جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: حکمت احکام دینی

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۹
    نوشته
    3,519
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    36 روز 23 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    0

    حکمت احکام دینی




    حکمت احکام دینی چیست ؟


    هر حکمی بر اساس مصلحت یا مفسده واقعی موجود در آن تشریع شده است

    از منظر فقهای امامی احکام تابع مصالح و مفاسد واقعی‌اند؛ بنابر این، هر حکمی بر اساس مصلحت یا مفسده واقعی موجود در آن تشریع شده است.

    http://www.wikifeqh.ir/%D8%AD%DA%A9%D9%85%D8%AA

    اللهم صل علی فاطمه و ابیها و بعلها و بنیها والسر المستودع فیها بعدد ما احاط به علمک




    یک آدرس مهم : آدرس عکسهای متحرک و زیبا برای وبلاگها

    http://www.askquran.ir/group225-discussion2066.html


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۹
    نوشته
    3,519
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    36 روز 23 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    0



    تفاوت علت حكم با حكمت حكم

    http://library.tebyan.net/newindex.a...brary&Content=


    در پايان اين نكته را هم بايستى يادآور كرد كه برخى, نسبت به فهم و تحقيق فلسفه احكام اظهار نگرانى كرده و آن را كار پسنديده اى ندانسته اند:
    (اوّلاً توجه به آثار حاصله از عبادت ممكن است لطمه به قصد قربت بزند. ثانياً, چون در همه موارد ارائه دليل دستورها و درك خواص آنها ميسّر نيست و اصولاً دانش بشر در حال تكامل و تغيير است, شايد بهتر باشد اجراى احكام تعبّدى انجام گيرد.)51


    //////////////////////////////////


    مراد از «فلسفه احکام» چيست؟ اصلاً اين تعبير، تعبيرصحيحي است يا بايد گفت «حكمت احكام»، تفاوت آن¬ها چيست؟

    http://ahkam.porsemani.ir/content/%D...B9%D9%84%D8%AA







    چهار- فرق فلسفه حكم و علّت حكم
    باتوجه به تعريف حکمت، علت و فلسفه احکام مي توان گفت ميان حكمت و علت، فرق¬هاي ذيل و جود دارد: (ر.ک: بهرامى ـ ربّانى، فلسفه احکام در قران، فصلنامه پژوهشهاي قرآني (3))

    1. علت، پيش از حكم وجود دارد، ولى حکمت و مصلحت پس از تحقق حكم حاصل مى شود، مثلاً علّت قصاص، قتل نفس است كه قبل از حكم قصاص صورت مى گيرد، ولى حكمت قصاص، حيات و بازدارندگي از گسترش قتل و جنايت است كه پس از اجراى حكم قصاص وجود مى يابد.
    2. هرگاه علت حكم، وجود نيابد، حكم هم هرگز وجود نخواهد داشت، ولى اگر در جايى فلسفه و حكمت حكم نباشد، هميشه به معناى نفى حكم نيست؛ مثلاً اگر قتلى صورت نگيرد، قطعاً قصاص معنى ندارد، زيرا قتل علّت است و قصاص معلول، ولى اگر در جايى نماز باعث دورى شخص از فحشا و منكر نشد حكم نماز از او ساقط نمى شود، زيرا نهى از فحشا و منكر، حكمت وجوب نماز است، نه علّت آن. يا مثلاً حكمت افطار روزه در سفر، رفع مشقت ازمكلف است. حال اگر در سفرى، روزه گرفتن هيچ مشقتى هم نداشته باشد، باز هم نمى توان روزه گرفت.
    3. برخى گفته اند: فرق علّت و حكمت حكم در اين است كه علّت هميشه امرى ظاهر است و نقش آن در پيدايش حكم (معلول) آشكار است، برخلاف حكمت و فلسفه حكم كه گاه تشخيص آن براى مكلف دشوار است؛ مثلاً مفهوم قتل و نقش آن در حكم قصاص روشن است، امّا تعيين معناى دقيق عسر و حرج، كه حكمت افطار روزه است، چندان آسان نيست. به همين جهت در برخى موارد، شارع به جاى اين كه به خود حكمت (عسرو حرج) اشاره كند، به موارد آن كه عبارت از سفر باشد، تصريح كرده است.(عبدالكريم زيدان، الوجيز فى اصول الفقه/ 203 - 204.)

    //////////////////////////////////


    فرق بین «دلیل» و «علّت» در احکام شرعی چیست؟
    پرسش

    فرق بین «دلیل» و «علّت» چیست؟ مثلاً می گویند فلان حکم شرعی علت دارد اما دلیل ندارد؟

    پاسخ اجمالی


    دلیل به معنى چیزى است که از علم به آن، علم به چیز دیگرى لازم آید، و عقل به وسیله دلیل، می تواند نسبت به صحت چیزى که مورد شک واقع شده، به تصدیق یقینى برسد. البته، در اصطلاح علم اصول فقه، به وسیله دلیل، هم می توان علم نسبت به مطلوبی پیدا کرد و هم می توان ظنّ و گمانی که مورد تأیید و اعتبار شارع بوده، پیدا نمود.
    در اصطلاح حکما، علت چیزى است که وجود شى‏ء متوقف بر آن، و خارج از شى‏ء و مؤثر در شى‏ء است و مقصود از علت در احکام شرعی، همان فلسفه و حکمت احکام شرعی است که به آن مصالح و مفاسد جعل و تشریع احکام گفته می شود.
    پس، فرق دلیل با علت در مسائل فقهی، این است که دلیل، مقوله و قاعده ایست برای اثبات موضوع و حکم شرعی و با توجه به آن مجتهد حکمی را برای موضوعی استنباط می کند؛ اما علت، همان فلسفه و حکمت جعل و تشریع احکام شرعی بوده که شارع مقدس برای انسان ها قرار داده است که از آن تعبیر به مصالح و مفاسد می شود.
    اما این که گفته شود فلان حکم شرعی علت دارد، ولی دلیل ندارد، این جمله صحیح نیست؛ زیرا یک حکم شرعی، با توجه به دلایل قطعی و یا ظنّی که به نوعی مورد اعتبار شارع است، ثابت می شود و هیچ حکم شرعی بدون دلیل نیست؛ اما ممکن است که یک حکم شرعی، علتی داشته باشد که ما به آن دست نیافته ایم ؛ پس، جمله بر عکس است: فلان حکم شرعی دلیل دارد، ولی علتش را نمی دانیم. و یا خدای متعال به خاطر پرورش روح تعبّد و عبودیت آن را بیان نکرده است.

    http://islamquest.net/fa/archive/question/fa9833


    //////////////////////////////////////////


    فلسفه احكام در قرآن

    پيشينه شناخت فلسفه احكام


    http://www.maarefquran.org/index.php...d72d46cd814e15


    شهيد اول يكى ديگر از علماى همين قرن (م: 734) آن جا كه احكام را بر اساس غرض و مصلحت نهفته درآنها به عباديات و معاملات تقسيم كرده است, مى نويسد:
    (هرگاه مهمترين غرض در يك حكم, مربوط به امور اخروى باشد, آن حكم از عبادات به شمار مى آيد. واگر غرض اهم, دنيا باشد از معاملات به شمار مى آيد.)


    وبعد از چند سطر مى نويسد:
    (فلسفه حكم, ممكن است حفظ جان يا دين يا عقل يا نسب و يا مال باشد…. فلسفه قصاص يا ديه يا دفاع, حفظ نفس است و فلسفه جهاد و كشتن مرتد, حفظ دين و فلسفه تحريم مسكرات و حدّ درآن,حفظ عقل و فلسفه تحريم زنا و نزديكى با حيوانات و قذف و حدّ و تعزير,حفظ نسب و فلسفه تحريم غصب و سرقت وخيانت و راهزنى و حدّ وتعزير برآنها, حفظ مال است.) 26


    ...............................

    2. كارآيى فلسفه احكام در مباحث كلامى
    حكمت, كه از صفات الهى است, با دليلهاى گوناكونى درخور ثابت كردن است, كه يكى از آن دليلها شناخت فلسفه احكام است; چه اين كه معلّمان و مبلغان انديشه دينى, براى معتقد ساختن مردم به حكمت الهى و تفهيم به ايشان از مثالها و نمونه هايى سود مى جويند كه براساس فهم بشرى يا دريافتهاى علمى, آثار حكيم بودن صانع در آنها آشكار است.
    واين البته شيوه اى است كه خود قرآن نيز به كاربسته است, چنانكه در آغاز اين نوشته به اشارتى ازآن گذشتيم, آن جا كه مى فرمايد:
    (انّا كلّ شئ خلقناه بقدر) قمر/49
    البته ما هر چيز را به اندازه آفريديم.
    ميان تقدير و اندازه گيرى و سنجش و محاسبه با حكيم بودن فاعل, ارتباطى وثيق وجود دارد. اين ارتباط در آيه اى ديگر,چنين نمايانده شده است:
    (الّذى خلق سبع سموات طباقاً ما ترى فى خلق الرّحمن من تفاوت فارجع البصر هل ترى من فطور) ملك/3
    همان كسى كه هفت آسمان را بر فراز يكديگر آفريد; در آفرينش خداوند رحمان هيچ ناسازگارى نمى بينى; بار ديگر نگاه كن, آيا هيچ خللى مشاهده مى كنى.
    اهل كلام نيز در موارد مختلف از فلسفه احكام در جهت استوار كردن آراى خود سود جسته اند; مثلاً از اين كه خداوند در بيان فلسفه جواز روزه گشودن مريض فرموده است:
    (يريد اللّه بكم اليسر و لايريد بكم العسر) بقره/185
    خدا براى شما خواستار آسايش است نه سختى.
    چنين نتيجه گرفته اند:
    (برخى از افعال عباد مورد اراده خداوند نيستند, زيرا اگر مريض روزه بگيرد, عملى را انجام داده است كه اراده الهى به آن تعلق نگرفته, زيرا خداوند سختى را اراده نكرده است.)38
    همچنين از اين آيه, براى ردّ قول اشاعره استفاده كرده و گفته اند:
    (اين آيه دلالت بر رحمت خداوند مى كند و اگر قرار بود برابر نظريه اشاعره, خداوند خودش خالق كفر باشد و براى برخى كفر را مقدّر كرده باشد تا به جهنّم روند! در اين صورت, نمى بايست بگويديريد اللّه بكم اليسر و لايريد بكم العسر).39
    شيخ طوسى نيز از اين آيه در ردّ نظريه جبريون, سود جسته:
    (تكليف بندگان به چيزى كه خدا قدرت آن را به بندگان نداده, ناپذيرفتنى است.)

    ///////////////////////


    حکمت


    حکمت مصلحت یا مفسده موجود در فعل است.

    معنی حکمت[ویرایش]

    از منظر فقهای امامی احکام تابع مصالح و مفاسد واقعی‌اند؛ بنابر این، هر حکمی بر اساس مصلحت یا مفسده واقعی موجود در آن تشریع شده است.

    حکمت در اصطلاح اصولیان[ویرایش]

    در اصطلاح اصولیان، حکمت عبارت است از مصلحت یا مفسده موجود در فعل که باعث تشریع حکم از سوی شارع گردیده است.


    http://www.wikifeqh.ir/%D8%AD%DA%A9%D9%85%D8%AA

    اللهم صل علی فاطمه و ابیها و بعلها و بنیها والسر المستودع فیها بعدد ما احاط به علمک




    یک آدرس مهم : آدرس عکسهای متحرک و زیبا برای وبلاگها

    http://www.askquran.ir/group225-discussion2066.html


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۹
    نوشته
    3,519
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    36 روز 23 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    0



    معناي دليل، علت و حكمت حكم شرعي چيست و اينها چه فرقي با يكديگر دارند؟


    در مورد احكام ديني از سه ديدگاه مختلف ميتوان بحث كرد:

    أ. گاه از دليل حكم پرسيده ميشود.

    مثلاً اگر كسي بپرسد دليل وجوب نماز بر يك مسلمان چيست، در پاسخ ميشنود كه دليل يا مدرك يا مستند اين حكم، آية شريفه «يا ايها الذين آمنوا أقيموا الصلاة» است.

    منابع احكام فقهي يا انواع ادلة فقهي عبارتند از:

    1. كتاب الاهي

    2. گفتار، كردار و امضاي معصومين(ع)

    3. اجماع فقها با شرايطي خاص كه در اصول فقه مشخص شده است.

    4. عقل با شرايطي كه در محل خودش آمده است.

    به عبارت ديگر هر حكم شرعي كه در رسالههاي عمليه و در فقه شيعه آمده است، دليلش در يكي از اين چهار منبع يافت ميشود.

    ادامه در
    http://www.porsan.ir/showthread.php?...86%D8%AF%D8%9F


    اللهم صل علی فاطمه و ابیها و بعلها و بنیها والسر المستودع فیها بعدد ما احاط به علمک




    یک آدرس مهم : آدرس عکسهای متحرک و زیبا برای وبلاگها

    http://www.askquran.ir/group225-discussion2066.html


  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۹
    نوشته
    3,519
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    36 روز 23 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    0



    تعریف حکم حکومتی


    حکم حکومتى دستورى است از سوى حاکم براى عمل کردن به یک حکم شرعى تکلیفى، و تفاوت آن با فتوا این است که در اجرایى بودن، حکم حاکم در طول احکام شرعى است.
    علامه طباطبایی در تبیین احکام حکومتی می گوید: احکام حکومتى تصمیماتى است که ولى امر در سایه قوانین شریعت و رعایت موافقت آنها به حسب مصلحت زمان اتخاذ مى کند و طبق آنها مقرراتى وضع نموده و به اجرا در مى‏آورد، این مقررات لازم‏ الاجرا بوده، و مانند شریعت داراى اعتبار هستند، با این تفاوت که قوانین آسمانى، ثابت و غیر قابل تغییر، ولى مقررات وضعى، قابل تغییرند، و در ثبات و بقا تابع مصلحتى هستند که آنها را به وجود آورده است؛ و چون پیوسته زندگى جامعه انسانى در تحول و رو به تکامل است، طبعاً این مقررات تدریجاً تغییر و تبدل پیدا کرده، جاى خود را به بهتر از خود خواهند داد.

    احکام حکومتى در زمان پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله) و حکومت حضرت على (علیه السلام) نیز اجرا مى‏گردید. از جمله احکام حکومتى پیامبر (صلی الله علیه و آله) مى‏توان به خراب کردن مسجد ضرار، قطع درختان یهودیان بنى نضیر، منع ازدواج موقت براى عمار یاسر و سلیمان بن خالد، منع خوردن گوشت حیوانات اهلى برای مدتی و ... و در زمان حضرت على (علیه السلام) مصادره اموال بعضى از کارگزاران بدون محاکمه، گرفتن زکات از اسب‏ها و منع صرافى و ... اشاره کرد.

    http://farsnews.com/newstext.php?nn=13920217000979

    اللهم صل علی فاطمه و ابیها و بعلها و بنیها والسر المستودع فیها بعدد ما احاط به علمک




    یک آدرس مهم : آدرس عکسهای متحرک و زیبا برای وبلاگها

    http://www.askquran.ir/group225-discussion2066.html


  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۹
    نوشته
    3,519
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    36 روز 23 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    0



    * تعریف فتوا
    در تعریف فتوا گفته‏اند: فتوا عبارت است از خبر دادن از حکم کلى الهى در موضوعات کلى به استناد دلائل چهار گانه در فقه (کتاب، سنت، عقل و اجماع)، اعم از آن که به صورت خبر القا شود یا به صورت امر.
    به عنوان مثال: فقیه پس از بررسى ادله و فحص کامل به حکمى از احکام الهى دست مى یابد، سپس نظر خود را به این صورت اظهار مى کند که مثلاً: شراب حرام است و یا شراب نخورید.

    * فرق حکم با فتوا
    با تعریفى که از فتوا و حکم ارائه شد به تفاوت هاى این‏ دو مى پردازیم:
    1ـ فتوا از مقوله اخبار است (اخبار از حکم الاهى)، ولى حکم از مقوله انشاء، یعنى ‏حکم از آن جهت که حکم است، یک واقعیت عینى است. به بیان روشن تر، فتوا بیان حکم شرعى کلى است و کارى با تطبیق آن بر مصداق ندارد، ولى در حکم علاوه بر حیث فتوایى، تطبیق بر مصداق هم گنجانده شده که حیث دستورى و اجرایى قضیه است.
    2ـ در فتوا به لحاظ کلى بودن، مصالح و شرایط خاص مکلفین مد نظر قرار نمى‏گیرد، ولى در حکم به لحاظ این که مصداقى، موردى و جزئى است شرایط و مصالح مکلفین و اشخاص حقیقى یا حقوقى در نظر گرفته و رعایت مى‏شود، اعم از این که حکم قضایى باشد یا حکم سیاسى و اجتماعى.
    3ـ گستره فتوا معمولاً محدود و نسبى است، ولى گستره حکم، مطلق است؛ یعنى فتوا فقط در حوزه خودِ مرجع فتوا دهنده و مقلدان او لازم ‏الاجرا است و تنها بر آنها حجت شرعى و تکلیف‏آور است، در حالى که حکم حاکم اسلامى بر همه مردم و مقلّدان همه فقها و مراجع و حتى بر خود فقها و مراجع دیگر نیز تا زمانی که اشتباهش معلوم نشد،حجت شرعى و واجب الاتباع است.

    http://farsnews.com/newstext.php?nn=13920217000979

    اللهم صل علی فاطمه و ابیها و بعلها و بنیها والسر المستودع فیها بعدد ما احاط به علمک




    یک آدرس مهم : آدرس عکسهای متحرک و زیبا برای وبلاگها

    http://www.askquran.ir/group225-discussion2066.html


  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۹
    نوشته
    3,519
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    36 روز 23 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    0



    علت اساسی تمام احکام

    .........................


    اما آنچه همه باید بدانند (و اگر خود کمی تأمل کنند می فهمند) این است که علت اساسی همه ی احکام اطاعت از مولی است.
    کسی شک ندارد که بنده باید مولی را اطاعت کند و از فرمان او سرپیچی نکند. این یک قاعده ی عقلی و عقلایی است و حتی از نگاه برون دینی پذیرفته است. برای همین مفسران می گویند امر "اَطیعُوا اللهَ" یک امر ارشادی است. یعنی اطاعت خداوند نیاز به امر ندارد، اما اطاعت از غیر خدا نیازمند امر مولوی است. یعنی اطاعت هیچ کس غیر از خدا را عقل جایز نمی داند مگر مولی امر کند. بدین جهت در ادامه فرمود: "وَ اَطیعُوا الرَّسُولَ وَ اُولِی الأَمرِ مِنکُم".
    سرنوشت ابلیس نشان می دهد که حتی یک مورد سرپیچی بنده را از درگاه مولی ساقط می کند. می گویند تاجری بنده ای را از بازار خرید. به او گفت نامت چیست؟ گفت هرچه تو بنامی! گفت کجا زندگی می کنی؟ گفت هرجا تو جای دهی! گفت چه می خوری؟ گفت هرچه تو بدهی! گفت چرا؟ گفت چون تو صاحب اختیار منی و من بنده ی تو...
    نکته اینجا است که اگر ما بندگی خالق مهربان و حکیم خود را پذیرفتیم دیگر چون چرای ما در حکم او جای ندارد.
    ناگفته نماند که غالباً کسی در این کبرای قضیه تردید ندارد، بلکه در صغرای آن یعنی اینکه فلان حکم از جانب مولی است شک دارند. و این خود بحث جداگانه ای می طلبد.

    http://www.askquran.ir/thread320.html



    بسم الله الرحمن الرحيم
    با عرض سلام وآرزوي توفيق
    1- دراين كه تمام احكام الهي داراي حكمت وفلسفه هست ترديدي نيست ، زيراخداوندحكيم كارغيرحكيمانه نمي كند.

    بديهي است كه اين فايده وحكمت به خداوند متعال برنمي گردد ، زيرا اوبي نياز مطلق است ."ان الله لغني حكيم "
    بلكه در واقع حكمت احكام تامين كننده يك مصلحت ضروري براي بنده مي باشد.
    2- ازآنجاكه فلسفه آفرينش رسيدن انسان به كمال شايسته انساني است ، كه هممان قرب الي الله باشد، بنابر اين فلسفه تمام احكام در اين جهت مشترك بوده و تمام احكام الهي انسان را گامي به سوي 0اين هدف خواهد بود.
    3- تمام احكام بايد با نيت قربة الي الله باشد تا انسان را به خدا نزديك كند، بنابراين دانستنن فلسفه احكام نبايد باعث شود كه حكمي براي تأمين فلسفه انجام شود كه در آن صورت درتأمين هدف غايي تأثيري نخواهد داشت.
    4- جستجو براي فهم فلسفه احكام از منظر اسلام ناپسند نيست.
    5- براي فهم فلسفه احكام بهترين راه نقل است( آيات و روايات . يكي از منابع معتبر روايي در اين باره كتاب
    علل الشرايع تأليف مرحوم صدوق است. هر چند برخي فايده هاي احكام را از طريق علم و تجربه نيز مي توان به دست آورد.
    وفقكم الله.

    http://www.askquran.ir/thread320.html



    ویرایش توسط yanoor : ۱۳۹۲/۰۸/۰۱ در ساعت ۱۰:۲۰
    اللهم صل علی فاطمه و ابیها و بعلها و بنیها والسر المستودع فیها بعدد ما احاط به علمک




    یک آدرس مهم : آدرس عکسهای متحرک و زیبا برای وبلاگها

    http://www.askquran.ir/group225-discussion2066.html


  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۹
    نوشته
    3,519
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    36 روز 23 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    0



    چرا باید نماز خواند و فلسفه نماز خواندن چیست؟


    http://www.pasokhgoo.ir/node/54755

    قرآن کریم به صراحت اعلام می نماید که نماز، مانعی در برابر انجام فحشا و منکر است (3) و این یعنی حیات پاک و نورانی و سعادتی که برای آینده انسان رقم می خورد.

    3. عنکبوت (29) آیه 45.



    //////////////////////////////////////////


    فلسفه روزه تقوی است یا توجه به آیات قرآن کریم :
    یا ایها الذین آمنوا کتب علیکم الصیام کما کتب علی الذین من قبلکم،لعلکم تتقون...

    ای کسانی که ايمان آورده ايد ، روزه داشتن بر شما مقرر شد ، همچنان که بر کسانی که پيش از شما بوده اند مقرر شده بود ، تا پرهيزگار شويد

    سوره : البقرة آیه : 183
    ویرایش توسط yanoor : ۱۳۹۲/۰۸/۰۱ در ساعت ۱۰:۲۹
    اللهم صل علی فاطمه و ابیها و بعلها و بنیها والسر المستودع فیها بعدد ما احاط به علمک




    یک آدرس مهم : آدرس عکسهای متحرک و زیبا برای وبلاگها

    http://www.askquran.ir/group225-discussion2066.html


  9. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۹
    نوشته
    3,519
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    36 روز 23 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    0



    غدیر در قرآن
    الیوم کملت لکم دینکم و اتممت علیکم نعمتى و رضیت لکم الاسلام دینا . ( مائده : .3 )
    روز غدیر خم دین شما را به حد کمال رساندم و نعمتم را بر شما تمام کردم و اسلام را بعنوان دین براى شما پسندیدم .

    http://www.bahjat.org/index.php/noor-2/652-2011-09-07-19-14-59.html

    حدیث غدیر در منابع اهل سنت -احمد بن حنبل

    - رئيس حنابله و از شخصيت‌هاي كم نظير اهل سنت - نقل مي‌كند:
    نبي مكرم (صلي الله عليه و آله و سلم) در روز غدير - 18 ذي الحجه - آمد و فرمود: أو لستم تشهدون انى أولى بكل مؤمن من نفسه؟ قالوا: بلى، قال: فمن كنت مولاه فإن عليا مولاه. آيا گواهي مي‌دهيد كه من بر تمام مؤمنين از خودشان اولي هستم؟ گفتند: بله، بعد فرمود: هر كس من مولاي او هستم ، علي هم مولاي اوست.

    ادامه در

    http://www.shamimshia.com/fa/ahadis-...der-dr-ahlsont


    /////////////////////

    دلالت حديث غدير بر ولايت امير مؤمنان عليه السلام

    در


    http://www.valiasr-aj.com/fa/page.php?bank=maghalat&id=130



    ویرایش توسط yanoor : ۱۳۹۲/۰۸/۰۱ در ساعت ۱۰:۴۷
    اللهم صل علی فاطمه و ابیها و بعلها و بنیها والسر المستودع فیها بعدد ما احاط به علمک




    یک آدرس مهم : آدرس عکسهای متحرک و زیبا برای وبلاگها

    http://www.askquran.ir/group225-discussion2066.html


  10. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۹
    نوشته
    3,519
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    36 روز 23 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    0



    ما باید در زندگی اگر به حکمت احکامی که باید انجام بدهیم رسیدیم یا به حکمت آنها دست نیافتیم در هر دو صورت احکام الهی را

    در زندگی خود جاری سازیم تا معنی واقعی زندگی را دریابیم ............

    اگر حکم احکام را خواندیم و دانستیم خدا را شاکر باشیم و اگر هیچکس نتوانست جواب علت حکمی از احکام الهی را به ما بدهد آن را دلیل بر

    تفاوت دانش خود با دانش خالق خود بدانیم و در این مورد جرو بحث نکنیم و به فرمان الهی سر تعظیم فرود آوریم

    اللهم صل علی فاطمه و ابیها و بعلها و بنیها والسر المستودع فیها بعدد ما احاط به علمک




    یک آدرس مهم : آدرس عکسهای متحرک و زیبا برای وبلاگها

    http://www.askquran.ir/group225-discussion2066.html


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود