جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: دلیل حرمت صدقه به اهل بیت(علیهم السلام)

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۸
    نوشته
    1,324
    صلوات
    17776
    تعداد دلنوشته
    12
    تشکر:
    1
    حضور
    21 روز 19 ساعت 18 دقیقه
    دریافت
    19
    آپلود
    0
    گالری
    1

    دلیل حرمت صدقه به اهل بیت(علیهم السلام)




    یکی از دلایل پرداخت صدقه برطرف کردن نیاز افراد نیازمند است، و اگر به کسی صدقه می‌پردازند برای برطرف نمودن احتیاج و نیازمندی او است، و این عنوان(نیازمندی) مناسب شأن نبوت و امامت نیست. و از آن‌جا که پیامبر(صلی الله علیه و آله) و اهل بیت (علیهم‌السلام) بی‌نیاز از اموال مردم‌اند؛ لذا صدقه بر آنها حرام شده است؛ چرا که رسول خدا از ناحیه اختصاص فئ و خمس غنی بودند و موضوع استحقاق صدقات، فقر است: «إِنَّمَا الصَّدَقاتُ لِلْفُقَراءِ وَ الْمَساكین...»؛ (توبه، 60) صدقات براى فقیران است و مسكینان و ...

    سوال: دلیل حرمت صدقه به اهل بیت (علیهم السلام) چیست؟ آیا حدیث یا آیه ای در این زمینه وجود دارد؟


    در تعالیم و آموزه‌های قرآن و حدیث، صدقه دارای جایگاه و ارزش فراوانی است. و از چیزهایی است که دین اسلام به آن اهمیت فراوان داده و به مناسبت‌های مختلف و بهانه‌های گوناگون به آن سفارش کرده و اهمیت آن‌را تبیین نموده است.

    اما آنچه از روایات در مسئله حرمت صدقه بر پیامبر (صلی الله علیه و آله) و اهل بیت (علیهم السلام) استفاده می‌شود؛ این است که مردم در بیشتر موارد، اجناسی را که دیگر نیازی به آن نداشته و ندارند به عنوان صدقه به دیگران می‌دهند که در حقیقت صدقات، حکم ضایعات را دارد؛ و به تعبیر روایت چرک دست است؛ از این جهت اموال این چنینی سزاوار خاندان با شرافت پیامبر (صلی الله علیه و آله) نیست. روایت در این زمینه می‌فرماید: «لَا تَحِلُّ الصَّدَقَةُ لِی وَ لَا لِأَهْلِ بَیْتِی إِنَّ الصَّدَقَةَ أَوْسَاخُ‏ النَّاس»؛‏ صدقه برای من و اهل بیتم حلال شمرده نشده؛ به دلیل آن‌که صدقه چرک دست است. «وَ لَمْ یَجْعَلْ لَنَا فِی سَهْمِ الصَّدَقَةِ نَصِیباً أَكْرَمَ اللَّهُ رَسُولَهُ (صلی الله علیه و آله) وَ أَكْرَمَنَا أَهْلَ الْبَیْتِ أَنْ یُطْعِمَنَا مِنْ أَوْسَاخِ‏ النَّاس‏»؛ (كافی، ج ‏8، ص 63) خداوند برای ما در صدقات سهمی قرار نداد؛ زیرا خداوند پیامبر و خاندانش را گرامی و عزیز داشت از این که از چرک دست مردم ارتزاق کنیم.

    یکی از دلایل پرداخت صدقه برطرف کردن نیاز افراد نیازمند است، و اگر به کسی صدقه می‌پردازند برای برطرف نمودن احتیاج و نیازمندی او است، و این عنوان(نیازمندی) مناسب شأن نبوت و امامت نیست. و از آن‌جا که پیامبر (صلی الله علیه و آله) و اهل بیت (علیهم السلام) بی‌نیاز از اموال مردم‌اند؛ لذا صدقه بر آنها حرام شده است؛ چرا که رسول خدا از ناحیه اختصاص فئ و خمس غنی بودند و موضوع استحقاق صدقات، فقر است: «إِنَّمَا الصَّدَقاتُ لِلْفُقَراءِ وَ الْمَساكین...»؛ (توبه، 60) صدقات براى فقیران است و مسكینان و ... .
    البته گاهی پرداخت صدقه به وسیله نذر واجب می شود مانند این که نذر کند جهت برآورده شدن حاجت، مقداری از اموال خود را صدقه دهد.در این مورد پرداخت صدقه تابع شرطی است که کرده،‌ اگر در نذر قید کرده که آن را به مصرف خاصی برساند، باید به همان مصرف برساند،و الاّ باید به مصرف نیازمندان برساند

    در روایت آمده است که اگر کسی چیزی را به امام (علیه السلام) به این عنوان که امام نیازمند است، بدهد، ایمان درست ندارد که در تعبیر امام (علیه السلام) به آن شخص عنوان کافر (البته کفر در این‌جا به معنای کفر مصطلح نیست، بلکه به معنای کامل نبودن ایمان است.) اطلاق شده است: «قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ (علیه السلام) مَنْ زَعَمَ أَنَّ الْإِمَامَ یَحْتَاجُ إِلَى مَا فِی أَیْدِی النَّاسِ فَهُوَ كَافِرٌ إِنَّمَا النَّاسُ یَحْتَاجُونَ أَنْ یَقْبَلَ مِنْهُمُ الْإِمَامُ قَالَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ- خُذْ مِنْ أَمْوالِهِمْ صَدَقَةً تُطَهِّرُهُمْ وَ تُزَكِّیهِمْ بِها». (كافی، ج ‏1، ص 537.) امام صادق (علیه السلام) فرمود: كسى كه معتقد باشد امام به آنچه در دست مردم است، احتیاج دارد كافر است. بلكه مردم نیازمندند كه امام (خمس و سهم و سایر وجوه را) از آنها بپذیرد؛ چراکه خداى تعالی می‌‌فرماید: «از دارایی‌هایشان صدقه بگیر تا آنان را پاک و منزه سازى. (توبه 103)

    در تاریخ آمده است؛ سلمان فارسی در اولین ملاقات خود با پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله) مقداری طعام با خود آورد؛ زیرا اطراف پیامبر افراد نیازمند زیاد بودند. سلمان طعام را به پیامبر داد، پیامبر فرمود: اگر صدقه است، به اصحاب صفه بدهید و اگر هدیه بود آن ‌را دریافت می‌کرد. سلمان علت اجتناب پیامبر را جویا شد، پیامبر فرمود: این نوع صدقات را به عنوان محتاج و نیازمند می‌آورند، و بر ما حرام است. در ملاقات دوم سلمان پیشکش خود را به عنوان هدیه آورد، به پیامبر گفت نیت صدقه نکرده‌‌ام و به شما هدیه می‌کنم. پیامبر هدیه سلمان را پذیرفت و با اصحاب صفه یک‌جا از هدیه سلمان خوردند.
    سوال: آیا می توان صدقه را به مصرف حسینیه رساند؟

    دو نوع صدقه وجود دارد:

    1. صدقه واجب؛ که همان زکات است و یکی از مصارف آن استفاده در کارهای عام المنفعه است که ساخت حسینیه می تواند از جمله آنها باشد.

    2. صدقه مستحب؛ که امروزه معمولا لفظ صدقه در این مورد استعمال می شود.

    اما درباره سۆال مذکور باید گفت، اگر صدقه به طور عادی و بدون قید و شرطی از مردم دریافت شود، این صدقه فقط به نیازمندان مى‌رسد؛ بله اگر صدقه، به عنوان مصرف خاصی (مانند ساخت یا تعمیر حسینیه) جمع آوری شود،(گرچه از دیدگاه فقهی به جمع‌آوری چنین کمک‌هایی صدقه نمی‌گویند، اما) می توان آن را در مورد خاص استفاده کرد. (مکارم شیرازى، ناصر، استفتاءات جدید، ج‌3، ص 607)

    البته گاهی پرداخت صدقه به وسیله نذر واجب می شود مانند این که نذر کند جهت برآورده شدن حاجت، مقداری از اموال خود را صدقه دهد. در این مورد پرداخت صدقه تابع شرطی است که کرده،‌ اگر در نذر قید کرده که آن را به مصرف خاصی برساند، باید به همان مصرف برساند،و الاّ باید به مصرف نیازمندان برساند.

  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    698
    مورد تشکر
    8 پست
    حضور
    16 روز 10 ساعت نامشخص
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    2



    با نام و یاد دوست




    دلیل حرمت صدقه به اهل بیت(علیهم السلام)






    کارشناس بحث: استاد پیام


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۲
    نوشته
    511
    تشکر:
    1
    حضور
    12 روز 11 ساعت 48 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سلام عليكم "خواندن این پرسش وپاسخ مفید است:
    شنيدم كه وقتي كاروان اهل بيت امام حسين (ع) به شام رسيد فردي خواست به ايشان كمك كند ولي يكي از اهل بيت امام حسين (ع) قبول نكردند و گفتند كه صدقه به ما سادات حرام است. آيا اين ماجرا حقيقت دارد؟ لطفا صحيح آنرا بفرماييد. بنده شنيده بودم كه دادن صدقه از سوي غير سيد به سيد اشكالي ندارد و اين دادن زكات است كه از غير سيد به سيد اشكال دارد. آيا صحيح است؟ پس چرا با داستان گفته شده تناقض دارد؟ با تشكر پاسخ: با سلام و آرزوي قبولي طاعات و عبادات شما و سپاس از ارتباط تان با مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی اين كلام ان الصدقه علينا حرام جمله مشهوري است كه در منابع معتبر وكهن نيامده از اين رو فقها در هنگام فتوي بر اين باورند صدقات مستحبي براي سادات مانعي ندارد. به فرض صحت وصدور اين جمله چند گمان مي رود.
    نخست آنكه آنچه به اسراي كربلا مي دادند به عنوان زكات بوده كه زينب يا ام كلثوم آنها را رد مي كردند و چنين جمله اي مي فرمودند.
    دوم آنكه اين گونه صدقه دادن كه همراه با تحقير وتوهين اهل بيت امام حسين باشد حرام است ازاين رو براي مبارزه با اين توهين و خنثي نمودن آن، صدقاتي كه به اسراي كربلا مي دادند رد مي شد.
    وا نگهي چه بسا اگر صدقه دادن به سادات حتي صدقات مستحبي اگر موجب تحقير و توهين آنان باشد كاري نارواست به همين دليل برخي فقها مانند آيه الله خويي بر همين باور است كه صدقاتي كه موجب خواري سادات گردد بعيد نيست حرام باشد.(1)
    پي نوشت ها: 1. السيد الخوئي، مصباح الفقاهة، چاپ اول، ناشر مكتبة الداوري – قم، ج1، ص802. موفق باشید.

    ویرایش توسط پیام : ۱۳۹۲/۰۹/۰۹ در ساعت ۰۸:۰۶

  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۲
    نوشته
    511
    تشکر:
    1
    حضور
    12 روز 11 ساعت 48 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    امام باقر (ع) فرمود: بسادات صدقه گرفتن حلال نيست مگر در دو مورد يكى آنكه تشنه باشند و بر آبى برخورد نموده و بنوشند و ديگر صدقه خود سادات بر يك ديگر.
    خصال-ترجمه فهرى، ج‏1، ص: 73

  6. تشکر


  7. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۲
    نوشته
    511
    تشکر:
    1
    حضور
    12 روز 11 ساعت 48 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    دلیل حرمت صدقه به اهل بیت(علیهم السلام)؟(جمع بندی)

    یکی از دلایل پرداخت صدقه برطرف کردن نیاز افراد نیازمند است، و اگر به کسی صدقه می‌پردازند برای برطرف نمودن احتیاج و نیازمندی او است، و این عنوان(نیازمندی) مناسب شأن نبوت و امامت نیست. و از آن‌جا که پیامبر(صلی الله علیه و آله) و اهل بیت (علیهم‌السلام) بی‌نیاز از اموال مردم‌اند؛ لذا صدقه بر آنها حرام شده است؛ چرا که رسول خدا از ناحیه اختصاص فئ و خمس غنی بودند و موضوع استحقاق صدقات، فقر است: «إِنَّمَا الصَّدَقاتُ لِلْفُقَراءِ وَ الْمَساكین...»؛ (توبه، 60) صدقات براى فقیران است و مسكینان و ...

    سوال: دلیل حرمت صدقه به اهل بیت (علیهم السلام) چیست؟ آیا حدیث یا آیه ای در این زمینه وجود دارد؟


    در تعالیم و آموزه‌های قرآن و حدیث، صدقه دارای جایگاه و ارزش فراوانی است. و از چیزهایی است که دین اسلام به آن اهمیت فراوان داده و به مناسبت‌های مختلف و بهانه‌های گوناگون به آن سفارش کرده و اهمیت آن‌را تبیین نموده است.

    اما آنچه از روایات در مسئله حرمت صدقه بر پیامبر (صلی الله علیه و آله) و اهل بیت (علیهم السلام) استفاده می‌شود؛ این است که مردم در بیشتر موارد، اجناسی را که دیگر نیازی به آن نداشته و ندارند به عنوان صدقه به دیگران می‌دهند که در حقیقت صدقات، حکم ضایعات را دارد؛ و به تعبیر روایت چرک دست است؛ از این جهت اموال این چنینی سزاوار خاندان با شرافت پیامبر (صلی الله علیه و آله) نیست. روایت در این زمینه می‌فرماید: «لَا تَحِلُّ الصَّدَقَةُ لِی وَ لَا لِأَهْلِ بَیْتِی إِنَّ الصَّدَقَةَ أَوْسَاخُ‏ النَّاس»؛‏ صدقه برای من و اهل بیتم حلال شمرده نشده؛ به دلیل آن‌که صدقه چرک دست است. «وَ لَمْ یَجْعَلْ لَنَا فِی سَهْمِ الصَّدَقَةِ نَصِیباً أَكْرَمَ اللَّهُ رَسُولَهُ (صلی الله علیه و آله) وَ أَكْرَمَنَا أَهْلَ الْبَیْتِ أَنْ یُطْعِمَنَا مِنْ أَوْسَاخِ‏ النَّاس‏»؛ (كافی، ج ‏8، ص 63) خداوند برای ما در صدقات سهمی قرار نداد؛ زیرا خداوند پیامبر و خاندانش را گرامی و عزیز داشت از این که از چرک دست مردم ارتزاق کنیم.

    یکی از دلایل پرداخت صدقه برطرف کردن نیاز افراد نیازمند است، و اگر به کسی صدقه می‌پردازند برای برطرف نمودن احتیاج و نیازمندی او است، و این عنوان(نیازمندی) مناسب شأن نبوت و امامت نیست. و از آن‌جا که پیامبر (صلی الله علیه و آله) و اهل بیت (علیهم السلام) بی‌نیاز از اموال مردم‌اند؛ لذا صدقه بر آنها حرام شده است؛ چرا که رسول خدا از ناحیه اختصاص فئ و خمس غنی بودند و موضوع استحقاق صدقات، فقر است: «إِنَّمَا الصَّدَقاتُ لِلْفُقَراءِ وَ الْمَساكین...»؛ (توبه، 60) صدقات براى فقیران است و مسكینان و ... .
    البته گاهی پرداخت صدقه به وسیله نذر واجب می شود مانند این که نذر کند جهت برآورده شدن حاجت، مقداری از اموال خود را صدقه دهد.در این مورد پرداخت صدقه تابع شرطی است که کرده،‌ اگر در نذر قید کرده که آن را به مصرف خاصی برساند، باید به همان مصرف برساند،و الاّ باید به مصرف نیازمندان برساند

    در روایت آمده است که اگر کسی چیزی را به امام (علیه السلام) به این عنوان که امام نیازمند است، بدهد، ایمان درست ندارد که در تعبیر امام (علیه السلام) به آن شخص عنوان کافر (البته کفر در این‌جا به معنای کفر مصطلح نیست، بلکه به معنای کامل نبودن ایمان است.) اطلاق شده است: «قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ (علیه السلام) مَنْ زَعَمَ أَنَّ الْإِمَامَ یَحْتَاجُ إِلَى مَا فِی أَیْدِی النَّاسِ فَهُوَ كَافِرٌ إِنَّمَا النَّاسُ یَحْتَاجُونَ أَنْ یَقْبَلَ مِنْهُمُ الْإِمَامُ قَالَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ- خُذْ مِنْ أَمْوالِهِمْ صَدَقَةً تُطَهِّرُهُمْ وَ تُزَكِّیهِمْ بِها». (كافی، ج ‏1، ص 537.) امام صادق (علیه السلام) فرمود: كسى كه معتقد باشد امام به آنچه در دست مردم است، احتیاج دارد كافر است. بلكه مردم نیازمندند كه امام (خمس و سهم و سایر وجوه را) از آنها بپذیرد؛ چراکه خداى تعالی می‌‌فرماید: «از دارایی‌هایشان صدقه بگیر تا آنان را پاک و منزه سازى. (توبه 103)

    در تاریخ آمده است؛ سلمان فارسی در اولین ملاقات خود با پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله) مقداری طعام با خود آورد؛ زیرا اطراف پیامبر افراد نیازمند زیاد بودند. سلمان طعام را به پیامبر داد، پیامبر فرمود: اگر صدقه است، به اصحاب صفه بدهید و اگر هدیه بود آن ‌را دریافت می‌کرد. سلمان علت اجتناب پیامبر را جویا شد، پیامبر فرمود: این نوع صدقات را به عنوان محتاج و نیازمند می‌آورند، و بر ما حرام است. در ملاقات دوم سلمان پیشکش خود را به عنوان هدیه آورد، به پیامبر گفت نیت صدقه نکرده‌‌ام و به شما هدیه می‌کنم. پیامبر هدیه سلمان را پذیرفت و با اصحاب صفه یک‌جا از هدیه سلمان خوردند.
    سوال: آیا می توان صدقه را به مصرف حسینیه رساند؟

    دو نوع صدقه وجود دارد:

    1. صدقه واجب؛ که همان زکات است و یکی از مصارف آن استفاده در کارهای عام المنفعه است که ساخت حسینیه می تواند از جمله آنها باشد.

    2. صدقه مستحب؛ که امروزه معمولا لفظ صدقه در این مورد استعمال می شود.

    اما درباره سۆال مذکور باید گفت، اگر صدقه به طور عادی و بدون قید و شرطی از مردم دریافت شود، این صدقه فقط به نیازمندان مى‌رسد؛ بله اگر صدقه، به عنوان مصرف خاصی (مانند ساخت یا تعمیر حسینیه) جمع آوری شود،(گرچه از دیدگاه فقهی به جمع‌آوری چنین کمک‌هایی صدقه نمی‌گویند، اما) می توان آن را در مورد خاص استفاده کرد. (مکارم شیرازى، ناصر، استفتاءات جدید، ج‌3، ص 607)

    البته گاهی پرداخت صدقه به وسیله نذر واجب می شود مانند این که نذر کند جهت برآورده شدن حاجت، مقداری از اموال خود را صدقه دهد. در این مورد پرداخت صدقه تابع شرطی است که کرده،‌ اگر در نذر قید کرده که آن را به مصرف خاصی برساند، باید به همان مصرف برساند،و الاّ باید به مصرف نیازمندان برساند.


  8. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۲
    نوشته
    511
    تشکر:
    1
    حضور
    12 روز 11 ساعت 48 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0




    در روایت آمده است که اگر کسی چیزی را به امام (علیه السلام) به این عنوان که امام نیازمند است، بدهد، ایمان درست ندارد که در تعبیر امام (علیه السلام) به آن شخص عنوان کافر (البته کفر در این‌جا به معنای کفر مصطلح نیست، بلکه به معنای کامل نبودن ایمان است.) اطلاق شده است: «قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ (علیه السلام) مَنْ زَعَمَ أَنَّ الْإِمَامَ یَحْتَاجُ إِلَى مَا فِی أَیْدِی النَّاسِ فَهُوَ كَافِرٌ إِنَّمَا النَّاسُ یَحْتَاجُونَ أَنْ یَقْبَلَ مِنْهُمُ الْإِمَامُ قَالَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ- خُذْ مِنْ أَمْوالِهِمْ صَدَقَةً تُطَهِّرُهُمْ وَ تُزَكِّیهِمْ بِها». (كافی، ج ‏1، ص 537.) امام صادق (علیه السلام) فرمود: كسى كه معتقد باشد امام به آنچه در دست مردم است، احتیاج دارد كافر است. بلكه مردم نیازمندند كه امام (خمس و سهم و سایر وجوه را) از آنها بپذیرد؛ چراکه خداى تعالی می‌‌فرماید: «از دارایی‌هایشان صدقه بگیر تا آنان را پاک و منزه سازى. (توبه 103)


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود