صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آیه 36 سوره حجر

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۲
    نوشته
    9
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 ساعت 24 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    آیه 36 سوره حجر




    من در مطالعه ام در سوره حجر به یه آیه برخوردم که به فکر منو فرو برد !

    چرا در آن آیه شیطان ، خدا را گمراه کننده میخواند ؟

  2. تشکرها 2


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    604
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    10 روز 13 ساعت 33 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0




    با نام الله



    آیه 36 سوره حجر



    کارشناس بحث: استاد هدی


  5. تشکرها 3


  6. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,123
    مورد تشکر
    119 پست
    حضور
    37 روز 5 دقیقه
    دریافت
    127
    آپلود
    0
    گالری
    13



    با سلام خدمت شما
    نقل قول نوشته اصلی توسط koosha نمایش پست
    من در مطالعه ام در سوره حجر به یه آیه برخوردم که به فکر منو فرو برد !

    چرا در آن آیه شیطان ، خدا را گمراه کننده میخواند ؟
    در آيه 39 سوره مباركه حجر آمده است :
    قَالَ رَبِّ بِمَآ أَغْوَيْتَنِي لأُزَيِّنَنَّ لَهُمْ فِي الأَرْضِ وَلأُغْوِيَنَّهُمْ أَجْمَعِينَ
    گفت پروردگارا به سبب آنكه مرا گمراه ساختى من [هم گناهانشان را] در زمين برايشان مى ‏آرايم و همه را گمراه خواهم ساخت
    غوايت ، اضلال و گمراهي خداوند نسبت به هيچ كس ابتدايي نيست بلكه كيفري است يعني ابتدائا ، فرد گناهي مرتكب مي شود و خلاف حكم و درخواست و دستور خداوند عمل مي كند و بعد توفيق و رحمت الهي -كه شامل حال همه شده است - از او سلب مي شود .
    "اينكه ابليس اغواي خود را به خدا نسبت داد و خدا هم نه آن را رد كرد ، نه جوابش داد مي‏فهميم كه مقصود از آن غوايت ، قضيه سرپيچي از سجده بر آدم نبوده،
    براي اينكه هيچ رابطه ‏اي ميان سرپيچي او و معصيت انسان نيست ، تا آن سبب اين شود ، و ابليس با سرپيچي خودش وسيله معصيت بشر را فراهم كند .

    بلكه مقصود از اين اغواء آن غوايتي است كه از خطاب خدايي استشمام نمود ، و فهميد كه لعنت مطلقه خدا كه همان دوري از رحمت او و گمراهي از طريق سعادت است ، براي هميشه در باره ‏اش مسلم شده ، البته اين استقرار لعنت گزافي و بيهوده نبوده ، بلكه اثر آن اغوايي است كه خودش براي خود پسنديد ، پس اضلال خداي تعالي در باره او اضلال ابتدائي نيست ، بلكه اضلال مجازاتي است."(1)


    (1)- ترجمة الميزان ،ج 12، ص 238


    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد

  7. تشکرها 2


  8. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,123
    مورد تشکر
    119 پست
    حضور
    37 روز 5 دقیقه
    دریافت
    127
    آپلود
    0
    گالری
    13



    يك بيان لطيفي هم علامه جوادي آملي دارند در معناي اضلال كيفري خداوند به اين بيان كه همين اضلال كيفري هم معنايش اين نيست كه خدا او را به سمت معصيت سوق مي دهد بلكه معنايش سلب توفيق و گرايشي است كه ابتدائا به همه داده است . بيان ايشان اينچنين است :
    " چيزي به نام ضلالت نيست كه خدا به كسي بدهد هدايت روشن كردن است قلب را روشن مي‌كند گرايش مي‌دهد بينش مي‌دهد اينهاست اما اضلال مي‌كند معنايش اين نيست كه دست او را مي‌گيرد به طرف معصيت [ مي بردر بلكه معنايش اين است ] كه آن توفيق و لطف و صفايي كه قبلاً مي‌داد حالا نمي‌دهد برابر آنچه در سورهٴ مباركهٴ فاطر آمده ﴿ما يفتح الله للناس من رحمة فلا ممسك لها و ما يمسك فلا مرسل له﴾ خب خيلي از مواقع است خدا توفيق را مي‌دهد كسي اعتنا نمي‌كند بعد خدا توفيق را مي‌گيرد او را به حال خودش رها مي‌كند اين مي‌شود اضلال اين مي‌شود اغوا .شيطان گفته به اينكه شما آزموديد فرشته‌ها كامياب شدند من نااميد شدم ،من محروم شدم در اثر غرور من، و شما هم گفتيد ﴿ان عليك لعنتي الي يوم الدين﴾ اين لعنت شما همان اغواست."( 1)

    (1)- با اندكي تغيير و تلخيص : ر.ك: بنياد بين المللي علوم وحياني اسراء ، جلسه 40
    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد

  9. تشکرها 4


  10. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,123
    مورد تشکر
    119 پست
    حضور
    37 روز 5 دقیقه
    دریافت
    127
    آپلود
    0
    گالری
    13




    مرحوم علامه طباطبايي بسيار زيبا وجه ارتباط غوايت و گمراهي شيطان و محروميت او از رحمت حق - در جريان لعنت الهي بر او را- با مكانيسم گمراهي مردم توسط شيطان تبيين مي كنند و مي فرمايند :
    " اينجاست كه معناي سببيت اغواي شيطان براي غوايت مردم درست در مي‏آيد ، يعني بخاطر اينكه او خودش دور از رحمت خدا و دور از سعادت شده و اين دوري بخاطر لزوم و هميشگي لعنت خدا لازمه او گشته ، لذا هر وقت كه با وسوسه‏ها و تسويلات خود به درون دلي رخنه كند ، و نزديك شود همين نزديكي او باعث دور شدن آن دل است از خدا و رحمت او . و اينكه مي‏گوييم : او مردم را اغواء مي‏كند ، معنايش اين است كه اثر غوايت خود را در آن دل مي‏اندازد . "(1)


    (1)- الميزان ، همان

    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد

  11. تشکرها 4


  12. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۲
    نوشته
    133
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    3 روز 15 ساعت 18 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    آيات حجر : 28-42 به شرح زير به هم مرتبط است


    وَإِذْ قَالَ رَبُّكَ لِلْمَلَائِكَةِ إِنِّي خَالِقٌ بَشَرًا مِّن صَلْصَالٍ مِّنْ حَمَإٍ مَّسْنُونٍ ﴿28﴾

    و زماني، پروردگارت به ملائكه فرمود، يقينًا من آفريننده بشري از گل خشك صدا داري هستم. ‌از (همان) گل سياه بد بوئي. « الرحمن : 14، اعراف : 11، ص : 71-74، طه : 116، اسراء : 61، كهف : 50،‌ مؤمنون : 12،بقره : 30-34 »

    فَإِذَا سَوَّيْتُهُ وَنَفَخْتُ فِيهِ مِن رُّوحِي فَقَعُوا لَهُ سَاجِدِينَ ﴿29﴾

    پس، در زماني كه او را (با نقشه ) همسان كردم و در او از روحم (وحي) دميدم، ” پس، به (وحي الله به) او سجده كنان بيفتيد!« ص : 72، بقره : 34 »

    فَسَجَدَ الْمَلَائِكَةُ كُلُّهُمْ أَجْمَعُونَ ﴿30﴾ إِلَّا إِبْلِيسَ أَبَىٰ أَن يَكُونَ مَعَ السَّاجِدِينَ ﴿31﴾

    پس، ملائكه، همگی شان، دسته جمعي، به (وحي الله ) سجده كردند، جز ابليس (که با شدت امتناع) تكبر و سرپيچي كرد كه با سجده كنندگان باشد.


    قَالَ يَا إِبْلِيسُ مَا لَكَ أَلَّا تَكُونَ مَعَ السَّاجِدِينَ ﴿32﴾ قَالَ لَمْ أَكُن لِّأَسْجُدَ لِبَشَرٍ خَلَقْتَهُ مِن صَلْصَالٍ مِّنْ حَمَإٍ مَّسْنُونٍ ﴿33﴾


    فرمود اي ابليس! ترا چه شود؟ كه با سجده كنندگان نباشي؟ گفت، شايسته نمي باشم (در شأن من نيست) به (وحي الله به) بشري سجده كنم که او را از گل خشك صدا داري از (همان) گل سياه بد بوئي آفريده اي.

    [ابليس الگوئی برای منكران و مشركان جني و انسي مشمول آيه « انعام : 112 » و شيطان های رجيم آيه ححر : 2- 17 از جمله ابي لهب و مشمول آيات « مدثر : 11، علق : 6-10، انفال : 48 » و همه شيطان صفتانی بر نظری فريبنده شبيه شيطان اوليه بر فريب آدم از جهت عدم سجده و تسليم به وحی الله، که خود را تافته ای جدا بافته فرض کرده اند « طور : 35 » و متکبر و متوقع بر عدم ابلاغ كلام الله هستند « اسراء : 94، زخرف : 5 » و مانند شيطان فريب دهندهء آدم، به حرامخواری سخن خبيثه خود را برای فريب با کلام رب العالمين يکسان ناميده « شعراء : 98 » و به جای انتخاب و پسند پيغمبر بوسيله الله « نعوذ بالله » خود را شايستهء پيغمبری مي نمايانند. « زخرف : 31 »]

    قَالَ فَاخْرُجْ مِنْهَا فَإِنَّكَ رَجِيمٌ ﴿34﴾ وَإِنَّ عَلَيْكَ اللَّعْنَةَ إِلَىٰ يَوْمِ الدِّينِ ﴿35﴾


    فرمود، پس، از آن (به دليل نافرماني) خارج شو! (از رحمتم دور شو) پس، يقينًا تو رانده شده اي و يقينًا تا روز جزا و پاداش بر تو لعنت است.



    قَالَ رَبِّ فَأَنظِرْنِي إِلَىٰ يَوْمِ يُبْعَثُونَ ﴿36﴾ قَالَ فَإِنَّكَ مِنَ الْمُنظَرِينَ ﴿37﴾ إِلَىٰ يَوْمِ الْوَقْتِ الْمَعْلُومِ ﴿38﴾


    گفت، پروردگارا! پس، تا روزي كه زنده شوند مهلتم ده! « انعام : 128 و 130 » فرمود، پس، يقينًا تو از مهلت يافتگاني تا روز (آن) زمان معلوم.

    [فقط تا رسيدن برنامه ريالطامتی زمين و پايان آزمايش طبق آيه زمر : 67، در اسراء : 64 « إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ » همان « إِلَى يَومِ الْوَقْتِ الْمَعْلُومِ » که با آغاز رخدادهاي قيامتي زمين « زمر : 68 » پايانی بر مهلت مقرر بر آزمون به انسان و جن « انعام : 2 » و انتهای کار ابليس و همه شيطان ها، مغضوبين الله و ضالين در زمين است. و تقاضای ابليس برای « يَوْمِ يُبْعَثُونَ » در داوری و آخرت (که زمينی غير زمين دنيائی است « ابراهيم : 48، نجم : 14-18 ») تصويب نشد.



    قَالَ رَبِّ بِمَا أَغْوَيْتَنِي لَأُزَيِّنَنَّ لَهُمْ فِي الْأَرْضِ وَلَأُغْوِيَنَّهُمْ أَجْمَعِينَ ﴿39﴾ إِلَّا عِبَادَكَ مِنْهُمُ الْمُخْلَصِينَ ﴿40﴾

    گفت، پروردگارا! به سبب آنچه مرا اغواء كردي، يقينًا در زمين براي ايشان زينت دهم و يقينًا ايشان را جملگي اغواء كنم، جز بندگان خالص شده ات (نسبت به كلام الله مجيد) از بين ايشان.



    قَالَ هَـٰذَا صِرَاطٌ عَلَيَّ مُسْتَقِيمٌ ﴿41﴾ إِنَّ عِبَادِي لَيْسَ لَكَ عَلَيْهِمْ سُلْطَانٌ إِلَّا مَنِ اتَّبَعَكَ مِنَ الْغَاوِينَ ﴿42﴾

    فرمود، اين، راهي راست برعهده من است. يقينًا (فقط) بندگان (خالص) من هستند؛ كه براي تو برإِيشان قدرتي نيست. الا هرکسی از گمراهان، كه از تو پيروي كنند.

    [عبارت « هَذَا صِرَاطٌ عَلَيَّ مُسْتَقِيمٌ » اشاره به برنامه آيات 35–40 بر اغواء جملگی بوسيله شيطان صفتان (از مغضوبين الله به وصف در آيه فاطر : 5 و 6 برهوا و هوس و دنيا خواهی) به جز قليل بندگان متقی خالص نسبت به کلامِ الله به معرفی در داوری است. « بلد : 10، ص : 84، سبأ : 20، ذاريات : 56، اعراف : 27، ‌يس : 8-10، ابراهيم : 36، قصص : 63، اسراء : 65، نحل : 99 »، « شعراء : 92-100، صافات : 22 و 23، انبياء : 98 »

    وَإِنَّ جَهَنَّمَ لَمَوْعِدُهُمْ أَجْمَعِينَ ﴿43﴾ لَهَا سَبْعَةُ أَبْوَابٍ لِّكُلِّ بَابٍ مِّنْهُمْ جُزْءٌ مَّقْسُومٌ ﴿44﴾

    و يقينًا جهنم وعده گاه ايشان جميعًا است. براي جهنم هفت باب است، براي هربابي از ايشان (جهنمي ها) جزئي تقسيم شده است.

    [هفت باب براي هفت فرقه « طَرَائِقَ قِدَدًا ، جن : 11، مؤمنون : 17 » با طبقه بندي مشاغل خاصي « مريم : 68-71، اسراء : 8، قيامت : 25، ص : 58 ، زمر : 72، غافر : 76، نحل : 29، آل عمران : 151 » برای پر کردن جهنم « ق : 30، ص : 85، اعراف : 18، هود : 119، سجده : 13 » ]


    إِنَّ الْمُتَّقِينَ فِي جَنَّاتٍ وَعُيُونٍ ﴿45﴾ ادْخُلُوهَا بِسَلَامٍ آمِنِينَ ﴿46﴾

    يقينًا متقين در باغ هائي و چشمه هائيند. ” باسلامي (در ) امنيت (آسايش) داخل بهشت شويد! “


    « يس : 58، فجر : 27-30، واقعه : 26 و 91، نحل : 32، رعد : 24، مائده : 16، طور : 23، مريم : 62، غاشيه : 9، حاقه : 21 و 22، نبأ : 31-36‌، زمر : 73، دَعْوَاهُمْ فِيهَا سُبْحَانَكَ اللَّهُمَّ وَتَحِيَّتُهُمْ فِيهَا سَلاَمٌ يونس : 10 »

    وَنَزَعْنَا مَا فِي صُدُورِهِم مِّنْ غِلٍّ إِخْوَانًا عَلَىٰ سُرُرٍ مُّتَقَابِلِينَ ﴿47﴾ لَا يَمَسُّهُمْ فِيهَا نَصَبٌ وَمَا هُم مِّنْهَا بِمُخْرَجِينَ ﴿48﴾

    و آنچه را در سينه هايشان از هر كينه اي، بيرون مي آوريم.‌ برادرانه، بر تخت هائي مقابل هم.
    در آن خستگي و رنجوري به ايشان نرسد و ايشان از آن اخراج شدني نيستند.

    « انسان : 13 و 20، الرحمن : 54 و 76، ص : 51، اعراف : 43، واقعه : 16، صافات : 44، كهف : 31، طور : 20 »
    ویرایش توسط عبد : ۱۳۹۲/۰۷/۳۰ در ساعت ۱۴:۲۷

  13. تشکر


  14. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۲
    نوشته
    9
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 ساعت 24 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    جناب عبد عزیز ممنونم

    سرکار خانم هدی خیلی ممنونم ازت ، ولی قبول کن اینها صرفا جواب کامل نیستن بلکه تنها جوابی هستند که مخاطبان را از راه به در نکنه .... گمراهی از زبان خدا کاملا معنی مشخصی داره ... گمراهی از زبان ابلیس هم معنی مشخصی داره و نیازی به تفسیر نیست ... گمراهی به معنی گمراه کردنه و این مشخصه ... چرا ابلیس فکر میکرد که خدا اونو از راهش گمراه کرده ؟ شما نگا کنید در قرآن کریم این چنین آمده : گفت پروردگارا به سبب آنكه مرا گمراه ساختى من [هم گناهانشان را] در زمين برايشان مى ‏آرايم و همه را گمراه خواهم ساخت (ترجمه های خیلی واضحتری هم است)

    در همان آیه ابلیس گمراهی انسانها را معادل گمراهی خودش قرار میده ... و خدا پاسخش را این چنین میده که بندگانی دارم که تو بر آنها قدرت و تسلطی نداری .. یعنی خدا هم این ماجرا رو میپذیره و رد نمیکنه وو حتی در کتابش برای ما این دیالوگ رو رو کاغذ میاره ....

    من مطمئنم یه جای تفسیر من مشکل داره ولی نمیدونم کجای کاره ؟
    ویرایش توسط koosha : ۱۳۹۲/۰۸/۰۵ در ساعت ۱۴:۱۹

  15. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,123
    مورد تشکر
    119 پست
    حضور
    37 روز 5 دقیقه
    دریافت
    127
    آپلود
    0
    گالری
    13



    با سلام
    نقل قول نوشته اصلی توسط koosha نمایش پست
    گمراهی به معنی گمراه کردنه و این مشخصه ... چرا ابلیس فکر میکرد که خدا اونو از راهش گمراه کرده ؟
    نقل قول نوشته اصلی توسط koosha نمایش پست
    در همان آیه ابلیس گمراهی انسانها را معادل گمراهی خودش قرار میده ... و خدا پاسخش را این چنین میده که بندگانی دارم که تو بر آنها قدرت و تسلطی نداری .. یعنی خدا هم این ماجرا رو میپذیره و رد نمیکنه
    بله دقيقا همينطوره . ابليس پس از اينكه خداوند او را لعنت كرد اين حرف را زد و اغواي خودش را به خدا نسبت داد مساله ي اغواي او مربوط به سجده نكردن بر آدم نبود ، او آن را دليل بر اغواي خود نمي دانست بلكه بعد از لعنت الهي خود گمراه را خواند زيرا مي دانست كه لعنت الهي يعني دوري هميشگي از رحمت حق و راه سعادت يعني گمراهي هميشگي ، خب همين را به خدا نسبت داد زيرا خدا او را لعنت كرد بعد هم گفت من بني آدم را گمراه مي كنم يعني همين دوري از سعادت را كه بر اثر لعنت الهي دارم به آنها منتقل مي كنم و لذاست كه شيطان بر هر قلبي نزديك شود اثرش دوري آن قلب از رحمت خداست .
    در واقع فهميد كه لعنت مطلقه خدا كه همان دورى از رحمت او و گمراهى از طريق سعادت است، براى هميشه در باره اش مسلم شده،اينجاست كه معناى سببيت اغواى شيطان براى غوايت مردم درست در مى ‏آيد، يعنى بخاطر اينكه او خودش دور از رحمت خدا و دور از سعادت شده و اين دورى بخاطر لزوم و هميشگى لعنت خدا لازمه او گشته، لذا هر وقت كه با وسوسه ‏ها و تسويلات خود به درون دلى رخنه كند، و نزديك شود همين نزديكى او باعث دور شدن آن دل است از خدا و رحمت او.(1)
    اينكه خداوند هم اين حرف را رد نكرد دليلش اين است كه لعنت خدا معنايش گمراهي هميشگي و دوري هميشگي از رحمت خداست پس اين معنا در مورد ابليس با لعنت خدا محقق شده بود البته عاملش خود ابليس و عملكردش بود اما بهر حال لعنت الهي يعني گمراهي ابدي و خداوند هم اين مساله را درباره ابليس رد نفرمود زيرا او مشمول لعن الهي شده بود .

    (1)- ترجمة الميزان ،ج 12، ص 238
    ویرایش توسط هدی : ۱۳۹۲/۰۸/۰۵ در ساعت ۲۱:۰۲
    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد

  16. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۲
    نوشته
    9
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 ساعت 24 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    ينكه خداوند هم اين حرف را رد نكرد دليلش اين است كه لعنت خدا معنايش گمراهي هميشگي و دوري هميشگي از رحمت خداست

    یعنی لعنت خدا = گمراه کردن خدا ؟

    خب این 2 کلمه یعنی لعنت و گمراهی کاملا متفاوت هستند و خود خدا هم بصورت جداگانه در قرآن استفاده کرده ... هرجا خواسته لعنت کرده و یجا مثل این آیه ....
    پس من فکر نمیکنم کلید حل این آیه این باشه که ما بگیم منظور اینجا همون لعنته و ازش رد بشیم .


    ( البته اینکه گمراه کردن خدا به معنی اینه که از رحمت دور میکنه میتونه جواب صحیح و قابل تاملی باشه ولی من فکر نمیکنم خداوند کسیو به عمد از رحمتش دور کنه و حتی اگر مقصر اون بند باشه ! گمراهی اگر به این معنی باشه پس دیگه راه برگشتی هم نیست برای اون بنده و تصور من از خدا مهربانتر از این حرفاست)

  17. تشکر


  18. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,123
    مورد تشکر
    119 پست
    حضور
    37 روز 5 دقیقه
    دریافت
    127
    آپلود
    0
    گالری
    13



    با سلام
    نقل قول نوشته اصلی توسط koosha نمایش پست
    یعنی لعنت خدا = گمراه کردن خدا ؟
    لعنت يعني دوري از رحمت الهي و اين حالت همان گمراهي است زيرا تا رحمت الهي شامل حال كسي نشود هدايت نخواهد شد ، گمراهي نيز همان غوايت است لذا اينكه ابليس به خدا گفت شما مرا گمراه و اغوا كرده اي معنايش اين است كه چون از رحمتتان مرا محروم كرديد و لعنتم كرديد ، من ديگر راهي به هدايت ندارم و گمراه شدم لذا اثر وضعي لعن الهي همان دوري از رحمت خدا يعني گمراهي يا همان غوايت است .
    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد

  19. تشکرها 2


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود