جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: جایگاه حضرت زینب «س»

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۱
    نوشته
    6
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    4 ساعت 29 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    جایگاه حضرت زینب «س»




    با سلام . نمی دونم چرا جواب سوالهای من در این سایت داده نمی شود . ولی چون سوالم خیلی مهم بود مجبور شدم بازم دست به دامان شما بشوم.
    سوالم این هست که با توجه به مصایبی که حضرت زینب س دیده اند آیا در نزد خدا جایگاه ایشان با امام حسین ع برابری می کند ؟ اگر نه چرا ؟ لطفا به سوالم اگه امکان داره جواب بدید. ممنون


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    604
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    10 روز 13 ساعت 33 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با نام الله




    جایگاه حضرت زینب «س»





    کارشناس بحث: استاد کریم



  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۲
    نوشته
    538
    مورد تشکر
    25 پست
    حضور
    13 روز 11 ساعت 59 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط sstar1 نمایش پست
    با سلام . نمی دونم چرا جواب سوالهای من در این سایت داده نمی شود . ولی چون سوالم خیلی مهم بود مجبور شدم بازم دست به دامان شما بشوم.
    سوالم این هست که با توجه به مصایبی که حضرت زینب س دیده اند آیا در نزد خدا جایگاه ایشان با امام حسین ع برابری می کند ؟ اگر نه چرا ؟ لطفا به سوالم اگه امکان داره جواب بدید. ممنون
    با سلام
    امام حسین همانطور که خود می گویید امام است وکسی غیر از امام در مقام با او برابری نمی کند وتمام ارزش ومقام حضرت زینب ولایت مداری اوست که بدون اذن امام خود کاری انجام نمی داد هرچند برادرش باشد فلذا نمی شود کسی که تمام مقام ومنزلتش بخاطر پیروی از ولی خود واطاعت از او ورساندن پیام اوست با او برابری کند.
    آیت الله جوادی آملی(حفظه الله):
    مشکل ما تحریم نیست، بلکه مشکل ما در توحید است.


  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۱
    نوشته
    6
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    4 ساعت 29 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    ممنون از وقتی که گذاشتید. ولی منظورم از این سوال فقط در مواجه با مصایب بود نه در حالت کلی . به عبارت دیگر امام حسین علیه السلام در ظهر عاشورا پس از تحمل سختیها و رنجهایی که متحمل شدند نهایتا در ظهر عاشورا به شهادت رسیدند ولی حضرت زینب س حداقل تا یک سال در غم و ماتم و یادآ وری خاطرات سخت هر لحظه عذاب می کشیدند [با توجه به علاقه شدید و احساس قوی که ایشان داشتند] و همینطور پاسخ امام سجاد علیه السلام که فرمودند الشام الشام


  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۲
    نوشته
    538
    مورد تشکر
    25 پست
    حضور
    13 روز 11 ساعت 59 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط sstar1 نمایش پست
    ممنون از وقتی که گذاشتید. ولی منظورم از این سوال فقط در مواجه با مصایب بود نه در حالت کلی . به عبارت دیگر امام حسین علیه السلام در ظهر عاشورا پس از تحمل سختیها و رنجهایی که متحمل شدند نهایتا در ظهر عاشورا به شهادت رسیدند ولی حضرت زینب س حداقل تا یک سال در غم و ماتم و یادآ وری خاطرات سخت هر لحظه عذاب می کشیدند [با توجه به علاقه شدید و احساس قوی که ایشان داشتند] و همینطور پاسخ امام سجاد علیه السلام که فرمودند الشام الشام
    البته در مورد مصادیق واینکه چه کسی بیشتر درد ورنج کشید وبا توجه به فرمایش امام سجاد علیه السلام که مصیبت های شام را شدیدتر از جاهای دیگر بیان کرده اند چه بسا می شود گفت که حضرت زینب رنج ودرد زیادی کشیده ان به ظاهر اما باید مد نظر داشت آنهمه مصیبتی که حضرت اباعبدالله در یک روز کشیدند ودر مقابل چشمانشان یاران وعزیزترین افراد خانواده اش را تکه تکه کردند برای غیر ایشان که تسلیم در برابر قضا الهی بودند قابل تحمل نبود. وشدت این مصیبت ها از آنجا است که رهبری وسرپرستی این افراد را حضرت به عهده داشتند.
    به هر حال اگز بر فرض هم که مصیبت هایی که حضرت زینب کشیدند بیشتر از امام باشد باز دلیل نمی شود که مقامش با حضرت برابری کند. چون امام ر لحظه واحد تمام مصائبی را که بر شیعیانش وارد می شود وسختیهایی که دارند را درک می کند وبخاطر مهر ورافتی که دارد غم وغصه همه را می خورد لذا سختیهایی که امام در طول امامت متحمل می شود قابل مقایسه با دیگران نیست هرچند به ظاهر گفته شود در مقطعی شخص دیگری سختی بیشتری کشیده است.
    آیت الله جوادی آملی(حفظه الله):
    مشکل ما تحریم نیست، بلکه مشکل ما در توحید است.

  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۲
    نوشته
    538
    مورد تشکر
    25 پست
    حضور
    13 روز 11 ساعت 59 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    جمع بندی




    پرسش:
    حضرت زینب در چه مرتبه ای از مقام ایمانی بوده اند؟ و آیا در حد مقام ائمه (علیهم السلام) قرار داشتند؟

    پاسخ:
    حضرت زینب (سلام الله علیها) یکی از شخصیت های بزرگ و تاثیر گذار در تاریخ اسلام بوده اند. و مورد احترام در نزد تمام مذاهب اسلامی هستند. حضرت زینب از نظر حسب و نسب دارای مقامی بزرگ هستند.
    از نظر نسب نوه رسول بزرگوار اسلام، و به حسب دیدگاه اهل سنت از اصحاب رسول خدا (صلی الله علیه و آله) بوده، و فرزند سوم حضرت زهراء و امیرالمومنین (علیهما السلام) هستند. و خواهر امام حسن وحسین (علیهما السلام) که اینها معصوم از گناه بوده و شخصیت های بی نظیر در تاریخ اسلام هستند.
    اما از نظر معنوی هم حضرت زینب دارای مقامی بزرگ هستند. کسی که دارای علم لدنی بوده، و محدثه هستند. بطوری که به ایشان فاطمه صغری گفته اند. ولی با وجود این مقامات، درحد ائمه (علیهم السلام) نبوده اند. چون امامت مقام خاصی است. و شناخت مقام آن بزرگوران از توان ما خارج است.

    مقام و جایگاه حضرت زینب (سلام الله علیها):
    1- علم حضرت:
    حضرت زینب (سلام الله علیها) عالمه بدون تعلم بودند. امام سجاد (علیه السلام) بعد از خطابه آنحضرت در کوفه خطاب به ایشان فرمود:
    «فَقَالَ عَلِيُّ بْنُ الْحُسَيْنِ يَا عَمَّةِ ... وَ أَنْتِ بِحَمْدِ اللَّهِ عَالِمَةٌ غَيْرُ مُعَلَّمَةٍ فَهِمَةٌ غَيْرُ مُفَهَّمَة»؛ ای عمه... الحمدلله شما معلم (داننده) بدون استاد دیده و معلم و آگاه بدون آگاهی دهنده هستید.(1)

    مرحوم دربندی با استناد به این جمله می فرماید:
    این سخن دلیل و حجت بر این است، که حضرت زینب محدّثه بودند یعنی بر ایشان (از جانب خداوند) الهام می شد. و علمش از علوم لدّنی بود.(2)
    علم لدنی علمی است که از جانب خداوند بر قلب شخصی الهام می شود. و یاد گرفتنی نیست. که لازمه اش داشتن قلب و باطنی پاک و طاهر است.
    همچنین اشاره می کند که آنحضرت علم منایا و بلایا می دانست. که برخی از خواص اصحاب حضرت علی (علیه السلام) مثل میثم تمار و رشید هجری می دانستند. و مقامی بالاتر از مقام حضرت مریم و آسیه داشت.(3)

    2- نقل روایت:
    حضرت زینب (سلام الله علیها) در سنین کودکی که همراه مادرشان در مسجد نبوی شاهد خطبه ایشان بوده اند. این روایت حفظ و نقل کرده اند. و ابن عباس هم از ایشان این خطبه را نقل کرده است. و برخی روایات دیگر که محدثان از طریق ایشان نقل کرده اند. از پدر و برادرانش حسن و حسین (علیهما السلام) و ام سلمه نیز حدیث نقل کرده است.(4)
    ایشان از مادرشان و جابر بن عبدالله انصاری و عباد عامری از ایشان نقل روایت کرده اند.(5)

    3- فصاحت و شیوایی بیان:
    بیان آن حضرت را با پدرش مقایسه می کنند. و زمانی که لب به سخن می گشود، مثل اینکه امیر بیان دارد صحبت می کند.
    آیت الله خویی می فرماید: «فتراها في الفصاحة كأنها تفرغ عن لسان أبيها، و تراها في الثبات تنبئ عن ثبات أبيها، لا تخضع عند الجبابرة، و لا تخشى غير الله سبحانه تقول حقا و صدقا، لا تحركها العواصف، و لا تزيلها القواصف، فحقا هي أخت الحسين ع، و شريكته في سبيل عقيدته و جهاده»؛ در فصاحت و ثبات قدم همانند پدرش بود. مقابل ستمگران تواضع نمی کرد. از غیر خدا نمی ترسید. لذا سخن حق و درست را می گفت. حوادث او را متزلزل نمی کرد. و به حق خواهر حسین (علیه السلام) بود. و شریک و همراه او در راه عقیده و جهادش بود.
    وقتی در کوفه خطبه خواند همه را یاد خطبه های آتشین پدرش انداخت. طبرسی در احتجاج از حذیم اسدی که خود در صحنه حاضر بوده می گوید«لم أروا الله خفرة قط أنطق منها»؛ به خدا قسم زن با حیاء به سخنوری زینب (سلام الله علیها) ندیدم، مثل اینکه از زبان علی (علیه السلام) سخن می گوید. و بعد توضیح می دهد که اشاره کرد به مردم همه ساکت شدند. و خطبه را شروع کرد.(7)
    کلمه «خفرة» که بمعنای زن باحیاء و اهل شرم می باشد. نشان دهنده این است که حضرت در عین حفظ حیاء و پوشش خود از نامحرم چنین سخنرانی شیوایی ایراد کرده اند که همه را تحت تاثیر قرار داده است.

    4- ایمان و تقوا:
    در حجاب و عفت یگانه عصر خود بود. و تا زمانی که پدر و برادرانش زنده بودند کسی او را ندیده بود.(8)
    امام سجاد (علیه السلام) می فرماید: ندیدم عمه ام نماز شبش را نشسته بخواند مگر در شب 11محرم، که نشسته نماز شب می خواند.(9)
    یعنی حضرت با آن همه مصیبت وارده و کشته شدن عزیزترین کسانش باز هم نماز شبش ترک نشد.

    5- انجام وظایف امامت:
    حضرت زینب دارای مقامی بود که در مدتی بعد از شهادت برادر و بیماری حضرت سجاد (علیه السلام) وظایف مربوط به امامت را در ظاهر ایشان انجام می دادند؛ تا امام سجاد شناخته نشوند و جانشان به خطر نیفتد. و این خود نشانگر عصمت ایشان است. و در درستی این مساله در احادیث استناد کرده اند به انتقال وظایف امامت بعد از شهادت امام حسن عسگری (علیه السلام) و عدم معرفت به حضرت صاحب الزمان از جانب همه شیعیان، به مادر بزرگ ایشان ام محمد که این وظایف را انجام می داد.(10)
    اینها فقط بخشی از فضایل حضرت زینب (سلام الله علیها) بود. و الا اصل درک مقام ایشان از عهده ما خارج است. و برای مطالعه بیشتر به منابع زیر می توان مراجعه کرد:

    1- زینب قهرمان کربلا، از نوشته بانو بنت شاطی از سوریه.
    2- همه کتابهایی که در مورد حادثه عاشورا نوشته شده مثل لهوف سید بن طاووس، نفس المهموم محدث قمی و ...

    ____________
    (1) مجلسى، محمد باقر بن محمد تقى، بحار الأنوارالجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار (ط - بيروت)، ج45، ص164، دار إحياء التراث العربي - بيروت، چاپ: دوم، 1403 ق.
    (2) بحرانى اصفهانى، عبد الله بن نور الله، عوالم العلوم و المعارف والأحوال من الآيات و الأخبار و الأقوال (مستدرك سيدة النساء إلى الإمام الجواد، ص951ف به نقل ازاسرار الشهادة دربندی، مؤسسة الإمام المهدى عجّل الله تعالى فرجه الشريف - ايران ؛ قم، چاپ: اول، 1413 ق.
    (3) همان.
    (4) همان، ص957.
    (5) خويى، سيد ابو القاسم موسوى، معجم رجال الحديث و تفصيل طبقات الرجال، ج24، ص219، ه‍ ق.
    (6) خویی، معجم رجال الحدیث، ج24، ص219
    (7) طبرسی، احتجاج، ج2، ص303، ناشر: المرتضی، مشهد، 1403ق.
    (8) عوالم العلوم والمعارف، ج11، قسم2، ص950.
    (9) همان، ص953.
    (10)ر،ک؛ مامقانی، تنقیح المقال، ج3، ص79.

    ویرایش توسط عظيم : ۱۳۹۵/۱۲/۲۴ در ساعت ۰۳:۵۳ دلیل: همکار ویراستار تدوین
    آیت الله جوادی آملی(حفظه الله):
    مشکل ما تحریم نیست، بلکه مشکل ما در توحید است.

  8. تشکر


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود