جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: خدا مهربان است یا عادل؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۲
    نوشته
    11
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    6 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    خدا مهربان است یا عادل؟




    با سلام.
    یک سوال است که چند وقتی هست ذهنم رو مشغول کرده و اون اینه که چرا میگیم خدا مهربانه ؟
    چون این رحمت هایی که خدا کرده رو میشه پای عدلش گزاشت. یعنی اگه خدا این کار هارو نمیکرد عدل خدا لطمه دار میشد.
    مثلا میگیم خدا مهربونه چون گناهان ما رو میبخشه . ولی خوب میتونیم این مسعله رو جور دیگه ای بیان کنیم : خدا مارو میبخشه چون خودش مارو آفریده و میدونه که همه ما یه روزی گناه میکنیم و اگه راه توبه نباشه هیچ کس رستگار نمیشه.
    یا مثلا میگیم خدا نعمت های زیادی مثل گوش و بدن سالم و .... به ما داده. خوب این مسعله رو هم میتونیم بگیم خدا چون عادله علاوه بر این که مارو تو این دنیای پر از شر قرار داده عوضش به ما گوش و بدن سالم و ... داده که بتونیم بهش نزدیک بشیم و رستگار بشیم.
    بقیه چیز هارو هم به همین شکل میتونیم بگیم که خدا عادله و میدونه ما رو چجوری آفریده بنابر این این لطف هارو هم به ما کرده تا بتوینم رستگار بشیم و اگه این لطف هارو نمیکرد خودش میدونست موجودی که آفریده بدون این لطف ها نمیتونه رستگار بشه.


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    698
    مورد تشکر
    8 پست
    حضور
    16 روز 10 ساعت نامشخص
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    2



    با نام و یاد دوست





    خدا مهربان است یا عادل؟






    کارشناس بحث: استاد کریم



  4. تشکر


  5. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۲
    نوشته
    81
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 روز 5 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    دوست عزیز برداشت شما از دین اسلام بسیار سطحی است و سطحی نگری شما منجر به برداشت کلا غلط از دین شده جسارتا رفتار شما درست مثل کسی است که برگ درخت پرتقال را می خورد و اعلام می دارد که پرتقال کلا میوه بدمزه ایست است!!! فکر می کنم شما نیاز به مطالعه بیشتری در دین اسلام دارید زیرا شبهاتی که مطرح کردید اصلا پایه و اساسی ندارد و اگر مدارکی دال بر صحت گفته های خود دارید مطرح کنید.

  6. تشکرها 2


  7. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۲
    نوشته
    538
    مورد تشکر
    21 پست
    حضور
    13 روز 11 ساعت 59 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط mohammadali1375 نمایش پست
    یک سوال است که چند وقتی هست ذهنم رو مشغول کرده و اون اینه که چرا میگیم خدا مهربانه ؟
    چون این رحمت هایی که خدا کرده رو میشه پای عدلش گزاشت. یعنی اگه خدا این کار هارو نمیکرد عدل خدا لطمه دار میشد.
    مثلا میگیم خدا مهربونه چون گناهان ما رو میبخشه . ولی خوب میتونیم این مسعله رو جور دیگه ای بیان کنیم : خدا مارو میبخشه چون خودش مارو آفریده و میدونه که همه ما یه روزی گناه میکنیم و اگه راه توبه نباشه هیچ کس رستگار نمیشه.
    یا مثلا میگیم خدا نعمت های زیادی مثل گوش و بدن سالم و .... به ما داده. خوب این مسعله رو هم میتونیم بگیم خدا چون عادله علاوه بر این که مارو تو این دنیای پر از شر قرار داده عوضش به ما گوش و بدن سالم و ... داده که بتونیم بهش نزدیک بشیم و رستگار بشیم.
    بقیه چیز هارو هم به همین شکل میتونیم بگیم که خدا عادله و میدونه ما رو چجوری آفریده بنابر این این لطف هارو هم به ما کرده تا بتوینم رستگار بشیم و اگه این لطف هارو نمیکرد خودش میدونست موجودی که آفریده بدون این لطف ها نمیتونه رستگار بشه.
    با سلام خدمت شما دوست عزیز وگرامی وتشکر از سوال خوبی که مطح کرده اید.
    عدل همانطور که شهید مطهری در کتاب عدل الهی خود مطرح کرده اند به معنای وضع کل شئ موضعها (قرار دادن هر چیز سر جای خود) است. با توجه به این معنی وقتی کسی گناهی انجام می دهد باید به اندازه گناه خود مکافات ببیند ونتیجه معصیت خود را بچشد اما وقتی خداوند راهی برای برگشت قرار داده است تا گناه این شخص را ببخشد این از باب مهربانی ولطف است هر چند می توانست نخشد ومذمتی هم بر این نبخشیدن نبود.
    یا اینکه وقتی انسان کار نیکی انجام می دهد اقتضای عدل این است که به اندازه کار نیکش جزا وپاداش ببیند، اما خداوند می فرماید: من جاء بالحسنة فله عشر امثالها (انعام/160)، هر کس کار نیکی بیاورد ده برابر آن پاداش خواهد داشت. اما ،من جاء بالسیئة فلا یجزی الا مثلها وهم لا یظلمون، هر کسی که با کار بد بیاید مجازات نمی شود مگر به اندازه گناهی که کرده است وبر آنها ستم نمی رود.
    اینکه خداوند برای کار نیک ده برابر پاداش می دهد در حالی که کار بد را فط به اندازه آن مجازات می کند. دومی از باب عدل است اما اولی از باب مهربانی وکرم ولطف است که خداوند انجام می دهد.
    مهربانی به این معناست که نسبت به کسی به خاطر علاقه ای که به او داری ودستش داری خوبی کنی بدون اینکه در نظر داشته باشی جبران می کند یا نه؟ ویا به اندازه این محبت کار خوب انجام داده نسبت به تو یانه؟
    خداوند مهربان است نسبت به بندگانش الله لطیف بعباده (شوری/19)، چون راه سعادت را برای آنها گشوده است وهر کاری که برای سعادت بنده لازم است از قبیل عقل، فرستادن انبیاء وائمه، گشودن راه توبه و... فراهم می کند تا بنده به گمراهی کشیده نشود ویا در گمراهی باقی نماند. در حالی که ما انسانها اینطور نیستیم واین همه صبر برای بازگشت طرف مقابل از خود نشان نمی دهیم. اینکه خداوند با وجود کشتن انبیاء باز دست از هدایت مردم بر نمی دارد ویا با وجود ظلمهایی که بر ائمه وارد می شود باز حجت آخر خود را از دیده ها غایب می کند تا زمین از حجت الهی خالی نماند چون لولا الحجة لساخت الارض بأهلها( اگر حجت الهی نباشد زمین اهل خود را فرو می برد. که این حدیث در اصول کافی از امام صادق علیه السلام نقل شده است. اینها همه از باب مهربانی است.
    یا در سوره حجر خداوند می فرماید: نبّئ عبادی انّی انا الغفور الرحیم، به بندگاه من خبر بده که من بسیار بخشنده ومهربان هستم. چون خداوند طبق احادیث تا هفت ساعت به فرشته ها دستور می دهد تا گناه بنده را ننویسند وبعد هفت ساعت می فرماید فقط به اندازه ای که گناه کرده ثبت کنند نه بیشتر.
    خداوند ایامی واماکنی قرار داده است که در آنها گناهان بنده ها را به راحتی می بخشد مثل کعبه معظمه، روز عرفه، ماه رمضان وبالاخص شب قدر وامثال اینها که همه برای این است که بنده ها توبه کنند وآنها را ببخشد. در حالی که هیچ کس چنین معامله ای با یک مجرم وجنایتکار نمی کند. خداوندی که ستار العیوب است وهیچ بنده ای را از معاصی بنده اش آگاه نمی کند وعیب های او را می پوشاند واز این بالاتر به بنده اجازه نمی دهد که گناه خود را برای دیگران بازگو کند چون برای عزت بنده آنقدر ارزش قائل است که نمی خواهد این عزت شکسته شود.
    این به یک معنی است. البته شهید بزرگوار مطهری در همان عدل الهی می فرمایند: با توجه به صفات خداوند باید گفت فضل الهی همان عدل اوست. به این معنی که ما انسانها انتظاری که وجود دارد عدل را رعایت کنیم وبیشتر از جرم شخص او را مجازات نکنیم واگر خوبی که انجام داد اگر به مقدار همان خوبی از او تقدیر کنیم باز همه ما را تمجید خواهند کرد. ولی خداوند به خاطر عظمت وصفات حسنایی که دارد عدلش همان فضل وبخشش اوست که به بنده بیش از عملش پاداش می دهد ویا رمش را به راحتی وبه صرف پشیمانی می بخشد. واین در واقع به عظمت ووجود لا یتناهی الهی بر می گردد. واین معنای عدل منافات ندارد با اینکه ما در موارد گفته شده بگوییم خداوند مهربان است ورحیم است چون در واقع این نوع عدل هم که وضع کل شئ فی موضعها بود به این خاط است که رحمت الهی واسع است ولطف وعنایت نامحدودی نسبت به بندگانش دارد لذا عدل نسبت به او همان فضل ومهربانی است.
    آیت الله جوادی آملی(حفظه الله):
    مشکل ما تحریم نیست، بلکه مشکل ما در توحید است.


  8. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    1,564
    مورد تشکر
    13 پست
    حضور
    15 روز 14 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    266



    به نام خداوند بخشنده و مهربان






    السلام علیک یا ابا عبدالله (ع)
    السلام علیک یا عباس بن علی (ع)

    اللهم اجعل محیای محیا محمد و آل محمد و مماتی ممات محمد و آل محمد

  9. تشکرها 2


  10. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۲
    نوشته
    538
    مورد تشکر
    21 پست
    حضور
    13 روز 11 ساعت 59 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط منطق عقل نمایش پست
    الله نه مهربان است نه عادل. این الله خود در قران بیان کرده است که انسان ها را به دوبخش تقسیم کرده که به بخشی نعمت داده و به دیگری خیر . الله مردم را به قتل و کشتار دعوت کرده و خشونت را دربین مردم ترویج داده است. ارزش یک زن را به اسفل السافلین رسانده است و محمد آن را به الاغ تشبیه کرده است. ناعدالتی الله بسیار است که بیان آنها بسیار زمان میبرد...!
    با سلام
    سرکار منطق عقل اين سخنان شما با عقل نمی سازد ومحض اطلاع شما خدا چنین تقسیم نکرده است بلکه این تقسیم شماست. خداوند در اوایل سوره انسان می فرماید: انّا هدیناه السبیل اما شاکراً واما کفوراً، ما راه را به انسان نشان دادیم یا سپاسگذار خواهدبود ویا ناسپاس، پس خدا فرقی در میان بندگان نگذاشته بلکه راه را به او نشان داده است واین خود انسان است که انتخاب می کند در مسیری که خدا نشان داده حرکت کند تا خوب باشد ویا پا در بیراهه بگذارد ونعمت های وجودی خود را نابود کند. ودر این مورد هم بین مرد وزن فرقی نیست بلکه صحبت انسان است.
    کاش می فرمودید که خداوند در کجای قرآن فرموده که ما زن را در اسفل السافلین قرار دادیم ویا اینکه پیامبر خدا العیاذ بالله در کجا زن را به الاغ تشبیه کرده است. درست نیست که همین طور با کلی گویی به خدا وپیغمبر (ص) اهانت کنیم چون نه با منطق اسلام می سازد ونه غرب که به دیگران با توجه به برداشت های شخصی خود توهین کنی ونظریات خود را به آنها نسبت دهی.
    خداوند سوره نور نازل کرده که خیلی از آیات آن در مورد زنان است واینکه زنان چطور رفتار کنند وعمل نمایند واین غیر از اهمیت قائل شدن برای زنان نیست. همین پیامبر ما فرمود: ما أحب من دنیاکم الا النساء والطیب (کافی، ج5، ص321)، از دنیای شما دوست نمی دارم مگر زنان وعطر را. این احترامی است که آنحضرت برای زنان قائل است واینکه ما برگردیم واو را متهم کنیم که زنان را به الاغ تشبیه کرده است.
    خداوند متعال در سوره آل عمران وتحریم از زنانی مثل حضرت مریم و آسیه تمجید کرده است ویا سوره انسان را درشان حضرت زهرا نازل کرده است. وهمه اینها وصدها مورد از این قبیل دلایل در تضاد وارد بر سخنان شماست.
    ویرایش توسط مدیر اجرایی : ۱۳۹۲/۰۹/۰۶ در ساعت ۱۲:۳۴
    آیت الله جوادی آملی(حفظه الله):
    مشکل ما تحریم نیست، بلکه مشکل ما در توحید است.


  11. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    نوشته
    1,461
    صلوات
    1390
    تعداد دلنوشته
    23
    مورد تشکر
    14 پست
    حضور
    20 روز 17 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    خدا بموقه هم مهربونه هم عادل!!!!!!!!!!
    امام صادق(ع):همانا مومن گناهی می کند و پس از بیست سال به یادش می آید. پس،از خدا راجع به آن گناه آمرزش می خواهد و خداوند بیامرزدش و هر آینه این امر توفیقی از جانب خدا برای اوست که او را مورد لطف و بخشش خویش قرار دهد. و همانا کافر گناهی می کند و همان ساعت آنرا فراموش می کند.


  12. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۲
    نوشته
    11
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    6 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط کریم نمایش پست
    با سلام خدمت شما دوست عزیز وگرامی وتشکر از سوال خوبی که مطح کرده اید.
    عدل همانطور که شهید مطهری در کتاب عدل الهی خود مطرح کرده اند به معنای وضع کل شئ موضعها (قرار دادن هر چیز سر جای خود) است. با توجه به این معنی وقتی کسی گناهی انجام می دهد باید به اندازه گناه خود مکافات ببیند ونتیجه معصیت خود را بچشد اما وقتی خداوند راهی برای برگشت قرار داده است تا گناه این شخص را ببخشد این از باب مهربانی ولطف است هر چند می توانست نخشد ومذمتی هم بر این نبخشیدن نبود.
    یا اینکه وقتی انسان کار نیکی انجام می دهد اقتضای عدل این است که به اندازه کار نیکش جزا وپاداش ببیند، اما خداوند می فرماید: من جاء بالحسنة فله عشر امثالها (انعام/160)، هر کس کار نیکی بیاورد ده برابر آن پاداش خواهد داشت. اما ،من جاء بالسیئة فلا یجزی الا مثلها وهم لا یظلمون، هر کسی که با کار بد بیاید مجازات نمی شود مگر به اندازه گناهی که کرده است وبر آنها ستم نمی رود.
    اینکه خداوند برای کار نیک ده برابر پاداش می دهد در حالی که کار بد را فط به اندازه آن مجازات می کند. دومی از باب عدل است اما اولی از باب مهربانی وکرم ولطف است که خداوند انجام می دهد.
    مهربانی به این معناست که نسبت به کسی به خاطر علاقه ای که به او داری ودستش داری خوبی کنی بدون اینکه در نظر داشته باشی جبران می کند یا نه؟ ویا به اندازه این محبت کار خوب انجام داده نسبت به تو یانه؟
    خداوند مهربان است نسبت به بندگانش الله لطیف بعباده (شوری/19)، چون راه سعادت را برای آنها گشوده است وهر کاری که برای سعادت بنده لازم است از قبیل عقل، فرستادن انبیاء وائمه، گشودن راه توبه و... فراهم می کند تا بنده به گمراهی کشیده نشود ویا در گمراهی باقی نماند. در حالی که ما انسانها اینطور نیستیم واین همه صبر برای بازگشت طرف مقابل از خود نشان نمی دهیم. اینکه خداوند با وجود کشتن انبیاء باز دست از هدایت مردم بر نمی دارد ویا با وجود ظلمهایی که بر ائمه وارد می شود باز حجت آخر خود را از دیده ها غایب می کند تا زمین از حجت الهی خالی نماند چون لولا الحجة لساخت الارض بأهلها( اگر حجت الهی نباشد زمین اهل خود را فرو می برد. که این حدیث در اصول کافی از امام صادق علیه السلام نقل شده است. اینها همه از باب مهربانی است.
    یا در سوره حجر خداوند می فرماید: نبّئ عبادی انّی انا الغفور الرحیم، به بندگاه من خبر بده که من بسیار بخشنده ومهربان هستم. چون خداوند طبق احادیث تا هفت ساعت به فرشته ها دستور می دهد تا گناه بنده را ننویسند وبعد هفت ساعت می فرماید فقط به اندازه ای که گناه کرده ثبت کنند نه بیشتر.
    خداوند ایامی واماکنی قرار داده است که در آنها گناهان بنده ها را به راحتی می بخشد مثل کعبه معظمه، روز عرفه، ماه رمضان وبالاخص شب قدر وامثال اینها که همه برای این است که بنده ها توبه کنند وآنها را ببخشد. در حالی که هیچ کس چنین معامله ای با یک مجرم وجنایتکار نمی کند. خداوندی که ستار العیوب است وهیچ بنده ای را از معاصی بنده اش آگاه نمی کند وعیب های او را می پوشاند واز این بالاتر به بنده اجازه نمی دهد که گناه خود را برای دیگران بازگو کند چون برای عزت بنده آنقدر ارزش قائل است که نمی خواهد این عزت شکسته شود.
    این به یک معنی است. البته شهید بزرگوار مطهری در همان عدل الهی می فرمایند: با توجه به صفات خداوند باید گفت فضل الهی همان عدل اوست. به این معنی که ما انسانها انتظاری که وجود دارد عدل را رعایت کنیم وبیشتر از جرم شخص او را مجازات نکنیم واگر خوبی که انجام داد اگر به مقدار همان خوبی از او تقدیر کنیم باز همه ما را تمجید خواهند کرد. ولی خداوند به خاطر عظمت وصفات حسنایی که دارد عدلش همان فضل وبخشش اوست که به بنده بیش از عملش پاداش می دهد ویا رمش را به راحتی وبه صرف پشیمانی می بخشد. واین در واقع به عظمت ووجود لا یتناهی الهی بر می گردد. واین معنای عدل منافات ندارد با اینکه ما در موارد گفته شده بگوییم خداوند مهربان است ورحیم است چون در واقع این نوع عدل هم که وضع کل شئ فی موضعها بود به این خاط است که رحمت الهی واسع است ولطف وعنایت نامحدودی نسبت به بندگانش دارد لذا عدل نسبت به او همان فضل ومهربانی است.
    ممنون از پاسخ خوبتون. من هم با توجه به صحبت های شما و تفکری که کردم تقریبا به این نتیجه رسیدم که خدا مهربونه. توی فرض سوالم هم یه اشتباه داشتم اینکه گفتم اگه خدا مهربونی نمیکرد هیچ کس رستگار نمیشد , چون همه گناه میکنند. ولی به معصومین و کسانی که بسیار به معصوم نزدیک اند نگاه میکنیم میبینیم که اینها با بقیه فرقی نداشتند , ولی گناه هم نکردند و هدایت الهی برای این که اونهارو از گناه بازداره کافی بوده و نیازی به توبه نداشتند. بنابر این توبه رحمت خداست که دوست داره همه رستگار شند. بنابر این راه بازگشت رو نمیبنده.

  13. تشکر


  14. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۲
    نوشته
    11
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    6 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط منطق عقل نمایش پست
    الله نه مهربان است نه عادل. این الله خود در قران بیان کرده است که انسان ها را به دوبخش تقسیم کرده که به بخشی نعمت داده و به دیگری خیر . الله مردم را به قتل و کشتار دعوت کرده و خشونت را دربین مردم ترویج داده است. ارزش یک زن را به اسفل السافلین رسانده است و محمد آن را به الاغ تشبیه کرده است. ناعدالتی الله بسیار است که بیان آنها بسیار زمان میبرد...!
    این برداشت شماست.
    ولی خوب این سوال پیش میاد که شما با این برداشت چجوری اینگونه احادیث رو توجیه میکنید ؟ :

    رسول اكرم صلى الله عليه و آله :

    إنَّ اللّه تَبارَكَ و َتَعالى عَلَى الناثِ أَرأَفُ مِنهُ عَلَى الذُّكُورِ و َما مِن رَجُلٍ يُدخِلُ فَرحَةً عَلَى امرَأَةٍ بَينَهُ وَ بَينَها حُرمَةٌ إِلاّ فَرَّحَهُ اللّه تَعالى يَومَ القيامَةِ؛


    خداى بزرگ، به زنان مهربان تر از مردان است و هيچ مردى، زنى از محارم خود را خوشحال نمى كند، مگر آن كه خداوند متعال او را در قيامت شاد مى كند.


    كافى(ط-الاسلامیه) ج6، ص6، ح7

    رسول اكرم صلى الله عليه و آله :

    اِستَوصُوا بِالنِّساءِ خَيرا؛


    يكديگر را به رفتار نيك با زنان سفارش كنيد.


    مسترک الوسایل و مستنبط المسایل ج14 ، ص253 ، ح16628 - بحارالأنوار(ط-بیروت) ج33، ص628


    امام على عليه السلام :

    وَ لا تُمَلِّكِ المَرأَةَ أَمرَها ما جاوَزَ نَفسَها فَإِنَّ المَرأَةَ رَيحانَةٌ و َلَيسَت بِقَهرَمانَةٍ... ؛

    كارى كه در توان زن نيست به او مسپار زيرا او چون گُلى است (ظريف و آسيب پذير) نه قهرمان و كار فرما.

    نهج البلاغه(صبحی صالح) ص 405 ، نامه 31

    امام صادق عليه السلام :

    أَكثَرُ الخَيرِ فِى النِّساءِ؛

    بيشترين خير و بركت در زنان است.

    من لايحضره الفقيه، ج3، ص385، ح4352




  15. تشکرها 3


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود