جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: چرا تمام قرآن!؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    نوشته
    1,284
    صلوات
    17904000
    تعداد دلنوشته
    263
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    9 روز 2 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    0

    تعجب چرا تمام قرآن!؟




    باسلام و صلوات
    در روایات داریم که افضلترین آیات قرآن آیت الکرسی و بسم الله الرحمن الرحیم است. سخنان امیرالمومنین ع و امام موسی کاظم ع.
    پس قرآن آیاتی دارد که از نظر درجه پائین تر هستند برای عمل و قرآئت.
    پس چرات باید وقتم را برای این آیات تلف کنم و آیات با فضیلت تر را نخوانم!؟
    در روایات هم از امام جعفر صادق ع داریم که حضرت فرمودند هر دو یا سه ماه یکبار سوره یونس را تلاوت کنید.
    در پستی نوشتم که خداوند از بنده اش خواسته که او را مسلمان بمیراند و آن دعای حضرت یوسف بود.
    آیا ما هم باید چنید درخواستی کنیم یا اینکه پیامبر بزرگ اسلام از ما چیزی دیگر خواسته است؟
    آیا درجه و مرتبه ما از دیگر پیامبران بالاتر میرود؟ گمان نکنم چرا که اگر بود ما هم پیامبر میشدیم
    اما سئول کلی چرا باید تمام قرآن را تلاوت کنم در حالی که قرآن اصلی نزد ما نیست؟

  2. تشکر


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    604
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    10 روز 13 ساعت 33 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با نام الله





    چرا تمام قرآن!؟





    کارشناس: استاد میقات


  5. تشکر


  6. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    102 پست
    حضور
    39 روز 13 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط M.javad نمایش پست
    باسلام و صلوات
    در روایات داریم که افضلترین آیات قرآن آیت الکرسی و بسم الله الرحمن الرحیم است. سخنان امیرالمومنین ع و امام موسی کاظم ع.
    پس قرآن آیاتی دارد که از نظر درجه پائین تر هستند برای عمل و قرآئت.
    پس چرات باید وقتم را برای این آیات تلف کنم و آیات با فضیلت تر را نخوانم!؟
    در روایات هم از امام جعفر صادق ع داریم که حضرت فرمودند هر دو یا سه ماه یکبار سوره یونس را تلاوت کنید.
    در پستی نوشتم که خداوند از بنده اش خواسته که او را مسلمان بمیراند و آن دعای حضرت یوسف بود.
    آیا ما هم باید چنید درخواستی کنیم یا اینکه پیامبر بزرگ اسلام از ما چیزی دیگر خواسته است؟
    آیا درجه و مرتبه ما از دیگر پیامبران بالاتر میرود؟ گمان نکنم چرا که اگر بود ما هم پیامبر میشدیم
    اما سئول کلی چرا باید تمام قرآن را تلاوت کنم در حالی که قرآن اصلی نزد ما نیست؟

    با سلام و درود

    چند نکته خدمتتان عرض می شود:

    1. این که آیات یا سوره هایی فضیلت و آثار بیشتری دارند، اصلا به معنای انکار فضیلت برای آیات و سوره های دیگر نیست.

    در هیچ کجا از کلام اهلبیت علیهم السلام ـ که مفسران حقیقی قرآن هستند ـ نداریم که به این جهت، فضیلت برای آیات و سوره های دیگر را رد کرده باشند، و یا برشمردن فضیلت برخی آیات و سوره ها را به معنای توجه نکردن به آیات و سوره های دیگر دانسته باشند.


    2. تمام قرآن ـ اعم از سوره ها و آیات و حتی حروف آن ـ کلام الهی است و از طرف خداوند متعال بر پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله نازل شده است. لذا تمام حروف و کلمات قرآن، وحی الهی هستند و ویژگی و آثار خاص خود را داشته و ما موظف به رعایت شئون نسبت به آن ها هستیم.


    3. «رَبِّ ... تَوَفَّني‏ مُسْلِماً وَ أَلْحِقْني‏ بِالصَّالِحينَ»؛ پروردگارا! ... مرا مسلمان بميران و به صالحان ملحق فرما. (یوسف، 101)

    این که سرانجام و عاقبت انسان چه می شود و قضاوت الهی در مورد او چیست، بسیار مهم است.

    این آیه اختصاصی به پیامبران الهی ندارد و دعایی است که یکی از جنبه های آن، آگاهی و آموزش دادن به مخاطبین برای دعا کردن به درگاه الهی است.

    توجه به عاقبت به خیر شدن، در آیه ای دیگر به همه مؤمنان، تذکر داده شده است:

    «يَأَيهَّا الَّذِينَ ءَامَنُواْ اتَّقُواْ اللَّهَ حَقَّ تُقَاتِهِ وَ لَا تمُوتُنَّ إِلَّا وَ أَنتُم مُّسْلِمُونَ»؛ اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد! آن گونه كه حق تقوا و پرهيزكارى است، از خدا بپرهيزيد! و از دنيا نرويد، مگر اينكه مسلمان باشيد! (بايد گوهر ايمان را تا پايان عمر، حفظ كنيد). (آل عمران، 102)


    4. پیامبران برگزیدگان الهی هستند، و قابلیت و ظرفیت وجودی بالایی داشته اند که به این مقام انتخاب شده اند.

    «إِنَّ اللَّهَ اصْطَفى‏ آدَمَ وَ نُوحاً وَ آلَ إِبْراهيمَ وَ آلَ عِمْرانَ عَلَى الْعالَمينَ»؛ خداوند، آدم و نوح و آل ابراهيم و آل عمران را بر جهانيان برترى داد. (آل عمران، 33)

    البته راه کمال و تعالی برای همه باز است و هر کس به حسب ظرفیت وجودیش می تواند به مراتب کمال نائل شود.


    5. این قرآن موجود، همان قرآنی است که از طرف خداوند متعال و توسط جبرئیل وحی، بر پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله نازل شده است.

    قرآن موجود که قرائت حفص از عاصم است همان قرآن نازل شده است که به صورت متواتر از مسلمانان صدر اسلام تاکنون نسل به نسل منتقل شده و به ما رسیده است.

    اهلبیت علیهم السلام هم همین قرآن را معیار قرار داده و به همگان به همین قرآن توصیه می فرمودند.

    اگر منظورتان قرآن حضرت علی علیه السلام است، آن قرآن ویژگی هایی داشت، از جمله تفسیر آیات، بیان شأن نزول و ...؛ لذا اضافات آن، اضافات قرآنی نیست.

    لذا این همان قرآن اصلی است.


    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.




  7. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    نوشته
    1,284
    صلوات
    17904000
    تعداد دلنوشته
    263
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    9 روز 2 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    0



    باسلام و صلوات
    ضمن تشکر از پاسخگویی شما محب اهل بیت
    قطعا فضیلت آیت الکرسی و آیه بسم الله الرحمن الرحیم و سوره حمد از بقیه آیات و سوره ها افضلیت دارد. دلیل نمیشود که کل قرآن خوانده نشود اما خود ائمه هم برای قرآئت سوره ها حرمت قائل شدند.مثلا امیرالمومنین فرمود اگر ارزش خواندن آیت الکرسی را میدانستید در هیچ حالتی آن را ترک نمیکردید و امام جعفر صادق ع فرمود برای بالا بردن درجاتم از این آیه کمک میگیرم.
    خود حضرت درباره مثلا سوره یونس فرمود هر دو یا سه ماه یکبار آن را تلاوت کنید اما سعی بشه حداقل 50 آیه تلاوت بشه. امام رضا ع هر سه روز یکبار قرآن را ختم میکرد و حضرت فرمود در آیاتش تفکر میکنم.


    بحث قرآن کنونی هم باید بگم که عقیده دارم این قرآن اصلی نیست بر اساس ترتیب و تعداد آیات. روایت داریم که کسانی که قرآن را از بر دارند در زمان احیای قرآن توسط قائم آل محمد برای فراگیری دچار اشکال و دردسر بیشتری نسبت به کسانی که تازه بخواهند قرآن را ز بر کنند میشوند (البته دلیل نمیشود که از قرآن کناره گیری کرد و تلاوتش را منحصر به دوران حضرت دانست)
    تحقیق کردم درباره اینکه چرا وقتی اول سوره علق نازل شد در قرآن کنونی سوره الفاتحه اول شد و سوره نصر آخرین سوره نازل شده در قرآن سوره ناس لقب گرفت. کتابهای زیادی دیدم و سند هایی یافتم که پس از گذشت زمان و با توجه به جمع آوری یک سنی مذهب این قرآن جمع آوری شده و شیعیان بنا بر هر دلیلی پذیرفتند تا امام غائب بخواهد ارائه دهد. (کارشناسان بیشتر اطلاع دارند)
    باز هم رسیدیم به حق آیه شریفه بسم الله الرحمن الرحیم که در قرآن کنونی 112 بار نوشته شده اما بعنوان سرتیتر سوره ها بعنوان آیه مجزا حساب نشده.
    دلایل: (پس از مشورت با علما بصورت مکاتبه و بیان ایشان)
    آیه بسم الله الرحمن الرحیم با آیه بعد آن یک آیه محسوب میشود. (بنده دلیل دارم که قبول نکنم)
    فقط برای سوره حمد لحاظ شده و صراحتا گفته شده که این سوره هفت آیه دارد و این آیه بریا مجزا کردن سوره ها بوده که نشان دهد سوره پایان پذیرفته و سوره ای جدید آغاز گشته است.(بنده باز دلیل دارم که باز هم قبول نمیکنم)
    من حیص المجموع فکر کنم که حق آیه بسم الله الرحمن الرحیم هم ادا نشده در کتب های امروزی.
    برخی هم گفتند که چون آیه تکراری بود که همه بر این باوریم که در سوره الرحمن آیه فبای آلائ ربکما تکذبان 31 بار تکرار شده و در سوره کافرون هم دو آیه یکسانت دوبار نوشته شده و دو بار هم حساب شده در سوره های دیگر هم دیدم هنگام قرآئت که متاسفانه فراموش کردم خدا و اهل بیت ببخشند و کمکم کنند. این موضوع هم که با عقل جور در نمیاد
    ان شاالله همه ما بدون تعصب خاصی که برگرفته از آموخته ایمان است که نیاز به ارتقاء دارد برخورد کنیم و از خداوند بخواهیم که با خروج آسان امام بر حق این مسائل و دیگر مسائل را برایمان بازگو کند و از شک در آئیم. انشاالله

  8. تشکرها 2


  9. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    102 پست
    حضور
    39 روز 13 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط M.javad نمایش پست
    باسلام و صلوات
    ضمن تشکر از پاسخگویی شما محب اهل بیت
    قطعا فضیلت آیت الکرسی و آیه بسم الله الرحمن الرحیم و سوره حمد از بقیه آیات و سوره ها افضلیت دارد. دلیل نمیشود که کل قرآن خوانده نشود اما خود ائمه هم برای قرآئت سوره ها حرمت قائل شدند.مثلا امیرالمومنین فرمود اگر ارزش خواندن آیت الکرسی را میدانستید در هیچ حالتی آن را ترک نمیکردید و امام جعفر صادق ع فرمود برای بالا بردن درجاتم از این آیه کمک میگیرم.
    خود حضرت درباره مثلا سوره یونس فرمود هر دو یا سه ماه یکبار آن را تلاوت کنید اما سعی بشه حداقل 50 آیه تلاوت بشه. امام رضا ع هر سه روز یکبار قرآن را ختم میکرد و حضرت فرمود در آیاتش تفکر میکنم.


    بحث قرآن کنونی هم باید بگم که عقیده دارم این قرآن اصلی نیست بر اساس ترتیب و تعداد آیات. روایت داریم که کسانی که قرآن را از بر دارند در زمان احیای قرآن توسط قائم آل محمد برای فراگیری دچار اشکال و دردسر بیشتری نسبت به کسانی که تازه بخواهند قرآن را ز بر کنند میشوند (البته دلیل نمیشود که از قرآن کناره گیری کرد و تلاوتش را منحصر به دوران حضرت دانست)
    تحقیق کردم درباره اینکه چرا وقتی اول سوره علق نازل شد در قرآن کنونی سوره الفاتحه اول شد و سوره نصر آخرین سوره نازل شده در قرآن سوره ناس لقب گرفت. کتابهای زیادی دیدم و سند هایی یافتم که پس از گذشت زمان و با توجه به جمع آوری یک سنی مذهب این قرآن جمع آوری شده و شیعیان بنا بر هر دلیلی پذیرفتند تا امام غائب بخواهد ارائه دهد. (کارشناسان بیشتر اطلاع دارند)
    باز هم رسیدیم به حق آیه شریفه بسم الله الرحمن الرحیم که در قرآن کنونی 112 بار نوشته شده اما بعنوان سرتیتر سوره ها بعنوان آیه مجزا حساب نشده.
    دلایل: (پس از مشورت با علما بصورت مکاتبه و بیان ایشان)
    آیه بسم الله الرحمن الرحیم با آیه بعد آن یک آیه محسوب میشود. (بنده دلیل دارم که قبول نکنم)
    فقط برای سوره حمد لحاظ شده و صراحتا گفته شده که این سوره هفت آیه دارد و این آیه بریا مجزا کردن سوره ها بوده که نشان دهد سوره پایان پذیرفته و سوره ای جدید آغاز گشته است.(بنده باز دلیل دارم که باز هم قبول نمیکنم)
    من حیص المجموع فکر کنم که حق آیه بسم الله الرحمن الرحیم هم ادا نشده در کتب های امروزی.
    برخی هم گفتند که چون آیه تکراری بود که همه بر این باوریم که در سوره الرحمن آیه فبای آلائ ربکما تکذبان 31 بار تکرار شده و در سوره کافرون هم دو آیه یکسانت دوبار نوشته شده و دو بار هم حساب شده در سوره های دیگر هم دیدم هنگام قرآئت که متاسفانه فراموش کردم خدا و اهل بیت ببخشند و کمکم کنند. این موضوع هم که با عقل جور در نمیاد
    ان شاالله همه ما بدون تعصب خاصی که برگرفته از آموخته ایمان است که نیاز به ارتقاء دارد برخورد کنیم و از خداوند بخواهیم که با خروج آسان امام بر حق این مسائل و دیگر مسائل را برایمان بازگو کند و از شک در آئیم. انشاالله


    با سلام و درود

    بله، بنده هم منکر فضیلت بیشتر داشتن آن ها نشدم، بلکه عرض کردم مراد از بیان این فضیلت ها این نیست که بگوییم پس با بقیه قرآن کاری نداریم و نیازی به خواندن نیست.

    در ادامه مطالبتان مباحث متعددی مطرح کرده اید که هر کدام توسط عالمان و دانشمندان علوم قرآنی و در کتب مربوطه بطور مبسوط بررسی و تحلیل شده و نمی توان یکجا به همه آن ها پرداخت.

    لذا بهتر است یک موضوع را انتخاب نمایید تا در همان خصوص گفتگو کنیم.

    در ضمن با توجه به همه این مباحث، عالمان و دانشمندان اسلامی بر این عقیده اند که این قرآن موجود همان قرآن اصلی است که بر پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله نازل شده است.

    ویرایش توسط میقات : ۱۳۹۲/۰۷/۱۱ در ساعت ۱۷:۱۴

    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.




  10. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    102 پست
    حضور
    39 روز 13 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0

    جمع بندی




    چرا تمام قرآن؟



    پرسش:
    در روایات داریم که افضل آیات قرآن آیت الکرسی و «بسم الله الرحمن الرحیم» است. پس یعنی نیازی نیست برای دیگر آیات وقت بگذارم؟ به علاوه چرا باید تمام قرآن را تلاوت کنم در حالی که قرآن اصلی نزد ما نیست؟


    پاسخ:
    با سلام و درود
    در این زمینه، چند مطلب عرض می شود:
    مطلب اول: این که آیات یا سوره هایی فضیلت و آثار بیشتری دارند، اصلا به معنای انکار فضیلت برای آیات و سوره های دیگر نیست. در هیچ کجا از کلام اهلبیت علیهم السلام ـ که مفسران حقیقی قرآن هستند ـ نداریم که به این جهت، فضیلت برای آیات و سوره های دیگر را رد کرده باشند، و یا برشمردن فضیلت برخی آیات و سوره ها را به معنای توجه نکردن به آیات و سوره های دیگر دانسته باشند.
    قابل توجه این که تمام قرآن ـ اعم از سوره ها و آیات و حتی حروف آن ـ کلام الهی است و از طرف خداوند متعال بر پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله) نازل شده است. لذا تمام حروف و کلمات قرآن، وحی الهی هستند و ویژگی و آثار خاص خود را داشته و ما موظف به رعایت شئون نسبت به آن ها هستیم.

    مطلب دوم: در قرآن دعاهایی از پیامبران ذکر شده است مانند دعای حضرت یوسف (علیه السلام): «رَبِّ ... تَوَفَّني‏ مُسْلِماً وَ أَلْحِقْني‏ بِالصَّالِحينَ»؛ پروردگارا! ... مرا مسلمان بميران و به صالحان ملحق فرما.(1)
    در این باره باید گفت این که سرانجام و عاقبت انسان چه می شود و قضاوت الهی در مورد او چیست، بسیار مهم است؛ و این اختصاصی به پیامبران الهی ندارد و دعایی است که یکی از جنبه های آن، آگاهی و آموزش دادن به مخاطبین برای دعا کردن به درگاه الهی است. لذا این دعاها را هر کسی می تواند انجام دهد؛ کما این که توجه به عاقبت به خیر شدن، در آیه ای دیگر به همه مؤمنان، تذکر داده شده است: «يَأَيهَّا الَّذِينَ ءَامَنُواْ اتَّقُواْ اللَّهَ حَقَّ تُقَاتِهِ وَ لَا تمُوتُنَّ إِلَّا وَ أَنتُم مُّسْلِمُونَ»؛ اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد! آن گونه كه حق تقوا و پرهيزكارى است، از خدا بپرهيزيد! و از دنيا نرويد، مگر اينكه مسلمان باشيد! (بايد گوهر ايمان را تا پايان عمر، حفظ كنيد).(2)

    مطلب سوم: انسان با دعا کردن، مرتبه و درجه اش ارتقاء می یابد، البته نه در حد و اندازه پیامبران الهی، چرا که پیامبران برگزیدگان الهی هستند، و قابلیت و ظرفیت وجودی بالایی داشته اند که به این مقام انتخاب شده اند: «إِنَّ اللَّهَ اصْطَفى‏ آدَمَ وَ نُوحاً وَ آلَ إِبْراهيمَ وَ آلَ عِمْرانَ عَلَى الْعالَمينَ»؛ خداوند، آدم و نوح و آل ابراهيم و آل عمران را بر جهانيان برترى داد.(3)
    البته لازم به ذکر است که راه کمال و تعالی برای همه باز است و هر کس به حسب ظرفیت وجودیش می تواند به مراتب کمال نائل شود.

    مطلب چهارم: این قرآن موجود، همان قرآنی است که از طرف خداوند متعال و توسط جبرئیل وحی، بر پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله) نازل شده است.
    قرآن موجود که قرائت حفص از عاصم است همان قرآن نازل شده است که به صورت متواتر از مسلمانان صدر اسلام تاکنون نسل به نسل منتقل شده و به ما رسیده است.
    اهلبیت علیهم السلام هم همین قرآن را معیار قرار داده و به همگان به همین قرآن توصیه می فرمودند. لذا این سخن که قرآن اصلی در دسترس نیست، سخنی نادرست و باطل است.
    اگر هم منظورتان قرآن حضرت علی (علیه السلام) است، آن قرآن ویژگی هایی اضافه بر اصل قرآن داشته، از جمله تفسیر آیات، بیان شأن نزول و ...؛ لذا اضافات آن، اضافات قرآنی نیست.

    بنابر این؛ قرآن موجود، همان قرآن اصلی و نازل شده بر پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله) است که همه آیات و کلماتش الهی است و قرائت و خواندنش نیز ثواب و آثار خود را دارد.


    _
    ________
    (1) یوسف/ 101.
    (2) آل عمران/ 102.
    (3) آل عمران/ 33.


    ویرایش توسط میقات : ۱۳۹۴/۰۸/۰۵ در ساعت ۲۰:۱۴

    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.



  11. تشکرها 2


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود