جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: تشخیص قرائت متواتر

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۲
    نوشته
    8
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    5 ساعت 5 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    تشخیص قرائت متواتر




    با سلام

    چگونه تواتر قرآن مشخص می شود. شنیده ام که حتی تفاوتهای جزئی قراءت حفص با قراءت متواتر نیز قابل تشخیص است. چگونه این قدر دقیق عمل می شود.
    آیا نسخ قدیمی قرآن می تواند تواتر را نشان دهد. این در حالی است که تفاوتهایی وجود دارد.

    با تشکر


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    604
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    10 روز 13 ساعت 33 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با نام الله




    تشخیص قرائت متواتر




    کارشناس بحث: استاد یاسین

    ویرایش توسط حکمت : ۱۳۹۲/۰۶/۲۱ در ساعت ۱۹:۴۴


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    149
    تشکر:
    1
    حضور
    6 روز 10 ساعت 39 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    بسم الله الرحمن الرحیم

    با سلام و احترام
    در مورد مشخص بودن تفاوت قرائتهای مختلف ازیکدیگر مانند قرائت حفص از عاصم نسبت به سایر قرائت ها، چون نحوه قرائت هر کدام از قاریان به دقت ثبت شده است، اختلاف قرائت شان نیز قابل تشخیص است.

    در مورد تواتر قرائات ابتدا باید تواتر را تعریف کنیم:
    اتصال کامل سند حدیث از آخرین راوی تا منبع اولیه حدیث.

    تعداد راویان و ناقلان در حدی باشد که از نظرکثرت بیش از تعداد راویان حدیث مستفیض و مشهور به شمار آیند، به گونه ای که احتمال تبانی آنان بر دورغ داده نشود.[1]
    در مورد اعتبار و حجیت قرائت قرآن موجود ما به روایاتی که ائمه(علیهم السلام) توصیه کردند مانند عموم مردم وقرائت موجود میان مردم قرائت کنید استناد می کنیم.[2]


    [1] - علوم قرآنی، آیت اللهمعرفت،صفحه193.

    [2] - «الكافي (ط - الإسلامية)، ج‏2، ص: 633


  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۲
    نوشته
    8
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    5 ساعت 5 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط یاسین نمایش پست
    بسم الله الرحمن الرحیم

    با سلام و احترام
    در مورد مشخص بودن تفاوت قرائتهای مختلف ازیکدیگر مانند قرائت حفص از عاصم نسبت به سایر قرائت ها، چون نحوه قرائت هر کدام از قاریان به دقت ثبت شده است، اختلاف قرائت شان نیز قابل تشخیص است.

    در مورد تواتر قرائات ابتدا باید تواتر را تعریف کنیم:
    اتصال کامل سند حدیث از آخرین راوی تا منبع اولیه حدیث.

    تعداد راویان و ناقلان در حدی باشد که از نظرکثرت بیش از تعداد راویان حدیث مستفیض و مشهور به شمار آیند، به گونه ای که احتمال تبانی آنان بر دورغ داده نشود.[1]
    در مورد اعتبار و حجیت قرائت قرآن موجود ما به روایاتی که ائمه(علیهم السلام) توصیه کردند مانند عموم مردم وقرائت موجود میان مردم قرائت کنید استناد می کنیم.[2]


    [1] - علوم قرآنی، آیت اللهمعرفت،صفحه193.

    [2] - «الكافي (ط - الإسلامية)، ج‏2، ص: 633
    با سلام و تشکر
    عموم مردم یعنی کیا.
    بالاخره یا حافظ قرآن هستند و یا از روی چیزی می خوانند.
    خیلی ها اصلا نمی دانند قرآن چیست.
    ممکن است قرائت حفص به تعمد رایج شده باشد.
    ممکن است کسی بگوید عثمان به زور یک قرائت را رایج کرد.

    منظور بنده این بود که چگونه تفاوت قرائت حفص با قرائت متواتر مشخص می شود. شنیده ام که قرائت حفص با قرائت متواتر تفاوت دارد.

  6. تشکر


  7. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۲
    نوشته
    41
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 روز 2 ساعت 15 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    خواهش می کنم به پاسخ ما خوب دقت کنید :
    در این حقیقت کسی شک ندارد که قرآن در طول تاریخ اسلام در بین مسلمانان متواتر بوده و نسل به نسل گشته تا به دست مسلمانان امروز رسیده است و اراده الهی بر این تعلق گرفته که قرآن را از هرگونه خطر حفظ کند.از آن زمانی که قرآن نقطه و اعراب گذاری نشده بود و به شکل ساده نوشته می‏شد
    (نقطه و اعراب‏ گذاری قرآن در نیمه دوم قرن اول در زمان حجاج انجام گرفت ( ر.ک:التمهید، آیت ا...معرفت -ج 1، ص 309) و شکل و اعراب قرآن سینه به سینه منتقل می ‏شد، تا به امروز که میلیون ها جلد قرآن به یک قرائت طبع شده و بیش از یک میلیارد مسلمان آن را قرائت می‏ کنند.قرآن با قرائت عمومی مسلمانان‏ نسل به نسل حفظ شده و منتقل گشته است.

    این سؤال به طور جدی مطرح می ‏شود که آیا ممکن است قرآن متواتر باشد و هیچ کدام از قرائت ها متواتر نباشد. قرآن که از نزد خدای واحد بر یک شکل و اعراب واحد نازل شد اگر می‏ خواهد متواتر باشد که هست، باید با همان قرائت اصلی، متواتر باشد.زیرا الفاظ در تلفظ هیچ‏گاه بدون شکل و اعراب نمی ‏توانند باشند.اگر قرآن با اعراب اصلی خود متواتر نباشد، ناگزیر اعراب دیگری جایگزین آن خواهد شد، آنگاه دیگر قرآن نخواهد بود بنابراین بین تواتر قرآن و تواتر یک قرائت ملازمه انفکاک ‏ناپذیر است.زیرا قرآن نه بدون اعراب می ‏تواند متواتر باشد، و نه با اعراب غیر اصلی، پس برهان عقلی بر تواتر یک نوع قرائت وجود دارد، زیرا وقتی کسی پذیرفت قرآن متواتر است، باید بپذیرد که یک قرائت آن هم قهرا متواتر باشد. اینک این سؤال دوم هم مطرح است که از بین قراءات کدام قرائت متواتر است؟در پاسخ این سؤال می‏ توان گفت، هیچ کدام از قراءات افراد به عنوان قرائت فرد متواتر نمی ‏باشد، بلکه متواتر، قرائت عامه مردم است که در تمام اعصار و در تمام بلاد متداول بوده است. همین قرائت متداول کنونی که قرآن ها بر آن طبع شده و عموم مردم از هر فرقه و مذهب قرآن را بدان شیوه می‏ خوانند.کسی نباید توهم کند که قرائت قراء سبعه در زمانی یا در مکانی از بلاد مسلمین، متواتر و متداول بوده، بلکه قرائت های مختلف حتی در بلاد خود قراء سبع در کنار و در حاشیه قرائت عمومی به عنوان قرائت فلان قاری مطرح بوده، نه قرائت اصلی قرآن، زیرا قرآن در تلفظ و قرائت از قرائت اصلی خودش انفکاک ندارد وقتی همه پذیرفتند قرآن در همه زمانها در بلاد مسلمین متواتر بوده باید بپذیرند که یک قرائت نیز بیشتر متواتر نیست.
    قرائت عاصم اما اینک معروف است قرائت عاصم به روایت حفص قرائت صحیح است، به این معنا نیست که قرائت فرد، ملاک قرار گرفته است بلکه قرائت عاصم به عنوان فرد هیچ‏گونه خصوصیتی ندارد، و فقط از آن جهت که قرائت وی با قرائت عموم انطباق داشته و در اثر ملازمت با علی بن ابی طالب(ع)این فضیلت نصیب عاصم شده که به قرائت اهل بیت(علیهم السلام)که همان قرائت متداول بین عموم مردم می‏باشد، قرآن را بخواند و جز در مورد نادر از قرائت متواتر فاصله نگرفته است.در بررسیهای به عمل آمده معلوم شده است که حدود چهل و پنج مورد اختلاف میان قرائت عاصم و قرائت متواتر وجود دارد، که بیشتر آنها هم به روایت ابوبکر از عاصم است و برخی هم از دیگران و تنها سه مورد به روایت حفص، از قرائت عموم فاصله گرفته است.یکی در آیه 18 سوره انفال که به نصب «کید الخائنین»قرائت نموده، دیگری در آیه 68 سوره هود که ثمود را به فتح دال و سومی در آیه 36 احزاب که قرن را به کسر قاف تلفظ نموده است
    ر.ک:ذیل آیات ذکر شده در مجمع البیان


  8. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۲
    نوشته
    8
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    5 ساعت 5 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط حسین49 نمایش پست
    در بررسیهای به عمل آمده معلوم شده است که حدود چهل و پنج مورد اختلاف میان قرائت عاصم و قرائت متواتر وجود دارد، که بیشتر آنها هم به روایت ابوبکر از عاصم است و برخی هم از دیگران و تنها سه مورد به روایت حفص، از قرائت عموم فاصله گرفته است.یکی در آیه 18 سوره انفال که به نصب «کید الخائنین»قرائت نموده، دیگری در آیه 68 سوره هود که ثمود را به فتح دال و سومی در آیه 36 احزاب که قرن را به کسر قاف تلفظ نموده است
    ر.ک:ذیل آیات ذکر شده در مجمع البیان
    بله دقیقا سوال من این است که چه طور این بررسیها را انجام می دهند و این قدر دقیق می گویند قرائت حفص در سه مورد از قرائت عامه فاصله گرفته است.
    قرائت عامه را از کجا پیدا می کنند.
    روش کارشان چگونه است.

  9. تشکرها 2


  10. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    149
    تشکر:
    1
    حضور
    6 روز 10 ساعت 39 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط maes2 نمایش پست
    با سلام و تشکر
    عموم مردم یعنی کیا.
    بالاخره یا حافظ قرآن هستند و یا از روی چیزی می خوانند.
    خیلی ها اصلا نمی دانند قرآن چیست.
    ممکن است قرائت حفص به تعمد رایج شده باشد.
    ممکن است کسی بگوید عثمان به زور یک قرائت را رایج کرد.

    بسم الله الرحمن الرحیم

    يگانه قرائتى كه داراى سند صحيح و با پشتوانه جمهور استوار مى‏باشد، قرائت حفص است كه در طى قرون گذشته تا امروز، ميان مسلمانان متداول بوده و هست و آن به چند سبب است:

    1. سند آن بسیار خوب و معتبر است؛ زيرا حفص از عاصم، او از ابو عبد الرحمان سلمى و او از مولى امير المؤمنين نقل كرده است و رجال آن تماما از بزرگان طائفه و مورد ثقه و اطمينان امّت بوده‏اند.

    2. توافق آن با قرائت همگانى و جمهور مسلمانان است؛ زيرا عاصم سعى بر آن داشت كه محكمترين و استوارترين قرائتها را كه از طريق صحيح و اطمينان‏بخش به دست آورده بود، به حفص تعليم دهد و راه به دست آوردن قرائت همگانى موروثى از پيغمبر اكرم (ص) همان راهى است كه عاصم انتخاب كرده بود.

    3. عاصم شخصا داراى ويژگيهاى بخصوصى بود كه او را در ميان مردم معروف ساخته و مورد اطمينان همگان بود. هر قرائتى را كه فرا مى‏گرفت، آن را بر عده‏اى از صحابه و تابعين جليل القدر عرضه مى‏داشت و تا اطمينان كامل به صحت آن قرائت پيدا نمى‏كرد آن را نمى‏پذيرفت. حتى در تمامى ادوار تاريخ، قرائت عاصم با عنوان قرائت برتر تلقى شده بود.

    امام احمد بن حنبل صرفا قرائت عاصم را پذيرفته بود. حفص آگاهترين مردم به قرائت عاصم بود و پيوسته قرائت او مورد ستايش علما و فقهاى اماميه بوده است.[1]

    فرقی ندارد افراد قرآن را از حفظ می خوانند یا از روی مصحف، زیرا منشا هر دو قرائتی بود که بین عموم افراد جامعه مشهور و شایع بود.

    رواج قرائت حفص از عاصم نمی تواند توسط عثمان باشد، زیرا از جهت زمانی این قرائت و شهرت آن بسیار متاخر از زمان عثمان است.


    [1] -تاريخ قرآن، آیت الله معرفت، ص: 153.


  11. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    698
    مورد تشکر
    8 پست
    حضور
    16 روز 10 ساعت نامشخص
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    2






    با نام و یاد دوست


    سلام و عرض ادب





    تشخیص قرائت متواتر





اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود