جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: دلا ببخش و رها شو!!

  1. #1
    شروع کننده موضوع

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۴
    نوشته
    123
    مورد تشکر
    4 پست
    حضور
    3 روز 23 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0

    دلا ببخش و رها شو!!




    دلا ببخش و رهـــــــــــــــــــــــ ا شو!
    كزین بخشش آسوده خاطر شوی.

    نبخشودن دیگران بخاطر ظلمی كه در حق ما روا داشته اند، خود ظلم به خویشتن است! اگر دیگران به هر دلیلی بر ما ستم كرده‌اند، ما چرا به خود ستم كنیم!!
    فردی را تصور كنید كه در ذهن خود، محیطی شاد و دلنشین را مثلا قدم زدن در كنار یك رود با منظره‌ای زیبا و دلنشین را مرور می‌كنید و در مقابل فرد دیگری صحنه‌ای از جنگ و خشونت، آتش سوزی و...را به تصویر می‌كشد. از این دو گزینه كدام احساس خوشایندی را تجربه می‌كند؟ حال كه یك تصویر سازی صرف، منشاء اثر در حالات روانی مثبت و منفی است، تصویر سازی‌ای كه مابه‌ازاء خارجی دارد چگونه خواهد بود؟ آیا تصویر سازی مكرر آتش اختلاف و...كام ما را تلخ نمی‌كند؟ آیا این ظلم به خود نیست؟

    طبعا رسیدن به مرحله عفو كار دشواری است و نیاز به تمرین دارد. از اینرو امیر مومنان علی علیه‌السلام در این خصوص فرمودند:
    « العفو تاج المكارم»؛ گل سرسبد همه مكرمتهای اخلاقی عفو است!

    به هر حال با لحاظ این نكات، تحقیقات روانشناسان حاكی از این است كه افراد اهل عفو نسبت به افرادی كه فاقد این خصوصیت هستند، موفق‌تر و در زندگی خود رضایت بیشتری دارند.
    خوشبختانه الان پایان نامه ارشد یكی از دوستان با موضوع عفو در اختیار بنده است كه تحقیق نسبتا جامعی را پیرامون مبانی روانشناختی، آثار، علل و نتایج عفو صورت داده است. بد نیست با استناد به این تحقیق برخی از نتایج عفو را تقدیم كنم:
    -همبستگی مثبت میان عفو و بهزیستی روانشناختی( نصیری)
    -همبستگی منفی میان عفو و افسردگی و استرس (بونو و مك‌كالو)
    - همبستگی مثبت میان عفو و عاطفه مثبت و همچنین رضایت از زندگی( لیزا و باربر)
    - همبستگی مثبت میان بخشودن با رضایت زناشویی (فینچام)
    همبستگی مثبت میان عفو و سلامت روانی (ال مبیوك)
    همبستگی منفی میان بخشودن با اضطراب و افسردگی( غباری بناب)
    و...

    پس یكی از مقدمات عفو، شناخت نتایج آن است، انچنانكه یكی دیگر از این مقدمات، شناخت آثار منفی كینه و نبخشودن است.
    علی علیه‌السلام می‌فرمایند:
    « عقوبة الغضوب و الحقود و الحسود تبداء بانفسهم »؛ انسانهای خشمگین، كینه توز و حسود ابتدا خودشان را مجازات می‌كنند.
    «ثلاث لا یهناء لصاحبهن عیش الحقد و الحسد و سوء الخلق»؛ زندگی برای كسانی كه هریك از صفات كینه، حسد و بداخلاقی را دارند، شیرین نیست
    « اقل الناس راحة الحقود»؛ كینه‌توز كمترین راحتی را دارد
    و...

    در مرحله بعد و پس از شناخت اثار عفو و كینه، لازم است بخشودن را تمرین كرد، به منظور هموارتر شدن این مسیر پیشنهاد می‌شود:
    - خود را جای فرد خطاكار فرض كنیم. ممكن است چنین موقعیتی نیز برای ما در قبال دیگران صورت گرفته باشد و یا در آینده صورت بگیرد.
    - به تعبیر روایت نورانی اگر برادرت از توعذرخواهی كرد عذرش را بپذیر و اگر عذری نداشت، خود عذری برای او اقامه كن! برای اشتباه وی، توجیه ودلیل اقامه كنیم. مثلا اینكه شخص احیانا عصبانی بوده است، دچار سوء تفاهم شده است، منظوری نداشته است و...
    - به جای پرورش افكار كینه‌توزانه كه منجر به اسیب پذیری ما می‌شود، افكار مثبت و دلنشین را جایگزین كنیم
    - خوبیها و الطاف شخص مقابل را مرور و یاداوری كنیم
    - به شخصی كه از او كینه داریم، هدیه بدهیم!! این نكته مورد تاكید برخی نظریه پردازان مطرح روانشناسی مانند «آدلر» (قدری در اینكه این روانشناس آدلر باشد و یا روانشناس دیگری تردید دارم) است. واقعیتی كه قرنهای گذشته از لسان مبارك معصومین اینگونه به ما رسیده است: « تهادوا تحابوا»، به یكدیگر هدیه دهید تا محبت شما به یكدیگر جلب شود!
    - شان خود را بالاتر از این بدانیم كه ذهن خود را با موضوعات كوچك اینچنینی درگیر سازیم. علی علیه‌السلام می فرمایند: « لا سودد مع انتقام»؛ افراد بزرگوار اهل انتقام نیستند!


    و آخر دعوانا ان الحمدالله رب العالمین



  2.  

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود