صفحه 1 از 4 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آسمانیان. شیوه سلوک، دستورالعملها و نکته آموزیها از عارفان بالله و افلاکیان خاک نشین

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۲
    نوشته
    1,460
    مورد تشکر
    8,318 پست
    حضور
    47 روز 6 ساعت 24 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    161

    آسمانیان. شیوه سلوک، دستورالعملها و نکته آموزیها از عارفان بالله و افلاکیان خاک نشین




    ما نسل خوش اقبالی بودیم

    ما نسل خوش اقبالی بودیم که اگرچه سن و سابقه زیادی نداشتیم، فرصت دیدن اتفاقهای عجیبی را پیدا کردیم.
    اشکال کار این بود که از همان اول، وقتی میرزا عبدالکریم حق شناس، آقامجتبای تهرانی و حاج آقا دولابی و جناب خوشوقت را دیدیم، پیرمردهایی بودند عجیب و جدی و مهربان که به سادگی طی کردن چند خیابان، می شد پای مجلس اخلاق آنها نشست.


    نه که از اول پیرمردی آنها را دیده بودیم، فکر نمیکردیم این دوران تمام خواهد شد. فکر میکردیم بزرگ میشویم و بچه هایمان را میبریم مثلا پیش حاج آقای حق شناس و میگوییم پسرم، این حاج آقا همه زندگی ماست و بیشتر چیزهایی که بلدیم، از او یاد گرفته ایم. فکر میکردیم کم کم موهایمان سفید میشود و میرویم گوشه های مجلس خیابان ایران آقامجتبی تهرانی می نشینیم. فکر میکردیم حتی وقتی مرگ سراغمان میآید، دعای خیر این ستونهای زمین، پشت سرمان خواهد بود.

    ما درباره امام هم، همین گمان را داشتیم. فکر میکردیم نمیشود خدا، ناگهان همه چیز را از اهل این شهر دریغ کند. امام مهربان سالهای کودکی ما، قرار نبود بمیرد. گمان میکردیم روزی که سرزمین قدس آزاد میشود، راه می افتیم میرویم کنار قبه صخره و با امام همانجا نماز میخوانیم. فکر میکردیم بزرگ میشویم و پابه پای جوانهای آن روز، برایش سربازی میکنیم. قرار نبود همه آنها که تکیه گاه اهالی این سمت زمین بودند، یکی یکی از دنیا بروند و پشت سرمان، جایی نباشد که به آن تکیه کنیم.

    فکر میکردیم بچه هایمان بزرگ میشوند. میرویم سراغ حاج آقا دولابی و بچه ها را به او می سپریم. فکر میکردیم روزی میرویم مسجد جامع بازار و به آقامجتبای تهرانی میگوییم حاج آقا، این پسر ما امر خیری دارد، کی خدمت برسیم؟
    کار به اینجا نکشید. حالا ما مانده ایم و حرفهای فراوانی که از این اقطاب الارض به خاطر داریم و هنوز به خیلیهایش عمل نکرده ایم.
    زمین از حجت خدا خالی نمیشود اما روزگاری که ما در نوجوانی گذرانده ایم، روزگار همنشینی با بهترین بنده های خدا بود که جان بیدارشان، وقف سر و سامان دادن به زار و زندگی مردم این شهر بود.

    حالا وسط این روزگار بی پیر، به جان ما می افتد برویم توی بازار مولوی، جلو در مسجد امین الدوله منتظر بمانیم که نفس میرزاعبدالکریم حق شناس به ما حیات بدهد، حیات زندگی در شهر بزرگ و بی در و پیکری که ما اهل آنیم. برویم تا سه راه طالقانی، مسجد امام حسن (علیهالسلام) و چند رکعت نماز پشت سر حاج آقا خوشوقت بخوانیم که جانمان تازه شود. یا برویم سر تکیه دولاب، به یاد آن پیرمرد ساده بی ادعا که نامش میرزا اسماعیل دولابی بود.

    حالا ما برای بچه هایی که داریم و بچه هایی که نداریم، چه بگوییم درباره دوره ای که آسمان این همه به زمین نزدیک بود؟ درباره تجربه تکرارنشدنی همنشینی همه آدمهای معمولی شهر، با عالمان فروتن دین که راه صلاح زندگی مردم را در گفتن و شنیدن اخلاق دیده بودند. درباره سالهای خوب مسجد امین الدوله و میدان هروی، درباره آن در بهشت که به مسجدی در سه راهی خیابان شریعتی - طالقانی باز می شد، درباره تکیه قدیمی و دوست داشتنی محله دولاب، درباره نمازهای ظهر مسجد جامع بازار و جلسه های شبانه خیابان ایران.

    ما از خوشبخت ترین آدمهای روی زمین بودیم که سن و سابقه زیادی نداشتیم، اما فرصت دیدن بهترین اولیای خدا را پیدا کردیم.
    صدای جناب حق شناس هنوز توی گوش ماست که «حالا فهمیدی داداش من؟» و لحن آرام حاج آقا خوشوقت که بگوید «خودت برو فکر کن ببین کجا اشتباه کردی، از همان توبه کن»، نگاه نافذ آقا مجتبی که نگاه کند و بگوید «برای چی غصه میخوری؟ برای این دنیا؟» و صدای صمیمی و ساده میرزا اسماعیل که بگوید «اگر چوپانی مثل اهلبیت پیدا کردی، گوسفندش باش، ضرر نمیکنی. تو را میبرد سر همان چشمه که خودش آب می خورد. که اگر یک جرعه اش را روی زمین بریزند، همه اهل زمین مجنون می شوند.»
    ما از خوشبخت ترین آدمهای روی زمینیم. بهترین آدمهای روی زمین، ساعتها با ما سخن گفته اند.
    محمد حسین بدری
    -----------------------------------------------------------------------------
    در این تایپک به یاری پروردگار به تدریج با

    شیوه سلوک، دستورالعملها و نکته آموزیها از عارفان بالله و افلاکیان خاک نشین آشنا خواهیم شد. انشاءالله








  2. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۹
    نوشته
    3,517
    مورد تشکر
    7,633 پست
    حضور
    36 روز 23 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    0



    البته خوش بخت تر اینکه در زمان انقلاب سلامی مان به رهبری امام خمینی ره بودیم ...................

    آری ما واقعا نسل خوشبختی بودیم و هستیم در تمام دنیا بهتر از این در روی کره زمین خاکی مان اکنون نداریم ...............

    اللهم صل علی فاطمه و ابیها و بعلها و بنیها والسر المستودع فیها بعدد ما احاط به علمک




    یک آدرس مهم : آدرس عکسهای متحرک و زیبا برای وبلاگها

    http://www.askquran.ir/group225-discussion2066.html



  3. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۲
    نوشته
    1,460
    مورد تشکر
    8,318 پست
    حضور
    47 روز 6 ساعت 24 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    161



    جلوه هايي از ويژگي هاي معنوي آيت الله سيدعلي قاضي

    سلوك رفتاري بزرگان، بويژه كساني كه درعرصه عرفان صاحب نام و آوازه ای بوده اند، درسهاي تربيتي و اخلاقي فراواني براي علاقه مندان به اين مباحث دارد.

    دراحوال آيت الله سيد علي قاضي نوشته اند:
    کثرت سجده و انقطاع او به گونه اي بود كه گاهي شاگردان خدمتشان مي رسيدند و او آن قدر درسجده بود كه آنها نااميد شده و برمي گشتند.

    عبادت شبانه كلامش را نافذ و آتشين كرده بود و با جمله اي دلي را مي ربود.
    «دنيا مي خواهي نماز شب بخوان، آخرت مي خواهي نمازشب بخوان»

    وعلامه طباطبايي با همین عبارت،شوري در دل مي بيند که تا آخر درمحضرش به كسب فيض مي نشيند ودست از او برنمي دارد.

    انس با قرآن
    آقاي قاضي به انس با قرآن تاكيد بسيار داشتند،
    ازجمله درنامه اي به يكي از شاگردانشان اين چنين مي فرمايد:
    عليكم بقراء ه القرآن الكريم في الليل بالصوت الحسن الحزين فهو شراب المومنين:
    بر شما بايد به قرائت قرآن كريم درشب، با صداي زيبا و غم انگيز، پس آن شراب مؤمنين است.

    و مي فرمودند: و آن قره العيون مخلصين را هميشه درچشم داشته باشيد
    و با آن هادي طريق مقيم و در صراط مستقيم سير نماييد
    و از جمله سيرهاي شريف آن، قرائت است به حسن صوت و آداب ديگر، خصوص در بطون ليالي.




    آسمانیان. شیوه سلوک، دستورالعملها و نکته آموزیها از عارفان بالله و افلاکیان خاک نشین




  4. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۲
    نوشته
    1,460
    مورد تشکر
    8,318 پست
    حضور
    47 روز 6 ساعت 24 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    161



    لذت عبادت....

    آسمانیان. شیوه سلوک، دستورالعملها و نکته آموزیها از عارفان بالله و افلاکیان خاک نشین








  5. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۲
    نوشته
    1,460
    مورد تشکر
    8,318 پست
    حضور
    47 روز 6 ساعت 24 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    161




    چرا به من توجه نداری، مگر من زیبا نیستم؟!



    آیت‌الله سید ابراهیم خسروشاهی خاطره ای جالب از ایت الله بهجت نقل می کند:


    آیت‌الله بهجت در دوران جوانی در حوزه علمیه نجف مشغول فراگیری علوم حوزوی بودند.

    یک بار به علت بیماری به بیمارستانی در بغداد منتقل و بستری می گردد.

    پرستار ایشان که یک زن مسیحی است، می بیند که برخلاف دیگران، این بیمار هیچ توجهی به او ندارد!

    سرانجام از بی توجهی طلبه جوان به ستوه آمده و از
    طلبه می پرسد:

    چرا به من توجه نداری، مگر من زیبا نیستم؟!

    طلبه در پاسخ می گوید: من (دوست) زیبایی دارم که می‌ترسم اگر به تو توجه کنم، او [خدای صاحب جمال بدش بیاید و] به من توجه نکند!

    آری مردان حق چنان پیوندی با محبوب و معشوق حویش بسته اند که هیچ زیباروئی نمی تواند توجه آنها را به خود جلب کند.

    آخر خیلی ساده لوحانه است که کسی زیباترین زیبایان را بگذارد و به دیگری بپردازد!

    چه کسی زیباتری از آفریننده همه زیبائیها سراغ دارد؟


    آسمانیان. شیوه سلوک، دستورالعملها و نکته آموزیها از عارفان بالله و افلاکیان خاک نشین


    ویرایش توسط مدیر اجرایی : ۱۳۹۲/۰۷/۰۱ در ساعت ۱۰:۲۷


  6. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۲
    نوشته
    1,460
    مورد تشکر
    8,318 پست
    حضور
    47 روز 6 ساعت 24 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    161



    هجرت و مراتب آن در سلوك عارفان

    «هجرت عام» و «هجرت خاص»:

    هجرت عام نسبت به جمیع موجودات عالم است و اختصاص به انسان ندارد.
    تمام ذرات این عالم به یک معنا مهاجر الی الله هستند.
    تمام اینها حرکت دارند و کوچ می کنند و مسافر هستند و مقصد هم اوست.
    فقط فرق در این است که هجرت خاص انسان، اختیاری است و ارادی؛

    ولی هجرت عام، غیراختیاری و غیرارادی است.
    به تعبیر قرآن که در باب سجده عام همه موجودات برای خدا می فرماید:
    «ولله یسجد من فی السموات والارض طوعا و کرها»(رعد-15)
    این حرکت و کوچ هم یا «طوعی» است و یا «کرهی» که در باب هجرت عام، «کرهی» است.
    هجرت ارادی و اختیاری انسان در جمیع ابعاد وجودی اش صورت می گیرد،
    در ابعاد عقلی، قلبی و نفسی و اعضای جوارحی اش.


    انسان مهاجر که هجرت الی الله تعالی دارد، هجرتش دارای مراتب و درجات است.
    مقامات معنویه ای را که برای سیر انسان مطرح می کنند، همان هجرت از مقامی به مقام دیگر است.


    یعنی این مسافر از منزلی به منزل دیگر کوچ می کند.
    مثلا از منزل «یقظه» شروع می کند و به منزل «توحید» می رسد.
    تمام این مقامات، منازل بین راهند و آنچه که برای انسان سازنده است، یعنی انسان را به کمال وجودی اش می رساند، همین هجرت ها و مسافرت ها است.


    سلوک عاشورایی، آیت الله شیخ مجتبی تهرانی، منزل سوم، ص 137

    آسمانیان. شیوه سلوک، دستورالعملها و نکته آموزیها از عارفان بالله و افلاکیان خاک نشین








  7. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۲
    نوشته
    1,460
    مورد تشکر
    8,318 پست
    حضور
    47 روز 6 ساعت 24 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    161





    ما همه داد از توحيد مي زنيم؛ ولي باز درصدد جلب قلوب بندگان خدا هستيم!


    عارف کامل حضرت روح الله(ره) می فرمایند:
    (بدان اي سالك عزيز) توكل به خداي تعالي، يكي ازفروع توحيد و ايمان است.
    ما غالباً يا به برهان يا به امور شبيه به برهان اركان توكلمان تمام است، ولي حقيقت توكل در ما حاصل نيست.

    ما همه مي دانيم كه درمملكت حق تعالي كسي تصرفي، بي اجازه قيومي و اشاره اشرافي آن ذات مقدس نكند،
    اراده كسي بر اراده قويمه ذات مقدس، قاهر نشود،
    مع ذلك، ما از اهل دنيا و ارباب ثروت و مكنت، طلب حاجات كنيم و از حق تعالي غفلت نماييم.

    توكل ما بر اوضاع طبيعت و امور طبيعيه صدها مقابل بالاتر است از توكل به حق!

    اين نيست مگر آن كه حقيقت توحيد افعال در قلب ما حاصل نشده
    و حكيم فلسفي «لاموثر في الوجود الاالله» گويد، و خود از غير خدا حاجت طلبد،
    و متعبد متنسك «لاحول و لاقوه الابالله» و «لااله الاالله» ورد خود كند و چشمش به دست ديگران است.

    اين نيست جز آن كه آن، برهانش از حد عقل و ادراك عقلي خارج نشده و به قلب نرسيده، واين، ذكرش از لقلقه لساني تجاوز ننموده و ذائقه قلب از آن نچشيده.

    ما همه داد از توحيد مي زنيم و حق تعالي را «مقلب القلوب و الابصار» مي خوانيم؛ و «الخير كله بيده» و «الشرليس اليه» مي سرائيم ولي باز درصدد و جلب قلوب بندگان خدا هستيم،

    و دائما خيرات را از دست ديگران تمنا داريم.
    اينها نيست جز اين كه اينها، يا حقايق عقليه اي است كه قلب از آن بي خبر است و يا لقلقه هاي لساني است كه به مرتبه ذكر حقيقي نرسيده.

    ما همه قرآن شريف را مي دانيم (كه) از معدن وحي الهي براي تكميل بشر و تخليص انسان از محبس ظلماني طبيعت و دنيا، نازل شده است، و وعد (و) و عيد آن، همه حق صراح وحقيقت ثابته است، و درتمام مندرجات آن شائبه خلاف واقع نيست، با اين وصف، اين كتاب بزرگ الهي دردل سخت ما به اندازه يك كتاب قصه تاثير ندارد، نه دلبستگي به وعده هاي آن داريم تا دل را از اين دنياي دني و نشئه فانيه برگيريم و به آن نشئه باقيه بنديم، و نه خوفي از وعيد آن در قلب ما حاصل آيد تا از معاصي الهيه و مخالفت با ولي نعمت احتراز كنيم.

    اين نيست جز آن كه حقيقت و حقيقت قرآن به قلب ما نرسيده و دل ما به آن نگرويده و ادراك عقلي، بسيار كم اثر است.

    و با اين قياس كليه نقصانهايي كه در ما است و جميع سركشيها و مخالفتهاي ما و محروم ماندن از همه معارف و سرائر، براي همين نكته است.


    شرح حديث جنود عقل و جهل، امام خميني (ره)، ص 90




    آسمانیان. شیوه سلوک، دستورالعملها و نکته آموزیها از عارفان بالله و افلاکیان خاک نشین




  8. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۲
    نوشته
    1,460
    مورد تشکر
    8,318 پست
    حضور
    47 روز 6 ساعت 24 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    161



    عوامل بي تفاوتي سالك نسبت به تحصيل سعادت اخروي

    آيت الله ميرزاجواد ملكي تبريزي:

    (اي طالب سعادت ابدي!) چگونه مي شود كه آدمي در كسب خيرات زودگذر و سعادات دنيوي تا حدي كه در توان دارد، كوشش مي كند و هرچه بيشتر بدان دست مي يابد، شوق و حرصش در تحصيل آنها بيشتر مي شود و «هل من مزيد»(ق-30) مي گويد؟

    ولي نسبت به خيرات و سعادات اخروي بي تفاوت بوده و با اين كه با كار اندك مي تواند به بسياري از آنها دست يابد، از تحصيل آنها سر باز مي زند؟!

    به عقيده من اين مسئله، ثمره اجتماع چند امر است:

    يكي ضعف ايمان به آخرت،

    و ديگري عدم اطمينان بنده به قبولي اعمال و سالم ماندن آنها از آفات، تا هنگامي كه روز مزد و پاداش فرا رسد؛

    و سوم الفت قلب و نفس آدمي به اين دنيا و لذات آن و عشق به شهوات و زينت هاي آن و همين عشق و دلبستگي است كه عاقل را از تعقل در عواقب امور باز مي دارد.
    اسرارالصلوه ، ص 157

    آسمانیان. شیوه سلوک، دستورالعملها و نکته آموزیها از عارفان بالله و افلاکیان خاک نشین


  9. تشکرها 2


  10. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۲
    نوشته
    1,460
    مورد تشکر
    8,318 پست
    حضور
    47 روز 6 ساعت 24 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    161



    آيت الله سيدعلي قاضي و نماز

    آيت الله قاضي مي گويد:« گاهي طلبكار به درمنزل مي آيد و درخانه چيزي نيست تا بدهم.
    از هرطرفي در فشارم، ولي در نماز به بركت خود خدا مثل اين كه نه زن دارم و نه بچه و نه قرضي؛
    مشغول نماز كه مي شوم آهنگ افلاك را مي شنوم.

    از خدا خواسته ام كه اين سماع را از من برندارد.

    از آيت الله نجابت نقل شده است كه:
    اين تازه احوالات ايشان در اواسط راه و بدايات بوده، والا در نهايات كه بسيار برتر بود.
    و او نه تنها از دنيا و مردم آن منقطع است كه از آخرت هم چشم پوشيده

    و به شاگردان خود نيز مي گويد:
    درحال حاضر نماز يا ذكر و عبادت در برابر زيباي مطلق و جمال جميل الهي هرچه ديديد و شنيديد، شما را مشغول نكند و مبادا به بهانه بهشت از بهشت آفرين غافل شويد.

    آسمانیان. شیوه سلوک، دستورالعملها و نکته آموزیها از عارفان بالله و افلاکیان خاک نشین



  11. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۹
    نوشته
    3,517
    مورد تشکر
    7,633 پست
    حضور
    36 روز 23 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط عمار رهبری نمایش پست
    آيت الله سيدعلي قاضي و نماز

    آيت الله قاضي مي گويد:« گاهي طلبكار به درمنزل مي آيد و درخانه چيزي نيست تا بدهم.
    از هرطرفي در فشارم، ولي در نماز به بركت خود خدا مثل اين كه نه زن دارم و نه بچه و نه قرضي؛
    مشغول نماز كه مي شوم آهنگ افلاك را مي شنوم.

    از خدا خواسته ام كه اين سماع را از من برندارد.

    از آيت الله نجابت نقل شده است كه:
    اين تازه احوالات ايشان در اواسط راه و بدايات بوده، والا در نهايات كه بسيار برتر بود.
    و او نه تنها از دنيا و مردم آن منقطع است كه از آخرت هم چشم پوشيده

    و به شاگردان خود نيز مي گويد:
    درحال حاضر نماز يا ذكر و عبادت در برابر زيباي مطلق و جمال جميل الهي هرچه ديديد و شنيديد، شما را مشغول نكند و مبادا به بهانه بهشت از بهشت آفرين غافل شويد.

    آسمانیان. شیوه سلوک، دستورالعملها و نکته آموزیها از عارفان بالله و افلاکیان خاک نشین
    //////////////////////////////

    با ذکر منبع خواننده با اطمینان زیادتری از مطالب ما استفاده می کند لطفا همیشه منبع یا منابع نوشته ها را ذکر بفرمایید

    اللهم صل علی فاطمه و ابیها و بعلها و بنیها والسر المستودع فیها بعدد ما احاط به علمک




    یک آدرس مهم : آدرس عکسهای متحرک و زیبا برای وبلاگها

    http://www.askquran.ir/group225-discussion2066.html



صفحه 1 از 4 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود