جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: چرا قرآن به همسر ابولهب ((حمالة الحطب )) می گوید؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۸
    نوشته
    116
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    3 روز 10 ساعت نامشخص
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0

    چرا قرآن به همسر ابولهب ((حمالة الحطب )) می گوید؟




    در اينكه همسر ابولهب كه خواهر ((ابوسفيان )) و عمه ((معاويه )) بود در عداوتها و كارشكنيهاى شوهرش بر ضد اسلام شركت داشت حرفى نيست ، اما در اينكه قرآن چرا او را حمالة الحطب (زنى كه هيزم بر دوش مى كشد) توصيف كرده تفسيرهاى متعددى ذكر كرده اند: بعضى گفته اند اين به خاطر آن است كه بوته هاى خار را بر دوش مى كشيد، و بر سر راه پيغمبر اسلام (صلى اللّه عليه و آله و سلّم ) مى ريخت تا پاهاى مباركش آزرده شود.
    و بعضى گفته اند اين تعبير كنايه از سخن چينى و نمامى او است ، همانگونه كه در ادبيات فارسى نيز همين تعبير در مورد سخن چينى آمده است كه مى گويند: ميان دو كس جنگ چون آتش است سخن چين بدبخت هيزمكش است ! بعضى نيز آن را كنايه از شدت بخل او مى دانند كه با آن همه ثروت حاضر نبود كمكى به نيازمندان كند به همين دليل تشبيه به هيزمكش فقير شده است .
    بعضى نيز مى گويند او در قيامت بار گناهان گروه زيادى را بر دوش ‍ مى كشد.
    از ميان اين معانى معنى اول از همه مناسب تر است ، هر چند جمع ميان آنها نيز بعيد نيست .
    تفسیر نمونه...نفسیر سوره المسد


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    698
    مورد تشکر
    8 پست
    حضور
    16 روز 10 ساعت نامشخص
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    2



    با نام و یاد دوست




    چرا قرآن به همسر ابولهب ((حمالة الحطب )) می گوید؟






    کارشناس بحث: استاد میقات


  4. تشکر


  5. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    102 پست
    حضور
    39 روز 13 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0

    جمع بندی





    همسر ابولهب




    «وَ امْرَأَتُهُ حَمَّالَةَ الْحَطَبِ»
    و (نيز) همسرش، در حالى كه هيزم‏ كش (دوزخ) است‏. (1)


    با سلام و درود

    بله، این وجوهی که شما از تفسیر نمونه اشاره فرموده اید را غالب تفاسیر نیز بیان نموده و البته برخی از آن ها، همین احتمال و یا احتمالات دیگر را مناسب تر دانسته اند.

    با توجه به مجموع تفاسیر می توان گفت مراد از «حطب» اشاره به آتش جهنم است، آن هم به خاطر عداوت و دشمنی که آن زن با پیامبر صلی الله علیه وآله داشته و همسرش را نیز بر اذیت و آزار رساندن به پیامبر وا می داشت.

    از آن جا که او در همسایگی پیامبر صلی الله علیه وآله بوده، از جمله آزار و اذیت های معروفش، این است که هیزم و خار و خاشاک را جمع می کرده و از پشت بام منزلش بر سر راه پیامبر می ریخته تا موجب آزار و اذیت پیامبر بشود. هم چنین با سخن چینی و نمامی، اخبار پیامبر را به به مشرکان می رسانده و آن ها را در دشمنی و شیطنت بر علیه آن حضرت یاری می کرده است.

    لذا بطور کلی می توان گفت آیه شریفه، کنایه از بار گناهی است که در اثر دشمنی با پیامبر خدا و اذیت و آزاری که بر آن حضرت روا داشته، گریبان او را گرفته و این گناهان، او را به جهنم می اندازد و موجبات فراهم شدن آتش جهنم را برای او فراهم می کند.

    از جمله نکات آیه شریفه این که «حَمَّالَةَ» به صورت فتحه دار و منصوب آمده تا توصیفی باشد از او همراه با مذمت و توبیخ؛ به بیان دیگر، به منطور مذمت کردن بر آن زن، نام آن زن را نیاورده بلکه این وصف را برای او آورده تا مورد مذمت بودن آن زن را برساند.

    نکته دیگر این که در این آیه، دلالت قطعی وجود دارد بر این که آن زن، با همین حالت کفر، مرده و هلاک شده است. و این سوره که قبل از مرگ او نازل شده است یکی از پیشگویی های غیبی قرآن کریم است.(2)


    _____________
    (1)
    مسد، 4.
    (2)
    ر.ک: مجمع البيان فی تفسير القرآن، نرم افزار جامع التفاسیر نور، ج‏10، ص: 852؛ ترجمه الميزان، نرم افزار جامع التفاسیر نور، ج ‏20، ص 666؛ الفرقان فی تفسير القرآن بالقرآن، نرم افزار جامع التفاسیر نور، ج ‏30، ص 507؛ تفسير الكاشف، نرم افزار جامع التفاسیر نور، ج ‏7، ص 621؛ تفسير الصافی، نرم افزار جامع التفاسیر نور، ج ‏5، ص 388؛ البرهان فی تفسير القرآن، نرم افزار جامع التفاسیر نور، ج ‏5، ص 788؛ التبيان فی تفسير القرآن، نرم افزار جامع التفاسیر نور، ج ‏10، ص 428.

    ویرایش توسط میقات : ۱۳۹۳/۰۳/۲۴ در ساعت ۲۲:۲۸

    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.




اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود