صفحه 1 از 3 123 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: فرق بین گناه ، ذنب ،خطا و ترک اولی چیست ؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    367
    صلوات
    60
    تعداد دلنوشته
    3
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    20 روز 21 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    114
    آپلود
    0
    گالری
    0

    فرق بین گناه ، ذنب ،خطا و ترک اولی چیست ؟




    سلام

    فرق بین گناه ، ذنب ،خطا و ترک اولی چیست ؟ و از کجا فرق بین اینها را باید فهمید ؟

    ممنونم
    ویرایش توسط مدیر اجرایی : ۱۳۹۲/۰۵/۲۷ در ساعت ۱۲:۳۸
    امان از لحظه غفلت که شاهدم هستی


    *****
    این جهان کوه‌است و فعل ما نـــدا

    باز گردد ایـــــن نـــداها را صــدا




  2. تشکرها 2


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    604
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    10 روز 13 ساعت 33 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0






    با نام الله




    فرق بین گناه ، ذنب ،خطا و ترک اولی چیست ؟


    کارشناس بحث: استاد هدی




  5. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۹
    نوشته
    3,519
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    36 روز 23 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    0



    ذنب = گناه است

    خطا = اشتباه کردن بدون عمد در کاری است که معنای گناه ندارد اگرچه با تکرارش به صورت عمدی گاهی گناه میشود


    ترک اولی = بهتر بوده یک کاری انجام می شده ولی آن کار نشده باشد به معنی ترک اولی است

    اللهم صل علی فاطمه و ابیها و بعلها و بنیها والسر المستودع فیها بعدد ما احاط به علمک




    یک آدرس مهم : آدرس عکسهای متحرک و زیبا برای وبلاگها

    http://www.askquran.ir/group225-discussion2066.html



  6. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,123
    مورد تشکر
    119 پست
    حضور
    37 روز 8 دقیقه
    دریافت
    127
    آپلود
    0
    گالری
    13




    با سلام خدمت شما پرسشگر گرامي
    نقل قول نوشته اصلی توسط *zohreh* نمایش پست
    سلام
    فرق بین گناه ، ذنب ،خطا و ترک اولی چیست ؟
    در زبان عربي واژه هاي متعددي براي بيان مفهوم گناه و جرم و خطا وجود دارد كه با توجه به بار معنايي خاص هر يك ، در موارد خاصي بكار مي روند . كلماتي مانند "اثم" "ذنب" "وزر" "خطيئه""سيئه" " عصيان" و...كه تماما معناي امر خلاف و گناه را در بر دارند .
    اثم:إثم و أثام اسم برای کارهایی است که دورکننده از ثواب می باشد و جمع آن آثام است که متضمن معنای بُط ء (کندی و دورساختن) است و کلام خداوند که می فرماید: «شراب و قمار إثم بزرگ است» بدین معناست که استفاده از آن دو موجب دوری از نیکی ها می گردد.(1)

    خطا و سيئه:خطا و سیئه در معنا به یکدیگر نزدیک است و خطا بیش تر در جایی به کار برده می شود که فی نفسه مقصود نمی باشد مانند کسی که تیر به صیدی رها می سازد ولی به یک انسان برخورد می کند؛ یا فردی که چیز مست کننده می نوشد پس در حالت مستی جنایتی را مرتکب می شود.(2)

    (1)- مفردات راغب ، واژه إثم
    (2)- همان ، واژه خطا







    ویرایش توسط مدیر اجرایی : ۱۳۹۲/۰۵/۲۷ در ساعت ۱۲:۳۸
    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد


  7. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,123
    مورد تشکر
    119 پست
    حضور
    37 روز 8 دقیقه
    دریافت
    127
    آپلود
    0
    گالری
    13



    ذنب: کلمه "ذنب" عبارت از هر عملى است که به دنبالش ضرر و یا فوت نفع و مصلحتى بوده باشد، و اصل کلمه از "ذَنَب" گرفته شده که به معناى دم و دنباله حیوان است و به گناهان نیز اطلاق ذنب شده است؛ زیرا گناه، جنایت و ستم به دیگران دنباله و تبعاتی دارد و مستلزم کیفر و عقوبت و انتقام است.(1)
    عصيان : واژه عصیان، در مقابل طاعت به معنای نا فرمانی است.(2)
    وزر:وزر، به معنی سنگینی است، و بیشتر در مورد حمل گناه دیگران به کار می رود.
    اما ترك اولي ، گناه نيست بلكه ترک اولی، عملی است که مخالفت با دستورات الهی به شمار نمی آید. یعنی گناه و معصیت نیست. ولی بهترین عمل نیز نیست.

    (1)- مجمع البيان ، ج 2، ص 713
    (2)- مفردات ، واژه عصي


    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد


  8. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۲
    نوشته
    462
    تشکر:
    1
    حضور
    11 روز 21 ساعت 4 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    14



    نقل قول نوشته اصلی توسط هدی نمایش پست

    خطا و سيئه:خطا و سیئه در معنا به یکدیگر نزدیک است و خطا بیش تر در جایی به کار برده می شود که فی نفسه مقصود نمی باشد


    عرض سلام خدمت کارشناس محترم.
    تا اینجا حق با شماست.



    نقل قول نوشته اصلی توسط هدی نمایش پست
    یا فردی که چیز مست کننده می نوشد پس در حالت مستی جنایتی را مرتکب می شود.
    اولا اگه شخصی به عمد مشروب بخورد برای انجام جنایتی و ثابت شود که به عمد مشروب خورده هم بخاطر خوردن مشروب مجازات میشود و هم بخاطر انجام جنایت.(مشروب خود یکی از لوازم جرم به حساب می آید)


    ثانیا گفتن این بحث مشکلاتی را برای جامعه به وجود می آورد.شاید شخصی با خواندن این مطلب برود مشروب بخورد تا جنایتی را انجام دهد.
    و گفتن بعضی از احکام و حکمها نه تنها باعث از بین رفتن جرم نمیشود بلکه باعث افزایش هم میشود.


  9. تشکر


  10. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۹۰
    نوشته
    3,951
    صلوات
    12700
    تعداد دلنوشته
    19
    مورد تشکر
    292 پست
    حضور
    77 روز 5 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    0



    بسم الله الرحمن الرحیم
    فعلامعنای ذنب رابدانیم واگردرموردفعل معصوم هم درقرآن بکاررفته است علتش رابفهمیم
    معناى" ذنب" و مراد از اينكه موسى
    (عليه السلام)
    فرمود:" وَ لَهُمْ عَلَيَّ ذَنْبٌفَأَخافُ أَنْ يَقْتُلُونِ" راغب در مفردات مى‏گويد: كلمه" ذنب" در اصل به معناى گرفتن دنباله چيزى است، مثلا گفته مى‏شود:" ذنبته"، يعنى رسيدم به دم آن و آن را گرفتم. ولى در هر عملى كه دنباله وخيمى دارد نيز استعمال مى‏شود، به اين اعتبار كه عمل مذكور نيز دم و دنباله‏اى دارد "1"و در آيه شريفه اشاره است به داستان قتل موسى و اگر فرمود: براى ايشان گناهى است به گردن من، براى اين است كه موسى خود را گناهكار نمى‏دانست، بلكه به اعتقاد فرعونيان گناهكار بود و يا آنكه اصلا ذنب در اينجا معناى گناه ندارد، بلكه به همان معناى لغوى خود استعمال شده، يعنى من كارى كرده‏ام كه از نظر آنها عاقبت وخيمى دارد، و دليلى هم نداريم كه ذنب در اينجا به معناى نافرمانى خدا باشد2، -----------------------------------------------------------1-مفردات راغب، ماده" ذنب2-ترجمه الميزان، ج‏15، ص: 362


  11. تشکرها 2


  12. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,123
    مورد تشکر
    119 پست
    حضور
    37 روز 8 دقیقه
    دریافت
    127
    آپلود
    0
    گالری
    13



    نقل قول نوشته اصلی توسط هدی نمایش پست
    خطا و سيئه:خطا و سیئه در معنا به یکدیگر نزدیک است و خطا بیش تر در جایی به کار برده می شود که فی نفسه مقصود نمی باشد مانند کسی که تیر به صیدی رها می سازد ولی به یک انسان برخورد می کند؛ یا فردی که چیز مست کننده می نوشد پس در حالت مستی جنایتی را مرتکب می شود.
    نقل قول نوشته اصلی توسط وای مادرم نمایش پست
    اولا اگه شخصی به عمد مشروب بخورد برای انجام جنایتی و ثابت شود که به عمد مشروب خورده هم بخاطر خوردن مشروب مجازات میشود و هم بخاطر انجام جنایت.(مشروب خود یکی از لوازم جرم به حساب می آید)
    ثانیا گفتن این بحث مشکلاتی را برای جامعه به وجود می آورد.شاید شخصی با خواندن این مطلب برود مشروب بخورد تا جنایتی را انجام دهد.
    و گفتن بعضی از احکام و حکمها نه تنها باعث از بین رفتن جرم نمیشود بلکه باعث افزایش هم میشود.
    معمولا مثالها و تشبيهات براي توجه به وجه شبه ارائه مي شود تا از قبل اين شباهت ، مطلب مورد نظر، راحت تر منتقل گردد و معروف است كه در مثل مناقشه نيست .
    در بحث لغت براي فهم راحت تر واژه "خطا" كه در جايي كاربرد دارد كه في نفسه مقصود نيست ، از مثال تير يا قتل بواسطه شرب خمر استفاده نموديم يعني تيري كه بخطا مي رود و يا شارب خمري كه براي لذت ، شرب خمر مي كند و قصد قتل ندارد اما كسي را در حال مستي مي كشد تا مفهوم خطا از رهگذر فهم اين مثالها بيشتر مشخص شود نه اينكه در صدد بيان يا تشويق شرب خمر يا وجوه و شروطش باشيم آنگونه كه شما فرموديد .
    اساسا بحث در فاز ديگري بود .

    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد

  13. تشکرها 2


  14. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    367
    صلوات
    60
    تعداد دلنوشته
    3
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    20 روز 21 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    114
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سلام و ممنون از پاسخگوی گرامی

    ایا امکان هست در مورد واژه های گناه که در قران استفاده شده هم توضیح بدهید ؟


    تعریف ساده ای که از گناه در ذهن بنده وجود دارد این است که گناه یعنی کاری کنیم که بر خلاف نظر خداوند باشد .اصل اینکه خداوند ،بنده اش را ازانجام کاری منع میکند در واقع به خاطر عواقب بد انجام ان فعل گناه است .یعنی ان گناه عواقب و تاثیرات سوء داشته که ما از ان منع شده ایم .و یا اینکه مضرات ان از منافع ان خیلی بیشتر بوده .
    در ترک اولی هم همینطور است . اینکه شما فرموده اید ترک اولی
    عملی است که مخالفت با دستورات الهی به شمار نمی آید. یعنی گناه و معصیت نیست ) برچه ساسی است .بیشتر توضیح دهید .
    اصلا کار خوب و درستی هم که انجام میدهیم .خیلی وقت ها نمیدانیم که ایا خداوند از ان راضی هست یا نه ؟
    انوقت چگونه شما در ترک اولی میفرمایید که برخلاف دستور خداوند نیست ؟ شاید باشد ازکجا معلوم؟

    مطلب بعدی هم اینکه نوشتم که انجام گناه عواقب بدی دارد و یا مضراتش بیشتر از منافعش است .در ترک اولی هم همین طور است .ترک اولی مضراتی دارد که شاید نتوان و یا به سختی بتوان ان را جبران کرد . و با گناه از این حیث تشابه زیادی دارد .



    ویرایش توسط *zohreh* : ۱۳۹۲/۰۵/۲۹ در ساعت ۱۷:۰۱
    امان از لحظه غفلت که شاهدم هستی


    *****
    این جهان کوه‌است و فعل ما نـــدا

    باز گردد ایـــــن نـــداها را صــدا




  15. تشکر


  16. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,123
    مورد تشکر
    119 پست
    حضور
    37 روز 8 دقیقه
    دریافت
    127
    آپلود
    0
    گالری
    13



    نقل قول نوشته اصلی توسط *zohreh* نمایش پست
    ایا امکان هست در مورد واژه های گناه که در قران استفاده شده هم توضیح بدهید ؟
    تعریف ساده ای که از گناه در ذهن بنده وجود دارد این است که گناه یعنی کاری کنیم که بر خلاف نظر خداوند باشد .اصل اینکه خداوند ،بنده اش را ازانجام کاری منع میکند در واقع به خاطر عواقب بد انجام ان فعل گناه است .یعنی ان گناه عواقب و تاثیرات سوء داشته که ما از ان منع شده ایم .و یا اینکه مضرات ان از منافع ان خیلی بیشتر بوده .
    بله در پستهاي قبل عرض كرديم كه براي مفهوم گناه در عربي و بويژه در قرآن ، كلمات مختلفي بكار گرفته شده است مثل ذنب ، عصيان ، اثم ، وزر و ... اما وجه مشترك تمامي آنها همان خطا و نافرماني و معصيت است مثلا در واژه ذنب عرض شد كه هر عملى است که به دنبالش ضرر و یا فوت نفع و مصلحتى بوده باشد.
    اما در ترك اولي - همانطور كه از نامش مشخص است - اينطور نيست .
    ما يك كار و فعلي داريم كه گناه نيست ، معصيت نيست اما در همان موضوع ، كار ديگري داريم كه بالا تر از آن است مثلا در جريان قصاص نفس ، قصاص گناه نيست اما گذشت از قصاص ، بهتر است حالا اگر كسي قصاص كرد گناه نكرده فقط ترك اولي كرده است .
    حالا يك وقت است كه بنده ترك اولي مي كنم خب در سطح ايمانم رفتار كرده ام اما يك وقت است ولي خدا ، نبي خدا ترك اولي مي كند ، اين اولي بالاخره در ايمان فرد در بالا رفتن درجاتش موثر است در آن سطحي كه آن ولي خدا قرار دارد ترك اولي شايسته نيست ، از باب حسنات الابرار سيئات المقربين ، شايسته نيست ،درست است كه معصيت نيست اما شايسته ي آن مقام هم نيست بنابراين ، ترك اولي ، ترك فعل شايسته است نه انجام گناه .


    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد

  17. تشکر


صفحه 1 از 3 123 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود