ربوبیّت اوست، به اصل بعثت انبیاء و ضرورت نبوّت و امامت خواهیم رسید و نتیجه می گیریم كه شناخت حكمت الهی، چگونه رابطه ای نزدیك و وثیق با این دو اصل دارد. چنانكه با ژرف اندیشی در صفت عدالت و حكمت الهی به ایمان به معاد می رسیم زیرا كه با توجه به مسأله بعثت و انزال كتب آسمانی برای هدایت، عدالت و حكمت ایجاب می نماید كه كافر و مؤمن، فاسق و صالح، یكسان نباشند و در ادامه زیست دنیوی بشر، برای رسیدگی به رفتار انسانها، جای دیگر وجود داشته باشد.و این سرّ سخن امام است كه توحید را ریشه همه اعتقادات مسلمانان دانست و آن را مهمترین و با ارزشترین اعتقادات برشمرد.
    [1] . نگاه كنید به: امام خمینی، صحیفه نور، ج4، ص166ـ167 (وزارت ارشاد اسلامی ـ بهمن 61).
    رفيق بي كلك مادر

    قويترين درختان در كوير ميرويند من يك كويريم



  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    11,626
    مورد تشکر
    29 پست
    حضور
    65 روز 10 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    13



    امام خمینی و مبانی فكری حكومت اسلامی (الم تر كیف ضرب اللّه مثلاً كلمه طیّبهً كشجره طیّبه اصلها ثابت و فرعها فی السماء.) (24/ابراهیم) مثل سخن خوش و اعتقاد حق، مثل درختی است كه ریشه اش در زمین استوار، و شاخ و برگش به سوی آسمان بالارفته باشد. (تؤتی اكلها كلّ حین بأذن ربها). چنین درختی، میوه های شیرین و لذیذ خود را همواره به بارمی آورد.

    در این مثل قرآنی، نظام اندیشه اسلامی، به درختی تشبیه شده كه پایه آن كلمه طیّبه (لااله الاّ اللّه) است و این ریشه است كه ریشه های دیگر را تولید می كند و با رشد این ریشه و درخت است كه شاخ و برگها روییده می شود و شكوفه و گل ها و میوه های ارزشمند را به بار می آورد. به فرموده علاّمه طباطبایی، توحید وقتی گسترش پیدا می كند، كلّ اسلام می شود و اسلام وقتی فشرده می شود، توحید حاصل می گردد.[1] این معرفت اللّه است كه مولّد سایر عقاید و نظامات معرفتی دینی است و همچون ریشه ای است كه با وجود مزرعه مستعد، به فعالیّت می پردازد و شاخ و برگ و ثمر می دهد. توحید محور نظام معرفتی و محور نظام ارزشی اندیشه اسلامی است كه هر قدر در جان آدمی متكامل شود و ریشه گیرد، در ایمان و رفتار آدمی خود را جلوه گر می كند و بروز می نماید.
    رفيق بي كلك مادر

    قويترين درختان در كوير ميرويند من يك كويريم



  9. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    11,626
    مورد تشکر
    29 پست
    حضور
    65 روز 10 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    13



    اقرار به كلمه اخلاص و ایمان به توحید، تنها یك عقیده و اندیشه خنثی نیست كه تأثیری در حوزه رفتار و كردار انسانی نداشته باشد و در رابطه با سایر اندیشه ها و تئوریهای وی قرار گیرد و گسسته از نظامات اجتماعی و سیاسی و ارزشهای اخلاقی او باشد. معرفت توحید، علاوه بر آنكه در حوزه هستی شناختی تأثیرگذار است، از یك سو نظام ارزشی انسان موحّد را نیز پدید می آورد.مؤمن موحّد، براساس قرب به كمال مطلق و سلوك الی اللّه، رفتار خود را نظام مند می كند و برطبق آن، كردار خود را محك می زند. هدف نهایی او، حضرت حقّ است و برای تابش نور توحید بر جان خویش، به جلای آینه دل می پردازد و پالایش جان و تصفیه باطن می نماید. و از سوی دیگر معرفت توحیدی، تنظیم كننده مناسبات اجتماعی، حقوقی و سیاسی است و بدین ترتیب، مقوله سیاست نیز یكی از ساحت هایی است كه اندیشه توحید نسبت به آن تأثیرگذار است و در قلمرو نظام توحیدی قرار می گیرد. بنابراین اندیشه توحیدی در سه حوزه معرفت، اخلاق و سیاست دخالت می كند و در آن دست به فعالیّت می زند. طبق آنچه گفته شد؛ مبنای اصلی فكری جهت گیری حضرت امام را توحید تشكیل می دهد، و آن را جوهره اصل انقلاب دینی خود می داند و معتقد است با توحید، نه تنها درون انسانها اصلاح می شود، بلكه جامعه نیز به صلاح و فلاح می رسد. و براساس آن علاوه بر مقوله عزّت طلبی، امور مهمّ دیگری هم چون جهانی آزاد و آباد و عاری از هر فساد و ظلم و تبعیض نژادی، میسّر می شود. آنچه گذشت، جواب مختصر و فشرده به پرسش هایی بود كه در مقدمه نوشتار حاضر گذشت. اكنون به مدد آنچه در این جواب اجمالی گذشت، با تفصیل بیشتری آن را می شكافیم. به این منظور نخست جایگاه توحید و لایه های مختلف آن را در نظام فكری اسلام خواهیم دید، آنگاه نگاهی می افكنیم به اندیشه امام درباب توحید و سپس به نظریّه دینی حضرت امام و اندیشه او نسبت به انقلاب دینی و انتظار او از دین می رسیم.
    رفيق بي كلك مادر

    قويترين درختان در كوير ميرويند من يك كويريم



  10. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    11,626
    مورد تشکر
    29 پست
    حضور
    65 روز 10 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    13



    بررسی تفصیلی

    1ـ معرفت توحیدی در نظام فكری اسلام

    واژه (توحید) مصدر باب تفعیل و به معنای یكتا دانستن و یگانه شمردن است. در این استعمال، باب تفعیل برای اعلام پذیرش و اقرار به كار می رود و غرض از آن ایجاد و پدیدآوری نیست، چنان كه در سایر موارد افعال متعدّی مطرح است.

    در این كاربرد استعمال توحید، همانند، تعظیم و تكبیر است. همانطور كه تعظیم به معنای بزرگ شماری است، نه به مفهوم ایجاد بزرگی و عظمت در یك فرد، توحید نیز به معنی یكتاسازی و یگانه كردن نیست، بلكه به مفهوم اعتقاد به یكتایی و یگانگی است. و در عرف مسلمانان منظور از (توحید) وقتی بدون قید و به صورت مطلق ذكر می شود، همان ایمان به یكتایی مبدء آفرینش است.

    فیلسوفان و متكلمان مسلمان برای توحید مراتبی در نظر می گیرند. این مراتب عبارتند از: توحید ذاتی، توحید صفاتی و توحید افعال.

    1) توحید ذاتی: منظور از توحید ذاتی، تنزیه ساحت الهی از شریك و از تركیب است و ایمان به اینكه حضرت حقّ نه جزء دارد و نه نظیر و مانند. او واجد احدیّت، و واحدیّت است. (انه تعالی واحد احدی المعنی).[2]
    رفيق بي كلك مادر

    قويترين درختان در كوير ميرويند من يك كويريم



  11. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    11,626
    مورد تشکر
    29 پست
    حضور
    65 روز 10 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    13





    2) توحید صفاتی: اصطلاح توحید صفاتی به این معنی است كه صفات ذات مقدّس اللّه، مثل حیات، علم و قدرت. عین ذات او بوده و زائد و عارض بر ذات پروردگار نمی باشند و او منزّه از این نقص است كه صفات، خارج از ذات و عارض بر ذات او باشند و در درون ذات خویش، كمالات و اسماء حسنی را نداشته باشد. (وكمال الاخلاص له نفی الصفات عنه.)[3]

    3) توحید افعالی: تركیب توحید افعالی برای بیان این مقصود است كه جهان آفرینش به همراه نظام قانو نمند و مبتنی بر اسباب و مسبّبات كه در درون آنها نهادینه است، همگی از اراده پرورگار ناشی و به مشیّت او وابسته است. پدیده های خُرد و كلان هستی، چنانكه در ذات خود دست نیاز به سوی خالق خویش دراز می كنند و وابسته به اویند و اوست كه قائم به ذات خویش است، (اللّه لا اله الاّ هوالحیّ القیّوم) (بقره/255)، در رتبه بعدی هم كه مرتبه تأثیرگذاری است، استقلال ندارند و هر اثر و كاری كه از وجودی ممكن سر می زند و انجام می پذیرد، به حول و قوّه الهی است و (لامؤثّر فی الوجود الاّ اللّه). توحید افعالی ایمان و اقرار به وابستگی و فقر پدیده های هستی است، بدون آنكه این ایمان در تعارض با نظام علّی باشد و آن را طرد نماید.

    توحید افعالی قابل انشعاب به شاخه های گوناگونی همچون توحید در خالقیّت و توحید در ربوبیّت است كه ذیلاً به تعریفی فشرده از این دو خواهیم پرداخت.

    رفيق بي كلك مادر

    قويترين درختان در كوير ميرويند من يك كويريم



صفحه 1 از 5 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود