جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: اهمیت و جایگاه محبت (1)

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    6,604
    صلوات
    1250
    تعداد دلنوشته
    18
    مورد تشکر
    501 پست
    حضور
    98 روز 4 ساعت 4 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    304

    اهمیت و جایگاه محبت (1)




    اهمیت و جایگاه محبت (1)


    گستره محبت و مراتب آن در آموزه های دینی

    مفهوم محوری و کلیدی مناجات المریدین، مفهوم محبت است که با واژگانی چون «حب»، «وُدّ»، «صبابت»، «همّت»، «رغبت»، «وصل»، «شوق»، «وله»، «هوی» مطرح می شود. در زبان فارسی، به جز واژگان «محبت» و «عشق» که هر دو از زبان عربی به زبان فارسی راه یافته اند، واژگانی چون «مهرورزی»، «دل بستگی»، «دلدادگی»، «شیفتگی» و «شیدایی» دلالت بر محبت و دوستی دارند و هر یک از آن واژگاه مرتبه ای از دوستی را می رسانند. اما در زبان عربی، حدود بیست واژه برای «محبت» وضع شده اند و نُه واژه در همین مناجات مطرح گردیده که هر یک مرتبه ای از محبت را می رساند و واژه «محبت» لفظ عام و جامع آن مراتب است. چنان که واژه «دوستی» در زبان فارسی، لفظ عام و جامع واژگانی است که هر یک مرتبه ای از دوستی را می رساند. در بسیاری از دعاها و مناجات های دیگر، مفهوم محبت و مراتب آن مورد توجه قرار گرفته است، چنان که در مناجات المطیعین با تعابیری ادبی به محبت و مراتب آن پرداخته شده است؛ از جمله امام سجاد (ع) می فرمایند: وَ اَورِدنا حِیاضَ حُبِّک، وَ اَذِقنا حَلاوَهَ وُدِّک وَ قُربِک؛ «ما را بر جویبارهای محبت وارد ساز و شیرینی دوستی و مقام قربت را به ما بچشان».

    حضرت در طلیعه مناجات المحبین نیز می فرمایند: اِلهی مَن ذَا الَّذی ذاقَ حَلاوَهَ مَحَبَّتِک فَرامَ مِنک بَدَلاً؛ «خدایا، کیست که شیرینی محبتت را چشید و جز تو کسی را برگزید؟»

    یا در همان مناجات، حضرت به مرتبه ای از محبت که «هیام» نام گرفته است - و حاکی از عالی ترین مرتبه محبت و حالتی از عشق و محبت آتشین است که عاشق چون دیوانگان سرگشته محبوب و معشوق می گردد - اشاره دارند و می فرمایند: وَهَیَّمتَ قَلبَهُ لإرادَتِک، وَ اجتَبَیتَهُ لِمشاهَدَتِک؛ «و قلب او را سرگشته و دل باخته محبت خود قرار دادی و برای مشاهده خویش برگزیدی».
    منبع

    اهمیت و جایگاه محبت (1)




  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    6,604
    صلوات
    1250
    تعداد دلنوشته
    18
    مورد تشکر
    501 پست
    حضور
    98 روز 4 ساعت 4 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    304



    مراتب واجب محبت به خدا


    الف) محبت ملازم با ایمان به خدا



    حال با توجه به اینکه در آیات، روایات، دعاها و مناجات های وارده از بزرگان دین، تعابیر حاکی از محبت و عشق فراوان به چشم می خورد، این پرسش مطرح می شود که آیا محبت به خدا امری واجب است که حتماً باید آن را کسب کرد یا آنکه فضیلت و مستحب به حساب می آید؟ در پاسخ به این پرسش باید عرض کنیم که محبت به خدا دارای مراتب گوناگونی است و مرتبه ای از آن لازمه ایمان است؛ یعنی امکان ندارد کسی به خدا ایمان داشته باشد، ولی هیچ گونه محبتی به او نداشته باشد. چه اینکه لازمه ایمان انجام عمل صالح است و گرچه مقوله عمل صالح از مقوله ایمان متفاوت است، اما امکان ندارد کسی مؤمن باشد اما از خدا اطاعت نکند و عمل صالح انجام ندهد. ایمان برخلاف علم که گاهی ممکن است بدون اختیار حاصل گردد، امری کاملاً اختیاری است و از این روی متعلق امر خداوند قرار می گیرد؛ چنان که خداوند فرمود:

    یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لاَ تَتَّخِذُوا الْیَهُودَ وَ النَّصَارَى أَوْلِیَاءَ بَعْضُهُمْ أَوْلِیَاءُ بَعْضٍ وَ مَنْ یَتَوَلَّهُمْ مِنْکُمْ فَإِنَّهُ مِنْهُمْ یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا آمِنُوا بِاللَّهِ وَ رَسُولِهِ وَ الْکِتَابِ الَّذِی نَزَّلَ عَلَى رَسُولِهِ وَ الْکِتَابِ الَّذِی أَنْزَلَ مِنْ قَبْلُ وَ مَنْ یَکْفُرْ بِاللَّهِ وَ مَلاَئِکَتِهِ وَ کُتُبِهِ وَ رُسُلِهِ وَ الْیَوْمِ الْآخِرِ فَقَدْ ضَلَّ ضَلاَلاً بَعِیداً؛(1)
    «ای کسانی که ایمان آورده اید، به خدا و پیامبر او و کتابی که بر فرستاده اش فرو فرستاده و کتابی که پیش از این فرو فرستاده بگروید و هر که به خدای و فرشتگان و کتاب ها و فرستادگان او و به روز بازپسین کافر شود، به راستی گمراه گشته گمراهی دور [از حق]».



  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    6,604
    صلوات
    1250
    تعداد دلنوشته
    18
    مورد تشکر
    501 پست
    حضور
    98 روز 4 ساعت 4 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    304



    در آیه شریفه، خداوند به مؤمنان امر می کند که ایمان بیاورید و از این امر تکلیف خدا روشن می شود که ایمان امری اختیاری است. نکته دیگر در آیه شریفه این است که چرا مؤمنان که قبلاً ایمان را تحصیل کرده اند مجدداً مکلف به تحصیل آن می گردند. در تبیین و توضیح این نکته مرحوم علامه طباطبایی رحمه الله چنین می نگارند:

    «این آیه به مؤمنین امر می کند که دو مرتبه ایمان بیاورند. این امر، به قرینه تفصیل در متعلق ایمان دوم که می فرماید: بالله و رسوله و... و همچنین به قرینه اینکه برای ترک هر یک از این تفاصیل، تهدید و وعده به کیفر صورت پذیرفته است، امر به آن است که مؤمنان ایمان اجمالی خود را بر تفاصیل این حقایق بسط دهند، زیرا این معارف به هم پیوسته و متصل و مستلزم یکدیگر هستند. خداوند سبحان که هیچ خدایی جز او نیست، داری اسماء حسنی و صفاتی علیاست و این اسماء حسنی و صفات علیا باعث آن گردیده که خلقی بیافریند و آنان را به آنچه رشد، کمال و سعادت آنان را در پی دارد راهنمایی کند و پس از آن، آنان را برای روی پاداش مبعوث گرداند. این مهم به انجام نمی رسد مگر به ارسال پیامبران بشارت دهنده و انذاردهنده و نیز فرستادن کتاب هایی که در آنچه مردم درباره آن اختلاف دارند داوری و حکم کند و معارف مبدأ، معاد و اصول شرایع و احکام را بر ایشان بیان کند. پس ایمان به یکی از این معارف جز با ایمان به همه آنها بدون استثنا تمام نمی گردد. پس رد پاره ای از این حقایق با ایمان به پاره ای دیگر از آنها، اگر اظهار گردد کفر است و اگر کتمان و پنهان داشته شود نفاق است و از جمله مصادیق نفاق آن است که مؤمن راهی را در پیش گیرد که به رد برخی از آن حقایق و معارف منتهی گردد؛ مثل آنکه از جمع مؤمنان کناره گیری کند و به جمع کافران نزدیک گردد و آنان را دوست بدارد و برخی از سخنان آنان را که در آنها بر ایمان و مؤمنان خرده گیری شده است و یا حق و اهل آن مورد اعتراض و استهزاء قرار گرفته اند، تصدیق کند. بدین جهت خداوند به دنبال این آیه متعرض حال منافقان می شود و آنان را به عذاب دردناک بیم می دهد.



اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود