جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: شأن نزول آیه: قل لا أسألُکُم علیهِ أَجراً إِلاّ المَوَدَّةَ فیِ القُربی

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۲
    نوشته
    1,460
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    47 روز 5 ساعت 55 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    161

    شأن نزول آیه: قل لا أسألُکُم علیهِ أَجراً إِلاّ المَوَدَّةَ فیِ القُربی




    شأن نزول آیه: قل لا أسألُکُم علیهِ أَجراً إِلاّ المَوَدَّةَ فیِ القُربی

    درباره شأن نزول آیه شریفه، امام صادق(ع) می فرمایند:
    «هنگامی که رسول خدا(ص) ازحجة الوداع به مدینه باز می گشت، مردم شهر مدینه به حضور ایشان شرفیاب شدند و عرضکردند:

    ای رسول خدا! هجرت شما به مدینه منوره، شرف و فضیلتی عظیم بود که خداوند بزرگ به ما ارزانی داشت، خداوند دوستان ما را با حضور شما در مدینه خشنود ساخت ودشمنان ما را ذلیل و خوار گردانید.

    ای پیامبر! برای ما سخت است که کسانی برای رفع مشکلات خود نزد شما بیایند و شما مالی نداشته باشید که به آنان بپردازید.
    و چه بسا دشمن، ما را شماتت و سرزنش کند. ما دوست داریم یک سوم دارایی خود را در اختیار شما قرار دهیم تا هر گاه هیئتی به مدینه آمد شما چیزی داشته باشید تا به آنان بدهید.

    پیامبر(ص) پاسخی به آنان نداد و منتظر شد تا از سوی پروردگار، فرمانی در این باره صادر شود و آیه ای نازل گردد.

    جبرئیل(ع) نازل شد و گفت: ای پیامبر! بگو: من هیچ پاداشی برای رسالت و پیامبری ام از شما درخواست نمی کنم؛ جز دوست داشتن نزدیکانم.

    امام صادق(ع) در پایان این روایت فرمودند:
    «منافقان با شنیدن این آیه شریفه بر آشفتند و گفتند: خدا این آیه را نازل نکرد مگر برای آنکه پسر عموی پیامبر علی(ع) را تقویت نماید و اهل بیت او را به ما تحمیل کند.

    پیامبر دیروز گفت: «مَن کُنت مَولاهُ فَعَلی مَولاه؛
    آن کس که من پیشوای اویم بعد از من علی پیشوای اوست».
    امروزهم می گوید: «…لا أسألُکُم علیهِ أجراً إِلاّ المَوَدَّةَ فیِ القُربی…».
    (سوره شوری آیه 23)

    آری منافقان کوردل همیشه درصدد گمراه کردن مسلمانان بوده اند و دوست نداشتند مسلمانان در راه مستقیم هدایت قرار گیرند، چرا که مودّت اهل بیت؛ هدایت را به دنبال دارد.
    تفسیر نور الثقلین، ج4، ص573 - پایگاه حوزه




    شأن نزول آیه: قل لا أسألُکُم علیهِ أَجراً إِلاّ المَوَدَّةَ فیِ القُربی




  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۲
    نوشته
    1,460
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    47 روز 5 ساعت 55 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    161



    شأن نزول آیه: قل لا أسألُکُم علیهِ أَجراً إِلاّ المَوَدَّةَ فیِ القُربی








  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۹
    نوشته
    3,519
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    36 روز 23 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    0



    شأن نزول آیه: قل لا أسألُکُم علیهِ أَجراً إِلاّ المَوَدَّةَ فیِ القُربی

    به راستی مزد رسالت پیامبر چیست ؟


    قرآن سخن پیامبران گذشته را نقل مى‏كند و مى‏گوید همگان گفتند:«ما از مردم مزدى نمى‏خواهیم، تنها اجر ما بر خداست‏». اما به پیغمبر خاتم خطاب مى‏كند: قل لا اسالكم علیه اجرا الا المودة فى القربى (شوری ـ 23)، بگو از شما مزدى را درخواست نمى‏كنم مگر دوستى خویشاوندان نزدیكم.
    اینجا جاى سؤال است كه چرا سایر پیامبران هیچ اجرى را مطالبه نكردند و نبى اكرم براى رسالتش مطالبه مزد كرد، دوستى خویشاوندان نزدیكش را به عنوان پاداش رسالت از مردم خواست؟ آیا بهتر نبود که نبی اکرم (ص) نیز مطالبه مزد نمی کرد؟


    شأن نزول آیه: قل لا أسألُکُم علیهِ أَجراً إِلاّ المَوَدَّةَ فیِ القُربی
    قرآن خود در آیه مورد بحث ما به این سؤال جواب مى‏دهد: قل ما سالتكم من اجر فهو لكم ان اجرى الا على الله (سبا ،47 ) . بگو مزدى را كه درخواست كردم چیزى است كه سودش عاید خود شماست. مزد من جز بر خدا نیست.
    یعنى آنچه را من به عنوان مزد خواستم عاید شما می گردد نه عاید من. این دوستى كمندى است‏ براى تكامل و اصلاح خودتان.

    مزد رسالت چیست؟

    قُلْ ما سَأَلْتُكُمْ مِنْ أَجْرٍ فَهُوَ لَكُمْ إِنْ أَجْرِیَ إِلاَّ عَلَى اللَّهِ وَ هُوَ عَلى‏ كُلِّ شَیْ‏ءٍ شَهِیدٌ (سبا ، 47)
    بگو: هر مزدى كه از شما خواستم پس آن به نفع شماست، مزد من جز بر خدا نیست و او بر هر چیزى گواه است.

    ادامه در

    http://www.tebyan.net/newindex.aspx?pid=179935

    اللهم صل علی فاطمه و ابیها و بعلها و بنیها والسر المستودع فیها بعدد ما احاط به علمک




    یک آدرس مهم : آدرس عکسهای متحرک و زیبا برای وبلاگها

    http://www.askquran.ir/group225-discussion2066.html



  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    149
    تشکر:
    1
    حضور
    6 روز 10 ساعت 39 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    جمع بندی




    پرسش:
    شأن نزول آیه: «قل لا أسألُکُم علیهِ أَجراً إِلاّ المَوَدَّةَ فیِ القُربی» را بیان فرمائید.


    پاسخ:
    مفسران در تفسير اين جمله بحثهاى فراوان و تفسيرهاى مختلفى دارند.
    روی هم رفته چهار تفسير معروف براى آيه وجود دارد.

    1- منظور از ذوى القربى نزديكان پيغمبر (صلی الله علیه و آله) است و محبت آنها وسيله‏ اى است براى قبول امامت و رهبرى ائمه معصومين (علیهم السلام) از دودمان آن حضرت، و پشتوانه ‏اى بر اداى رسالت.
    جمعى از مفسران نخستين، و تمام مفسران شيعه اين معنا را برگزيده‏ اند، و روايات فراوانى از طرف شيعه و اهل سنت در اين زمينه نقل شده كه بعدا به آن اشاره خواهيم كرد.

    2- منظور اين است كه اجر و پاداش رسالت دوست داشتن امورى است كه شما را به "قرب الهى" دعوت مى‏ كند.
    اين تفسير را كه جمعى از مفسران اهل سنت انتخاب كرده ‏اند به هيچ وجه با ظاهر آيه سازگار نيست، زيرا در اين صورت معنى آيه چنين مى‏شود كه از شما مى‏ خواهم كه اطاعت الهى را دوست بداريد، و مودت آن را به دل بسپاريد، در حالى كه بايد گفته شود من از شما اطاعت الهى را مى‏ خواهم (نه مودت اطاعت الهى).

    3- منظور اين است كه شما بستگان خودتان را به عنوان پاداش رسالت دوست داريد و صله رحم بجا آوريد. با اين تفسير هيچ تناسبى در ميان رسالت و پاداش آن وجود ندارد، زيرا دوست داشتن بستگان خود چه خدمتى مى‏ تواند به پيامبر (صلی الله علیه و آله) بوده باشد؟

    4- منظور اين است كه پاداش من اين است كه خويشاوندى مرا نسبت به خود محفوظ داريد، و بخاطر اينكه با اكثر قبايل شما رابطه خويشاوندى دارم مرا آزار ندهيد (زيرا پيامبر (صلی الله علیه و آله) از طريق نسبى با قبايل قريش ارتباط داشت و از طريق سببى (ازدواج) با بسيارى از قبايل ديگر، و از طريق مادر با جمعى از مردم مدينه از قبيله بنى النجار، و از طرف مادر رضاعى به قبيله بنى سعد.)

    اين تعبير بدترين معنايى است كه براى آيه شده است چرا كه درخواست اجر رسالت از كسانى است كه رسالت او را پذيرا شده ‏اند، و هر گاه كسانى رسالت را پذيرا شوند ديگر نيازى به اين بحثها نيست، آنها پيامبر را به عنوان فرستاده الهى احترام مى‏ گذارند، احتياجى ندارد كه به خاطر قرابت و خويشاونديش او را محترم بشمرند، چرا كه احترام ناشى از قبول رسالت ما فوق همه اينها است، در واقع اين تفسير را بايد از اشتباهات بزرگى شمرد كه دامان بعضى از مفسران را گرفته و مفهوم آيه را به كلى مسخ كرده است.

    برای فهم بهتر آیه مورد اشاره به سه آیه مرتبط با آن توجه می کنیم:
    الف) در يك جا به كلى نفى اجر و مزد مى‏ كند.(1)

    ب) در جاى ديگر مى‏ گويد: من تنها پاداش از كسى مى‏ خواهم كه راهى به سوى خدا مى‏ جويد.
    (2)
    ج) مى‏ گويد پاداشى را كه از شما خواسته‏ ام براى خود شما است.(3)

    و بالآخره در آيه مورد بحث مى ‏افزايد: مودت در قربى پاداش رسالت من است، يعنى: من پاداشى از شما خواسته‏ ام كه اين ويژگي ها را دارد: مطلقا چيزى نيست كه نفعش عائد من شود، صد در صد به سود خود شما است، و چيزى است كه راه شما را به سوى خدا هموار مى ‏سازد.

    به اين ترتيب آيا جز مساله ادامه خط مكتب پيامبر (صلی الله علیه و آله) به وسيله رهبران الهى و جانشينان معصومش كه همگى از خاندان او بوده‏ اند امر ديگرى مى‏ تواند باشد؟ منتها چون مساله مودت پايه اين ارتباط بوده در اين آيه با صراحت آمده است.
    (4)

    ________

    (1) شعراء /109.
    (2) فرقان /57.
    (3) سبأ /47.
    (4)
    تفسير نمونه، ج‏20، ص: 407_409.

    ویرایش توسط عظيم : ۱۳۹۵/۰۸/۲۶ در ساعت ۰۵:۴۶ دلیل: همکار ویراستار تدوین


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود