جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: اسلام دین مهربانی

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۶
    نوشته
    1,188
    تشکر:
    1
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    اسلام دین مهربانی




    بسم الله الرحمن الرحيم خداوند بخشنده و مهربان است . اسلام ديني الهي و آسماني است . بنابراين مهرباني و مهرورزي جايگاه وي‍‍‍ژه اي در اين دين آسماني دارد.زيرا خداوند مهرورز و رئوف است .


    انسان به طور فطري موجودي عاطفي است.يعني ناخودآگاه جوياي محبت و عاطفه است . دليل محکم براي اثبات ادعاي فوق همين گرايش طبيعي و غريزي انسان به اجتماع و زندگي اجتماعي است . تا در سايه اين اجتماع به نياز هاي فطري خويش دست يابد . دين اسلام به عنوان کامل ترين دين آسماني تاکيد ويژه اي بر محبت و مهرورزي دارد . الگوي انساني کامل معرفي شده در دين اسلام حضرت محمد (ص) است . محبت و مهرباني در تمامي ابعاد زندگي ايشان موج مي زند . از کانون گرم خانواده گرفته تا اجتماع مردم عادي – از دعوت آسماني ايشان گرفته تا جنگ ها و غزواتي که ايشان با آن ها مواجه شد.در تمامي اين مراحل ايشان هرگز اصل مهم مهرورزي را فراموش نمي کردند .


    دين اسلام رابطه ميان مسلمانان را يک رابطه برادري و برابري معرفي مي کند و براي همه اقشار حقوق مساوي و يکساني را قائل است و اين مهم را به کرات توسط سيره پيامبر متذکر مي شود.مثلا اينکه بلال حبشي يک سياه بود ولي موذن پيامبر بود. يا سلمان فارسي عرب نبود ولي در مجالس همنشين پيامبر بود . و در صحنه هايي که حضرت در مجالس گوناگون با تمامي قشرهاي جامعه مراوده و نشت و برخاست داشتند .


    دين اسلام با وضع قوانين خاص عنصر محبت و مهرورزي را به شکلي خاص تداوم مي بخشد. زکات – خمس – صدقه و احسان از جمله ي اين قوانين و ضوابط هستند. به گونه اي که زکات را با نماز توصيه مي کند. تاکيد اسلام بر حقوق همسايه نمونه ي ديگري از اهميت مهرورزي در اسلام است .اسلام مسلمين را مکلف کرده که از احوال همسايه خويش دستگيري نمايند . مبادا مسلماني شب سير بخوابد در حالي که همسايه اش با شکم گرسنه شب را به صبح برساند که در اين صورت مسلمان نيست .


    تاکيد اسلام به برگزاري نماز جمعه و جماعت – صله رحم - ... نيز بيانگر اهميت مهرورزي در اسلام است .
    بنابر آن چه که مختصر بيان شد و نيز با مطالعه در سيره پيامبر و اهل بيت و جنبه هاي رفتاري ايشان مي توان به جايگاه مهرورزي در اسلام اشراف پيدا کرد .


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۶
    نوشته
    1,188
    تشکر:
    1
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    مام رضا (ع) فرمودند : التَّواضُعُ أن تُعطِيَ النّاسَ مَا تُحِبُّ أََََن تُعطاهُ.
    تواضع آن است که آنچه را که دوست مي داري مردم به تو عطا کنند، تو به مردم عطا کني.
    رسول اکرم (ص) فرمودند : لَو کَانَ الرِّفقُ خَلقاً يُريَ مَا کَانَ مِمَّا خَلَقَ اللهُ شَيءٌ اَحسَنَ مِنهُ.

    اگر مدارا مخلوقي بود که ديده مي شد هيچ مخلوقي از مخلوقات خدا از او نيکوتر نبود.

    امام علي (ع) فرمودند : حَسِّن خُلقَکَ يُخَفِّفِ اللّه‏ُ حِسابَکَ

    اخلاقت را خوب کن تا خداوند حسابت را آسان گرداند.

    امام رضا(ع) فرمودند : أحسن الناس إيماناً أحسنهم خلقاً و ألطفهم باَهله، و اَنا اَلطفکم باَهلى
    نيکوترين مردم از نظر ايمان، خوش خلق‌ترين و با لطفترين آنها نسبت به اهل خويش است.

    پيامبر اسلام (ص) : ان حسن الخلق ذهب بخير الدنيا و الاخره
    حسن خلق نيکي دنيا و آخرت را به دنبال دارد.

    امام صادق (ع) : من ساء خلقه عذّب نفسه
    هرکس بداخلاق باشد خودرا عذاب مي دهد.

    امام علي (ع) : حسن الخلق خير الرفيق
    خوش اخلاقي بهترين رفيق آدمي است.

    .الإمامُ عليٌ‏‌عليه السلام : ثلاثٌ يُوجِبْنَ الَمحبَّةَ : حُسنُ الخُلقِ ، وحُسنُ الرِّفقِ ، والتَّواضُعُ .

    امام على عليه السلام : سه خصلت موجب جلب دوستى مى‏شود : خوشخويى ، مهربانى و فروتنى .

    امام صادق (ع) : لاعيش اهنأ من حسن الخلق

    هيچ زندگاني گواراتر از حسن خلق نيست.

    امام علي (ع) : حسن الخلق خير الرفيق

    خوش اخلاقي بهترين رفيق آدمي است.

    قرآن کريم : انک لعلي خلق عظيم
    بدرستيکه تو داراي اخلاق نيکو هستي.

    ویرایش توسط yeganeh : ۱۳۸۷/۰۵/۱۸ در ساعت ۰۵:۲۳


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۶
    نوشته
    1,188
    تشکر:
    1
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    اسلام دين محبت و مسلمان نماد مهرورزي :




    مهر و محبّت مايه و سرمايه‏اى است که جايگاهش ، قلبى که در معارف الهيه از آن تعبير به بيت اللّه‏ و حرم اللّه‏ و عرش اللّه‏ شده است ، قلبى که همه ارزش انسان به اعتبار محتويات مثبت و نورانى آن است ، قلبى که افق طلوع ايمان و يقين و عشق به حق و مهرورزى نسبت به خلق خداست ، قلبى که صاحبش از آن مراقبت و مواظبت نموده و از اين که جايگاه رذايل شود حفظش کرده و آن را به صلاح و سواد آراسته و فضاى آن را شايسته جلوه فيوضات حضرت فيّاض نموده است .

    قلب خالى از حالات مثبت و محروم از مايه مهر و محبّت بنا به نظر اولياى حق و به ويژه حضرت مولى الموحدين ، صاحبش موجودى بى‏منفعت و وجودى فاقد ارزش است .

    « عِظَمُ الْجَسَدِ وَطُولُهُ لاَ يَنْفَعُ إذا کَانَ الْقَلْبُ خَاوِياً » 1.

    بزرگى و بلندى بدن در صورتى که قلب خالى از حقايق و حالات مثبت باشد سودى نمى‏دهد .

    رسول خدا صلي الله عليه و آله مى‏فرمايد :

    « إذَا طَابَ قَلْبُ الْمَرْءِ طَابَ جَسَدُهُ وَإذَا خَبُثَ الْقَلْبُ خَبُثَ جَسَدُهُ » 2 .

    هنگامى که قلب انسان از همه رذايل پاک باشد ، حرکات بدن و اعضا و جوارحش پاک خواهد بود و چون قلب آلوده باشد جسد و حرکات اعضا و جوارحش آلوده خواهد بود .

    و نيز از آن حضرت در روايت بسيار مهمى آمده :

    « إنَّ للّه‏ِِ تَعَالى فِى الاْءَرْضِ أوَانِىَ أَلا وَهِىَ الْقُلُوب فَأحَبُّهَا إلَى اللّه‏ِ أَرَقُّهَا وَأصْفَاهَا وَأَصْلَبُهَا ، أَرَقُّهَا لِلإخوانِ وَأَصْفَاهَا مِنَ الذُّنُوبِ وَأَصْلَبُهَا فِى ذَاتِ اللّه‏ِ »3 .

    براى خدا در زمين ظرف‏هايى است ، آگاه باشيد که آن ظرف‏ها قلب‏هاست محبوب‏ترين آن ظرف‏ها در پيشگاه خدا مهربان‏ترين و صاف‏ترين و سخت‏ترين آن‏هاست ، مهربان‏ترينش نسبت به برادران انسانى و ايمانى ، صاف‏ترينش از گناهان و سخت‏ترينش در استقامت و پايدارى در راه خدا .

    پيامبر بزرگ اسلام صلي الله عليه و آله در بيانى پر ارزش مى‏فرمايد :

    « إنَّ اللّه‏َ تَبَارَکَ وَتَعالَى لاَ يَنْظُرُ إلى صُوَرِکُمْ وَلاَ إلى أمْوَالِکُمْ وَلَکِنْ يَنْظُرُ إلى قُلُوبِکُمْ وَأعمَالِکُم » 4 .

    خداى تبارک و تعالى نه به ظاهر شما مى‏نگرد و نه به ثروت و اموالتان ، بلکه به قلوب شما و اعمالتان نظر مى‏کند .

    بر پايه آيات و روايات ، قلب در وجود انسان از موقعيت ويژه‏اى برخوردار است تا جايى که صلاح و فساد و پاکى و ناپاکى انسان در ارتباط با حالات اين مرکز حساس و اين سرمايه ملکوتى و عنصر عرشى است .

    پاره‏اى از حرکات و امور انسان ريشه در عشق و محبّت فراوان او نسبت به خلق خدا دارد که لازم است انسان ، قدردان اين عشق و محبّت باشد و خدا را نسبت به اين نعمت معنوى سپاس‏گزارى کند ، در مثل انسان از مسيرى عبور مى‏کند ، مى‏بيند در راه رفت و آمد مردم خارى ، تيغى ، سنگ و يا شى‏ء آزار دهنده‏اى افتاده ، بدون آن که وضع و شخصيت خود را ملاحظه کند ، براى آن که انسان و يا جاندارى در رفت و آمدش از اين مسير صدمه و آزار نبيند ، جاده و راه را از آن اشياء آزار دهنده پاک مى‏کند و يا گم شده‏اى را به محلى که گم کرده ، راهنمايى مى‏کند يا به عيادت بيمارى مى‏رود يا جنازه‏اى را که نمى‏شناسد تشييع مى‏کند و . . . اين‏ها امورى است که محرک انجامش ،مايه و سرمايه‏اى چون محبّت و عشق به ديگران است که جز قلب جايگاهى ندارد ، آن هم قلبى که به حيات معنوى و فيوضات الهى و برکات آسمانى و نور ايمانى زنده است .

    پيامبر بزرگ اسلام صلي الله عليه و آله اين گونه امور را که ريشه در محبّت و عشق انسان به ديگران دارد ، عملى انسانى و اخلاقى و مساوى با صدقه دادن در راه خدا دانسته است ، از آن حضرت روايت شده است که فرمود :

    « إنَّ عَلى کُلِّ مُسْلِمٍ فِى کُلِّ يَوْمٍ صَدَقَةً قَالوا : وَمَنْ يُطِيقُ هَذَا ؟ قال : إمَاطَتُکَ الأَذى عَنِ الطَّرِيقِ صَدَقَةٌ وَإِرشادُکَ الطَّريق صَدَقَةٌ وَعَيَادَةُ الْمَرِيضِ صَدَقَةٌ وَاتِّبَاعُ الجنَازَةِ صَدٌقَةٌ وَأمْرُکَ بِالمَعْرُوفِ صَدَقَةٌ وَنَهْيُکَ عَنِ الْمُنْکَرِ صَدَقَةٌ وَرَدُّکَ السَّلاَمُ صَدَقَةٌ » 5 .

    بى‏ترديد هر روز بر عهده هر مسلمانى صدقه دادن لازم است ، گفتند : چه کسى مى‏تواند هر روز صدقه بپردازد ؟ فرمود : جاده و راه را از اشياى آزار دهنده مردم پاک کنى صدقه است ، راهى را به کسى که دنبالش مى‏گردد نشان دهى صدقه است ، بيمارى را عيادت کنى صدقه است ، جنازه‏اى را تشييع نمايى صدقه است ، مردم را به کارهاى پسنديده وادار کنى و از کارهاى ناپسند بازدارى صدقه است و پاسخ سلام ديگران را بدهى صدقه است .

    درباره مهرورزى مردم روى زمين نسبت به يکديگر در روايت مهمى از حضرت امام کاظم عليه السلام نقل شده است :

    « إنَّ أَهْلَ الاْءَرْضِ لَمَرْحُوُونَ مَا تَحَابُّوا وَأَدُّوا الاْءَمَانَةَ وَعَمِلُوا بِالحَقِّ » 6 .

    بى‏ترديد اهل زمين مورد مهر و رحمت‏اند چون به يکديگر محبّت ورزند و امانت را به صاحبش برگردانند و حق را در همه زمينه‏ها به کار بندند .

    از رسول خدا صلي الله عليه و آله روايت شده است که خداى عزّوجلّ مى‏فرمايد :

    « حَقَّتْ مَحَبَّتِى لِلْمُتَحَابِّينَ فِىَّ وَحَقَّتْ مَحَبَّتِى لِلْمُتَزَاوِرِينَ فِىَّ » 7 .

    مهر و محبتم سزوار کسانى است که به يکديگر به خاطر من مهر مى‏ورزند و عشق و محبتم شايسته کسانى است که براى من به ديدار يکديگر مى‏روند


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود