جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: صحت روایات در مورد سگ

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    198
    تشکر:
    1
    حضور
    1 روز 13 ساعت 38 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    0

    صحت روایات در مورد سگ




    با سلام و خسته نباشید
    میخواستم بدونم صحت این روایات تا چه حد است؟
    پیامبر اکرم (ص): اگر سگان گونه ای از خلقت(نوعی آفریده) نبودند فرمان میدادم همه شان کشته شوند. ولی سگهایی که تماماً سیاه رنگ هستند را بکشید.
    (سنن ابوداوود، جلد 16، شماره)

    رسول خدا ما را فرمان داد به کشتن سگان و ما دستور وی را تاجایی انجام دادیم که حتی سگی که همراه زنی از صحرا می آمد را نیز کشتیم. سپس پیامبر خدا ما را از کشتنشان منع نمود.
    وی فرمود: این وظیفه ی شماست که سگان تماماً سیاه رنگی که دو خال(بر روی چشم) دارند را بکشید زیرا(چنین سگی) شیطان است.
    (منبع : صحیح مسلم، جلد 10، شماره 281 )
    در آرزوي پيوستن جز به بينهايت

  2. تشکر


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    604
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    10 روز 13 ساعت 33 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0




    با نام الله



    صحت روایات در مورد سگ



    کارشناس بحث: استاد مجید


  5. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۲
    نوشته
    194
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    9 روز 23 ساعت 6 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط zarif razavi نمایش پست
    با سلام و خسته نباشید
    میخواستم بدونم صحت این روایات تا چه حد است؟
    پیامبر اکرم (ص): اگر سگان گونه ای از خلقت(نوعی آفریده) نبودند فرمان میدادم همه شان کشته شوند. ولی سگهایی که تماماً سیاه رنگ هستند را بکشید.
    (سنن ابوداوود، جلد 16، شماره)

    رسول خدا ما را فرمان داد به کشتن سگان و ما دستور وی را تاجایی انجام دادیم که حتی سگی که همراه زنی از صحرا می آمد را نیز کشتیم. سپس پیامبر خدا ما را از کشتنشان منع نمود.
    وی فرمود: این وظیفه ی شماست که سگان تماماً سیاه رنگی که دو خال(بر روی چشم) دارند را بکشید زیرا(چنین سگی) شیطان است.
    (منبع : صحیح مسلم، جلد 10، شماره 281 )
    با صلوات بر محمد وآل محمد
    وبا سلام وعرض ادب و احترام

    (2) 8- در كافى: بسندى تا امير المؤمنين عليه السّلام كه پيغمبر صلى اللَّه عليه و اله و سلم مرا بمدينه فرستاد و فرمود: صورتى را مگذار جز نابود كنى و نه گورى را جز هموار سازى و نه سگى را جز بكشى. (3) بيان: دميرى از عبد اللَّه بن معقل روايت كرده كه رسول خدا صلى اللَّه عليه و اله و سلم فرمان داد بكشتن سگها سپس فرمود: شما را بسگها چه كار است و آنگه در نگهداشتن سگ شكارى و سگ رمه رخصت داد و اصحاب فرمان او را بسگ هار و سگ گزنده تفسير كردند و در باره سگ بى‏ زيان اختلاف دارند، قاضى حسين و امام الحرمين و ماوردى و نووى و مسلم كشتن آنها را روا ندانسته ‏اند و گفته شده فرمان كشتن آنها نسخ شده.
    و رافعى در شرح كراهت گفته و روضه از او پيروى كرده و افزوده كراهت نگهدارى آنها تنزيهى است نه تحريمى، و شافعى گفته هر سگ بى‏ سودى را يافتى بكش هر جا باشد و اين ست راجح در مهمات.(
    آسمان و جهان-ترجمه كتاب السماء و العالم بحار، ج‏8، ص: 287 )
    (2) 27- در كافى 6: 552 فروع- بسندش از يكى از دو امام عليه السّلام كه سگهاى سياه يك رنگ از پريانند. (3) 28- و از همان .. 553- كه ابى حمزه ثمالى گفت در راه مكه و مدينه بهمراه امام ششم عليه السّلام بودم و بسمت چپش رو كرد ناگاه سگ سياه يك رنگى بود فرمودش چيستت؟ خدا زشتت كناد چه سخت ميشتابى و ناگاه بمانند پرنده بود، گفتم: قربانت اين چيست؟ فرمود: عثم است كه نزد پريان ميرود اكنون هشام مرده و او ميپرد تا خبر مرگش را بهر شهرى برساند. (4) 29- و از همان: .. 553: بسندش تا رسول خدا صلى اللَّه عليه و اله و سلم كه سگها پرى ناتوانند و چون در خوراك باشيد و يكى از آنها برابر شما است او را بخورانيد يا برانيد كه دم بدى دارند. (5) 30- و از همان است: بسندش از سالم بن ابى سلمه كه پرسيدند امام ششم عليه السّلام را از سگها، فرمود: هر سياه يك رنگ و هر سرخ يك رنگ و هر سفيد يك رنگ سگها از پريانند و آنچه ابلق است مسخ شده از پرى و آدمى است. (6) بيان: سگ سياه و جز آن از پريست باين معنى كه صفت پرى دارد يا اينكه پرى بشكل او در آيد يا اينكه از پرى مسخ شده و در اصل پرى بوده و باين صورت در آمده و اما اينكه ابلقش از پرى و آدمى مسخ شده بهمين معانى است كه وصف پريان بد دارد و آدميان بد هر دو و بسا كه مسخ شده پرى و يا آدمى است يا آنكه از مسخ شده پرى و آدمى هر دو متولد شده.( آسمان و جهان-ترجمه كتاب السماء و العالم بحار، ج‏8، ص: 292)


    33- وَ مِنْهُ، عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُوسَى بْنِ الْمُتَوَكِّلِ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ جَعْفَرٍ الْحِمْيَرِيِّ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى عَنِ ابْنِ مَحْبُوبٍ عَمَّنْ ذَكَرَهُ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: الْجِنُّ عَلَى ثَلَاثَةِ أَجْزَاءٍ فَجُزْءٌ مَعَ الْمَلَائِكَةِ وَ جُزْءٌ يَطِيرُونَ فِي الْهَوَاءِ وَ جُزْءٌ كِلَابٌ‏ وَ حَيَّاتٌ الْخَبَر«الخصال 1: 154 ذيله: و الانس على ثلاثة اجزاء فجزء تحت ظل العرش يوم لا ظل الا ظله، و جزء عليهم الحساب و العذاب و جزء وجوههم وجوه الآدميين و قلوبهم قلوب الشياطين‏»(بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج‏60، ص: 78)48- وَ مِنْهُ، عَنِ الْعِدَّةِ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ وَ مُحَمَّدِ بْنِ يَحْيَى عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ عَلِيِّ بْنِ الْحَكَمِ عَنْ أَبَانٍ عَنْ زُرَارَةَ عَنْ أَحَدِهِمَا ع قَالَ: الْكِلَابُ‏ السُّودُ البهم [الْبَهِيمُ‏] مِنَ الْجِنِ‏ «فروع الكافي 6: 552: البهيم من الجن.».

    50- وَ مِنْهُ، عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ يَحْيَى عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْحُسَيْنِ عَنْ عَبْدِ الرَّحْمَنِ بْنِ أَبِي هَاشِمٍ عَنْ سَالِمِ بْنِ أَبِي سَلَمَةَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: سُئِلَ عَنِ الْكِلَابِ‏ فَقَالَ كُلُّ أَسْوَدَ بَهِيمٍ وَ كُلُّ أَحْمَرَ بَهِيمٍ وَ كُلُّ أَبْيَضَ بَهِيمٍ فَذَلِكَ‏ «3» خَلْقٌ مِنَ الْكِلَابِ‏ مِنَ الْجِنِّ وَ مَا كَانَ أَبْلَقَ فَهُوَ مَسْخٌ مِنَ الْجِنِّ وَ الْإِنْسِ‏ «4».

    بيان يحتمل أن يكون المعنى أن أصل خلق الكلب من الجن لما سيأتي أنه خلق من بزاق إبليس أو أنه في الصفات شبيه بهم أو أن الجن يتصور بصورتهم أو أنه لما كان الكلب من المسوخ فبعضهم مسخوا من الإنس و بعضهم من الجن.(بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج‏60، ص: 94)
    این نکته قابل ذکر است که در کتب فقهی و هم چنین در نرم افزار(جامع فقه اهل بیت علیهم السلام2) درباره سگ به مناسبت این که یکی از نجاسات است مباحث فراوانی ذکر گردیده است،که می توانید به آن ها مراجعه کنید.

  6. تشکرها 2


  7. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    198
    تشکر:
    1
    حضور
    1 روز 13 ساعت 38 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با سلام مجدد
    ببخشید من زیاد متوجه نشدم.الان کشتن سگ جز روایات است یا خیر؟
    در آرزوي پيوستن جز به بينهايت


  8. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۲
    نوشته
    194
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    9 روز 23 ساعت 6 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط zarif razavi نمایش پست
    ببخشید من زیاد متوجه نشدم.الان کشتن سگ جز روایات است یا خیر؟
    با صلوات بر محمد وآل محمد
    با سلام وعرض ادب
    کاربر گرامی
    کشتن سگ جزو روایات می باشد، ولی اگر توجه نمایید الان در فقه هم سگ انواعی دارد:
    1- سگ شکاری و نگهبان که کشتن آن ضمان آور هست وشخص کشنده باید دیه بپردازد.
    س 181‌
    - همسايه ما دو سگ داشت يكى سگ گله و ديگرى مستحفظ خانه، اين دو سگ ما را خيلى ناراحت و اذيّت مى‌كردند، به يك نفر گفتم اگر سمّى بمن بدهى اين سگها را مى‌كشم، آن شخص سمّى درست كرد و من يكى از آن سگها را كشتم سگ ديگر را او كشت، آيا ديۀ هر دو را من بايد بدهم و يا سگى را كه من كشته‌ام بايد ديه‌اش را بدهم و اگر صاحب سگ بگويد به تو بخشيدم كافى است يا نه؟
    ج‌
    - شما به همين پولهاى رايج ضامن قيمت سگى هستيد كه كشته‌ايد و ضامن قيمت سگى را كه ديگرى كشته نيستيد و اگر صاحب سگ شما را بري‌ء الذمّه كند و ببخشد كافى است.
    ________________________________________
    گلپايگانى، سيد محمد رضا موسوى، مجمع المسائل (للگلبايگاني)، 5 جلد، دار القرآن الكريم، قم - ايران، دوم، 1409 ه‍ ق ،س 181‌

    2- سگ هار وولگرد که موجب ضرر برای دیگران می باشد، کشتن آن اشکالی ندارد.

    ویرایش توسط مجید : ۱۳۹۲/۰۶/۱۳ در ساعت ۱۷:۱۹


  9. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۲
    نوشته
    1
    مورد تشکر
    1 پست
    حضور
    19 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    کشتن سگها




    سلام خدمت همه دوستان

    ببخشید اظهار نظر میکنم و از دوستان عزیز بسیار عذر میخواهم اما از نظر عقلی بدور است که پیامبر عظیم الشان اسلام دستور کشتن سگها را بدهد در صورتیکه امام معصوم (دقیقا یادم نیست حضرت امام محمد باقر است یا جعفر صادق) نیمی از غذای خود را به سگی گرسنه می دهد آنها چون علم لدنی داشتند به خوب و بد امور آگاه بودند باید ببینید که اسناد تا چه حدی صحت دارد هر حدیثی را نباید مخصوصا در امور کشتن و آزار جانوران صرف اینکه در یک منبع حالا معتبر هست قبول نمود چون نعوذبالله خداوند الکی و از روی تفریح موجودی را خلق نکرده و ماهم اجازه نداریم صرفا چون موجودی نجس است آن را مورد اذیت و آزار قرار دهیم بله نگهداری آن جایز نیست و باعث نجاست محل می شود اما گرفتن حق زندگی خوب قابل تامل است و هر موجود زنده ای حق زندگی دارد خون و دفعیات انسان و خیلی از حیوانات هم نجس است آیا باید آنها را کشت ؟ میگم بنده سواد آنچنانی ندارم ولی با یک حساب سرانگشتی که دودوتا میشود چهارتا آیا عقل تنها این را برمیتابد که پیامبر رحمت چنین دستوری بدهد حالا شاید یک موارد خیلی خاصی پیش آمده باشد که آن را هم نباید تعمیم داد که باز آن را هم بعید میدانم. با تشکر


  10. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۹۲
    نوشته
    4,100
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    41 روز 19 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    71
    آپلود
    0
    گالری
    171



    نقل قول نوشته اصلی توسط مجید نمایش پست
    با صلوات بر محمد وآل محمد
    با سلام وعرض ادب
    کاربر گرامی
    کشتن سگ جزو روایات می باشد، ولی اگر توجه نمایید الان در فقه هم سگ انواعی دارد:
    سگ هار وولگرد که موجب ضرر برای دیگران می باشد، کشتن آن اشکالی ندارد.
    نقل قول نوشته اصلی توسط amir2002 نمایش پست
    سلام خدمت همه دوستان

    ببخشید اظهار نظر میکنم و از دوستان عزیز بسیار عذر میخواهم اما از نظر عقلی بدور است که پیامبر عظیم الشان اسلام دستور کشتن سگها را بدهد در صورتیکه امام معصوم (دقیقا یادم نیست حضرت امام محمد باقر است یا جعفر صادق) نیمی از غذای خود را به سگی گرسنه می دهد آنها چون علم لدنی داشتند به خوب و بد امور آگاه بودند باید ببینید که اسناد تا چه حدی صحت دارد هر حدیثی را نباید مخصوصا در امور کشتن و آزار جانوران صرف اینکه در یک منبع حالا معتبر هست قبول نمود چون نعوذبالله خداوند الکی و از روی تفریح موجودی را خلق نکرده و ماهم اجازه نداریم صرفا چون موجودی نجس است آن را مورد اذیت و آزار قرار دهیم بله نگهداری آن جایز نیست و باعث نجاست محل می شود اما گرفتن حق زندگی خوب قابل تامل است و هر موجود زنده ای حق زندگی دارد خون و دفعیات انسان و خیلی از حیوانات هم نجس است آیا باید آنها را کشت ؟ میگم بنده سواد آنچنانی ندارم ولی با یک حساب سرانگشتی که دودوتا میشود چهارتا آیا عقل تنها این را برمیتابد که پیامبر رحمت چنین دستوری بدهد حالا شاید یک موارد خیلی خاصی پیش آمده باشد که آن را هم نباید تعمیم داد که باز آن را هم بعید میدانم. با تشکر
    برادر گرامیamir2002 ضمن عرض سلام
    شما را به خواندن دقیق پست بالا که کارشناس محترم حدیث جناب مجید پاسخ داده اند دعوت می نمایم.

    ویرایش توسط کیمیای محبت : ۱۳۹۲/۱۱/۲۵ در ساعت ۰۹:۵۸

  11. تشکر


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود