صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: تفسیر آیه کهیعص

  1. #1
    شروع کننده موضوع

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۲
    نوشته
    918
    مورد تشکر
    5 پست
    حضور
    38 روز 14 ساعت 24 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    101

    تفسیر آیه کهیعص




    در دعای عرفه داریم: منزل التوریه و الزبور و الفرقان و نزل کهیعص و طه و یس و القرآن الکریم
    ای خدای فرستنده کتاب تورات و انجیل و زبور و فرقان و فرستنده کهیعص و طه و یس و تمام قرآن حکیم
    منظور از کهیعص چیست؟ هر کدوم از حرفهای ک ه ی ع ص نشان دهنده موضوع خاصی ست؟
    و همچنین سوره مریم هم با همین آیه و کلمه آغاز می شود

    قوانین علم را برهم زده ای ...
    نبودنت وزن دارد
    تهی......
    اما سنگین..

  2. تشکر


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    698
    مورد تشکر
    8 پست
    حضور
    16 روز 11 ساعت 31 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    2



    با نام و یاد دوست




    تفسیر آیه کهیعص





    کارشناس بحث: استاد پیام


  5. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    502
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    10 روز 22 ساعت 26 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    به نظر بنده:

    طسم : طهّرتُ سباق موسی
    طه: طهرت هارون
    طس: طهرت سلیمان

    محتوای سوره هایی که با این حروف شروع می شود ( القصص، شعرا، طه و نمل)، در مورد حضرات موسی، هارون و سلیمان (ع) است و به نوعی توجیه یک عمل خاص آن بزرگواران است که از دید بندگان خدا خطا یا گناه محسوب می شود. به نظر بنده خداوند متعال با این حروف آنها را از هر خطا و گناهی بری می فرماید.

    اگر نظر بنده را یک فرض صحیح در نظر بگیریم، در مورد حروف ابتدای سوره ی مریم هم حتما چنین اصلی حاکم است. باید روی محتوای سوره تفکر کرد.

    یا حق

  6. تشکر


  7. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    845
    مورد تشکر
    4 پست
    حضور
    19 روز 22 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    1
    گالری
    0






    ک: اشاره به کربلا و حوادث آن

    ه : اشاره به هلاکت و شهادت اهل یت
    ی : اشاره به یزید
    ع : اشاره به عطش و تشنگی
    ص: اشاره به صبر امام حسین(ع)






    آیة الله العظمی بهجت:


    تا رابطه ما با ولیّ امر، امام زمان (عج) قوی نشود، کار ما درست نخواهد شد.



    و قوّت رابطه ما با ولیّ امر (عج) هم در اصلاح نفس است.


    راه خلاص از گرفتاری ها، منحصر است به دعا کردن در خلوات برای فرج ولیّ عصر (عج)؛


    نه دعای همیشگی و لقلقه زبان... بلکه دعای با خلوص و صدق نیّت و همراه با توبه.



  8. تشکرها 2


  9. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۹۰
    نوشته
    453
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    4 روز 5 ساعت 10 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سلام
    رموز قران را خداوند و فرستاده او و اهل بیت ع دانند و بس .
    این رموز قرانی راهی است که ما را برای ظهور اقا امام زمان عجل ا ... مشتاق تر میکند تا ایشان با تفسیر حقیقی که از امام علی ع در دست دارند بیایند و این دنیا را خالی از هر گناهی کنند و رانمایی بزرگ برای درک قران باشند .
    نظر شخصی است ببخشبد .

  10. تشکرها 2


  11. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۲
    نوشته
    511
    تشکر:
    1
    حضور
    12 روز 11 ساعت 48 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    اوائل سوره هايي چند از قرآن مجيد اصطلاحي به نام حروف مقطعه آمده است كه در اول بيست و نه (29) سوره از سور قرآن قرار دارد و بيست و شش (26) سوره از اين تعداد «مكي» و سه سوره ديگر «مدني» است .
    در مورد اين حروف چه در قرآن و چه در احاديث و روايات مطلبي كه از حقيقت معنايي اين حروف پرده بردارد نيامده است . از اين رو همواره به عنوان موضوعي پيچيده باقي مانده و مفسّران قرآن درباره آنها نظريات مختلفي ارائه داده اند . نظر اكثر مفسرين اينست كه قرآن به اين حروف اشاره صريحي نداشته است و در قرآن كريم يا احاديث نبوي غير از آنچه ياد شد هيچ نشانه يا حدسي كه بتواند بحث پيرامون حروف مقطعه اوايل سوره ها هدفي را مشخص كند وجود ندارد.
    البته بايد گفت ، صحيح نيست كه در قرآن چيزى يافت شود كه فهم آن از ذهن ما خارج باشد در صورتى كه قرآن در منتهى درجه فصاحت و بلاغت است و رهبر به سوى سعادت و سبب تكميل نفوس مردم مي باشد و آيه آيه 9 سوره بنى اسرائيل« إِنَّ هذَا الْقُرْآنَ يَهْدِي لِلَّتِي هِيَ أَقْوَمُ» و آيه 174 سوره نساء مي فرمايد: « قَدْ جاءَكُمْ بُرْهانٌ مِنْ رَبِّكُمْ وَ أَنْزَلْنا إِلَيْكُمْ نُوراً مُبِيناً » بمجموع اين كتاب شريف اشاره دارد. اگر چه مي توان گفت كه بعضى از مواقع بنا به اقتضاء حكمت و مصلحت برخى از مطالب در قالب بعضى از الفاظ سر بسته بيان مي شود كه درك آن بدون دقّت و ضميمه مطالب ديگر بآسانى ميسر نمي گردد.
    و به همين دليل مفسرين براي تحقيق درباره آنها تلاش زيادي كرده اند و به بحر عميقي داخل گشته اند ‏، حبيب الله نوبخت نويسنده كتاب ديوان دين معتقد است كه حروف مقطعه در اوائل سوره ها عنوان مطالب آن سوره هاست البته مختصر و منحوت عنوان . ولي نظريات اين عده فقط نظريات فردي است و مورد قبول دانشمندان قرار نگرفته است ‏، از اين رو دانشمندان اين حروف را جزو اسرار و رازهاي پنهاني خداوند مي دانند كه جز خداوند متعال و راسخين در علم ، كسي به سرّ آن ها آگاهي ندارد و همگي بر اين نظر تأكيد دارند كه خدا به مقصود خويش آگاه تر است.« سرّ من اسرار اللَّه استاثره اللَّه بعلمه »
    زان گونه پيام ها كه او پنهان دارد*****يك ذرّه بصد هزار جان نتوان داد.



  12. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۲
    نوشته
    511
    تشکر:
    1
    حضور
    12 روز 11 ساعت 48 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    در ابتدای 29 سوره از سوره های قرآن، یك یا چند حرف از حروف الفبا وجوددارد، كه مجموعا 78 حرف است كه با حذف مكررات، 14 حرف می شود یعنی نصف حروف هجا كه 28 حرف است این حروف (واقع در اوایل سوره ها) را «حروف مقطعه» گویند یعنی حروفی كه پیش هم چیده شده اند اما كلمه ای راتشكیل نداده اند اگرچه دركتابت سرهم نوشته شوند، ولی در قرائت، جدا از هم خوانده می شوند، مانند «ا ل م ص» مجموع حروف چهارده گانه عبارتند از: (ا ح رس ص ط ع ق ك ل م ن ه ی) بدرالدین زركشی گوید: «از تركیب این حروف می توان این جمله را ساخت: «نص حكیم قاطع له سر» فیض كاشانی جمله «صراط علی حق نمسكه» را ساخته است سوره هایی كه در ابتدای آن ها حروف مقطعه قرار دارندعبارتند از:
    ر دیف ـ سوره ـ حرف مقطعه ـ ردیف ـ سوره ـ حرف مقطعه.
    1 ـ بقره ـ الم ـ 5 ـ هود ـ الر.
    2 ـ آل عمران ـ الم ـ 6 ـ یوسف ـ الر.
    3 ـ اعراف ـ المص ـ 7 ـ رعد ـ المر.
    4 ـ یونس ـ الر ـ 8 ـ ابراهیم ـ الر.
    9 ـ حجر ـ الر ـ 20 ـ ص ـ ص.
    10 ـ مریم ـ كهیعص ـ 21 ـ غافر ـ حم.
    11 ـ طه ـ طه ـ 22 ـ فصلت ـ حم.
    12 ـ شعرا ـ طسم ـ 23 ـ شوری ـ حم عسق.
    13 ـ نمل ـ طس ـ 24 ـ زخرف ـ حم.
    14 ـ قصص ـ طسم ـ 25 ـ دخان ـ حم.
    15 ـ عنكبوت ـ الم ـ 26 ـ جاثیه ـ حم.
    16 ـ روم ـ الم ـ 27 ـ احقاف ـ حم.
    17 ـ لقمان ـ الم ـ 28 ـ ق ـ ق.
    18 ـ سجده ـ الم ـ 29 ـ قلم ـ ن.
    19 ـ یس ـ یس ـ.

    ویرایش توسط پیام : ۱۳۹۲/۰۷/۲۷ در ساعت ۰۷:۴۰


  13. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۲
    نوشته
    511
    تشکر:
    1
    حضور
    12 روز 11 ساعت 48 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    در روايتي از حجت قائم – عج – در پرسش از تاويل حروف کهيعص آمده است : اين حروف از اخبار غيبي و پنهان است که خداوند بنده اش حضرت زکريا را از آن آگاه کرد و سپس آن را براي حضرت محمد –ص- بيان کرد و آن مطلب از اين قرار است :حضرت زکريا –ع- از خداوند در خواست کرد که اسامي خمسه طيبه و پنج تن آل عبا –ع- را به او بياموزد . خداوند جبرييل را فرستاد تا اين نام هاي مقدس را به او آموزش دهد . حضرت زکريا با شنيدن نام هاي مبارک محمد و علي و فاطمه و حسن -ع- شاد و مسرور گرديد و غمش بر طرف شد اما با شنيدن نام حسين –ع- غصه دار و گريان گرديد . روزي از خداوند علت اين امر را پرسيد و خداوند در پاسخ به او فرمود : کهيعص ، کاف نام کربلا و هاء ،هلاکت و قتل عترت –ع – ( در حادثه کربلا )و ياء، نام يزيد ملعون است که به امام حسين –ع- ظلم و ستم کرد و عين، عطش آن حضرت –ع- و صاد ، صبر او است . هنگامي که زکريا اين موضوع را شنيد سه روز از عبادتگاهش خارج نشد و اجازه ورود به کسي نداد و مشغول گريه و افغان شد و به خداوند عرض نمود : خدايا ! من سوگوار فرزند بهترين آفريده توام ، آيا چنين مصيبتي بر او وارد مي شود ؟ خدايا ! آيا علي و فاطمه –ع – لباس اين عزا و مصيبت را بر تن مي کنند ؟ خدايا ! آيا چنين غصه و داغي بر آستانه آنها فرود مي آيد ؟ سپس عرضه داشت : خدايا ! فرزندي که در بزرگسالي مايه روشني چشمم باشد روزي ام ساز و او را وارث و وصي من قرار ده و جايگاه و موقعيت او را در نزد من مانند حسين –ع- قرار ده . هنگامي که چنين فرزندي به من ارزاني داشتي مرا شيفته و دلباخته او کن و سپس مرا داغدار و سوگوار او ساز همان طوري که محمد –ص- را داغدار و سوگوار فرزندش مي گرداني . پس خداوند حضرت يحيي –ع- را به او عطا فرمود و او در سوگ فرزندش نشست و مدت حمل يحيي –ع- مانند امام حسين –ع- شش ماه بود .
    تفسير صافي ، ملا محسن فيض کاشاني ، ج3 ، ص 273



  14. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۲
    نوشته
    41
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 روز 2 ساعت 15 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    شاید بهتر باشد آراء و نظریات گوناگونی که درباره حروف مقطعه ارائه شده است را اشاره کنیم:

    1- این حروف اشاره است به این که این کتاب آسمانی با آن عظمت و اهمیتی که تمام سخنوران عرب و غیر عرب را متحیر ساخته، و دانشمندان را از معارضه با آن عاجز نموده است، از همان حروف "الفباء" و کلمات معمولی که در اختیار همگان قرار دارد، ترکیب یافته است.
    2. حروف مقطعه از متشابهات قرآن است که هرگز قابل حل نبوده و از جمله مجهولات مطلق است و راه علم به آن، کاملاً بر مردم بسته است.

    3. این حروف، صرفاً حروف مجرده هستند و هیچ رمز و اشاره و معنایی جز خاصیت آوائی ندارند. حکمت آوردن این حروف در اوایل سوره ها از محدوده الفاظ و اصوات تجاوز نمی کند و آوای این حروف در آن روزگار هنگام تلاوت قرآن، موجب جلب توجه حاضرین بوده تا به قرآن گوش فرا دهند؛ زیرا معاندین پیوسته در این صدد بودند که سر و صدا ایجاد کنند تا نوای قرآن به گوش رهگذران عرب نرسد.

    4. این حروف نشانه بیشتر به کار رفتن حروف مزبور در کلمات آن سوره است و یک معجزه است. بدرالدین رزکشی گوید: یکی از اسرار دقیق این حروف آن است که بیشترین کلمات هر سوره با همان حرفی که در ابتدای آن واقع شده ترکیب یافته اند؛ مثلاً حرف "ق " در هریک از سوره های "ق" و"حم عسق" 57 بار تکرار شده است و نسبت به آن حروف دیگر این سوره بیشتر است به جز سوره "شمس"، "قیامت"، " فلق". یک دانشمند مصری بر اساس این نظر محاسبه های پیچیده ای را توسط رایانه انجام داده و نتیجه گرفته است که این حروف نشانه غلبه آن در کلمات آن سوره است و این خود یک معجزه است.

    5. این حروف به منظور سوگند به کار رفته اند. سوگند خوردن به این حروف بدان سبب است که اصل کلام در تمامی زبان ها بر پایه این حروف است.

    6. میان این حروف و محتوای سوره های مربوط، رابطه ای وجود دارد؛ زیرا با تدبر در سوره هایی که با حروف مقطعه مشابه افتتاح شده در می یابیم که این سوره ها از حیث محتوا متشابه به یکدیگرند.[1]

    7. برخی از این حروف مقطعه علامت اختصاری و اشاره به اسمی از اسمای حسنای الهی و برخی نیز رمز اشاره به نام پیامبر اکرم (ص) است، هریک از نامهای الهی مرکب از چند حرف است و از هر نامی حرفی گزینش شده و به صورت ناپیوسته در ابتدای برخی سور قرآن قرائت می شود. جویریه از سفیان الثوری روایت کرده است که: به جعفر بن محمد بن علی بن الحسین (ع)عرض شد: ای پسر رسول خدا معنای این کلمات از کتاب خداوند متعال که می فرماید: "الم" و ... چیست؟

    امام صادق (ع) فرمود: معنای "الم" که در اول سوره بقره است، "انا الله الملک" است و اما "الم" که در ابتدای سوره آل عمران است، معنایش "انا الله المجید" است و ...

    8. این حروف اجزای اسم اعظم الهی است.

    9. این حروف به تعداد آیات سوره ها اشاره داشته باشد.

    10. حروف مقطعه هر سوره، نام همان سوره است،چنان که سوره های "یس"، "طه"، "ص"، و هرکدام به نام حروف مقطعه خود موسوم شده است.

    11. این حروف اشاره به مدت بقای امت اسلامی دارد.

    12. این حروف برای مرز بندی بین سوره ها و نشانه انقضای سوره قبلی و شروع سوره بعدی است.

    13. این حروف به منزله خلاصه و پیام اجمالی محتوای سوره است.

    14. این حروف، ناظر به نام کسانی است که نسخه هایی از قرآن را در اختیار داشتند مثلاً (س) ناظر به نام سعدبن ابی وقاص است.[2]

    15. این حروف رموزی هستند میان خدا و رسول، که کسی از آن، آگاهی ندارد. رأی مختار محققان این است. [3]

    امام صادق (ع) فرمود: "الم"، رمز و اشاره ای است میان خدا و حبیب او محمد (ص) خواسته تا کسی جز او بر آن آگاه نگردد آن را به صورت حروف درآورده تا آن رموز را از چشم اغیار دور نگاه دارد و تنها بر دوست روشن و ظاهر سازد.[4]

    از ترتیب حروف مقطعه در کنار هم، کلمات و عبارت های متعددی به دست می آید که ا شخاص اهل فکر و نظر با توجه به اعتقادات و ذوق و سلیقه خود با استفاده از این حروف تفأل به مطالب مورد علاقه خود زده اند مثلا بدرالدین زرکشی گوید: از ترکیب این حروف می توان این جمله را ساخت. «نص حکیم قاطع له سر» و فیض کاشانی (ره) جمله «صراط علی حق نمسکه» (راه حضرت علی راه حق است به آن تمسک می کنیم) را استفاده کرده است[5] و ...

    پی نوشت:
    1.المیزان، ذیل آیه 6 سوره شوری.

    2. برای اطلاع بیشتر به مقاله حروف مقطه، سایت فرهنگ و معارف قرآنی مراجعه فرمائید.

    3.معرفت هادی ، علوم قرآنی، ص 138.

    4.ابن طاووس، سعد السعود، ص 217، چاپ نجف.

    5. تفسیر الصافی، ج ‏1، ص 91.
    ویرایش توسط حسین49 : ۱۳۹۲/۰۷/۲۸ در ساعت ۲۱:۵۴


  15. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۲
    نوشته
    511
    تشکر:
    1
    حضور
    12 روز 11 ساعت 48 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    حروف مقطعه اشاره به این است كه این كتاب آسمانی با آن عظمت و اهمیتی كه تمام سخنوران عرب و غیر عرب را متحیر ساخته و دانشمندان را از معارضه با آن عاجز نموده است، از نمونه همین حروفی است كه در اختیار همگان قرار دارد.
    در عین این كه قرآن از همان حروف الف باء و كلمات معمولی تركیب یافته، به قدری كلمات آن موزون است و معانی بزرگی دربردارد، كه در اعماق دل و جان انسان نفوذ می‌كند، روح را مملو از اعجاب و تحسین می‌سازد وافكار و عقول را در برابر خود وادار به تعظیم می‌نماید، جمله بندیهای مرتب و كلمات آن در بلندترین پایه قرار گرفته و معانی بلند را در قالب زیباترین الفاظ می‌ریزد، كه همانند و نظیر ندارد.
    نكته دیگری كه این نظریه را دربارة معنی حروف مقطعه قرآن تایید می‌كند.این است كه در 24 مورد از آغاز سوره‌هایی كه با این حروف شروع شده‌است، بلافاصله سخن از قرآن و عظمت آن به میان آمده این خود نشان می‌دهد كه ارتباطی میان این دو، (حروف مقطعه و عظمت قرآن) موجود است.


  16. تشکرها 2


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود