جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: شناخت بانوان برجسته قرآنی

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۲
    نوشته
    1,460
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    47 روز 5 ساعت 55 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    161

    شناخت بانوان برجسته قرآنی




    بانویی نمونه

    پرداختن به شخصیت بانوان برجسته قرآنی، می تواند بانوان را در تمامی جهان و در تمام زمان ها با حقیقت انسان و بویژه شخصیت بانوان آشنا سازد....

    آیه 11 از سوره مبارکه تحریم به یکی از بندگان خوب خدا یعنی آسیه همسر فرعون مصر در زمان حضرت موسی علیه السلام اشاره می کند.

    متن، ترجمه و بخشی از مفاهیم برگرفته از این آیه و زندگی آن بانوی گرامی به شرح زیر است:

    «وَ ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا لِلَّذِینَ آمَنُوا امْرَأَتَ فِرْعَوْنَ إِذْ قَالَتْ رَبِّ ابْنِ لِی عِنْدَکَ بَیْتًا فِی الْجَنَّةِ وَنَجِّنِی مِنْ فِرْعَوْنَ وَعَمَلِهِ وَنَجِّنِی مِنَ الْقَوْمِ الظَّالِمِینَ؛

    و برای کسانی که ایمان آورده اند، خدا همسر فرعون را مثل آورده، آنگاه که گفت: پروردگارا، پیش خود در بهشت خانه ای برایم بساز، و مرا از فرعون و کردارش نجات ده، و مرا از دست مردم ستمگر برهان.» (تحریم، 11)

    در اینجا به گوشه ای از افکار و رفتار همسر فرعون اشاره می کنیم:

    1. محیط زده نبود و جامعه شخصیت او را نساخته بود. او با منطق در برابر رژیمی فاسد ایستاد.
    2. زرق و برق زده نبود و به تمام مظاهر دنیوی پشت کرد و از کاخ، رفاه و مادیات گذشت.

    3. فضای سکوت و خفقان را شکست.
    4. صبور بود و زیر شکنجه جان داد و شهید داد، ولی از راه و مکتبش دست بر نداشت.

    5. حامی معصوم زمان خود حضرت موسی علیه السلام به عنوان رهبر زمان خود بود.
    6. بلند همت بود. او به کمتر از بهشت و قرب خدا قانع نبود.

    7. شهامت داشت و تهدیدات فرعون در او اثر نگذاشت.
    8. رضای خالق را بر رضای خلق مقدم داشت.

    9. منطق و عقل و وحی را بر مسایل خانوادگی ترجیح می داد.
    10. با نهی از منکر خود که به فرعون گفت: «لاتقتلوه»(قصص، 9) موسی را در کودکی از مرگ حتمی نجات داد.

    همسر فرعون ثابت کرد بسیاری از شعارهایی که در طول زمان، جزء فرهنگ مردم شده، غلط است و باید آن را عوض کرد.
    مثلا:
    1. می گویند: خواهی نشوی رسوا، هم رنگ جماعت شو.
    اما او گفت:
    من هم رنگ جماعت نمی شوم و رسوا هم نمی شوم

    2. می گویند: یک دست صدا ندارد.
    اما او ثابت کرد که:
    یک نفر نیز می تواند موج ایجاد کند.

    3. می گویند:
    زن شخصیت مستقل ندارد.
    اما او ثابت کرد؛
    زن در انتخاب راه مستقل است.

    4. می گویند:
    با مشت نمی شود به جنگ درفش رفت.
    اما او ثابت کرد:
    حق ماندنی است و اگر مشت روی آهن اثر ندارد، بر افکار عمومی در تاریخ اثر دارد.

    5. می گویند:
    با یک گل بهار نمی شود.
    اما او ثابت کرد:
    اگر خدا بخواهد با یک گل بهار می شود.

    6. می گویند:
    فلانی نمک خورد و نمک گیر شد.
    همسر فرعون نان و نمک فرعون را خورد ولی از عقیده او متنفر بود و می گفت: «نجنی من فرعون؛ خدایا! مرا از فرعون نجات بده»(تحریم، 11)

    منبع: کتاب دقایقی با قرآن – محسن قرائتی




    شناخت بانوان برجسته قرآنی




  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۲
    نوشته
    1,460
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    47 روز 5 ساعت 55 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    161



    خداوند در آیات پایانی سوره تحریم چهار زن را برای کافران و مومنان مثال می زند:

    برای کفار همسر نوح و لوط:

    ضرَب اللَّهُ مَثَلاً لِّلَّذِینَ كَفَرُوا امْرَاَت نُوحٍ وَ امْرَأَت لُوطٍ
    كانَتَا تحْت عَبْدَیْنِ مِنْ عِبَادِنَا صالِحَینِ
    فَخَانَتَاهُمَا فَلَمْ یُغْنِیَا عَنهُمَا مِنَ اللَّهِ شیْئاً
    وَ قِیلَ ادْخُلا النَّارَ مَعَ الدَّخِلِینَ

    خداوند براى كسانى كه كافر شده‏اند به همسر نوح و همسر لوط مثَل زده است،
    آن دو تحت سرپرستى دو بنده از بندگان صالح ما بودند،
    ولى به آن دو خیانت كردند و ارتباط با این دو [پیامبر] سودى به حالشان [در برابر عذاب الهى] نداشت،
    و به آنها گفته شد: (وارد آتش شوید همراه كسانى كه وارد مى‏شوند). (تحریم 10)


    و برای مومنان همسر فرعون و حضرت مریم:

    وَ ضرَب اللَّهُ مَثَلاً لِّلَّذِینَ ءَامَنُوا امْرَأَت فِرْعَوْنَ
    إِذْ قَالَت رَب ابْنِ لى عِندَك بَیْتاً فى الْجَنَّةِ
    وَ نجِّنى مِن فِرْعَوْنَ وَ عَمَلِهِ وَ نجِّنى مِنَ الْقَوْمِ الظلِمِینَ.
    وَ مَرْیمَ ابْنَت عِمْرَنَ الَّتى أَحْصنَت فَرْجَهَا
    فَنَفَخْنَا فِیهِ مِن رُّوحِنَا
    وَ صدَّقَت بِكلِمَتِ رَبهَا وَ كُتُبِهِ وَ كانَت مِنَ الْقَانِتِینَ

    و خداوند براى مؤمنان، به همسر فرعون مثَل زده است،
    در آن هنگام كه گفت: پروردگارا خانه‏اى براى من نزد خودت در بهشت بساز
    و مرا از فرعون و كار او نجات ده و مرا از گروه ستمگران رهایى بخش.
    و همچنین به مریم دختر عمران كه دامان خود را پاك نگه داشت،
    و ما را از روح خود در آن دمیدیم؛
    او كلمات پروردگار و كتاب هایش را تصدیق كرد و از مطیعان فرمان خدا بود. (
    تحریم 11 و 12)


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۲
    نوشته
    1,460
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    47 روز 5 ساعت 55 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    161




    هاجر؛ زنی در اوج فضائل اخلاقی

    یکی از گوهرهای گرانبهاى درياى انسانيت هاجر همسر حضرت ابراهیم است.

    او گرچه به عنوان کنیزی در قصر به سر می‏برد، اما زندگی مرفهان و مسرفانِ کاخ او را قانع نمی‏کرد و گویا جانش با جلوه‏های معنوی در ارتباط بود و به همین دلیل بعدها شایستگی همسری حضرت ابراهیم(علیه السلام)را به دست آورد

    و با تأسی از زندگی سراسر معنوی شوهرش در مسیر هدایت قرار گرفت و با آشنایی و اجرای برنامه‏های عقیدتی معرفی شده توسط آن مرد آسمانی به حیات طیبه گام نهاد.

    هاجر از مصر به فلسطین و از آن جا به حجاز مهاجرت کرد و در این جابجایی پذیرای سختیهای بسیار و مرارتهای طاقت‏فرسایی شد،


    اما به دلیل تلاش توأم با توکل در مسیر صفا و مروه لطف پروردگار شامل حالش گردید و به پاس خلوص و پاکی او سعی وی جزو شعایر الهی و اعمال واجب حج گردید

    و چشمه‏ای که زیر پای فرزندش جاری گشت، شفادهنده قلوب و صفادهنده روانها شد و چون دار فانی را وداع گفت، مدفنش در جوار خانه خدا جزء مطاف قرار گرفت.

    هاجر در پرتو تعالیم ابراهیم خلیل به تلاشهایی در باره خودشناسی دست زد و به برکت چنین مجاهدتی احساس کرد دارای زمینه‏ای مناسب و شگفت‏انگیز برای تکامل معنوی و پیشرفت روحانی است.

    او تمامی جهد خویش را به کار گرفت، تا بر نقاط ضعف غلبه یابد و خویشتن را از آلودگی و انحرافات برهاند.

    خودسازی و رسیدن به صفای انسانی و ملکوتی برای بانویی که می‏خواهد مسؤولیت سنگین و سرنوشت‏سازی را در آتیه نزدیکی عهده‏دار شود، بسیار ضرورت داشت.

    او ضمن طی طریق متوجه شد کمالات نهفته در وجود آدمی، به جنس افراد و رتبه‏های اجتماعی و مسایل قومی ارتباطی ندارد و در مکتب توحید، یک کنیز هم می‏تواند چون سایر انسانها حرکتی جهت‏دار توأم با ایمان و تقوا داشته باشد.

    هاجر به این باور رسید که ارمغان تهذیب درونی این است که جذب ‏دوست گشته و معنویت را در امور زندگی دخالت دهد و مفاهیم اصیل را بر اندیشه و عواطف حاکم نماید و از برخی سنتهای موهوم و آداب منحط که در جامعه قبلی ناظرش بود، دوری کند.

    او خود را خوب ارزیابی می‏کرد و درست می‏سنجید، زیرا میزان آسمانی پیش رویش بود و پیامبر خدا را می‏دید که چگونه فکر می‏کند، چه اخلاقی دارد و کردارش در برخورد با این و آن به چه شکلی است.

    البته حضرت ابراهیم(علیه السلام) در صدد آن بود که این زن برای مقصد آینده به عنوان بانویی مؤمن و وارسته پرورش یابد، زیرا دامانی که می‏خواهد نخستین آموزشگاه برای حضرت اسماعیل(علیه السلام) باشد، باید به شایستگیهایی دست یافته و قله‏های فضایل را فتح کند.
    الگوهای قرآنی زنان



    ادامه دارد......

    شناخت بانوان برجسته قرآنی




  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۲
    نوشته
    1,460
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    47 روز 5 ساعت 55 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    161



    شناخت بانوان برجسته قرآنی

    مأموریّت ویژۀ هاجر

    ابراهیم به دستور الهی قصد مهاجرت به مکّه کرد و اين قصد را با هاجر در ميان گذاشت.
    زن جوان که دل خود را به زندگی آکنده از عطوفت و آغشته به آرامش با فرستاده الهی خوش کرده بود چون گفته‏های شوهر را شنید، بیمی در دلش چنگ انداخت و به آن جایگاه دوری که می‏بایست اقامتگاه او و فرزندش گردد و از آن چیزی نمی‏دانست، می‏اندیشید و می‏کوشید با یاد خدا و توکل به او و اطاعت از فرمان حضرت ابراهیم(علیه السلام) آشفتگی خود را برطرف کند.

    سرانجام زمان هجرت فرا رسید. فرشته‏ای برای هدایت این کاروان سه نفری تا رسیدن به مقصد موعود در معیت آنان بود.

    ابراهیم، هاجر و اسماعیل خردسال پشت سر جبرئیل گستره بیکران ریگزار را در می‏نوردیدند و لحظه‏ای نمی‏آسودند.

    در طول مسیر هر جا آبادی باصفا و امیدبخشی را می‏دیدند، توقف می‏کردند و از راهنمای آسمانی می‏پرسیدند:
    آیا اینجا مکه است و او پاسخ منفی می‏داد.


    بدین گونه با تحیر از کنار هر جای سرسبز و خرم می‏گذشتند و ملتهب، خسته و منتظر، باز به راه ادامه می‏دادند،

    تا سرانجام به وادی بدون کشت و زرع، تفتیده و سوخته از آفتاب فرود آمدند.

    اقامت در جایی خشک و سوزان که بادهای داغ پوست آدمی را می‏گداخت و تا دیده کار می‏کرد، در آن اثری از عمران و حیات به چشم نمی‏خورد، بسیار طاقت‏فرسا و وحشتناک جلوه می‏نمود.

    هاجر و اسماعیل در زیر آفتاب سوزان و در معرض وزش بادهای گرم بر روی ریگهای داغ نشسته بودند.

    هاجر در این محیط مخوف به آینده فکر می‏کرد. او که در سرزمین عمالقه زندگی کرده و غرق در ناز و نعمت در کنار نهرهای خروشان و چشمه‏ساران پرآب، زیر سایه درختان پرمیوه روزگار گذرانیده بود، هرگز با این هوای خشن و سرزمین سوزان و بیابان خشک آشنا نبود،

    ولی آن زن خداپرست و همسر فرستاده الهی به آن درجه از خودسازی معنوی رسیده بود که از مشاهده چنین اوضاعی هراس به دل راه ندهد و خم به ابرو نیاورد،

    زیرا می‏دانست وعده خداوند حق است و آنچه فرشته وحی خبر داده بود که ذریه‏اش زیاد خواهد گشت، عملی می‏گردد.

    هاجر و اسماعیل در جوار جایی که یک بلندی سرخ به عنوان نشانه‏ای از خانه خدا باقی مانده بود، اسکان یافتند.
    ماجرای آمدن ابراهیم به مکه و آوردن اسماعیل و هاجر، در منابع تفسیری شیعه چون: تفسیر نورالثقلین، ج اول، ص145 و نیز برخی منابع روایی چون: علل الشرایع، ص432 و آثار تاریخی چون: کامل ابن‏اثیر، ج اول، ص113 آمده است.

    شناخت بانوان برجسته قرآنی







  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۲
    نوشته
    1,460
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    47 روز 5 ساعت 55 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    161



    آسيه همسر فرعون؛ اسوۀ ایمان وشجاعت

    آسيه از زنان نام آورى است که سرگذشت وى در قرآن مجيد آمده است.
    او بانوى اول مصر و همسر فرعون پادشاه مستبد و خود خواه آن مملکت باستانى بود.

    ظلم و بيدادگرى فرعون درتاريخ بشر ضرب المثل است. او مانند نمرود پادشاه بابل، هم خود دعوى خدايى داشت و هم حافظ و نگهبان بتخانه و مروّج بت پرستى قوم بود.

    فرعون که از کم رشدى و فرومايگى قوم، سوء استفاده مى کرد؛ کارش به جائى رسيد که نه تنها خود را خداى مردم خواند بلکه گفت:
    «انا ربّکم الاعلی»
    «من خداى خدايان هستم.»

    اما شگفت آور این است که همسر او آسيه؛ زنى بود که در هاله اى از نجابت، لياقت و پاکى قرارداشت.

    آسيه با اينکه زنِ چنان عنصر گردنکش و خطرناکى بود که مردم از بيم بيداد او خواب راحت نداشتند، ایمان و عقیده ای استوار داشت و در آن محیط آلوده، هرگز ايمانش متزلزل نگردید!

    آسيه تا آنجا در درگاه خداوند تقرب يافته است که پيغمبر اسلام فرمود:
    زنانى که به تکامل رسيدند چهار تن مى باشند: آسيه همسر فرعون ، مريم دختر عمران ، خديجه دختر خويلد و فاطمه ...

    رشد شخصيت و توجه به وظيفه انسانى و ايمانى به خدا، کار يک زن را به جايى مى رساند که آسیه در خانه فرعون، کاخ نشين بهشت می شود و در رديف بهترين زنان عالم قرار می گیرد.

    آسيه هرگز تحت تاءثير اعمال ناروا و ستمگريهاى شوهر خود واقع نشد. و از اينکه همسر سنگدلش زنان آبستن دودمان يعقوب را شکم مى درید تا اگر جنين آنان پسر باشد نابود کند، مبادا بزرگ شوند و مزاحم ظلم و ستم وى باشند، بى نهايت رنج مى برد و هيچگاه در اين خصوص روى خوش به فرعون نشان نداد.

    منبع: مرکز نشر آثار استاد صالح نیا

    ادامه دارد....

    شناخت بانوان برجسته قرآنی


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود