صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: حلال و حرام

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۲
    نوشته
    462
    تشکر:
    1
    حضور
    11 روز 21 ساعت 4 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    14

    حلال و حرام




    آیا حلال خداوند تا قیامت حلال و حرام خدا تا قیامت حرام است!؟آیا حلال حرام میشود!؟
    آیا حرام حلال میشود!؟



  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    604
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    10 روز 13 ساعت 33 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با نام الله





    حلال و حرام





    کارشناس: استاد اندیشمند



  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۲
    نوشته
    268
    مورد تشکر
    4 پست
    حضور
    3 روز 16 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با سلام خدمت شما بزرگوار

    قوانین دینی تجلی حكمت، نعمت و رحمت الهی است، و سعادت مادی و معنوی و مصالح دنیوی و اخروی انسان را تأمین می‎كند[۱]
    دین اسلام چون آخرین دین است و غیر از آن دینی نمیاید به همین دلیل تمام معارفی که مورد نیاز بشر است در آن بیان شده است و راه سعادت انسان در آ» به تصویر کشیده شده است.
    احادیثی در این زمینه وارد شده است که حلال و حرام تا قیامت تغییر نمی کنند:

    از زراره نقل شده كه گفت: از امام صادق‏ عليه السلام از حلال و حرام سؤال كردم، آن حضرت فرمودند:
    "... حَلالُ مُحمدٍ حلالٌ ابداً الي يوم القيامة و حرامه حرامٌ ابداً الي يوم القيامة، لا يكون غيره و لا يجي‏ء غيره[۲]

    در تفاسير آمده است:

    از ابا عبد اللَّه جعفر بن محمد (امام صادق(علیه السلام)) شنيدم كه ‏فرمود: خداى تبارك و تعالى محمد(
    صلی الله علیه و آله) را فرستاد، و به وسيله او انبيا را ختم نمود، پس ديگر بعد از او پيغمبرى نخواهد آمد، و كتابى بر او نازل كرد، و به وسيله آن كتاب، كتاب هاي آسمانى را ختم نمود، و ديگر كتابى نخواهد آمد، و در آن كتاب اشيايى را حلال و چيزهايى را حرام كرد.
    پس حلال محمد حلال است تا روز قيامت، و حرام او حرام است تا روز قيامت، در آن كتاب شرع(دين) شما و خبر امت ‏هاى قبل از شما و بعد از شما است، و رسول خدا(ص)، اين كتاب را علم اوصيايش قرار داد، علمى كه همواره در آنان باقى است، ولى مردم آنان را ترك نمودند،با اين كه اوصياى رسول خدا صلی الله علیه و آله شاهدان بر اهل هر زمان اند، آرى مردم‏ از اين حضرات رو گردانيده و غير آنان را پيروى كردند.
    [۳]

    از سوي ديگر اين مسئله مطرح شده است كه اسلام چگونه در عين حال با ارائه مجموعه اي از قوانين ثابت مي تواند خود را با نيازهاي متغير جامعه بشري هماهنگ سازد؟ ليكن باید توجه داشت "اگر تمام قوانين اسلام جنبه جزئي داشت و براي هر موضوعي حكم كاملاً مشخص و جزئي تعيين كرده بود جاي اين س‍‍‍ؤال بود اما با توجه به اينكه در دستورات اسلام يك سلسله اصول كلي و بسيار وسيع و گسترده وجود دارد كه مي تواند بر نيازهاي متغير منطبق شود و پاسخگوي آنها باشد ديگر جائي براي اين ايراد نيست. في المثل با گذشت زمان يك سلسله قراردادهاي جديد و روابط حقوقي در ميان انسانها[ و كشورها] پيدا مي شود كه در عصر نزول قرآن هرگز وجود نداشت ... ولي با اينحال يك اصل كلي در اسلام داريم كه در آغاز سوره مائده به عنوان "لزوم وفاء به عهد و عقد" _يا ايها الذين آمنوا و فوا بالعقود_ آمده است . همه اين قراردادها را مي توان زير پوشش خود قرار دهد ... مثال ديگر اينكه ما قانون مسلمي در اسلام داريم به نام قانون لا ضرر ... كه بسياري از نيازها از اينطريق برطرف مي شوند.


    [۱]محقق طوسی -ارشاد الطالبیی، ص 300ـ298؛ گوهر مراد، ص 353
    [۲]شيخ كليني، الكافي، تهران، انتشارات اسلاميه، سال 1362 ه ش، چاپ دوم، ج‏1، ص 59
    [۳]طباطبايي سيد محمد حسين، تفسير الميزان، ترجمه موسوي همداني سيد محمد باقر، قم، انتشارات اسلامي، سال 1374 ه ش، ج‏3، ص 127.
    [۴]ناصر مکارم شیرازی ، تفسیر نمونه ، نشر دارالکتاب الاسلامیه ، 1363، صص347-346
    ویرایش توسط مدیر اجرایی : ۱۳۹۲/۰۶/۲۶ در ساعت ۱۹:۴۲


  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۲
    نوشته
    462
    تشکر:
    1
    حضور
    11 روز 21 ساعت 4 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    14



    سپاس از کارشناس محترم پاسخ زیبا.

    سوال:
    آیا امکان دارد در شرایط خاص بعضی از محرمات حلال و بعضی از حلالها حرام شود!؟



  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۲
    نوشته
    97
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    2 روز 15 ساعت 42 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    من فکر می کنم حکم کلی امکان تغییر نداره ولی مصداق ها ممکنه دچار تغییر بشن. مثل حکم حرمت بازی با آلات قمار که خود حکم همیشه ثابت هست ولی یکی از مصداق های آن، شطرنج، قبلا جزو آلات قمار و حرام بود ولی الان جزو آلات قمار نیست و حلال. مثال دیگرش هم شاید ماجرای تحریم تنباکو توسط میرزای شیرازی باشه که در اون مورد حکم اصلی (و ثابت) لزوم جلوگیری از مفاسد ناشی از مداخله خارجی‌ها در ایران، و حفظ استقلال کشور بوده که تنباکو مصداقی شده برای رسیدن به اون هدف. الان که شرایط فرق کرده و استفاده از تنباکو اون مفاسد رو نداره، پس دوباره حلاله. (البته حالا فعلا از بحث ضرر بدنی تنباکو صرفنظر کنید.)


  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۲
    نوشته
    268
    مورد تشکر
    4 پست
    حضور
    3 روز 16 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با سلام خدمت شما بزرگوار

    ممکن است در فقه با تغییر موضوع حکم نیز تغییر کند.مثلا همین مطلب که در مورد بازی با آلات قمار است.در واقع چیز حرامی حلال نشده است بلکه در موضوع یا قیدهای دیگری لحاظ شده است یا اینکه موضوع تغییر کرده است.مثلا قید مصالح مسلمین و... که به عنوان نمونه می توان به فتوای مرحوم میرزای شیرازی(رضوان الله) در مورد حکم توتون و تنباکو اشاره داشت.

    موفق و موید باشید




  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۲
    نوشته
    462
    تشکر:
    1
    حضور
    11 روز 21 ساعت 4 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    14



    سلام خدمت کارشناس عزیز و کابر گرامی aminxp

    سوال بنده فراتر از بازی های قمار بود.
    کارشناس عزیز لطفا درباره
    آیه 3 سوره مائده توضیح بفرمایید.


  9. تشکر


  10. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۲
    نوشته
    268
    مورد تشکر
    4 پست
    حضور
    3 روز 16 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط وای مادرم نمایش پست
    کارشناس عزیز لطفا درباره آیه 3 سوره مائده توضیح بفرمایید.
    با سلام
    بزرگوار در مورد کدام مطلب این آیه توضیح بدهم؟
    با تشکر


  11. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۲
    نوشته
    462
    تشکر:
    1
    حضور
    11 روز 21 ساعت 4 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    14



    عرض سلام و ادب خدمت کارشناس محترم.

    لطفا به طور کامل توضیح دهید.
    در این آیه آمده است خوردن گوشتهای سگ ، خوک ، مردار و ..... حرام است.
    اما در شرایط نیاز میتوان خورد.

    شرایط نیاز را توضیح دهید.
    و مقداری که میتواند خورد را نیز بگویید.


  12. تشکر


  13. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۲
    نوشته
    126
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 روز 19 ساعت نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    1







    چه جالب خوردن چیزی که باعث سرطان و بیماری های دیگه میشه از نظر اسلام مشکلی نداره.


    یعنی اسلام برای مردم ارزشی قائل نیست.





    بارالها!

    امشب تمام عاشقان را دست به سرکن.

    یک امشبی با من بمان با من سحر کن.


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود