جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: چرا خداوند در آیه 73 سوره مبارکه حج ذباب (مگس) رو به عنوان مثال انتخاب کرده است؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۰
    نوشته
    5
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    13 ساعت 39 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    چرا خداوند در آیه 73 سوره مبارکه حج ذباب (مگس) رو به عنوان مثال انتخاب کرده است؟






    عرض سلام خدمت کارشناس محترم

    علت اینکه خداوند در این آیه مبارکه
    ذباب (مگس) رو به عنوان مثال انتخاب کرده چیست؟
    چرا مثلا
    بعوضه (پشه ) رو بکار نبرده است؟



    يَأَيُّهَاالنَّاسُ ضُرِبَ مَثَلٌ فَاسْتَمِعُواْ لَهُ إِنَّ الَّذِينَ تَدْعُونَ مِن دُونِ اللَّهِ لَن يَخْلُقُواْ ذُبَاباً وَلَوِ اجْتَمَعُواْ لَهُ وَإِن يَسْلُبْهُمُ الذُّبَابُ شَيْئاً لَّا يَسْتَنقِذُوهُ مِنْهُ ضَعُفَ الطَّالِبُ وَالْمَطْلُوبُ








    با تشکر
    چرا خداوند در آیه 73 سوره مبارکه حج ذباب (مگس) رو به عنوان مثال انتخاب کرده است؟

  2. تشکرها 3


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    698
    مورد تشکر
    8 پست
    حضور
    16 روز 11 ساعت 3 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    2




    با نام و یاد دوست




    چرا خداوند در آیه 73 سوره مبارکه حج ذباب (مگس) رو به عنوان مثال انتخاب کرده است؟





    کارشناس بحث: استاد هدی


  5. تشکرها 2


  6. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,123
    مورد تشکر
    119 پست
    حضور
    37 روز 5 دقیقه
    دریافت
    127
    آپلود
    0
    گالری
    13

    جمع بندی




    پرسش:
    «يَأَيُّهَاالنَّاسُ ضُرِبَ مَثَلٌ فَاسْتَمِعُواْ لَهُ إِنَّ الَّذِينَ تَدْعُونَ مِن دُونِ اللَّهِ لَن يَخْلُقُواْ ذُبَاباً وَ لَوِ اجْتَمَعُواْ لَهُ وَإِن يَسْلُبْهُمُ الذُّبَابُ شَيْئاً لَّا يَسْتَنقِذُوهُ مِنْهُ ضَعُفَ الطَّالِبُ وَ الْمَطْلُوبُ»(حج/73) علت این که خداوند در این آیه مبارکه ذباب (مگس) را به عنوان مثال انتخاب کرده و مثلا بعوضه (پشه ) را به کار نبرده چیست.؟


    پاسخ:
    بحث در آيات قبلي اين سوره مباركه در خصوص احتجاج بر توحيد و عدم احتجاج و بينه و دليل بر پرستش اصنام و بت ها بود كه در آيات قبل فرمود شما نه دليل عقلي بر پرستش بت ها داريد نه دليل نقلي نه از قرآن نه از سنت، در اين آيه اثبات می كند كه نه تنها دليل بر پرستش اين ها نداريد بلكه بر عكس است زيرا شما اين بت ها را می خوانيد و می پرستيد تا مشكلی از شما حل كنند، در حالی كه اين ها مشكل خودشان را هم نمی توانند حل كنند.(1)

    مرحوم كلينی از وجود مبارك امام صادق (سلام الله عليه) نقل كرد كه اين ها [مشركين] اين بت ها را با مشك و عنبر معطّر می كردند و اين مگس ها از روزنه‌های اين بتكده وارد می شدند و آن ها را می خوردند و می گرفتند فرمود: ﴿وَإِن يَسْلُبْهُمْ الذُّبَابُ شَيْئاً لاَّ يَسْتَنقِذُوهُ مِنْهُ﴾ اين شيء اندك را كه حالا يا مُشك است يا عنبر است يا چيز ديگر است اين را نمی توانند از اين مگس بگيرند پس اين ها نه تنها مگس‌آفرين نيستند مشكل خودشان را هم از شرّ مگس نمی توانند برطرف كنند ﴿ضَعُفَ الطَّالِبُ وَالْمَطْلُوبُ﴾ هم مگس ضعيف است كه سالِب است هم اين ها ضعيف‌اند كه مسلوب‌منه و طالب‌اند.(2)

    لذا به كارگيری مثال مگس در اين آيه ظاهرا ناظر به مثال عينی و مشكل عينی بود كه از باب مگس ها در بتكده ها وجود داشت يعني همين مگس های ضعيف كه اندك چيزی از بت ها می گيرند را شما يا بت ها نمی توانيد دفع كنيد اين بت ها حتی نمی توانند همين مگس را خلق كنند و اگر چيزی از آن ها بستانند قادر به باز پس گيری از او نيستند.


    ________________________
    (1) بنياد بين المللي علوم وحياني اسراء، تفسير سوره مباركه حج، جلسه 37.
    (2) همان.


    ویرایش توسط عظيم : ۱۳۹۴/۱۲/۲۶ در ساعت ۲۲:۳۷ دلیل: همکار ویراستار تدوین
    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد

  7. تشکرها 2


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود