صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: اگر شخصی احکام دینی را در زندگیش اجرا نکند چه اثری دارد؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۹
    نوشته
    3,519
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    36 روز 23 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    0

    اگر شخصی احکام دینی را در زندگیش اجرا نکند چه اثری دارد؟




    اگر شخصی احکام دینی را در زندگیش اجرا نکند چه اثری دارد؟.


    جواب :
    سعادت بشر در گرو قوانین


    انسان ها برای جلوگیری از هر گونه اختلال و پراکندگی در زندگی اجتماعی خود، ناگزیرند از قوانینی پیروی کنند. این قوانین باید کامل و جامع باشد و تمامی نیازهای انسان در آن رعایت شده باشد تا آدمی را به سوی سعادت و کمال واقعی رهنمون سازد و جامعه را از سقوط در دره های هلاکت و نیستی باز دارد. بر این اساس، وضع کننده این قوانین باید همه مصلحت ها و مفسده های بشری را در نظر بگیرد. روشن است که انسان با علم ناقص و محدود خود نمی تواند چنین قوانینی بیافریند؛ بنابراین، انسان ها برای رسیدن به کمال واقعی، به قوانین خدایی نیازمندند و الطاف خداوندی نیز اقتضا می کند که برنامه کاملی تهیه شده و توسط پیامبران برای هدایت و سعادت بشر فرستاده شود.
    راه تکامل

    انسان، هم در زندگی دنیوی و هم در زندگی معنوی و روحانی خود، نیازمند برنامه و راهنمای کاملی است تا مسیر خطرناک و دقیق زندگی این دنیای فانی را سپری کند و به سوی سعادت و کمال گام بردارد؛ زیرا امیال و خواهش های نفسانی، راه حقیقت بینی و قضاوت صحیح را تاریک می کنند و انسان را به گرداب هلاکت و نیستی می افکنند. تنها خداوند که آفریننده انسان و جهان است و سعادت واقعی بشر و اخلاق نیک و بد او را به خوبی می شناسد، می تواند برنامه ای جامع برای رسیدن به سعادت به دست بشر بدهد. بنابراین، انسان در تأمین سعادت اخروی خود، نیازمند قوانین الاهی است وراه تکامل وی، همان عقاید دینی و الاهی، و اعمال و اخلاق نیک و پسندیده ای است که خداوند آن ها را بر قلوب پاک انبیاء نازل کرده تا به مردم برسانند.


    http://www.hawzah.net/fa/magazine/ma...282/4293/34418

    ویرایش توسط yanoor : ۱۳۹۲/۰۶/۲۴ در ساعت ۱۲:۲۸
    اللهم صل علی فاطمه و ابیها و بعلها و بنیها والسر المستودع فیها بعدد ما احاط به علمک




    یک آدرس مهم : آدرس عکسهای متحرک و زیبا برای وبلاگها

    http://www.askquran.ir/group225-discussion2066.html


  2. تشکر


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۹
    نوشته
    3,519
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    36 روز 23 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    0



    اگر شخصی احکام دینی را در زندگیش اجرا نکند چه اثری دارد؟


    بطور قطع اثر منفی و بدی دارد و زندگی خوبی نخواهد داشت ..............

    زیرا احکام دینی مثل اجرای نماز و روزه و حج و جهاد با مال و جان و انفاق مستحب و زکات و خمس و امر به معروف و نهی از منکر و ....

    است و باز بطور مثال نماز خودش مقدماتی دارد مثل تطهیر کل بدن و لباس و سپس وضو و یا غسل

    و هرکدام از این مقدمات اعمال واجب به علاوه خود اعمال واجبات در زندگی اشخاص عمل نشود زندگی از حالت انسانی

    بیشتر دور می شود تا جایی که چندان فرقی بین زندگی انسانی و حیوانی نمی ماند .............



    ادامه دارد ...................

    اللهم صل علی فاطمه و ابیها و بعلها و بنیها والسر المستودع فیها بعدد ما احاط به علمک




    یک آدرس مهم : آدرس عکسهای متحرک و زیبا برای وبلاگها

    http://www.askquran.ir/group225-discussion2066.html


  5. تشکر


  6. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۹
    نوشته
    3,519
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    36 روز 23 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    0



    اولین حکم واجب دینی به همه انسانها نماز است :


    خداوند نماز را بر انسان واجب ساخت تا هر روز بر یگانگی او اقرار کند و بندگی خود را در برابر آن بزرگ بلند مرتبه به تکرار بیان نماید.


    خداوند نماز را بر انسان واجب ساخت تا او ازخداوند غافل نگردد و هیچ گاه خود را در هیاهوی دنیا تنها نبیند.

    خداوند نماز را بر انسان واجب ساخت تا سر بر خاک گذارد و خشوع ناب را در برابر خدای خویش به نمایش گذارد و در آن به عظمت خدا اقرار کند.
    اگر کسی از نماز لذت ببرد دیگر به هوس های دنیوی دل ندهد، لذت نماز بالا ترین آرزوی مومن است .


    اگر شخصی احکام دینی را در زندگیش اجرا نکند چه اثری دارد؟
    http://dostane71.parsiblog.com/Posts...5%D8%A7%D8%B2/


    صحبت یا خداوند متعال زیباتر ست یا صرفا صحبت با مردم ...............

    اللهم صل علی فاطمه و ابیها و بعلها و بنیها والسر المستودع فیها بعدد ما احاط به علمک




    یک آدرس مهم : آدرس عکسهای متحرک و زیبا برای وبلاگها

    http://www.askquran.ir/group225-discussion2066.html


  7. تشکر


  8. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۹
    نوشته
    3,519
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    36 روز 23 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    0



    اصول و فروع دین اسلام همراه با توضیحات



    اصول دین همراه با اصول مذهب در نزد شیعه پنج تاست:
    توحید: به معنای یگانگی خداوند متعال است.
    عدل: به معنای آن است که افعال خداوند متعال از سر دادگری و شایستگی است و به هیچ کس ستم نمی‌کند و هر چیزی را در جای خویش نگه می‌دارد و با هر موجودی، چنانکه شایسته‌است رفتار می‌کند.
    نبوت: به معنای پیامبری حضرت محمد بن عبدالله (ص) و دیگر پیامبران الهی است.
    امامت: بدین معنا که پس از پیامبر اسلام دوازده امام معصوم منصب خلافت و امامت را بر عهده دارند و آنان منصوب خداوند متعال‌اند.
    معاد: به معنای آن است که روزی همه مکلفان برای بازخواست و حساب در پیشگاه الهی گرد هم می‌آیند و هر کس به پاداش و کیفر خویش می‌رسد.در واقع این روز همان قیامت است.
    آنچه از فروع دین که مشهور است این ده مورد است:
    اول : نماز
    دوم : روزه
    سوم : خُمس
    چهارم : زکات
    پنجم : حج
    ششم : جهاد
    هفتم : امر به معروف (دستور به خوبیها و نیکیها)
    هشتم : نَهْى از مُنکَر (بازداشتن از بدیها و زشتیها)
    نهم : تَوَلَّى (دوستى با دوستان خدا)
    دهم : تَبَرَّى (دشمنى با دشمنان خدا)



    ویرایش توسط مدیر اجرایی : ۱۳۹۲/۰۶/۲۳ در ساعت ۱۷:۱۸
    اللهم صل علی فاطمه و ابیها و بعلها و بنیها والسر المستودع فیها بعدد ما احاط به علمک




    یک آدرس مهم : آدرس عکسهای متحرک و زیبا برای وبلاگها

    http://www.askquran.ir/group225-discussion2066.html


  9. تشکر


  10. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۹۰
    نوشته
    3,951
    صلوات
    12700
    تعداد دلنوشته
    19
    مورد تشکر
    289 پست
    حضور
    77 روز 5 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    0



    quote=yanoor;629614]اگر شخصی احکام دینی را در زندگیش اجرا نکند چه اثری دارد؟.[/quote]
    ===================== أُولئِكَ كَالْأَنْعامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ أُولئِكَ هُمُ الْغافِلُونَ
    (اعراف-179)

  11. تشکرها 2


  12. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۹
    نوشته
    3,519
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    36 روز 23 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    0



    در قرآن كریم درباره خرید و فروش و مبادله‎های مالی، اصلی كلی بیان شده است و آن این است كه:

    «لا تَأْكُلُوا أَمْوالَكُمْ بَیْنَكُمْ بِالْباطِلِ».[7]

    بین خودتان اموالتان را به صورتی كه فایده‎ای (چه عقلی، چه شرعی) بر آن مترتب نباشد مصرف نكنید.

    [7] . بقره/ 188.

    http://www.andisheqom.com/Files/paya...=4&subid=31221

    ////////////////////////////////////////


    این یک حکم قرآنی است شما فکر کنید این حکم از طرف کسانی که به دین و شرع اهمیت نمی دهند زیر پا گذاشته شود

    آن وقت چه اتفاقی می افتد ......................


    مال افرادی در دست افراد دیگر غصب می شود یعنی در همین دنیا زندگی همراه با مشقت زیاد می شود

    توجه داشته باشید ما فعلا درمورد یک آیه صحبت می کنیم ببینید عدم اجرای همین حکم الهی چه مشکلاتی دردنبال خود دارد

    اللهم صل علی فاطمه و ابیها و بعلها و بنیها والسر المستودع فیها بعدد ما احاط به علمک




    یک آدرس مهم : آدرس عکسهای متحرک و زیبا برای وبلاگها

    http://www.askquran.ir/group225-discussion2066.html


  13. تشکر


  14. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۹
    نوشته
    3,519
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    36 روز 23 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    0



    پرسش :

    آيا اجرا نشدن برخي از احکام اسلامي همانند سنگسار، بريدن دست و پا و... دليل بر منسوخ شدن اين احکام است و آيا مي توان گفت اين احکام نسبي بوده و امروزه به مصلحت جامعه مسلمانان نيست؟


    پاسخ :

    نكته اول در پرسش فوق آن است كه به دليل اين كه به برخي از احكام عمل نمي شود پس بايد بگوييم اين احكام منسوخ هستند. و روشن است كه در پاسخ خواهيم گفت عمل كردن يا نكردن افراد به احكام الهي ارتباطي به نسبي بودن يا نبودن احكام ندارد، فرض كنيد روزي بيايد كه كسي نماز نخواند، آيا بايد بگوييم كه نماز منسوخ است؟ البته به لحاظ اجتماعي ممكن است برخي از احكام و يا حتي برخي از اديان از بين بروند، ولي اين نكته هيچ ارتباطي با نسبي بودن يا حق و باطل بودن آن حكم يا دين ندارد.

    اما نكته اصلي آن‌جاست كه گاهي عمل نكردن به احكام با توجيهي درون ديني صورت مي‌گيرد و با عناويني هم چون مصلحت، احكام ثانويه و حكم حكومتي و ... احكام معطل مي‌مانند.

    .................................

    آن‌چه در فقه شيعه معيار تغيير احكام است، فقط تغيير موضوع است، زيرا اصولا وجود و عدم حكم تابع وجود و عدم موضوع است[1]، كه آن‌هم در واقع مسامحه در تعبير است زيرا در اين باور هيچ حكمي عوض نمي‌شود و «حلالُ محمدٍ حلالٌ ابداً الي يومِ القيامة و حرامُه حرامٌ ابداً الي يوم القيامه[2]». به عنوان مثال زماني فروش خون را حرام مي‌دانستند و امروز اشكالي نمي‌كنند و دليل فقها هم اين است كه در زمان گذشته خون هيچ منفعت حلالي نداشت و لذا فروش آن حرام بود ولي امروز به دليل امكان نگهداري و آزمايش و تزريق به ديگران، خريد و فروش آن اشكالي ندارد.

    ........................................

    با توضيحات فوق روشن مي شود كه در دين اسلام، حكم متغير نداريم يعني چنين نيست كه يك عمل خاص در يك زمان حكمي داشته باشد، و در زمان ديگر ولي با همان شرايط حكمي ديگر. ولي به طور مسامحي چنان كه در مثال فروش خون بيان شد مي‌توان وجود احكام متغير را پذيرفت، يعني آن‌چه در واقع اتفاق افتاده است تغيير موضوع است كه طبيعتاً حكم جديدي خواهد داشت ولي در ظاهر يك عمل حكمي دوگانه يافته است.

    متفكراني هم ‌چون استاد شهيد مطهري وجودتغيير در احكام دين را با اين بيان پذيرفته‌اند كه چون انسان علاوه بر جنبه‌هاي ثابت، جنبه‌هاي متغيري نيز دارد، اسلام هم علاوه بر احكام ثابت، احكام متغيري نيز برايش در نظر گرفته است[3].

    .............................

    http://www.andisheqom.com/Files/faq....3666&urlId=243



    اللهم صل علی فاطمه و ابیها و بعلها و بنیها والسر المستودع فیها بعدد ما احاط به علمک




    یک آدرس مهم : آدرس عکسهای متحرک و زیبا برای وبلاگها

    http://www.askquran.ir/group225-discussion2066.html


  15. تشکر


  16. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۹
    نوشته
    3,519
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    36 روز 23 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    0



    پرسش :

    نقش احكام ثانويّه در زنده نگاه داشتن دين چيست. در صورت امكان كتابي معرّفي بفرمائيد؟


    پاسخ :

    ابتدا بهتر است مراد از احكام ثانوي و نيز زنده بودن دين را بفهميم بعد ببينيم پاسخ چيست؟

    در يك تقسيم بندي احكام شرع به دو دسته تقسيم مي شوند:

    1. احكام اولي احكامي هستند كه نسبت به يك فعل يا شي وضع مي شوند بدون آن كه در وضع آن حكم چيزي غير از آن فعل يا شي لحاظ شود مثلاً براي فعل نماز، وجوب و نسبت به گوشت مرده، نجاست و وجوب اجتناب وضع مي شود.

    2. احكام ثانوي احكامي هستند كه نسبت به يك فعل يا شي با لحاظ كردن چيزي خارج از خود فعل يا شي كه به آن عنوان ثانوي گويند، وضع مي شوند.[1] مثل اين كه خوردن گوشت مرده در حالت اولي و عادّي حرام است امّا به هنگام ضرورت اين حرمت برداشته مي شود و حلال مي شود. يا اين كه نماز جماعت به خودي خود مستحب است ولي با امر پدر يا نذر كردن واجب مي شود.

    ادامه در http://www.andisheqom.com/Files/faq....571&urlId=2204


    اللهم صل علی فاطمه و ابیها و بعلها و بنیها والسر المستودع فیها بعدد ما احاط به علمک




    یک آدرس مهم : آدرس عکسهای متحرک و زیبا برای وبلاگها

    http://www.askquran.ir/group225-discussion2066.html


  17. تشکر


  18. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۹
    نوشته
    3,519
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    36 روز 23 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    0



    پرسش
    دلایل محدودیت عقل و نیاز به دین را بیان کنید؟


    پاسخ
    دیدگاه ها درباره نیاز به دین

    دین شناسان وجود دین را در تفسیر زندگی، هدایت و تأمین سعادت دنیا و آخرت ضروری دانسته اند. البته این دسته در خصوص گستره حداقلی و حداکثری دین اختلاف نظر دارند.
    برای بیان نقش دین در زندگی ضروری است برخی از دلایل لزوم دین و فواید آن بیان شود. بیان فواید و لزوم دین، هم، بطلان مبنای مخالفان ضرورت دین را اثبات می کند و هم نیاز انسان به دین را ضروری می نماید.
    برخی از این دلایل و فواید عبارتند از:
    1- رشد عقلی:

    عقل برای هدایت و تأمین سعادت انسان کافی نیست، بلکه عقل جهت رشد و شناخت برخی از واقعیات، نیاز به دین دارد. زیرا عقل در شناخت برخی از مسایل عاجز است و در تشخیص حق و باطل دچار مشکل می شود.
    دین است که در برخی موارد زمینه های حکم عقل را فراهم می نماید و آن را در تفسیر زندگی، شناخت جهان و شناخت مبدأ و معاد کمک می کند. بر اساس نیاز عقل به دین است که یکی از فلسفه های بعثت پیامبران «رشد عقلانی» بیان شده است.
    امام علی(ع) می فرمایند: «خداوند رسولانش را فرستاد... تا گنجینه های عقل را آشکار سازند... .»[1]
    استاد آیت اللَّه جوادی آملی می نویسد: «... مثلاً عقل انسان، بعضی از صفات جزئیه خداوند، مانند سمع و بصر و کلام الهی و همچنین حقیقت معاد و چگونگی آن و احکام الهی را کاملاً درک نمی کند و باید آن ها را از نقل(حدیث) استفاده کند... .»[2]
    ادامه در


    http://www.hawzah.net/fa/question/questionview/64103

    اگر شخصی احکام دینی را در زندگیش اجرا نکند چه اثری دارد؟





    اللهم صل علی فاطمه و ابیها و بعلها و بنیها والسر المستودع فیها بعدد ما احاط به علمک




    یک آدرس مهم : آدرس عکسهای متحرک و زیبا برای وبلاگها

    http://www.askquran.ir/group225-discussion2066.html


  19. تشکر


  20. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۲
    نوشته
    44
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    3 روز 6 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سلام.....من هم ی سوال داشتم ...آدمی که نمیدونه چقدر نماز و روزه ی قضا داره باید چی کار کنه؟



صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود