صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: : ۞ تفسیرروایی سوره مبارکه فاتحة ۞

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    845
    مورد تشکر
    4 پست
    حضور
    19 روز 22 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    1
    گالری
    0

    مطلب : ۞ تفسیرروایی سوره مبارکه فاتحة ۞







    : ۞ تفسیرروایی سوره مبارکه  فاتحة  ۞








    آیة الله العظمی بهجت:


    تا رابطه ما با ولیّ امر، امام زمان (عج) قوی نشود، کار ما درست نخواهد شد.



    و قوّت رابطه ما با ولیّ امر (عج) هم در اصلاح نفس است.


    راه خلاص از گرفتاری ها، منحصر است به دعا کردن در خلوات برای فرج ولیّ عصر (عج)؛


    نه دعای همیشگی و لقلقه زبان... بلکه دعای با خلوص و صدق نیّت و همراه با توبه.



  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    845
    مورد تشکر
    4 پست
    حضور
    19 روز 22 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    1
    گالری
    0







    : ۞ تفسیرروایی سوره مبارکه  فاتحة  ۞





    اسامی سوره حمد


    براى اين سوره ده نام گفته‌اند:


    فاتحة الكتاب-ام الكتاب-ام القرآن-سبع المثانى-وافيه-شافيه-اساس- صلاة-الحمد


    و هر يك از اسامى مذكور را از ائمه روايت نموده‌اند.


    اما فاتحة الكتاب ميگويند براى آنكه ابتداى قرآنست چون قرآن را باز كنند اول آن سوره را قرائت كنند



    و اما ام الكتاب و ام القرآن گويند براى آنكه اصل كتاب است و اصل قرآن چنانكه شهر مكه را ام القرى خوانند چون اصل زمين است


    و مادر را ام گويند چون اصل فرزندان باشد و جهت ديگر هم گفته‌اند كه ذكر كليه آنها بطول انجامد


    و عمده‌ترين وجهى كه آنرا ام خوانند آنست كه سورۀ حمد جامع علوم و فضايل است


    چنانكه پيغمبر اكرم (ص)فرمود:


    خداى تعالى يكصد و چهار كتاب از آسمان نازل فرموده و چهار كتاب از آنها را برگزيد و علوم يكصد كتاب ديگر را در آن چهار كتاب قرار داد


    و آنها زبور و تورات و انجيل و قرآن ميباشند و بعد از آن بار ديگر از ميان چهار كتاب يكى را اختيار فرمود و آن قرآنست


    و تمام علوم و بركات و ثواب تورات و انجيل و زبور را در قرآن قرار داد


    آنگاه تمام علوم قرآن را در سوره‌هاى مفصل و كليه علوم سوره‌هاى مفصل را در سورۀ حمد قرار داد


    و هر كس سوره حمدرابخواند مانندآن است که یکصدوچهارکتاب آسمانی راقرائت نموده باشد.


    وبه آن سبع المثانی گویندبرای اینکه هفت آیه است وبه آن مثانی گویندبرای آنکه درنمازدوبارخوانده می شود


    یابرای اینکه دوباریک باردرمکه ویک باردرمدینه نازل شده است.


    کافیه اش خوانندبرای آنکه هروقت امام جماعت درنمازبخواندازخواندن مامومین کفایت می کند.


    اساس می خوانندچون سوره حمدبه منزله پایه قرآن است.


    شافیه می خوانندچون که دوای هردردی است.


    آن راصلوة می گویندچون بدون قرائت آن هیچ نمازی تمام نباشد.




    *تفسیرابوالقرح رازی ج 1ص29-33















    : ۞ تفسیرروایی سوره مبارکه  فاتحة  ۞







    آیة الله العظمی بهجت:


    تا رابطه ما با ولیّ امر، امام زمان (عج) قوی نشود، کار ما درست نخواهد شد.



    و قوّت رابطه ما با ولیّ امر (عج) هم در اصلاح نفس است.


    راه خلاص از گرفتاری ها، منحصر است به دعا کردن در خلوات برای فرج ولیّ عصر (عج)؛


    نه دعای همیشگی و لقلقه زبان... بلکه دعای با خلوص و صدق نیّت و همراه با توبه.




  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    845
    مورد تشکر
    4 پست
    حضور
    19 روز 22 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    1
    گالری
    0





    : ۞ تفسیرروایی سوره مبارکه  فاتحة  ۞






    خواص سوره حمد




    عياشى بسند خود از پيغمبر اكرم (ص) در تفسيرش روايت نموده كه فرمود:


    سورۀ ام الكتاب افضل سوره‌هاى قرآن و بجز مرگ شفاى هر دردى است.



    و در كافى بسند خود روايت نموده از حضرت باقر (ع)كه فرمود:


    هر كس را سورۀ حمد شفايش ندهد چيز ديگر او را شفا نميدهد.



    و نيز به سند خود از حضرت صادق (ع) روايت كرده كه فرمود:


    اگر به مرده‌اى هفتاد مرتبه سوره حمد را قرائت كنند و روح آن بازگردد تعجبى ندارد، و اين سوره از گنج‌هاى عرش پروردگار است



    (اين فرمايش عظمت اين سوره را ميرساند كه هرگاه با توجه كامل بدرگاه حق بر مرده خوانده شود بخواست خداوند زنده گردد


    پس چطور ميشود كه از روى خلوص خوانده شود و سختترين دردها را شفا ندهد) .




    و رازى از ابو سعيد حذرى روايت كرده گفت پيغمبر اكرم (ص)فرمود :



    حمد شفاى هر همى است.



    ونیزازابوسلیمان نقل شده که گفت:ماباپیامبر(ص)درجنگی بودیم مردى به مرض صرع غش كرد يكى از اصحاب سورۀ حمد بگوش او خواند


    برخاست و تندرست شد ما چگونگى را حضور پيغمبر عرض كرديم فرمود:



    اين سوره شفا دهندۀ هر دردى است.



    و در كافى از حضرت موسى بن جعفر (ع) روايت گرده فرمود:



    هر كس را مرضى عارض شد در گريبان پيراهن او هفت بار سوره حمد را قرائت كنيد اگر درد ساكت نشد هفتاد مرتبه بخوانيد ساكت شود.



    و نيز از حضرت صادق (ع)روايت كرده كه مردى از دوستانش بر آن حضرت وارد شد ديد رنگ چهره‌اش زرد شده فرمود:


    اين چه حالتست كه دارى ؟


    عرض كرد: فدايت شوم مدت يك ماه است كه به تب مبتلا شده و هر چه معالجه نمودم اثرى نبخشيد .فرمود:



    گريبان پيراهنت را باز كن و سرت را داخل پيراهن نموده اذان و اقامه بگو و هفت مرتبه سوره حمد بخوان.



    آن مرد چنان كرد و شفا يافت.



    خواص اين سوره بيشمار است و اين سوره در مكه نازل شده باتفاق همه هفت آيه مى‌باشد.





    *کافی ج2ص626 ح22

    کافی ج2ص623 ح16

    برهان ج1 ص51 ح29

    ابوالفتوح رازی ج1 ص32







    : ۞ تفسیرروایی سوره مبارکه  فاتحة  ۞







    آیة الله العظمی بهجت:


    تا رابطه ما با ولیّ امر، امام زمان (عج) قوی نشود، کار ما درست نخواهد شد.



    و قوّت رابطه ما با ولیّ امر (عج) هم در اصلاح نفس است.


    راه خلاص از گرفتاری ها، منحصر است به دعا کردن در خلوات برای فرج ولیّ عصر (عج)؛


    نه دعای همیشگی و لقلقه زبان... بلکه دعای با خلوص و صدق نیّت و همراه با توبه.




  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    845
    مورد تشکر
    4 پست
    حضور
    19 روز 22 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    1
    گالری
    0






    : ۞ تفسیرروایی سوره مبارکه  فاتحة  ۞


    معانى بِسْمِ اَللّٰهِ





    بِسْمِ اَللّٰهِ آيۀ ای است از قرآن چنانكه بيان خواهيم نمود


    و باى آن تعلق دارد به فعل مقدرى زيرا حرف «ب» متعلق لازم دارد و آن فعل مقدر محذوف يا خبر باشد از خداوند جل عظمته


    و يا امر است از جانب خدا بما و اگر خبر باشد اينطور ميباشد «ابتدا ميكنيم اين قرآن مجيد را بنام خداوند»


    و اگر امر باشد چنين باشد «ابتدا كنيد اي مردم كارهاى خود را بنام من»


    پيغمبر اكرم (ص) فرمود هر كارى كه بنام خدا شروع نشود آن كار به پايان نرسد.



    كافى از حضرت باقر (ع) روايت كرده فرمود :


    بعضى از مردم (منافقين) سرقت و دزدى كردند بزرگترين آيه قرآن را كه بِسْمِ اَللّٰهِ اَلرَّحْمٰنِ اَلرَّحِيمِ باشد.



    و روايت كرده در خصال از حضرت صادق (ع) فرمود:


    به امير المؤمنين (ع) عرض كردند مردمانى هستند كه در نماز بِسْمِ اَللّٰهِ را نميخوانند


    فرمود: آن يكى از آيات قرآن است و شيطان از ياد آنها برده است.




    و در كافى از حضرت باقر (ع) روايت كرده كه فرمود:


    خدا بكشد بعضى از عامه را عمدا بزرگترين آيه قرآن را كه بِسْمِ اَللّٰهِ اَلرَّحْمٰنِ اَلرَّحِيمِ است قرائت نميكنند


    و گمان دارند خواندن آن بدعت است و حال آنكه كار خود آنها كه ترك بِسْمِ اَللّٰهِ است بدعت ميباشد


    و مالكى‌ها كه يكى از فرق چهارگانه عامه هستند و تابع مالك ميباشند در نماز بِسْمِ اَللّٰهِ اَلرَّحْمٰنِ اَلرَّحِيمِ را نميخوانند.


    و مستحب است در نمازهاى ظهر و عصر كه آهسته خوانده ميشود بِسْمِ اَللّٰهِ اَلرَّحْمٰنِ اَلرَّحِيمِ را بلند قرائت كنند.



    روايت كرده شيخ در تهذيب بسند خود از صفوان گفت:


    نماز گذاردم پشت سر حضرت صادق (ع) ايامى چند، بِسْمِ اَللّٰهِ را در سوره حمد در آن نمازهائيكه آهسته قرائت ميشودبلندقرائت می نمود.



    و نيز در كتاب مصباح روايت كرده از موسى بن جعفر (ع)كه فرمود:


    علامت مؤمن پنج چيز است يكى ازآنها بلند قرائت نمودن بِسْمِ اَللّٰهِ در نمازهاى آهسته می باشد.


    و روايات در اين باب زياد است.


    و مأموم در نماز جماعت آنرا قرائت نميكند زيرا امام از طرف مأمومين متحمل قرائت ميشود كه بِسْمِ اَللّٰهِ جزء آن است.


    پس در سوره حمد تمام خير و بركت دنيا و آخرت جمع ميباشد.





    *تفسیرابوالفتح رازی ج1 ص34-36






    : ۞ تفسیرروایی سوره مبارکه  فاتحة  ۞




    .



    آیة الله العظمی بهجت:


    تا رابطه ما با ولیّ امر، امام زمان (عج) قوی نشود، کار ما درست نخواهد شد.



    و قوّت رابطه ما با ولیّ امر (عج) هم در اصلاح نفس است.


    راه خلاص از گرفتاری ها، منحصر است به دعا کردن در خلوات برای فرج ولیّ عصر (عج)؛


    نه دعای همیشگی و لقلقه زبان... بلکه دعای با خلوص و صدق نیّت و همراه با توبه.




  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۲
    نوشته
    41
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 روز 2 ساعت 15 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    باء بسم الله را در بسم الله لرحمن الرحیم اشاره می کنیم :

    حضرت امام خمینی (ره) فرمودند : تمام دایره ی وجود و تجلّیات غیب و شهود که قرآن شریف ترجمان آن است ... و همین معنی جمعاً در بسم الله که اسم اعظم است، موجود است؛ و در (( باء)) که مقام سببیّت می باشد و نقطه، که سرّ سببیّت است، موجود است؛ و علی (ع) سرّ ولایت و سببیّت است، پس اوست نقطه ی تحت الباء ؛ یعنی نقطه ی تحت الباء ، ترجمان سرّ ولایت است ... ( تفسیر سوره حمد ، 55 و 56 ) .
    این سوره شریفه، مشتمل است بر عمده ی مقاصد الهیّه در قرآن شریف ؛ زیرا که اصل مقاصد قرآن، تکمیل معرفه الله و تحصیل توحیدات ثلاثه و رابطه ی بین حق و خلق و کیفیّت سلوک الی الله و کیفیّت رجوع رقایق به حقیقه الحقایق و معرّفی تجلّیات الهیّه ... و تعلیم عباد علماً و عملاً و عرفاناً و شهوداً و جمیع این مقاصد در این سوره شریفه با کمال وجازت و اختصاری که دارد، موجود است.
    پس این سوره شریفه (( فاتحه الکتاب )) و (( اُمّ الکتاب )) و صورت اجمالیّه ای از مقاصد قرآن است و چون جمیع مقاصد کتاب الهی برگشت به مقصد واحد کند و آن حقیقت توحید است که غایت همه ی نبوّات و نهایت مقصد همه ی انبیای عظام(علیهم السّلام) است و حقایق و سرایر توحید در آیه مبارکه ی بسم الله منطوی است ؛ پس این آیه شریفه اعظم آیات الهیّه و مشتمل بر تمام مقاصد کتاب الهی است .


    چنان چه در حدیث شریف وارد است و چون ((باء)) ظهور توحید و نقطه ی تحت الباء سرّ آن است تمام کتاب ظهوراً و سرّاً در آن ((باء)) موجود است و انسان کامل یعنی وجود مبارک علوی علیه الصّلوه و السّلام همان نقطه ی سرّ توحید است و در عالم آیه ای بزرگ تر از آن وجود مبارک نیست پس از رسول ختمی (ص) . چنان چه در حدیث شریف وارد است ( تفسیر سوره حمد ، ص 82 و 83 ).

    همین یک سوره قرآن تحقّق پیدا بکند، تمام مشکلات حل می شود ( تفسیر سوره حمد ، ص 109 ) . {قرآن} کتابی است که می خواهد آدم درست کند ... می خواهد از این مرتبه ی ناقصی که هست او را برساند به آن مرتبه ای که لایق اوست قرآن برای این آمده است( تفسیر سوره حمد ، ص 110 ) .

    لذا جهت تبرّک به چند روایت در این موضوع از کتاب انسان و قرآن حضرت علاّمه حسن زاده ی آملی (حفظه الله) تمسّک می جوییم :

    مولی عبدالصّمد همدانی در بحر المعارف آورده است :
    ورد عن النّبی (ص) :
    ظهر الموجودات من باء بسم الله الرّحمن الرّحیم ( بحرالمعارف، ط 1/ 456 ) و نیز آورده است :
    ورد علی (ع) : انا النّقطه تحت الباء ( رساله ی نقد النّقود فی معرفه الوجود ، سیّد حیدر آملی ) .
    و رجب بُرسی در مشارق الأنوار از حضرت وصی (ع) روایت کرده است که فرمود :
    انا النّقطه الّتی تحت الباء و سرّ الباء . سیّد متألّه حیدر آملی (ره) در رساله ی نقد النّقود ( ص 700 ) و نیز در جامع الأسرا ( ص 563 ) از امیرالمؤمنین (ع) روایت کرده است که فرمود :
    لو شئت لأوقرت سبعین بعیراً من شرح باء بسم الله الرّحمن الرّحیم .
    و فی مجمع : ما من حرف من حروف القرآن إلاّ و له سبعون الف معنی ( مجمع البحرین ، مادّه ج م ع ) .
    از امیرالمؤمنین علیه السّلام است :
    ظهرت الموجودات عن باء بسم الله و أنا النقطه الّتی تحت الباء . از امیرالمؤمنین (ع) است :
    جمیع ما فی القرآن فی باء بسم الله و انا النّقطه تحت الباء .
    و نیز مولی الموالی فرمود : سرّ الکتب المنزله فی القرآن و سرّ القرآن فی فاتحه الکتاب و سرّ الفاتحه الکتاب فی بسم الله الرّحمن الرّحیم و سرّ بسم الله الرّحمن الرّحیم فی نقطه تحت الباء وأنا نقطه تحت الباء ( بیان الآیات جیلانی ، ص32 و33) (انسان و قرآن ، ص 142 و 143) .


    آدم اولیاء الله (ع) فرمود : جمیع ما فی الکتب السّماویّه فی القرآن و جمیع ما فی القرآن فی فاتحه الکتاب و جمیع ما فی فاتحه الکتاب فی بسم الله الرّحمن الرّحیم و جمیع ما فی بسم الله الرّحمن الرّحیم فی باء بسم الله و جمیع ما فی باء بسم الله فی نقطه تحت الباء و أنا نقطه تحت الباء ( انسان و قرآن ، ص 144 ) .
    و بدان که فواتح سور قرآن یعنی همان حروف مقطّعه پس از حذف مکرّرات از آنها، چهارده حرف باقی می ماند که در این ترکیب صراط علی حق نمسکه یا علی صراط حق نمسکه جمع شده است(انسان و قرآن، ص 160). * وِلاَیَهَ عَلِیِّ بنِ اَبِی طَالِب حِصنِی فَمَن دَخَلَ حِصنِی اَمِنَ مِن عَذَابِی * پس علی با قرآن است و قرآن با علی ؛ علی به دور قرآن می گردد و قرآن به دور علی تا همدیگر را بنا بر وصیّت جناب رسول الله (ص) حفظ کنند و این ولایت مطلقه ی حضرت وصی، امیرالمؤمنین خاتم الأولیاء علی الإطلاق امام علی (ع) در تمام عوالم وجودی نظام هستی ساری و حاکم است. و اینجا معنای حدیث شریف ثقلین واضح تر می شود که قرآن و عترت با هم اند و از هم جدا نمی شوند.



  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۲
    نوشته
    133
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    3 روز 15 ساعت 18 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    ﴿ سورة الفاتحة ﴾

    بِسْمِ اللَّـهِ الرَّحْمَـٰنِ الرَّحِيمِ ﴿1﴾

    به نام « الله الرَّحمن الرَّحيم »

    [اسم اعلی و اعظم الله با صفات « الرَّحمن » و« الرَّحيم » شاهد و نشانه ای است که در دين الله به طور مطلق فقط الله شايسته است که یگانه صاحب سخن وسخنگوي مطلق (در متن قرآن، فقط به علم خودش،وحی،« اعراف : 52، هود : 14 ») باشد،که کل 114 سورهء قرآن برشرح و توضيح و بيان اسم الله در آيه 1 و تعليم دهندهء بيان قرآن به انسان طبق آيه « عَلَّمَهُ الْبَيَانَ » است و مطلقًا مجوزی برای هيچ شريکی، مرجعی (الاه) ، سخنگوئی، فرمان رانی، مفتی (فتوا دهنده)، صاحب اختياری، وکيلی، نظريه دهنده به علم و منطق دنيائی بشری داده نشده « شوری : 21 » و همگی زعمی و باطل و برخلاف « لا الاه الا الله ، صافات : 35 »لذابه فرمان « وَإِذَا قُرِىءَ الْقُرْآنُ فَاسْتَمِعُواْ لَهُ وَأَنصِتُواْ ، اعراف: 204 » در پيشگاه مبارک کلام الله جن وانس فقط شنونده اند وخموش « احقاف : 29 »]
    در ادامه آيه « علق : 1-5 » آيه « بِسْمِ الله الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ » شبيه « وَإِلَهُكُمْ إِلَهٌ وَاحِدٌ لاَّ إِلَهَ إِلاَّ هُوَ (بِسْمِ الله) الرَّحْمَنُ الرَّحِيمُ ، بقره : 163، فصلت : 2 و 3 (تَنزِيلٌ مِّنَ (بِسْمِ الله) الرَّحْمَـٰنِ الرَّحِيمِ)» معرفی پروردگار عالم (به وحي « شوري : 51 » به پيغمبر شبيه آيه « طه : 14 ») صاحب اسماء الحسنی (صفات) « الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ » است واعلامی است که از ارسال اولين پيامبر تا محمد و برای ابد، به طور مطلق، يگانه تربيت کننده و صاحب سخن و سخنگو در دين فقط الله است ولاغير و به اين جهت کل 114 سوره قرآن، به برنامهء آيات « فرقان : 32 و 33، اسراء : 106 » معنا و تفسيری محکم براسم و صفت اعظم « الله » و آيه « بِسْمِ الله الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ (1) » است و برتصريح آيه « مَا لَمْ يأْذَنْ بِهِ اللَّهُ ، شوری : 21 » هرگز از سوی الله دربارهء روشن و آشکار نمودن کلام الله مجيد، به احدي مطلقًا نقشي و اجازه هيچ سخن، نظری، به احتمال و علم و منطق بشري در پيشگاه مبارک کلام الله يا در کنار آن داده نشده و برصفت مثانی ( بر اثبات وبيان کلام محکم الله و نفی هر سخن غير الله در دین، يا لا الاه الا الله) هشدار است که هرسخنی غير از کلام الله مجيد برای دين الله يقينًا شرک است. « نحل : 44 » و در حضور « قرآن » يگانه ميزان وَأَحْسَنَ تَفْسِيرًا « فرقان : 33 » برای تبيين دستورات دين الله در جهان، طبق آيه « فَاعْبُدْهُ وَاصْطَبِرْ لِعِبَادَتِهِ هَلْ تَعْلَمُ لَهُ سَمِيًّا ، مريم : 65 » [پس، (فقط فرامين) الله را (به طور مطلق) بندگي كن! و (فقط) بربندگي (فرامين و سخنان) الله (به طور مطلق) پايداري كن! (هرگز) هم اسمي (انداد وهمانندي والاهی که به اسم الله سخن گويد) براي الله نشناسي] و طبق آيه « هود : 14 ، نور : 35 » بلکه کلام الله مجيد » فقط به علم الله، هرگز معطل و وابسته به دانش و تجربه و نظر و راهنمائي احدي (شبيه سخن گفتن شيطان اوليه در پيشگاه مبارک کلام و فرمان الله) نيست. « انعام : 71 » وکاربری « بِسْمِ الله الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ » مانند « قال الله تعالي » و « تِلْكَ حُدُودُ الله فَلاَ تَقْرَبُوهَا ، بقره : 187» است که با گفتن آن، مستمع منتظر سخنی از الله است، لذا برای سخن گفتن يا غذا خوردن و هرعمل ديگری كپي از « بِسْمِ الله الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ » به عادت موصوفين آيات « بقره : 76-79 » به شباهت به قسم لغو و رايج بی دليل به الله« مائده : 53 و 89 » و چسپاندن « لَهْوَ الْحَدِيثِ ، لقمان : 6 و زُخْرُفَ الْقَوْلِ غُرُورًا ، انعام : 112 » به كلام طيبه و بدون انفصام و ناگسستني الله است « بقره : 27 رعد : 25 » [برياد نمودن نعمات الله در دنيا و آخرت راهنمائی آيات « شعراء : 78-89 » است] « مؤمنون : 98، نحل : 98 » است

    1. براي نشانی و اطمينان از حقيقي بودن، عدم جعل و گواهي برصحت و اصالت هرپيامي و امنيت و اطمينان در انتقالِ اصل سخن و احتراز و جلوگيري از فريب و اغواي پيام رسان بردخالت و تغير و دستبرد به متن پيام، مُهر و امضاء (يا هرنشانه ای ديگری مثل مُهر و موم، لاك و مهر و...) از سوی فرستنده برپيغام زده مي شود. به هشدار آيات « فاطر : 6، حج : 52 » و ارسال دقيق و مطلقِ پيغام الله به جن و انس و برتمايز از هرسخني از غير الله در دين الله « كافرون : 6 » اسم و مهر و امضاء الله آيه « بِسْمِ الله الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ » در مطلع كلام الله مجيد و به مثابه كد شناسائي « pass word » فقط مختص شروع و متمايز شدن کلام طيبه الله است به اين جهت نيز با وجود « مهر و امضاي اختصاصي و روشن و آشكار الله » هيچگونه وکالت و دخالت و مجوزی برجعل و استفاده از (مهر و امضاي مخصوص الله) در خارج از قرآن (هر آيه و سوره ای) به احدي تفويض نشده است « زمر : 1 و 2، اسراء : 88، فصلت : 42، (مشابه قانون كپي رايت براي هركتاب و اثري با حق تاليف و نشر محفوظ براي مؤلف يا ناشر) و طبق آيه « واقعه : 78 و 79 » (كد شناسائي « pass word »، « بِسْمِ الله الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ ») فقط براي مطهرين (پيغمبر و حواريون و مشمولين آيه « جمعه : 3 ») به سبب اجرای فرمان « وَاذْكُرِاسْمَ رَبِّكَ وَتَبَتَّلْ إِلَيهِ تَبْتِيلًا » قابل دسترسي گرديده است به عبارتی، نزول قرآن با آيه « بِسْمِ الله الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ »، از رسول اميني « جبريل » به وحي بررسول اميني « محمد » (از ساعت 51: 02 شب 27 رمضان 13 سال قبل از هجرت به استناد آيه مدثر : 32-36 تا عرفه 10 ذيحجه سال 10 هجری به استناد سوره مائده) با امنيت مطلق به صفت « ذِكْرٌ لِّلْعَالَمِينَ » (انذار و اعلامي جهانی) است « سبأ : 28 » و گوينده، مراقب برنويسندگان، شماره گزاری کننده آيات، سوره ها، جمع آوري كننده، صاحب امتياز، مؤلف و ناشرِ قرآن تا ابد طبق آيات « قيامت : 17-19 » فقط الله است
    2. اسم اعظم « الله » از ابتدای خلقت جن و انس به وحی مورد شناسائی بوده (و در مکه مسبوق به تعليم ابراهيم و اسماعيل، حتي پدر پيامبر هم عبدالله نام داشته) و در سوره اخلاص برمعرفي « الله احد » يا « الاه واحد، بقره : 163 » (يگانه مختار مطلق در دنيا و آخرت) و آيات « الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ ، وَعَلَّمَ آدَمَ الأَسْمَاءَ كُلَّهَا ، بقره : 31، هَلْ تَعْلَمُ لَهُ سَمِيا ، مريم : لَيسَ كَمِثْلِهِ شَيءٌ ، شوری : 11 » براختصاص اسماء الحسني يا صفات الله، فقط به الله و « بِسْمِ الله الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ » و « لا الاه الا الله » است

    اولين سوره مفتاح قرآن در جايگاه ابدی « وتر » را « فاتحه يا سَبْعًا مِّنَ الْمَثَانِي »،نامگزاری فرموده اند و « بِسْمِ الله الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ (1) » (اختصاصي وحی الله) آيه شماره 1 و آيه آخر به شماره 7 شماره گزاری فرموده اند و در سرآغار سوره دوم (علق) تا به انتها (سوره مائده به ترتيب نزول) برثبتي پايدار تا ابد، به وسيله کاتبين وحی مورد معرفی در آيات « عبس : 11-16، بينه : 2 و 3 » فرمان برنگارش « بِسْمِ الله الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ » (برنشان دادن سخنگوئی الله) بدون شماره و برمتمايز شدن ابتدا و انتهای هرسوره و اولين آيه بعد آن، به راهنمائی و انتخاب دقيق کلمات توسط الله شماره 1 (وتر) گرديد (تا نشانه اي از إِعمال مديريت مستقيم الله برشمارش و شماره گزاري آيات هرسوره طبق آيه فجر : 3 نمايش داده شود) و برتحقق آيه « فتح : 27 » (با روند صلح حديبيه) با فتح مكه « بِسْمِ الله الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ » در سوره نصر (111 به ترتيب نزول) مشمول سوره بلافاصله بعد از آن يعني توبه (112 به ترتيب نزول) شد و در آيه نمل : 30 بواسطه ابلاغ مستقيم فرمان الله از طرف سليمان. همچنين نماز، سخن بشر با الله به تعليم در شب قدر به پيغمبر طبق آيه « بقره : 239 » به فرمان « وَرَبَّكَ فَكَبِّرْ ، مدثر : 3 و وَكَبِّرْهُ تَكْبِيرًا ، اسراء : 111 »، « الله اکبر » شروع کنندهء نماز بدون « بِسْمِ الله الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ » (اختصاصی سخن الله) است و با تکرار « الله اکبر » در شروع و خاتمه هرحرکتی تعهدی برنمازگزار که سخن ديگری از احدی در بين دو « الله اکبر » اضافه يا به فتوا و نظر احدی از آن کم و تغير و تبديل نيابد و آيات 2-7 سوره فاتحه به همراه آيات 1-4 سوره اخلاص (به راهنمائی آيه « نساء : 103 » از فجر روز اول بعثت، همان قدر، اوقات نماز (به تأييد آيه اسراء : 78 و 79) مانند ساير پيغمبران پيشين واجب شد. « انعام : 162، مريم : 11 و 31 و 55، طه : 14، يونس : 87 »

    الْحَمْدُ لِلَّـهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ ﴿2﴾

    حمد (مخصوص) الله (به طور مطلق اختصاصًا) برای الله، پروردگار انسان است.

    (« رَبِّ الْعَالَمِينَ » همان « رَبِّ النَّاسِ » یگانه تعليم دهنده و تربیت کننده و تبیین کننده قرآن به طور مطلق به انسان، برای مثال آيات « طه : 50، شعراء : 24 مائده : 28 » و « رَبِّ الْعَالَمِينَ » به معناي لُغَوِیِ پروردگار يا تربيت کنندهء سخن ديني و تبيين کننده آن به انسان، (همان الرحمن) است،

    الرَّحْمَـٰنِ الرَّحِيمِ ﴿3﴾

    بخشنده (نعمات هدايتی و زيستی) مهربان. (نسبت به مطيعان اجرای مطلق فرامین) .

    از ذکر اسم (صفت) « الرَّحْمن » برای الله :


    1. اشاره به « مالك الملك » و « رب المشارق و المغارب » در تمام حكومت هاي زمين و آخرت و پادشاه سراسر خلقت است « انعام : 73،» و با ارسال و تعليم وحي و بيان آيات، يگانه ميزان اختصاصي براي سخن ديني براي انسان، مشارق و مغارب زمين برمعرفي و ماندگاری ابدی اسم الله در تمام زمان ها به طور مطلق و قدرتمندانه و غالب، كنترل فرموده اند. و آيه « نور : 55 » تلويحًا مژده پادشاهي به پيغمبر در اولين آيات برتثبيت قرآن در زمين است.
    2. تعليم دهنده و بيان و روشن كننده آيات قرآني، « رحمن :1-4،
    3. گسترنده و عطا کنندهء نعمات زيستي اختصاصي براي مؤمنين اعم از جن و انس « رحمن :10، اعراف : 32 »
    4. اسم و صفت الحسناي « الرَّحِيمِ » (در انتهاي 115آيه قرآن) مهرباني و لطف خاص الله به پيغمبران و حواريون، با تحقق « سوره عصر وَكَانَ حَقًّا عَلَينَا نَصْرُ الْمُؤْمِنِينَ ، و رستگاری مؤمنان پاك و مستقيم پس از داوري در « يوم الدين » است. « زمر : 74، »


    مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ ﴿4﴾

    صاحب پادشاهی روز جزا و پاداش. (براساس محاسبه و داوری)

    [اولين اعلام از الله پس از مرگ برداوري و « يَوْمَ تُبْلَى السَّرَائِرُ ، طارق : 9 » برتحقق آيه « طه : 15 » به برنامه « زمر : 69 » و در زميني غير از زمين دنيا طبق آيه « ابراهيم : 48 »،

    إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ ﴿5﴾

    (مخاطبين ، هُوَ اجْتَبَاكُمْ ، حج : 78، انفال : 63‍ که بلافاصله بعداز ابلاغ اولين آيات وحی توسط پيامبر،ايمان آوردند،به تعليم الله از اولين نمازفجر بعثت تا پايان عمر متعهدشدند: به طور مطلق فقط آیات) تو (ای الله) را بندگی می كنيم و (به طور مطلق فقط) از (آیات) تو (ای الله) کمک و ياری می خواهيم.


    ادامه دارد

    ویرایش توسط عبد : ۱۳۹۲/۰۷/۱۸ در ساعت ۲۲:۳۳


  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    845
    مورد تشکر
    4 پست
    حضور
    19 روز 22 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    1
    گالری
    0



    : ۞ تفسیرروایی سوره مبارکه  فاتحة  ۞




    خواص بِسْمِ اَللّٰهِ و ثواب آن






    روايات وارده در خواص قرائت بِسْمِ اَللّٰهِ زياد است ما بجهت تيمن و تبرك چند روايات ذكر مينمائيم



    در تهذيب بسند خود از حضرت صادق (ع) روايت نموده فرمود:



    بِسْمِ اَللّٰهِ اَلرَّحْمٰنِ اَلرَّحِيمِ باسم اعظم خدا نزديكتر است از سياهى چشم بسفيدى آن.



    ابن بابويه از پيغمبر اكرم (ص) روايت كرده كه فرمود:


    هر كس بخواهد خداوند او را از زبانه‌هاى آتش جهنم نجات دهد قرائت كند بِسْمِ اَللّٰهِ را كه نوزده حرف است


    و خداوند هر حرفى را در مقابل يكى از زبانه‌ها قرار داده است.




    و نيز به سند خود از پيغمبر اكرم (ص) روايت نموده كه فرمود:


    وقتى معلم بِسْمِ اَللّٰهِ اَلرَّحْمٰنِ اَلرَّحِيمِ بياموزد خداوند در نامۀ عمل طفل و پدر و مادر او و معلم بيزارى از جهنم بنويسد.



    و در تفسير امام حسن عسکری(ع)فرمود حضرت صادق عليه السّلام فرموده :


    اگر شيعيان مادر شروع به كارهاى خود گفتن بِسْمِ اَللّٰهِ را ترك نمايند خداوند آنها را به مكروهى مبتلا نمايد تا متنبه شده و شكر و ثناى او را بجا آورند.




    وامام صادق(ع) فرمود:


    روزى عبد اللّه بن يحيى بر امير المؤمنين عليه السّلام داخل شد و جلوى آن حضرت كرسى گذاشته بودند


    به عبد اللّه امر فرمودند كه روى آن كرسى بنشيند

    هنوز بر كرسى قرار نگرفته بود كه به سختى بزمين افتاده استخوان سرش شكست.

    و خون جارى شد و از شدت درد متألم گرديد حضرت آب طلبيده و او را پاكيزه نمود و دست مبارك بر سرش كشيد



    چنان شد كه اصلا اتفاقى روى نداده بود فرمودند :


    ستايش ميكنم خداى را كه ابتلاآت دنيا را موجب خلاصى و نجات از گناه شيعيان ما قرار داده تا عبادات و طاعات آنها سالم مانده و مستحق ثواب شوند


    عبد اللّه گفت: يا امير المؤمنين آيا كيفر و جزاى گناهان ما فقط در دنيا داده ميشود ؟



    فرمودند: بلى مگر فرمايش پيغمبر را كه ميفرمودند دنيا زندان مؤمنان و بهشت كفار است نشنيدى


    خداوند شيعيان ما را با ابتلا و محنت دادن آنان از لوث گناه پاك فرمايد و



    هرچه مصيبت بشما ميرسد همه از نتيجۀ اعمال زشت خود شماست


    در صورتى كه خدا بسيارى از اعمال زشت شما را عفو ميكند كه در روز قيامت ثواب عبادات شما زياد باشد


    و دشمنان ما در همين دنيا جزاى عبادات خود را دريابند، چه عبادات آنها چون داراى خلوص نيست وزن و قيمتى ندارد


    و زمانى كه در قيامت وارد شوند گناهانشان را بر آنها وادارند


    و به علت بغض و عداوتى كه بآل محمد صلّى اللّه عليه و آله و سلّم داشته‌اند آنانرا در آتش جهنم بيفكنند.



    عبد اللّه گفت: يا امير المؤمنين فهميدم لكن ميخواهم گناهى كه در اين مجلس نمودم بدانم تا ديگر مرتكب آن نشوم فرمودند :


    وقتى خواستى بنشينى از گفتن بِسْمِ اَللّٰهِ خوددارى نمودى آيا نميدانى كه پيغمبر(ص) فرموده هر كارى كه خواستى انجام دهى بنام خدا آغاز كن


    عرض كرد :يا امير المؤمنين هرگز ترك نخواهم نمود.





    *تهذیب الاحکام ج2 ص289


    برهان ج1 ص43


    تفسیرامام حسن عسکری ص22






    : ۞ تفسیرروایی سوره مبارکه  فاتحة  ۞









    آیة الله العظمی بهجت:


    تا رابطه ما با ولیّ امر، امام زمان (عج) قوی نشود، کار ما درست نخواهد شد.



    و قوّت رابطه ما با ولیّ امر (عج) هم در اصلاح نفس است.


    راه خلاص از گرفتاری ها، منحصر است به دعا کردن در خلوات برای فرج ولیّ عصر (عج)؛


    نه دعای همیشگی و لقلقه زبان... بلکه دعای با خلوص و صدق نیّت و همراه با توبه.




  9. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    845
    مورد تشکر
    4 پست
    حضور
    19 روز 22 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    1
    گالری
    0




    : ۞ تفسیرروایی سوره مبارکه  فاتحة  ۞



    تفسير بِسْمِ اَللّٰهِ




    عبد اللّه عرض كرد :يا امير المؤمنين تفسير بِسْمِ اَللّٰهِ اَلرَّحْمٰنِ اَلرَّحِيمِ  چيست؟فرمود:


    هرگاه بندۀ بخواهد قرائت كند يا كارى انجام دهد بگويد بِسْمِ اَللّٰهِ اَلرَّحْمٰنِ اَلرَّحِيمِ يعنى بااين اسم خدا اين عمل را انجام ميدهم


    پس كارى را كه با ذكر اين جمله شروع ميكنيد مبارك باشد.




    و نيز بسند خود روايت نموده از محمد بن زياد و محمد بن يسار كه هر دو از بزرگان شيعه هستند گفتند:


    از حضرت عسكرى عليه السّلام تفسير بِسْمِ اَللّٰهِ اَلرَّحْمٰنِ اَلرَّحِيمِ را سؤال نموديم فرمود:


    اللّه كسى است كه مردم پس از نااميد شدن از مخلوق در موقع حاجت و ابتلاى شديد باو توجه كامل مينمايند،

    چون گوئى بِسْمِ اَللّٰهِ يعنى يارى و استعانت ميطلبم در كار خود بخدائى كه نيست مستحق پرستش


    جز آن خدائى كه هرگاه بسويش استغاثه كنى بفريادت ميرسد و هر وقت او را بخوانى و دعا كنى مسئولت را اجابت نمايد.



    و در كتاب توحيد بسند خود از حضرت صادق (ع) روايت كرده كه مردى حضورش عرض نمود:

    اى پسر رسول خدا مرا دلالت فرموده و بيان كنيد اللّه چيست زيرا مردم با من زياد مجادله ميكنند در باره خدا و مرا بحيرت انداخته‌اند .


    آن حضرت فرمود:


    اى بنده خدا آيا هرگز سوار كشتى شده ای؟


    عرض كرد بلى فدايت شوم فرمود:

    آيا كشتى شما شكسته شده و در دريا كشتى ديگرى كه شما را نجات بدهد وجود نداشتهو شنا هم نميدانستى كه بوسيله شنا كردن بساحل برسى

    آيا در چنين حالى دلت بجائى متوجه شده و تصور نموده‌اى كه ممكن است چيزى از موجودات توانائى داشته باشد كه تو را بدون اسباب از غرق شدن نجات دهد

    عرض كرد بلى تمام اينها كه فرمودى برايم اتفاق افتاده،فرمود:


    همان موجود كه دلت متوجه آن شده بود كه توانائى دارد ترا وقتى كه چارۀ نداشتى نجات دهد و بفرياد كسى كه فرياد رس ندارد ميرسد خداست.


    و نيز روايت نموده بسند خود از حضرت امام زين العابدين (ع) كه مردى حضورش عرض نمود كه مرا از معنى بِسْمِ اَللّٰهِ اَلرَّحْمٰنِ اَلرَّحِيمِ آگاه فرما فرمود:

    خبر داد پدرم از پدرش امير المؤمنين كه مردى از آنحضرت معناى آنرا سؤال نمود

    فرمودند: گفتن كلمه اللّه بزرگترين اسم از اسامى پروردگار استو اللّه اسمى است كه ناميده نشود بآن بجز خداوند عالم،

    آن مرد عرض كرد: پس تفسير اللّه چيست؟ فرمود:

    آن كسى است كه مردمان پس از مأيوس شدن از ما سوى اللّه هنگام شدايد و نيازمندى‌ها بسوى او توجه كنند

    زيرا هر كس هر چند بزرگ و با ثروت باشد و مردم محتاج باو باشند

    باز هم ممكن است نيازمندى بچيزهائى داشته باشد كه مردم نتوانند آنها را مرتفع كنند

    و براى انجام آن خواهش‌ بسوى خدا توجه نمايد و همينكه حوائج او را خداوند برآورد مجددا به طغيان و سركشى و نافرمانى اوليه خود برميگردد.



    و در اين زمينه خداوند عظيم در قرآن كريم در سوره انعام آيه  ۴٠  ميفرمايد:


    قُلْ أَ رَأَيْتَكُمْ إِنْ أَتٰاكُمْ عَذٰابُ اَللّٰهِ أَوْ أَتَتْكُمُ اَلسّٰاعَةُ أَ غَيْرَ اَللّٰهِ تَدْعُونَ إِنْ كُنْتُمْ صٰادِقِينَ بَلْ إِيّٰاهُ تَدْعُونَ فَيَكْشِفُ مٰا تَدْعُونَ إِلَيْهِ إِنْ شٰاءَ وَ تَنْسَوْنَ مٰا تُشْرِكُونَ يعنى اى


    پيغمبر بگو اگر عذاب خدايا ساعت مرگ شما فرا رسد چه خواهيد كرد اگر راستگو هستيد آيا در آن ساعت غير خدا را ميخوانيد

    يا آنكه در آن لحظات سخت تنها متوجه خدا ميشويد تا چنانچه مشيت او تعلق بگيرد شما را از سختى برهاند

    و البته در آن هنگام آنچه را كه شريك خدا فرض مينموديد بكلى فراموش خواهيد نمود.


    و خداوند براى بندگان فقير خود ميفرمايد اى فقرائى كه محتاج من هستيد شما در هر حال پيوسته محتاج من بوده و در ذلت و خوارى بندگى خداى خود ميباشيد

    بسوى من توجه كنيد تا بمقصود و مطلوب خود برسيد چه اگر من بخواهم چيزى بشما عطا نمايم هيچ قدرتى نميتواند مانع بر آن شود

    و چنانچه چيزى از شما سلب و منع كنم كسى قدرت عطاى آنرا بشما ندارد پس من سزاوارترم كه مورد سؤال شما باشم

    و اولي ترم كه در شدائد و سختى‌ها بدرگاه من تضرع و زارى كنيد.


    موقع شروع به هر كار بزرگ و كوچك بگوئيد بِسْمِ اَللّٰهِ اَلرَّحْمٰنِ اَلرَّحِيمِ يعنى در اين كارم از كسيكه جزا و سزاوار پرستش نيست يارى ميجويم

    و هر كه بدرگاه او آيد و استغاثه نمايد اجابت شود و خداوند رحمن است چون روزى را بتمام مخلوقات خود ميگستراند

    و در امور دين و دنيا و آخرت بر ما رحيم است و دين را بر ما سبك و سهل و آسان و مقرر داشت و بما ترحم فرمود

    و ما را از گروه دشمنان خود امتياز و برترى بخشيد.


    امير المؤمنين فرمود :


    هرگاه بشما حزنى دست بدهد و يا كارى پيش آمد نمايد از روى خلوص دل بگوئيد بِسْمِ اَللّٰهِ اَلرَّحْمٰنِ اَلرَّحِيمِ

    و با دل پاك توجه تام بخدا نمائيد تا خداوند حاجات شما را در دنيا برآورد و يا آنكه نزد خود ذخيره كند

    و البته هر چه نزد پروردگار ذخيره شود براى مؤمن بهتر است



    و در كافى بسند خود از هشام بن حكم روايت نموده گفت از حضرت صادق (ع) از اسماء خداوند و وجه اشتقاق آنها سؤال نمودم فرمود:


    اللّه از اله مشتق است .

    و هر عبادتى اقتضا كند معبودى را كه پرستش او مينمايند، اى هشام اسم غير از معنى و مسمى است

    هر كس اسم را بدون توجه به معنى و مسمى پرستش كند كافر است و هرگز خدا را عبادت نكرده

    و اگر اسم و معنى هر دو را عبادت كند مشرك است و دو كس را عبادت نموده

    و هر كس معنى را بدون اسم عبادت نمايد همان توحيد و يگانگى است آيا فهميدى اى هشام؟


    عرض كرد بيشتر از اين توضيح و بيان فرمائيد فرمود:

    از براى خداوند نود و نه اسم است اگر اسم همان مسمى باشد هر آينه هر يك از اسماء خدائى باشند

    لكن خداوند معنائى است كه هر يك از آن اسامى دلالت بر آن معناى واحد كند و تمام اين اسامى غير معنى و غير خدا ميباشند،

    اى هشام نان اسم است براى چيز خوردنى و آب براى مايع آشاميدنى و لباس اسم است براى جامه پوشيدنى

    آيا حالا بطور روشن و واضح فهميدى كه جواب كفار و كسانى كه براى خدا شريك قائل هستند بدهى و گفتار و سخنان آنها را رد كنى ؟


    عرض كردم بلى فرمودند :

    خداوند سخنان مرا براى تو نافع نمايد و موجبات ثبات دين تو سازد


    هشام گفت بخدا قسم از وقتى كه حضرت صادق عليه السّلام اين بيان را فرمود هيچكس نتوانست مرا در توحيد مغلوب نمايد.




    *عیون اخبارالرضاج1 ص29


    تفسیرامام عسکری ص21


    تفسیرقمی ج1ص28

    توحیدص230




    : ۞ تفسیرروایی سوره مبارکه  فاتحة  ۞









    آیة الله العظمی بهجت:


    تا رابطه ما با ولیّ امر، امام زمان (عج) قوی نشود، کار ما درست نخواهد شد.



    و قوّت رابطه ما با ولیّ امر (عج) هم در اصلاح نفس است.


    راه خلاص از گرفتاری ها، منحصر است به دعا کردن در خلوات برای فرج ولیّ عصر (عج)؛


    نه دعای همیشگی و لقلقه زبان... بلکه دعای با خلوص و صدق نیّت و همراه با توبه.




  10. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۲
    نوشته
    133
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    3 روز 15 ساعت 18 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    ادامه سوره فاتحه :

    اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِيمَ ﴿6﴾ صِرَاطَ الَّذِينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ غَيْرِ الْمَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَلَا الضَّالِّينَ ﴿7﴾

    ما را به راه راست راهنمائی فرما! (همان) راه كسانی كه به ایشان نعمت عطا فرموده ای. به جز (راه) مورد غضب و مورد انتقام واقع شدگان و نه (راه) گمراهان.

    1. أَنعَمتَ عَلَيهِمْ، اشاره به ياوران همراه پيغمبر به معرفی آيه اسراء : 107 به وصف « الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَابَ وَالْمُؤْمِنُونَ، مدثر : 31 »، مدثر : 31 » (طبق آيه « زمر : 33 » نشانه ای برای پيامبر و حواريون برتصديق به وحی منطبق برآيه « فرقان : 73 ») و مانند نشانه مار موسی يا نشانه برای زکريا « مريم : 10 » برتمسك مطلق به وحي ناگسستني الله « بقره : 256 » خالص، حنيف و بدون واسطه احدي، در راه مستقيم الله « زخرف : 64 » حكمت آيات را دريافتند. « جمعه : 2 » و در زمان پيغمبر مانند ابراهيم در آيه بقره : 124 و به نشانی سوره عصر نتيجه آزمون آنان در آيه بقره : 285 به تأييد الله رسيده است « واقعه : 79 » و ملحقين بعد از پيامبر در دستهء « وَقَلِيلٌ مِّنَ الْآخِرِينَ (14)، وَثُلَّةٌ مِّنَ الْآخِرِينَ ، واقعه : 40 » با قلبی ترسان از دريافت پاسخ آزمون در نامه اعمال موکول به داوری را جز الله نمی شناسد « انشقاق : 7-9،لذا مدعی یا نشان دهنده اطمینان قطعی بر ایمان به الله و آخرت مانند همسر فرعون در آیه تحریم : ۱۱ است يا نشانهء عدم اعتقاد به الله و آخرت. « سبأ : 23،»
    2. « غَيرِ المَغضُوبِ عَلَيهِمْ » اشاره به منكران و مشركان موصوف برای نمونه در آيات « مدثر : 49-53، اعراف : 28 و 37 و واقعه : 82،انعام : 71 ، صافات :22 و 158، لقمان : 6 و 7، انشقاق : 10-12 » که به برنامه آيه « هود : 48 » از ابتداء تا به انتهاء با گذشت نسل هائي از باقيمانده نجات يافتگان پيغمبران، مشمول آيات « اعراف : 169، مريم : 59 » با تجاوز از حدود الله و با « لَهْوَ الْحَدِيثِ ، لقمان : 6 و زُخْرُفَ الْقَوْلِ غُرُورًا ، انعام : 112) » و وحي شيطاني از ملازمت و استعانت از جن هاي ابليس صفت « جن : 4-6 » و الگوي شيطان اوليه در فريب آدم، « بقره : 97 و 98، فرقان : 31 » با تكبر و سركشي و دشمني با کتاب الله،هستند.
    3. « ضالين » مثال آيات « اعراف : 27-30 و 175، يس : 8-10، شعراء : 86 و 91 و 99، حج : 12 و 31 » گمراهانِ دنباله رو مغضوبينند و در مجادله در آتش جهنم « مستضعف، جاهل و نادان » ناميده شده اند، « سبأ : 31-33، زمر : 64 » و مطابق الگوي فريب آدم، خود خواسته « اضل كالانعام » شوند. « اعراف : 166 و 179، فرقان : 44، انعام : 65 و 159، روم : 32، محمد : 12 ، بقره : 65، ‌نساء : 51، مائده : 60 » .

    ویرایش توسط عبد : ۱۳۹۲/۰۷/۲۲ در ساعت ۱۸:۳۵


  11. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۹۰
    نوشته
    453
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    4 روز 5 ساعت 10 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    بسم الله الرحمان الرحیم

    یعنی خداوند بزرک هم به مومن رحم میکند و هم به ؟؟؟؟
    اسم اعظم خداوند است .
    با ان میشود معجزه ها کرد اما باید شناخت کامل اول پیدا کرد کاش من این شناخت را داشتم لذا راجب این ایه مبارکه میشود گفت نیاز انسان برای تفسیر ان به زمان بی انتها است
    از ان جدا نشوید
    ملتمس دعا


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. ۞❀۞❀۞آشنایی با شهید فرانسوی دفاع مقدس۞❀۞❀۞
    توسط seyed yasin در انجمن برگی از دفتر زندگی ( زندگی نامه و خاطرات شهدا)
    پاسخ: 7
    آخرين نوشته: ۱۳۹۳/۰۶/۰۴, ۰۸:۵۶
  2. ▐★♥★ ▐داستان هایی از سیرت حضرت امام رضا (ع)▐★♥★ ▐
    توسط ║★║فاطمی║★║ در انجمن اهل بیت و ائمه در قرآن
    پاسخ: 24
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۷/۰۷, ۱۸:۳۸
  3. پاسخ: 1
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۷/۰۲, ۱۲:۲۲
  4. نامه ی زن آمریکایی به زنان ودختران مسلمان
    توسط خادمة المهدی در انجمن حجاب و پوشش اسلامي
    پاسخ: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۶/۲۸, ۱۵:۴۷

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود