جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: چرا رساله ها با زبان امروز مردم و اصطلاحات امروزي نوشته نميشود؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۸۶
    نوشته
    174
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    15
    آپلود
    0
    گالری
    0

    چرا رساله ها با زبان امروز مردم و اصطلاحات امروزي نوشته نميشود؟




    سلام
    براي من سوال است كه چرا زبان رساله ها در بعضي از موارد زبان سالهاي پيش است طوري كه براي مردم قابل فهم نيست!....و چرا با زبان امروز مردم و اصطلاحات امروزي نوشته نميشود؟....

  2. تشکرها 2


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۵
    نوشته
    742
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    8 روز 6 ساعت 34 دقیقه
    دریافت
    21
    آپلود
    0
    گالری
    119

    پرسش نقل قول : زبان امروز!




    نقل قول نوشته اصلی توسط maryam2 نمایش پست
    سلام
    براي من سوال است كه چرا زبان رساله ها در بعضي از موارد زبان سالهاي پيش است طوري كه براي مردم قابل فهم نيست!....و چرا با زبان امروز مردم و اصطلاحات امروزي نوشته نميشود؟....
    اين مسئله اي است كه كم كم دفاتر مراجع بايد به آن توجه بيشتر كنند اخيرا فتاواي مقام معظم رهبري به صورت استفتاء و درقالب موضوعا مختلف و متنوع براي طبقات مختلف چاپ شده است كه گامي است در همين راستا اميدوارم ديگر دفاتر نيز دست به چنين اقدامي بزنند مثلا پاسخ به مسائل پزشكي رهبري يا پاسخ به پرسش هاي دانشجويان و احكام بانوان ومانند آن از همين قبيل است زبان آن نيز تغيير كرده است
    http://sshams.andishvaran.ir/fa/scholarmainpage.html
    صفحه شخصی


  5. تشکرها 3


  6. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۵
    نوشته
    742
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    8 روز 6 ساعت 34 دقیقه
    دریافت
    21
    آپلود
    0
    گالری
    119

    راهنما نقل قول : زبان امروز!




    نقل قول نوشته اصلی توسط maryam2 نمایش پست
    سلام
    براي من سوال است كه چرا زبان رساله ها در بعضي از موارد زبان سالهاي پيش است طوري كه براي مردم قابل فهم نيست!....و چرا با زبان امروز مردم و اصطلاحات امروزي نوشته نميشود؟....
    پيش از اين رسم بوده كه بزرگان بر كتاب عروة الوثقي حاشيه مي زدند هركس كه دست به اين اقدام ميزد و نظر خود را در حاشيه عروه مي نوشت مفهومش اين بود كه ايشان به درجه اجتهاد رسيده اند در سال هاي قبل از انقلاب مرسوم اين بوده كه وقتي از علما مي خواستند كتابي در بيان نظرات خود بنويسند رساله عمليه يكي از مراجع را بر مي داشتند و تنها بخش اختلافي آن را تغيير و نظرات خود را جايگزين مي كردند علت اين امر اين بوده كه بسياري از مسائل احكام مشترك بوده و براي اين كه دوباره كاري نكنند تنها بخش نظرات خود را تغيير مي دادند اما اين كار تا زماني خاص براي نسل خاصي جواب مي دهد لذا جا دارد مقلدان و دفاتر مراجع به فكر افتاده و روش هاي نوين را با قلم نوين جايگزين اين رساله ها كنند تا براي همه كس قابل فهم باشد
    البته لازم به ذكر است رساله هاي موجود به دليل استفاده زياد از واژه هاي فقهي در بعضي موارد نياز به تدريس دارند به همين خاطر كتاب هاي آموزش احكام آقاي فلاح زاده و وحيدي بسيار مناسب است
    http://sshams.andishvaran.ir/fa/scholarmainpage.html
    صفحه شخصی


  7. تشکرها 4


  8. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۷
    نوشته
    51
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    راهنما نقل قول : زبان امروز!




    نقل قول نوشته اصلی توسط maryam2 نمایش پست
    سلام
    براي من سوال است كه چرا زبان رساله ها در بعضي از موارد زبان سالهاي پيش است طوري كه براي مردم قابل فهم نيست!....و چرا با زبان امروز مردم و اصطلاحات امروزي نوشته نميشود؟....
    بسم الله الرحمن الرحيم
    ضمن عرض سلام و ارادت
    بايد توجه كرد كه علماي شيعه از صدر اسلام عنايت خاصي به اصطلاحات و واژه هاي موجود در قرآن و روايات داشتند به همين دليل در فتاواي خود حتي المقدور عين واژه ها را از قرآن و حديث مي گرفتند و استعمال مي كردند و اين حاكي از احترام ويژه آن ها به متن اصلي اسلام است .
    مناسب اين است كه مومنين نيز با زبان قرآن و اهل بيت آشنا شده و با آن سخن بگويند .
    به عبارت ديگر به جاي اين كه مصطلحات قرآني و روايي را تغيير دهيم بهتر است ادبيات خود را بر آن تطبيق دهيم كه از معنويت و قداست كلام نوراني قرآن و اهل بيت نيز بهره برده باشيم ؛ البته برخي از فقها از جمله مرحوم آيت الله فاضل رحمة الله عليه معادل هاي فارسي مصطلحات ديني را نيز در رساله هاي عمليه خود شرح داده اند .
    بله مي توان با حفظ اصطلحات و واژه هاي ديني انشاي رساله ها را به روز كرد و اين پيشنهاد خوبي است .
    حسن السئوال نصف العلم

  9. تشکرها 2


  10. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۶
    نوشته
    45
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    خونسرد نقل قول : زبان امروز!




    گاهي مواقع برخي به خاطر استفاده زياد از منابع اصيل اسلامي كه همه اش از روايات واصطلاحات قدماء سرشاراست ديگر خروج از اين ادبيات براي آنها بسيار سخت است .ازطرفي ما هم كه با آن كلمات واصطلاحات آشنا نيستيم مي فهميم كه چقدر بي سواديم.يعني با آن سطح علمي مطلوب فاصله داريم


  11. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۹
    نوشته
    19
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    26 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    دوست عزیز در آخر بیشتر رساله های مراجع اصطلاحات فقهی که بکار بردن را می نویسند با معنی شما اگر متوجه نشدین می توانید رجوع کنید به آخر رساله...
    برای تعجیل در فرج آقا امام زمان صلوات
    برای تعجیل در فرج آقا امام زمان صلوات


  12. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۷
    نوشته
    641
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    14 ساعت 4 دقیقه
    دریافت
    84
    آپلود
    9
    گالری
    66



    با او

    با عرض سلام خدمت دوستان مطالب دقیق و بسیار مفیدی را در این زمینه و در این موضوع از آیت الله العظمی محمد ابراهیم جنّاتی خدمتتان عرض می کنم ؛

    « ویژگی هایی که رساله باید دارا باشد
    در بحث های پیشین اشاره کردیم که تالیف رساله ی عملیه به سبک و شیوه ی عصر کنونی ، پیش از دوره ی چهارم از ادوار کیفیت و شیوه ی تبیین فقه ، وجود نداشت و از دوره ی مذکور برای نخستین بار توسط طلایه دار آن ، شیخ بهائی ، تدوین و به جوامع اسلامی آن عصر عرضه شد. شیوه ی نگارش آن تا کنون ادامه یافته است ، با این تفاوت که در برخی از رساله ها همه ی ابواب فقه از طهارت تا دیات و در برخی از آنها فقط ابواب عبادات یا بخشی از ابواب عبادات و در برخی دیگر تنها یک مساله فقهی را شامل بوده است. به هر حال رساله های عملیه ، مرجعی است جهت حل مسائل شرعی و رفع مشکلات دینی و آشنایی با وظایف عبادی مردم و هر گاه مسئله ای پیش آید که در آنها ذکر نشده یا در فهم آن با دشواری مواجه شوند ، با رجوع به مجتهد و یا از طریق پرسش و پاسخ (استفتاء) ، رفع اشکال می نمایند.
    رساله های مراجع در اگاه کردن مقلدان ، از فتاوای آنان نسبت به درک احکام الهی و مسائل دینی و وظایف شرعی نقش بسیار ارزنده و با ارزشی را ایفا نموده و اثر بسزائی را داشته اند. بدین جهت ، باید نهایت دقت در تنظیم ، دسته بندی و انتخاب عبارات ، واژه ها و اصطلاحات پسندیده ، مناسب و مطابق با عصر و زمان در آن اعمال گردد. مخصوصاً به واژه هایی که دستخوش تطور و تحول می باشند با دقت بیشتری بنگرند ، تا همه ی طبقات جامعه بتوانند از آن سود جویند و رفع مشکل ینمایند. زیرا بسیاری از اصطلاحات و واژه ها که در زمان های پیشین ، رایج و متداول بوده ، اکنون فهم آنها دشوار است و باید از به کار گرفتن آنها سخت پرهیز نمود.

    رعایت شرایط مطلوب در تنظیم رساله ها

    شرایط و ویژگی هایی را که لازم است در تنظیم رساله ها رعایت شوند عبارتند از :
    1. طرح اصول دین
    چه به جا است که مانند برخی از قدماء ، مقدمه ی رساله های عملیه به زیور طرح اصول عقاید ، در حد فهم همگان آراسته شود.
    رساله های محقق سبزواری ، صاحب«ذخیرةالمعاد» ، شیخ جعفر کبیر کاشف الغطاء ، میرزا یوسف طباطبایی تبریزی و جز اینها ، از این خصیصه ی مذکور برخوردارند ؛ زیرا فروع و احکامی که در رساله مندرج است. و...

    2.طرح مساله ی امر به معروف و نهی از منکر
    لازم است مساله ی امر به معروف و نهی از منکر را بر رساله ها بیافزایند ، زیرا مساله ی مذکور ، از تعالیم بزرگی است که چنانچه به نحو مطلوبی اعمال شود ، بساط فساد و فحشاء و منکرات برچیده شده ، جامعه ی بشری به رفاه و آسایش و امنیت اجتماعی نایل خواهد شد و از همین رو ، در آیات کثیری از قرآن کریم و نیز اخبار و احادیث فراوان به آن تاکید شده و در برخی احادیث آمده که این واجب الهی را اهمیت دهید ، زیرا فریضه ای است که بقیه ی فرائض به آن بر پا می شود و به وسیله ی آن ، امور مردم اصلاح می شود ، راه ها امن ، کسب ها حلال و حقوق همگان تامین و زمین ها آباد می شود و می توان در سایه ی آن از دشمنان انتقام گرفت.
    لذا لازم است این مساله با تفصیل و با خصوصیات تمام افزوده شده ، شرح این واجب مهم به کمال داده شود.
    و...
    3. رعایت اعمال روش فنی
    مایه ی تاسف است که بیشتر رساله هایی که از زمان شیخ بهائی تا کنون پدید آمده فاقد روش فنی می باشد. تقسیم احکام و رده بندی مسائل در ابواب ، مختلف است و در تبیین مسائل و احکام مربوطه ، کمبودها و نارسایی هایی به نظر می رسد که این در نتیجه ی تقسیم بندی های سنتی است که از زمان های گذشته معمول بوده و اگر کسی بخواهد در تبیین احکام روش فنی را ملحوظ بدارد ، باید قبل از هر چیز ، امور ذیل را مراعات نماید.
    1.تبیین احکام عامه ی عبادات و قدر مشترک آنها
    2.تبیین مبطلات عمومی
    3.تبیین موانع عمومی
    4.شرایط عمومی
    5.مزایا و ویژگی و شرایط و موانع خاص هر یک
    سپس هر یک از موارد فوق را به ترتیب ذیل به تبیین برساند.
    1.معرفی ماهیت ان
    2.تبیین احکام عامه
    3.اجزای آن
    4.شرایط ان
    5.شرایط مباشر
    6.شرایط آن

    غالبا احکام در قالب های جزئی و محدود عرضه شده است که اگر صورت کلی و همگانی می یافت ، برای مقلدان مفیدتر بود و آنان بیشتر بهره می بردند ، زیرا از قالب های گسترده و همگانی در نمونه های بارز استفاده های بیشتری می توان یافت.
    گاهی نیز اگر صورت کلی و بارزی یافته ، به دلیل پراکندگی و نامنظم بودن تبیین نوع احکام ، مقلدان را مفید نبوده است.
    و...
    لزوم تحول واژه ها در رساله های عملیه
    تردیدی نیست در اینکه واژه و زندگی (لغت و حیات) همواره در تطور و دگرگونی است و واژه ها هم دوش باز مان و زندگی اجتماعی و مظاهر آن در پیشرفت است و هر چه زمان و مظاهر زندگی پیش رود ، لغت و واژه هم به پیش می رود و می بینیم که امروزه همراه با تحولات زندگی و مظاهر آن ، واژه ها متحول شده و تفاوت بسیار نموده است ولی با این وصف دیده می شود تعبیرات و واژه هایی که در رساله های عملیه به کار گرفته می شود همگام با این تحول و دگرگونی نبوده و بر همان سنت دیرینه ی خود باقی است و با تحول زندگی و مظاهر آن همگام نیست.
    و...
    تبیین فتاوا و احکام در زمینه های جدید
    باید فتاوا و احکام در زمینه های متداول زمان در رساله ها مندرج گردد نه در زمینه هایی که در زمان های پیشین متداول بود. »

    منبع : رساله ی توضیح المسائل مطابق با فتاوای فقیه بزرگوار حضرت ایت الله العظمی محمّد ابراهیم جنّاتی
    . بین صفحات 48 تا 57

    در خود ایشان هم علاوه بر رساله شان کتاب مستقلی در اصول دین نوشته + شرایط و مسائل فوق را در رساله ی خود مراعات نموده اند.ایشان علاوه بر سالها تحصیل و تدریس در قم و مشهد ، حدود بیست سال در نجف در محضر آیات عظام حکیم و خوئی و..... تحصیل نموده و چندین سال در مدرسه ی بزرگ میرزای شیرازی خارج اصول تدریس نموده و بعد ها که برگشتند در قم برای اولین بار علوم قرانی و فقه و اصول و..... را بین حدود 25 مذهب اسلامی به صورت تطبیقی بررسی نموده اند و البته دیدگاه های نوعی هم در اصول و فقه مطرح نموده اند.

    الحمد لله الذی جعلنا من المتمسکین بولایة امیرالمومنین
    زیاده عرضی نیست.
    التماس دعا
    طارق

    اي حيوان ناطق بدان:
    برباد فنا تا ندهي گرد خودي را
    هرگز نتوان ديد جمال احدي را
    و بدان فرودگاه شيطان خودبيني و تكبر است براي همين است كه شيطان به عزّت خدا قسم خورد همه را اغوا كند جز مخلَصين را و ويژگي انسان با اخلاص آن است كه آنقدر محو جمال و جلال خداست كه نه در فكر و نه در عمل هيچ توجهي به خويش ندارد.
    رابطه ي عكس ميان توجّه به خدا و تكبر بسيار مهم است در مسير سعادت انسان.

    [SIGPIC][/SIGPIC]


  13. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۷
    نوشته
    641
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    14 ساعت 4 دقیقه
    دریافت
    84
    آپلود
    9
    گالری
    66



    با او

    در پست قبل مواردی را که آیت الله العظمی محمد ابراهیم جنّاتی در مورد اصلاح رساله های عملیه گفته بودند را ذکر کردیم و ایشان از جمله مراجع حاضر هستند که جمله بندی و بیان احکام را در رساله شان با زبان معیار و روز مطرح نموده و کتابی در اصول عقاید ضیمیه ی رساله شان چاپ کردند و دسته بندی احکام و جزئی تر و دقیق تر مطرح کردن احکام از دیگر ویژگی های آن می باشد.

    در ضمن لازم به ذکر است که از دیگر مراجع حاضر که مورد اول عناوین پست قبل را رعایت کرده و در اول رساله ی خود ، اصول دین را اضافه کرده اند ، می توان به آیت الله العظمی وحید خراسانی و آیت الله العظمی جعفر سبحانی اشاره کرد.

    مثلا آیت الله جعفر سبحانی در ابتدای رساله قبل از مسائل فقهی بخشی نوشته اند به نام ک اصول عقاید اسلامی شامل این سرفصل ها :

    تاثیر دین در ابعاد چهارگانه ، ریشه های مذهب در آفرینش انسان ، شناخت ارزشمند در اسلام کدام است؟ ، راه های خداشناسی ، صفات خدا ، با دیگر صفات ثبوتی و سلبی خدا آشنا شویم ، نیاز بشر به راهنمایان آسمانی ، عامل عصمت پیامبران چیست؟ ، پیامبران و نوابغ ، پیامبر گرامی ما آخرین سفیر الهی است ، دلایل نبوت پیامبر خاتم ، قرآن و خبر های غیبی ، اعجاز قرآن از جهت های دیگر ، با دیگر دلایل نبوت پیامبر اسلام آشنا شویم ، جمع قرائن و شواهد ، خلافت و امامت ، امامت و تعیین جانشین ، معاد انسان و جهان ، معاد ، تناسخ چیست؟

    در بخش دوم به بیان احکام پرداخته اند.

    زیاده عرضی نیست.
    طارق

    اي حيوان ناطق بدان:
    برباد فنا تا ندهي گرد خودي را
    هرگز نتوان ديد جمال احدي را
    و بدان فرودگاه شيطان خودبيني و تكبر است براي همين است كه شيطان به عزّت خدا قسم خورد همه را اغوا كند جز مخلَصين را و ويژگي انسان با اخلاص آن است كه آنقدر محو جمال و جلال خداست كه نه در فكر و نه در عمل هيچ توجهي به خويش ندارد.
    رابطه ي عكس ميان توجّه به خدا و تكبر بسيار مهم است در مسير سعادت انسان.

    [SIGPIC][/SIGPIC]


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود