صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: علم امامان

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۶
    نوشته
    45
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    علم امامان




    اگر امامان شیعه این قدر صاحب علمند و دریایی از دانش، پس چگونه می شود که هیچ کتابی از خود بر جای نگذاشته اند؟ کتابی که دست کم یک تئوری بنیادی در آن مطرح شده باشد. از ارسطو که هزاران سال قبل از آنها می زیسته است کتابهایی چند بر جای مانده است. نمی توان باور کرد که امامان شیعه توجهی به کتاب و کتاب نگاری نداشته اند چه از خود آنها نقل شده است که " قیدوا العلم بالکتابه " یعنی علم را با نگاشتن به بند کشید. آن هم با علم به این که هواداران شیعه ی آنها با آن همه تعصب در حفظ هر آنچه از امامان خود دریافت می کردند نتوانند آن کتابها را در گذر زمان محفوظ نگاه دارند. از این گذشته در احادیثی که از آنها بر جای مانده هیچ نشانی از علم لدنی که معطوف به آینده باشد به چشم نمی خورد. به بیان دیگر هیچ اشاره ی مستقیمی به حال اکنون تمدن در آن احادیث نیست. هیچ از فناوری کنونی انسانها و پیشرفت تکنولوژی بشر امروز، بیان مستقیمی مشاهده نمی شود. این کار بدین جهت لازم است که دست کم به احاطه ی علمی آنها و دیدن آینده توسط آن حضرات ایمان بیاوریم. نمی توان به صرف بیانهایی کلی علم امام را دریا و اقیانوس پنداشت حال آن که حداقل در بیانات آنها نمی بینیم که – برای مثال - امامی گفته باشد در زمین مناطقی یافت می شود که سراسر یخبندان است و نیمی از سال شب است و نیمی دیگر روز. و یا از کوه هایی گفته باشند که از دل آنها آتش و گدازه بیرون می ریزد و یا از جنگل های انبوهی گفته شده باشد که از شدت تراکم درختان، آفتاب بر زمین آن نمی تابد ( یعنی چیزهایی که در محدوده زندگی آنها وجود نداشته است ). ممکن است گفته شود که این همه معارف عالیه در بیانات آنها هست چرا به آنها استناد نکنیم؟ پاسخ آن است که درستی و نادرستی آن معارف معنوی در روز واپسین سنجیده خواهد شدو صحت و ثقم آنها را عالم دیگر معلوم خواهد کرد نه این دنیا. آن چه آدمیان در این دنیا برای پذیرفتن صدق مدعای امامان مبنی بر علم کران ناپیدایشان نیاز دارند نه بیان معارف علوی و دیر یاب که نشانه هایی در زندگی اکنون و ملموسات سهل الفهم اطراف آنهاست. اگر در بیانات آن حضرات اشاراتی بر مناطقی بغیر از محدوده ی بسیار کوچک شبه جزیره عربستان و عراق و شامات یافت می شد شاید گفتن سخنان فوق محلی از اعراب نداشت، ولی حصر کردن دنیا در آن محدوده ی تنگ و کوچک و دیدن دنیا در فناوری ابتدایی آن زمان و تعمیم آن به همه ی دورانها چیزی است که هر کسی را در علم گسترده ی آنها به شک می اندازد. اگر به احادیثی که درباره ی زمان پیش از ظهور منجی وارد شده است نگاهی بیفکنید می بنید که کمترین نشانی از فناوریهای امروزین و تسلیحات مدرن در آن دیده نمی شود و همه همان بیان مالوف 1400 سال قبل است. فهم و پذیرفتن این تصویر از آینده توسط پیشینیانی که از نظر مظاهر زندگی چندان تفاوتی با زمان امامان نداشتند به راحتی میسر بود ولی فهم و پذیرفتن آنها با تمدن مدرنِ اکنون دشوار بلکه غیر ممکن است. چگونه است که بشر پس از این همه پیشرفت و تغییر در نحوه ی جنگیدن و اختراع این همه جنگ افزار مدرن در آخرالزمان باید از اسب و قاطر و شمشیر و گرز و کمان استفاده کند؟

  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۷
    نوشته
    51
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    نقل قول : علم امامان




    نقل قول نوشته اصلی توسط کورش ایران نژاد نمایش پست
    اگر امامان شیعه این قدر صاحب علمند و دریایی از دانش، پس چگونه می شود که هیچ کتابی از خود بر جای نگذاشته اند؟ کتابی که دست کم یک تئوری بنیادی در آن مطرح شده باشد. از ارسطو که هزاران سال قبل از آنها می زیسته است کتابهایی چند بر جای مانده است. نمی توان باور کرد که امامان شیعه توجهی به کتاب و کتاب نگاری نداشته اند چه از خود آنها نقل شده است که " قیدوا العلم بالکتابه " یعنی علم را با نگاشتن به بند کشید. آن هم با علم به این که هواداران شیعه ی آنها با آن همه تعصب در حفظ هر آنچه از امامان خود دریافت می کردند نتوانند آن کتابها را در گذر زمان محفوظ نگاه دارند. از این گذشته در احادیثی که از آنها بر جای مانده هیچ نشانی از علم لدنی که معطوف به آینده باشد به چشم نمی خورد. به بیان دیگر هیچ اشاره ی مستقیمی به حال اکنون تمدن در آن احادیث نیست. هیچ از فناوری کنونی انسانها و پیشرفت تکنولوژی بشر امروز، بیان مستقیمی مشاهده نمی شود. این کار بدین جهت لازم است که دست کم به احاطه ی علمی آنها و دیدن آینده توسط آن حضرات ایمان بیاوریم. نمی توان به صرف بیانهایی کلی علم امام را دریا و اقیانوس پنداشت حال آن که حداقل در بیانات آنها نمی بینیم که – برای مثال - امامی گفته باشد در زمین مناطقی یافت می شود که سراسر یخبندان است و نیمی از سال شب است و نیمی دیگر روز. و یا از کوه هایی گفته باشند که از دل آنها آتش و گدازه بیرون می ریزد و یا از جنگل های انبوهی گفته شده باشد که از شدت تراکم درختان، آفتاب بر زمین آن نمی تابد ( یعنی چیزهایی که در محدوده زندگی آنها وجود نداشته است ). ممکن است گفته شود که این همه معارف عالیه در بیانات آنها هست چرا به آنها استناد نکنیم؟ پاسخ آن است که درستی و نادرستی آن معارف معنوی در روز واپسین سنجیده خواهد شدو صحت و ثقم آنها را عالم دیگر معلوم خواهد کرد نه این دنیا. آن چه آدمیان در این دنیا برای پذیرفتن صدق مدعای امامان مبنی بر علم کران ناپیدایشان نیاز دارند نه بیان معارف علوی و دیر یاب که نشانه هایی در زندگی اکنون و ملموسات سهل الفهم اطراف آنهاست. اگر در بیانات آن حضرات اشاراتی بر مناطقی بغیر از محدوده ی بسیار کوچک شبه جزیره عربستان و عراق و شامات یافت می شد شاید گفتن سخنان فوق محلی از اعراب نداشت، ولی حصر کردن دنیا در آن محدوده ی تنگ و کوچک و دیدن دنیا در فناوری ابتدایی آن زمان و تعمیم آن به همه ی دورانها چیزی است که هر کسی را در علم گسترده ی آنها به شک می اندازد. اگر به احادیثی که درباره ی زمان پیش از ظهور منجی وارد شده است نگاهی بیفکنید می بنید که کمترین نشانی از فناوریهای امروزین و تسلیحات مدرن در آن دیده نمی شود و همه همان بیان مالوف 1400 سال قبل است. فهم و پذیرفتن این تصویر از آینده توسط پیشینیانی که از نظر مظاهر زندگی چندان تفاوتی با زمان امامان نداشتند به راحتی میسر بود ولی فهم و پذیرفتن آنها با تمدن مدرنِ اکنون دشوار بلکه غیر ممکن است. چگونه است که بشر پس از این همه پیشرفت و تغییر در نحوه ی جنگیدن و اختراع این همه جنگ افزار مدرن در آخرالزمان باید از اسب و قاطر و شمشیر و گرز و کمان استفاده کند؟
    بسم الله الرحمن الرحیم
    1- اینکه از امامان شیعه اثر علمی موجود نیست یا بی اطلاعی است یا بی انصافی . صدها بلکه هزاران جلد کتاب که دریایی از معارف اسلامی را تشکیل میدهد در زمینه کلام ، حکمت ، تفسیر ، فقه ، عرفان ، ادب و...که موجود است چیزی جز فرمایشات و مکتوبات امامان شیعه نیست .
    2- برای ارائه علم هم عالم و فاعل لازم است و هم متعلم و قابل . پیامبراکرم (صلی الله علیه و آله و سلم ) فرمود نحن معاشر الانبیاء امرنا ان نکلم الناس علی قدر عقولهم . آیا معقول است برای مردمی که تمام اطلاعاتشان از ظاهر شتر و صحرایی که در آن زندگی می کنند تجاوز نمی کند به صراحت و بطور واضح از علوم هزار سال بعد سخن گفته شود که جز انکار و استبعاد نتیجه ای در بر ندارد ؟ !آیا هیچ عاقلی برای کودک دبستانی قوانین کوانتمی و اصول آئرودینامیک و مانند آن را مطرح می کند ؟! و اگر مطرح کند کاری حکیمانه کرده و حاصلی دارد ؟!
    3- البته اشاراتی که از ائمه (علیهم السلام ) بویژه امیرالمومنین (علیه السلام ) در این باره رسیده است کم نیست ولی چنانکه خود حضرت می فرمود (إن ههنا لعلما جما ( وأشار إلى صدره ) لو أصبت له حملة ) در نتیجه قابلی یافت نمی شد
    4-رسالت اصلی پیامبران و امامان چه بوده است ؟ ایجاد رفاه برای مردم یا رساندن آنان به سعادت جاودانه ؟ مردم خود برای رسیدن به دنیا و علو م مربوط به آن چهار اسبه می تازند و کمتر نیاز به هدایت و ارشاد انبیاء و اولیا دارند ضمن این که اگر اهم و مهم شود نباید اهم فدای مهم شود.
    5- اگر محقق منصفی نهج البلاغه را - که یکی از آثار باقی مانده از امامان است - ملاحظه کند به موارد زیادی از دقائق علمی برخورد خواهد کرد .
    6- معارفی که کاملا منطبق بر عقل و فطرت بشر است و هر انسان عاقلی اولا می تواند آنها را به میزان عقل بسنجد و ثانیا به عظمت وعلم صاحب آن پی می برد . اتفاقا معارف عقلی و عمومی (ناولژ) را آسانتر می توان ارزیابی کرد تا علوم تجربی (ساینس)
    7-مگر پیامبر نفرمود اطلبوا العلم و لو بالصین ؟ چگونه می توان گفت آن ذوات مقدس محدود به حجاز ، عراق و شامات بودند ؟!
    8- بر انسان بصیر و متدبر روشن است که اگر گفته می شود امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) قیام بالسیف می کنند ، مراد قیام مسلحانه است نه اسب و قاطر و شمشیر و گرز ضمن این که روایات دیگری وجود دارد که بیان می دارد امام علیه السلام با پیشرفته ترین سلاح قیام می فرماید
    9- روایات متعددی بیانگراین است که نه تنها علوم و تکنولوژی فعلی بلکه بسیار پیشرفته تر از تکتولوژی فعلی در اختیار امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) است. مثلا این که حضرت با همه عالم سخن می گوید و همه او را می بینند و او همه را می بیند مطلبی است که هنوز بشر به تکنولوژی آن دست نیافته است .
    حسن السئوال نصف العلم

  4. تشکرها 2


  5. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۶
    نوشته
    45
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    نقل قول : علم امامان




    بسم الله الرحمن الرحیم
    1-
    اینکه ازامامان شیعه اثر علمی موجود نیست یا بی اطلاعی است یا بی انصافی . صدها بلکه هزارانجلد کتاب که دریایی از معارف اسلامی را تشکیل میدهد در زمینه کلام ، حکمت ، تفسیر ،فقه ، عرفان ، ادب و...که موجود است چیزی جز فرمایشات و مکتوبات امامان شیعه نیست .
    من گفتم کتاب نه گفتم مجموعه ای از سخنان آن حضرات. بین این دو فرق بسیار است. بسیاری از این سخنان یا احادیث به دلایلی قابل قبول نیستند چه از نظر ضعف سند و چه از نظر همخوانی با قرآن و دیگر روایات معتبر. آیا تمام احادیث وارد شده در مجموعه ی عضیم بحار الانوار را قبول دارید؟ و اصولاً نقل این احادیث و دهان به دهان گشتن این سخنان خود موجب افزایش و کاهش بسیار آنها می شود. این پدیده ای است کاملاً طبیعی و به صرف شیعه بودن راوی حدیث و ثقه بودنش و دیگر موارد برطرف نمی شود. ولی کتاب به گونه ای دیگر است. امام می توانست بسیاری از مسایلی را که من بعنوان اشکال و حوزه شمول علم امام مطرح ساختم در آن عنوان بکند. از اماکنی در دنیا سخن بگوید که ما اکنون از شنیدن آنها در 1400 سال قبل به شگفتی بیفتیم. چگونه می شود با این همه تحریض امام به علم اندوزی و داشتن 4000 شاگرد برای امام صادق در علوم گوناگون طبق گزارشات واصله، این استاد بزرگ در هیچ کدام از این رشته ها دست به قلم نبرد و چیزی ننوشت؟ ببینید سئوال من بسیار واضح است و جوابی واضح می طلبد. با کلی گویی که مالوف این فروم است چیزی حل نمی شود.
    2-
    برای ارائه علم هم عالم و فاعل لازم است و هممتعلم و قابل . پیامبراکرم (صلی الله علیه و آله و سلم ) فرمود نحن معاشر الانبیاءامرنا ان نکلم الناس علی قدر عقولهم . آیا معقول است برای مردمی که تمام اطلاعاتشاناز ظاهر شتر و صحرایی که در آن زندگی می کنند تجاوز نمی کند به صراحت و بطور واضحاز علوم هزار سال بعد سخن گفته شود که جز انکار و استبعاد نتیجه ای در بر ندارد ؟ !آیا هیچ عاقلی برای کودک دبستانی قوانین کوانتمی و اصول آئرودینامیک و مانند آن رامطرح می کند ؟! و اگر مطرح کند کاری حکیمانه کرده و حاصلی دارد ؟!
    پیامبری که در شب معراج به هفت آسمان سفر کرد و همه ی عوالم را درنوردید چرا در برابر این پرسش که خورشید پس از غروب به کجا می رود باید این گونه پاسخ بدهد که خورشید در عرش خداوند نزد خداوند سجده می کند تا خداوند اجازه دمیدن در روز دیگر را به او عطا کند. اگر می گفت ای مردم این زمینی که شما بر روی آن راه می روید مانند یک دانه پرتقال یا سیب یا پیاز ( یا هر چیز گرد دیگری) است . منتها آنقدر بزرگ است که ما متوجه گرد بودن آن نمی شویم. حالا این زمین با این بزرگی به گرد خورشیدی می گردد که آن از زمین میلیونها بار بزرگتر است و روز و شب به این دلیل بوجود می آیند که....
    آیا نمی شد این گونه به بیان ساده برایشان توضیح داد و بسیاری از حقایق دیگر را. قرار نیست حقایق پیچیده علمی را برایشان توضیح دهد ولی نباید بگوید خورشید هنگام غروب در چشمه ای کدر رنگ فرو می شود تا من شکاک به همه چیز شک کنم. این کدام آسمان است که قرار است بر زمین بیفتد؟ آیا منظور سنگهای آسمانی است؟ یا کرات آسمانی؟ از کجا چنین حرفی می زنید؟ به کدام مستند استناد می کنید و سما را سنگ و کره می پندارید؟ آسمان کی به زمین چسبیده بود ( انبیا 30)؟ آسمان یعنی این فضای خالی و حاصل خطای باصره چگونه از زمین جدا شده و رفعت یافته است؟ این کدام سقف است که آسمان می خوانیمش؟ و برای این که عرب نپندارد که پس این گنبد مینا چرا با این گستردگی بر زمین نیفتد باید به این دلیل قانع شود که بعمد غیر ترونها. می ترسم شما نیز از آن گروهی باشید که سرمستانه می پندارد این عمودهای نامریی جاذبه زمین است و نه ستونهای خیمه آسمان. آقای شاهرودی پیامبر از دانش 1400 بعد برای عرب نگوید که هیچ نفهمد. ولی می تواند بگوید از شکل و شمایل جانورانی که در منطقه شبه جزیره یافت نمی شده اند. می تواند بگوید از آتشفشانها از قطب شمال و جنوب. از اقیانوسهای پهناور از مردمان سرزمینهای دیگر. از هزاران پدیده طبیعی که در جهان آن روز هم بودند ولی عرب بی خبر از آنها. چرا باید قوانین آیرودینامیک و کوانتوم را توضیح دهد؟ آن مواردی را که گفتم نمی شد با بیان ساده گفت؟
    3-
    البته اشاراتی که از ائمه (علیهم السلام ) بویژه امیرالمومنین (علیهالسلام ) در این باره رسیده است کم نیست ولی چنانکه خود حضرت می فرمود (إن ههنالعلما جما ( وأشار إلى صدره ) لو أصبت له حملة ) در نتیجه قابلی یافت نمی شد.
    من کاری به اشاره ندارم تصریح می خواهم.اشاره را بر هر محملی می توان استوار ساخت کما این که چنین کاری بسیار شایع است. نمونه اش تاویل آیاتی است که به زعم شیعه بر حقانیت علی دلالت دارد ولی عامه به گونه ای دیگر تفسیر می کنند. چگونه می شود که امامی چون امام صادق با جمعیت چند هزار نفره ی شاگردانش واضح و آشکار از دنیای پیرامون ما سخن نگفته است؟ این کار شاقی بوده است؟ این کار را که هر جهانگردی هم انجام می دهد و حاصل مشاهداتش را می نوشته. ابن بطوطه یکی از این جهانگردها بوده است.آیا امام این کار را نیز نمی توانست انجام دهد و از چیزهایی در طبیعت و جهان بگوید خارج از چارچوب دانستنی های مالوف عرب آن زمان؟ یعنی واقعاً در میان آن چند هزار شاگرد ، یک نفر یافت نمی شد که این سخنان را بفهمد؟ کمی انصاف بد نیست.

    4-رسالت اصلی پیامبران و امامان چه بوده است ؟ ایجادرفاه برای مردم یا رساندن آنان به سعادت جاودانه ؟ مردم خود برای رسیدن به دنیا وعلو م مربوط به آن چهار اسبه می تازند و کمتر نیاز به هدایت و ارشاد انبیاء و اولیادارند ضمن این که اگر اهم و مهم شود نباید اهم فدای مهم شود.
    من نمی دانم این بند در پاسخ به کدام بخش از نوشته من گفته شده است ولی همینقدر می گویم که اگر قرار بود مردم چهار نعل و خود به تحصیل علوم روی بیاورند نیازی نبود که امام صادق در مسجد پیامبر به تدریس شیمی و نجوم و غیره دست زند. من نمی گویم علوم صرفا باید از درگاه دین کسب شوند بلکه توصیفت بسیار سترگ زیارت جامعه کبیره که مانیفیست امام شناسی است انتظار از آن حضرات را بسیار سنگین تر می سازد و نه صرفاً کار هدایت و ارشاد. به این بندها از آن زیارت توجه کنید:
    1- خزّان العلم
    2- اصطفاکم بعلمه
    3- خزنه لعلمه
    4- لا احصی ثناءکم و لا ابلغ من المدح کنهکم و من الوصف قدرکم....
    تنها استناد به یکی از این بندها عظمت علم امام را می رساند. اگر این علم را صرفاً منحصر در علوم اخروی و نجات و سعادت بدانیم دایره علم آنها را بسی تنگ در نظر گرفته ایم. و اگر این علم همه ی علوم اولین و آخرین را شامل می شده است و قاعدتاً از آن به نفع عبادالله می بایست استفاده می شد باید ردی از دید فرا زمان و فرا مکان امام در آن می دیدیم که متاسفانه چنین ردی یافت نمی شود. نگویید چرا هست چشم بصیرت می خواهد. دوره ی این حرفها سپری شده است. دوره توجیهات مالوف به سر آمده است. من نشانی از این علم بی پایان می خواهم. با حلوا حلوا گفتن دهان شیرین نمی شود.
    5-
    اگر محقق منصفی نهج البلاغه را - که یکی از آثار باقی مانده ازامامان است - ملاحظه کند به موارد زیادی از دقائق علمی برخورد خواهد کرد .
    شما را به توضیحات فوق ارجاع می دهم.
    6-
    معارفی که کاملا منطبق بر عقل و فطرت بشر است و هرانسان عاقلی اولا می تواند آنها را به میزان عقل بسنجد و ثانیا به عظمت وعلم صاحبآن پی می برد . اتفاقا معارف عقلی و عمومی (ناولژ) را آسانتر می توان ارزیابی کردتا علوم تجربی (ساینس)
    بند 6 دقیقاً یعنی چه؟ اولاً نالج صحیح است نه نالژ. ثانیاً از قدیم الایام به علوم پایه ( در لسان امروز ) می گفتند علوم دقیقه. یعنی علومی که می توان دقیقاً اندازه گیریشان کرد. ولی علوم انسانی و معارف عقلی به تعبیر شما نه اندازه گیریشان آسان است و نه ارزیابیشان. چون بشدت نسبی هستند و تابع زمان و مکان و دو دیگر این که اثبات بسیاری از آنها منوط به وارد شدن در عوالم بعد از مرگ است. شبهه آکل و ماکول را تنها می توان در روز قیامت پاسخ گفت و لقاءالله را هنگام اقامت در بهشت.

    7-
    مگر پیامبر نفرمود اطلبواالعلم و لو بالصین ؟ چگونه می توان گفت آن ذوات مقدس محدود به حجاز ، عراق و شاماتبودند ؟!
    من گفتم دانش آنها محدود به منطقه زندگیشان بوده است. نام بردن از کشوری که از هر کاروان و جهاندیده ای شنیدنش آسان است که شق القمر نیست. از این گذشته چین در این حدیث نماد دوری است نه الزاماً دانش در چین یافت می شود.
    8-
    بر انسان بصیر و متدبر روشن است که اگرگفته می شود امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) قیام بالسیف می کنند ، مرادقیام مسلحانه است نه اسب و قاطر و شمشیر و گرز ضمن این که روایات دیگری وجود داردکه بیان می دارد امام علیه السلام با پیشرفته ترین سلاح قیام میفرماید
    آخر عزیز من این چه فرمایشی است. کدام قیام است که در برابر ستمگران تا دندان مسلح دنیا انجام شود و با دست خالی صورت پذیرد؟ معلوم است که این قیام قیامی مسلحانه است. عمده سخن من این که چرا در این روایات هیچ ردی از نوع تسلیحات آخر زمان به میان نیامده است؟ می شد گفت سلاح هایی وجود دارد که شامل یک لوله بلند است و گلوله ای از آتش را مسافت بسیار دوری پرت می کند و همه جا را به آتش می کشد. و یا مثلاً مرکبی شبیه به پرنده ساخته اند که از آهن درست شده است و در آسمان پرواز می کند و بر سر مردم آتش می افکند و یا این که مرکب هایی ساخته اند به اندازه کشتی های بزرگ که در زیر آب حرکت می کند و کذا و کذا. گفتن این سخنان برای امام دشوار و فهم آن برای شنوندگان سخت بود؟ تا دست کم آیندگانی چون من از دید فرا زمانی و فرامکانی امام با جان و دل ایمان می آوردم و به علم کران ناپیدایش یقین حاصل می کردم.
    کمی عمیق به این توضیحات فکر کنید.
    9-
    روایات متعددی بیانگراین است که نه تنها علومو تکنولوژی فعلی بلکه بسیار پیشرفته تر از تکتولوژی فعلی در اختیار امام زمان (عجلالله تعالی فرجه الشریف) است. مثلا این که حضرت با همه عالم سخن می گوید و همه اورا می بینند و او همه را می بیند مطلبی است که هنوز بشر به تکنولوژی آن دست نیافتهاست .
    جناب شاهرودی تفاوت من و شما در این است که شما با این پیشفرض شروع می کنید که قران صحّت مطلق دارد و هر چه در آن است راست است و هر چه نفهمی است از من. هر چه در روایات معتبر است درست است و نفهمی ها از من و امامان دقیقاً کسانیند که در زیارت جامعه کبیره توصیف شده اند و هر چه کژ فهمی از من.
    ولی من بر خلاف شما می گویم من قرآن را می خوانم درست مانند فردی که در حال بررسی اسلام است. اگر سخنانش را منطقی یافت می پذیرد. اگر برای آن توصیفاتی که از امامان مندرج در زیارت جامعه کبیره آمده شواهدی یافت آنها را می پذیرد و گرنه نه.
    من بدنبال حقیقتم و شما بدنبال تاییدی بر پیشفرضتان. من حقیقت را با هیچ چیز معاوضه نمی کنم و شما آن را به پای پیشفرضتان ذبح می کنید.
    در آخر این که اگر از دوستان کسانی خواستند در مقام پاسخ بر بیاند ( که البته من بیشتر از آقای شاهرودی انتظار پاسخ دارم ) لطف کنند اگر در مسایلی که گفتم مطالعات کافی داشته اند پاسخ بدهند و بی جهت ادای بچه مسلمانهای متعصب را در نیاورند. که هم وقت مرا با توضیح واضحات می گیرند و هم خودشان را در وضعیت بدی قرا می دهند.
    موفق باشید.

  6. تشکر


  7. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۶
    نوشته
    711
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0

    نقل قول : علم امامان




    كورش جان شما فرموديد:
    کتابی که دست کم یک تئوری بنیادی در آن مطرح شده باشد.
    آيا
    تئوري بنيادي فقط در كتاب مطرح مي شود؟! آيا اگر يك تئوري بنيادي در كتاب نباشد يا اين تئوري را شاگردان آن شخص تبيين و مطرح كنند ، تئوري نيست؟!

  8. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۶
    نوشته
    711
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0

    نقل قول : علم امامان




    اگر در بیانات آن حضرات اشاراتی بر مناطقی بغیر از محدوده ی بسیار کوچک شبه جزیره عربستان و عراق و شامات یافت می شد شاید گفتن سخنان فوق محلی از اعراب نداشت، ولی حصر کردن دنیا در آن محدوده ی تنگ و کوچک و دیدن دنیا در فناوری ابتدایی آن زمان و تعمیم آن به همه ی دورانها چیزی است که هر کسی را در علم گسترده ی آنها به شک می اندازد. اگر به احادیثی که درباره ی زمان پیش از ظهور منجی وارد شده است نگاهی بیفکنید می بنید که کمترین نشانی از فناوریهای امروزین و تسلیحات مدرن در آن دیده نمی شود و همه همان بیان مالوف 1400 سال قبل است. فهم و پذیرفتن این تصویر از آینده توسط پیشینیانی که از نظر مظاهر زندگی چندان تفاوتی با زمان امامان نداشتند به راحتی میسر بود ولی فهم و پذیرفتن آنها با تمدن مدرنِ اکنون دشوار بلکه غیر ممکن است. چگونه است که بشر پس از این همه پیشرفت و تغییر در نحوه ی جنگیدن و اختراع این همه جنگ افزار مدرن در آخرالزمان باید از اسب و قاطر و شمشیر و گرز و کمان استفاده کند؟.
    يه سفارش . دوست خوبم كتابي هست به نام روزگار رهايي . ترجمه فارسي آن احتمالا پنج جلد است . اين كتاب سرشار از احاديث معصومين در همين زمينه اي است كه شما نياز داريد در مورد آن اطلاعاتي داشته باشيد. پيشگويي هاي ائمه عليهم السلام از فناوري هاي زمان ظهور و سخن از تانك و ماهواره و تلويزيون و امثال اين روايات فراوان در اين كتاب مطرح شده است .

  9. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۶
    نوشته
    711
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0

    نقل قول : علم امامان




    آخر عزیز من این چه فرمایشی است. کدام قیام است که در برابر ستمگران تا دندان مسلح دنیا انجام شود و با دست خالی صورت پذیرد؟ معلوم است که این قیام قیامی مسلحانه است. عمده سخن من این که چرا در این روایات هیچ ردی از نوع تسلیحات آخر زمان به میان نیامده است؟ می شد گفت سلاح هایی وجود دارد که شامل یک لوله بلند است و گلوله ای از آتش را مسافت بسیار دوری پرت می کند و همه جا را به آتش می کشد. و یا مثلاً مرکبی شبیه به پرنده ساخته اند که از آهن درست شده است و در آسمان پرواز می کند و بر سر مردم آتش می افکند و یا این که مرکب هایی ساخته اند به اندازه کشتی های بزرگ که در زیر آب حرکت می کند و کذا و کذا. گفتن این سخنان برای امام دشوار و فهم آن برای شنوندگان سخت بود؟ تا دست کم آیندگانی چون من از دید فرا زمانی و فرامکانی امام با جان و دل ایمان می آوردم و به علم کران ناپیدایش یقین حاصل می کردم.
    كتابي را كه معرفي كردم بخوانيد مواردي را كه مد نظرتان است در آن آمده است . اميدوارم اين جمله خودتان "با جان و دل ايمان مي آوردم" را هم فراموش نفرماييد .

    خدا نگهدارت باشه

  10. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۶
    نوشته
    711
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0

    نقل قول : علم امامان




    من گفتم دانش آنها محدود به منطقه زندگیشان بوده است. نام بردن از کشوری که از هر کاروان و جهاندیده ای شنیدنش آسان است که شق القمر نیست. از این گذشته چین در این حدیث نماد دوری است نه الزاماً دانش در چین یافت می شود.
    در روايات ائمه به مناطق مختلفي از جهان اشاره شده برخي با نام و برخي با ذكر مشخصات . از جمله اشاره به مناطق مختلف ايران، خوزستان ، مازندران،‌ هندوستان ، چين ،‌ تركستان،‌ كرمانشاه، ري ،‌ تهران ،‌ يمن ، مصر ، آفريقا، بيت المقدس ، و ... . براي اين كه جزئيات اين احاديث را به دست بياوريد با دارالحديث واقع در قم تماس بگيريد . ظاهرا يك شماره تلفن شبانه روزي هم دارند . روايات مربوطه را براي شما استخراج مي كنند و به شما خواهند گفت.

  11. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۶
    نوشته
    711
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0

    نقل قول : علم امامان




    چگونه می شود که امامی چون امام صادق با جمعیت چند هزار نفره ی شاگردانش واضح و آشکار از دنیای پیرامون ما سخن نگفته است؟ این کار شاقی بوده است؟ این کار را که هر جهانگردی هم انجام می دهد و حاصل مشاهداتش را می نوشته. ابن بطوطه یکی از این جهانگردها بوده است.آیا امام این کار را نیز نمی توانست انجام دهد و از چیزهایی در طبیعت و جهان بگوید خارج از چارچوب دانستنی های مالوف عرب آن زمان؟ یعنی واقعاً در میان آن چند هزار شاگرد ، یک نفر یافت نمی شد که این سخنان را بفهمد؟ کمی انصاف بد نیست.
    اميرالمومنين عليه السلام (و ساير ائمه نيز) در اين مورد گفتني ها زياد دارند . كتاب هاي زيادي هم نوشته شده است . تعجب مي كنم كه چطور شما چيزي در اين موارد نشنيده ايد يا نخوانده ايد .
    امير المومنين در زمينه رياضيات (حتي معادلات چند مجهولي و ...)، پزشكي ، كيهان شناسي و ... مطالب جالب و خواندني زياد دارند. اگر به زبان عربي آشنايي داريد به جلد 40 و 41بحار الانوار مراجعه كنيد حديث هاي خواندني مي يابيد . كتاب هاي زيادي هم وجود دارند كه اين موارد را جمع آوري كرده اند . نام يكي از آنها را الان به خاطر مي آورم به نام قضاوت هاي امير المومنين عليه السلام . اين كتاب ها رو هم اساميشون رو توي اينترنت پيدا كردم :
    1 - قضاء اميرالمومنين علي بن ابيطالب عليه السلام، تاليف العلامت المحقق الشي محمد تقي التستري

    2- قضاوتهاي محيرالعقول ياد داوريهاي حيرت انگيز بانضامام نوزده قضاوت محيرالعقول ديگر ، تاليف محسن امين عاملي ترجمه سيد محمود بن سيد جعفر الزرندي

    3- قضاوتهای اميرالمومنين ، تاليف فاضل دانشمند ثقت المحدثين آقاي الشيخ ذبيح الله محلاتي

    4- قضاوتها و حكومت عدالتخواهي علي بن ابيطالب عليه السلام، تاليف سيد اسماعيل رسول زاده خويي

    نكته : همه محتويات اين كتاب ها مربوط به بحث هاي علمي نيست . برخي از اونها مربوط به موارد مورد بحث ما مي شه . نكته ديگه اين كه معمولا اشارات علمي امير المومنين رو تحت عنوان قضاوت ها ذكر مي كنند چون مسائلي رو كه همه در اون به بن بست مي رسيدند دست اخر مي آوردند تا امير المومنين مشكلشون رو حل كنه . لذا تحت عنوان قضاوت ها مطرح مي شه.
    ویرایش توسط بچه با حال : ۱۳۸۶/۰۵/۲۶ در ساعت ۰۸:۳۰

  12. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۶
    نوشته
    45
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    نقل قول : علم امامان




    جناب بچه باحال توجه شما را به موارد زیر جلب می کنم:
    1- الزامی بر طرح تئوری بنیادی در کتاب وجود ندارد ولی آیا لحظه ای به این فکر فرو نمی روید که چرا امامان شیعه با آن دانش بی انتها دست به نگارش هیچ کتابی نزدند؟ چگونه است که از ارسطو که بیش از دو هزار سال قبل از آنها می زیسته کتابهایی به دست ما امروزیان می رسد ولی از امامان شیعه که دانش ارسطو را در مقابل خود همچون قطره ای از دریا می دانند هیچ کتابی بر جای نمانده؟ با آن یاران و شیعیان مخلصی نیز که آنها داشتند و حاضر به هر نوع فداکاری بودند و با تمام توان در حفظ سخنانشان و انتقال آن به راویان بعدی کوشا بودند امکان حفظ آن کتابها وجود نداشت؟ بسیاری از امامان که خانه نشین بودند و وقت بسیار در اختیار داشتند چرا هیچ اثری بر جای نمانده است؟ امام علی سی سال خانه نشین بود. آیا این زمانی کافی برای نگارش کتابهایی در موضوعات گوناگون نبود؟ در روایات داریم که یکی از امامان می فرماید "علم موسی نسبت به خضر همچون قطره ای در برابر دریا بود و علم خضر نسبت به ما همچون قطره ای در برابر دریاست." چنین علم بی کرانی چرا قیدوا بالکتابه نشد؟؟ شاگردان ممکن است حرفهای بسیار و خوبی زنند ولی انتظاری که از قطب عالم امکان و جامع علوم اولین و آخرین است این نیست که به یافته های شاگردان اکتفا شود. سخنان بسیار از امامان در جوامع روایی در دست است ولی همه می دانیم که روایات در گذر از یک راوی به راوی بعدی دستخوش تغییرات شده اند و خصواصاً شان صدور داشته اند و در زمان و مکان خاصی ایراد شده اند که ممکن است در نوع بیان اثر بگذارد. ولی در مورد کتاب چنین نیست. می توان با فراغ بال و به تفصیل موضوعات را شکافت و تبیین کرد. کتابی در نجوم. کتابی در پدیده های طبیعی و ... شیعیان هر چه را می فهمیدند حفظ می کردند و هر چه از عهده فهمشان خارج بود چون از امام عزیزشان بود با تمام توان نگهداری کرده تا به آیندگان برسد. آیا در سخنانی که گفتم اگر آزاد اندیشانه فکر کنید به همان نتیجه ای که من رسیده ام نمی رسید؟
    2- جناب بچه باحال مشکل شما و برخی دیگر از نویسندگان این فروم این است که فکر می کنند من نه قرآن را بدرستی خوانده ام و نه با جوامع روایی آشنایی دارم و نا با کتب اسلامی میانه ای دارم. کتاب یوم الخلاص ( روزگار رهایی ) از نویسنده ای لبنانی را 15 سال قبل خوانده ام . آنچه را شما بعنوان تانك و ماهواره و تلويزيون در احادیث آن کتاب ذکر کرده اید همگی برداشت های نویسنده از مفاد احادیث است که بسیاری از آنها بقول امام (ره) احتمالات بارد بعیدی است. مثلا این که در روایات داریم که سخن امام زمان را تمام جهانیان می شنوند حمل به اشاره به رادیو و تلویزیون شده است. اگر راه چنین تاویل های باز شود همه چیز را می توان توجیه کرد و ذهن پرسشگر حقیقت طلب خود را به لطایف الحیل اقناع کرد. شمشیر امام زمان را حتی در دوره ی صفویه همان شمشیر می پنداشتند و هیچ شک و شبهای در آن نبود ولی با پیشرفت تکنولوژی و تغییر شکل و نوع جنگها و اختراع جنگ افزار های آتشین و مدرن، تقابل شمشیر با آنها به شوخی بیشتر می مانست تا به حرفی جدی. پس ناچار شمشیر نماد پیشرفته ترین تسلیحات تاویل شد و هکذا دیگر موارد.
    3- من که نگفتم امامان نام شهرهای ایران و برخی کشورهای اطراف را نمی دانسته اند. اگر چنین بود که وضع بسیار وخیم می شد. حداقل امام رضا که به ایران آمده بود و از شهرهای مختلف گذر کرده بود.عمده حرف من برای چندمین بار این که چرا با آن علم بی انتها ولی با زبانی ساده حقایق علمی و پدیده های طبیعی که در محدوده شبه جزیره و عراق و ایران باشد چیزی بیان نشده است. شما یک حدیث معتبر بیاورید که امامی گفته باشد زمین شی ای گوی مانند است که به گرد خورشید می گردد و دلیل ایجاد روز و شب این است و کذا و کذا. این حقایق را اگر برای عوام سنگین بود که می توانستند برای هشام بن حکم و جابر بن حیان، یعنی شاگردان خاص خود بازگو کنند. واقعاً نمی شد؟ چرا کمی انصاف به خرج نمی دهید؟ نمی شد گفت که دلیل واقعی آتشفشان چیست که نخواهد به نظر ارسطو در حدیث مفضل استناد کند؟ من واقعاً دیگر نمی دانم چه بنویسم فقط اندکی از انصاف از شما می خواهم.
    4- جناب بچه باحال من که قضاوتهای علی را به چالش نکشیده ام. من می گویم توصیف و تبیین طبیعت و پدیده های آن که دست کم چشمه ای از آن دانش بی انتها را نشان دهند. سخنان حکیمانه زدن و پند اخلاقی گفتن از هزاران سال قبل از اسلام معمول بوده است. این را نمی توان دلیلی بر علم بی کران دانست. می توان با مراجعه به عهدین و کتب اخلاقی فلاسفه قدیم بسیاری از این سخنان را گرد آورد. ولی نکته ی مهم این است که با مراجعه به این سخنان در 1400 سال بعد نمی توان از گستردگی علم امام پرده برداشت. ولی اگر پدیده های طبیعی و ساختار عالم را مطابق با واقع و با بیانی ساده می گفتند برای حقیقت جوی امروزی گزکی نمی ماند که به آن متشبث شود. اگر کنایات و اشارات روایات و قرآن به زعم شیعه بر گردش زمین به گرد خورشید حکایت داشت و این بیانات واضح بود که هر اندیشمندی را به تصدیق آن وا می داشت _ برای مثال – ملا صالح مازندرانی ( شاگرد مجلسی اول ) در خطبه کتاب شرحش بر اصول کافی نمی نوشت خدای را سپاس که خورشید و کواکب را به گرد زمین به گردش درآورد. مشابه همین بیان را می توانید در گوهر مراد نوشته ملا عبدالرزاق لاهیجی( شاگرد ملاصدرا ) نیز ببینید و هکذا کتابهای بسیار دیگر. ممکن است به حق بپرسید که خوب این حقایق گفته شده است ولی تنها ما،آن هم در این دوران مدرن و پس از این همه اکتشافات علمی به راز آن روایات و آیات پی برده ایم. این سخنی است که بسیار گفته می شود و استناد روایی آن مبتنی بر حدیثی است که کشف بسیاری از رمز و رموز قرآن را حواله به مردمی ژرفنگر در آخر الزمان می دهند. ولی در این جا خطای ظریفی رخ داده است. چرا آن حقایق- اگر حقیقتی وجود داشته است – آنقدر کنایی و اشاره وار گفته شود که تنها اندکی از مردم در قیاس با آن همه جمعیت پیشینیان قادر به فهمش باشند؟ آیا تبیین جایگاه زمین در فضا و نسبتش با خورشید و پیدایش شب و روز و دیگر قضایا آنقدر بغرنج و پیچیده بود که تنها بصورتی کنایی و اشاره وار باید گفته می شد که تنها مردم آخر الزمان قادر به فهمش باشند؟ آیا واقعاً این گونه فکر می کنید؟ در آزمون سازی( Testing) اگر از جمعیت – مثلاً – 100 نفری دانش آموزان، 90 نفر نمره مردودی بگیرند درباره این آزمون سه احتمال داده می شود: یا این آزمون بیش از حد دشوار بوده است، یا این که این دانش آموزان برای گذراندن این درس آمادگی و تناسب نداشته اند و یا این که استاد مدرّس بدی بوده است و درس را بخوبی ارائه نکرده است. در این آزمون که تقریباً از عصر ائمه تمامی بزرگان تا عصرنا الحاضر در فهم این روایات و آیات نمره مردودی گرفته اند کدام دلیل را برای چنین پدیده ای بر می گزیند؟ هکذا درباره ی بیراهه رفتن جمعیت یک میلیاردی اهل سنت و راه یافتن شمار چند ده میلیونی شیعه.
    انصاف را فراموش نکنید.


  13. تشکر


  14. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۶
    نوشته
    711
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0

    نقل قول : علم امامان




    دوست خوبم شما در فرمايش اول خود حتي منكر هر گونه اشاره ائمه به مناطقي فراتر از عربستان شديد:
    گر در بیانات آن حضرات اشاراتی بر مناطقی بغیر از محدوده ی بسیار کوچک شبه جزیره عربستان و عراق و شامات یافت می شد شاید گفتن سخنان فوق محلی از اعراب نداشت، ولی حصر کردن دنیا در آن محدوده ی تنگ و کوچک و دیدن دنیا در فناوری ابتدایی آن زمان و تعمیم آن به همه ی دورانها چیزی است که هر کسی را در علم گسترده ی آنها به شک می اندازد.
    چطور الان اين گونه مي فرماييد:
    من که نگفتم امامان نام شهرهای ایران و برخی کشورهای اطراف را نمی دانسته اند. اگر چنین بود که وضع بسیار وخیم می شد. حداقل امام رضا که به ایران آمده بود و از شهرهای مختلف گذر کرده بود.عمده حرف من برای چندمین بار این که چرا با آن علم بی انتها ولی با زبانی ساده حقایق علمی و پدیده های طبیعی که در محدوده شبه جزیره و عراق و ایران باشد چیزی بیان نشده است.
    آنچه را هم كه من گفتم از نام شهر ها و ... منظورم اين نبود كه بخواهم به دانستن نام شهرها توسط امامان افتخار كنم . مي خواستم به شما بگويم كه از روايات ائمه در اين زمينه ها موارد فراواني رسيده است . مثل اين كه خصوصيات اخلاقي مردم فلان كشور فلان است يا مثلا فرمانرواي فلان كشور چگونه است و ... .

    علاوه بر اين همان طور كه استاد شاهرودي نيز اشاره كردند مگر رسالت اصلی پیامبران و امامان اين بوده كه بيايند عصر يخبندان يا مثلا فرضيه هاي ناسا را براي ما تشريح كنند .
    پيامبر مي فرمايد: انما بعثت لاتمم مكارم الاخلاق . معصومان عليهم السلام از يك سو آموزه هاي صحيح معنوي را به مردم مي آموختند و از سوي ديگر آنان را تشويق مي كردند كه به دنبال علم بروند . لذا در كنار تشريح امور معنوي با تشويق ها و ارائه دست مايه هاي اصلي علوم شاگرداني مثل جابر و ... را پرورش دادند كه خود به كشف جزئيات علوم برسند. يا مانند امام علي عليه السلام كه با ارائه مثلا اصول اوليه خط و نگارش به ابو اسود دوئلي پايه هاي برخي از علوم را بنا بگزارند.

    آنچه را شما بعنوان تانك و ماهواره و تلويزيون در احادیث آن کتاب ذکر کرده اید همگی برداشت های نویسنده از مفاد احادیث است که بسیاری از آنها بقول امام (ره) احتمالات بارد بعیدی است. مثلا این که در روایات داریم که سخن امام زمان را تمام جهانیان می شنوند حمل به اشاره به رادیو و تلویزیون شده است.
    دوست خوبم مستند بفرماييد كه امام اين سخن را براي چه رواياتي مطرح فرموده اند . همچنين اين كه كدام تاويل است و كدام تصريح تازه اول الكلام.

    براي نمونه حديثي را كه در آن تصريح نيز وجود دارد مي آورم البته عكس العمل شما در قبال آن با توجه به شناختي كه از شما در اين فروم دارم برايم روشن است .

    حضرت علي (ع) وقتي ويژگي هاي آخر الزمان را بر مي شمرند در باره شيطاني بنام « إريل » به همگان هشدار مي‌دهند و مي‌فرمايند : « در آن زمان خانه‌اي نيست مگر اينكه شيطاني بنام إريـل در آنجاست[كتاب منتظر تاريخ صفحه 78 منقول از كتاب بيان الائمه (عليهم السلام)]» !

    إريـل در زبان عربي معني خاصي ندارد ! و محدثين تاكنون گمان داشتند كه صرفاً يك اسم (فرضاً در رديف اسمهاي عبري همانند ازازيل ، عزرائيل ، ميكائيل و امثالهم) است وليكن أخيرا دريافته‌اند كه اين اصطلاح يك كلمه لاتين است (Aerial) و به معناي آنتن ، شاخك و فيش اتصال مي‌باشد !

  15. تشکرها 2


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود