صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: حضور در مجلسی که خداوند در آن معصیت می شود

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۲
    نوشته
    97
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    2 روز 15 ساعت 42 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0

    حضور در مجلسی که خداوند در آن معصیت می شود




    در حدیث داریم:
    امام صادق(ع) فرمود: «لاینبغی للمؤمن ان یجلس مجلساً یعصی اللّه فیه ولایقدر علی تغییره؛
    سزاوار نیست برای مؤمن که در مجلسی که خداوند در آن معصیت میشود و قدرت بر تغییر آن ندارد بنشیند.»
    وسایل الشیعه، ج 11، ص‏503
    سوال: هنگام معاشرت با افرادی از دین یا مذهب متفاوت، معیار این معصیت چه هست؟

    به عنوان مثال اگر در خارج از کشور در مجلسی حضور پیدا کنیم که شرکت کنندگان آن مسیحی هستند و در این مجلس شراب هم می نوشند، (ضمنا فرض کنید این مجلس، مجلس لهو و لعب نیست، موسیقی یا حرام دیگری درش اتفاق نمی افته، مفسده هم نداره. فقط جهت صرف شام هست ولی آن طور که در اکثر کشورها مرسوم هست، شراب هم در رستوران سرو می شود.) با توجه به این که در دین آن ها نوشیدن شراب معصیت محسوب نمی شود، آیا می توان گفت که در این مجلس، معصیت خدا انجام نشده، پس مشمول حدیث فوق نیست؟

  2. تشکر


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    698
    مورد تشکر
    8 پست
    حضور
    16 روز 10 ساعت نامشخص
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    2



    با نام و یاد دوست




    حضور در مجلسی که خداوند در آن معصیت می شود





    کارشناس بحث: استاد پیام



  5. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۲
    نوشته
    511
    تشکر:
    1
    حضور
    12 روز 11 ساعت 48 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سلام "پاسخی رابیان میکنم ولی بهتره سوال خودتون رادرفقه ادامه بدین :
    موسيقى از نظر اسلام در چند صورت حرام مى‏باشد:
    1 ) موسيقى مطرب يعنى آهنگ‏هايى كه موجب (تحريكات غيرارادى در شنونده شود) و انسان را از ياد خدا غافل مى‏سازد. منظور از محرك بودن نيز نوعى و شأنى است؛ يعنى، به طور معمول چنين اثرى را دارا باشد نه فقط نسبت به شخص خاص.
    2 ) موسيقى همراه با مضامين لهوى كه به گونه‏اى موجب فساد اخلاق و انحراف اذهان است مانند ترانه‏هاى عاشقانه و اشعارى كه در وصف زن، شراب و غيره است و از همين قسم است اشعارى كه به هر نحو موجب ترويج باطل و مخالفت با حق باشد مانند توهين به مقدسات و يا در جهت تاييد كفر و شرك و نظامهاى فاسد و سردمداران آن باشد.
    3 ) موسيقى در مجلس گناه و لهو و لعب مانند آهنگهايى كه در حال رقص يا نوشيدن شراب و غيره نواخته مى‏شوند. در هر صورت معيار در حرمت موسيقى مناسب بودن آن با مجالس لهو و داشتن مضامين فساد انگيز و اغوا كننده و طرب انگيز است و فرق نمى‏كند كه از صدا و سيما باشد يا غير آن. ايرانى باشد و يا غير ايرانى. همين طور فرقى بين موسيقي شاد و غم انگيز در اين حكم نيست و ملاك در تحريك شدن نوع مردم است نه شخص انسان.
    لازم به ذکر است تشخيص حرام بودن موسيقي از شبهات مفهوميه است لذا تا اطمينان به حرمت آن پيدا نشده اصل برائت و عدم حرمت جاري است نکته دوم؛ آنچه كه حرام است استماع , يعني گوش دادن اختياري به موسيقي حرام و پيگيري آن است، ولي شنيدن غيراختياري و رهگذري اشكال ندارد.
    به نظر همه مراجع عظام تقليد معيار در حرمت موسيقى، مطرب و لهوى بودن آن است؛ هر چند محتواى آن اشعار مذهبى و اسلامى باشد. امام خميني، استفتاءات، ج 2، مكاسب محرمه، س 25؛ آيت الله خامنه‏اى، اجوبة الاستفتاءات، س 1157؛ آيت الله بهجت، وسيلةالنجاة، ج 1، م 1449؛ آيت الله صافى، جامع الاحكام، ج 1، س 1003؛ آيت الله نورى، توضيح‏المسائل، مسائل مستحدثه؛ آيت الله وحيد، منهاج الصالحين، ج 3، م 8 و 17؛ آيت الله فاضل، جامع‏المسائل، ج 1، س 999؛ آيت الله تبريزى، صراط النجاة، ج‏1،1008 و 1025؛ آيت الله سيستانى، Sistani.org، موسيقى، ش 5؛ آيت الله مكارم، استفتاءات، ج 2، س 708.
    تبصره. برخى از مراجع تقليد (آيات عظام: تبريزى، سيستانى، مكارم و وحيد )، قيد «مطرب» را جزء موسيقى حرام نمى‏دانند.
    اگر موسيقي از نوع موسيقي لهوي و طرب انگيز و مناسب با مجالس لهو و لعب باشد گوش دادن به آن جايز نيست وملاك در تشخيص عرف متدين است و اجازه يا عدم اجازه اداره وزارت ارشاد يا مؤسسات فرهنگي ديگر ملاك نيست و در حكمي كه گفته شد فرقي بين موسيقي داخلي و خارجي نمي باشد.
    منظور از مجالس لهو لعب مجالسى است كه براى عياشى، هوس‏رانى و رقص و پايكوبى تشكيل شده و نزد عرف متدين مجلس گناه محسوب گردد. اگر هر موسيقى‏اى به كيفيتى نواخته شود كه مناسب آن باشد، گوش دادن به آن حرام است. مقصود از مجالس لهو و لعب، آن نيست كه در آن شراب، رقص و... باشد؛ بلكه منظور مجالس شأنى است؛ يعنى، آهنگ موسيقى به گونه‏اى باشد كه اگر در مجلس عادى و يا به صورت فردى نيز نواخته شود، متناسب با مجلس فسق و گناه به كار مى‏رود و انسان را به ياد فضاى مجالس ياد شده مى‏اندازد. آيت الله مكارم، استفتاءات، ج 2، س 704؛ آيت الله بهجت، توضيح المسائل، متفرقه، م 20؛ آيت الله خامنه‏اى، اجوبةالاستفتاءات، س 1131؛ آيت الله سيستانى، sistani.org، موسيقى، ش 1؛ آيت الله تبريزى، صراط النجاة، ج 1، س 1012 و 1013 و ج 2، س 919؛ و دفتر: بقيه مراجع تقليد.



  6. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۲
    نوشته
    511
    تشکر:
    1
    حضور
    12 روز 11 ساعت 48 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    احکام واستفتائات(پایگاه اطلاع رسانی رهبری)

    حضور در مجلس معصيّت‏

    س 1425: گاهى مجالس جشن دسته‏جمعى از طرف اساتيد يا دانشگاه كشورهاى بيگانه برگزار مى‏شود و از قبل معلوم است كه مشروبات الكلى در آن مجالس وجود دارد، تكليف شرعى دانشجويان كه قصد شركت در آن جشن را دارند چيست؟

    حضور در مجالسى كه در آنها شراب نوشيده مى‏شود براى هيچكس جايز نيست، در اين محافل شركت نكنيد تا بفهمند كه شما به علت مسلمان بودن در مجلس شرب خمر شركت ننموده و مشروب نمى‏خوريد.

    س 1426: حضوردر مجالس عروسى چه حكمى دارد؟ آيا بر حضور در مجلس عروسى كه خالى از رقص نيست، عنوان «الداخل فى عمل قوم فهومنهم» صدق مى‏كند و لذا ترك آن مجلس واجب است يا اينكه حضور در آن مجلس بدون شركت در رقص و مراسم ديگر، اشكال ندارد؟

    اگر مجلس به گونه‏اى نباشد كه عنوان مجلس لهو و حرام و معصيت بر آن صدق كند و حضور در آن مفسده‏اى نداشته باشد، حضور و نشستن در آن در صورتى كه عرفا تأييد عملى كه جايز نيست، محسوب نشود، اشكال ندارد.

    س 1427: 1 - شركت در جشنهايى كه زنان و مردان در آنها مبادرت به رقص و نواختن موسيقى بطور جداگانه مى‏كنند چه حكمى دارد؟
    2 - آيا شركت در عروسيهايى كه در آنها مبادرت به رقص و نواختن موسيقى ميشود، جايز است؟
    3 - آيا نهى از منكر در مجالسى كه در آنها رقص انجام مى‏شود، در صورتى كه امر به معروف ونهى از منكر در شركت كنندگان تأثيرى نداشته باشد، واجب است؟
    4 - رقص مختلط زن و مرد چه حكمى دارد؟

    بطور كلى اگر رقص باعث تهييج شهوت شود يا همراه با عمل حرام و يا مستلزم آن بوده و يا به صورت مختلط بين زنان و مردان اجنبى باشد، جايز نيست و فرقى نمى‏كند بين اينكه در جشنهاى عروسى باشد يا غير آن و شركت در مجلس معصيت هم اگر مستلزم ارتكاب حرام مانند گوش‏دادن به موسيقى مطرب و لهوى مناسب با مجالس لهو و گناه باشد و يا حضور در آنها تأييد گناه محسوب شود، جايز نيست و امّا تكليف امر به معروف و نهى از منكر با عدم احتمال تأثير ساقط است.

    س 1428: اگر مرد نامحرمى وارد جشن عروسى شود و در آنجا زن بدون حجابى حضور داشته باشد و مرد بداند كه نهى از منكر در او تأثيرى ندارد، آيا واجب است مجلس را ترك كند؟

    اگر خروج از مجلس معصيت به عنوان اعتراض مصداق نهى از منكر باشد، واجب است.

    س 1429: آيا حضور در مجالس و محافلى كه در آنها به نوارهاى مبتذل غناگوش داده مى‏شود جايز است؟ در صورتى كه در غنا بودن آن شك داشته باشد، با توجه به اين كه نمى‏تواند از پخش نوار جلوگيرى كند، حكم چيست؟

    حضور در مجلس غناو موسيقى مطرب و لهوى مناسب بامجالس لهو و گناه در صورتى كه منجر به گوش دادن يا تأييد آن شود جايز نيست ولى در صورت شك در موضوع، حضور در آن مجلس و گوش دادن به آن فى‏نفسه اشكال ندارد.

    س 1430: شركت در مجالس و محافلى كه انسان در آنها گاهى مبتلا به شنيدن كلام غيرمناسبى از قبيل افترا بر مقامات دينى يا مسئولين جمهورى اسلامى يا مؤمنين ديگر مى‏شود چه حكمى دارد؟

    مجرّد حضور در آن مجالس تا زمانى كه مستلزم ابتلا به عمل حرام مانند گوش دادن به غيبت و همچنين موجب تأييد و ترويج منكر نباشد، فى نفسه اشكال ندارد ولى نهى از منكر با وجود شرايط آن واجب است.

    س 1431: در جلسات و انجمن‏هايى كه در بعضى از كشورهاى غير اسلامى تشكيل مى‏شود، طبق عادت براى پذيرايى حاضران از مشروبات الكلى استفاده مى‏شود، آيا شركت در اين جلسات و انجمن‏ها جايز است؟

    حضور در مجلسى كه در آن شراب خورده مى‏شود جايز نيست و در صورت اضطرار واجب است به مقدار ضرورت اكتفا شود.


  7. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۹
    نوشته
    3,519
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    36 روز 23 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    0



    حضور در جاییکه شراب می نوشند جایز نیست

    در ضمن این یک درس بزرگ و خوب هم برای شارب خمر است

    اللهم صل علی فاطمه و ابیها و بعلها و بنیها والسر المستودع فیها بعدد ما احاط به علمک




    یک آدرس مهم : آدرس عکسهای متحرک و زیبا برای وبلاگها

    http://www.askquran.ir/group225-discussion2066.html



  8. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۲
    نوشته
    97
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    2 روز 15 ساعت 42 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    بحث "دلیل حرمت شراب" موضوع این تاپیک نیست، و بهتره در تاپیک مربوطه دنبال بشه ولی در مورد نوشته شما دوست عزیز باید بگم:
    - این که بگیم شراب لازمه زندگیشونه، اگر منظور اینه که با هیچ روش دیگری نمی شه دمای بدن رو بالا برد، این درست نیست.
    - اسلام نگفته شراب هیچ سودی نداره، بلکه گفته مضراتش از سودش بیشتره. و به این دلیل شراب رو حرام اعلام کرده اند. پس فقط با بیان کردن مزایای مصرف الکل نمی شه نتیجه گیری خاصی کرد. بلکه باید مزایا و معایب رو کنار هم بگذاریم و ببینید کدام بیشتر هستند.

    آیه 219 سورة بقره:
    یسئَلُونَک عَنِ الْخَمْرِ وَ الْمَیسِرِ قُلْ فِیهِمَا إِثْمٌ کبِیرٌ وَ مَنَفِعُ لِلنَّاسِ وَ إِثْمُهُمَا أَکبرُ مِن نَّفْعِهِمَا وَ یسئَلُونَک مَا ذَا ینفِقُونَ قُلِ الْعَفْوَ کَذَلِک یبَینُ اللَّهُ لَکُمُ الاَیتِ لَعَلَّکمْ تَتَفَکَّرُونَ‏.

    در باره شراب و قمار، از تو می‏پرسند، بگو: «در آن دو، گناهی بزرگ، و سودهایی برای مردم است، و[لی‏] گناهشان از سودشان بزرگتر است. » و از تو می‏پرسند: «چه چیزی انفاق کنند؟» بگو: «مازاد [بر نیازمندی خود] را.» این گونه، خداوند آیات [خود را] برای شما روشن می‏گرداند، باشد که در [کار] دنیا و آخرت بیندیشید.

    ویرایش توسط aminxp : ۱۳۹۲/۰۷/۱۱ در ساعت ۱۲:۴۵

  9. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۲
    نوشته
    97
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    2 روز 15 ساعت 42 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    در مورد این که آیا شراب مزایای پزشکی اثبات شده ای داره یا نه، در سایت زیر (به زبان انگلیسی) توضیحات مختصر و مفیدی داده شده:
    Independent Scientific Committee on Drugs - ISCD
    در هر حال در صورت تمایل به انجام این بحث بهتره تاپیک مخصوصی براش ایجاد کنید.

  10. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۲
    نوشته
    126
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 روز 19 ساعت نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    1



    پیغمبر اسلام میگه:

    ده کس را درباره شراب لعنت نمودند: 1.کسی که درختش را به این نیت کاشته 2.آن که نگهبانش بوده 3.آن کس که انگورش را فشرده 4.آن که جعبه آن را حمل نموده5.آنکس که پول آنرا دریافت کرده 6.آنکه از باربر تحویل گرفته 7.آنکه فروخته 8. آنکه خریده 9. آن کس که آنرا در جام ریخته 10.و آن که نوشیدهوسائل الشیعه



    حال قرآن میگه حسنی هم داره شراب.
    امام صادق میگه در شراب شفا نیست.
    پزشک در مواردی ممکن است برای درمان الکل مصرف کند.



    ویرایش توسط مدیر اجرایی : ۱۳۹۲/۰۷/۱۱ در ساعت ۱۷:۲۳




    بارالها!

    امشب تمام عاشقان را دست به سرکن.

    یک امشبی با من بمان با من سحر کن.


  11. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۲
    نوشته
    97
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    2 روز 15 ساعت 42 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    این که بعضی دکترها نوشیدن الکل رو توصیه می کنند، به این دلیل نیست که مزیت پزشکی الکل اثبات شده. بلکه به این دلیل هست که از روی اطلاعات آماری، احتمال شفای بیمار را می دهند و البته ممکنه اشتباه کنند. در گذشته هم پزشکان داروهایی را تجویز می کردند که الان استفاده از آن داروها ممنوع شده. این که پزشکان چه می کنند نمی تونه معیار باشه. معیار اینه که علم پزشکی چیزی رو ثابت کرده یا نه؟ در سایتی که لینکش رو گذاشتم نوشته تا به این لحظه از نظر علم پزشکی اثبات نشده که الکل برای یک بیماری خاص مفید باشه.

    البته بدیهیه که مصرف الکل در خارج از بدن مانند استفاده برای از بین بردن میکروب ها و... مورد نظر نیست. صحبت از نوشیدن الکل هست.

    این دو جمله لزوما تناقض ندارند. شاید مزایای الکل غیر از شفا باشند. همان طور که در زمان های قدیم به جای بیهوش کردن بیماران گاهی بهشون شراب می دادند تا درد رو کمتر حس کنند. خوب در هنگام عدم وجود داروی بیهوشی این شاید یک مزیت محسوب بشه، ولی شفا نیست. نظر دیگری هم اینه که منظور از مزایای الکل، ممکنه سود حاصل از تولید و فروشش باشه. ممکن هست مزایای دیگری هم داشته باشه (به غیر از شفا) که هنوز کشف نشده اند.
    ویرایش توسط aminxp : ۱۳۹۲/۰۷/۱۱ در ساعت ۱۸:۰۶

  12. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۱
    نوشته
    53
    مورد تشکر
    5 پست
    حضور
    1 روز 22 ساعت 16 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    1



    نقل قول نوشته اصلی توسط @█ آتئوس █@ نمایش پست
    پیغمبر اسلام میگه:

    ده کس را درباره شراب لعنت نمودند: 1.کسی که درختش را به این نیت کاشته 2.آن که نگهبانش بوده 3.آن کس که انگورش را فشرده 4.آن که جعبه آن را حمل نموده5.آنکس که پول آنرا دریافت کرده 6.آنکه از باربر تحویل گرفته 7.آنکه فروخته 8. آنکه خریده 9. آن کس که آنرا در جام ریخته 10.و آن که نوشیدهوسائل الشیعه



    حال قرآن میگه حسنی هم داره شراب.
    امام صادق میگه در شراب شفا نیست.
    پزشک در مواردی ممکن است برای درمان الکل مصرف کند.
    در قران میگه برای شراب مزیایی هست وضرر هایی ولی ضرر های شراب بیشتر از مزیای آن است بخاطر همین حرام شده
    پس در اسلام در مورده شراب هیچ تناقضی نیست ویه مطلب واضح میگن که کلا در همه حرف های امامان وقران از شراب نهی شده

    آيات صريح قرآن درباره حرام بودن مشروب كدام است؟

    حكم حرام بودن شراب در برخى آيات قرآن كريم و فرمايشات معصومين(ع) وارد شده و در حرمت آن هيچ ترديدى باقى نمانده است(مائده، آيه 90 و 91 - بقره، آيه 219). در قرآن كريم آيات بسياري درباره شراب نازل شده است كه ما به برخي از آنها اشاره مي كنيم:
    حرمت شراب
    در رابطه با حرمت شراب گفتني است كه بيان احكام در صدر اسلام به صورت تدريجى بوده است. چون پذيرش لازم براى بيان دفعى وجود نداشته است. از همين ‏رو در آيه 219 سوره بقره، «يسئلونك عن الخمر و الميسر قل فيهما اثم كبير و منافع للناس و اثمهما اكبر من نفعهما و يسئلونك ما ذا ينفقون قل العفو كذلك يبين الله لكم الايات لعلكم تتفكرون» ابتدا نفع و ضررهاى مسكرات و اين كه مضار آن بيشتر از منافع آن است بيان گرديده ولى بعدا در آيه 90 سوره مائده حرمت آن به طور كلى بيان گرديده است.
    در اينجا چند مسئله بايد مورد توجه قرار گيرد:

    الف. بايد گفت كه مسئله حرمت خمر و شراب، در همه اديان الهي حرام بوده، و هيچ آييني كه از تحريف بشر مصون مانده باشد، شرب خمر را جايز نمي‌داند. روايتي از امام رضا عليه السلام نقل شده است كه فرمودند: ما بعث الله نبيا الا بتحريم الخمر... (صدوق، التوحيد) خداوند هيچ پيامبري را مبعوث نكرد، مگر آنكه شراب را در شريعت او حرام نمود. بنابراين تصور اين كه حرمت شراب فقط مربوط به دين اسلام است، تصوري نادرست مي‌باشد و اينكه امروزه در برخي اديان شرب خمر را حلال مي‌شمارند، اين خود يكي از نشانه‌هاي تحريف‌هايي است كه در آيين‌هاي الهي به دست بشر صورت گرفت (ر.ك: ذبيح الله محلاتي، ساحل نجات در مضرات شراب، ترياك، قمار، موسيقي، تهران، 1332) كه نمونة بارز آن را مي‌توان در دين يهود، و همين طور در تحريفاتي كه در دين مسيح توسط پولس قديس صورت يافت، پي‌گرفت.

    ب. بايد دانست احكام الهي براساس مصالح و مفاسد است يعني حلاليت نشانه مصلحت و فايده داشتن آن براي انسان است و حرمت نشانه مفسده و ضرري است كه آن براي انسان دارد.

    البته احكام الهي مورد وضعي است و ممكن است بنا بر مصالح مهمتر و يا به دلايل ويژه ديگري مدتي براي برخي مردم ابلاغ نشود و يا واجب نشود مانند ماهي‏گيري كه كاري حلال است ولي روزهاي شنبه براي يهوديان حرام شده است. اما اين گونه موارد با حرمت ذاتي برخي چيزها مانند گوشت، خون و شراب فرق مي كند
    .
    ج. ضرر و زيان فردي و اجتماعي شراب بر کسي پوشيده نيست، هر چند ممکن است منافع زودگذر و اندکي داشته باشد چنان که قرآن کريم هم تصريح فرموده است: «يسئلونک عن الخمر والميسر قل فيهما اثم کبير و منافع للناس و اثمهما اکبر من نفعهما»؛ درباره شراب و قمار از تو مي پرسند، بگو: در آن دو گناهي بزرگ و سودهايي براي مردم است و گناهشان از سودشان بزرگتر است» (بقره، آيه 219).

    و نيز در آيه 90 و 91 از سوره مائده، قمار بازي و مي گساري اعمالي پليد و از ابزار شيطان معرفي شده است.
    ضررهاي بس گراني كه بر اثر شراب خواري بر روح و جسم انسان وارد مي شود، به گونه اي: «انما الخمر والميسر والانصاب والازلام رجس من عمل الشيطان فاجتنبوه...» است كه فغان دانشمندان، روان شناسان و پزشكان جوامع غربي را درآورده است، در اينجا نظريه دانشمندان را در مورد زيان هاي شراب به طور فشرده بيان مي كنيم:

    1. اثر الكل در عمر انسان؛ يكي از دانشمندان مشهور غرب اظهار مي دارد كه هرگاه از جوانان 21 ساله تا 23 ساله معتاد به مشروبات الكلي، 51 نفر بميرند، در مقابل از جوان هاي غير معتاد، 10 نفر هم تلف نمي شوند.
    دانشمند مشهور ديگري ثابت كرده است كه جوان هاي 20 ساله، كه انتظار مي روند پنجاه سال عمر كنند در اثر نوشيدن الكل، بيشتر از 35 سال عمر نمي كنند.

    2. اثر الكل در نسل بشر؛ دانشمندان به تجربه ثابت كرده اند، كسي كه در حين انقاد نطفه مست است، 35 درصد از عوارض الكليسم حاد را به فرزند خود منتقل مي كند و اگر زن و مرد هر دو مست باشند، صد در صد عوارض حاد در بچه ظاهر مي شود، براساس آماري كه در اين زمينه وجود دارد، كودكاني كه زودتر از وقت طبيعي به دنيا آمده اند، از پدران و مادران الكلي 45 درصد و از مادران الكلي 31 درصد و از پدران الكلي 17 درصد بوده اند. كودكاني كه هنگام تولد توانايي زندگي را ندارند، از پدران الكلي 6 درصد و از مادران الكلي 45 درصد و نيز كودكاني كه فاقد نيروي كافي عقلايي و روحي بوده اند، از مادران الكلي 75 درصد و از پدران الكلي نيز 75 درصد بوده است.

    3. اثر الكل در اخلاق؛ در شخص الكلي عاطفه خانوادگي و محبت نسبت به زن و فرزند ضعيف مي شود، به طوري كه مكرر ديده شده كه پدراني، فرزندان خود را با دست خود كشته اند.

    4. زيان هاي اجتماعي الكل؛ طبق آماري كه «انيستتوي» پزشكي قانوني شهر «نيون» در 1961 تهيه نموده است، جرايم اجتماعي الكليست ها از اين قرار است:
    مرتكبين قتل هاي عمومي 50 درصد. ضرب و جرح ها در اثر نوشيدن الكل 8/77 درصد. سرقت هاي مربوط به الكليست ها 5/88 درصد. جرايم جنسي مربوط به الكليست ها 8/88 درصد مي باشد. اين آمار نشان مي دهد كه اكثريت قاطع جنايات و جرايم بزرگ در حال مستي روي مي دهد. خلاصه ضررهاي شراب آن قدر زياد است كه به گفته يكي از دانشمندان اگر دولت ها ضمانت كند درب نيمي از ميخانه ها را ببندند، مي توان ضمانت كرد كه از نيمي از بيمارستان ها و تيمارستان ها بي نياز شويم».
    (ناصر مكارم شيرازي، تفسير نمونه، ج 2، ص 74، تهران، دارالكتب، چاپ پانزدهم، 1362).

    به خاطر همين آثار منفي و خانمانسوز شراب خواري است كه اسلام آن را تحريم كرده و آياتي بر مذمت ميگساري نازل شده است.


    ویرایش توسط محمدحسین64 : ۱۳۹۲/۰۷/۱۱ در ساعت ۱۸:۰۹

صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود