جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: ایا در ادیان الهی دیگر ازدواج موقت وجود دارد؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    367
    صلوات
    60
    تعداد دلنوشته
    3
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    20 روز 21 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    114
    آپلود
    0
    گالری
    0

    پرسش ایا در ادیان الهی دیگر ازدواج موقت وجود دارد؟




    سلام

    همانطور که در عنوان نوشته ام ایا در ادیان الهی دیگر ازدواج موقت وجود داشته و دارد ؟
    و یا اینکه این نوع ازدواج مختص اسلام است


    ممنونم
    امان از لحظه غفلت که شاهدم هستی


    *****
    این جهان کوه‌است و فعل ما نـــدا

    باز گردد ایـــــن نـــداها را صــدا





  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    604
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    10 روز 13 ساعت 33 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0






    با نام الله




    ایا در ادیان الهی دیگر ازدواج موقت وجود دارد؟


    کارشناس بحث: استاد عماد




  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    426
    مورد تشکر
    169 پست
    حضور
    12 روز 13 ساعت 57 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سلام علیکم
    در ادیان ابراهیمی یهود و مسحیت ازدواج موقت دیده نمی شود البته نکاح متعه از جمله ازدواج هایی است که در زمان جاهلیت و پیش از آمدن اسلام نیز مرسوم بوده است. اسلام بر بسیاری از رسم ها و مقررات جاهلیت خط بطلان کشید، ولی برخی از آنها را با گذاشتن ضوابط و مقرراتی اصلاح و تأیید کرد. نکاح متعه هم از رسم های اصلاح و ترمیم شده است و در همان زمان ها با همین لفظ متعه شناخته می شد و آیه هم طبق محاورات عرفی آن زمان نازل گردید. در کتاب “تاریخ الجاهلیة” درباره ازدواج موقت آمده است: ازدواج موقت در زمان جاهلیت چنین بود که عقد شخصی میان مرد و زن غیر باکره ای انجام می گرفت که به موجب آن تا زمان معینی در مقابل بهره از زن پول معینی پرداخت می شد و چنین ازدواجی با سرآمدن زمانش پایان می یافت(1)
    اگر چه بعضی از اعمال اعراب جاهلی مثل حج برگرفته از دین حضرت ابراهیم بوده است لذا ممکن است بگوییم این امر نیز از جمله مواردی بوده که در دین حضرت ابراهیم یافت می شده چون بعضی از اعمالی که در اعراب جاهلی بوده اسلام با اصلاح آن آن را تشریع نموده است پس باید گفت که ازدواج موقت یکی از دستورات اسلام است و اما در زمان اعراب جاهلی نیز بوده و اسلام آن را اصلاح کرده است

    1. فروخ، عمر، تاریخ الجاهلیة، ص 156، چاپ دوم.

    ویرایش توسط عماد : ۱۳۹۲/۰۵/۲۷ در ساعت ۰۹:۲۴


  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    253
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    3 روز 18 ساعت 2 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سلام

    ایا ایه ای در قران هست که صریحا به ازدواج موقت حکم کرده باشد ؟
    از دی که گذشت هیچ ازو یاد مکن ....... فردا که نیامده است فریاد مکن
    برگذشته و نامده بنیاد مکن .............حالی خوش باش و عمر بر باد نکن

  6. تشکر


  7. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    426
    مورد تشکر
    169 پست
    حضور
    12 روز 13 ساعت 57 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    مفسرین شیعه و بعضی از مفسرین اهل سنت (1)بر این عقیده هستند که ایه 24سوره نساء در مورد متعه می باشد
    ایه این است
    فَمَا اسْتَمْتَعْتُم بِهِ مِنْهُنَّ فَآتُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ فَرِیضَةً وَلَا جُنَاحَ عَلَیْکُمْ فِیمَا تَرَاضَیْتُم بِهِ مِن بَعْدِ الْفَرِیضَةِ إِنَّ اللَّهَ کَانَ عَلِیمًا حَکِیمًا
    ... و زنانی را که متعه [= ازدواج موقت‏] می‏کنید، واجب است مهر آنها را بپردازید. و گناهی بر شما نیست در آنچه بعد از تعیین مهر، با یکدیگر توافق کرده‏اید. (بعداً می‏توانید با توافق، آن را کم یا زیاد کنید) خداوند، دانا و حکیم است.
    توضیح : از آنجایی که بعد از استفاده جنسی در عقد دائم ،قطعا پرداخت اجر واجب نیست بنابرین این آیه سخن از نوع دیگری از ازدواج را مطرح میکند که به آن ازدواج موقت یا محدود گفته میشود و مرد باید بعد از اتمام دوره بهره مندی اجر خانم را به او پرداخت کند.

    1.تفسير طبري ج5 ص 12 سوره نساء ذيل آيه 24 و تفسير القرطبي ج 5 ص 130



  8. تشکر


  9. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    426
    مورد تشکر
    169 پست
    حضور
    12 روز 13 ساعت 57 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    پست جمع بندی:

    پرسش: ایا در ادیان الهی دیگر ازدواج موقت وجود دارد؟ آیا در قرآن آیه ای دال بر متعه داریم؟

    کلیدواژه: متعه، ادیان دیگر، قرآن

    پاسخ:
    در ادیان ابراهیمی یهود و مسحیت ازدواج موقت دیده نمی شود البته نکاح متعه از جمله ازدواج هایی است که در زمان جاهلیت و پیش از آمدن اسلام نیز مرسوم بوده است. اسلام بر بسیاری از رسم ها و مقررات جاهلیت خط بطلان کشید، ولی برخی از آنها را با گذاشتن ضوابط و مقرراتی اصلاح و تأیید کرد. نکاح متعه هم از رسم های اصلاح و ترمیم شده است و در همان زمان ها با همین لفظ متعه شناخته می شد و آیه هم طبق محاورات عرفی آن زمان نازل گردید. در کتاب “تاریخ الجاهلیة” درباره ازدواج موقت آمده است: ازدواج موقت در زمان جاهلیت چنین بود که عقد شخصی میان مرد و زن غیر باکره ای انجام می گرفت که به موجب آن تا زمان معینی در مقابل بهره از زن پول معینی پرداخت می شد و چنین ازدواجی با سرآمدن زمانش پایان می یافت(1)
    اگر چه بعضی از اعمال اعراب جاهلی مثل حج برگرفته از دین حضرت ابراهیم بوده است لذا ممکن است بگوییم این امر نیز از جمله مواردی بوده که در دین حضرت ابراهیم یافت می شده چون بعضی از اعمالی که در اعراب جاهلی بوده اسلام با اصلاح آن آن را تشریع نموده است پس باید گفت که ازدواج موقت یکی از دستورات اسلام است و اما در زمان اعراب جاهلی نیز بوده و اسلام آن را اصلاح کرده است
    مفسرین شیعه و بعضی از مفسرین اهل سنت (2)بر این عقیده هستند که ایه 24سوره نساء در مورد متعه می باشد
    ایه این است
    فَمَا اسْتَمْتَعْتُم بِهِ مِنْهُنَّ فَآتُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ فَرِیضَةً وَلَا جُنَاحَ عَلَیْکُمْ فِیمَا تَرَاضَیْتُم بِهِ مِن بَعْدِ الْفَرِیضَةِ إِنَّ اللَّهَ کَانَ عَلِیمًا حَکِیمًا
    ... و زنانی را که متعه [= ازدواج موقت‏] می‏کنید، واجب است مهر آنها را بپردازید. و گناهی بر شما نیست در آنچه بعد از تعیین مهر، با یکدیگر توافق کرده‏اید. (بعداً می‏توانید با توافق، آن را کم یا زیاد کنید) خداوند، دانا و حکیم است.
    توضیح : از آنجایی که بعد از استفاده جنسی در عقد دائم ،قطعا پرداخت اجر واجب نیست بنابرین این آیه سخن از نوع دیگری از ازدواج را مطرح میکند که به آن ازدواج موقت یا محدود گفته میشود و مرد باید بعد از اتمام دوره بهره مندی اجر خانم را به او پرداخت کند.

    منابع:
    1 . فروخ، عمر، تاریخ الجاهلیة، ص 156، چاپ دوم.
    2.زمخشری، محمود، الکشاف عن حقائق غوامض التنزیل، دارالکتاب العربی، بیروت، ۱۴۰۷ق، ج۱، ص۴۹۸؛ تفسير طبري ج5 ص 12 سوره نساء ذيل آيه 24 و تفسير القرطبي ج 5 ص 130


  10. تشکر


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود