جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: راههای تسلط شیطان بر مردم

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۹
    نوشته
    277
    تشکر:
    1
    حضور
    2 روز 17 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    80
    آپلود
    0
    گالری
    0

    راههای تسلط شیطان بر مردم




    راههای تسلط شیطان بر مردم

    مهمترین و اصلی ترین هدف شیطان که همه اهداف او را در برمی گیرد، گمراه کردن مردم از مسیر هدایت است.او از همان ابتدا در برابر خداوند متعال قسم خورده که همه مردم را گمراه کند:

    «قالَ فَبِعِزَّتِكَ لَأُغْوِيَنَّهُمْ أَجْمَعِينَ ۱گفت: قسم به عزّت تو حتما آنها را به راه هلاكت خواهم برد.»شیطان به این هدف دست نمی یابد تا اینکه بتواند بر نفس فرد مسلط شده و هیمنه پیدا کند. طبیعتاً این سلطه و هیمنه تنها بر آنان که نفس ضعیف دارند ممکن می شود و مؤمن قوی الایمان با حفظ قوت ایمان خود می تواند از این دام برهد.قوت ایمان گاه در عرصه اعتقادات و مباحث نظری مصداق پیدا می کند و گاه در حوزه رفتارها. كياست مطرح شده در روایات، همان تقواي الهي، دوري از محرمات، اصلاح معاد و شناخت پیدا کردن انسان از عيوب خويش و غلبه بر هواي نفس خود است. وقتی انسان عاقل و نگهدارنده شهوت و عارف به خود و با اخلاص در اعمال و بصير و زيرك باشد شيطان از او دور بوده و توانايي هيمنه بر او را ندارد.همین قدر که پایه های عقیدتی یک نفر سست شده یا فرو بریزد شیطان او را به مسیر گمراهی هدایت! می کند. مجموعه فعالیتهای شیطان در مسیر مقابله با مسائل عقیدتی در دو دسته کلی تضعیف و تحریف مبانی عقیدتی می توان گنجاند.

    تضعیف مبانی اعتقادی فرد
    راهکارهای مورد استفاده شیطان و یاوران او برای تضعیف مبانی عقیدتی از این قرار است:

    1. سوء استفاده از سوژه های مذهبییکی از ترفندهای شیطان در منحرف کردن افراد این است که به تناسب جایگاه، علم و بقیه ملاحظات او برایش دام پهن می کند. طبیعی است برای متدینان و اهل تشرع مستقیماً و به صراحت و عیانی نمی توان از ابزارهای فساد بهره برد و باید گام به گام پیش رفت. دامهای اولیه شیطان برای افراد متدین و در برخی موارد برای متوسطان جامعه سوء استفاده از عناوین دینی است.

    2. تهمت‌های متنوع و متعددتهمت، افترا و بهتان حربه ای معمولی و کارساز برای اعتبارزدایی از معارف دینی به دینداران و حتی رهبران الهی و باورهای آنان است. خرافه ۲، خوابهای آشفته۳ ، افسون۴ ، دروغ کهنه و قدیمی ۵ و… خواندن آنها تجربیاتی است که در قرآن می خوانیم و در زندگی روزمره با چشم خود آن را مرور و یادآوری می کنیم.

    3. شریعت (دین و فرقه) سازیدین سازی و فرقه سازی نسخه بدل مورد استفاده شیطان برای مقابله با ادیان در طول تاریخ است. نزد خداوند متعال جریان دین از آدم تا خاتم تنها در اسلام خلاصه می شود ۶ و هرچه غیر از آن انحراف از مسیر صحیح و حق است.۷ در اینجا تنها این را یاد آور می شویم اسلامی که در عهد رسول خدا صلی الله علیه و آله یک دسته و حزب و جناح را بیشتر تشکیل نمی داد با گذشت قرنها به صدها فرقه متفرق شده است و هریک خود را فرقه نجات یافته و بهشتی می داند!۸ انشاءالله به طور مفصل ضمن بحث مدعیان به این مقوله خواهیم پرداخت.

    4. اقدامات ضد تبلیغی برای قطع ارتباطاتمردان خدا سخنی از جنس دل و پیام محبوب دلها را به مخاطبان خود ارائه می کنند و کافیست مردم این پیام از دل برآمده را بشنوند تا به دلهاشان بنشیند۹ به همین جهت طبیعی است اگر باب ارتباط بسته شود و بی خبران از این پیامها در بی خبری بمانند به راحتی می توان آنان را به زمره دشمنان آن درآورد.۱۰ در دوره های مختلف اقدامات ضد تبلیغی شیطانیان برای قطع ارتباطات متنوع بوده گاه بقیه را نهی می کردند مبادا به سخنان اینان گوش دهید۱۱ گاه می-گفتند در گوشهایتان پنبه و.. بگذارید تا حتی صدایشان را نشنوید که آنان سحر بیان دارند و شما را مسحور خویش خواهند کرد. هجمه رسانه ای ضد اسلامی- شیعی این روزها بازتعریفی است از همین ابزار کهنه و کارآمد شیطان. طبیعی است اگر ما بتوانیم با ابزارهای موجود این رابطه را برقرار کنیم برگ برنده را به دست آورده ایم.

    5. بدگویی و عیبجویی
    در فضای دینی برخی از احکام و رفتارها همراه با حواشی و توضیحات تبیین شده و توضیح داده می شود که اگر بدون آن توضیحات و حواشی مطلب را به کسی ارائه کنند ممکن است دچار سوء تفاهم شود؛ مثلاً اگر بدون توضیح فلسفه سجده و جایگاه کعبه در اندیشه اسلامی به کسی تصاویر طواف و عبادت حول کعبه را نشان دهند ممکن است تصور کنند مسلمانان کعبه پرستند !۱۲ طعن و تمسخر دین ۱۳ نیز یکی از ابزارهای تضعیف باورها و کاهش گرایش افراد به سمت ادیان است. البته گاهی در این راستا، اشتباهات جمعیت محدودی به تمام پیروان تسری داده شده و رفتار غلط آنان را به همه نسبت می دهند. مثال مشهور این ماجرا در روزهای جاری نحوه عزارداریهای سیدالشهدا علیه السلام و به خصوص تصاویر مربوط به مراسم قمه زنی شیعیان در مناطق مختلف دنیاست.اساساً تمسخر و تحقیر ادیان روال همیشگی شیطان و شیطانیان بوده است و ما مأمور به احتراز از آنان: ۱۴

    6. تخریب پایگاههای عقیدتی
    هر نهاد، تشکیلات و مجموعه ای جایی را به عنوان اتاق برنامه ریزی و مدیریت برنامه های خود انتخاب می کند. در دین اسلام و فرهنگ تشیع این کارکرد را مساجد، زیارتگاهها و مزار اهل بیت علیهم السلام و امامزادگان، حسینیه ها و مهدیه ها، مدارس علمیه، منازل علما و روحانیون داشته و دارند. رمز دشمنی سپاهیان شیطان با این اماکن و تلاش برای انهدام و تخریب آنها حتی تا زمان فعلی همین امر است. البته گاه همانند حرم عسکریین علیهما السلام با بمب گذاری آن را تخریب می کنند و گاه همانند مسجدالاقصی به دنبال بازسازی و تغییر کاربری آن به بیت الشیطان و مرکز فرماندهی دین ستیزی اند.

    7.جنگ و ستیز
    سپاهیان شیطان زمانی که از هیچیک از راههای فوق به مطلوبش دست نیافت بر طبل جنگ کوبیده و حق و باطل را در میدان رزم رودرروی هم قرار می دهد:«… وَ الْفِتْنَةُ أَكْبَرُ مِنَ الْقَتْلِ وَ لا يَزالُونَ يُقاتِلُونَكُمْ حَتَّى يَرُدُّوكُمْ عَنْ دينِكُمْ إِنِ اسْتَطاعُوا وَ مَنْ يَرْتَدِدْ مِنْكُمْ عَنْ دينِهِ فَيَمُتْ وَ هُوَ كافِرٌ فَأُولئِكَ حَبِطَتْ أَعْمالُهُمْ فِي الدُّنْيا وَ الْآخِرَةِ وَ أُولئِكَ أَصْحابُ النَّارِ هُمْ فيها خالِدُونَ ۱۵و فتنه [شرك‏] از كشتار بزرگتر است.» و آنان پيوسته با شما مى‏جنگند تا- اگر بتوانند- شما را از دينتان برگردانند. و كسانى از شما كه از دين خود برگردند و در حال كفر بميرند، آنان كردارهايشان در دنيا و آخرت تباه مى‏شود و ايشان اهل آتشند و در آن ماندگار خواهند بود.»چه مطالعه تاریخ انبیا و نیز اسلام چه مطالعه تاریخ معاصر و بررسی آمار و ارقام مربوط به جنگها، تسلیحات و امور نظامی دنیای امروز میانه بهره برداری شیاطین انسی از این راه را برای به خوبی روشن می سازد. هشت سال جنگ تحمیلی و بازسازیهای پس از آن، جنگهای طولانی مدت با حزب الله لبنان و اشغال عراق و سرکوب حوثی های یمن برخی از حوادثی که در طول سالهای گذشته شیعیان را در امر تبلیغ و معرفی آیین الهی و نورانی اهل بیت علیهم السلام تا حدزیادی زمین گیر کرده است. تو خود حدیث مفصل بخوان در این مجمل!زمانی که شیطان از تضعیف اعتقادات ناامید شد و گاه برای تحکیم و تقویت آن سراغ تحریف و انحراف مطالب و مسائل دینی می رود. همچنین ابزارهای مورد استفاده شیطان و یاوران او برای تحریف و انحراف مبانی عقیدتی از این قرار است:

    8. تحریف (لفظی و معنوی)
    عوض کردن واژگان و جملات(تحریف لفظی) و برداشت، تفسیر و توضیح اشتباه عبارات (تحریف معنوی) راهی اثربخش و خوش نتیجه برای شیاطین در انحراف از مسیر حق است. هرچند این روش یکی از ابزارهای مهم شیطان است اما اصلی ترین مجری این برنامه قرنهاست که یهودیانند. ۱۶ به تصریح قرآن کریم این طایفه که دشمن ترین دشمنان مؤمنان به شمار می آیند ۱۷ جمعیتی را به طور تخصصی و اختصاصی برای تحریف به کار گماشته اند. ۱۸ هر دو شکل تحریف را در جهان اسلام به خوبی می توان مشاهده کرد. با در نظر داشتن این نکته که تحریف لفظی در متن قرآن رخ نداده و تنها توانسته اند تفاسیر وارونه آیات را به خورد مسلمانان بدهند که البته این امر را مدیون درایت و از جان گذشتگی و فداکاری امیرمؤمنان علی علیه السلام هستیم و ایشان در ماههای پس از فراق رسول خدا صلی الله علیه و آله مجرای تحقق اراده الهی درباره حفظ و صیانت از ذکر الله و قرآن کریم بودند. بدیهی است تنها و تنها با استفاده سپری که ایشان و خاندان پاک و مطهرشان علیهم السلام در اطراف ما قرار می دهند از تحریف دوم نیز می توان نجات یافت و الاّ همانند بسیاری از مردم مسلمان و غیر مسلمان از این آسیب نمی توان رهایی یافت. با همین ابزار بود که معاویه در جنگ صفین حضرت علی علیه السلام را قاتل عمار معرفی کرد! ۱۹ تا حدیث مشهور نبوی صلی الله علیه و آله را خطاب به عمار درباره اینکه قاتلش جمعیت ستمگرانند سوء تفسیر کند. مگر تفاسیر خشک و خشن وهابیت از قرآن کریم منسوب به کتاب خداوند رحمان رحیم نیست؟ مگر احادیث جعلی زمینه انحراف صدها میلیون مسلمان را فراهم نیاورده است؟ مگر نه اینست که عده ای به نام خداشناسی و توحید تمام جان و مال و عِرض و ناموس خود را حاضرند به بیگانگان و اجانب بسپارند مهم این است خرقه صوفی نفسشان تکان نخورد و سالم بماند! و هزاران مگر دیگر که می توان مثال زد و پرسید و مجال بیانشان نیست و عموماً باخبریم!

    9. نوآوری، بدعت و خرافه سازیمنظور از بدعت نوآوری و اختراعی است که در دین سابقه نداشته و پس از تولید به نام دین ثبت و معرفی شود. ۲۰ حضرت علی علیه السلام سرآغاز و منشأ فتنه ها را پیروی از هواهای نفس و احکام بدعت نهاده شده معرفی می کنند. آسیب بدعتها تا آنجاست که علما مکلف و موظفند به محض ظهور بدعتها در جامعه علم خود را در برابر آن اظهار و عیان کنند.۲۱ در ادامه مطلب و ضمن توضیح ابزارهای شیطان در این باره بیشتر سخن خواهیم گفت.

    10.کتمان حقایق
    الزاماً انجام تعهدات و تکالیف دینی و شرعی همسو با منافع و مطامع مادی ما نیست گاه برای بیان حق ناچاریم تلخی هایی را نیز متحمل شویم اما برخی افراد این منافع را بر رضای خدا ترجیح می دهند و برای از دست ندادن آنها حقیقت را کتمان و مخفی می کنند:«إِنَّ الَّذينَ يَكْتُمُونَ ما أَنْزَلْنا مِنَ الْبَيِّناتِ وَ الْهُدى‏ مِنْ بَعْدِ ما بَيَّنَّاهُ لِلنَّاسِ فِي الْكِتابِ أُولئِكَ يَلْعَنُهُمُ اللَّهُ وَ يَلْعَنُهُمُ اللاَّعِنُونَ ۲۲كسانى كه نشانه‏‌هاى روشن و رهنمودى را كه فرو فرستاده‏ايم، بعد از آنكه آن را براى مردم در كتاب توضيح داده‏ايم، نهفته مى‏‌دارند، آنان را خدا لعنت مى‏كند و لعنت‏كنندگان لعنتشان مى‏‌كنند.»کتمان حقایق و واقعیتها چهره دین را به نحوی دیگر به افراد ارائه می کند و از این رو در زمره عوامل تحریف دین شمرده شده است.

    11.تجزیه اعتقادات و باورها
    در صدر اسلام عده ای در پاسخ دعوت رسول خدا صلی الله علیه و آله به اسلام بهانه می آوردند که نماز، روزه، خمس یا ولایت علی را پس از تو قبول نداریم و اگر می خواهی به تو ایمان بیاوریم باید حکم آن را از ما برداری کار تا جایی پیش می رفت که برخی می گفتند حاضریم عذاب خدا بر ما نازل شود ولی فلان جزء دین را قبول نکنیم۲۳ در ادبیات اسلام تکه تکه کردن و ایمان جزیی و کنار گذاشتن جزیی دیگر مساوی کفر و بی اعتقادی به تمام دین است؛ زیرا فرد بر اساس هواها و امیال نفسانی خود به دنبال دینداری رفته نه بر مبنای رضای الهی. جالب است بدانیم سبک تجزیه اعتقادات و نیز التقاط دو راه شایع و جدی فرقه سازی این روزهاست و بسیاری بدان مبتلا شده اند. ژست روشنفکری که این روزها در بسیاری از اطرافیانمان قابل مشاهده است – البته اگر خودمان دچار آن نشده باشیم!- رگه¬های تکه تکه کردن دین را به طور جدی به همراه خود دارد؛ به خصوص در مواردی که با عبارت«به نظر من…» همراه می شود و بی آنکه در حوزه ای خصوصاً دینی صاحب نظر باشیم به اظهار نظر و نقد مطالب دینی و گاه خود دین! می پردازیم.

    12. التقاط و ترکیب دین با
    در نگاه قرآن باطل محض محکوم به نابودی است و تنها حق است که می توان امید دوام و جاودانگی بدان داشت از همین رو باطل برای بهره مندی از نعمت دوام و استمرار خود را با حق در می آمیزد و با استفاده از همین ترفند افراد به آن جریان متمایل می شوند:«همانا آغاز پديد آمدن فتنه‏ها، پيروى خواهشهاى نفسانى است و نوآورى در حكمهاى آسمانى. نوآوريهايى كه كتاب خدا آن را نمى‏پذيرد و گروهى از گروه ديگر يارى خواهد تا بر خلاف دين خدا، اجراى آن را به عهده گيرد. پس اگر باطل با حقّ در نياميزد، حقيقت جو آن را شناسد و داند و اگر حق به باطل پوشيده نگردد، دشمنان را طعنه زدن نماند. ليكن اندكى از اين و آن گيرند، تا به هم در آميزد و شيطان فرصت يابد و حيلت برانگيزد تا بر دوستان خود چيره شود و از- راهشان به در برد-. امّا آن را كه لطف حقّ دريافته باشد، نجات يابد و راه حقّ را به سر برد.»همان طور که گفته شد این ابزار این روزها برای فرقه سازی بسیار بسیار زیاد است.

    13. غلوّ
    : مبنای دین بر اعتدال و حرکت در مسیر میانه است و هیچ تجاوزی از این حدود مورد تأیید نیست. عده ای در امور دچار تجاوز و زیاده روی می شوند که به شدت مورد اعتراض و انکار دین بوده است. یکی از مصادیق شایع بیماری غلوّ مربوط به مواردی است که پیروان رهبر خود را بالاتر از حد و اقعی¬اش بدانند و به طور مشخص درباره اهل بیت علیهم السلام برای آنان جایگاه الوهی تصور کرده و آنان را خداوند و اله بنامند. ائمه علیهم السلام خود با این نگاه به شدت برخورد کرده و غالیان را مهدور الدم می¬دانستند و حتی به یاران خود اجازه برخورد و قتل غالیان را می دادند . این روزها در پی تصویب بودجه آمریکایی برای منحرف کردن مجالس عزاداری شاهد مجموعه ای از مداحان، شاعران و عزادارانی هستیم که ائمه علیهم السلام(به طور مشخص حضرت علی و سیدالشهدا علیهما السلام) را الله! خوانده و برخی دیگر خود را سگان! امام حسین، حضرت زینب و دیگر اهل بیت علیهم السلام خوانده و در مجالسشان برای اثبات ادعا در لابه لای عزاداری و مداحی شروع می کنند به پارس و عوعو کردن. آیا راهی بهتر از این برای تخریب چهره متعالی معارف اهل بیت علیهم اسلام سراغ داریم؟

    پی‌نوشتها
    :

    ۱) سوره ص، آیه ۸۲.۲) نعام۲۵.۳) انبیا۵.۴) سبأ۴۳.۵) احقاف،۱۱.۶) سوره آل عمران(۳)،آیه۱۹.۷) برای آشنایی با ادیان و فرق می توانید ر.ک: فعالي، محمد تقي، آفتاب و سايه ها(نگرشي بر جنبش هاي نو ظهور معنويت گرا) قم،عابد.۱۳۸۵.۸) برای مطالعه بیشتر در این رابطه ر.ک: مشكور، محمدجواد، فرهنگ فرق اسلامي، انتشارات آستان قدس رضوي، چاپ سوم، ۱۳۷۵ ش.۹) عيون أخبار الرضا عليه السلام، ج‏۱، ص ۳۰۷.۱۰) مردمان دشمن آن چیزی هستند که نسبت به آن جهالت دارند(نهج البلاغة، ص ۵۰۱).۱۱) فصلت۲۶.۱۲) تصاویری که در مستند بی کلام Baraka از اسلام و خصوصاً تشیع نشان داده می شود دقیقاً از چنین مشکلی رنج می برد.۱۳) توبه۱۲.۱۴) سوره مائده،آیه۵۷-۵۸.۱۵) سوره بقره،آیه۲۱۷.۱۶) برای نمونه ر.ک: سوره نسا()،آیه ۴۶؛ مائده()،آیه۱۳ و ۴۱.۱۷) سوره مائده،آیه۸۲.۱۸) برای نمونه ر.ک: سوره نسا()،آیه ۴۶؛ مائده()،آیه۱۳ و ۴۱.۱۹) شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید، ج۲،ص۲۷۴.۲۰) برای نمونه ر.ک: حدید۲۷.۲۱) نهج البلاغه، خطبه۵۰.۲۲) علل الشرائع، ج‏۱، ص ۲۳۶.۲۳) ر.ک: بحار الأنوار، ج‏۶۷، ص ۱۰۶.۲۴) بقره، ۱۵۹.۲۵) ر.ک: تفاسیر ذیل آیه اول سوره معارج: سَأَلَ سائِلٌ بِعَذابٍ واقِعٍ.۲۶) نساء۱۵۱-۱۵۲.۲۷) اسرا۸۱.۲۸) نهج البلاغه،خطبه۵۰.۲۹) بقره۱۴۳.۳۰) مائده۷۷.۳۱) برای نمونه ر.ک: الكافي، ج‏۱، ص ۵۲۴.۳۲)

    نقشه سازمان سيا در رابطه با فرهنگ عاشورااخيراً كتابى به نام نقشه‏اى براى جدائى مكاتب الهى در آمريكا انتشار يافته كه در آن گفتگوى مفصلى با دكترمايكل برانت يكى از معاونان سابق سيا سازمان اطلاعاتى مركزى آمريكا انجام شده است او در اين زمينه مى‏گويد بعداز مدتها تحقيق به اين نتيجه رسيديم كه قدرت رهبر مذهبى ايران و استفاده از فرهنگ شهادت در انقلاب ايران تأثيرگذار بوده است ما همچنين به اين نتيجه دست يافتيم كه شيعيان بيشتر از ديگر مذاهب اسلامى فعال و پويا هستند دراين گردهم آئى تصويب شد كه بر روى مذهب شيعه تحقيقات بيشترى صورت گيرد و طبق اين تحقيقات برنامه‏ريزيهايى داشته باشيم بهمين منظور چهل ميليون دلار بودجه براى آن اختصاص داديم و اين پروژه درسه مرحله به‏ترتيب زير انجام شد… پس از نظر سنجيها وجمع آورى اطلاعات از سراسر جهان به نتايج مهمى دست يافتيم متوجه‏شديم كه قدرت مذهب شيعه در دست مراجع و روحانيت مى‏باشد… اين تحقيقات ما را به اين نتيجه رساند كه بطورمستقيم نمى‏توان با مذهب شيعه رودر رو شد و امكان پيروزى بر آن بسيار سخت است و بايد پشت پرده كار كنيم مابجاى ضرب المثل انگليسى اختلاف بيانداز حكومت كن از سياست اختلاف بياندازد نابود كن استفاده كرديم و درهمين راستا برنامه ريزيهاى گسترده‏اى را براى سياستهاى بلند مدت خود طرح كرديم حمايت از افرادى كه بامذهب‏شيعه اختلاف نظر دارند و ترويج كافر بودن شيعيان به گونه‏اى كه در زمان مناسب عليه آنها توسط ديگر مذاهب اعلام‏جهاد شود. همچنين بايد تبليغات گسترده‏اى راعليه مراجع و رهبران دينى شيعه صورت دهيم تا آنها مقبوليت خود رادر ميان مردم از دست بدهند.يكى ديگر از مواردى كه بايد روى آن كار مى‏كرديم موضوع فرهنگ عاشورا و شهادت‏طلبى بود كه هر ساله‏شيعيان با برگزارى مراسمى اين فرهنگ را زنده نگه‏مى دارند ما تصميم گرفتيم با حمايتهاى مالى از برخى سخنرانان ومداحان و برگزاركنندگان اصلى اينگونه مراسم كه افراد سودجو و شهرت طلب هستند عقايد و بنيانهاى شيعه وفرهنگ شهادت‏طلبى را سست و متزلزل كنيم و مسائل انحرافى در آن به وجود آوريم به گونه‏اى كه شيعه يك گروه‏جاهل و خرافاتى در نظر آيد. در مرحله بعد بايد مطالب فراوانى عليه مراجع شيعه جمع آورى شده و بوسيله مداحان‏و نويسندگان سودجو انتشار دهيم و تا سال ۱۳۸۹ مرجعيت را كه سد راه اصلى اهداف ما مى‏باشند تضعيف كرده وآنان رابه دست خود شيعيان وديگر مذاهب اسلامى نابود كنيم و در نهايت تير خلاص را بر اين فرهنگ و مذهب‏ بزنيم( روزنامه جمهورى اسلامى ۵/۳/۸۳.).محمود مطهری نیا




    ویرایش توسط طاهر : ۱۳۹۲/۰۵/۱۶ در ساعت ۱۲:۱۰ دلیل: تغییر سایز فونت

  2.  

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود