جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: سند: روایت "جهاد نکاح" در کتاب "صحیح بخاری"

  1. #1
    شروع کننده موضوع

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۲
    نوشته
    88
    تشکر:
    1
    حضور
    3 روز 13 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    راهنما سند: روایت "جهاد نکاح" در کتاب "صحیح بخاری"




    سند: روایت "جهاد نکاح" در کتاب "صحیح بخاری"
    به گزارش شیعه آنلاین، "جهاد نکاح" اصطلاحي است که حدودا از يک سال پيش به وجود آمده است. اين اصطلاح اولين بار توسط يک مفتي وهابي از کشور تونس مورد استفاده قرار گرفت.

    بر اساس اين فتوا، آن مفتي سلفي از دختران و زنان عرب براي تأمين نيازهاي جنسي جنگجويان مسلح که عليه حکومت سوريه مي جنگند،‌ به خاک سوريه بروند.

    بسياري از مفتي هاي وهابي ديگر کشورهاي عربي به وي‍ژه عربستان سعودي نيز بعد از آن در اظهار نظرهاي مختلفي از چنين فتوايي حمايت کرده و خواستار افزايش "جهاد نکاح" زنان شدند.


    سند: روایت "جهاد نکاح" در کتاب "صحیح بخاری"

    "محمد العريفي" از مفتي هاي سرشناس وهابيت عربستان نيز با صدور فتوايي، اعلام کرد که حتي زنان شوهردار هم مي توانند تن به "جهاد نکاح" بدهند. چندي پيش نيز شيخ "ناصر العمر"‌ از شيوخ سلفي سعودي با صدور فتوايي جديد، "جهاد نکاح با محارم" را نيز حلال اعلام کرد.

    بر اساس فتواي او، اگر جنگجويان دختر يا زني براي نزديکي با وي پيدا نکردند،‌ مي توانند با محارم خود اين کار را انجام دهند.

    اما برای بررسی ریشه صدور چنین فتوایی، به یکی از اصلی ترین کتب حدیث اهل سنت یعنی "صحیح بخاری" مراجعه کردیم.

    متن حدیثی که این فتوا بر اساس آن صادر شده، به طور کامل و با اندازه بزرگ، به شرح ذیل است:

    سند: روایت "جهاد نکاح" در کتاب "صحیح بخاری"





  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    698
    مورد تشکر
    8 پست
    حضور
    16 روز 11 ساعت 31 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    2




    با نام و یاد دوست





    سند: روایت "جهاد نکاح" در کتاب "صحیح بخاری"






    کارشناس بحث: استاد صدرا



  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۲
    نوشته
    4
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    7 ساعت نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    این حدیث مربوط به متعه میشود موضوع جهاد نکاح افسانه است یا صحت دارد؟ اگر بله حدود آن و مستندات آن چه بوده؟


  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۲
    نوشته
    10,257
    صلوات
    76100
    تعداد دلنوشته
    44
    مورد تشکر
    709 پست
    حضور
    155 روز 14 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    611



    سلام خدمت همه دوستان کتابهای دکتر مرتضی رضوی که هم در سایت بینش نو که متعلق به ایشان است و هم در سایت کتابناک قابل دانلود است مخصوصا کتاب کابالا و پایان تاریخ ان برای درک نقش یهودیان نفوذی که به ظاهر مسلمان شده بودن و اقدام به تفسیر ایات قران کردن.


    صحیح بخاری یکی از کتاب‌های حدیث و جزو صحاح ستّه است. صحیح بخاری معتبرترین کتاب حدیث نزد اهل سنت محسوب می‌شود که توسط حافظ ابوعبدالله محمد بن اسماعیل بن ابراهیم بن مغیرة بن بردزبه بخاری (۱۹۴-۲۵۶ هجری) گردآوری شده‌است. نام بخاری در حقیقت همان بخارائی است. اهمیت حدیث نبوی علی الخصوص معتبرترین آنها نزد اهل سنت که صحاح سته نامیده می‌شوند موجب شد که شروح مختلفی بر این کتب نوشته شوند که می‌توان به فتح الباری در شرح صحیح بخاری نوشته ابن حجر العسقلانی و عمدة القاری از بدرالدین العینی اشاره داشت. اهل سنت این کتاب را «صحیح ترین کتاب پس از کتاب خدا» (اصحّ کتاب بعد کتاب الله) می نامند.

    ابن حجر عسقلانی در «تهذیب التهذیب» و ذهبی در «میزان الاعتدال» بسیاری از راویان مذکور در کتاب بخاری را «ضعیف، کذاب، بی اعتبار، جاعل و دجال» نامیده اند.
    از قديم جاعلان براي كسب و كار و حكّام جور براي توجيه اقدامات ضدّ اسلام خود، به كار جعل احاديث يا اجير كردن براي آن پرداخته و خرافات و افسانه هايي را به حضرت رسول(صلّي الله عليه و آله و سلّم) نسبت مي‌دادند كه متأسّفانه در اعصار معاصر دستمايه دشمنان اسلام و مسلمين قرار گرفته است. چرا ما مسلمانان وقتي كه غربيان به پيامبر عظيم‌الشّأنمان(صلّي الله عليه و آله و سلّم) توهين مي‌كنند و تهمت مي‌زنند، واكنش نشان مي‌دهيم ولي وقتي كسي در قرن 3 هجري كتابي مي‌نويسد و سخناني مشابه را مرقوم مي‌كند، چنين نمي‌كنيم.
    برای درک بهتر این کتاب لطفا کتاب شبهای پیشاور را مطالعه کنید


  6. #5
    صدرا آنلاین نیست. کارشناس پاسخگوی مباحث اهل سنت و وهابیت

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    194
    مورد تشکر
    21 پست
    حضور
    6 روز 1 ساعت 39 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    جمع بندی




    پرسش:
    برخی از مفتي هاي سرشناس وهابيت عربستان با صدور فتوايي، اعلام کردند که حتي زنان شوهردار هم مي توانند تن به "جهاد نکاح" بدهند و حتی با صدور فتوايي جديد، "جهاد نکاح با محارم" را نيز حلال اعلام کردند. بررسی ریشه صدور چنین فتوایی، به یکی از اصلی ترین کتب حدیث اهل سنت یعنی "صحیح بخاری" بر می گردد؟!


    پاسخ:
    1) نکاح جهاد که توسط برخی از بی دینان جعل گردیده است با هیچ یک از ضوابط و حدود شرعی پذیرفته شده از سوی اهل سنت مطابقت ندارد و در هیچ روایتی در منابع اهل سنت به چنین امری اشاره نشده است.

    در مصاحبه هایی که با برخی از فریب خوردگان شده است مشاهده می گردد که حتی زن شوهر دار بدون اینکه از شوهر خویش جدا گردد، به عقد مردی دیگر برای مدتی کوتاه در می آید و مرد نیز بعد از رابطه ی جنسی زن را طلاق می دهد؟! و اجرت وی را به وی می پردازد؟! و این عمل برای زنانی که خود را در معرض چنین ازدواجی قرار می دهند در هر روز ممکن است بارها اتفاق بیفتد.

    از آنجا که چنین زنانی، زنان و دختران جوان می باشند و نه زنان یائسه، چنین عملی زنای مسّلم می باشد، و عملی است که با نص قطعی قرآن در تعارض است؛ زیرا که چنین عملی فاقد سپری شدن زمان عده می باشد، در حالی که انقضای عده شرط ازدواج مجدد در نکاح است «وَ الْمُطَلَّقاتُ يَتَرَبَّصْنَ بِأَنْفُسِهِنَّ ثَلاثَةَ قُرُوء...»؛
    زنان مطلقه، بايد به مدت سه مرتبه عادت ماهانه ديدن (و پاك شدن) انتظار بكشند. و ازدواج موقت نیز در اصل عده نگهداشتن در قران و سنت مستثنی نشده است.
    (1)

    2) روایتی که مورد استفاده این سود جویان واقع شده در تمام منابع روایی اهل سنت تحت عنوان:«نکاح متعه»، و ازدواج موقت آمده است، که هیچ ارتباطی با مدعای آنان ندارد.

    الف: بخاری این روایت را در کتاب التفسیر در ذیل آیه شریفه: «يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لا تُحَرِّمُوا طَيِّباتِ ما أَحَلَّ اللَّهُ لَكُمْ وَ لا تَعْتَدُوا إِنَّ اللَّهَ لا يُحِبُّ الْمُعْتَدِين»؛ اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد! چيزهاى پاكيزه را كه خداوند براى شما حلال كرده است، حرام نكنيد! و از حدّ، تجاوز ننماييد! زيرا خداوند متجاوزان را دوست نمى‏ دارد.

    ب: مسلم این روایت را در باب نکاح متعه تحت عنوان:«باب نِكَاحِ الْمُتْعَةِ وَبَيَانِ أَنَّهُ أُبِيحَ ثُمَّ نُسِخَ ثُمَّ أُبِيحَ ثُمَّ نُسِخَ وَاسْتَقَرَّ تَحْرِيمُهُ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ؛باب نکاح متعه و بیان اینکه این حکم حلال شد و نسخ گردید، سپس حلال شد و نسخ گردیده، و پس از آن حکم نسخ تا روز قیامت باقی می ماند»، آورده است.

    ج: ابن اثیر در کتاب جامع الاصول که روایات صحیحین و سنن چهار گانه ی ترمذی، ابوداود، و نسایی و ابن ماجه را با حذف مکررات آورده است روایت بخاری را اینگونه تفسیر می نماید: الفرع الأول : في نكاح المتعة.(2)


    د: ابن ابی شیبه این روایت را تحت باب روایات متعه آورده است.(3)
    و...

    ه: تمامی شارحین احادیث این روایت و روایت شبیه آن را با تفسیر نکاح متعه آورده اند و نه نکاح ساختگی جهادی!!!.

    3) در روایت بخاری از طریق ابن مسعود می خوانیم:
    در غزوه ‏ای با رسول خدا (صلی الله علیه و آله) بودیم و زنان ما همراهمان نبودند. به حضرت عرض کردیم: اجازه می‏دهید خود را اخته کنیم؟ پیامبر (صلی الله علیه و آله) ما را از این کار نهی فرمود و به ما اجازه داد تا مدت معینی با زنی ازدواج کنیم. آنگاه عبدالله این آیه را تلاوت کرد: ای کسانی که ایمان آورده‏ اید، پاکی هایی را که خدا برای شما حلال کرده، حرام نگردانید.

    این روایت بیانگر این است که در این جنگ که برخی از مردان که از همسران خود برای مدتی دور بودند دچار مشکل جنسی شدند، برای رفع این مشکل به پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) پیشنهاد اخته کردن را می دهند که با مخالفت حضرت مواجه می شوند، و پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) برای رفع این مشکل آن ها به آن ها اجازه می دهند که آن ها با زنانی که در آنجا حاضر بودند (خواه در جنگ حاضر بودند و یا در قبایل مسیر راه بودند) و فاقد شوهر بودند، ازدواج موقت نمایند. این روایت به این میزان بیان می دارد که به این افراد اجازه نکاح متعه داده شد؛ اما آیا می توان کیفیت نکاح را نیز از این روایت بدست آورد؟ جواب منفی است زیرا جزئیات نکاح امری روشن بوده؛ تنها آن چه از تفاوت بیان می گردد موقت بودن آن است؛ لذا بقیه شرایطی که در نکاح دائم بوده ( از اجزا و شرایط عقد) در این نکاح نیز معتبر بوده است.

    4) آن چه در میان شیعه و سنی مورد اختلاف است، چگونگی و کیفیت انجام نکاح موقت نمی باشد؛ بلکه اختلاف بر سر نسخ و عدم نسخ این حکم الهی است، بنابر این انجام نکاح در صورتی که شرایط نکاح شیعه در آن لحاظ نشده باشد زنا خواهد بود.

    5) جای تعجب است که چنین افرادی برای جلوه دادن شرعی بودن چنین عمل شنیعی به صحیحین استدلال نموده اند، در حالی که اجماع اهل سنت بر نسخ این ازدواج تعلق یافته است و در برخی از روایات که مورد استدلال آنان است آمده که این گونه ازدواج تا قیامت حرام شده است، وتصریح به حکم حرمت تا روز قیامت با شرایط خاص قابل تغییر نخواهد بود؛ بنابراین طبق مبنای اهل سنت این افراد از این جهت (صرف نظر از عدم رعایت سپری شدن عده) نیز مرتکب کار حرام شده اند.

    6) اگر این افراد به روایت بخاری استناد می نماید، باید به ذیل آن نیز توجه داشته باشند که ابن مسعود در بیان ازدواج موقت به این آیه تمسک می نماید:« ای کسانی که ایمان آوردید! پاکی هایی را که خدا برای شما حلال کرده، حرام نگردانید»،در این صورت اصل چنین عمل قبحی حلال الهی خواهد بود که اختصاصی به جهاد نکاح نخواهد داشت.

    7) یکی از شبهاتی که اهل سنت به نکاح متعه می نمایند این است که با گذشت زمان، پدران و مادران فرزندان خود را نمی شناسند؛ صرف نظر از بطلان چنین سخنی (به اینکه در ازدواج موقت همانند ازدواج دائم فرزند متعلق به والدین می باشد و عدم شناخت ناشی از غفلت والدین بوده )، اشکالی که بر جهاد نکاح وارد است این است که: در این ازدواج (جهادی) با یک زن در یک روز چند مرد ازدواج می نمایند؟!!؛ حال فرزندان حاصله فرزند چه کسی خواهند بود؟ آیا پدران این افراد قابل شناسایی اند؟ یا این که این افراد فرزند جماعت خواهند بود؟

    8) از زنانی که در صدر اسلام عمل به نکاح متعه نموده است، اسماء بنت ابی بکر بوده است، وی در جریان ازدواج موقت با زبیر صاحب فرزندی بنام عبدالله شد، حال سؤال این است که آیا عبدالله فرزند جماعت بوده یا فرزند زبیر است؟ بدیهی است که وی فرزند زبیر بوده است و در زمان همسری با زبیر شخص دیگری با اسماء در ارتباط نبوده است.

    نتیجه: این ازدواج با هیچ یک از اصول اهل سنت و جماعت منطبق نمی باشد و عنوانی جز زنا هم نخواهد داشت.

    ـــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــــــــ
    (1) بقره/ 228.
    (2) جامع الاصول، مجد الدين أبو السعادات المبارك بن محمد الجزري ابن الأثير (المتوفى : 606هـ)، ح:8986.
    (3) المصنف، ابن ابی شیبة، ح: 17362.

    ویرایش توسط عظيم : ۱۳۹۴/۱۰/۱۵ در ساعت ۰۲:۱۴ دلیل: همکار ویراستار تدوین
    فَلِلَّهِ الْحَمْدُ رَبِّ السَّماواتِ وَ رَبِّ الْأَرْضِ رَبِّ الْعالَمِينَ؛ وَ لَهُ الْكِبْرِياءُ فِي السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ هُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيم.
    الجاثیة:37


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. """ به قضاوت خود نشسته اید؟؟؟ """
    توسط nasim7 در انجمن اخلاق
    پاسخ: 19
    آخرين نوشته: ۱۳۹۳/۰۱/۱۲, ۲۰:۲۶
  2. پاسخ: 1
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۶/۳۰, ۱۳:۰۹
  3. """درسهايي از علامه طباطبائي""""
    توسط The Praises to God در انجمن افلاکیان خاک نشین
    پاسخ: 16
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۵/۰۳, ۱۳:۴۵
  4. پاسخ: 804
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۰۱/۱۴, ۲۳:۱۳
  5. آیا "دین داری" با "تقلید ازمراجع" رابطه ای داره؟؟؟؟
    توسط کهیعص در انجمن اجتهاد و تقلید
    پاسخ: 8
    آخرين نوشته: ۱۳۸۸/۱۱/۱۰, ۰۳:۱۹

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود