جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: فرق جامعه و قوانین اسلامی و عصر جاهلیت - حق اسلام در تبلیغ خود؟؟؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۱
    نوشته
    4
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    5 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    فرق جامعه و قوانین اسلامی و عصر جاهلیت - حق اسلام در تبلیغ خود؟؟؟




    سلام دوستان
    در قوانین جامعه ی اسلامی این قانون به چشم می خورد که هیچ کسی حق ندارد بر خلاف مکتب اسلام حرفی بزند. مثلا می فرمایند کسی که حالا به هر دلیلی بر خلاف بودن یک مسئله ی ضروری اسلام پی ببرد مثلا با عقل و منطق اثبات کرد که خدا نیست. این فرد حق ندارد که این اعتقاد خود را نشر و تبلغ کند در غیر این صورت با او برخورد خواهد شد... خب چه چیزی باعث می شود که ما این حق را به دیگر ملل و اقوام ندهیم. به عبارت دیگر چرا به اسلام حق برخورد با این گونه افرادی که بر علیه اسلام تبلیغ می کنند را می دهیم ولی به دیگر ملل این حق را نمی دهیم. مثلا چرا مردم دوران جاهلیت را محکوم می کنیم که مسلمانان را آزار می دادند؟
    به عبارت دیگر چه چیزی باعث می شود که اسلام حق بر خورد با مخالفین را برای خود ثابت بداند ولی این حق را برای دیگران ثابت نداند؟ چه فرقی بین اسلام و دیگر مذاهب هست که اسلام می تواند در میان دیگر ملل آزادانه تبلیغ کند ولی در جامعه ی اسلامی این حق برای دیگر فرق وجود ندارد؟

  2. تشکر


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    نوشته
    405
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    8 روز 7 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط داود56 نمایش پست
    سلام دوستان
    در قوانین جامعه ی اسلامی این قانون به چشم می خورد که هیچ کسی حق ندارد بر خلاف مکتب اسلام حرفی بزند. مثلا می فرمایند کسی که حالا به هر دلیلی بر خلاف بودن یک مسئله ی ضروری اسلام پی ببرد مثلا با عقل و منطق اثبات کرد که خدا نیست. این فرد حق ندارد که این اعتقاد خود را نشر و تبلغ کند در غیر این صورت با او برخورد خواهد شد...

    با سلام خدمت شما دوست عزیز
    اسلام به عنوان آخرین و کامل ترین دین الهی همیشه در پی بحث های علمی بوده و حتی درباب عقاید دینی و اصول دین به عنوان یک واجب مکلفین را به پیجویی و بحث های علمی دعوت نموده است و تقلید را در اینگونه عقاید نابجا می شمارد پیرو این نگاه جامعه اسلامی دارای ظرفیت های بالایی در بحث های دینی و اعتقادی بوده و نه تنها منع از بروز این موارد نمی کند بلکه از هر جهت زمینه را برای این بحث ها آماده و فراهم می کند.
    تاریخ گواه این مطلب است از همان ظهور اسلام که پیامبر در مدینه حکومت تشکیل دادند درب های شهر را بروی کسانی که نقد علمی داشتند و جویای حقیقت بودند باز می گذاشتند و حتی برای مخالفین علمی خود در مسجد مدینه خیمه ای بر پا کردند تا در آنجا بمانند و به مباحث علمی بپردازند که برخی به پیامبر اعتراض کردند که این ها نجس اند چگونه آنها را به مسجد راه داده ای؟
    نمونه بارز این ابراز اختلاف علمی در قضیه مباهله اوج گرفت و این نشان دهنده باز بودن صحنه برای بحث های علمی مخالف است.
    این قضیه ادامه داشت و در حکومت های مختلف اسلامی چهره ای درخشنده از آزادی بیان در عرصه علمی را به نمایش می گذاشت تا جایی که در زمان امام علی شبهات علمای فرق مختلف توسط آن حضرت چه در زمان حکومت چه قبل از آن پاسخ گفته شد این روند در زمان صادقین (علیهما السلام ) به اوج رسید که مطالعه مناظرات آن حضرات با علمای فرق مختلف از زنادقه و خورشید پرستان گرفته تا اهل سنت در ام القرای جهان اسلام مدینه و مکه انسان را به حقانیت دین اسلام ملزم می کند.
    زمان امامت امام رضا (علیه السلام) مناظرات مفصلی بین امام و رئسای فرق و ادیان به صورت گروهی شکل گرفت.
    زمان حیات امام باقر علیه السلام و امام صادق علیه السلام و همچنین امام رضا علیه السلام به خاطر فضای باز سیاسی که در این دوره برای ائمه ما رخ داد مناظرات فراوانی از این ائمه برای ما به یادگار مانده است که مرحوم طبرسی در کتاب احتجاج آنها را جمع آوری کرده است ( و همچنین کتاب گرانسنگ التوحید شیخ صدوق)که خواندن آنها برای هر رهجوی حقیقتی لازم و مفرح روان خواهد بود از آنجمله بحث امام صادق (ع) با ابو شاکر دیصانی در باب حدوث عالم که موجب مسلمان شدن او شد (توحید باب 42 حدیث 1) و همچنین مناظره ایشان با ابن ابی العوجاء و همچنین مناظره امام صادق با زندیق مصری که موجب مسلمان شدن وی شد و از شاگردان آن حضرت شد(التوحید باب حدوث العالم) و مانند مناظره امام رضا با راس الجالوت ،جاثلیق، رئیس صابئین و.. و همچنین مناظره امام رضا با سلیمان مروزی که از خواندنی ترین این مناظرات است.

    آنچه که مسلم است اسلام با بنیه علمی که دارد از بحث های علمی هیچ گونه حراسی نداشته خود زمینه ساز این گونه بحث هاست اما آنچه که حکومت اسلامی و نه تنها حکومت اسلامی بلکه هر حکومتی که عاقلی بر آن حکم فرماست از آن جلوگیری می کند هرج و مرج و تشتت در افکار عمومی جامعه است و اگر کسی بخواهد نظم فکری و آرامش جامعه را به آشوب بکشاند بدون این که بخواهد بحث منطقی داشته باشد حکومت با او برخورد می کند و از فعالیت او ممانعت به عمل می آورد و این یک بحث کاملا عقلایی و غیر قابل تردید است.


    الهي كفي بي عزا ان اكون لك عبدا و كفي بي فخرا ان تكون لي ربا انت كما احب فاجعلني كما تحب
    معبودا بس است مرا اين عزت كه بنده توام و بس است مرا اين افتخار كه تو پروردگار مني.
    تو چناني كه دوست ميدارم مرا چنان كن كه دوست ميداري.
    امام علی (علیه السلام)


  5. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۱
    نوشته
    4
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    5 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    ممنون. مفید و قابل توجه بود.
    بعد کسی که مرتد می شود چگونه است. یعنی اگر کسی از دین برگشت حالا به هر نحو که باشد مرتد است یا نه اگر کسی با استدلال مثلا خدا رو رد کرد مرتد نیست؟


  6. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    نوشته
    405
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    8 روز 7 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط داود56 نمایش پست
    ممنون. مفید و قابل توجه بود.
    بعد کسی که مرتد می شود چگونه است. یعنی اگر کسی از دین برگشت حالا به هر نحو که باشد مرتد است یا نه اگر کسی با استدلال مثلا خدا رو رد کرد مرتد نیست

    با سلام
    در باره این که اگر کسی شبهه علمی داشته و مرتد شد با مرتد معارض تفاوت هست شکی نیست حد اقل در پیشگاه خدا کسی که از روی علم ویقین به عقیده ای روی آورد معذور و ماجور می باشد اما در باب این که آیا این فرد از نظر فقهی مرتد است احکام مرتد بر روی او اجرا می شود یا نه اختلافاتی بین فقها هست که برخی او را مرتد می دانند و برخی نه
    فی الجمله همچنین فردی از نظر آخرتی معذور است

    ویرایش توسط مدیر اجرایی : ۱۳۹۲/۰۸/۰۷ در ساعت ۱۲:۳۲
    الهي كفي بي عزا ان اكون لك عبدا و كفي بي فخرا ان تكون لي ربا انت كما احب فاجعلني كما تحب
    معبودا بس است مرا اين عزت كه بنده توام و بس است مرا اين افتخار كه تو پروردگار مني.
    تو چناني كه دوست ميدارم مرا چنان كن كه دوست ميداري.
    امام علی (علیه السلام)


  7. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    نوشته
    405
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    8 روز 7 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    جمع بندی




    سوال:
    در قوانین جامعه ی اسلامی این قانون به چشم می خورد که هیچ کسی حق ندارد بر خلاف مکتب اسلام حرفی بزند. مثلا می فرمایند کسی که حالا به هر دلیلی بر خلاف بودن یک مسئله ی ضروری اسلام پی ببرد مثلا با عقل و منطق اثبات کرد که خدا نیست. این فرد حق ندارد که این اعتقاد خود را نشر و تبلغ کند در غیر این صورت با او برخورد خواهد شد...
    جواب:
    اسلام به عنوان آخرین و کامل ترین دین الهی همیشه در پی بحث های علمی بوده و حتی درباب عقاید دینی و اصول دین به عنوان یک واجب مکلفین را به پیجویی و بحث های علمی دعوت نموده است و تقلید را در اینگونه عقاید نابجا می شمارد پیرو این نگاه جامعه اسلامی دارای ظرفیت های بالایی در بحث های دینی و اعتقادی بوده و نه تنها منع از بروز این موارد نمی کند بلکه از هر جهت زمینه را برای این بحث ها آماده و فراهم می کند.
    تاریخ گواه این مطلب است از همان ظهور اسلام که پیامبر در مدینه حکومت تشکیل دادند درب های شهر را بروی کسانی که نقد علمی داشتند و جویای حقیقت بودند باز می گذاشتند و حتی برای مخالفین علمی خود در مسجد مدینه خیمه ای بر پا کردند تا در آنجا بمانند و به مباحث علمی بپردازند که برخی به پیامبر اعتراض کردند که این ها نجس اند چگونه آنها را به مسجد راه داده ای؟
    نمونه بارز این ابراز اختلاف علمی در قضیه مباهله اوج گرفت و این نشان دهنده باز بودن صحنه برای بحث های علمی مخالف است.
    این قضیه ادامه داشت و در حکومت های مختلف اسلامی چهره ای درخشنده از آزادی بیان در عرصه علمی را به نمایش می گذاشت تا جایی که در زمان امام علی شبهات علمای فرق مختلف توسط آن حضرت چه در زمان حکومت چه قبل از آن پاسخ گفته شد این روند در زمان صادقین (علیهما السلام ) به اوج رسید که مطالعه مناظرات آن حضرات با علمای فرق مختلف از زنادقه و خورشید پرستان گرفته تا اهل سنت در ام القرای جهان اسلام مدینه و مکه انسان را به حقانیت دین اسلام ملزم می کند.
    زمان امامت امام رضا (علیه السلام) مناظرات مفصلی بین امام و رئسای فرق و ادیان به صورت گروهی شکل گرفت.
    زمان حیات امام باقر علیه السلام و امام صادق علیه السلام و همچنین امام رضا علیه السلام به خاطر فضای باز سیاسی که در این دوره برای ائمه ما رخ داد مناظرات فراوانی از این ائمه برای ما به یادگار مانده است که مرحوم طبرسی در کتاب احتجاج آنها را جمع آوری کرده است ( و همچنین کتاب گرانسنگ التوحید شیخ صدوق)که خواندن آنها برای هر رهجوی حقیقتی لازم و مفرح روان خواهد بود از آنجمله بحث امام صادق (ع) با ابو شاکر دیصانی در باب حدوث عالم که موجب مسلمان شدن او شد (1) و همچنین مناظره ایشان با ابن ابی العوجاء و همچنین مناظره امام صادق با زندیق مصری که موجب مسلمان شدن وی شد و از شاگردان آن حضرت شد(التوحید باب حدوث العالم) و مانند مناظره امام رضا با راس الجالوت ،جاثلیق، رئیس صابئین و.. و همچنین مناظره امام رضا با سلیمان مروزی که از خواندنی ترین این مناظرات است.

    آنچه که مسلم است اسلام با بنیه علمی که دارد از بحث های علمی هیچ گونه حراسی نداشته خود زمینه ساز این گونه بحث هاست اما آنچه که حکومت اسلامی و نه تنها حکومت اسلامی بلکه هر حکومتی که عاقلی بر آن حکم فرماست از آن جلوگیری می کند هرج و مرج و تشتت در افکار عمومی جامعه است و اگر کسی بخواهد نظم فکری و آرامش جامعه را به آشوب بکشاند بدون این که بخواهد بحث منطقی داشته باشد حکومت با او برخورد می کند و از فعالیت او ممانعت به عمل می آورد و این یک بحث کاملا عقلایی و غیر قابل تردید است.


    1. توحید باب 42 حدیث 1
    الهي كفي بي عزا ان اكون لك عبدا و كفي بي فخرا ان تكون لي ربا انت كما احب فاجعلني كما تحب
    معبودا بس است مرا اين عزت كه بنده توام و بس است مرا اين افتخار كه تو پروردگار مني.
    تو چناني كه دوست ميدارم مرا چنان كن كه دوست ميداري.
    امام علی (علیه السلام)

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. جمع بندی ظلم به زنان از ابتدا تا كنون .چرا؟؟؟ ريشه يابي و درمان
    توسط اشک خدا در انجمن حقوق و جایگاه زن در قرآن
    پاسخ: 101
    آخرين نوشته: ۱۳۹۳/۰۴/۱۸, ۰۰:۵۵
  2. تسریح به احسان یعنی چه؟؟؟
    توسط ذاکره2 در انجمن حقوق و جایگاه زن در قرآن
    پاسخ: 5
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۰۱/۲۰, ۱۸:۰۱
  3. آیا امام علی هنگام تولد قرآن خواندند؟؟؟
    توسط a3moni در انجمن اهل بیت و ائمه در قرآن
    پاسخ: 17
    آخرين نوشته: ۱۳۸۹/۱۱/۱۹, ۰۱:۰۷
  4. بهائیت و صهیونیسم چرا ؟؟؟
    توسط homamehr در انجمن قرآن و معرفی فرق و مذاهب
    پاسخ: 1
    آخرين نوشته: ۱۳۸۹/۰۳/۱۶, ۱۶:۵۱
  5. ؟؟؟ تفاوت http با https در آدرس مرورگر چيست ؟؟؟
    توسط goleleila در انجمن آموزش نرم افزاری
    پاسخ: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۸۸/۱۱/۱۸, ۱۰:۱۳

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود