جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: مشکل در تلفظ بعضی کلمات قرآنی

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۲
    نوشته
    3
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    2 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    مشکل در تلفظ بعضی کلمات قرآنی




    به نام خدای عالم و قادر
    با سلام خدمت شما عزیزان
    بنده مدتیست نرم افزار جدید قرآنی بر گوشی نصب کردم که سازنده آن ایرانی است و به نام نرم افزار نور ارائه شده است البته خیلی وقت است از ارائه نسخه اول آن میگذرد و چند وقتی است نسخه جدید آن ارائه شده
    در هرصورت بنده وقتی برای خواندن آیات وارد این نرم افزار شدم مشاهده کردم که برای مثال کلمه (رب) در سوره ناس درون کتاب قرآن کریم به صورت کسره تلفظ میشود ولی در این نرم افزار فتحه گزاشته شده.البته قسمت معنی آن درست و صحیح هست عین قرآن کریم دست نوشت.البته بنده چندین نسخه قرآن را مطالعه کردم که همگی دارای کسره بودند ولی این نرم افزار در بعضی کلمات به جای کسره , فتحه قرار داده بود.
    آیا اینگونه تفاوتها باعث برگشتن معنی میشود؟آیا اشکال ندارد با همان تلفظ آیات درون این نرم افزار را قرائت کنم؟
    ممنون میشم کمکم کنید متشکرم
    اگر این سوال را در انجمنی غیر مربوط مطرح کردم لطفا خود مسئولین انجمن انتقال دهند بنده تازه واردم و هنوز وارد نیستم.متشکر


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    698
    مورد تشکر
    8 پست
    حضور
    16 روز 10 ساعت نامشخص
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    2



    با نام و یاد دوست




    مشکل در تلفظ بعضی کلمات قرآنی






    کارشناس بحث: استاد میقات



  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,698
    مورد تشکر
    102 پست
    حضور
    39 روز 13 ساعت 42 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط asheghequran نمایش پست
    به نام خدای عالم و قادر
    با سلام خدمت شما عزیزان
    بنده مدتیست نرم افزار جدید قرآنی بر گوشی نصب کردم که سازنده آن ایرانی است و به نام نرم افزار نور ارائه شده است البته خیلی وقت است از ارائه نسخه اول آن میگذرد و چند وقتی است نسخه جدید آن ارائه شده
    در هرصورت بنده وقتی برای خواندن آیات وارد این نرم افزار شدم مشاهده کردم که برای مثال کلمه (رب) در سوره ناس درون کتاب قرآن کریم به صورت کسره تلفظ میشود ولی در این نرم افزار فتحه گزاشته شده.البته قسمت معنی آن درست و صحیح هست عین قرآن کریم دست نوشت.البته بنده چندین نسخه قرآن را مطالعه کردم که همگی دارای کسره بودند ولی این نرم افزار در بعضی کلمات به جای کسره , فتحه قرار داده بود.
    آیا اینگونه تفاوتها باعث برگشتن معنی میشود؟آیا اشکال ندارد با همان تلفظ آیات درون این نرم افزار را قرائت کنم؟
    ممنون میشم کمکم کنید متشکرم

    «قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ النَّاسِ»؛ بگو: پناه مى‏برم به پروردگار مردم‏. (ناس، 1)


    با سلام و درود

    در این زمینه چند نکته عرض می شود:

    1. از نظر ادبیات عرب، در این آیه شریفه، «رَبِّ» مجرور است و علامت کسره دارد، زیرا حرف "باء" که از حروف جاره (جر دهنده = کسره دهنده) است بر سرش درآمده است؛ لذا بایستی به صورت مکسور (کسره دار) خوانده شود.

    تلفظ آن به صورت مفتوح (فتحه دار) صحیح نیست.

    2. در این جا موجب تغییر معنا نمی شود ولی هر موردی را باید بطور مستقل بررسی نمود و حتی تغییر اعراب یک حرف می تواند معنای جمله را عوض کرده و یا حتی معنای باطل و غیر صحیحی بدهد.

    به عنوان مثال در آیه شریفه «أَنَّ اللَّهَ بَري‏ءٌ مِنَ الْمُشْرِكينَ وَ رَسُولُهُ»؛ خداوند و پيامبرش از مشركان بيزارند (توبه، 3)، باید "رسول" را با ضمه خواند و خواندن با فتحه علاوه بر این که معنا را تغییر می دهد، معنای باطلی هم می دهد.

    3. آن چه در قرآن مهم است و اعتبار بیشتری دارد، قرائت قرآن است.

    قرائت "حفص" از "عاصم"، همان قرائت مشهور بین مسلمانان است که از صدر اسلام تاکنون، به صورت متواتر بین مسلمانان، نسل به نسل، منتقل شده و به ما رسیده است.

    این قرائت، همان قرائتی است که قرآن به همان قرائت بر پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله نازل شده است.

    طبق این قرائت، «رَبِّ» در سوره ناس به صورت مکسور (کسره دار) است.

    ویرایش توسط میقات : ۱۳۹۲/۰۶/۱۸ در ساعت ۱۷:۳۷

    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.




  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۲
    نوشته
    7
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 روز 9 ساعت 14 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سلام

    سوال:
    قرآنها به خطهای مختلف نوشته شدند و بعضاً دیده میشه که علائم وقف یک قرآن با قرآن دیگر متفاوت است!
    و یا حتی در بعضی قرآنهای کوچک، علائم وقف در پایان کتاب نوشته نشده!
    آیا رعایت نکردن وقفها، اشکالی در خواندن قران ایجاد نمیکنه؟ (با توجه به اینکه ممکنه اصلا اون علامتی که در قرآنهای با خط معتبرتر هست،در قرآنی که داریم از روش میخونیم نباشه!)

    و یک سوال در مورد علائم وقف و تاثیر در تلفظ: اگر ممکن است لطفا بفرمایید با دیدن علامت "ز" روی پایان یک کلمه در قرآن، چه عکس العملی باید انجام دهیم؟

    تشکر


  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,698
    مورد تشکر
    102 پست
    حضور
    39 روز 13 ساعت 42 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط ترنم. نمایش پست
    سلام

    سوال:
    قرآنها به خطهای مختلف نوشته شدند و بعضاً دیده میشه که علائم وقف یک قرآن با قرآن دیگر متفاوت است!
    و یا حتی در بعضی قرآنهای کوچک، علائم وقف در پایان کتاب نوشته نشده!
    آیا رعایت نکردن وقفها، اشکالی در خواندن قران ایجاد نمیکنه؟ (با توجه به اینکه ممکنه اصلا اون علامتی که در قرآنهای با خط معتبرتر هست،در قرآنی که داریم از روش میخونیم نباشه!)

    و یک سوال در مورد علائم وقف و تاثیر در تلفظ: اگر ممکن است لطفا بفرمایید با دیدن علامت "ز" روی پایان یک کلمه در قرآن، چه عکس العملی باید انجام دهیم؟

    تشکر

    با سلام و درود

    علائم تجویدی قرآن، جزو قوانین کتابت و نگارش است که در زمان های بعد، إعمال و برای آیات قرار داده شده است.

    لذا تفاوت داشتن قرآن ها در علائم تجوید و قرائت، ضرری به جایگاه و اعتبار قرآن وارد نمی کند.

    وقف لازم باید رعایت شود، که آن هم با علامت میم (م) نشان داده می شود. بقیه موارد وقف، وقف جایز است.

    در قرآن های عثمان طه، علامت وقف این گونه آمده اند:

    «م» وقف لازم.

    «ج» وقف جایز، با تساوی طرفین وقف یا وصل.

    «صلی» وقف جایز، با اولویت وصل.

    «قلی» وقف جایز، با اولویت وقف.


    در قرآنی که توسط مرکز طبع و نشر قرآن در ایران منتشر شده، این گونه است:

    «م» وقف لازم.

    «ج» جواز وقف و وصل.

    «ط» جواز وقف و وصل، با اولویت وقف.

    «ز» جواز وقف و وصل، با اولویت وصل.

    «لا» ممنوع بودن وقف، و یا صحیح نبودن ابتدا از کلمه بعد.


    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.




  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,698
    مورد تشکر
    102 پست
    حضور
    39 روز 13 ساعت 42 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0

    جمع بندی




    پرسش:
    برخی نرم افزارهای قرآنی، در فتحه و کسره، با قرآن موجود تفاوت دارند، مانند کلمه «ربّ» در سوره ناس، که در قرآن کریم به صورت کسره دارد را فتحه داده است. آیا این تفاوت ها باعث تغییر در معنا می شود؟ آیا اشکال ندارد طبق آن نرم افزار، قرآن را قرائت کنم؟
    هم چنین گاهی علائم وقف یک قرآن با قرآن دیگر متفاوت است. آیا رعایت نکردن وقف ها، اشکالی در خواندن قرآن ایجاد نمی کند؟ با دیدن علامت "ز" روی پایان یک کلمه در قرآن، چه عکس العملی باید انجام دهیم؟


    پاسخ:
    «قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ النَّاسِ»؛ بگو: پناه مى‏برم به پروردگار مردم‏.(1)
    در این زمینه چند نکته عرض می شود:
    1. از نظر ادبیات عرب، در این آیه شریفه، «رَبِّ» مجرور است و علامت کسره دارد، زیرا حرف "باء" که از حروف جاره (جر دهنده = کسره دهنده) است بر سرش در آمده است؛ لذا بایستی به صورت مکسور (کسره دار) خوانده شود، و تلفظ آن به صورت مفتوح (فتحه دار) صحیح نیست.

    2. در این جا موجب تغییر معنا نمی شود ولی هر موردی را باید بطور مستقل بررسی نمود و حتی تغییر اعراب یک حرف می تواند معنای جمله را عوض کرده و یا حتی معنای باطل و غیر صحیحی بدهد.
    به عنوان مثال در آیه شریفه «أَنَّ اللَّهَ بَري‏ءٌ مِنَ الْمُشْرِكينَ وَ رَسُولُهُ»؛ خداوند و پيامبرش از مشركان بيزارند(2)، باید "رسول" را با ضمه خواند و خواندن با فتحه علاوه بر این که معنا را تغییر می دهد، معنای باطلی هم می دهد.

    3. آن چه در قرآن مهم است و اعتبار بیشتری دارد، قرائت قرآن است.
    قرائت "حفص" از "عاصم"، همان قرائت مشهور بین مسلمانان است که از صدر اسلام تاکنون، به صورت متواتر بین مسلمانان، نسل به نسل، منتقل شده و به ما رسیده است.
    این قرائت، همان قرائتی است که قرآن به همان قرائت بر پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) نازل شده است.
    طبق این قرائت، «رَبِّ» در سوره ناس به صورت مکسور (کسره دار) است.

    _ مطلب دیگر:
    علائم تجویدی قرآن، جزو قوانین کتابت و نگارش است که در زمان های بعد، إعمال و برای آیات قرار داده شده است، لذا تفاوت داشتن قرآن ها در علائم تجوید و قرائت، ضرری به جایگاه و اعتبار قرآن وارد نمی کند.
    وقف لازم باید رعایت شود، که آن هم با علامت میم (م) نشان داده می شود. بقیه موارد وقف، وقف جایز است.

    در قرآن های عثمان طه، علامت وقف این گونه آمده اند:
    «م» وقف لازم.
    «ج» وقف جایز، با تساوی طرفین وقف یا وصل.
    «صلی» وقف جایز، با اولویت وصل.
    «قلی» وقف جایز، با اولویت وقف.

    در قرآنی که توسط مرکز طبع و نشر قرآن در ایران منتشر شده، این گونه است:
    «م» وقف لازم.
    «ج» جواز وقف و وصل.
    «ط» جواز وقف و وصل، با اولویت وقف.
    «ز» جواز وقف و وصل، با اولویت وصل.
    «لا» ممنوع بودن وقف، و یا صحیح نبودن ابتدا از کلمه بعد.


    __________
    (1) ناس/ 1.
    (2) توبه/ 3.

    ویرایش توسط عظيم : ۱۳۹۵/۰۴/۱۵ در ساعت ۲۲:۵۰ دلیل: همکار ویراستار تدوین

    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.




اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود