صفحه 1 از 3 123 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: دیدگاه عرفانی اخلاقی امام خمینی (ره)

  1. #1
    دايي حسن آنلاین نیست. همکار تدوین علوم قرانی و همکاران انجمن فرهنگی وخدمات آموزشی
    شروع کننده موضوع

    تاریخ عضویت
    جنسیت دی 1348
    نوشته
    11,599
    مورد تشکر
    20,756 در 7,018 پست
    حضور
    63 روز 21 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    13
    وبلاگ
    1

    دیدگاه عرفانی اخلاقی امام خمینی (ره)




    در اینجا سخن از فلسفه اخلاق و یا عرفان نظری نیست و نیز در اینجا به ذكر هر یك از مباحث اخلاقی و یا مسائل عرفانی به گونه ای گسترده و تفصیلی نمی پردازیم بلكه برخی از مباحثی كه صبغه اخلاقی داشته و ارتباط بیشتری با مباحث و مسائل تربیتی دارند را، از دیدگاه امام - سلام الله علیه - مورد بحث قرار می دهیم.
    الف ـ تفاوت میان علم و عرفان
    عرفان و معرفت عبارت است از: (شناسایی و آگاهی نسبت به امری خاص از راه مشاهده درونی و علم حضوری) .
    ولی شناسایی و آگاهی از راه استدلالهای عقلی را كه در ماهیت خود با توجه به مصداق معلوم، امری است كلی، علم گویند نه عرفان و نیز عرفان در مواردی بیشتر به كار می رود كه سبق (و یا پیش فراموشی) نسیان در كار باشد؛ مثلا كسی چیزی را می شناخته، نیسان عارض گشته و دوباره بدان آگاهی و توجه پیدا كرده است، اما كاربرد علم، این چنین نیست.
    از این نظر، عارف به كسی می گویند كه به آنچه كه در نشئات پیشین آگاهی یافته ولی از آن غافل مانده و یا نیسان حاصل شده است، ولی دوباره معرفت پیدا كند و بر این اساس، (برخی از) اهل سلوك مدعی اند كه معراج معنوی و روحی انسان، همان توجه و یادآوری ایام سلف (عالم ذر) است ولی به نظر ما معراج معنوی و روحانی انسان، عبارت است از رجوع به عالم غیبت، یعنی سالك، مجذوب عالم قدسی شود و به عالم ملكی توجه نكند و به جمع مافی سلسله الشهود بنگرد. [1]

    رفيق بي كلك مادر

    قويترين درختان در كوير ميرويند من يك كويريم



  2.  

  3. #2
    دايي حسن آنلاین نیست. همکار تدوین علوم قرانی و همکاران انجمن فرهنگی وخدمات آموزشی
    شروع کننده موضوع

    تاریخ عضویت
    جنسیت دی 1348
    نوشته
    11,599
    مورد تشکر
    20,756 در 7,018 پست
    حضور
    63 روز 21 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    13
    وبلاگ
    1



    ب ـ دستجات و طوایف انسانها
    انسانها در رابطه با سیر و سلوك الی الله چهار طایفه اند:
    1- محجوبان: این طایفه بر اثر توجه و سرگرمی به دنیا از حركت و پرواز به سوی ملكوت غافلند و از سیر به سوی حق باز مانده و در شمار غافلان قرار دارند.
    2- سالكان: این طایفه در حال سیر و حركت به سوی حق، بسر می برند و به پیر راه و راهبر نیازمندند
    3- واصلان: این طایفه از طریق سیر و سلوك به سوی حق، به مقصد دست یافته و به سر منزل مقصود واصل گشته اند. و شاهد مقصود را در آغوش كشیده اند.
    4- راجعان: این طایفه پس از وصول به مقصود، از دیاریار به سوی خلق، بار سفر بسته تا دیگران را نیز در این سفر سیر الی الله رهبری كنند. [2]
    قابل ذكر است كه در میان طوایف فوق، غیر از طایفه اول (محجوبان) سه طایفه دیگر اهل سیرو سرّ و پروازند كه پس از قدم نهادن به (مقام فنا) به مرحله خاصی از ارتقای معنوی یعنی حالت حقانی، نایل می آیند. البته در صورتی كه در این سفر و سلوك، گرفتار حجابها (حجاب ظلمانی، حجاب نورانی - عقلانی و حجاب روحی) نشوند. [3]
    به طور كلی سفر و پرواز معنوی چهار گونه است.
    اول ـ سفر از خلق به سوی حق: كه در پرتو پرداختن به عبادات رعایت دستورها، انجام ریاضتها، مهاجرات از طبیعت و پرواز به دیار پروردگار متعال، صورت می پذیرد. [4]

    رفيق بي كلك مادر

    قويترين درختان در كوير ميرويند من يك كويريم



  4. #3
    دايي حسن آنلاین نیست. همکار تدوین علوم قرانی و همکاران انجمن فرهنگی وخدمات آموزشی
    شروع کننده موضوع

    تاریخ عضویت
    جنسیت دی 1348
    نوشته
    11,599
    مورد تشکر
    20,756 در 7,018 پست
    حضور
    63 روز 21 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    13
    وبلاگ
    1



    این رجوع به عالم ملكوت را فنا می گویند پس (فنا) عبارت از نفی و نابودی نیست بلكه مرحله خاصی از راهیابی است.[5]
    كه در پرتو عبادت حاصل می شود. [6] و گفتیم كه حالت ویژه حقانی در این مرحله برای سالك، حاصل می گردد به شرط آنكه حجابهای سه گانه را كنار بزند و دچار آنها نشود در این سفر به هادی و راهبر نیازمند است. [7]
    و به گفته حافظ:
    قطع این مرحله بی همرهی خضر مكن
    ظلمات است بترس از خطر گمراهی
    دوم ـ سفر از حق به سوی حق: این سفر پس از انجام سفر اول صورت می پذیرد سالك از حالت حقانی خود اوج می گیرد و به مقام (فنای فنا) نایل می گردد مقامی كه از آن به عنوان مقام (اخفی) و (فنا در افعال و صفات حق) تعبیر می شود.
    سوم ـ سفر از حق به سوی خلق: سفر فوق را (مرحله صحو) نیز می نامند سالك، در این مرحله بین عوالم جبروت و ملكوت، در طیران است و دارای بهره ای از مقام نبوت است (نه نبوت تشریعی) تا دیگران را آماده اوج و پرواز كند.
    البته پس از مرحله (صحو) نوبت به مرحله (محو) می رسد كه برای انسانهای كامل در این دنیا و آخرت، پیش می آید. [8]
    چهارم ـ سفر از خلق به سوی خلق از طریق حق: در این سفر، سالك، موانع سیر را شناسایی و به راه وصول به حق را به دیگران می آموزد؛ زیرا دارای نبوت تشریعی است كه دستیابی به این مرحله در پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله) خاتمه یافت پس از وی، كسی بدین مرحله نمی تواند گام نهد. [9]

    رفيق بي كلك مادر

    قويترين درختان در كوير ميرويند من يك كويريم



  5. #4
    دايي حسن آنلاین نیست. همکار تدوین علوم قرانی و همکاران انجمن فرهنگی وخدمات آموزشی
    شروع کننده موضوع

    تاریخ عضویت
    جنسیت دی 1348
    نوشته
    11,599
    مورد تشکر
    20,756 در 7,018 پست
    حضور
    63 روز 21 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    13
    وبلاگ
    1



    نكته قابل ذكر آنكه، امام - سلام الله علیه - در برخی از رهنمودها از مراحل سیرو سلوك به عنوان (سجده) یاد می كند. مثلا می نویسد:
    (كلام در سفر از خلق به حق و از كثرت به وحدت و از ناسوت به مافوق جبروت است تا حد فنای مطلق كه در (سجده اول) حاصل می شود و فنا از فنا كه پس از صحو، در (سجده دوم) حاصل می گردد. [10]
    ج ـ عامل اصلی عروج و تداوم معراج (هماهنگی شریعت، طریقت و حقیقت)
    راز موفقیت سالك الی الله، یك چیز بیش نیست و آن عبارت است از (عبادت) سالك با (قدم) عبادت می تواند از بیت طبیعت، به سوی عالم ملكوت عروج و مهاجرت كند. [11] و عبادت برای همه عباد یك ضرورت است؛زیرا همانگونه كه بدن به آب، هوا و غذا نیازمند است، روح نیز به غذا احتیاج دارد و غذای روح، عبارت است از (عبادت) و همانگونه كه اثر غذا در بدن عبارت است از ادامه حیات و تأمین نشاط، اثر غذای روح (عبادت) نیز عبارت است از اوج و معراج. [12]
    در عرفان امام راحل - سلام الله علیه - طریقت و حقیقت جز از راه شریعت حاصل نخواهد شد؛ زیرا ظاهر، طریق باطن است[13] و در واقع عبادتی كه در ظاهر انجام می پذیرد معمار باطن است (یعنی) باطن را برای عروج مهیا می سازد و انفكاك و جدایی میان عبادت و تاثیر آن در نفس محال است و اگر عبادتی صورت پذیرفت ولی تاثیر معنوی و عرفانی آن مشاهده نگشت، بدون تردید آن عبادت با توجه به همه ضوابط و شرایط لازم آن انجام نیافته است. [14]

    رفيق بي كلك مادر

    قويترين درختان در كوير ميرويند من يك كويريم



  6. #5
    دايي حسن آنلاین نیست. همکار تدوین علوم قرانی و همکاران انجمن فرهنگی وخدمات آموزشی
    شروع کننده موضوع

    تاریخ عضویت
    جنسیت دی 1348
    نوشته
    11,599
    مورد تشکر
    20,756 در 7,018 پست
    حضور
    63 روز 21 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    13
    وبلاگ
    1



    (الطریقه والحقیقه لا تحصلان الا من طریق الشریعه فان الظاهر طریق الباطن بل یفهم منه (ولو انهم اقاموا التوراه والانجیل) ان الظاهر غیر منفك عن الباطن فمن رای ان الباطن لم یحصل له مع الاعمال الظاهره و اتباع التكالیف الالهیه فلیعلم انه لم یقم علی الظاهر علی)ما(هو علیه) [15]
    توجه بدین حقیقت ضروری است كه هیچ طایفه و دسته ای از دستجات فوق، حتی لحظه ای از عبادت، بی نیاز نخواهد بود. [16]
    بر همین اساس است كه برترین افتخار پیامبر خاتم (صلی الله علیه و آله) آن و اصل راجع كامل، عبودیت وانجام عبادت است الهی است. [17]
    به طور كلی اساس تكامل معنوی و ارتقای باطنی، عبودیت و پیمودن مدارج كمال است. بنابراین، هر گاه لحظه ای این عمل در كار نباشد سقوط آن واصل، حتمی است (فان مقام العبد الكامل هو التذلل بین یدی سیده) . [18]
    پس سخن برخی از تصوف پیشگان كه می گویند: (عبادت ظاهری طریق است و هر گاه به مقصد رسیدی و واصل شدی و دیگر بدان ضرورتی نیست) . بدون دلیل است[19] و لاطائلاتی بیش نمی باشد. . . . [20]
    آری، جز از راه عبادت ظاهری نمی توان در هیچ مقامی پایدار ماند. چنانكه بدون آن نمی توان به هیچ مقامی دست یافت. حتی مقام رسالت حضرت خاتم الانبیاء نیز منوط به عبادت ظاهری و عبودیت است.

    رفيق بي كلك مادر

    قويترين درختان در كوير ميرويند من يك كويريم



  7. #6
    دايي حسن آنلاین نیست. همکار تدوین علوم قرانی و همکاران انجمن فرهنگی وخدمات آموزشی
    شروع کننده موضوع

    تاریخ عضویت
    جنسیت دی 1348
    نوشته
    11,599
    مورد تشکر
    20,756 در 7,018 پست
    حضور
    63 روز 21 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    13
    وبلاگ
    1



    عبادت؛ سرمایه اصلی سالك در باب راهیابی هاست، ولی از این نكته نباید غافل بود كه هر عابدی به مقصود نمی رسد و همه عابدان یكسان نیستند؛چرا كه عبادت آنان یكسان نیست؛ زیرا عبادت دارای شروطی است. از جمله عبارتند از:
    1- حضور قلب: حضور قلب در نماز همان است كه نمازگزار به قلب خود بفهماند كه در پیشگاه پروردگار بزرگ به عبادت ایستاده است (حضور قلب اجمالی) و نیز در همه لحظات به اسرار و معانی فرازهای نماز و كلمات آن توجه كند (حضور قلب تفصیلی) [21] عبادت بدون حضور قلب، عبادت نیست بلكه لهو و بازی است این عبادت عملی)است که(در نفس آدمی اثری ایجاد نمی كند و حالت نهی از فحشا و منكر محقق نمی شود[22] (ان الصلوه تنهی عن الفحشاء و المنكر) [23]
    2- اخلاص: معیار اصلی عبادیت عبادتها، اخلاص است؛ یعنی اگر عبادت، همراه با اخلاص انجام گرفت، عبادت به شمار می آید و گرنه عبادتی صورت نگرفته است. [24]

    رفيق بي كلك مادر

    قويترين درختان در كوير ميرويند من يك كويريم



  8. #7
    دايي حسن آنلاین نیست. همکار تدوین علوم قرانی و همکاران انجمن فرهنگی وخدمات آموزشی
    شروع کننده موضوع

    تاریخ عضویت
    جنسیت دی 1348
    نوشته
    11,599
    مورد تشکر
    20,756 در 7,018 پست
    حضور
    63 روز 21 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    13
    وبلاگ
    1



    اخلاص یعنی عمل را فقط برای خدا انجام دادن[25] و شخص بااخلاص ظاهر خود را از معاصی و باطن خود را از عجب، كبر، فخر، ریا،. . . تصفیه می كند. و عبادت در ریاضت در پرتو اخلاص است كه هم عمل را ابدی و اخروی[26] می سازد و هم سالك را به معراج می برد حتی سیر و سلوك اخلاقی و ریاضتها اگر فقط به منظور دستیابی به تسلط قوای نفسانی و پیدایش ملكات باطنی. . . . . (باشد) ، ولی اگر در چارچوب مجوزها و دستورهای شرع مطهر صورت گیرد، مایه راهیابی و هدایت است پس حتی ملكات فاضله و ملكات نفسانی اگر در پرتو اخلاص پدید نیایند، مایه نجات و سعادت انسان نخواهند بود و آن اخلاص نیز اخلاص الهی نیست، در صورتی الهی است كه عاری از هر گونه هواهای نفسانی باشد. [27]
    انسان مخلص با دارا بودن ملكات فاضله، همواره خود را در محضر خدامی بیند[28]
    و تفاوت میان عبادت عامه و عبادت خاصه را در همین نكته می توان خلاصه كرد كه عبادت جهت طمع به بهشت یا دوزخ صورت نمی گیرد بلكه به خاطر خدا و بدون هیچ گونه چشمداشتی انجام می گیرد واین گونه عبادت را (عباده الاحرار) یا (عباده الكرام (عبادت آزادگان، عبادت كریمان)) می گویند. [29]

    رفيق بي كلك مادر

    قويترين درختان در كوير ميرويند من يك كويريم




  9. #8
    دايي حسن آنلاین نیست. همکار تدوین علوم قرانی و همکاران انجمن فرهنگی وخدمات آموزشی
    شروع کننده موضوع

    تاریخ عضویت
    جنسیت دی 1348
    نوشته
    11,599
    مورد تشکر
    20,756 در 7,018 پست
    حضور
    63 روز 21 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    13
    وبلاگ
    1




    [1]. ر. ك چهل حدیث، حدیث 37، ص 621 - 622.
    [2]. آداب الصلوه، ص 282.
    [3]. مصباح الهدایه الی الخلافه و الولایه، ص 204.
    [4]. تعلیقات علی شرح فصوص الحكم، ص 39 و 173.
    [5]. تعلیقات علی شرح فصوص الحكم، ص 39 و 173.
    [6]. سر الصلوه، ص 83.
    [7]. مصباح الهدایه الی الخلافه و الولایه، ص 205.
    [8]. ر. ك: تعلیقات علی مصباح الانس، ص 283.
    [9]. مصباح الهدایه الی الخلافه و الولایه، ص 205.
    [10]. سر الصلوه، مقدمه مولف، ص 28.
    [11]. تعلیقات علی شرح فصوص الحكم، ص 39.
    [12]. آداب الصلوه، ص، 20.
    [13]. تعلیقات علی شرح فصوص الحكم، ص 201.
    [14]. ر. ك تعلیقات علی شرح فصوص الحكم، ص 200 و 201.
    [15]. سر الصلوه، ص 11و 83.
    [16]. سر الصلوه، ص 11و 83.
    [17]. ر. ك تعلیقات علی شرح فصوص الحكم، ص 55 (فان العبودیه من اعظم افتخارات النبی (صلی الله علیه و آله.
    [18]. تعلیقات علی شرح فصوص الحكم، ص 179.
    [19]. تعلیقات علی شرح فصوص الحكم، ص 201.
    [20]. تعلیقات علی شرح فصوص الحكم، ص 201.
    [21]. تعلیقات علی شرح فصوص الحكم، ص 201.
    [22]. آداب الصلوه، ص 33.
    [23]. سوره عنكبوت،، آیه 45.
    [24]. سر الصلوه، ص 16.
    [25]. صحیفه نور، ج 19، ص 255.
    [26]. صحیفه نور، ج 20، ص 65.
    [27]. چهل حدیث، حدیث 2، ص 45 - 46.
    [28]. مبارزه با نفس (جهاد اكبر) ، ص 53.
    [29]. سر الصلوه، ص 7 و 75: (قال امیر المؤ منین (علیه السلام) ما عبدتك خوفا من نارك ولا طمعا جنتك بل وجدتك اهلا للعباده فعبدتك.
    قال الحسین: ان قوما عبدالله رغبه فتلك عباده التجار و ان قوما عبدالله ورهبه فتلك عباده العبید و ان قوما عبد و الله شكرا فتلك عباده الاحرار و هی افضل العباده.

    رفيق بي كلك مادر

    قويترين درختان در كوير ميرويند من يك كويريم



  10. #9
    دايي حسن آنلاین نیست. همکار تدوین علوم قرانی و همکاران انجمن فرهنگی وخدمات آموزشی
    شروع کننده موضوع

    تاریخ عضویت
    جنسیت دی 1348
    نوشته
    11,599
    مورد تشکر
    20,756 در 7,018 پست
    حضور
    63 روز 21 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    13
    وبلاگ
    1



    3- اطمینان نفسانی و طمأنینه و وقار باطنی[1]
    4- عاشقانه و با شوق باطنی همراه باشد. [2]
    توجه و تفهیم به معانی، حقایق و اسرار و لااقل توجه بدین حقیقت كه در سایه ذكر (نماز) فرمانبرداری از خدا صورت می گیرد[3]
    5- بركنار از تصرفات و نفوذ شیطان: بر این اساس، شخص ذاكر و عابد همواره باید در استعاذه به سر ببرد[4] از نظر امام راحل - سلام الله علیه - دو چیز در این سیر معنوی (نماز) مهم است: یكی طهارت كه سر آن (تخلیه) و سَر سِرّ آن (تجرید) می باشد و دیگری كه ركن اعظم است و در نماز حاصل می شود، سر آن (تجلیه) و سر سِرّ آن (تفرید) است. [5]
    هـ ـ یكی از مسائل معروف باب عرفان (ریاضت) است واژه ریاضت از ماده روض و از حیث معنا تحمل زحمت و پرداختن به عملی جهت ایجاد ورزیدگی روحی یا جسمی است بدین جهت به ورزش و حركتهای مربوط بدان نیز (ریاضت) گویند.
    همچنین دگرگونی و تبدیل حالت روحی مذموم در راستای دستیابی به حالت روحی ممدوح و اعراض و خودداری از اعمال شهوانی، مداومت و ملازمت به نماز و روزه و خلوت و تفكر و شب و زنده داری و تهجد و نیز تهذیب اخلاق را (ریاضت) می خوانند. [6]

    رفيق بي كلك مادر

    قويترين درختان در كوير ميرويند من يك كويريم



  11. #10
    دايي حسن آنلاین نیست. همکار تدوین علوم قرانی و همکاران انجمن فرهنگی وخدمات آموزشی
    شروع کننده موضوع

    تاریخ عضویت
    جنسیت دی 1348
    نوشته
    11,599
    مورد تشکر
    20,756 در 7,018 پست
    حضور
    63 روز 21 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    13
    وبلاگ
    1



    ریاضت همواره در تعقیب هدفی خاص صورت می گیرد و از دیدگاه امام راحل - سلام الله علیه - پشتوانه اصلی ریاضت یعنی (نیت) صیغه بطلان و یا مشروعیت را متوجه آن می سازد؛زیرا ریاضت اگر با انگیزه حب نفس و جلوه های مختلف آن صورت گیرد، نامشروع و ریاضت باطل است و اگر به منظور تقرب و جلب رضای پروردگار متعال انجام پذیرد، شرعی و صحیح خواهد بود. [7]
    و نیز ریاضت از حیث كیفیت عمل، اگر مطابق با دستورهای شرع مطهر باشد، ریاضت صحیح می باشد و اگر چگونگی عمل، رفتار كردار، حركات و سكنات مربوط در چارچوب مجوزات شرع مطهر نباشد، آن ریاضت غیر اسلامی و مبتدع (بدعت) خواهد بود[8]
    قابل ذكر است كه ریاضت به نوبه خود بر دو گونه است:
    1) ریاضت جسمی
    2) ریاضت روحی. [9]
    اولی عبارت است: از تحمل مشكلات از جمله، امساك و خودداری از غذاهای لذیذ و گوارا، پرداختن به روزه های مستحبی یا واجب، پرداختن به روزهای مستحبی یا واجب، پرداختن به نمازهای مختلف، انجام حج، عمره و. . . تحمل كار و تلاش طاقت فرسایی كه صبغه عبودیت دارند، مثل دستگیری از خلق.

    رفيق بي كلك مادر

    قويترين درختان در كوير ميرويند من يك كويريم



صفحه 1 از 3 123 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود