صفحه 1 از 4 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: چرا خداوند بابت کار نکرده عذاب میکند؟؟؟؟؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۲
    نوشته
    462
    تشکر:
    1
    حضور
    11 روز 21 ساعت 4 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    14

    پرسش چرا خداوند بابت کار نکرده عذاب میکند؟؟؟؟؟




    با عرض سلام و خسته نباشید خدمت همه ی دوستان.
    در سوره قلم؛ آیات 17 الی 20

    ما آنها را آزموديم، همان گونه که (صاحبان باغ) را آزمايش کرديم، هنگامي که سوگند ياد کردند که ميوههاي باغ را صبحگاهان (دور از چشم مستمندان) بچينند. ( 17 )

    و هيچ از آن استثنا نکنند، ( 18 )
    اما عذابي فراگير (شب هنگام) بر (تمام) باغ آنها فرود آمد در حالي که همه در خواب بودند،( 19 )

    و آن باغ سرسبز همچون شب سياه و ظلماني شد! ( 20 )

    چرا خداوند باید عده ای را قبل از انجام دادن گناه عذاب کند.
    مگر در احادیث نیامده خداوند برای افکار خوب پاداش مینویسد اما برای افکار بد عذاب نمیکند.
    البته تا زمانی که گناهی صورت نگیرد.
    حال چرا افرادی که باغی داشتند و آن باغ مطعلق به خودشان بود باید به دلیل تصمیمی که گرفته بودند عذاب شوند.
    آیا اختیار مال خود را نداشتند؟



  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    604
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    10 روز 13 ساعت 33 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با نام الله




    چرا خداوند بابت کار نکرده عذاب میکند؟؟؟؟؟




    کارشناس بحث: استاد صدیقین



  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    2,764
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    15 روز 10 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    2



    سلام به شما پرسشگر گرامی و تشکر بابت این پرسش ظریف!

    دقت در متن آیه نشان می دهد که فکر محروم نمودن مستمندان از میوه های باغ، تنها در دایره اندیشه نبوده بلکه آنها عزمشان را جزم نموده و بر انجام این کار سوگند یاد نمودند:

    ...إِذْ أَقْسَمُوا لَيَصْرِمُنَّها مُصْبِحينَ
    وَ لا يَسْتَثْنُونَ (قلم/17و18)
    ...هنگامى كه سوگند ياد كردند كه ميوه ‏هاى باغ را صبحگاهان (دور از چشم مستمندان) بچينند
    و هيچ از آن استثنا نكنند

    به خاطر همین عزم راسخ و سوگند محکم بود که صبحگاهان، بی سر و صدا و به دور از چشم نیازمندان، برای چیدن میوه های باغ رفتند:

    فَتَنادَوْا مُصْبِحينَ
    أَنِ اغْدُوا عَلى‏ حَرْثِكُمْ إِنْ كُنْتُمْ صارِمينَ
    فَانْطَلَقُوا وَ هُمْ يَتَخافَتُونَ
    أَنْ لا يَدْخُلَنَّهَا الْيَوْمَ عَلَيْكُمْ مِسْكينٌ
    وَ غَدَوْا عَلى‏ حَرْدٍ قادِرينَ (قلم/21تا25)
    صبحگاهان يكديگر را صدا زدند
    كه بسوى كشتزار و باغ خود حركت كنيد اگر قصد چيدن ميوه‏ها را داريد!
    آنها حركت كردند در حالى كه آهسته با هم مى‏گفتند:»
    مواظب باشيد امروز حتى يك فقير وارد بر شما نشود!»
    (آرى) آنها صبحگاهان تصميم داشتند كه با قدرت از مستمندان جلوگيرى كنند

    وقتی با باغ سوخته و تلی از خاکستر مواجه شدند، سرانجام به اشتباه و طغیان خود پی برده و صریحا بدان اعتراف نمودند:

    قالُوا سُبْحانَ رَبِّنا إِنَّا كُنَّا ظالِمينَ
    فَأَقْبَلَ بَعْضُهُمْ عَلى‏ بَعْضٍ يَتَلاوَمُونَ
    قالُوا يا وَيْلَنا إِنَّا كُنَّا طاغينَ (قلم/29تا31)
    گفتند: «منزّه است پروردگار ما، مسلّماً ما ظالم بوديم!»
    سپس رو به يكديگر كرده به ملامت هم پرداختند،
    (و فريادشان بلند شد) گفتند: «واى بر ما كه طغيانگر بوديم!

    این آسیب دنیوی این کار بود! دنیا دار مکافات است و برخی نتیجه عمل و نیتشان را در همین دنیا می بینند. با این توضیح معلوم شد که کار آنها تنها در دایره اندیشه و فکر نبود بلکه به وادی عمل هم وارد شد، گر چه به سرانجام نرسید و ناکام ماندند.

    اینکه فکر بد گناه است یا نه را از پاسخگوی محترم احکام جویا شوید، اما نکته ای جالب در اینجا وجود دارد و آن اینکه، مطابق روایات، فکر بد می تواند تبعات وضعی داشته باشد یعنی آثار نامناسبی با خود به همراه داشته باشد. این روایت زیبا و عجیب، شما را قانع تر خواهد کرد:

    در روایتی صحیح السند از امام صادق (علیه السلام) نقل شده که فرمود: مؤمن [گاهی] به جدّ نیت گناه می کند، پس روزی اش از او سلب می شود! عن أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ إِنَّ الْمُؤْمِنَ لَيَنْوِي الذَّنْبَ فَيُحْرَمُ رِزْقَهُ (وسائل‏الشيعة، ج 1، ص 58، ش 121)
    ویرایش توسط صدیقین : ۱۳۹۲/۰۵/۱۸ در ساعت ۱۵:۲۹
    وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقاً (نساء/69)
    و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، همنشين كسانى خواهد بود كه خدا، نعمت خود را بر آنان تمام كرده از پيامبران و صدّيقان و شهدا و صالحان و آنها رفيق هاى خوبى هستند



  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۲
    نوشته
    462
    تشکر:
    1
    حضور
    11 روز 21 ساعت 4 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    14



    سلامی دوباره.

    تمام حرفهای شما درست و کاملا منطقی.

    اما حرف اصلی بنده این است. آیا انسان اختیار مال خود را ندارد؟؟؟؟؟

    مثلا بنده خانه ای دارم ، آیا نمیتوانم خانه را به هرکس که میخواهم ببخشم؟
    یا نمیتوانم خانه ای که مطعلق به من است را خراب کنم؟
    آیا نمیتوانم مالم را به گونه ای که دوست دارم خرج کنم؟



  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    2,764
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    15 روز 10 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    2



    سلام
    اطعام فقیر و توجه به مساکین و ایتامی که پیرامونمان هستند و به ما امید بسته اند، یک تکلیف و وظیفه است. به محتوای این آیه که توصیفی از احوال دنیوی برخی دوزخیان است توجه فرمایید:
    وَ لا يَحُضُّ عَلى‏ طَعامِ الْمِسْكينِ (حاقه/34)
    و هرگز مردم را بر اطعام مستمندان تشويق نمى‏نمود

    حتی در تقسیم ارث، که مال پدری و پاک و حلال است، قرآن تعبیر عجیبی دارد:

    وَ إِذا حَضَرَ الْقِسْمَةَ أُولُوا الْقُرْبى‏ وَ الْيَتامى‏ وَ الْمَساكينُ فَارْزُقُوهُمْ مِنْهُ وَ قُولُوا لَهُمْ قَوْلاً مَعْرُوفاً (نساء/8)
    و اگر به هنگام تقسيم (ارث)، خويشاوندان (و طبقه‏اى كه ارث نمى‏ برند) و يتيمان و مستمندان، حضور داشته باشند، چيزى از آن اموال را به آنها بدهيد! و با آنان به طور شايسته سخن بگوييد!

    یکی از پرسش های قیامت پرسش از مال است که از چه راهی بدست آورده ایم و در چه راهی خرج نموده ایم! (قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص لَا تَزُولُ قَدَمَا عَبْدٍ يَوْمَ الْقِيَامَةِ حَتَّى يُسْأَلَ عَنْ أَرْبَعٍ عَنْ عُمُرِهِ فِيمَا أَفْنَاهُ وَ شَبَابِهِ فِيمَا أَبْلَاه وَ عَنْ مَالِهِ مِنْ أَيْنَ كَسَبَهُ وَ فِيمَا أَنْفَقَهُ وَ عَنْ حُبِّنَا أَهْلَ الْبَيْتِ؛ بحارالأنوار ج : 7 ص : 258)

    باغ مذکور در اختيار پير مرد مؤمنی قرار داشت که به قدر نياز از آن برمى‏گرفت و بقيه را به مستحقان و نيازمندان مى‏داد، اما هنگامى كه چشم از دنيا فرو بست، فرزندانش گفتند: ما خود به محصول اين باغ سزاوارتريم، چرا كه عيال و فرزندان ما بسيارند و ما نمى‏توانيم مانند پدرمان عمل كنيم! و به اين ترتيب تصميم گرفتند تمام مستمندان را كه هر ساله از آن بهره مى‏گرفتند محروم سازند، و سرنوشت آنها همان شد كه در اين آيات مى‏خوانيم. (تفسير نمونه، ج‏24، ص 394)
    ویرایش توسط صدیقین : ۱۳۹۲/۰۶/۱۰ در ساعت ۰۳:۰۶
    وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقاً (نساء/69)
    و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، همنشين كسانى خواهد بود كه خدا، نعمت خود را بر آنان تمام كرده از پيامبران و صدّيقان و شهدا و صالحان و آنها رفيق هاى خوبى هستند



  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۲
    نوشته
    462
    تشکر:
    1
    حضور
    11 روز 21 ساعت 4 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    14




    تشکر از کارشناس محترم بابت پاسخ زیباشون.

    آیا آیات فوق عذاب مخصوص آخرت نبود؟

    در کدام آیه از قرآن امده است که اگر کسی حق یتیم را بخورد در این دنیا عذابش میکنیم.
    آیه 10 سوره نساء خداوند آنان که حق یتیم را میخورند به عذاب جهنم بشارت داده نه به عذاب دنیوی.

    چرا خداوندی که فرمود عذاب خوردن مال یتیم مانند خوردن آتش در جهنم است و به زودی به دوزخ میروند
    می آید و کسانی که مال خود نه مال یتیم را از یتیم و مستمندان دریغ میکند را در این دنیا و اینگونه عذاب میکند؟

    سوال اصلی این است چرا خداوندی که به عذاب آخرت بشارت داده در این دنیا عذاب کرده است.

    آیا این نقض گفته های پرودگار نیست؟

    پیشاپیش ممنون بایت پاسخ زیباتون.



  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    نوشته
    73
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 روز 13 ساعت 54 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    بسم الله الرحمن الرحیم
    با سلام و خداقوت
    نقل قول نوشته اصلی توسط وای مادرم نمایش پست
    چرا خداوند باید عده ای را قبل از انجام دادن گناه عذاب کند.
    مگر در احادیث نیامده خداوند برای افکار خوب پاداش مینویسد اما برای افکار بد عذاب نمیکند.
    البته تا زمانی که گناهی صورت نگیرد.
    حال چرا افرادی که باغی داشتند و آن باغ مطعلق به خودشان بود باید به دلیل تصمیمی که گرفته بودند عذاب شوند.
    آیا اختیار مال خود را نداشتند؟
    به نظرم شما میخواهید نتیجه بگیرید که اختیار مال خود را نداشتند!
    به بیانی بله، هیچ کس اختیار مال خود را ندارد
    هر آنچه که هست مال اوست.

    نقل قول نوشته اصلی توسط وای مادرم نمایش پست
    سوال اصلی این است چرا خداوندی که به عذاب آخرت بشارت داده در این دنیا عذاب کرده است.
    آیا این نقض گفته های پرودگار نیست؟
    خب این رو هم نگفته که در این دنیا عذاب نمیکنم،
    ولی شاید بشه برداشتی داشت که به شرایطی گفته که در این دنیا هم عذاب میکند
    همان شرایطی که قومهای عاد و ثمود و لوط و .... را هلاک کرد.

    و ظاهراً یکی از شروط مهمش هم این است که حجت خدا داخل آنها نباشد!

    در پناه خدا.
    ویرایش توسط سلمان14 : ۱۳۹۲/۰۵/۱۹ در ساعت ۰۸:۱۸


  9. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    نوشته
    73
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 روز 13 ساعت 54 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سلام دوباره
    یه موضوع دیگه:
    در آیه 10 همین سوره میفرماید:
    «وَلَا تُطِعْ كُلَّ حَلَّافٍ مَّهِينٍ»
    «و از هر قسم خورنده فرو مايه‏اى فرمان مبر»

    صاحبان باغ هم قسم خورده بودند!

    و در ادامه همان آیه 10 ویژگی های اینگونه قسم خورندگان را بیان میکند:
    عيبجوست و براى خبرچينى گام برمى‏دارد - مانع خير متجاوز گناه پيشه - گستاخ [و] گذشته از آن زنازاده است - به صرف اينكه مالدار و پسردار است - چون آيات ما بر او خوانده شود گويد افسانه‏هاى پيشينيان است

    برای چنین کسی بلافاصله نتیجه می گیرد که:

    «زودا كه بر بينى‏اش داغ نهيم [و رسوايش كنيم]»
    پس عذاب این دنیایی برای چنین کسی هست.

    و در ادامه میگوید:
    ما آنان را همان گونه كه باغداران را آزموديم مورد آزمايش قرار داديم آنگاه كه سوگند خوردند كه صبح برخيزند و [ميوه] آن [باغ] را حتما بچينند - و[لى] ان شاء الله نگفتند.

    حقیر این برداشت رو کردم که اینها هم خواص موارد بالا را داشته اند(خبرچین، مانع خیر، متجاوز گناه پیشه و ...)
    و اینطور نبوده که کاری نکرده اند، بلکه از قبل مستحق عذاب شده اند و با خوردن قسم و تصمیم جدی بدون هیچ استثنایی عذاب قطعی شده است.

    در پناه خدا


  10. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۲
    نوشته
    462
    تشکر:
    1
    حضور
    11 روز 21 ساعت 4 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    14



    درسته خواستم نتیجه بگیرم صاحب مال خداست نه ما آدما.
    حالا اگه صاحب مال خدا هست پس چرا تو کشوری که اسم اسلام روشه بچه ای باید با شکم گرسنه بخوابه.

    چرا خداوند بابت کار نکرده عذاب میکند؟؟؟؟؟
    چرا خداوند بابت کار نکرده عذاب میکند؟؟؟؟؟

    جواب این اشکارو کی میخواد بده.

    وای بر کسی که با شکم سیر بخوابد در حالی که همسایه اش با شکم گرسنه بخوابد.

    قابل توجه مسئولین محترم کشور.


  11. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    2,764
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    15 روز 10 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    2



    نقل قول نوشته اصلی توسط وای مادرم نمایش پست
    تشکر از کارشناس محترم بابت پاسخ زیباشون.
    آیا آیات فوق عذاب مخصوص آخرت نبود؟
    در کدام آیه از قرآن امده است که اگر کسی حق یتیم را بخورد در این دنیا عذابش میکنیم.
    آیه 10 سوره نساء خداوند آنان که حق یتیم را میخورند به عذاب جهنم بشارت داده نه به عذاب دنیوی.
    چرا خداوندی که فرمود عذاب خوردن مال یتیم مانند خوردن آتش در جهنم است و به زودی به دوزخ میروند
    می آید و کسانی که مال خود نه مال یتیم را از یتیم و مستمندان دریغ میکند را در این دنیا و اینگونه عذاب میکند؟
    سوال اصلی این است چرا خداوندی که به عذاب آخرت بشارت داده در این دنیا عذاب کرده است.
    آیا این نقض گفته های پرودگار نیست؟
    پیشاپیش ممنون بایت پاسخ زیباتون.
    سلام مجدد خدمت دوستان
    اشتباه نشود!
    بنده نگفتم که در داستان باغ (که در آیات سوره قلم آمده و مورد بحث ماست)، مال یتیم خورده شده و وعده عذاب اخروی خوردن مال یتیم، در دنیا محقق شده! کجای نوشتار بنده چنین چیزی وجود دارد؟!

    مستندات بنده در پست چهارم چنین بود:
    1- آیه 34 حاقه، درباره عدم توجه به اطعام مساکین بود!
    2- آیه 8 نساء، از باب تاکید شدید قرآن برای توجه به ایتام و مساکین و خویشان بود.
    3- روایت نبوی مورد اشاره هم از باب این بود که ما در کسب و خرج مالمان مورد سؤال قرار می گیریم و در واقع پاسخ پرسش شما را مشخص می نمود که اختیارات ما در مورد دخل و خرج اموالمان، حد و حدود شرعی و اخلاقی دارد که در برابر آن حد و حدود، مسؤولیت داریم و مورد بازخواست قرار می گیریم.

    ****************

    همان طور که عرض کردم، باغ مذکور در اختيار پير مرد مؤمنی قرار داشت که به قدر نياز از آن برمى‏ گرفت و بقيه را به مستحقان و نيازمندان مى‏ داد، اما هنگامى كه چشم از دنيا فرو بست، فرزندانش گفتند: ما خود به محصول اين باغ سزاوارتريم، چرا كه عيال و فرزندان ما بسيارند و ما نمى ‏توانيم مانند پدرمان عمل كنيم! و به اين ترتيب تصميم گرفتند تمام مستمندان را كه هر ساله از آن بهره مى‏ گرفتند محروم سازند و بر این تصمیمشان عزم خود را جزم نموده و سوگند خوردند و صبحگاهان، به صورت مخفیانه و دور از چشم نیازمندان، برای چیدن میوه های باغ رفتند و سرنوشت آنها همان شد كه در آيات سوره قلم خوانديم. (تفسير نمونه، ج‏24، ص 394)

    همان طور که عرض کردم مطابق روایات، فکر بدی که رو به عملی شدن دارد، می تواند در همین دنیا، تبعات وضعی نامطلوبی به همراه داشته باشد:

    در روایتی صحیح السند از امام صادق (علیه السلام) نقل شده که فرمود: مؤمن [گاهی] به جدّ نیت گناه می کند، پس روزی اش از او سلب می شود! عن أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ إِنَّ الْمُؤْمِنَ لَيَنْوِي الذَّنْبَ فَيُحْرَمُ رِزْقَهُ (وسائل‏ الشيعة، ج 1، ص 58، ش 121)
    ویرایش توسط صدیقین : ۱۳۹۲/۰۶/۱۰ در ساعت ۰۳:۰۶
    وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقاً (نساء/69)
    و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، همنشين كسانى خواهد بود كه خدا، نعمت خود را بر آنان تمام كرده از پيامبران و صدّيقان و شهدا و صالحان و آنها رفيق هاى خوبى هستند



صفحه 1 از 4 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. چرا سن ازدواج در کشور ما بالا رفته؟؟؟؟؟
    توسط حمید رضا در انجمن مسائل خانواده
    پاسخ: 101
    آخرين نوشته: ۱۳۹۲/۰۸/۱۵, ۱۰:۴۲
  2. چرا از نامهای مقدس برای ساخت جک و ضرب المثلهای بی محتوا استفاده میشود؟؟؟؟؟
    توسط منتظر منتقم فاطمه(س) در انجمن سایر مباحث اعتقادی در قرآن
    پاسخ: 27
    آخرين نوشته: ۱۳۹۲/۰۶/۰۷, ۱۶:۲۵
  3. **من کیستم؟؟؟؟؟**
    توسط neginsabz در انجمن انسان شناسی در قرآن
    پاسخ: 5
    آخرين نوشته: ۱۳۹۲/۰۶/۰۵, ۰۷:۵۵
  4. چرا شیعه شدن بار دیگر جرم شده؟؟؟؟؟
    توسط mohebbe mother در انجمن دشمن شناسی
    پاسخ: 134
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۰۷/۱۷, ۱۶:۲۷
  5. شما هم اين رو قبول داريد؟ آیا این از خرافات هست؟؟؟؟؟
    توسط شیعه زهرا در انجمن ساير موارد
    پاسخ: 31
    آخرين نوشته: ۱۳۸۸/۰۹/۰۹, ۱۸:۴۵

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود