جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آیه 36 سوره نساء و نیکی به خویشاوندان

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۲
    نوشته
    2
    مورد تشکر
    1 پست
    حضور
    1 ساعت 9 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    آیه 36 سوره نساء و نیکی به خویشاوندان




    سلام در آیه 36 سوره نساء خداوند ابتدا نیکی به خود سپس پدر و مادر و بعد خویشاوندان نزدیک و بعد خویشاوندان دور را سفارش میکند. 1.منظور از نیکی چیست؟ 2. نیکی به نامادری در کدام مرتبه از آیه قرار میگیرد؟ 3.برادر و خواهر ناتنی یا دائی و خاله ناتنی خویشاوند دور بحساب میآیند یا نزدیک ؟ نیکی به آنها بعد از چه گروهی می باشد 4.با توجه به اینکه خداوند میفرماید مومنان با هم برادر و خواهرند میشود نتیجه گرفت که نیکی به آنها باید مثل خویشاوندان نزدیک مثل برادر و خواهر باشد؟

  2. تشکر


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    604
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    10 روز 13 ساعت 33 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با نام الله





    آیه 36 سوره نساء و نیکی به خویشاوندان





    کارشناس: استاد میقات



  5. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    102 پست
    حضور
    39 روز 13 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط الرحمن نمایش پست
    سلام در آیه 36 سوره نساء خداوند ابتدا نیکی به خود سپس پدر و مادر و بعد خویشاوندان نزدیک و بعد خویشاوندان دور را سفارش میکند. 1.منظور از نیکی چیست؟

    «وَ اعْبُدُواْ اللَّهَ وَ لَا تُشرِكُواْ بِهِ شَيًا وَ بِالْوَالِدَيْنِ إِحْسَنًا وَ بِذِى الْقُرْبىَ‏ وَ الْيَتَامَى‏ وَ الْمَسَاكِينِ وَ الجَارِ ذِى الْقُرْبىَ‏ وَ الجَارِ الْجُنُبِ وَ الصَّاحِبِ بِالْجَنبِ وَ ابْنِ السَّبِيلِ وَ مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُكُمْ إِنَّ اللَّهَ لَا يحِبُّ مَن كَانَ مخْتَالًا فَخُورًا»
    و خدا را بپرستيد! و هيچ چيز را همتاى او قرار ندهيد! و به پدر و مادر، نيكى كنيد همچنين به خويشاوندان و يتيمان و مسكينان، و همسايه نزديك، و همسايه دور، و دوست و همنشين، و واماندگان در سفر، و بردگانى كه مالك آنها هستيد زيرا خداوند، كسى را كه متكبر و فخر فروش است، (و از اداى حقوق ديگران سرباز مى‏زند،) دوست نمى‏دارد. (نساء، 36)


    با سلام و درود

    واژه «احسان» از ریشه «حُسن» به معنای زیبایی و نیكویی است. (قاموس قرآن، ج ‏2، ص 134)

    راغب در المفردات می گوید:
    حُسن، عبارت است از هر چيز سرور‏آور و خوشايند. (المفردات فی غريب القرآن، ص 235)

    البته تعبیر خوشایند بودن، دربرگیرنده نیکویی و زیبایی نیز هست.

    وی برای احسان دو مورد بیان می کند:
    1. خیر و نیکی رساندن به دیگران.
    2. انجام اعمال و رفتار صالح و نیک. (همان، ص 236)


    نکته:

    احسان بالاتر از عدل است، زيرا عدل آن است که آن چه بر عهده دارد بدهد، و آن چه براى اوست بگيرد؛ ولى احسان آن است که بيشتر از آن چه بر عهده دارد بدهد، و كمتر از آن چه براى اوست بگيرد.
    لذا إحسان بخششى است افزونتر و برتر از عدالت.
    عدالت واجب است، و احسان مستحب و اختيارى است. (ر.ک: المفردات، ص 236؛ قاموس قرآن، ج 2 ، ص 137)


    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.




  6. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    102 پست
    حضور
    39 روز 13 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط الرحمن نمایش پست
    1.منظور از نیکی چیست؟ 2. نیکی به نامادری در کدام مرتبه از آیه قرار میگیرد؟ 3.برادر و خواهر ناتنی یا دائی و خاله ناتنی خویشاوند دور بحساب میآیند یا نزدیک ؟ نیکی به آنها بعد از چه گروهی می باشد 4.با توجه به اینکه خداوند میفرماید مومنان با هم برادر و خواهرند میشود نتیجه گرفت که نیکی به آنها باید مثل خویشاوندان نزدیک مثل برادر و خواهر باشد؟


    بنابر این:


    1. منظور از نیکی کردن در این جا، خیر رساندن به دیگران است.

    2. نامادری از ارحام محسوب نمی شود ولی از این جهت که همسر پدر است اهمیت پیدا می کند.

    توجه داشته باشید که آزار و اذیت والدین حرام است، لذا اگر نیکی نکردن و یا احترام نگذاشتن به نامادری باعث ناراحتی و اذیت پدر شود، این نیز از موارد حرام است.

    3. اگر منظورتان از برادر و خواهر ناتنی، کسانی است که در پدر و یا مادر مشترک هستند، حکم همان برادر و خواهری را دارند که از والدین مشترک هستند؛ لذا در رتبه «ذی القربی» یعنی نزدیکان قرار دارند.

    4. «إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ فَأَصْلِحُوا بَيْنَ أَخَوَيْكُمْ»؛ مؤمنان برادر يكديگرند پس دو برادر خود را صلح و آشتى دهيد. (حجرات، 10)

    به قول علامه طباطبایی، ما یک قرابت و نزدیکی حقیقی و طبیعی داریم، و یک قرابت و نزدیکی اعتباری و قراردادی.

    قرابت و خویشاوندی حقیقی و طبیعی آن است که دو نفر بدون واسطه یا با یک یا چند واسطه به یک والدین و یا یک مادر و یا یک پدر برسند.

    قرابت و نزدیکی اعتباری و قراردادی آن است که بنابر مصالحی و برای این که آثار خاصی بر آن بار شود، چنین قرار و اعتباری می کنند.

    لذا روشن است که بین این دو تفاوت و فرق وجود دارد، و این گونه نیست که در همه چیز مشترک و یکسان باشند بلکه تا آن مقداری که مصلحت اقتضا بکند و به خاطر آن مصالح، اعتبار و قرار گذاشته شده است، اشتراک دارند. (ر.ک: ترجمه الميزان، ج ‏18، ص 471)

    از اینرو، آیه شریفه نمی خواهد بفرماید که همه خواهر و برادر حقیقی و طبیعی هستید و مثلا با یکدیگر محرم هستید و ارث می برید و ...؛ بلکه می خواهد بفرماید که دین و ایمان، یک امر مشترک بین شما است لذا یک مجموعه محسوب می شوید، و همان طور که یک خانواده حقیقی یاری کننده یکدیگر هستند، شما امت اسلامی هم یاری کننده یکدیگر باشید.

    به بیان دیگر، همان طور که ولادت می تواند یک رشته اشتراک و قرابت ایجاد کند، دین و ایمان نیز یک نقطه اشتراک است و مسلمانان عضو یک مجموعه هستند.

    ویرایش توسط میقات : ۱۳۹۲/۰۶/۱۱ در ساعت ۱۶:۴۷

    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.




  7. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    102 پست
    حضور
    39 روز 13 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0

    جمع بندی




    نیکی به دیگران


    پرسش:
    در آیه 36 سوره نساء، خداوند ابتدا نیکی به خود، سپس پدر و مادر، و بعد خویشاوندان نزدیک و خویشاوندان دور را سفارش می کند. منظور از نیکی چیست؟ نامادری، برادر و خواهر ناتنی یا دائی و خاله ناتنی در چه رتبه ای از خویشاوندی قرار دارند؟


    پاسخ:
    «وَ اعْبُدُواْ اللَّهَ وَ لَا تُشرِكُواْ بِهِ شَيًا وَ بِالْوَالِدَيْنِ إِحْسَنًا وَ بِذِى الْقُرْبىَ‏ وَ الْيَتَامَى‏ وَ الْمَسَاكِينِ وَ الجَارِ ذِى الْقُرْبىَ‏ وَ الجَارِ الْجُنُبِ وَ الصَّاحِبِ بِالْجَنبِ وَ ابْنِ السَّبِيلِ وَ مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُكُمْ إِنَّ اللَّهَ لَا يحِبُّ مَن كَانَ مخْتَالًا فَخُورًا»؛ و خدا را بپرستيد! و هيچ چيز را همتاى او قرار ندهيد! و به پدر و مادر، نيكى كنيد همچنين به خويشاوندان و يتيمان و مسكينان، و همسايه نزديك، و همسايه دور، و دوست و همنشين، و واماندگان در سفر، و بردگانى كه مالك آنها هستيد زيرا خداوند، كسى را كه متكبر و فخر فروش است، (و از اداى حقوق ديگران سرباز مى‏زند،) دوست نمى‏ دارد.(1)

    واژه «احسان» از ریشه «حُسن» به معنای زیبایی و نیكویی است(2). راغب در المفردات می گوید: حُسن، عبارت است از هر چيز سرور‏آور و خوشايند.(3)
    البته تعبیر خوشایند بودن، در برگیرنده نیکویی و زیبایی نیز هست. وی برای احسان دو مورد بیان می کند:
    1. خیر و نیکی رساندن به دیگران.
    2. انجام اعمال و رفتار صالح و نیک.(4)

    نکته: احسان بالاتر از عدل است، زيرا عدل آن است که آن چه بر عهده دارد بدهد، و آن چه براى اوست بگيرد؛ ولى احسان آن است که بيشتر از آن چه بر عهده دارد بدهد، و كمتر از آن چه براى اوست بگيرد. لذا إحسان بخششى است افزونتر و برتر از عدالت. عدالت واجب است، و احسان مستحب و اختيارى است.(5)
    در ضمن، منظور از نیکی کردن در این جا، خیر رساندن به دیگران است.

    مطلب دیگر؛ نامادری از ارحام محسوب نمی شود ولی از این جهت که همسر پدر است اهمیت پیدا می کند.
    توجه داشته باشید که آزار و اذیت والدین حرام است، لذا اگر نیکی نکردن و یا احترام نگذاشتن به نامادری باعث ناراحتی و اذیت پدر شود، این نیز از موارد حرام است.
    اما برادر و خواهر ناتنی، اگر منظورتان کسانی است که در پدر و یا مادر مشترک هستند، حکم همان برادر و خواهری را دارند که از والدین مشترک هستند؛ لذا در رتبه «ذی القربی» یعنی نزدیکان قرار دارند.

    آیه ای دیگر؛ «إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ فَأَصْلِحُوا بَيْنَ أَخَوَيْكُمْ»؛ مؤمنان برادر يكديگرند پس دو برادر خود را صلح و آشتى دهيد.(6)
    به قول علامه طباطبایی، ما یک قرابت و نزدیکی حقیقی و طبیعی داریم، و یک قرابت و نزدیکی اعتباری و قراردادی.
    قرابت و خویشاوندی حقیقی و طبیعی آن است که دو نفر بدون واسطه یا با یک یا چند واسطه به یک والدین و یا یک مادر و یا یک پدر برسند.
    قرابت و نزدیکی اعتباری و قراردادی آن است که بنابر مصالحی و برای این که آثار خاصی بر آن بار شود، چنین قرار و اعتباری می کنند.
    لذا روشن است که بین این دو تفاوت و فرق وجود دارد، و این گونه نیست که در همه چیز مشترک و یکسان باشند بلکه تا آن مقداری که مصلحت اقتضا بکند و به خاطر آن مصالح، اعتبار و قرار گذاشته شده است، اشتراک دارند.(7)

    نکته: آیه شریفه نمی خواهد بفرماید که همه خواهر و برادر حقیقی و طبیعی هستید و مثلا با یکدیگر محرم هستید و ارث می برید و ...؛ بلکه می خواهد بفرماید که دین و ایمان، یک امر مشترک بین شما است لذا یک مجموعه محسوب می شوید، و همان طور که یک خانواده حقیقی یاری کننده یکدیگر هستند، شما امت اسلامی هم یاری کننده یکدیگر باشید.
    به بیان دیگر، همان طور که ولادت می تواند یک رشته اشتراک و قرابت ایجاد کند، دین و ایمان نیز یک نقطه اشتراک است و مسلمانان عضو یک مجموعه هستند.

    __________
    (1) نساء/ 36.
    (2) قاموس قرآن، ج ‏2، ص 134.
    (3) المفردات فی غريب القرآن، ص 235.
    (4) همان، ص 236.
    (5) ر.ک: المفردات، ص 236؛ قاموس قرآن، ج 2 ، ص 137.
    (6) حجرات/ 10.
    (7) ر.ک: ترجمه الميزان، ج ‏18، ص 471.




    ویرایش توسط میقات : ۱۳۹۴/۰۸/۰۵ در ساعت ۲۰:۰۶

    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.




اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود