جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: قـــــــــران و بحثـ مــــعاد

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    نوشته
    3
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 ساعت 13 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    قـــــــــران و بحثـ مــــعاد




    سلام

    چرا در قرآن این همه از معاد بحث شده است؟ اثرات این همه بحث چیست؟(حدود 23% از آیات، مربوط به معاد است)


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    604
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    10 روز 13 ساعت 33 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با نام الله
    قـــــــــران و بحثـ مــــعاد


    کارشناس: استاد کریم


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۲
    نوشته
    538
    مورد تشکر
    21 پست
    حضور
    13 روز 11 ساعت 59 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    جمع بندی




    پرسش:
    چرا در قرآن این همه از معاد بحث شده است؟ اثرات این همه بحث چیست؟ (حدود 23% از آیات، مربوط به معاد است)


    پاسخ:
    معاد از اعتقادات مسلّم همه ادیان ابراهیمی است و نتیجه دنیا و اعمال آن در قیامت روشن می شود. و به خاطر دلایلی قرآن زیاد به آن پرداخته است که در اینجا چند نمونه ذکر می شود.
    1- معاد از امور غیبی است و هنوز برای کسی عیان نشده است.
    «وَ قالَ الَّذينَ كَفَرُوا لا تَأْتينَا السَّاعَةُ قُلْ بَلى‏ وَ رَبِّي لَتَأْتِيَنَّكُمْ عالِمِ الْغَيْبِ‏ لا يَعْزُبُ عَنْهُ مِثْقالُ ذَرَّةٍ فِي السَّماواتِ وَ لا فِي الْأَرْضِ وَ لا أَصْغَرُ مِنْ ذلِكَ وَ لا أَكْبَرُ إِلاَّ في‏ كِتابٍ مُبين»؛
    و كسانى كه كافر شدند، گفتند: «رستاخيز براى ما نخواهد آمد.» بگو: «چرا، سوگند به پروردگارم كه حتماً براى شما خواهد آمد. [همان‏] داناى نهان‏[ها] كه هم وزن ذره‏ اى، نه در آسمانها و نه در زمين، از وى پوشيده نيست، و نه كوچكتر از آن و نه بزرگتر از آن است مگر اينكه در كتابى روشن [درج شده‏] است.(1)

    و چون انسان به امور تجربی و مادی عادت کرده و با آن ها خو گرفته است لذا باور امری غیر مادی و آن هم با این اهمیت و گستره سخت و دشوار است و تکرار این مساله با تعابیر مختلف و بیان حالات و دلایل و هم چنین بیان حالات کسانی که در این دنیا مرده و دوباره زنده شده اند؛ مانند: داستان عزیر نبی
    (2) و مرده و زنده شدن تعدادی از بنی اسرائیل در سوره بقره(3)، باور این مساله را آسان تر می کند.
    «وَ ضَرَبَ لَنا مَثَلاً وَ نَسِيَ خَلْقَهُ قالَ مَنْ يُحْيِ الْعِظامَ وَ هِيَ رَميمٌ»؛
    و براى ما مَثَلى آورد و آفرينش خود را فراموش كرد؛ گفت: «چه كسى اين استخوانها را كه چنين پوسيده است زندگى مى‏ بخشد؟(4)

    این نوع آیات و شبهات که در قرآن کم هم نیست، نشان می دهد که؛ زنده شدن دوباره انسان برای مردم چیز بعیدی به نظر می رسید. تا جایی که حضرت ابراهیم پیامبر اولوالعزم الهی از خداوند متعال می خواهد نحوه زنده شدن انسان در قیامت را به او نشان دهد؛ تا مردم با چشم ببینند و در طول تاریخ متوجه شوند که چطور امکان زنده شدن دوباره انسان بعداز پوسیدن وجود دارد.
    «وَ إِذْ قالَ إِبْراهيمُ رَبِّ أَرِني‏ كَيْفَ تُحْيِ الْمَوْتى‏ قالَ أَ وَ لَمْ تُؤْمِنْ قالَ بَلى‏ وَ لكِنْ لِيَطْمَئِنَّ قَلْبي‏ قالَ فَخُذْ أَرْبَعَةً مِنَ الطَّيْرِ فَصُرْهُنَّ إِلَيْكَ ثُمَّ اجْعَلْ عَلى‏ كُلِّ جَبَلٍ مِنْهُنَّ جُزْءاً ثُمَّ ادْعُهُنَّ يَأْتينَكَ سَعْياً وَ اعْلَمْ أَنَّ اللَّهَ عَزيزٌ حَكيمٌ»؛
    و [ياد كن‏] آنگاه كه ابراهيم گفت: «پروردگارا، به من نشان ده؛ چگونه مردگان را زنده مى‏ كنى؟» فرمود: «مگر ايمان نياورده ‏اى؟» گفت: «چرا، ولى تا دلم آرامش يابد.» فرمود: «پس، چهار پرنده برگير، و آنها را پيش خود، ريز ريز گردان؛ سپس بر هر كوهى پاره ‏اى از آنها را قرار ده؛ آنگاه آنها را فرا خوان، شتابان به سوى تو مى‏ آيند، و بدان كه خداوند توانا و حكيم است.(5)

    2-اثرات تربیتی یاد قیامت: یاد قیامت در دوری از گناه و جرائم نقش بسزایی دارد و از این که انسان می داند به تمام اعمال خوب و بد او در قیامت رسیدگی می شود. «
    فَمَن يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ خَيْراً يَرَهُ. وَمَن يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ شَرّاً يَرَهُ»(6)؛ لذا تلاش می کند کار خوب زیاد انجام دهد و از گناه و معصیت اجتناب کند.
    به خاطر همین اثرات تربیتی و سختی باور قیامت است که در قرآن به این مساله زیاد پرداخته شد است.

    در نقش تربیتی یاد مرگ و قیامت همین بس که امام علی (علیه السلام) در خطبه 84 می فرماید: «وَ اللَّهِ إِنِّي لَيَمْنَعُنِي مِنَ اللَّعِبِ ذِكْرُ الْمَوْتِ‏ وَ إِنَّهُ لَيَمْنَعُهُ مِنْ قَوْلِ الْحَقِّ نِسْيَانُ الْآخِرَة»؛
    سوگند به خدا، همانا یاد مرگ مرا از لعب وبازی باز داشته است؛ وهمانا فراموشی آخرت عمرو عاص را از گفتن حق بازداشته است.(7)

    _______
    (1) سبا/ 3
    (2) بقره/ 259
    (3) بقره/ 243
    (4) یس/ 78
    (5) بقره/ 260
    (6) زلزال/ 7و8
    (7) شريف الرضى، محمد بن حسين، نهج البلاغة (للصبحي صالح)، ص115، هجرت - قم، چاپ: اول، 1414 ق.

    ویرایش توسط عظيم : ۱۳۹۶/۰۸/۰۲ در ساعت ۰۹:۲۹ دلیل: همکار ویراستار تدوین
    آیت الله جوادی آملی(حفظه الله):
    مشکل ما تحریم نیست، بلکه مشکل ما در توحید است.


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود