جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: رزاق بودن خداوند با بی نیازی او در تناقض نیست

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۱
    نوشته
    4
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    5 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    رزاق بودن خداوند با بی نیازی او در تناقض نیست




    سوال: آیا رزاق بودن خداوند با بی نیازی او در تناقض نیست؟ چرا که خداوند برای روزی دادن نیاز مند مخلوقات است!


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    604
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    10 روز 13 ساعت 33 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با نام الله





    رزاق بودن خداوند با بی نیازی او در تناقض نیست





    کارشناس: استاد اندیشمند



  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۲
    نوشته
    268
    مورد تشکر
    4 پست
    حضور
    3 روز 16 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    جمع بندی




    پرسش:
    آیا رزاق بودن خداوند با بی نیازی او در تناقض نیست؟ چرا که خداوند برای روزی دادن نیازمند مخلوقات است!

    پاسخ:
    بی نیاز بودن خداوند با دلایل عقلی و نقلی اثبات شده است .خداوند در قرآن می فرماید:
    «يا أَيُّهَا النَّاسُ أَنتُمُ الفُقَراءُ إِلَى اللَّهِ وَ اللَّهُ هُوَ الغَنِيُّ الحَميدُ» اى مردم شما (همگى) نيازمند به خدایيد، تنها خداوند است كه بى‏نياز و شايسته هر گونه حمد و ستايش است!.(1)

    خداوند به بندگان روزی می دهد زیرا خداوند نعمت های خود را از بندگانش دریغ نمی کند و این بندگان هستند که محتاج رزق خداوند هستند. اما این که آیا اتصاف صفت رازق بودن به خداوند نیازمند وجود مخلوقات است یا خیر بحثی دیگر است.

    صفات خداوند شامل صفات فعل و صفات ذات می باشند. هرگاه تصور ذات، در اتصاف به وصف كافى باشد و در حمل آن، بر ذات نيازى جز به تصور ذات نباشد، آن را صفت ذات مى نامند؛ در مقابل هرگاه فرض ذات در اتصاف به وصف، كافى نبوده، بلكه بايد فعلى از افعال او را در نظر بگيريم، آن گاه او را با آن صفت تعريف كنيم، در اين صورت آن را صفت فعل مى نامند. مانند خالق و رازق، زيرا توصيف خدا به اين دو وصف، نياز به تصور غير ذات دارد، چون تا مخلوقى را نيافريند و او را روزى ندهد، نمى توان او را «خالق» و «رازق» بالفعل دانست. بنابر اين هرگاه ذات در چهارچوب فعل او، شايسته اتصاف به وصف باشد، آن را صفت فعل مى نامند.

    در اين جا مى توان براى صفات ذات و فعل، معيار ديگرى ذكر كرد و آن اين كه هر صفتى كه در مقام اجرا يك حالت بيش نداشته باشد، آن را صفت ذات مى نامند. مانند علم و قدرت كه فقط مى توان گفت خدا دانا و توانا است و در هيچ فرضى نمى توان گفت خدا دانا و توانا نيست؛ ولى آن رشته صفاتى كه دو حالت دارد، هم مى توان آن را در حالى اثبات و در حالى ديگر نفى نمود؛ آن را صفت فعل مى نامند؛ مثلاً مى توانيم بگوييم خدا زنده كننده مردگان است در قيامت و زنده كننده مردگان نيست قبل از آن، آفريدگار زيد است امروز، نه روز ديگر.بی نیازی خدا به این معنا است که کارهایش، برای منفعت و یا تکامل خود او نیست.(2)

    «صفات فعل»، اوصافي است كه از فعل خدا يعني موجودات ممكن (مانند انسان، فرشته، حيوان، جماد و ...) انتزاع مي‌شود؛ نه از ذات. از اين رو، صفت فعل، رابطه خدا را با جهان خلقت بيان مي‌كند و تا چيزي غير از ذات خدا فرض نشود، واجب تعالي به آن صفات، متصف نمي‌گردد.

    بنابراين، بايد چيزي غير از ذات الهي لحاظ كرد و نيز رابطه او را با آن غير در نظر گرفت و پس از ملاحظه اين رابطه، آن صفت را به خدا نسبت داد؛ مانند اسناد وصف خالقيت و رازقيت و... به خداوند و خواندن او به اسم‌هاي خالق و رازق و ... كه در دعاي جوشن كبير و غير آن آمده است. بر اين اساس، پيش از آن كه خداوند، چيزي را خلق كند، به او «خالق» گفته نمي‌شود؛ چنان كه قبل از روزي دادن، به او «رازق» اطلاق نمي‌گردد يا پيش از حيات بخشيدن و ميراندن، به او«محيي» و «مميت» گفته نمي‌شود و ... . از اين رو است كه مي‌گويند صفات فعل، زايد بر ذات است.(3)

    ـــــــــــــــــــــــ
    (1) فاطر/ 15
    (2) به نقل از سایت توحید ،نوشته آیت الله سبحانی
    (3) آية الله جوادي آملي، علي(علیه السلام) مظهر اسماي حُسناي الهي، به نقل از سايت تبيان

    ویرایش توسط عظيم : ۱۳۹۴/۱۰/۱۵ در ساعت ۰۲:۰۹ دلیل: همکار ویراستار تدوین


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود