جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: روح کیهانی

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۲
    نوشته
    5
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    6 ساعت 3 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    روح کیهانی




    با سلام خدمت کارشناس بحث
    در برخی از جنبش های نوظهور از تعبیر «روح کیهانی» استفاده می کنند، این تعبیر از نظر اینها دقیقاً چه معنایی دارد؟
    آیا می توان گفت که به نحوی به ماوراء طبیعت مربوط می شود یا صرفا مفهومی محدود به عالم ماده است؟
    با سپاس


  2. تشکر


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    604
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    10 روز 13 ساعت 33 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با نام الله




    روح کیهانی





    کارشناس بحث: استاد سمیع


  5. تشکر


  6. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    3,679
    صلوات
    13000
    تعداد دلنوشته
    2
    مورد تشکر
    7 پست
    حضور
    23 روز 19 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط بانگ رحیل نمایش پست
    با سلام خدمت کارشناس بحث
    در برخی از جنبش های نوظهور از تعبیر «روح کیهانی» استفاده می کنند، این تعبیر از نظر اینها دقیقاً چه معنایی دارد؟
    آیا می توان گفت که به نحوی به ماوراء طبیعت مربوط می شود یا صرفا مفهومی محدود به عالم ماده است؟
    با سپاس
    باسمه تعالی
    باسلام و تکر از سوالی که مطرح فرمودید:
    اصطلاحح «روح کیهانی» از واژه هایی است که با رمان های پائولو کوئلیو در جامعه ما رواج پیدا کرد. که می توانید برای آشنایی با عقاید خلاف شریعت، او به لینک «http://www.askdin.com/thread32950.html » مراجعه بفرمایید.

    در آثار کوئلیو سعی می شود که این واژه مفهومی معنوی به خود بگیرد و آن، حقیقتی نامرئی و زبان مشترک موجودات بیان می شود. کوئلیو روح کیهانی را همان قدرتی می داند که جادوگران به آن دست یافته اند.[1] وی در جایی از کتاب «کیمیاگرش» درباره روح کیهانی چنین می نویسد:
    «وقتی از ژرفای قلبت چیزی را طلب کنی، به روح جهان نزدیک تری، روح جهان همواره نیروی مثبتی است.»[2]
    مفهوم روح جهان و روح کیهانی مانند سایر مفاهیم کلیدی و محوری در آثار کوئلیو مبهم و ناشناخته گذاشته شده است.

    این از رموز موفقیت کوئلیو است که وقتی به مفاهیم اساسی در آثارش می رسد تلاش می کند زیرکانه از کنار آنها عبور کند و مخاطب را در ابهام و سردرگمی باقی بگذارد. او برای روح جهان یک قدرت آفرینندگی قائل است که هرچه انسان طلب کند، روح جهان موظف به سامان دادن به آن و ایجادش است. به همین مقدار که انسان چیزی را از روح جهان در خواست نمود آن چیز به واسطه و مدد روح جهان در دسترس قرار می گیرد. کوئلیو خوب و بد بودن آدمیان را شرط نمی داند و قائل است که هر چه باشی اشکال ندارد، فقط باید از روح جهان مطالبه کنی. این مطالبه گری و درخواست از روح جهان، فرایند به دست آوردن است.

    این همان نگاه اومانیستی است که انسان را محور همه چیز می داند و انسان را موجودی مطالبه گر و صاحب حق نسبت به همه می داند. تلاش کوئلیو در راستای تلاش فیلسوفان غربی است که سعی شان براین است که از انسان موجودی سهم خواه و مطالبه گر بسازند و از رشد پذیری و متعالی شدن باز دارند.

    کوئلیو می نویسد
    :«حقیقت بزرگی در جهان وجود دارد که تو هر که باشی و هر چه بکنی، وقتی واقعا چیزی را بخواهی، این خواست در روح جهان متولد می شود و این ماموریت تو بر روی زمین است.»[3]


    به این جملات باید خوب نگریست و در آن دقیق شد. تلاش بر این است که یگانه ماموریت انسانها زیاده خواهی بیان شود. یعنی انسان در این سرای دنیا هیج هدف و کاری ندارد. این مخالف مبانی اسلامی ماست. چرا که در قرآن وقتی برای انسان نقشه راه ترسیم می شود بیان می گردد که: «
    هدف از خلقت آدمیان معرفت یافتن بود.» این جمله خود دریایی است که متخصصان فن درباره اش به تفصیل سخن گفته اند. با نگاه پائولو کوئلیو در واقع برنامه های وحیانی انکار می شود و تلاش برای پرورش انسان آزاد از همه چیز - حتی خدا- می شود و سعی می گردد که رابطه انسان و خدا قطع گردد.

    شاید بتوان با صراحت گفت که راهی که ترسیم شده، در ابتدا می خواهد خدا را به مفهومی چون روح جهان تنزل دهد و در مرحله بعد نفی خدا گردد و انسان را در راه خود خواهی و مطالبه گری از همه چیز رها و یله گرداند.
    پی نوشت:
    1-کیمیاگر،ص95،85
    2-همان،93
    3-همان،24
    4-منبع ،پایگاه اطلاع رسانی حجة الاسلام و المسلمین علی صفدری



    ویرایش توسط سمیع : ۱۳۹۲/۰۹/۱۵ در ساعت ۱۶:۰۳

  7. تشکرها 2


  8. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    3,679
    صلوات
    13000
    تعداد دلنوشته
    2
    مورد تشکر
    7 پست
    حضور
    23 روز 19 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    باسمه تعالی

    جمع بندی

    پرسش

    در برخی از جنبش های نوظهور از تعبیر «روح کیهانی» استفاده می کنند، این تعبیر از نظر اینها دقیقاً چه معنایی دارد؟آیا می توان گفت که به نحوی به ماوراء طبیعت مربوط می شود یا صرفا مفهومی محدود به عالم ماده است؟

    پاسخ


    اصطلاحح «روح کیهانی» از واژه هایی است که با رمان های پائولو کوئلیو در جامعه ما رواج پیدا کرد. که می توانید برای آشنایی با عقاید خلاف شریعت، او به لینک «http://www.askdin.com/thread32950.html » مراجعه بفرمایید.

    در آثار کوئلیو سعی می شود که این واژه مفهومی معنوی به خود بگیرد و آن، حقیقتی نامرئی و زبان مشترک موجودات بیان می شود. کوئلیو روح کیهانی را همان قدرتی می داند که جادوگران به آن دست یافته اند.[1] وی در جایی از کتاب «کیمیاگرش» درباره روح کیهانی چنین می نویسد:
    «وقتی از ژرفای قلبت چیزی را طلب کنی، به روح جهان نزدیک تری، روح جهان همواره نیروی مثبتی است.»[2]

    مفهوم روح جهان و روح کیهانی مانند سایر مفاهیم کلیدی و محوری در آثار کوئلیو مبهم و ناشناخته گذاشته شده است.

    این از رموز موفقیت کوئلیو است که وقتی به مفاهیم اساسی در آثارش می رسد تلاش می کند زیرکانه از کنار آنها عبور کند و مخاطب را در ابهام و سردرگمی باقی بگذارد. او برای روح جهان یک قدرت آفرینندگی قائل است که هرچه انسان طلب کند، روح جهان موظف به سامان دادن به آن و ایجادش است. به همین مقدار که انسان چیزی را از روح جهان در خواست نمود آن چیز به واسطه و مدد روح جهان در دسترس قرار می گیرد. کوئلیو خوب و بد بودن آدمیان را شرط نمی داند و قائل است که هر چه باشی اشکال ندارد، فقط باید از روح جهان مطالبه کنی. این مطالبه گری و درخواست از روح جهان، فرایند به دست آوردن است.

    این همان نگاه اومانیستی است که انسان را محور همه چیز می داند و انسان را موجودی مطالبه گر و صاحب حق نسبت به همه می داند. تلاش کوئلیو در راستای تلاش فیلسوفان غربی است که سعی شان براین است که از انسان موجودی سهم خواه و مطالبه گر بسازند و از رشد پذیری و متعالی شدن باز دارند.

    کوئلیو می نویسد
    :«حقیقت بزرگی در جهان وجود دارد که تو هر که باشی و هر چه بکنی، وقتی واقعا چیزی را بخواهی، این خواست در روح جهان متولد می شود و این ماموریت تو بر روی زمین است.»[3]


    به این جملات باید خوب نگریست و در آن دقیق شد. تلاش بر این است که یگانه ماموریت انسانها زیاده خواهی بیان شود. یعنی انسان در این سرای دنیا هیج هدف و کاری ندارد. این مخالف مبانی اسلامی ماست. چرا که در قرآن وقتی برای انسان نقشه راه ترسیم می شود بیان می گردد که: «
    هدف از خلقت آدمیان معرفت یافتن بود.» این جمله خود دریایی است که متخصصان فن درباره اش به تفصیل سخن گفته اند. با نگاه پائولو کوئلیو در واقع برنامه های وحیانی انکار می شود و تلاش برای پرورش انسان آزاد از همه چیز - حتی خدا- می شود و سعی می گردد که رابطه انسان و خدا قطع گردد.

    شاید بتوان با صراحت گفت که راهی که ترسیم شده، در ابتدا می خواهد خدا را به مفهومی چون روح جهان تنزل دهد و در مرحله بعد نفی خدا گردد و انسان را در راه خود خواهی و مطالبه گری از همه چیز رها و یله گرداند.

    پی نوشت:
    1-کیمیاگر،ص95،85
    2-همان،93
    3-همان،24
    4-منبع ،پایگاه اطلاع رسانی حجة الاسلام و المسلمین علی صفدری



اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود