صفحه 1 از 13 12311 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: اگر امام نیست... راه او... هست

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۲
    نوشته
    1,460
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    47 روز 5 ساعت 55 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    161

    اگر امام نیست... راه او... هست




    اگر امام نیست, خدای او, راه او, رهنمودهای او هست....


    صحیفه امام، درخشانترین روشنگر راه و اهداف و آرمانهای انقلاب مقدس اسلامی است.

    رهبر کبیر انقلاب اسلامی ایران، آن عارف وارسته؛ بوسیله بیانات و مکتوبات خود با روشن بینی ویژه ای، راه امروز ما را روشن کرده است....

    برای زنده نگهداشتن خط امام در ذهن ها و دلهای خود، دائما نیاز به یادآوری سخنان ارزشمند و جاودانه آن عزیز دلهایمان داریم.

    امید است این تایپک، قدمی در این راه باشد. ان شاءالله.
    --------------------------------------------------

    مگر ما از حسین بن علی(ع) بالاتریم؟!

    آن چیزی که برای ما ارزش دارد
    اولاً، اسلام است
    که در آن همه چیز هست.
    ما برای شکممان قیام نکردیم که اگر شکممان را یک وقت جلویش را بگیرند ما بنشینیم سر جایمان.

    ما برای اسلام قیام کردیم؛ همان طوری که در صدر اسلام پیغمبر اکرم برای اسلام قیام کرد و آنقدری که او در زحمت و رنج واقع شد، ما نشدیم.

    دیروز یک پیرمرد نزدیک به هشتاد - تقریباً بین هفتاد و هشتاد بود - آمد با من مصافحه کرد و رفت آن کنار. دوباره من دیدم ایستاد و دوباره دارد می‌آید!
    دفعه دوم که آمد اینجا، گریه می‌کرد. اشکهایش را من دیدم که آنجا جاری بود. می‌گفت من می‌خواهم بروم جنگ بکنم!

    ....الحمدللَّه، ما که جوانهایمان، پیرهایمان، زنها، دخترها؛ همه، بچه‌ها؛ همه‌مان یک تحولی در ما پیدا شده است که نمی‌خواهیم دیگر زیر بار ابرقدرتها برویم.

    ما باز به آن تنگنای اقتصادی که پیغمبر اکرم در آن چند سال، که در آن غار بود، واقع شده بود، واقع نشدیم. ....لکن ارزش عمل؛ یک ارزشی بود که می‌ارزید به اینها.

    تحمل می‌کرد ایشان اینها را. ما الآن چیزی برایمان واقع نشده. خوب، یک گوشه کشور ما یک جنگی واقع شده و آن هم دارند سرکوبشان می‌کنند.

    ما باید مهیّا باشیم که فردا اگر از یک گوشه دیگری هم یک شیطان دیگری سر در آورد، آن [را] هم سرکوبش بکنیم.

    ما می‌خواهیم زنده باشیم و ما می‌خواهیم شرافت خودمان را حفظ کنیم و ما می‌خواهیم اسلام عزیز را، که همه چیز درش هست، استقلال درش هست - آزادی درش هست، شرافت درش هست - می‌خواهیم این را حفظش بکنیم و قرآن کریم را حفظ بکنیم.

    این ارزش دارد به اینکه ما همه‌مان هم از بین برویم، رفتیم.
    مگر ما از پیغمبر بالاتریم؟
    مگر ما از حسین بن علی بالاتر هستیم؟
    آنها هم همه چیزشان را دادند در راه هدفشان.

    ما از جنگ نباید بترسیم. پیغمبر اکرم جنگ کرده است برای اسلام. حضرت امیر جنگ کرده است برای اسلام. صدر اسلام در یک چند سال چندین جنگ، هشتاد تا، چقدر جنگ واقع شد. ما باید مهیّا بشویم برای جنگها و ما قدرت داریم.....

    ۱۲ آبان ۱۳۵۹ در دیدار با دانشجویان مسلمان پیرو خط امام
    موضوع: مقاصد استعماری قدرتها در ایجاد خوف - شکسته شدن قدرت پوشالی امریکا - انزوای از قدرتها


    http://farsi.rouhollah.ir/library/sa...me=13&page=301

    اگر امام نیست... راه او... هست



  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۲
    نوشته
    1,460
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    47 روز 5 ساعت 55 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    161



    بخشی از بیانات حضرت امام(ره) در روز میلاد حضرت علی بن موسی الرضا (ع)
    ۲۸ تیر ۱۳۶۵ با حضور اکبر هاشمی رفسنجانی، و فرماندهان ارتش و سپاه

    اخلاص، منشأ اطمینان قلبی

    وظیفه‌ای که از همه وظایف بالاتر است این است که اخلاص داشته باشیم برای کارهایی که می‌کنیم.

    شما گمان نکنید که اتکا به ماورای خدا برای ما بتواند یک کارگشایی بکند،
    اتکا به خدا بکنید.
    اگر ما یک روز اتکای خودمان را از خدا برداشتیم
    و روی نفت گذاشتیم
    یا روی سلاح گذاشتیم،
    بدانید که آن روز، روزی است که ما رو به شکست خواهیم رفت.

    ... اتکای خودتان را به خدای تبارک و تعالی قوی کنید که نصر و نصرت بدون اتکا به او حاصل نمی‌شود.

    شما ملاحظه کنید الآن قدرتهای بزرگی که اتکا دارند به آن سلاحهای عجیب و غریب خودشان، در اضطراب دارند زندگی می‌کنند.

    گمان نکنید که کاخ سفید یا کرملین الآن آرام نشسته‌اند و با وضع آرام زندگی می‌کنند.
    آن‌ها با اضطراب زندگی می‌کنند و این اضطراب برای این است که آنها تبع
    (دنباله رو) شیطان هستند و شیطان نمی‌گذارد که طمأنینه پیدا بشود در قلب انسان.

    اول باید اخلاصتان را قوی بکنید، ایمانتان را قوی بکنید بعد دنبال کار بروید...

    و این اخلاص و ایمان، شما را تقویت می‌کند و روحیه شما را بالا می‌برد و نیروی شما جوری می‌شود که‌ هیچ قدرتی نمی‌تواند مقابله بکند.

    صحیفه امام - جلد ۲۰ - صفحه 77 و 78

    http://farsi.rouhollah.ir/library/sa...ume=20&page=76

    اگر امام نیست... راه او... هست



  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۲
    نوشته
    1,460
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    47 روز 5 ساعت 55 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    161



    اگر امام نیست, خدای او, راه او, رهنمودهای او هست....


    دیدار حضرت امام با اعضای سازمان جنبش امل
    6 آبان ۱۳۶۰ / ۲۹ ذی الحجه ۱۴۰۱
    موضوع: سازش ناپذیری با قدرتها و حمایت ایران از مبارزات ملت فلسطین و لبنان


    از آنجا که منطقه در شُرف یک نهضت اسلامی عمومی است، امریکا دست به طرح قضایایی زده است تا بلکه بتواند دست مردم بی‌پناه منطقه را از سرنوشتشان کوتاه کند

    ..... بر فرض که امریکا یک طرح صد در صد اسلامی - انسانی بدهد، ما باور نمی‌کنیم که آنها به نفع صلح و منافع ما گامی بردارند.

    اگر امریکا و اسرائیل «لا اله الّا الله» بگویند، ما قبول نداریم؛ چرا که آنها می‌خواهند سرِ ما کلاه بگذارند.

    .... شما متوقعید ما در مقابل امریکا و اسرائیل و دیگر ابرقدرتها، که می‌خواهند منطقه را ببلعند، بی تفاوت باشیم؟

    نه، ما با هیچ کدام از ابرقدرتها و قدرتها سر سازش نداریم.... ما مسلمانیم و می‌خواهیم زندگی کنیم. ما می‌خواهیم زندگی فقیرانه داشته‌ باشیم، ولی آزاد و مستقل باشیم.

    ما این پیشرفت و تمدنی که دستمان پیش اجانب دراز باشد را نمی‌خواهیم.
    ما تمدنی را می‌خواهیم که بر پایه شرافت و انسانیت استوار باشد....

    مسئله‌ای را که می‌خواهم اکیداً به شما تذکر دهم این است که این معنا که «نمی‌شود با قدرتهای بزرگ طرف شد» را از گوشهایتان بیرون کنید.

    شما بخواهید، می‌توانید؛ زیرا پشتیبان شما خداست. این زمزمه‌هایی را که ابرقدرتها به وسیله ایادی‌شان کرده‌اند که تا متکی به یکی از دو قدرت نشوید نمی‌توانید به زندگی خود ادامه دهید، صددرصد غلط است.

    به روی پای خودتان بایستید و محکم و استوار با خدا باشید و سعی کنید تا قبل از هر پیشرفتی در انسانیت پیشرفت کنید.

    http://farsi.rouhollah.ir/library/sa...me=15&page=339

    اگر امام نیست... راه او... هست



  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۹۲
    نوشته
    4,100
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    41 روز 19 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    71
    آپلود
    0
    گالری
    171

    امام خمینی(س) قرآن را با قرائت فعلی صحیح می دانست و بقیه قرائت ها را محل شک دانسته اند




    امام خمینی(س) قرآن را با قرائت فعلی صحیح می دانست و بقیه قرائت ها را محل شک دانسته اند

    اگر امام نیست... راه او... هستبه گزارش پرتال امام خمینی(س) به نقل از تسنیم، آیت‌الله سبحانی که در درس خارج فقه و اصول خود در مسجد اعظم قم سخن می‌گفت، با اشاره به قرائت‌های مختلفی از قرآن وجود دارد، اظهار کرد: 7 قرائت مشهور وجود دارد که 3 مورد آنها غیر مشهور و بقیه شاذ هستند که البته تمام این قرائت‌ها به قرن دوم هجری متعلق هستند و به زمان پیامبر(ص) تعلق ندارند.

    مرجع تقلید شیعیان افزود: بین علما بر سر این که براساس این قرائت‌ها می‌توان نماز خواند یا نه، اختلاف وجود دارد. برخی مانند مرحوم علامه می‌فرمایند که با 7 قرائت مشکلی برای نماز نیست، برخی مانند شهید اول فقط 3 قرائت مشهور را معتبر می‌دارند و سید طباطبایی عروه نیز می‌گوید قرآن نماز با قرائت صحیح عربی صحیح است.

    استاد عالی حوزه علمیه قم تصریح کرد: امام خمینی(س) قرآن را با قرائت فعلی صحیح می‌دانست و بقیه قرائت‌ها را محل شک دانسته‌اند و جای بحث بین فقها برای این مسئله همچنان باز است، البته نمی‌توان قرائت‌های مختلف ر ا نبی مکرم اسلام(ص) نسبت داد زیرا اختلاف در قرائت پس از رحلت ایشان آغاز شد و ائمه اطهار نیز به این اختلافات خوشبین نبوده‌اند چنان که در کلام امام صادق(ع) آمده است.

    آیت الله سبحانی خاطرنشان کرد: در زمان نزول قرآن برخی از اصحاب به نگارش قرآن اشتغال داشتند و اینکه می‌گویند در زمان خلفای دوم یا سوم به جمع آوری قرآن پرداختند، افسانه‌ای بیش نیست.

    مرجع تقلید شعیان افزود: قرائت‌های گوناگونی در مناطق مختلف به وجود آمد، به علت عدم دقت لازم در نگارش و صحیح ننوشتن حرکات و حروف بود و به همین دلیل، در زمان خلیفه سوم، تمام قرآن‌ها را سوزاندند و شش قرائت براساس قرائت قریش به همه مناطق فرستاده شده که این کار به نظر می‌رسد مورد تایید امام علی(ع) نیز بوده البته در آن زمان هم دقت لازم صورت نگرفته است.

    آیت الله سبحانی تصریح کرد: قرآن یکی بوده و خدای واحد آن را بر قلب پیامبر(ص) نازل کرده است و اختلافات به دلیل لهجه‌های گوناگون اعراب است.



  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۹۲
    نوشته
    4,100
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    41 روز 19 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    71
    آپلود
    0
    گالری
    171

    ماجرای درخواست قرض از امام خمینی




    کارى که نه من و نه حاج سیداحمدآقا هیچکدام به خود اجازه این درخواست را از آقا نمىدادیم. روزى دور هم نشسته بودیم. خانم گفتند آقا، احمد و همسرش مىخواهند به مکه بروند. آقا فرمودند: خوب بروند. خانم گفتند آقا، مکه رفتن پول مىخواهد. آقا در جواب گفتند: هرکسى که مکه مىخواهد برود،پول مىخواهد؛ اگه پول داشته باشد مىرود و اگر نداشته باشد، نمىرود.خانم گفتند، خوب شما قرضشان بدهید. آقا گفتند: من قرض نمىدهم

    اگر امام نیست... راه او... هستخانم فاطمه طباطبایى در خاطره ای جالب نقل می کند که : سال 1352 بود که به همراه حاج سید احمدآقا و فرزندمان حاج حسن آقا که بیش از یکى دو سال نداشتند، به نجف رفتیم. طبیعى است که در آن دوران غربت و تبعید، حضور ما باعث دلگرمى امام و همسر مکرمه اشان باشد. قرار بود دو ماهى را در نجف باشیم و سپس به ایران مراجعت کنیم. در آن زمان ها سازمان اوقاف نظام طاغوتى مسئول کارهاى حج بود و خیلى ها از جمله حاج سید احمدآقا رفتن به سفر حج در آن شرایط ازایران را قبول نداشتند؛ بنابراین مناسبترین موقعیت براى این سفر از عراق بود که چند حُسن داشت؛ از جمله خارج از حیطه عمل سازمان اوقاف انجام مىشد و علاوه بر آن هزینه سفر بسیار کمتر بود و نیز همسر حضرت امام هم که بسیار مایل به این سفر بود، مىتوانست به همراهى فرزندش حاج احمدآقا به زیارت بیاید و شاید مهمتر از همه مدت اقامت ما در نجف،حدود 7 تا 8 ماه طول مىکشید که این خود براى آن دوران امام و همسرشان مىتوانست بسیار وضع مطلوبى باشد. زمانى که صحبت از سفر به میان آمد، تنها مشکل موجود نبودِ پول هزینه سفر بود که حاج خانم پیشنهاد کردند از آقا قرض بگیرید.

    کارى که نه من و نه حاج سیداحمدآقا هیچکدام به خود اجازه این درخواست را از آقا نمىدادیم. روزى دور هم نشسته بودیم. خانم گفتند آقا، احمد و همسرش مىخواهند به مکه بروند. آقا فرمودند: خوب بروند. خانم گفتند آقا، مکه رفتن پول مىخواهد. آقا در جواب گفتند: هرکسى که مکه مىخواهد برود،پول مىخواهد؛ اگه پول داشته باشد مىرود و اگر نداشته باشد، نمىرود.خانم گفتند، خوب شما قرضشان بدهید. آقا گفتند: من قرض نمىدهم. این جمله یکى دو بار تکرار شد. در آخر خانم پرسیدند چرا قرض نمىدهید؟ آقاگفتند پول خودم که نیست؛ من به کسى قرض مىدهم که بدانم برمى گرداند،اینها از کجا برمى گردانند؟ مجدداً خانم گفتند برمى گردانند. آقا گفتند از کجا؟ خانم گفتند خوب اگرمهریه فاطمه را بدهید، مىتوانند بروند. راستش این گفتگو، بویژه این جمله آخرى براى من بسیار سنگین بود، خصوصاً زمانى که امام گفتند: مهریه اش را مطالبه مىکند؟ خوب اگر مطالبه باشد، بحث دیگرى است. که من به ناچارگفتم نه اصلاً این بحث ها نیست؛ صحبت این است که اگر رفتن به حج براى ما واجب باشد، الان بهترین فرصت است. (من به نظر خودم خواستم از زاویه وجوب حج وارد شوم). آقا گفتند اگر پول ندارید، مستطیع نیستید و برایتان واجب نمىباشد. گفتم بله همینطور است و قضیه تمام شد. دوـ سه روز بعد حاج احمدآقا به مادرشان گفت: خانم، ما مىخواهیم برگردیم و باید مقدمات سفر را فراهم کنیم خانم با ناراحتى گفتند عیب ندارد. براى انجام مقدمات سفر و تنظیم کارهاى لازم، گذرنامه هایمان را به آقاىشیخ عبدالعلى قرهى تحویل دادیم. روز بعد سر سفره خانم با ناراحتى گفتند:هفته آخر است که اینها اینجا هستند، از هفته بعد دوباره تنهایى ما شروع مىشود. امام فرمودند: چرا؛ هستند. خانم با ناراحتى و تعجب گفتند شما که حاضر نشدید به اینها قرض بدهید و اینها گذرنامه شان را هم به آشیخ تحویل داده اند که... آقا با لبخندى گفتند: به حاجشیخ گفتم دست نگه دارد. ما متوجهشدیم براى آقا انصرافى پیش آمده، حالا از کجا، نمىدانم، ولى یادم مى آید کهحاج احمدآقا برایم نقل کردند که آقا گفته اند: اگر اطمینان کنم شما قرضتان را پس مىدهید، من حرفى ندارم به شما قرض بدهم. خوب، حالا چگونه قرضمان را پرداخت مىکنیم؟ من گفتم به محض برگشتن به ایران طلاهایم رامىفروشم و پول آقا را به آقاى پسندیده تحویل مىدهم. خلاصه پول راگرفتیم وبه همراهى حاج خانم به مکه مشرف شدیم، آنچه در سفر بر ماگذشت داستان طولانى دارد ولى به محض برگشتن به قم طلاهایم را فروختم و قرض آقا را به آقاى پسندیده پرداخت کردم. منبع : کتاب خاطرات آیینه حسن،124



    ویرایش توسط کیمیای محبت : ۱۳۹۲/۰۹/۲۷ در ساعت ۲۳:۰۸


  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۹۲
    نوشته
    4,100
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    41 روز 19 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    71
    آپلود
    0
    گالری
    171

    دیدگاه امام خمینی درباره مذاکره با آمریکا چه بود؟




    دیدگاه امام خمینی درباره مذاکره با آمریکا چه بود؟ پاسخ به سئوال فوق را در چند بند زیر میتوان مورد ملاحظه قرار داد:امام خمینی(ره) بیش از 4000 بار از آمریکا نام برده‌اند که با مطالعه کل آنها باید نظر ایشان را کشف نمود. قبل از شروع نهضت چند بار از آمریکا نام برده‌اند که ظاهراً به وجه سیاسی آن ارتباطی ندارد ولی در دوم آذر 41 وقتی معلوم شد که قرار است طرح رستو - کندی که طرحی آمریکایی برای ایران بود به اجرا درآید، امام در هر فرصتی سعی کردند، در این مورد روشنگری کنند و آنچه منجر به تبعید امام به ترکیه شد مخالفت ایشان با کاپیتولاسیون یعنی قضاوت کنسولی در مورد آمریکایی‌ها بود. در آن زمان امام این نکته را در مورد آمریکا دریافته بودند که آمریکا در سیاست خارجی به مردم جهان سوم به صورت تحقیرآمیزی می‌نگرد و هر نوع وحشی‌گری را برای خود در مقابل آنها مجاز می‌داند. در طول نهضت این موضوع بیشتر عیان شد و پس از انقلاب نیز اکثر غائله‌هایی که در کشور رخ می‌داد بالاخره رد پای آمریکایی‌ها در آن دیده می‌شد. همچنین دست‌اندازی آمریکایی‌ها در دیگر کشورهای مسلمان نیز امر غیر قابل انکاری بود که نمونه آنها را هنوز در عراق، افغانستان، لیبی، مصر و سوریه می‌توان مشاهده کرد؛ لذا امام به آمریکا لقب شیطان بزرگ دادند.به رغم آنکه تبعید امام خمینی(س) به ترکیه و عراق به دلیل مخالفت با لایحه کاپیتولاسیون بود اما قبل از قطع رابطه آمریکا با ایران در مورد چگونگی رابطه با کشورها، فقط دو کشور را استثنا کردند. یکی اسرائیل که علاوه بر قوم پرستی، اشغالگر و متجاوز می‌باشد و تا زمانی که چنین ساختاری دارد، در منظومه اندیشه‌ای امام مشروعیت ندارد. دیگری افریقای جنوبی بود که آن نیز رژیمی نژادپرست داشت ولی آنگاه که طرفداران ماندلا پیروز شدند و رژیم نژادپرست، اصلاح گردید، ایران جزو اولین کشورهایی بود که با افریقای جنوبی رابطه برقرار کرد. بنابراین عدم ارتباط با آمریکا مانند عدم ارتباط با اسرائیل اولاً و بالذات غیر مشروع نبود زیرا از نظر امام اگر چه آمریکا در سیاست خارجی رفتاری شیطانی در پیش گرفته بود، ولی از لحاظ مبانی حقوقی با مشکل مشروعیت مواجه نبود. به رغم انتقادهای شدید امام نسبت به آمریکا، ایشان نظرشان قطع رابطه با آمریکا نبود ولی بزرگترین اشتباه آمریکایی‌ها این بود به جای تعامل سازنده با ایران به صورت غیر مستقیم قصد براندازی داشتند. همچنین تحریم اقتصادی را آغاز کردند که نهایت با تسخیر لانه جاسوسی توسط دانشجویان، ارتباط سیاسی رسمی به طور کامل قطع شد. و البته امام خمینی(س) حتی از تحریم اقتصادی آمریکا علیه ایران هم برای ایجاد خودباوری و خوداتکایی استقبال کردند.4- اگر چه امام می‌دانستند دستگاه سیاست خارجی آمریکا به راحتی و به فوریت قادر نیست سیاست خود را بر اساس احترام متقابل با کشورهای کمتر توسعه یافته تنظیم کند و ارتباط با آمریکا را به رابطه گرگ و میش تشبیه کرده بودند، با این وصف برای آنکه امید داشتند که روابط بین الملل جهت مثبت تری به خود بگیرد و ارادتمندان ایشان تصور نکنند که نگاه ایشان به آمریکا همانند نگاهی است که به رژیم اشغالگر قدس و افریقای جنوبی دارند، با گفتن عباراتی مانند جملات زیر راه ارتباط را مشروط به شروطی باز گذاشتند امریکا روابط ایجاد نخواهیم کرد، مگر این که آدم بشود و از ظلم کردن دست بردارد و از آن طرف دنیا نیاید در لبنان، و نخواهد دستش را به طرف خلیج فارس دراز کند... (صحیفه امام ج 19 ص 95) از عبارات فوق برمی‌آید که امام احساس کرده بودند که آمریکا به دلائلی به از سرگیری روابط با ایران محتاج است و باید با عباراتی از ارتباط سخن گفت که هم عملکرد گذشته آن مورد غفلت قرار نگیرد و هم اگر ارتباط برقرار شد از موضع عزت باشد و هم عدم ارتباط دائمی به عنوان یک اصل تلقی نگردد.5- امام خمینی(س) سیاست خارجی را بر اساس ایجاد و حتی استحکام رابطه با همه ملل می‌نگریستند و عدم ارتباط در نظر ایشان موارد استثنائی بود، حتی با شوروی سابق که نظام سیاسی آن در مورد دین‌مداری از مواضع آمریکا در مورد برخی موضوعات مورد مناقشه بدتر بود، با حفظ محتوای شعار نه شرقی نه غربی، ارتباط را قطع نکردند و در سال 67 به عنوان هدیه سال نو مسیحی پیامی را که بر اساس اصل فقهی دعوت به ارزشها است، برای آقای گورباچف ارسال نمودند. بنابراین اصل عدم ارتباط از نظر امام نمی‌تواند امری دائمی تلقی شود.6- اندیشه سیاسی مبانی و اصول نسبتاً ثابت دارد اما آرای سیاسی متناسب با شرایط و موقعیت های مختلف می‌تواند تغییر کند. یکی از اصول ثابت اندیشه سیاسی امام خمینی(س) عدم سلطه‌گری و سلطه‌پذیری است که در قانون اساسی نیز همین معنا وارد شده است. بنابراین این سلطه چه از سوی آمریکا باشد و چه از سوی کشوری دیگر باید به نفی آن پرداخت. همچنین یکی دیگر از اصول ثابت اندیشه امام، دوستی و رابطه با ملل مختلف است. لذا برقراری رابطه با آمریکا مشروط به اینکه از موضع پذیرش سلطه نباشد، نه تنها مذموم نیست که در جهت مبنای دیگر اندیشه ایشان یعنی اصالت دادن به برقراری رابطه می‌باشد. با این حال به نظر می‌رسد عدم ارتباط موقت هر چند کمی درازمدت با آمریکا جهت خودباوری و خوداتکایی و نیز تعدیل رفتار آمریکا جزو آرای سیاسی ایشان بوده است که چون خودباوری و خوداتکایی در فرهنگ سیاسی جمهوری اسلامی نهادینه شده، دیگر موضوع فوق تحصیل حاصل است. لذا می‌ماند تعدیل رفتار آمریکا در موضوعات سیاست‌های سلطه جویانه؛ که اگر چنین تعدیلی با ادامه همین وضع ممکن باشد، ارجح آن است که ارتباط برقرار نشود اما اگر شواهدی نشان دهد که حتی مذاکرات رو درو باعث تعامل سازنده و چنین تعدیلی خواهد شد، آنگاه شاید بتوان گفت از حیث آرای سیاسی امام خمینی(س) حتی مذاکره مستقیم برای تعریف رابطه ای معقول با آمریکا موضوعیت خواهد یافت.7 - به نظر میرسد اهلیت داشتن دستگاه دیپلماسی برای برقراری رابطه معقول هم یکی از دغدغه‌های امام بوده است. لذا تا زمانی که دستگاه دپیلماسی کشور جوان بود و نیاز به تجربه‌اندوزی داشت تا بتواند در موضوعات بسیار پیچیده به تعاملی از موضوع اقتدار با یک قدرت بزرگ که امکانات فراوان جاسوسی و تبلیغی فراوان و کارامد هم در اختیار دارد، بپردازد و مواضعی اتخاذ کند که اثر معکوس از آن حاصل نشود، ترجیح امام خمینی(س) عدم ارتباط بود تا آمریکا نتواند در دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی نفوذ نماید ولی وقتی دستگاه مجموعه دپیلماسی ایران هم از حیث دانش و بینش سیاسی و هم از جهت داشتن نیروهای توانمند تاثیرگذار در روابط بین‌الملل که زبان دپیلماسی را آموخته و تجربه و امکانات مناسب را کسب کرده باشد، دیگر ایجاد رابطه علاوه بر آنکه خلاف اندیشه امام خمینی(س) نخواهد بود که حتی با آرای سیاسی ایشان در این مورد نیز غیر هم جهت نخواهد بود. البته مشروط به آنکه جمع جبری چنین تعاملی هم با حفظ اصول مصرح در قانون اساسی سازگار باشد و هم اکثریت ملت با آن موافقت اصولی داشته باشند.
    ویرایش توسط کیمیای محبت : ۱۳۹۲/۰۹/۲۷ در ساعت ۲۳:۱۱


  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۹۲
    نوشته
    4,100
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    41 روز 19 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    71
    آپلود
    0
    گالری
    171

    آسیب شناسی مجالس عزاداری در کلام امام خمینی(س)




    حضرت امام خمینی(س) با بیان شیوه های صحیح عزاداری در لابه لای سخنان سودمند خویش، گاه به آسیب شناسی این مراسم می پرداختند، به نحوی که محمد ناصر عبدی در این باره می نویسد: امام(س) نگاه بلندی به مساله ی عاشورا داشتند، بخشی از آراء و نظرات خودشان را معطوف به مساله ی آسیب شناسی نهضت عاشورا و گاهاً مراسم عزاداری می نمودند و به تبین و بیان آن می پرداختند. یکی از خطرات فراروی نهضت عاشورا، یک بعدی نگری به آن بود که خطری عمده در سر راه نگرش به قیام عاشورا شمرده می شد به نحوی که امام خمینی(س) در این باره بیان می داشتند.

    اگر امام نیست... راه او... هستبه گزارش پرتال امام خمینی(س) ، حضرت امام خمینی(س) با بیان شیوه های صحیح عزاداری در لابه لای سخنان سودمند خویش، گاه به آسیب شناسی این مراسم می پرداختند، به نحوی که محمد ناصر عبدی در این باره می نویسد: امام(س) نگاه بلندی به مساله ی عاشورا داشتند، بخشی از آراء و نظرات خودشان را معطوف به مساله ی آسیب شناسی نهضت عاشورا و گاهاً مراسم عزاداری می نمودند و به تبین و بیان آن می پرداختند. یکی از خطرات فراروی نهضت عاشورا، یک بعدی نگری به آن بود که خطری عمده در سر راه نگرش به قیام عاشورا شمرده می شد به نحوی که امام خمینی(س) در این باره بیان می داشتند:

    «البته یک مطلبی هم که بین همه ی ما باید باشد این است که این نکته را به مردم بفهمانیم همه اش قضیه ی این نیست که ما می خواهیم ثواب ببریم، قضیه این است که ما می خواهیم پیشرفت کنیم. سیدالشهدا هم که کشته شد، نه این که رفتند یک ثوابی ببرند، ثواب برای او خیلی مطرح نبود، رفت که این مکتب را نجاتش بدهد، اسلام را پیشرفت بدهد، اسلام را زنده کند. ... باید این نکته هم به مردم گفته بشود، تذکر داده بشود که آقا قضیه ی روضه خوانی قضیه ی این نیست که من یک چیزی بگویم و یکی هم گریه کند، قضیه این است که با گریه حفظ شده است این، ... حتی تباکی هم ثواب دارد. خوب تباکی چرا ثواب دارد، برای این که تباکی کمک می کند به این مکتب. ... این ها اشتباه است که این ها یک طرف قضیه را می بینند، یک طرف قضیه را نمی بینند و مع الاسف ما همیشه- یعنی اسلام همیشه- مبتلا بوده به این یک طرف دیدن ها، همیشه مبتلا بوده.» (صحیفه امام، ج8: 529)

    «باید کوشش کنید تا حفظ بشود این مجالس و مجامع اسلامی را باید حفظ بکنید. هر دو جهت باید باشد. نه آن طوری که سابق بود و اصلش کاری به دستگاه ظلم نداشتند. آن هم با یک تبلیغاتی که شده بود. نه آن که ما بیائیم نمازمان را بخوانیم و برویم سراغ کارمان توی خانه مان بنشینیم، اهل منبر هم بروند و چهار تا کلمه روضه بخوانند و فوقش هم چهار تا کلمه اخلاق بگویند و بروند تو خانه هاشان بنشینند. باید در مقابل ظلم، در مقابل ستم بایستند.» (صحیفه امام، ج122:10)

    «آن وقت، یکی از حرف هایی که هی رایج بود، می گفتند: «ملت گریه» برای اینکه مجالس روضه را از دستشان بگیرند. این که همه ی مجالس روضه را آن وقت تعطیل کردند، آن هم به دست کسی که خودش در مجالس روضه می رفت و آن بازی ها را درمی آورد، قضیه ی مجلس روضه بود یا از مجلس روضه آن ها یک چیز دیگر می فهمیدند و آن را می خواستند از بین ببرند؟ ... از این مجالس عزاداری یک کاری می آید که نمی گذارد این ها کارشان را انجام بدهند.» (صحیفه امام، ج13: 322)

    «"امروز ما انقلاب کرده ایم، روضه دیگر لازم نیست" از غلط هایی است که تو دهن ها انداخته اند. مثل این است که بگوییم امروز ما انقلاب کرده ایم دیگر لازم نیست که نماز بخوانیم. انقلاب برای این است. انقلاب کردیم که شعائر اسلام را زنده کنیم، نه انقلاب کردیم که شعائر اسلام را بمیرانیم. زنده نگه داشتن عاشورا یک مسأله بسیار مهم سیاسی- عبادی است. عزاداری کردن برای شهیدی که همه چیز را در راه اسلام داد، یک مسأله ی سیاسی است، یک مسأله ای است که در پیشبرد انقلاب اثر بسزا دارد.» (صحیفه امام، ج13: 326و 327)

    دوری از امور ناروا در مراسم عزاداری


    «البته اگر یک چیزهای ناروایی بوده است سابق و دست اشخاص بی اطلاع از مسائل اسلام بوده، آن ها باید یک قدری تصفیه بشود، لکن عزاداری به همان قوت خودش باید باقی بماند و گویندگان پس از این که مسائل روز را گفتند، روضه را همان طور که سابق می خواندند و مرثیه را همان طور که سابق می خواندند، بخوانند و مردم را مهیا کنند برای فداکاری.» (صحیفه امام، ج15: 331)

    تکلیف آقایان است روضه بخوانند. تکلیف مردم است دسته های شکوهمند بیرون بیاورند؛ دسته های سینه زن شکوهمند. البته از چیزهایی که برخلاف [است]... پرهیز کنند.» (همان،ج11،ص100)

    منبع: تسنیم

    ویرایش توسط کیمیای محبت : ۱۳۹۲/۰۹/۲۷ در ساعت ۲۳:۰۸


  9. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۹۲
    نوشته
    4,100
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    41 روز 19 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    71
    آپلود
    0
    گالری
    171

    نظر حضرت امام در رابطه با مسجد جمکران چه بوده است؟ آیا ایشان برای زیارت به این مسجد می رفتند؟همچنین




    در آثار قلمی ایشان در مورد جمکران مطلبی دیده نمی شود اما در صحیفه امام 7 بار در دو مورد واژه جمکران بکار رفته که شش بار آن در عنوان گزاری و نامه ای است که در 17 اردیبهشت 58 به صورت گزارش برای ایشان نوشته شده و در آن تصمیماتی که هیئت امنای مسجد جمکران در مورد آن مسجد گرفته اند خدمت امام مطالبی نوشته اند و ایشان در پاسخ به آن نامه چنین مرقوم داشته اند: «بسمه تعالی آنچه را حضرات آقایان مدرسین تصویب کرده‏اند، مورد تأیید این جانب مى‏باشد.» شاید ایشان عامداً نامی از مسجد به قلم نیاورده اند تا بعدها همان نام بردن موجب سوء استفاده نشود. البته عنوان گزاری برای آن نامه در صحیفه امام خالی از مسامحه نیست و چه بسا افراد کم دقت یا ناصادق از عنوان گزاری آن تصور کنند و یا اینگونه بنمایانند که محتوای آن نامه نوشته خود حضرت امام(ره) است.
    بار دیگر در آبان 1364 یک بسیجی اسیر در اردوگاه عنبر عراق بنام علی ابو القاسمى (خدا مانده) نامه ای توسط صلیب سرخ (هلال احمر) به ظاهر برای خانواده به صورت رمزی نوشته و به رمز از امام خواسته که وقتی به مسجد جمکران می رود برای او دعا کند که البته باز هم امام در پاسخ وی از آن مسجد نامی نبرده است. لذا تحقیق پیرامون اصل نامه نیز برای آن دسته از اهل پژوهش که هر سندی را به اعتبار ظاهر آن تحلیل نمی کنند جای پژوهش و تحلیل باز می گذارد. البته مطابق آنچه در صحیفه امام آمده است، با رمزگشایی از نامه نوشته شده، منظور حسینیه جماران است.
    بنا براین از آثار به جا مانده از حضرت امام(ره) جز دو مطلب فوق راجع به مسجد جمکران مطلبی دیده نمی شود که در آن دو مورد نیز امام(ره) نامی از آن مسجد نبرده اند. اما در مورد اینکه امام به مسجد جمکران رفته اند و آنچه مشهور است یک بار قبل از انقلاب بوده است و در خاطرات آیت الله توسلی و آیت الله موسوی اردبیلی پامده است که امام به مناسبتی در روستای جمکران بودند. هنگام رسیدن وقت نماز صرفا برای اقامه نماز واجب به آن مسجد رفته اند.
    در مورد سامراء نیز 11 بار در آثار حضرت امام(ره) مطالبی دیده می شود که هر یازده بار مطالبی مربوط به موضوعاتی می باشد که ربط مستقیمی به موضوعات اعمال زیارتی ندارد. به عنوان مثال مطلب زیر را می توان مثال آورد: «در قریب صد سال سابق دیدند که یک پیرمردى در یکى از دهات عراق «سامرّه» وقتى که دید ایران در معرض فشار خارجى‏ها هست و آن قرارداد ننگین را در آن زمان بسته بودند، این پیرمرد که در کنج یک ده بود یک سطر نوشت و همه قواى خارج و داخل نتوانستند در مقابل این یک سطر استقامت کنند. آن، مرحوم میرزاى بزرگ بود- رحمه اللَّه- که در سامرّه تحریم کرد تنباکو را. براى اینکه تقریباً ایران را در اسارت گرفته بودند به واسطه قرارداد تنباکو. و ایشان یک سطر نوشت که تنباکو حرام است.» (صحیفه امام ج‏13 ص 357)
    نکته مهم اینکه سئوالاتی در مورد مسجد جمکران و سامراء و موارد مشابه آنها که در آن سئوال کنندگان خواستار نظرات امام خمینی(ره) می باشند اگر به هر نحوی پاسخ داده شود، چه بسا هر قدر پاسخ دقیق باشد، باز عده ای از آن سوء استفاده کنند. چنانکه امروزه که وبلاگ ها و سایت ها به عنوان رسانه های بسیار کارآمد وارد مراودات فرهنگی، سیاسی و اجتماعی شده، با مراجعه به آنها می توان نگرش سنجی و میزان حساسیت جامعه را نسبت به چنین موضوعاتی بررسی کرد و به وضوع دریافت که هر سئوالی در چنین زمینه هایی و پاسخ به آنها چه نوع حساسیت هایی را در پی دارد. چنانکه وقتی واژه «جمکران» در گوگل جستجو شد، (تا این لحظه 7/5/90) نتیجه جستجو 1080000 اعلام گردید و «خمینی»(ره) و «جمکران» با هم جستجو گردید، تعداد آن به 834000 تقلیل یافت با اضافه شدن واژه «امام» با عدد 708000 مواجه شدیم.
    بدیهی است بررسی محتوای همه آنها که احتمالاً موضوعات محدودی است اما اکثراً تکرار همدیگر می باشد، ضرورتی ندارد اما کثرت آن در وبلاگ ها و سایت ها نشانه حساسیت کاذب بخش مهمی از جامعه نسبت به موضوع می باشد.
    با بررسی محتوای تعدادی از آنها بنظر می آید چنین حساسیتی از سوی گروههای زیر است:
    - کسانی که برای مسجد جمکران با حواشی آن ارزشی فوق العاده قائل اند و می خواهند بدانند آیا نگاه امام خمینی(ره) با نظر آنان همسو است یا نه. اگر امام خمینی نسبت به آن مسجد نظری غیر همسو دارند، نظر خود را با امام منطبق سازند.
    - گروهی مانند افراد فوق هستند ولی می¬خواهند بدانند اگر نظرات امام با نظرات آنها همسو است امام را تایید و اگر همسو نیست آن را نقطه ضعف امام دانسته و به کار خود مشغول باشند.
    - گروهی معتقدند این مسجد مانند هر مسجد دیگری دارای حرمت است ولی نه مانند مسجد الحرام و مسجد النبی که در میان مسلمانان تقدسی فوق العاده و احکامی اختصاصی دارد.
    ویرایش توسط کیمیای محبت : ۱۳۹۲/۰۹/۲۷ در ساعت ۲۳:۰۷


  10. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۹۲
    نوشته
    4,100
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    41 روز 19 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    71
    آپلود
    0
    گالری
    171

    نظر حضرت امام خمینی(س) در مورد موسیقی چیست؟ با توجه به تدریس و آموزش موسیقی در دانشگاه ها و آموزشگاه




    از نظر حضرت امام(ره) موسیقی بر دو قسم است:
    1. موسیقی مطرب و لهوی (مناسب مجالس گناه و خوش گذرانی است).
    2. موسیقی غیر مطرب و لهوی.
    قسم اول حرام می باشد و در نتیجه، آموزش آن در مراکز مختلف جایز نمی باشد. قسم دوم حلال است و اشکالی ندارد و یاددادن و فراگیری آن نیز جایز می باشد. اگر برای فردی مشکوک باشد که این موسیقی جزو قسم اول است یا دوم، طبق نظر امام، گوش دادن به آن جایز است. اما شرکت در مجالسی که موسیقی حرام در آن به کار می رود، چنانچه حضور فرد باعث استماع موسیقی حرام شود یا تأیید گناه محسوب گردد و شرایط نهی از منکر مهیا نباشد، باید مجلس را ترک کند مگر آنکه باعث فتنه یا فساد شود.
    در استفتایی که از حضرت امام در مورد شنیدن و نواختن موسیقی شده است، فرموده اند:
    «شنیدن و نواختن موسیقی مطرب حرام است و صداهای مشکوک مانع ندارد.»
    «خرید و فروش آلات مختص به لهو جایز نیست و در آلات مشترکه اشکال ندارد.» (استفتائات، ج 2، ص 11، س 25)
    و در مورد آموزش آن چنین فرموده اند:
    «موسیقی مطرب حرام است و یاد گرفتن و یاد دادن آن جایز نیست و در غیر مطرب اشکال ندارد.» (استفائات، ج 2، ص 12، س 26)
    و در رابطه با تشخیص موسیقی حرام از حلال فرموده اند:
    «موسیقی مطرب حرام است و صداهای مشکوک مانع ندارد و تشخیص با عرف است.» (استفتائات، ج 2، ص 14، س 31


  11. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۲
    نوشته
    1,460
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    47 روز 5 ساعت 55 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    161



    استقلال و خودکفایی در پرتو اعتماد به خداوند و اتکال به نفس
    ۲۶ مهر ۱۳۶۱ / ۳۰ ذی الحجه ۱۴۰۲


    اتکال به نفس، بعد از اعتماد به خداوند منشأ خیرات است.
    و اگر کشورها ما را آرام بگذارند، مردم همه امور را اصلاح می‌کنند.

    مهم این است که شما خودتان را بیابید؛ زیرا در رژیم گذشته، ما خودمان را گم کرده بودیم و آنها هر کاری که می‌خواستند کردند

    ... و مصیبت بالاتر این بود که جوانان ما با دستور مستشاران خارجی عمل می‌کردند و منافعشان به جیب اجانب می‌رفت.

    و قهراً هر کسی که می‌خواست در چنین محیطی انسان مستقلی باشد، توسری می‌خورد و از مسائل مأیوس و افسرده می‌شد.

    ولی اکنون که بحمدالله، ازشر آنها پاکسازی شده است، می‌بینید که جوانان عزیز و مردم ما توانایی آنجام کارها و برداشتن موانع را دارند.

    و من امیدوارم که بزودی به حد خودکفایی برسیم.

    http://farsi.rouhollah.ir/library/sa...ume=17&page=62

    اگر امام نیست... راه او... هست



صفحه 1 از 13 12311 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود